Ik zou haar even bellen om haar ook namens mij nog even goed uit te lachen.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 09:42 schreef simmu het volgende:
[..]
tsja, met een variabele rente kan dat zomaar opeens wel hoor.
ik zou nu iig geen grote risico's nemen en lekker veilig een wat duurdere doch vaste hypotheekrente nemen. maar ik sta erom bekend dat ik niks moet hebben van die "je bent een dief van je eigen portomonnee als je het niet doet" producten.
twee jaar terug had ik die discussie nog met mijn schoonzusje (tang van een wijf wat ik sinds de geboorte van mijn dochtertje trouwens niet uit kan staan wegens haar doorlopende "dat vind ik niet" gezeik terwijl ze mijn dochtje mijns insziens niet correct behandelt notabene waar ik bij sta wat dus al verschillende malen ruzie heeft opgeleverd omdat ik dan zeg "kut voor je kweek er zelf maar een dit is de mijne! opzouten en zolang je je niet gedragen kan blijf je maar weg")
die heeft een appartement gekocht met deels een beleggingshypo wat ik afraadde vanwege nare vooruitzichten.
toen lachte ze me ook al uit. nu lach ik he
net als die maat van me die steeds maar in fortis bleef stappen. ik zei vorig jaar tegen hem dattie als particulier hetzij uit moest stappen, hetzij zich in moest dekken. "neenee, ik weet wat ik doe" enfin, 2 x 50k verlies verder en hij roept nog steeds dat ik maar een wijf ben en zelf niet handel. woei! **miauw!**
Nou zeg!quote:Op donderdag 9 oktober 2008 09:46 schreef Dr.Daggla het volgende:
Wat is de hoogste steiging die de AEX ooit heeft gezien op 1 dag?
Jezus, jij bent snel.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 09:48 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Nou zeg!
Maar ik geloof iets van 12 procent of zo.. in oktober 1987 was dat. Heb het bestand waar dat in stond eerder vandaag in de prullenmand geflikkerd..
Hee, dit is Indonesie, ik kan er niet vanuit gaan dat alles optimaal werkt.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 09:56 schreef jpjedi het volgende:
[..]
Je moet toch ook eens aan je supply chain management werken.
Dus als een STEL 200.000 euro op 1 rekening heeft dan wordt het volledig vergoed??quote:De garantie van 100.00 geldt per persoon per bank. Het aantal rekeningen is niet van belang.
Bron: FD, 8 oktoberquote:Eerst blussen als de bank in brand staat
8 oktober 2008 | Het Financieele Dagblad
Door: Boonstra, W.
Wim Boonstra
Als de bank in brand staat moet men eerst blussen. De zorg over de waterschade komt later en weer later pakt men de pyromaan bij zijn kladden.
Dat hebben onze beleidsmakers goed begrepen, getuige het doortastende optreden bij de crisis rond Fortis. Er vallen her en der kritische commentaren vanaf de zijlijn te horen, maar Balkenende, Bos en Wellink hebben in de huidige crisis op tijd de juiste maatregelen genomen. U zult mij in het koor der critici niet aantreffen.
Maar vooruitkijkend maak ik mij zorgen. Want aan de manier waarop de brand wordt geblust kleven ook nadelen die op de langere termijn grote gevolgen kunnen hebben. Sterker nog, uiteindelijk zou de blustechniek wel eens een enorme impact kunnen hebben op de wijze waarop onze samenleving en economie worden ingericht.
In een sombere bui word ik zelfs wel eens overvallen door de gedachte dat de waterschade uiteindelijk die van de brand wel eens zou kunnen overtreffen.
Wij leven in een markteconomie. Daar mogen wij blij mee zijn, want deze heeft ons een enorme welvaartswinst gebracht. Gemiddeld leven wij in een materiële weelde die onze grootouders zich veelal niet konden voorstellen.
Internationale vrijhandel krijgt voor elkaar wat decennia van ontwikkelingshulp niet is gelukt. Het marktmechanisme is, met alle nadelen die er wel degelijk aan kleven, een krachtig allocatiemiddel dat per saldo forse vooruitgang heeft gebracht. Iets om te koesteren.
De kern van een markteconomie is de vrije keuze van mensen, in hun rol van consument, producent, spaarder en belegger, en het dragen van de verantwoordelijkheid ervan. Keuzes kunnen goed of fout uitpakken, de kosten en baten ervan bepalen het tempo van vooruitgang. Gezien de eerder omschreven vooruitgang kan worden gesteld dat dit mechanisme meestal goed uitpakt.
Maar soms gaat het dramatisch fout. Toen de aandeelhouders van Fortis als een kudde verdwaasde lemmingen achter hun voormannen aanrenden was dat hun vrije keuze. Toen het aandeel in de afgrond stortte was dat zuur, temeer daar de meeste aandeelhouders, anders dan de voormannen, niet over een parachute van vele miljoenen beschikten om het leed te verzachten. Hoe zuur ook, dergelijk leed hoort ook bij een markteconomie. Het aandelenvermogen heet niet voor niets risicodragend kapitaal.
Hoge rendementen, dat wil zeggen hoger dan het zogeheten risicovrije rendement op staatsleningen, vormen de beloning voor het feit dat de spaarder of belegger een zeker risico op zich neemt. Hoe hoger het voorgespiegelde rendement, des te hoger het risico.
Dit besef, dat hoort te leven bij iedereen die in een markteconomie acteert, wordt ondermijnd door garantiestelsels en overheidsingrijpen. Een ruimere garantie op spaargeld, hoe begrijpelijk ook, maakt een land tot een walhalla voor parasietbanken. Het risicobesef van spaarders wordt er al helemaal door ondermijnd. De overname van Fortis door de Staat, hoezeer te begrijpen vanuit stabiliteitsoogpunt, maakt de slechtst geleide bank van het land opeens tot een heel veilige plek om je spaargeld te stallen.
Dat is zuur voor de bankiers die hun risicomanagement wél op orde hadden en er geen zootje van gemaakt hebben.
De ervaring van Duitsland leert dat staatsbanken in het algemeen op zijn best een gemengde zegen zijn. Decennialang verstoorden zij aldaar met hun staatsgarantie de concurrentieverhoudingen.
Na privatisering blijken zij in de huidige crisis er de grootste rotzooi van te hebben gemaakt. Die kant moeten wij in ons land niet op.
De bank staat in brand en er moet worden geblust. Maar laten we er vooral voor zorgen dat het bluswater het fundament van de bank niet wegspoelt.
Wim Boonstra is chief economist bij Rabobank.
goed dat jij daar op donderdag achter komt... de rest riep dat al op maandag, maar in theorie maakt het niet uit omdat er geen handel in het aandeel isquote:Op donderdag 9 oktober 2008 10:56 schreef PietjePuk007 het volgende:
Dit is toch gewoon een staaltje koersvervalsing. Stel dat je short bent gegaan op Fortis, of dik in de putopties zit, dan wil je cashen maar je kan niet. Schandalig![]()
.
quote:Op donderdag 9 oktober 2008 11:21 schreef indahnesia.com het volgende:
goed dat jij daar op donderdag achter komt... de rest riep dat al op maandag, maar in theorie maakt het niet uit omdat er geen handel in het aandeel is![]()
Ja, terecht me dunkt?quote:Op donderdag 9 oktober 2008 10:13 schreef pberends het volgende:
Garantie op spaargeld ruim verdubbeld
[..]
Dus als een STEL 200.000 euro op 1 rekening heeft dan wordt het volledig vergoed??
Ja, dat vraag ik me dus af. Ik vertrouw niets meerquote:
Volgens mij ook niet al te weinig... zo voelt het in ieder geval aan.quote:Uitgegeven: 9 oktober 2008 11:50
Laatst gewijzigd: 9 oktober 2008 11:50
FRANKFURT - De Europese Centrale Bank heeft donderdag een recordbedrag van 100 miljard dollar in de geldmarkten gepompt. Dat heeft de ECB laten weten. De bank heeft de afgelopen weken vrijwel dagelijks dollarleningen aan financiële instellingen aangeboden, maar dit is het hoogste bedrag tot nu toe.
De vraag naar dollars van banken in de eurozone was echter nog hoger. De banken schreven in op een totaalbedrag van 116 miljard dollar en betaalden tussen de 5 en 9,4 procent rente voor de beschikbare leningen.
De ECB en andere centrale banken injecteren behalve eigen valuta sinds enkele weken ook extra dollars in de geldmarkten. De banken krijgen dollars van de Federal Reserve, het stelsel van Amerikaanse centrale banken, in ruil voor andere valuta.
De injecties moeten de ernstige krapte op de geldmarkten verlichten. Banken durven als gevolg van de kredietcrisis geen geld meer aan elkaar te lenen, waardoor de liquiditeit afneemt.
Al dat geld en die renteverlagingen werken tegenwoordig nog maar een uur of vierquote:Op donderdag 9 oktober 2008 12:27 schreef Dr.Daggla het volgende:
Ah, dat verklaart de groene cijfers (die overigens alweer richting rood kruipen.. )
Gelukt!quote:Op donderdag 9 oktober 2008 12:31 schreef jpjedi het volgende:
aha vandaar die opleving.. we moesten even 100 mld er doorheen branden..
Dit kantoor is wat kleiner (formaatje NL postkantoortje) trouwens...quote:Op donderdag 9 oktober 2008 12:33 schreef jpjedi het volgende:
Ik was ook zo verbaast over een groot Rabobank gebouw in Sydney.. Echt een wolkenkrabber. Wist niet dat ze zo dominant aanwezig waren in het buitenland.
Het is redelijk stabiel rond de plus twee procent...quote:Op donderdag 9 oktober 2008 13:30 schreef DustPuppy het volgende:
Het stagneert echt behoorlijk nu, we gaan het rood nog wel halen voor de sluiting als de huidige trend door zet.
De hele dag al.... Maar ja, we kennen het laatste uurtje inmiddels allemaal.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 13:34 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Het is redelijk stabiel rond de plus twee procent...
quote:Op donderdag 9 oktober 2008 14:22 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
De hele dag al.... Maar ja, we kennen het laatste uurtje inmiddels allemaal..
Wat weten ze daar dat wij niet weten?quote:Op donderdag 9 oktober 2008 14:20 schreef indahnesia.com het volgende:
Futures VS teruggelopen van 2 naar 1 procent in de plus.
quote:Op donderdag 9 oktober 2008 12:33 schreef jpjedi het volgende:
Ik was ook zo verbaasd over een groot Rabobank gebouw in Sydney.. Echt een wolkenkrabber. Wist niet dat ze zo dominant aanwezig waren in het buitenland.
ja heel langzaam worden de winsten weer ingeleverd..quote:Op donderdag 9 oktober 2008 14:28 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Groente.. Wordt zo weer vervangen voor vers slachtvlees. Over een uurtje ongeveer.
het PPT deed een verkeerde handelingquote:Op donderdag 9 oktober 2008 14:27 schreef jpjedi het volgende:
[..]
Wat weten ze daar dat wij niet weten?
Het is inderdaad een heel stuk rustigerquote:Op donderdag 9 oktober 2008 14:30 schreef MrFl0ppY het volgende:
Hé dit topic is een stuk minder leuk met groen op de borden. Wij willen bloed (rood) zien!
Des te beter.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 14:20 schreef indahnesia.com het volgende:
Futures VS teruggelopen van 2 naar 1 procent in de plus.
Verkeerde knop... "-" en "+" zitten ook verdomd dicht bij elkaar op een qwerty keyboard.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 14:35 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
het PPT deed een verkeerde handeling
ze hebben die toetsenborden expres zo gemaakt, zodat dergelijke foutjes 'per ongeluk' kunnen lijken.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 14:45 schreef jpjedi het volgende:
[..]
Verkeerde knop... "-" en "+" zitten ook verdomd dicht bij elkaar op een querty keyboard.
Neh je hebt er ook sowieso geen zak aan. Zelfs al mocht het uitkomen. Dan kun je dus het beste gaan sparen. Maar daar schijn je ook uit mee te moeten kijkenquote:Op donderdag 9 oktober 2008 14:43 schreef indahnesia.com het volgende:
ik hoorde op CNBC iemand die stelde dat de DOW over 10 jaar op 9.300 staat. Maar goed, dat zegt in feite niets, want je kan over 3.5 of 9.9 jaar op 45.000 staan. In theorie.
Ik houd het wel op de wat lagere rente van de Rabobank, erop vertrouwende dat ik gewoon altijd kan pinnen. Daar hecht ik meer waarde aan dan 5 procent rente en er op een gegeven moment niet meer aan kunnenquote:Op donderdag 9 oktober 2008 14:51 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Neh je hebt er ook sowieso geen zak aan. Zelfs al mocht het uitkomen. Dan kun je dus het beste gaan sparen. Maar daar schijn je ook uit mee te moeten kijken![]()
[ afbeelding ]
dan maar.
Dat is het orderboek, je kan aan- en verkooporders gewoon doorgeven... maar er wordt nog niets uitgevoerd zolang de handel stilligt. Net zoals je voorbeurs orders kan doorgeven, die bij opening zullen worden uitgevoerd (als ze te matchen zijn).quote:Op donderdag 9 oktober 2008 15:03 schreef PietjePuk007 het volgende:
Wat wil dat nou precies zeggen? Als dat de prijs is dan wordt er toch gehandeld, alleen niet real-time, toch?
Dat betekent dat er partijen zijn die aandelen fortis willen kopen voor 1.32 en partijen zijn die willen verkopen voor 1.32.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 15:03 schreef PietjePuk007 het volgende:
Wat wil dat nou precies zeggen? Als dat de prijs is dan wordt er toch gehandeld, alleen niet real-time, toch?
Dus als ze nu de koers opengooien wordt ie om en nabij 1.32?quote:Op donderdag 9 oktober 2008 15:05 schreef ItaloDancer het volgende:
Dat is het orderboek, je kan aan- en verkooporders gewoon doorgeven... maar er wordt nog niets uitgevoerd zolang de handel stilligt. Net zoals je voorbeurs orders kan doorgeven, die bij opening zullen worden uitgevoerd (als ze te matchen zijn).
Dat gaat ieder voorstellingsvermogen te bovenquote:Op donderdag 9 oktober 2008 15:03 schreef indahnesia.com het volgende:
En die IJslanders zeuren al over 13 %
[..]
-13% is tegenwoordig toch niet bijzonder?quote:Op donderdag 9 oktober 2008 15:52 schreef jpjedi het volgende:
AUCH.. GM stort niet akelig in zeg. Niet geheel onverwacht trouwens.
nah heb je ook een punt... je moet wel met meer aankomen dan -13% in deze tijd om je in het lijstje der "groten" te wanen.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 16:08 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
-13% is tegenwoordig toch niet bijzonder?
nu gaat het wel wat harder ja...quote:Op donderdag 9 oktober 2008 16:21 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://finance.google.com/finance?q=gmGM.
in de plus?quote:Op donderdag 9 oktober 2008 16:47 schreef appelsientje het volgende:
Hopla en dat was de winst
Goed we zijn tenminste nog in de plus... wat een dag van 'herstel'
als ik zo naar de DJ kijk.. wordt het weer helemaal niks vandaag..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |