Voor elke verkoper is een koper.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 11:50 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Ik ga nu zeker opnieuw kopen.
iets meer dan 100% winst gemaakt tijdens de vorige rally. Moet ik anders toch 4 maanden voor werken.
wat ga je precies kopen als ik vragen mag?quote:Op woensdag 28 oktober 2009 11:50 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Ik ga nu zeker opnieuw kopen.
iets meer dan 100% winst gemaakt tijdens de vorige rally. Moet ik anders toch 4 maanden voor werken.
Steetview navigeren ziet er wel erg cool uit maar TomTom zal hier voorlopig weinig last van hebben:quote:Op woensdag 28 oktober 2009 16:34 schreef athlonkmf het volgende:
http://tweakers.net/nieuw(...)ele-versie-maps.html
-100%
Een beurshandelaar zal niet kijken naar logica zoals dat. Die leest alleen "Google komt met navigatiesysteem" enquote:Op woensdag 28 oktober 2009 23:22 schreef mouzzer het volgende:
[..]
Steetview navigeren ziet er wel erg cool uit maar TomTom zal hier voorlopig weinig last van hebben:
- voorlopig alleen in de VS
- voorlopig alleen op android telefoons
- voorlopig op slechts een telefoon
- Het is niet echt gratis je moet wel internet abo hebben
Ja precies alleen de combi Google en navigatie was voldoende. Wat zal de koers doen als straks blijkt dat dit weinig tot geen impact heeft op de cijfers van TT..quote:Op donderdag 29 oktober 2009 09:58 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Een beurshandelaar zal niet kijken naar logica zoals dat. Die leest alleen "Google komt met navigatiesysteem" enTT-aandelen.
Tot het volgende bericht "Google interesse in overname teleatlas"
Nadeel van google is wel dat je verbinding met internet moet hebben op zo'n ding. Voor zover ik het begrijp staan de kaarten immers niet op de telefoon zelf geladen. Die internet abbo's zijnquote:Op donderdag 29 oktober 2009 09:56 schreef LXIV het volgende:
Dat streetview-rijden is wel bizar vet! En als gratis appl. op je mobiel straks? Dan snap ik wel waarom TT een duik maakt. Alleen zal Google nooit net als een specialist als TT met alle andere zaken zoals filemeldingen etc. kunnen komen.
Voordeel voor Google is weer dat zij hun andere data kunnen koppelen aan de routenavigatie. Niet alleen restaurants, maar ook bijvoorbeeld een stem van wikipedia die je voorleest wat er allemaal over een stad te weten valt als je er binnenrijdt.
Als google beschikking heeft of gaat krijgen over eigen kaarten, dan heeft TomTom zeker een heel groot probleem.quote:Op donderdag 29 oktober 2009 10:51 schreef mouzzer het volgende:
[..]
Ja precies alleen de combi Google en navigatie was voldoende. Wat zal de koers doen als straks blijkt dat dit weinig tot geen impact heeft op de cijfers van TT..
Uhm Teleatlas is van TomTomGoogle gaat z'n eigen maps gebruiken ipv van die van Teleatlas. Daarom is TT misschien nu interessant geworden voor Microsoft.
Ach, er worden nu ook al ziekteuitbraken opgespoord door middel van google, files zullen ook wel op een dergelijke manier opgespoord kunnen wordenquote:Op donderdag 29 oktober 2009 09:56 schreef LXIV het volgende:
Dat streetview-rijden is wel bizar vet! En als gratis appl. op je mobiel straks? Dan snap ik wel waarom TT een duik maakt. Alleen zal Google nooit net als een specialist als TT met alle andere zaken zoals filemeldingen etc. kunnen komen.
Voordeel voor Google is weer dat zij hun andere data kunnen koppelen aan de routenavigatie. Niet alleen restaurants, maar ook bijvoorbeeld een stem van wikipedia die je voorleest wat er allemaal over een stad te weten valt als je er binnenrijdt.
Dat bedoel ik. Als google zegt "we kopen teleatlas over", dan schieten de aandelen van TT weer omhoog. Zegt google "we maken onze eigen kaarten omdat onze streetview auto's toch door de hele wereld rijden" dan donderd TT helemaal naar beneden.quote:Op donderdag 29 oktober 2009 10:51 schreef mouzzer het volgende:
[..]
Uhm Teleatlas is van TomTomGoogle gaat z'n eigen maps gebruiken ipv van die van Teleatlas. Daarom is TT misschien nu interessant geworden voor Microsoft.
In het nieuwsbericht staat dat de mogelijkheid bestaat om je route te cachen. Dus thuis via wifi zeggen waar je naar toe wilt, en alles gecached. Caching mag weer wel.quote:Op donderdag 29 oktober 2009 11:18 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
Nadeel van google is wel dat je verbinding met internet moet hebben op zo'n ding. Voor zover ik het begrijp staan de kaarten immers niet op de telefoon zelf geladen.
Moet je je wel aan die route houden anders kom je niet meer thuisquote:Op donderdag 29 oktober 2009 11:39 schreef athlonkmf het volgende:
In het nieuwsbericht staat dat de mogelijkheid bestaat om je route te cachen. Dus thuis via wifi zeggen waar je naar toe wilt, en alles gecached. Caching mag weer wel.
Misschien niet voor europa, maar wel als je naar het buitenland ga en je daar dan weer geen kaarten heb voor je tomtom. Wat dacht je van een vakantie in USA? Of misschien een land waar er helemaal geen tomtom voor zijn?quote:Op donderdag 29 oktober 2009 12:06 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Moet je je wel aan die route houden anders kom je niet meer thuisen een meerwaarde tov een TomTom heeft het dan al helemaal niet meer.
Ah okeequote:Op donderdag 29 oktober 2009 11:39 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Dat bedoel ik. Als google zegt "we kopen teleatlas over", dan schieten de aandelen van TT weer omhoog. Zegt google "we maken onze eigen kaarten omdat onze streetview auto's toch door de hele wereld rijden" dan donderd TT helemaal naar beneden.
(wat ik hoop is dat google zegt: "we pompen x miljard in openstreetmaps en updaten de data daar met onze streetviewdata")
quote:Op donderdag 21 januari 2010 10:11 schreef PietjePuk007 het volgende:
'Nokia komt met gratis navigatie'
Sell! Sell! Sell!
wat zou pberends doen?quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 16:33 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Niet vergeten dat Nokia Navteq aan boord heeft, en ook naarstig op zoek is naar het service model. Wordt erg druk op die markt.
Toch zal het zo`n vaart niet lopen. De GSM heeft ook de digitale camera niet verdrongen. Dedicated hardware wint altijd.quote:Op donderdag 21 januari 2010 10:11 schreef PietjePuk007 het volgende:
'Nokia komt met gratis navigatie'
Sell! Sell! Sell!
weet je eigenlijk wat Navteq, wat Nokia gekocht heeft, eigenlijk doet?quote:Op vrijdag 22 januari 2010 19:57 schreef Napalm het volgende:
[..]
Toch zal het zo`n vaart niet lopen. De GSM heeft ook de digitale camera niet verdrongen. Dedicated hardware wint altijd.
Bovendien heeft Tomtom een paar jaar terug, voor veel geld weliswaar, Teleatlas overgenomen. Hierdoor heeft Tomtom bronbestanden in handen die ze weer kan verkopen aan derden als Nokia, Samsung cs.
Ik heb de hoop voor T2 eigenlijk al opgegeven. Ik zie absoluut niet in hoe zij moeten gaan overleven tussen deze zware concurrentie. Het enige goede aan T2 vind ik dan ook Tele Atlas. Wat verkoopt TomTom eigenlijk nog meer naast al die rommelkastjes?quote:Op vrijdag 22 januari 2010 20:10 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
weet je eigenlijk wat Navteq, wat Nokia gekocht heeft, eigenlijk doet?
of hoeveel spelers op dit moment een kaartenbestand op aan het bouwen zijn?
Het bedrijf wat de meeste toegevoegde waarde aan die kaarten levert, heeft een kans. In dat licht mag je de recente acquistie van ilocal door TomTom ook zien. Maar tegen Nokia en Google en aanverwanten is TomTom een klein muisje die tussen de dichtslaande deur komt.
Ze kunnen hopen op een Samsung die zich in wil kopen, want zelfstandig is het dadelijk alleen een producent van kastjes. Zoals Philips ooit de VCR bedacht.
maar het probleem blijft dat die kaarten relatief simpel reproduceerbaar zijn, en dat die thans ook door allerlei partijen gereproduceerd worden. Daarin zit geen toegevoegde waarde. Eerlijk gezegd begrijp ik het strategische belang van Tele Atlas niet zo.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 20:23 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik heb de hoop voor T2 eigenlijk al opgegeven. Ik zie absoluut niet in hoe zij moeten gaan overleven tussen deze zware concurrentie. Het enige goede aan T2 vind ik dan ook Tele Atlas. Wat verkoopt TomTom eigenlijk nog meer naast al die rommelkastjes?
En al die productdifferentiatie bij die kastjes werkt natuurlijk voor geen meter. Als je er net 1tje hebt aangeschaft ga je echt niet snel 1 andere aanschaffen omdat die groter/luxer/stemmen van bekenden etc. hebben.
Wist je dat Tele Atlas, letterlijk, nog nooit winst heeft gemaakt? Die bestuurders hebben zich rot gelachen.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 20:23 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik heb de hoop voor T2 eigenlijk al opgegeven. Ik zie absoluut niet in hoe zij moeten gaan overleven tussen deze zware concurrentie. Het enige goede aan T2 vind ik dan ook Tele Atlas. Wat verkoopt TomTom eigenlijk nog meer naast al die rommelkastjes?
En al die productdifferentiatie bij die kastjes werkt natuurlijk voor geen meter. Als je er net 1tje hebt aangeschaft ga je echt niet snel 1 andere aanschaffen omdat die groter/luxer/stemmen van bekenden etc. hebben.
Ik bedoelde dit soort nieuwe dingen van TeleAtlasquote:Op vrijdag 22 januari 2010 20:33 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
maar het probleem blijft dat die kaarten relatief simpel reproduceerbaar zijn, en dat die thans ook door allerlei partijen gereproduceerd worden. Daarin zit geen toegevoegde waarde. Eerlijk gezegd begrijp ik het strategische belang van Tele Atlas niet zo.
Het draait om aanverwante diensten (filemeldingen, restaurants, aanbiedingen, verzin het maar). Dat is niet autogebonden. Is een mobiel platform niet veel logischer? Heeft TomTom daar een voorsprong?
Ze hoeven ook geen winst te makenquote:Op vrijdag 22 januari 2010 20:40 schreef draaier89 het volgende:
[..]
Wist je dat Tele Atlas, letterlijk, nog nooit winst heeft gemaakt? Die bestuurders hebben zich rot gelachen.
Nou ja, dat er wat binnen komt is ook wel handig, niet? En je geeft het zelf al aan, het hoge bedrag dat TomTom er voor neer heeft gelegd is natuurlijk helemaal om te huilen. Er zijn veel betere bedrijven te koop voor dat geld.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 20:45 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ze hoeven ook geen winst te makenIk vind dat ze wel leuke producten creëren en het aandeel deed het ook niet heel slecht (in het begin
) Wat ik wel onbegrijpelijk vind is het hoge bedrag dat T2 voor teleatlas heeft neergelegd.
wie zit daarop te wachten?quote:Op vrijdag 22 januari 2010 20:42 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik bedoelde dit soort nieuwe dingen van TeleAtlas
Die aanverwante diensten waar je het over hebt gaan (naar mijn mening) nooit werken. Ik vind het nu al gruwelijk irritant om zo'n GPS in de auto te gebruiken. Laat staan dat ik hem ga gebruiken om tijdens het autorijden een restaurant te boeken, of een bioscoop. Of dat als je naar de Appie Heijn rijdt even snel de kortingen bij langs gaat in de tomtom
Nou daarmee zegel je toch al het afscheid van T2quote:Op vrijdag 22 januari 2010 20:51 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
wie zit daarop te wachten?
Als die aanverwante diensten niet gaan werken, heeft TomTom nul komma niks toekomst, imho. Ze kunnen hooguit hopen op een overname door een Samsung of LG, als antwoord op Google en Nokia, maar daar zijn ze te duur voor schat ik.
Dat dat werktquote:In Chengdu, China, heb je een straat die de main shopping straat is. Je krijgt daar een SMS met de aanbieding van de winkel waar je langs loopt. Dat soort diensten zijn geld waard. Niet een stom kaartje, wat je over twee jaar van 10 aanbieders kan krijgen. Da's lage marge, evenals het apparaatje.
Oke, agreed. Enige inkomsten zijn handig maar is geen noodzaak voor een bedrijf met wat een relatief nieuwe technologie kwam op dat moment van de markt. Zonne Energie leverde in het begin ( en nu eigenlijk nog steeds ) geen ene flikker op maar potentie kan het nog steeds hebben (ook na falende jaren).quote:Op vrijdag 22 januari 2010 20:48 schreef draaier89 het volgende:
[..]
Nou ja, dat er wat binnen komt is ook wel handig, niet? En je geeft het zelf al aan, het hoge bedrag dat TomTom er voor neer heeft gelegd is natuurlijk helemaal om te huilen. Er zijn veel betere bedrijven te koop voor dat geld.
google. ads lijkt je vast ook niks, maar het legt de eingenaar van deze site ook geen windeierenquote:Op vrijdag 22 januari 2010 20:55 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Nou daarmee zegel je toch al het afscheid van T2Of zie jij nog wel dat het de beter kant op zal gaan voor T2?
[..]
Dat dat werktDat lijkt me dus echt niks hae
Tja, maar TeleAtlas komt al wat langer met 'nieuwere' technologieën, dan zou er toch ooit een keer winst moeten komen, van bijv. een product wat eindelijk na jaren winst is gaan geven. Maar ze zijn door o.a het bedrijf wat ik net gaf van de kaart geveegd en geen waardige tegenspeler meer.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 20:58 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Oke, agreed. Enige inkomsten zijn handig maar is geen noodzaak voor een bedrijf met wat een relatief nieuwe technologie kwam op dat moment van de markt. Zonne Energie leverde in het begin ( en nu eigenlijk nog steeds ) geen ene flikker op maar potentie kan het nog steeds hebben (ook na falende jaren).
Oke, ik snap die hele reclame markt gewoon niet. Ik ken dan ook niemand die ook daadwerkelijk op die ads kliktquote:Op vrijdag 22 januari 2010 20:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
google. ads lijkt je vast ook niks, maar het legt de eingenaar van deze site ook geen windeieren
over het uiteindelijk lot van T2 trouwens geen verschil van mening
ik ook niet, maar er wordt goed geld mee verdiendquote:Op vrijdag 22 januari 2010 21:05 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Oke, ik snap die hele reclame markt gewoon niet. Ik ken dan ook niemand die ook daadwerkelijk op die ads klikt
Gelul, hoe kom je erbij??quote:Op vrijdag 22 januari 2010 20:40 schreef draaier89 het volgende:
Wist je dat Tele Atlas, letterlijk, nog nooit winst heeft gemaakt? Die bestuurders hebben zich rot gelachen.
Nee, de core data kan en mag je helemaal niet zomaar kopiëren. Die zal je moeten kopen van het selecte groepje aanbieders. Dat was dan ook de reden voor Tomtom om Teleatlas te kopen.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 20:33 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
maar het probleem blijft dat die kaarten relatief simpel reproduceerbaar zijn
..aldus medewerker aka groot aandeelhouder T2.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 00:54 schreef Angelonfire23 het volgende:
Ik denk dat jullie allemaal een paar grote denkfouten maken:
Tomtom staat wereldwijd bekend om zijn goede kwaliteit navigatiekastjes. en is een kwalitatief sterk merk in zijn segment.
Tomtom maakt gewoon winst..
-gratis tomtom van google komt alleen voor de android toestellen uit. Androidtoestellen zijn heel duur voor mobieltjes en bereikt zodoende niet genoeg mensen.
-gratis nokia navigatie is heel leuk natuurlijk, maar is beduidend minder dan tomtom qua kwaliteit...kijk maar voor de grap eens op ervaringswebsites met nokia navigatie. Wel is nokia nog steeds de marktleider qua verkoop smarthphones wereldwijd dus mensen zullen dit snel in hun handen krijgen.
Waarom Tom2 gaat overleven:
-je zal altijd mensen hebben die een losse navigatie handiger vinden
-mensen die gaan voor een zeer kwalitatieve navigatiesysteem
-Deals met autofabrikanten om standaard in de autoingebouwde navigatie te leveren. Zit dus in de autoprijs inbegrepen naar de klant toe.
-Veranderen van Bussness plan!!!! dit gaat eraan komen jongens trust me.. tomtom is een sterke merk, deze merk gaat gewoon ook in andere nieuwe segmenten/markten komen, wat dacht je van smarthphones/pda/laptops/horloges/en misschien wel autos.
Ook zullen aandeelhouders moeten realiseren dat TOMTOM standaard op de iphone geleverd word. Als apple mee gaat in het gratis aanbieden van kaarten, dan zal een overname van tomtom zeer waarschijnlijk zijn. En is een uitkoopprijs van het dubbele a driedubbele prijs per aandeel. Dus reken maar op zo een kleine 15 euro uitkooppremie per aandeel.
mooie rendement toch
pff is gewoon wat ik vind, ben geen medewerker of aandeelhouder. Ik had ze wel tom2 aandelen. In een paar maanden voor het dubbele prijs kunnen verkopen. dus ik ben daar nog steeds heel blij mee.:Pquote:Op zaterdag 23 januari 2010 01:10 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
..aldus medewerker aka groot aandeelhouder T2.
Waarin het veranderen van business plan nog het interessants klinkt. Zoveel voorbeelden van een bedrijf die een business plan goed heeft weten te veranderen zijn er niet, voorbeeld is IBM. (die maakten immers eerst PCs)
En een paar maanden later blijkt dat je 50% van je geld kwijt ben Koers vandaag 6 euro........quote:Op woensdag 16 september 2009 22:40 schreef Nieuwschierig het volgende:
DJI meer dan 100 punten er bij.
Tom2 vandaag al even de 13,50 aangetikt.
Ik hoop dat donderdag de 14 eurogrens geslecht wordt. Dan moet er dus wel even 90 cent bij.
Maar wie nu niet instapt is zeker te laat.
Ikzelf niet, alleen diegenen die mijn "advies" opgevolgd hebben.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 02:09 schreef vererita het volgende:
[..]
En een paar maanden later blijkt dat je 50% van je geld kwijt ben Koers vandaag 6 euro........
je begrijpt me niet. Er zijn op dit moment verschillende bedrijven bezig om een kaartendatabase op te bouwen. Zelf op te bouwen en te onderbouwen. Kaarten is geen niche (meer).quote:Op vrijdag 22 januari 2010 21:34 schreef Napalm het volgende:
Nee, de core data kan en mag je helemaal niet zomaar kopiëren. Die zal je moeten kopen van het selecte groepje aanbieders. Dat was dan ook de reden voor Tomtom om Teleatlas te kopen.
Bovendien is het Europese wegennet constant aan verandering onderhevig en het is heel veel werk om dat cartografisch op te bouwen en te onderhouden. Zeker niet iets wat elke telefoonfabrikant kan en wil gaan doen.
Ik denk dat we elkaar inderdaad niet begrijpen. Ik kwam zelf uit de cartografische wereld. Er zijn maar een paar (drie) aanbieders van de basisdata in Europa, Teleatlas is er een van.quote:Op zaterdag 23 januari 2010 13:02 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
je begrijpt me niet. Er zijn op dit moment verschillende bedrijven bezig om een kaartendatabase op te bouwen. Zelf op te bouwen en te onderbouwen. Kaarten is geen niche (meer).
Daarnaast het feit dat een kaartendatabase opbouwen en onderhouden vooral vaste kosten zijn. Of ik het aan 1, 2, 3 of 900 afenemers verkoop beinvloedt de kosten nauwelijks. Da's een garantie voor prijserosie bij meerdere aanbieders van een kaartendatabase.
Is het dan niet gemakkelijker, dat als er plannen liggen om wegen te veranderen. Het desbetreffende land zijn verkeers ministerie even een telefoontje pleegt naar de kaartmakers zodat op het moment van ze het kunnen implementeren in de map. En als kaart maker gooi je er dan elke maand of 2 maand een nieuwe update uit met een 'updated map vanaf dat moment'. 30% van de wegen veranderen is natuurlijk veel, maar als je dat verspreidt over een heel jaar valt dat nog wel mee (denk ikquote:Op zondag 24 januari 2010 12:27 schreef Napalm het volgende:
[..]
Het grote probleem is dat zo`n 30% van de wegen in EUropa jaarlijks verandert. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er enkel 30% meer wegen bij komen of worden gesloopt maar ook aanpassingen in snelheden, rotonde`s e.d. Dat onderhouden van je database is natuurlijk een monnikenwerk, welhaast een natuurlijk monopolie zodat je nooit zal zien dat Nokia+SE+Samsung+LG+Apple+Tom+Tom+ Blaupunkt+Garmin+BMW+Mercedes+Opel+PSA+Kia+Mazda+etc, etc allemaal hun eigen database gaan opbouwen.
Ik begreep dat een aantal Indiaase en Chinese bedrijven databases aan het opbouwen zijn, of ze daarin Europa meenemen, weet ik niet.quote:Op zondag 24 januari 2010 12:27 schreef Napalm het volgende:
[..]
Ik denk dat we elkaar inderdaad niet begrijpen. Ik kwam zelf uit de cartografische wereld. Er zijn maar een paar (drie) aanbieders van de basisdata in Europa, Teleatlas is er een van.
Met die data kunnen andere bedrijven hun kaarten maken. Denk aan Falk, Marco polo, Euromaps maar ook digitale kaarten als onderweg.nl, routenet, de ANWB onlineplanner en uiteraard de portable navigatie;TomToms, Blaupunkt, Garmin`s, de Volvo cs in-car-navigatie. En dan heb je ook nog de GSM navigatie als McGuider, en Nokia`s eigen programma.
Als je eenmaal een goede database hebt kan je die inderdaad uitgebreid exploiteren over vele producten en zo de constante kosten uitsmeren over veel producten. Dat gebeurt in wezen ook al doordat de drie aanbieders hun databases in al die bovengenoemde producten terug zien komen via de bedrijven lager in de keten waaraan ze verkopen. Van routeplanner tot landkaart tot fietsatlas.
Het grote probleem is dat zo`n 30% van de wegen in EUropa jaarlijks verandert. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er enkel 30% meer wegen bij komen of worden gesloopt maar ook aanpassingen in snelheden, rotonde`s e.d. Dat onderhouden van je database is natuurlijk een heel monnikenwerk, welhaast een natuurlijk monopolie zodat je nooit zal zien dat Nokia+SE+Samsung+LG+Apple+Tom+Tom+ Blaupunkt+Garmin+BMW+Mercedes+Opel+PSA+Kia+Mazda+etc, etc allemaal hun eigen database gaan opbouwen. Die kopen ze lekker in bij anderen, om minder afhankelijk te zijn van die derden heeft Tomtom indertijd voor veel geld Teleatlas opgekocht.
Die zullen vast wel een deal met Nokia maken, Nokia wil overal ter wereld mobiels verkopen en ook de Nokia OVI aanbieden, daar kun je gratis mappen downloaden van de gehele wereldquote:Op zondag 24 januari 2010 12:35 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik begreep dat een aantal Indiaase en Chinese bedrijven databases aan het opbouwen zijn, of ze daarin Europa meenemen, weet ik niet.
waarom hebben ze dan NAVTEQ overgenomen?quote:Op zondag 24 januari 2010 13:06 schreef Deprater het volgende:
Maar het is niet ondenkbaar dat NOKIA heel graag TT wil overnemen
Vroeger, heel lang geleden tijdens de koude oorlog waren die gegevens dan ook in handen van staatsbedrijven. Mede ook vanwege de militaire-stategische belangen. De val van de muur is ook een van de redenen waarom de dekking van de kaarten in Oost-Europa niet zo gedetailleerd is als hier.quote:Op zondag 24 januari 2010 12:31 schreef sitting_elfling het volgende:
Is het dan niet gemakkelijker, dat als er plannen liggen om wegen te veranderen. Het desbetreffende land zijn verkeers ministerie even een telefoontje pleegt naar de kaartmakers zodat op het moment van ze het kunnen implementeren in de map. En als kaart maker gooi je er dan elke maand of 2 maand een nieuwe update uit met een 'updated map vanaf dat moment'. 30% van de wegen veranderen is natuurlijk veel, maar als je dat verspreidt over een heel jaar valt dat nog wel mee (denk ik)
Best mogelijk maar die zitten met hetzelfde informatie-verouderingsprobleem. En dat is moeilijk op afstand op te lossen. Het maken van de kaarten zelf kan je daar natuurlijk goedkoop door Indiaanse IT en photoshop mannen laten doen.quote:Op zondag 24 januari 2010 12:35 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik begreep dat een aantal Indiaase en Chinese bedrijven databases aan het opbouwen zijn, of ze daarin Europa meenemen, weet ik niet.
Navteq is USA en TT is EUquote:Op zondag 24 januari 2010 13:24 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
waarom hebben ze dan NAVTEQ overgenomen?
Nu dat NAVTEQ vooral USA georiënteerd is en TT vooral EU georiënteerd, en voor 5,7 miljard was NAVTEC veel te duurquote:Op zondag 24 januari 2010 18:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
lieve schat, wat bedoel je daarmee?
NAVTEQ is een USA company, maar zit overal ter wereld. Onder andere in Veldhoven nota bene.quote:Op zondag 24 januari 2010 19:06 schreef Deprater het volgende:
[..]
Nu dat NAVTEQ vooral USA georiënteerd is en TT vooral EU georiënteerd, en voor 5,7 miljard was NAVTEC veel te duur
TT kost nu 150.000 x 6 euro ofwel 1 miljard, en dat is inclusief Teleatlas !!!
Als ik Nokia was, dan wist ik het wel
Voor 2 miljard hebben ze de deal van de eeuw
quote:
verkooponderdeel, ikdenk dat TT ook wel een sales in de USA heeftquote:NAVTEQ is een USA company, maar zit overal ter wereld. Onder andere in Veldhoven nota bene.
mogelijk, ik kan geen mobieltjes maken, maar ben wel verslaafd aan Neukiasquote:Als jij Nokia was, was het al lang ter ziele, vermoed ik....
500.000quote:Hoeveel aandelen TomTom zijn er ook alweer? EU kartel wetgeving iemand?
Zouden ze heeel misschien dan toch producten in Europa aanbieden? Gokje?quote:Op zondag 24 januari 2010 20:44 schreef Deprater het volgende:
[..]
[..]
verkooponderdeel, ikdenk dat TT ook wel een sales in de USA heeft
oeps dan zijn er al meer dan 3 keer zoveel als in je post van daarstraks. Waarmee TomTom thans op een slordige 3 mld euro genoteerd is. Dat kruipt aardig in de buurt van wat Nokia op het hoogtepunt voor Navteq betaalde, dus. In de tijd dat alles kon, en zonder premie.quote:
Tja maar die markt is al verdeeldquote:Op zondag 24 januari 2010 20:57 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
[quote]
Zouden ze heeel misschien dan toch producten in Europa aanbieden? Gokje?
De fin Telegraaf heeft het over 150.000 aandelenquote:oeps dan zijn er al meer dan 3 keer zoveel als in je post van daarstraks.
Dat is dus de helft van de aankoopprijs van Navtecquote:Waarmee TomTom thans op een slordige 3 mld euro genoteerd is. Dat kruipt aardig in de buurt van wat Nokia op het hoogtepunt voor Navteq betaalde, dus. In de tijd dat alles kon, en zonder premie.
Volgens mij haal je wat dingen door elkaar. Nokia heeft zo goed als niks aan TomTom, Nokia maakt al zijn eigen navigatiesoftware en heeft met Navteq een van de twee grootste kaartenmakers in handen. Ze hebben op wat kennis na dus weinig aan TT en al helemaal niks aan TeleAtlas omdat ze dus Navteq al hebben.quote:Op zondag 24 januari 2010 19:06 schreef Deprater het volgende:
[..]
Nu dat NAVTEQ vooral USA georiënteerd is en TT vooral EU georiënteerd, en voor 5,7 miljard was NAVTEC veel te duur
TT kost nu 150.000 x 6 euro ofwel 1 miljard, en dat is inclusief Teleatlas !!!
Als ik Nokia was, dan wist ik het wel
Voor 2 miljard hebben ze de deal van de eeuw
Dat is ook de reden dat ik in TT ingestapt ben na de koersval als gevolg van de mededeling van Google. Zo'n navigatie op je mobiel is een leuke gadget, net als dat cameraatje, maar je wil toch een dedicated apparaatje. Omdat dit gewoon beter werkt en duidelijker is. Voor die paar honderd euro ga je toch niet op je telefoon lopen staren!quote:Op dinsdag 26 januari 2010 19:52 schreef Napalm het volgende:
Aardig stukje ook in de Financiële Telegraaf vandaag. Ook CEO Goddijn volgt mijn stelling dat er gelijk de digitale camera`s er ruimte blijft voor dedicated hardware als Tomtoms. En de live services lopen nog niet hard, jammer dat ze niets aan de prijs doen dan!
http://www.telegraaf.nl/d(...)aartmateriaal__.html
nu.nlquote:Overname TomTom door Garmin ‘logische stap’
AMSTERDAM - De opkomst van gratis navigatie zou TomTom ertoe kunnen bewegen zijn strategie om te gooien. Een overname door de Amerikaanse concurrent Garmin zou geen onverstandige zet kunnen zijn, stellen analisten van SNS Securities.
© ANP
Sinds de recente aankondigingen van gratis navigatiesoftware door de telefoonmakers Nokia en Google (Android) ziet de toekomst er voor makers van losse navigatiesystemen er volgens sommige investeerders somber uit.
TomTom genereert momenteel naar schatting 70 procent van zijn omzet met 'kastjes', en zijn aandeel maakte na de aankondiging van Google in oktober vorig jaar een snoekduik van 10 euro naar 7 euro.
Hap
"Op dit moment," zegt analist Martin den Drijver, "ziet het er nog niet naar uit dat navigatie op smartphones zoals de iPhone een enorme hap gaat nemen uit het marktaandeel van TomTom." Zo kleven er volgens hem nog een hoop nadelen aan smartphones als navigatie-apparaat; beperkte batterijcapaciteit, klein beeldscherm, beperkte rekencapaciteit en 'inferieure' speakers.
"Maar wat als de omslag naar gratis zich toch voordoet?", zegt Den Drijver. "Gratis navigatie is nog grotendeels onontgonnen terrein."
Differentiëren naar andere producten zoals smartphones en naar inbouwapparatuur bij merken als Renault, Fiat en Toyota doet TomTom al. En diensten (zoals HD Traffic) leveren volgens hem nog niet genoeg op. "Dan blijft consolidatie over."
Reactie consument
De analist merkt op dat de integratie van mp3-spelers en camera's in mobiele telefoons de markt voor losse mp3-spelers zoals de iPod en voor digitale camera's geenszins de das heeft omgedaan. Maar of consumenten in het geval van navigatie op dezelfde manier zullen reageren, valt volgens hem nog te bezien.
De nieuwe combinatie zou een marktleider zijn op diverse navigatiegebieden (auto, water, luchtvaart en fitness). De overname zal echter naar alle waarschijnlijkheid niet geblokkeerd worden door anti-kartelwaakhonden, concludeert de analistenfirma.
Zorgen
SNS Securities maakt zich zorgen over de lage koers van het aandeel TomTom, dat momenteel op 5,4 euro staat. De effectenfirma mikt echter op een overnameprijs van 12 euro per aandeel. Verder zou de nieuwe combinatie dankzij schaalvoordelen, het samenvoegen van onderzoeksafdelingen en het terugbrengen van bedrijfskosten, per jaar 223 miljoen euro kunnen besparen.
“TomTom reageert in de regel niet op speculaties over overnames”, aldus een woordvoerder van TomTom.
Daar heb je idd ook een punt, misschien denken ze een soort monopolie te creeren. Denk zelf trouwens niet dat hrt aandeel te laag staat, iig niet erg veel.quote:Op woensdag 10 februari 2010 22:50 schreef LXIV het volgende:
Ik zie niet zo in waarom Garmin TT zo graag zou willen overnemen. Ze bezitten in wezen dezelfde technologie al, die kastjes in elkaar laten schroeven in Azië kan iedereen, volgens mij heeft Garmin eigen Europees kaartmateriaal, wat is dan de meerwaarde?
TT staat wel heel laag genoteerd, terwijl het in wezen gewoon een gezond bedrijf is (nu). Maar daar volgt nog niet vanzelf een overname door. En als er een komt is een kandidaat die de navigatiemarkt op wil maar zelf nog niet over de technologie beschikt veel logischer. Dan denk ik aan Microsoft. Als die nog mee willen doen in dit veld dan moeten ze overnemen, en dat doet Microsoft dan ook, zoals blijkt uit het verleden.
Maar op de eerste plaats lijkt mij dit een aandeel kopen wat goedkoop is en daarna geruchten de wereld in brengen over overnames. Om dan zelf natuurlijk te dumpen.
en een overnemer moet natuurlijk ook nog het ego van de familie Godijn passeren. Gaat het ze om de centen of de eer?quote:Op woensdag 10 februari 2010 22:50 schreef LXIV het volgende:
Ik zie niet zo in waarom Garmin TT zo graag zou willen overnemen. Ze bezitten in wezen dezelfde technologie al, die kastjes in elkaar laten schroeven in Azië kan iedereen, volgens mij heeft Garmin eigen Europees kaartmateriaal, wat is dan de meerwaarde?
TT staat wel heel laag genoteerd, terwijl het in wezen gewoon een gezond bedrijf is (nu). Maar daar volgt nog niet vanzelf een overname door. En als er een komt is een kandidaat die de navigatiemarkt op wil maar zelf nog niet over de technologie beschikt veel logischer. Dan denk ik aan Microsoft. Als die nog mee willen doen in dit veld dan moeten ze overnemen, en dat doet Microsoft dan ook, zoals blijkt uit het verleden.
Maar op de eerste plaats lijkt mij dit een aandeel kopen wat goedkoop is en daarna geruchten de wereld in brengen over overnames. Om dan zelf natuurlijk te dumpen.
quote:TomTom presteert boven verwachting
AMSTERDAM - De maker van navigatiesystemen TomTom heeft in het laatste kwartaal van 2009 een operationeel resultaat geboekt van 113 miljoen euro, een stijging van ruim 60 procent ten opzichte van een jaar eerder. Dat maakte TomTom donderdag bekend.
© ANP
De omzet bleef met 533 miljoen euro nagenoeg gelijk. De cijfers zijn beter dan analisten hadden verwacht. Dit kwam voornamelijk doordat het aantal verkochte apparaten met 5,1 miljoen in het vierde kwartaal ver boven de verwachting van 4,2 miljoen stuks lag. De gemiddelde prijs lag met 79 euro lager dan de 83,50 euro waarop analisten hadden gerekend.
''De industrie waarin wij ons bewegen, maakt een substantiële verandering door'', aldus topman Harold Goddijn. Steeds vaker worden digitale kaarten volgens hem ingezet in de strijd tussen fabrikanten van mobieltjes.
''We zien een beperkte invloed hiervan op onze omzetstroom en zien nieuwe kansen voor partnerschappen en bedrijfsmodellen, vooral in de mobiele wereld.''
Splitsing
Bill Henry, topman van het in 2008 overgenomen Tele Atlas, verlaat het bedrijf aan het begin van het tweede kwartaal, aldus TomTom. Zijn vertrek gaat samen met het splitsen van de commerciële activiteiten en de productie van kaarten bij het onderdeel.
Het bedrijf wist in heel 2009 de operationele kosten met 127 miljoen euro terug te dringen, terwijl het op een besparing van 90 miljoen euro had gerekend. Voor 2010 rekent het bedrijf op een gelijkblijvende omzet en winst per aandeel in vergelijking met 2009.
Een app store op hun apparaat dus.quote:Op maandag 26 april 2010 09:25 schreef Rejected het volgende:
Vraag me af wat hun nieuwe producten zullen zijn.
Mooi, weer een businessmodel om zeepquote:Op woensdag 12 mei 2010 10:13 schreef PietjePuk007 het volgende:
Gratis navigatie met Microsoft Bing Maps
quote:
quote:Op maandag 26 april 2010 09:11 schreef LXIV het volgende:
TT is wel een winnaar op de PND-markt. En dit is een markt waar er uiteindelijk hooguit 2 of 3 spelers overblijven, kleinere jongens kunnen gewoon niet rendabel concurreren.
Ook zijn de cijfers van de afgelopen kwartalen goed. Het risico op een faillisement is eigenlijk wel afgewend.
Er zit alleen nog die grote angst in voor de gratis navigatie op een smartphone. Toevallig heb ik dit weekeinde zo'n Android in handen gehad, maar het is het gewoon net niet. Net zoals foto's maken met je mobiel het net niet is. Leuk als gadget, maar als je zo'n apparaat vaker dan een enkele keer per jaar gebruikt dan loont het zich die honderd euro + uit te geven voor een dedicated device.
nou, eens kijken of ze de concurrentie aankunnenquote:TomTom gaat Chinese markt op
AMSTERDAM - De leverancier van navigatiesystemen TomTom heeft een overeenkomst gesloten met een Chinese distributeur voor het verkennen van de Chinese markt. Dat zei een woordvoerder van TomTom vrijdag tegen ANP-Reuters.
© ANP
De navigatiekastjes van het Nederlandse bedrijf komen daar deze week voor het eerst in de winkels.
''Het is nog onduidelijk wat we van de Chinese markt kunnen verwachten. Het is ook geen grootschalige overeenkomst'', aldus de woordvoerder. Hij benadrukt dat TomTom zijn aandacht vooral blijft richten op Europa en Noord-Amerika.
Volgens de woordvoerder waren de navigatie-apparaten van TomTom al jaren geleden klaar voor de Chinese markt. ''Ze waren al in de Chinese tekens omgezet.''
In Nederland misschien maar in Azie zijn er nog miljoenen te slijten.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 17:02 schreef Sokz het volgende:
TomTom .. ik snap mensen die hierin beleggen niet. Ze maken maar 1 product/software en die s ook nog sterk onderhevig aan concurrentie + de markt raakt/is verzadigt. ?
Ofcourse maar mensen die verwachten dat TT ooit ook maar een fractie van de oude high gaat terug zien houdt zichzelf voor de gek.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 19:56 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
In Nederland misschien maar in Azie zijn er nog miljoenen te slijten.
Bovendien ontwennen we om op de ANWB borden en de kaart te rijden dus iemand die navigatie gewoon is zal niet meer zonder kunnen en die dingen blijven kopen.
Waarom zouden Aziaten die - voorlopig - nog een stukje armer zijn dan 'wij' een relatief dure TomTom kopen als ze ook een goedkope Chinese kloon kunnen kopen? Ik als 'rijke' westerling koop tenslotte ook een 5" navigatie dinges met detail kaarten van heel euroland voor minder dan 70 euries bij DX.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 19:56 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
In Nederland misschien maar in Azie zijn er nog miljoenen te slijten.
Bovendien ontwennen we om op de ANWB borden en de kaart te rijden dus iemand die navigatie gewoon is zal niet meer zonder kunnen en die dingen blijven kopen.
Wie zegt dat die TT daar niet voor een paar Yuan`s de deur uit gaat? De TT wordt immers ter plekke gemaakt en heeft vast niet een veel hogere kostprijs..quote:Op zondag 1 augustus 2010 11:04 schreef Poekieman het volgende:
Waarom zouden Aziaten die - voorlopig - nog een stukje armer zijn dan 'wij' een relatief dure TomTom kopen als ze ook een goedkope Chinese kloon kunnen kopen? Ik als 'rijke' westerling koop tenslotte ook een 5" navigatie dinges met detail kaarten van heel euroland voor minder dan 70 euries bij DX.
Nou zijn Chinezen wel status gevoelig, dus misschien dat TomTom een 'samenwerking' met Gukki ofzo moet aangaan en ze dan voor 5000 RMB in de markt kan zetten.
Er moet ook nog op verdiend worden. De marges die ze daar kunnen maken zullen veel kleiner zijn dan hier - en loont het dan nog wel de moeite...?quote:Op zondag 1 augustus 2010 13:20 schreef Napalm het volgende:
[..]
Wie zegt dat die TT daar niet voor een paar Yuan`s de deur uit gaat? De TT wordt immers ter plekke gemaakt en heeft vast niet een veel hogere kostprijs..
Volgens mij is de solvabiliteit wel goed, dus ik zie niet in waarom er op korte termijn een emissie zou moeten komen. We hebben er toch net een gehad?quote:Op zondag 10 oktober 2010 22:12 schreef Sokz het volgende:
mwuaha misschien wel een emissietje. Is dat niet eerder gebeurd met TomTom op deze manier?
Dat uitpluizen vind ik zelf ook altijd wel interessant. Met name als je dingen ziet die ergens op kunnen wijzen. Ik zelf denk nog steeds aan een soort van wanhoops poging geld uit T2 te krijgen. Met alle macht het aandeel weer omhoog pompen. Ik zal morgen eens wat dieper in de volumes kijken of ik daar wat interessants uit kan halen.quote:Op zondag 10 oktober 2010 23:48 schreef Blandigan het volgende:
Ik denk ook dat er iets aan de hand is. Gevalletje voorkennis of anderszins.
Vorige week werden optiecontracten afgesloten die ongekend waren. Zo was er een order voor 4000 call opties 6 euro, toen de prijs nog rond de 5,70 zat en 2 dagen vóór het nieuws over de samenwerking met die chinezen bekend werd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |