abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62244084
quote:
Bron: RTLz
Rabo botst met Bos over garantieregeling

De Rabobank is hard in botsing gekomen met minister Bos over de Depositogarantieregeling van 100.000 euro. De Rabo wil dat de rekening voor de Nederlandse klanten van Icesave niet volledig bij de Nederlandse bankensector komt.

De banken moeten opdraaien voor verliezen die elders worden gemaakt, dat stellen Bos en DNB. De DNB faciliteert de regeling, de banken betalen. De Rabo gaat niet zondermeer akkoord met de nieuwe en uitgebreide regeling die Bos eerder deze week verkondigde.

Bericht van de Rabobank aan RTLZ:
Zoals bekend heeft Rabobank reeds voor de zomer aandacht gevraagd voor het gevaar dat kleine zwakkere banken in Nederland grote spaarbedragen aantrekken met niet marktconforme, hoge rentes. Hiermede tegelijkertijd op een oneigenlijke wijze gebruikmakend van het Nederlandse deposito garantie systeem. We hebben erop gewezen dat spaarders risico’s liepen.
Rekening niet volledig bij het Nederlandse bankwezen
We hebben er vervolgens toen ook op gewezen dat sommige buitenlandse garantiesystemen niet waterdicht zijn. Een en ander hebben wij destijds eveneens aangekaart bij de toezichthouders.

Allereerst moet natuurlijk nu gezocht worden naar een bevredigende oplossing voor de gedupeerde spaarders, maar gegeven de zorgplicht van alle partijen: spaarders, toezichthouders, overheden en banken.

Het kan niet zo zijn dat de rekening zondermeer volledig bij het gezonde Nederlandse bankwezen wordt gelegd.
Ergens snap ik wel dat de rabobank dit niet pikt. Eerst elkaar kapot concureren (min of meer) en dan er nog voor moeten opdraaien dat je aan alle kanten voorbij gestreefd wordt.
pi_62244527
Prachtig, en gelijk hebben ze, goede bedrijfsvoering hoort niet afgestraft te worden op termijn
Dit account is permanent uitgeschakeld.
pi_62244817
Wat ik niet snap is dat Bos zegt dat het geld gegarandeerd word tot 1 Ton
Maar de gezamenlijke banken die dit moeten dragen/betalen hebben niets in te brengen.

Ik mis een beetje democratie de laatste tijd hier in nederland.
pi_62245271
edit: oeps!

[ Bericht 87% gewijzigd door #ANONIEM op 08-10-2008 22:00:47 ]
  woensdag 8 oktober 2008 @ 22:04:36 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_62245429
Terechte klacht overigens.

Maar goed, in het algemene belang van het voortbestaan van het financiële stelsel zou ik toch niet zeuren als ik RABO was. Er staat meer op het spel dan de concurrentieverhoudingen in die andere wereld van voor de kredietcrisis.
The End Times are wild
pi_62245986
Zeer terechte klacht, op moeten draaien voor de fouten van je concurrent die ook nog eens je tegenwerkte ermee.
pi_62246977
Terechte klacht van Rabo inderdaad.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_62247141
Iedereen knuffelt de Rabobank wel heel erg de laatste tijd.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 22:57:18 #9
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_62247214
Ze hebben gewoon gelijk, zeker wanneer ze dit al voor de CC hebben aangegeven. ING kan trouwens dezelfde klacht neerleggen natuurlijk.

Overigens ben ik toch voor betalen, om de rust te waarborgen.
The End Times are wild
pi_62247222
Rabobank

Ongeveer de enigste bank waar ik nog een goed "gevoel" over heb
pi_62247298
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 22:57 schreef LXIV het volgende:
Ze hebben gewoon gelijk, zeker wanneer ze dit al voor de CC hebben aangegeven. ING kan trouwens dezelfde klacht neerleggen natuurlijk.

Eens! Het is nu belangrijk om aan spaarders te laten zien dat ze bij een dergelijke situaties niet naar hun geld hoeven te fluiten. Vertrouwen is juist nu oh zo belangrijk.
pi_62247608
Maar via mijn belastingcenten (of staatsobligaties waar rente over betaald wordt van mijn belastingcenten) wordt eerst fortis overgenomen wat een teringzooi was is en een nog grotere blijkt te zijn (nu er weer 50 miljard in gepompt moet worden)

Nu wordt er van "mijn" bank verlangd door de nederlandse staat zonder overleg met de banken dat deze ook even 40% van de schuld van de icesave.

Ergens moet er toch ook een halt toegeroepen kunnen worden eveneens vanwege de rust op de markt.
Vertrouwen is er volgens mij nergens meer maar waarom moeten de goede ook nu weer leiden onder de slechte ? Ik bedoel komt het niet uit de lengte dan maar uit de breedte maar hoe dan ook leidt iedereen er op deze manier onder. Dan maar vasthouden aan dat 40.000 garantiestelsel maar niet in 1 dag beslissen dit op te hogen naar 100.000 en de dag erop wordt er al gretig gebruik van gemaakt. Normaal duurt het ook eeuwen voordat dit soort zaken erdoor zijn en nu kan alles wel binnen enkele uren ik snap het niet meer hoor.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 23:11:03 #13
3185 Adelante
To let it go now
pi_62247705
Rabobank heeft mijns inziens volkomen gelijk en ik hoop dat ze Bos' beslissing aan gaan vechten.
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  woensdag 8 oktober 2008 @ 23:13:57 #14
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_62247801
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 22:57 schreef LXIV het volgende:

hoezo voor de CC. Dat is al anderhalf jaar aan de gang hoor, met die subprime hypotheken. Icesave zit pas een half jaartje in NL.

desalniettemin heeft de Rabo wel een terechte klacht
pi_62247808
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 22:57 schreef Revolution-NL het volgende:
Rabobank

Ongeveer de enigste bank waar ik nog een goed "gevoel" over heb
Ze staan niet op de beurs, dus er kan niet op ze worden 'gejaagd'...
Geen koersverliezen... geen meldingen op het nieuws... geen rijen bij de pinautomaat...

Erg handig in deze tijden ...
Qua kredietgerelateerde afschrijvingen hebben ze niet beter gepresteerd dan andere Nederlandse banken.
pi_62247848
Gelijk hebben ze.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 23:16:04 #17
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_62247870
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 23:14 schreef ItaloDancer het volgende:

[..]

Geen koersverliezen... geen meldingen op het nieuws... geen rijen bij de pinautomaat...

Qua kredietgerelateerde afschrijvingen hebben ze niet beter gepresteerd dan andere Nederlandse banken.
Heb je daar een bron van oid?
pi_62248207
Het hele grantiestelsel is ooit in overleg opgezet in een tijd dat buitenlandse banken slechts mondjesmaat op de Nederlandse markt konden opereren onder die garanties. Toen kwam "Europa" en moest de hele financiele markt open, met als gevolg dat je buitenlandse banken veel eenvoudiger ook onder deze regeling moet laten vallen. De oorspronkelijke zakelijke partners in dit garantiestelsel (de echte Nederlandse banken) hadden hier eigenlijk niets over in te brengen, terwijl ze feitelijk wel degene zijn die de rekening betalen als het fout gaat bij een bank.

De originele intentie was m.i. dat een club goed functionerende banken in samenspraak met de overheid een garantie gaven aan klanten, dat wanneer het onverhoopt toch fout gaat met een bank, de rest van de sector de gedupeerden (voor een deel) schadeloos kan kan stellen.

Die situatie is nu veranderd. Nu komt het er op neer dat de banken met een goede bedrijfsvoering mogen opdraaien voor de 'cowboys' in de markt die op hun plaat gaan.

En niet alleen dat, maar nu blijikt dat de cowboys op hun plaat gaan, besluit de minister ook nog eens dat de schadeloosstelling oomhoog gaat. Dus A) maakt de overheid goede sier terwijl een paar bedrijven de rekening krijgen, B) wijzigt de overheid eenzijdig de inhoud van de garantiestelling, terwijl de rekening primair naar een ander gaat, en C) worden bedrijven met een goede financiele bedrijfsvoering gepresenteerd met (mogelijke) miljardenclaims vanwege cowboys die nou net een grote groep lucratieve klanten heeft weggehaald met mooie praatjes.

ik vind de bezwaren van de Rabo niet zo vreemd, eerlijk gezegd.
You tell someone you're a Metatron, they stare at you blankly. You mention something out of a Charlton Heston movie and suddenly everyone is a theology scholar!
Meh.
pi_62248268
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 22:55 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik bankier er al jaaaren en dat bevalt gewoon uitstekend. Als je dan ziet dat andere banken toch veel gekkigheid uithalen dan voelt het gedrag van Rabo wel meer ok.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 23:30:10 #20
165633 eriksd
The grand facade...
pi_62248312
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 23:14 schreef ItaloDancer het volgende:

[..]

Ik heb nergens getallen kunden vinden mbt Rabo en bijv. hyptheken USA.
Waar ik nog wel voor vrees is ING

Ontopic: terechte klacht. Zo gaat natuurlijk de essentie van het garantiestelsel verloren, banken moeten nu maar voor elkaar instaan. Opzich handig als iedereen dan evenveel risico's neemt en af en toe steun zoekt, maar nu een beetje vreemd. Beloning van vreemd beleid me dunkt?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_62248403
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 23:16 schreef JaZekerZ het volgende:

[..]

De Rabo is een coöperatie, er zijn dus geen aandelen, er is geen koersverlies, geen aandeelhouders die onnodig risico nemen.... De Rabo is denk ik wel de veiligste plaats voor je geld.

Heb een keer ergens gelezen dat de Rabobank de enige bank is (in iig Nederland) die een geldverstrekker voor overheden kan zijn...

Rabo is gewoon goed.... En ING is gewoon te groot om te vallen!
pi_62248405
quote:

[..]

pi_62248550
uit halfjaarverslag

De gevolgen van de aanhoudende onrust op de financiële markten, wat een
negatieve impact had op de nettowinst van 529 miljoen euro, werden deels gecompenseerd
door hogere renteopbrengsten, maar ook door enkele incidentele baten.
Via de lokale Rabobanken werden meer hypotheken en zakelijke kredieten aan
onze klanten verstrekt. Dit droeg bij aan de groei van de kredietverlening met 6%
tot 378 miljard euro. Ook bij Rabobank International, FGH Bank, De Lage Landen
en Obvion was er sprake van een verdere groei van de kredietverlening.
In deze onrustige tijden vormen toevertrouwde middelen een belangrijke bron
van financiering. Bij de Rabobank Groep stegen deze met 4% tot 260 miljard euro.
De lokale Rabobanken financierden zichzelf voor het merendeel door de stevige
toename van de aan hen toevertrouwde middelen.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 23:38:07 #24
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_62248554
Uiteraard heeft de Rabobank gelijk, dat behoeft geen uitleg.

Als ik het artikel van Z24 echter goed begrijp, gaan de Nederlandse banken echter gewoon voor alles van 20K tot 100K het schip in.

Ik vind het een ding als Bos zegt: als Nederlandse samenleving vinden we het belangrijk dat er spaardersvertrouwen is, de Nederlandse bankenwereld profiteert van stabiliteit, en daarom geven wij een genereuze garantie. Nederland profiteert, het mag Nederland dan ook wat kosten.

Het is wat anders als een buitenstaander langskomt om marktaandeel van onze eigen banken te roven met riskante proposities, en na krap vijf maanden blijkt het een puinhoop die de risicomijdende goed draaiende Nederlandse banken moeten ophoesten. Wat heeft Nederland er aan om zulk gedrag te belonen?

Dus dat garantiestelsel moet echt op de loep genomen worden. En dat zal ook wel gaan gebeuren. Maar deze zaak lijkt een hard gelag te worden voor de nette Nederlandse bank. En dat in deze tijden is wel heel hard.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  woensdag 8 oktober 2008 @ 23:45:36 #25
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_62248765
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 23:38 schreef soylent het volgende:
Dus dat garantiestelsel moet echt op de loep genomen worden.
Of onder de schop.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_62248877

pi_62248889
Niks slechts over de Rabobank hoor
pi_62249025
Helemaal terecht idd,
Al die icesavers moeten gewoon niet zeuren en al tevreden zijn als ze maar 20.000 zou den terug krijgen!
"This is your life and it's ending one minute at a time." - Tyler Durden
"Sand is overrated. It's just tiny, little rocks." - Joel
pi_62249153
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 23:55 schreef Gremen het volgende:
Helemaal terecht idd,
Al die icesavers moeten gewoon niet zeuren en al tevreden zijn als ze maar 20.000 zou den terug krijgen!
Eh, nee. Tenslotte heeft uiteindelijk de Nederlandsche Bank een vergunning verleend. En wat ik mis in de hele zaak is de vraag of er wel een fatsoenlijke toetsing heeft plaatsgevonden. Of is er gewoon op de mooie IJslandse blauwe ogen vertrouwd?
You tell someone you're a Metatron, they stare at you blankly. You mention something out of a Charlton Heston movie and suddenly everyone is a theology scholar!
Meh.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 00:01:32 #30
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_62249164
ah, dank jullie wel
helaas is er geen pijl op te trekken, dus ook Rabobank kan omvallen met dit verschil dat het geen inkomstenverdamping kent idzv aandelen?
  donderdag 9 oktober 2008 @ 00:04:10 #31
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_62249219
quote:

[..]

Verdiep je eens in de jaarcijfers van de banken voor je om een bron vraagt
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 23:33 schreef Daanno86 het volgende:

En ING is gewoon te groot om te vallen!
Dat zou ik niet te hard roepen. ING maakt een goede kans om het te overleven maar dat zal nog flink wat offers met zich meebrengen. Ook hier zou ik zeggen; verdiep je eens in de jaarcijfers.
Neerkomen wel!
  donderdag 9 oktober 2008 @ 00:10:35 #32
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_62249343
Bos heeft nooit gezegd dat het volledig voor de rekening van de banken zal zijn.
Huilen dan.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 00:11:11 #33
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_62249355
Verder heeft de rabobank natuurlijk een punt, zonder twijfel.
Huilen dan.
pi_62249663
Ach, Bos zei letterlijk in de Tweede Kamer dat indien het niet redelijk was om de NL banken te laten opdraaien voor de uitkering via het depositogarantiestelsel, de NL-staat zou moeten bijspringen. Dus wat nou het hele gedoe is...
dag
pi_62249761
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 00:23 schreef petre86 het volgende:
Ach, Bos zei letterlijk in de Tweede Kamer dat indien het niet redelijk was om de NL banken te laten opdraaien voor de uitkering via het depositogarantiestelsel, de NL-staat zou moeten bijspringen.
Ik weet niet of zo'n actie politiek goed te verkopen is. Het zou mij niks verbazen als er veel kiezers zijn die vinden dat de IceSave klanten op de blaren moeten zitten. Vertrouw nooit op de politiek.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 00:33:05 #36
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_62249846
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 00:27 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Ik weet niet of zo'n actie politiek goed te verkopen is. Het zou mij niks verbazen als er veel kiezers zijn die vinden dat de IceSave klanten op de blaren moeten zitten. Vertrouw nooit op de politiek.
Nee, dát zal goed zijn voor het vertrouwen..
Huilen dan.
pi_62250361
Het is mij even onduidelijk hoe de banken hiervoor opdraaien?

De staat garandeert een x bedrag voor de spaarders bij de buitenlandse bank. De staat leent dit van DNB, waarna DNB verwacht dat banken als de Rabo dat geld ophoesten door goedkope leningen uit te schrijven voor DNB?
pi_62250381
Maar ijsland garandeerd toch de volle 100% nu? De nederlandse banken zouden dus niets hoeven uit te keren, toch?
"Those unforgettable days, for them I live"
  donderdag 9 oktober 2008 @ 01:26:29 #39
55835 ZaZoe
The spice of life
pi_62250586
Rabo heeft zeker een punt hier.
Trouwens 40% van al ons spaargeld staat bij de Rabobank, werd vanvond vertelt bij Nova waar ook Chef econoom Wim Boonstra van de Rabobank zat.
Uitzending is btw terug te zien bij uitzending gemist: http://www.uitzendinggemist.nl/index.php/aflevering?aflID=8030122&md5=503b7d385ed513d478a6f9d67b6b86f1
Een pond moed is meer waard dan een ton geluk
pi_62250711
Ik zie op deze weg de Rabobank naar de grootste bank ter wereld worden toegesluisd als deze goed-nieuwsshow doorgaat.
Dit account is permanent uitgeschakeld.
pi_62250727
het systeem is fundamenteel verrot, we moeten toe naar een systeem waar banken WEL kunnen vallen. Dan denkt iedereen eventjes iets kritischer na over hoe of wat hij met zijn spaargeld doet
pi_62251065
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 00:27 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Van alle partijen waren op dat moment woordvoerders aanwezig die juist op deze uitspraak aanstuurde.. Ze vonden het niet eerlijk dat de NL banken moesten dokken voor buitenlandse problemen. Bos: Eerst zoveel mogelijk door de banken laten oplossen, daarna de overheid inschakelen. Die afspraken staan er nu eenmaal.

( ook de 100.000 garantie moet dus in eerste instantie helemaal door de banken betaald worden..)
dag
pi_62252122
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 01:37 schreef TubewayDigital het volgende:
het systeem is fundamenteel verrot, we moeten toe naar een systeem waar banken WEL kunnen vallen. Dan denkt iedereen eventjes iets kritischer na over hoe of wat hij met zijn spaargeld doet
En dan durft niemand nog maar enig risico in het leven te nemen. Schiet ook niet op .
pi_62254109
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 08:29 schreef du_ke het volgende:

[..]

En dan durft niemand nog maar enig risico in het leven te nemen. Schiet ook niet op .

je moet dan gewoon je vermogen spreiden over banken met goeie kredietwaardigheid.
pi_62257234
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 01:09 schreef zquing het volgende:
Maar ijsland garandeerd toch de volle 100% nu? De nederlandse banken zouden dus niets hoeven uit te keren, toch?
Iets zeggen is in veel gevallen makkelijker als het ook daadwerkelijk uitvoeren.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 12:39:06 #46
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_62257271
Ben blij dat ik bij de Rabo bankier.. een van de weinige banken die degelijk bankiert.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  donderdag 9 oktober 2008 @ 12:43:48 #47
146230 Liewec
70's movies rule
pi_62257369
Eindelijk eens profijt van mijn afkomst uit een plattelandsfamilie
People come up to me and say, "What's wrong?" "Nothing." "Well, it takes more energy to frown than it does to smile." "Yeah, you know it takes more energy to point that out than it does to leave me alone?"
pi_62257492
Wat is eigenlijk het voordeel van het optrekken van de DNB grens naar 100.000 euro ipv de eerdere 40.000 euro. Als we gewoon even nuchter hier naar toe kijken, zouden juist mensen met veel vermogen bij 40.000 euro hun risico meer gaan spreiden, waardoor meerdere nederlandse banken liquide middel krijgen ipv dat er grote bedragen naar cowboy banken gaan, en dan boel blijft doorgeschoven worden.
pi_62257498
Rabobank ftw.
Maar ik wil nog wel es van gedachten veranderen.
You are a legend in a lovely game
  donderdag 9 oktober 2008 @ 12:53:58 #50
146230 Liewec
70's movies rule
pi_62257602
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 12:49 schreef Basp1 het volgende:
Wat is eigenlijk het voordeel van het optrekken van de DNB grens naar 100.000 euro ipv de eerdere 40.000 euro. Als we gewoon even nuchter hier naar toe kijken, zouden juist mensen met veel vermogen bij 40.000 euro hun risico meer gaan spreiden, waardoor meerdere nederlandse banken liquide middel krijgen ipv dat er grote bedragen naar cowboy banken gaan, en dan boel blijft doorgeschoven worden.
Het voordeel is dat er meer vertrouwen op de markt komt, en dat niet mensen geld van hun bank gaan afhalen omdat het niet gegarandeerd is.
People come up to me and say, "What's wrong?" "Nothing." "Well, it takes more energy to frown than it does to smile." "Yeah, you know it takes more energy to point that out than it does to leave me alone?"
  donderdag 9 oktober 2008 @ 12:58:24 #51
231017 Da_Manager
Crisis? What crisis?
pi_62257707
De Rabobank kan het dak op. Ten eerste is het niet fair om op dit moment het stelsel ter discussie te stellen, terwijl zoveel spaarders erop moeten kunnen vertrouwen. Ten tweede heeft de Rabo, samen met ING en ABN, jarenlang een bijna-monopolie gehad in de Nederlandse bankensector. Dit monopolie heeft vrijwel alle Nederlanders veel geld gekost in de vorm van schandalig lage spaarrentes, hoge kosten in beleggingspolissen, enzovoort.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 14:33:23 #52
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_62260000
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 12:58 schreef Da_Manager het volgende:
Ten eerste is het niet fair om op dit moment het stelsel ter discussie te stellen,
Laten we wel zijn, Bos stelde het ook ter discussie door de dekking plotseling met een factor vijf te verhogen. Ik zou wel willen dat hij dat met mijn inboedelverzekering ook deed.

Ik sta wel achter die verhoging verder; hoe dan ook, het sterkt het vertrouwen. Maar ik ging er eigenlijk wel vanuit dat hij dan ook zelf de rekening oppakte. Andere mensen hun knaken weggeven is iets te gemakkelijk.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 14:39:41 #53
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_62260149
quote:
De Rabobank kan het dak op. Ten eerste is het niet fair om op dit moment het stelsel ter discussie te stellen, terwijl zoveel spaarders erop moeten kunnen vertrouwen. Ten tweede heeft de Rabo, samen met ING en ABN, jarenlang een bijna-monopolie gehad in de Nederlandse bankensector.
Rabo heeft hier al eerder over geklaagd toen buitenlandse banken hier spaarders kwamen halen met hogere rentes, dat zij uiteindelijk voor een deel de lasten moesten dragen als deze banken het niet goed doen. Ook is dit juist een moment om te klagen aangezien het stelsel grondig is aangepast (100.000 euro maximaal per klant per bank, in plaats van de 38.000 een weekje terug).

Een een monopolie samen met 2 andere banken? Hoe noem je dat een monopolie?
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
  donderdag 9 oktober 2008 @ 14:43:02 #54
38496 Perrin
pi_62260240
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 14:33 schreef soylent het volgende:

[..]
Andere mensen hun knaken weggeven is iets te gemakkelijk.
Tja.. beetje open doel enzo.. Maar 't blijft PvdA.
pi_62260408
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 14:39 schreef Angel_of_Dth het volgende:

Kartel, dan.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 14:53:29 #56
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_62260505
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 14:49 schreef avonne het volgende:

[..]

Kartel, dan.
Ah, jij weet duidelijk meer dan de NMa en de Europese Commissie. Vertel vooral meer.
pi_62260526
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 12:53 schreef Liewec het volgende:

Het voordeel is dat er meer vertrouwen op de markt komt, en dat niet mensen geld van hun bank gaan afhalen omdat het niet gegarandeerd is.
Ik hoor van banken normaltair altijd verhalen dat ze het toch niet van particuliere spaarders moeten hebben, en nu moeten de spaardes met deze maatregel opeens wel veel geld bij de banken weg gaan zetten.

Het vertrouwen van de markt daar heeft de particulier mijns inziens weinig mee te maken.

Zoals ik al stelde als er maar 40.000 geldt als maximum zouden de mensen hun geld over de verschillende banken die door de DNB gegarandeerd worden gaan spreiden en zodoende verschillende banken van liquide middelen voorzien, ipv met de waan van de dag met hun hele vermogen van bank a naar stuntende bank b over te stappen. Wat juist ervoor zorgt dat er veel instabieliteit in het systeem optreed.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 14:54:21 #58
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_62260531
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 14:43 schreef Perrin het volgende:

[..]

Alle partijen waren het eens met de maatregel.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 14:56:24 #59
38496 Perrin
pi_62260582
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 14:54 schreef soylent het volgende:

[..]

Alle partijen waren het eens met de maatregel.
Je hebt gelijk natuurlijk, maar ik kon me niet bedwingen.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 15:02:54 #60
146230 Liewec
70's movies rule
pi_62260747
quote:
De Rabobank kan het dak op. Ten eerste is het niet fair om op dit moment het stelsel ter discussie te stellen, terwijl zoveel spaarders erop moeten kunnen vertrouwen. Ten tweede heeft de Rabo, samen met ING en ABN, jarenlang een bijna-monopolie gehad in de Nederlandse bankensector. Dit monopolie heeft vrijwel alle Nederlanders veel geld gekost in de vorm van schandalig lage spaarrentes, hoge kosten in beleggingspolissen, enzovoort.
Ik wil bij deze graag je tweede argument met je eerste argument (het is niet fair om op dit moment het stelsel ter discussie te stellen) verwerpen.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 15:12:09 #61
151456 Tokamak
Bad shrooms...
pi_62260974
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 14:54 schreef Basp1 het volgende:

Zoals ik al stelde als er maar 40.000 geldt als maximum zouden de mensen hun geld over de verschillende banken die door de DNB gegarandeerd worden gaan spreiden en zodoende verschillende banken van liquide middelen voorzien, ipv met de waan van de dag met hun hele vermogen van bank a naar stuntende bank b over te stappen. Wat juist ervoor zorgt dat er veel instabieliteit in het systeem optreed.
Naar Duitsland dus, waar daar wordt t 100% gegarandeerd.
pi_62261042
De IJslandse regering heeft beloofd garant te staan. Nu zeggen ze 'sorry, geen geld', maar daar mogen ze niet mee wegkomen. Als een nationale bank al niet meer beloftes nakomt, wat moeten we dan nog?
  donderdag 9 oktober 2008 @ 15:18:17 #63
102533 Gizmo112
Dat meen je niet
pi_62261150
En toch komt de Rabo als winnaar uit de strijd wat mij betreft. Gewoon een solide bank die geen rare dingen doet. En het is toch logisch dat ze niet instaan voor de puinhoop dit andere banken ervan hebben gemaakt.
Tot zover de kwaliteitspost
  donderdag 9 oktober 2008 @ 15:27:15 #64
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_62261409
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 15:18 schreef Gizmo112 het volgende:
En toch komt de Rabo als winnaar uit de strijd wat mij betreft. Gewoon een solide bank die geen rare dingen doet. En het is toch logisch dat ze niet instaan voor de puinhoop dit andere banken ervan hebben gemaakt.
De Rabo doet het sowieso goed. Als een van de weinige banken (wereldwijd) de winst zien stijgen in het afgelopen boekjaar. Een zeer goed imago, waardoor veel spaarders van voornamelijk Fortis naar de Rabobank overgestapt zijn. Een deel zal teruggaan nu Fortis in handen van de staat is, het is voor Rabobank ook erg fijn dat ABN de reclames van gisteren en eergisteren niet meer mag publiceren en, zoals gisteren in Nova gezegd, zou het netjes zijn als de Fortis en ABN überhaupt de situatie niet gebruiken om er beter van te worden.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 15:36:51 #65
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_62261636
quote:
De Rabobank kan het dak op. Ten eerste is het niet fair om op dit moment het stelsel ter discussie te stellen, terwijl zoveel spaarders erop moeten kunnen vertrouwen.
Als nu de spelregels veranderd worden, is ook nu het moment om de herziene (!) spelregels ter discussie te stellen......
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
pi_62262307
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 15:12 schreef Tokamak het volgende:

Naar Duitsland dus, waar daar wordt t 100% gegarandeerd.
En jij gelooft mevrouw merkel op haar mooie fonkelende ogen dat dat ook zou lukken als er een bankrun plaats vind bij een grote bank.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 16:29:11 #67
231017 Da_Manager
Crisis? What crisis?
pi_62262996
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 14:39 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Dat heet technisch een oligopolie, maar dan moet iedereen zijn woordenboek weer uit de kast halen. Als ik het ´gemonopoliseerd´ had gezegd had je er waarschijnlijk minder een punt van gemaakt. My bad.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 16:38:23 #68
231017 Da_Manager
Crisis? What crisis?
pi_62263238
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 15:27 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

De Rabo doet het sowieso goed. Als een van de weinige banken (wereldwijd) de winst zien stijgen in het afgelopen boekjaar. Een zeer goed imago, waardoor veel spaarders van voornamelijk Fortis naar de Rabobank overgestapt zijn. Een deel zal teruggaan nu Fortis in handen van de staat is, het is voor Rabobank ook erg fijn dat ABN de reclames van gisteren en eergisteren niet meer mag publiceren en, zoals gisteren in Nova gezegd, zou het netjes zijn als de Fortis en ABN überhaupt de situatie niet gebruiken om er beter van te worden.
Dat de Rabo met minder ellende door deze crisis komt heeft volgens mij vooral te maken met het karakter van de bank: ze is voornamelijk in Nederland actief met sparen, hypotheken en MKB. Daarmee is ze minder vatbaar voor de effecten van de kredietcrisis. Ik ga ervan uit dat de Rabo verstandig gemanaged wordt, maar vermoed dat deze opgave veel ingewikkelder is voor een bank als ABN of ING.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 16:54:54 #69
18159 Dlocks
Zoek het maar op met Google...
pi_62263746
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 22:59 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Eens! Het is nu belangrijk om aan spaarders te laten zien dat ze bij een dergelijke situaties niet naar hun geld hoeven te fluiten. Vertrouwen is juist nu oh zo belangrijk.
Nee, het is nu juist belangrijk om spaarders te laten zien dat als ze bij een buitenlandse bank sparen het Nederlandse garantiefonds iniedergeval niet aangesproken kan worden voor de eerste 20.000 euro.

Als je nu al die spaarders schadeloos gaat stellen dan blijven Nederlandse spaarders risico-volle banken zoeken met een hoge rente om hun geld op te zetten. Er is immers geen risico.

Als je al die spaarders niet schadeloos zou stellen moet jij eens opletten hoe snel de spaarders die nu nog hun geld op een bank in bijvoorbeeld Turkije hebben staan het terug halen naar Nederland en op een Nederlandse bank zetten. En dat is uiteraard goed voor het Nederlandse bankwezen.
pi_62264498
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 12:37 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Iets zeggen is in veel gevallen makkelijker als het ook daadwerkelijk uitvoeren.
Maar 't zou betekenen dat alle nederlanders geen recht hebben op een nederlandse teruggave, aangezien de ijslandse regering garandeert. Ookal betaald de ijslandse regering niets uit
"Those unforgettable days, for them I live"
  donderdag 9 oktober 2008 @ 17:23:57 #71
151456 Tokamak
Bad shrooms...
pi_62264568
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 15:59 schreef Basp1 het volgende:

[..]

En jij gelooft mevrouw merkel op haar mooie fonkelende ogen dat dat ook zou lukken als er een bankrun plaats vind bij een grote bank.
Tuurlijk niet, maar weet de gemiddelde tokkie veel...
pi_62265605
Waarom zijn alle banken niet zoals de Rabobank dan?
pi_62265700
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 10:21 schreef TubewayDigital het volgende:

[..]

je moet dan gewoon je vermogen spreiden over banken met goeie kredietwaardigheid.
De zekerheid dat je geld niet zomaar kan verdwijnen is voor heel veel mensen ook wat waard. Verreweg de meesten mensen hebben niet zoveel spaargeld dat ze het kunnen gaan spreiden over diverse banken. Die gaan gewoon naar de bank om de hoek en gaan er vanuit dat dit veilig is.

Als je geen bank meer kan vertrouwen is dat slecht voor de economie.
pi_62265733
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 14:43 schreef Perrin het volgende:

[..]

Iedere minister van Financiën zou dit gedaan hebben. Zalm verhoogde de garantie ook toen van der Hoop naar de kloten ging.
pi_62265753
http://www.z24.nl/bedrijven/finance/artikel_21743.z24 Een artikel over Icesafe van een aantal maanden geleden... Rabobank heeft hier al kritiek op Icesafe... vooral de reacties zijn achteraf hilarisch
pi_62265798
Die banken moeten niet zeuren.

Er zit net 1000 euro van mijn belastinggeld in Fortis en ABN AMRO.

Dan hoeven ze niet ook nog van mijn belastinggeld die spaarders te composeren.

Als Fortis omgevallen was, was de Rabo ook een boel geld kwijt geweest.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 18:23:34 #77
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_62265937
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 22:55 schreef Bolkesteijn het volgende:
Iedereen pikt de houding van hen ook. Ik verbaasde me ook al over die arrogante reclamespotjes met Fatima de Moreiro Melo enzo. Voorlopig legt het hun geen windeieren en kan ik hun frustatie hier ergens wel begrijpen.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  donderdag 9 oktober 2008 @ 18:25:20 #78
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_62265966
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 18:23 schreef Falco het volgende:

[..]

Iedereen pikt de houding van hen ook. Ik verbaasde me ook al over die arrogante reclamespotjes met Fatima de Moreiro Melo enzo. Voorlopig legt het hun geen windeieren en kan ik hun frustatie hier ergens wel begrijpen.
Arrogante reclamespotjes? Welke?
  donderdag 9 oktober 2008 @ 18:58:06 #79
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_62266631
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 23:11 schreef Adelante het volgende:
Rabobank heeft mijns inziens volkomen gelijk en ik hoop dat ze Bos' beslissing aan gaan vechten.
Idd, zeker als ze nu ook de oneerlijke concurrentie met ABN AMRO aan moeten
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')