abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62232210
http://www.parool.nl/paro(...)lt-in-ongenade.dhtml
quote:
AMSTERDAM - Niet Fortis, ING of Aegon hebben tot nu de grootste klap gekregen op de Amsterdamse beurs, maar voormalig beleggerslieveling TomTom. Door de bankencrisis is de wankele staat van het navigatiefonds op de beurs een beetje ondergesneeuwd. Het aandeel heeft dit jaar bijna 85 procent van zijn waarde verloren. Fortis, de nummer twee, daalde zeventig procent.
Het zat er een beetje aan te komen natuurlijk dat TomTom compleet in de stront zou zakken. Op de beurs hebben ze nou eenmaal geen verstand van techniek, dat is sinds de "dotcomcrash" wel gebleken. In ieder geval staat TomTom nu genoteerd voor wat het waard is dus mensen die van een gokje houden kunnen ervan profiteren.
pi_62232397
Dat is een beetje appels met peren vergelijken, TomTom daalde zoveel gedurende een jaar, en dat komt voor een groot deel doordat steeds meer nieuwe auto's af-fabriek een navigatie oplossing hebben, en mobieltjes steeds vaker een GPS ontvanger en kaarten af fabriek aan boord hebben. Kortom hun oorspronkelijke markt wordt kleiner, en je ziet ook dat ze zich uitbreiden/aanpassen naar een meer dienstverlenende organisatie, en meer dingen met abonnementen ed proberen te slijten.. En het is natuurlijk een luxe product, waar veel mensen gemakkelijk de aanschaf van uitstellen..
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_62233150
TomTom is véél meer waard dan 8,5 euro, omdat ze TeleAtlas hebben gekocht.
Navigatiesystemen bouwt iedereen tegenwoordig ja...
pi_62237001
Tijd om te kopen, of iemand gaat het van de beurs plukken
AZ!
De magisch realist van AZ!
Leen is mijn vriend!
pi_62237158
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 15:03 schreef ItaloDancer het volgende:
TomTom is véél meer waard dan 8,5 euro, omdat ze TeleAtlas hebben gekocht.
Navigatiesystemen bouwt iedereen tegenwoordig ja...
Dat dus.

Alleen ik durf niet aan aandelen te beginnen.
pi_62237481
7,98 euro kost het nu.
pi_62238721
Beleggen in TomTom ?

Dom Dom.
pi_62239356
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 15:03 schreef ItaloDancer het volgende:
TomTom is véél meer waard dan 8,5 euro, omdat ze TeleAtlas hebben gekocht.
Navigatiesystemen bouwt iedereen tegenwoordig ja...
Zoiets als fortis die abnamro hebben gekocht?
pi_62239421
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 18:38 schreef Bankfurt het volgende:
Beleggen in TomTom ?

Dom Dom.
MUHAHAHAHAHAHAHAAHAHA.
pi_62239440
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 19:04 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Zoiets als fortis die abnamro hebben gekocht?
Met Fortis is ook niet zo veel mis maar het is een bank, waar mensen hun geld bij weg kunnen halen.
Bij TomTom valt niks weg te halen. Je mag alleen geld naar TomTom komen brengen
pi_62239650
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 19:08 schreef ItaloDancer het volgende:

[..]

Met Fortis is ook niet zo veel mis maar het is een bank, waar mensen hun geld bij weg kunnen halen.
Bij TomTom valt niks weg te halen. Je mag alleen geld naar TomTom komen brengen
wacht maar tot iedereen z;n tomtom inlevert
  woensdag 8 oktober 2008 @ 20:01:42 #12
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_62240987
met die deals van Tomtom de laatste tijd zou ik het aandeel nu kopen

Helaas heb ik geen centen meer over door die kut icebank
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
pi_62337275
De zwakte van TOMTOM zit niet in de huidige winst maar waar gaan ze die 1200 miljoen vandaan halen???

Als dat niet binnen een half jaar lukt is het niet ondenkbaar dat ze binnenkort omvallen....
  maandag 13 oktober 2008 @ 19:26:50 #14
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_62358551
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 19:04 schreef athlonkmf het volgende:
Zoiets als fortis die abnamro hebben gekocht?
Zo iets denk ik
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_62360797
tja de hype van tomtom is wellicht een beetje over.

kijk eens om je heen tijdens het rijden, elke malloot heeft wel een navi in zijn auto terwijl 4 jaar geleden het nog wel een luxe was.

en als je eenmaal een tomtom hebt doe je er jaren mee, desnoods laten mensen ze door de buurjongen ff upgraden met de nieuwste kaarten...

en de dienstverlening zet ik ook zo mijn twijfels bij.
je hebt ook hele handige free ware die actuele verkeersinfo en flitsers in je tomtom kan verwerken.
pi_62393331
Straks, als het aandeel van Tom Tom op $ 1,- staat, hoor je "bestemming bereikt"....
pi_62419391
quote:
Op woensdag 15 oktober 2008 00:26 schreef MaGNeT het volgende:
Straks, als het aandeel van Tom Tom op $ 1,- staat, hoor je "bestemming bereikt"....
pi_62420944


Maar nee TomTom is zeer koopwaardig. Kan nog wel wat meezakken in de huidige malaise, maar veel zal het toch niet meer zijn. Als ik een zak geld, kocht ik aandelen T2
pi_62426367
6,5 euro vanochtend
pi_62426718
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 22:13 schreef vererita het volgende:
De zwakte van TOMTOM zit niet in de huidige winst maar waar gaan ze die 1200 miljoen vandaan halen???

Als dat niet binnen een half jaar lukt is het niet ondenkbaar dat ze binnenkort omvallen....
denk ik ook, TOMTOM bestaat over zes maanden niet meer
pi_62428287
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 22:13 schreef vererita het volgende:
De zwakte van TOMTOM zit niet in de huidige winst maar waar gaan ze die 1200 miljoen vandaan halen???

Als dat niet binnen een half jaar lukt is het niet ondenkbaar dat ze binnenkort omvallen....
De financiering van de Tele Atlas overname is allang al rond.
  donderdag 16 oktober 2008 @ 22:01:13 #22
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_62445856
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 22:13 schreef vererita het volgende:
De zwakte van TOMTOM zit niet in de huidige winst maar waar gaan ze die 1200 miljoen vandaan halen???

Als dat niet binnen een half jaar lukt is het niet ondenkbaar dat ze binnenkort omvallen....
Dat is de kern van het probleem inderdaad. Het heet niet voor niets KREDIET-crisis.

Zou wel jammer zijn overigens. Maar overnames doen vlak voor de cc heeft al menig bedrijf de kop gekost.
The End Times are wild
pi_62446403
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 22:01 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat is de kern van het probleem inderdaad. Het heet niet voor niets KREDIET-crisis.

Zou wel jammer zijn overigens. Maar overnames doen vlak voor de cc heeft al menig bedrijf de kop gekost.
Afgezien daar van sterft het van de concurrenten die de navigatiesoftware kado geven.

Binnenkort is iedere brik standaard met navigatie van 100 euro meerkosten uitgerust

TOMTOM gaat failliet en eerst naar de lokale markt in februari
  donderdag 16 oktober 2008 @ 22:28:06 #24
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_62446697
Ben ik toch even naar de cijfers van T2 gaan kijken:


B
quote:
alance sheet Q22008 Q12008 Q42007 Q32007 Q22007
Intangible assets 1,005 55 56 57 60
Goodwill 1,942
Other non-current assets 95 850 915 89 88
Inventory 144 136 131 124 66
Trade receivables 362 164 403 256 264
Other receivables 26 33 31 19 17
Financial instruments 48 41 27 5 3
Cash and cash equivalents 296 476 463 709 556
Total assets 3,918 1,755 1,970 1,202 994

Equity 1,414 1,363 1,352 784 679
Borrowings 1,554
Provisions 101 90 96 77 67
Long term liabilities 265 1 1 1 1
Current liabilities 584 302 520 340 247
Total liabilities 3,918 1,755 1,970 1,202 994
http://investors.tomtom.com/facts.cfm

Nu ontstaat er het 2e kwartaal 2008 opeens 1942 aan goodwill op de balans Dat is natuurlijk TeleAtlas. En tegelijkertijd 1554 aan "Borrowings" bj de liabilities.

Dat wil je nét niet hebben zo vlak voor een kredietcrisis.

Nu hoop ik dat ze deze "borrowings" niet met kortetermijnleningen gefinancierd hebben. Want anders zal het ze nooit lukken dit te herfinancieren. Dan is het feestje voorbij.

Wanneer ze lange termijn gefinancierd hebben dan kunnen ze die schuldenlast wel dragen. 75 miljoen is maar 1/3 van de netto-winst. Die kunnen ze als de marktomstandigheden gelijk blijven wel dragen denk ik.
The End Times are wild
  donderdag 16 oktober 2008 @ 22:30:00 #25
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_62446764
En bij nader inzien: wanneer het inderdaad solide gefinancierd is, en deze overname zou de winst met 1/3 drukken, dan kun je nu dus gerust kopen. Want het aandeel zelf is met 85% gedaald. Het rendement is dus alleen gestegen.

Alleen doet dit mijn angst toenemen dat het dus niet zo geweldig gefinancierd is. Anders zou de koersdaling niet zo groot zijn
The End Times are wild
pi_62580014
quote:
TomTom breidt uit in Rusland

AMSTERDAM (Dow Jones)--TomTom nv gaat uitbreiden in Rusland. Dit maakt de producent van navigatieapparatuur woensdag voorbeurs bekend.

"Rusland heeft een snelgroeiende markt voor consumentenelectronica en wordt door de automobielindustrie gezien als een van de grootste automarkten van Europa", aldus Corinne Vigreux, managing director van TomTom.
Actuele stand: 7,07 euro.
pi_62580428
<b><a href="http://www.123caravanhuren.nl" rel="nofollow" target="_blank">123caravanhuren.nl</a></b>
pi_62580729
quote:


Derdekwartaalcijfers komen volgende week dinsdag (28 oktober).
pi_62580736
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 13:27 schreef henkway het volgende:

[..]

nou TOMTOM zeker niet, STOMSTOM gaat failliet en eerst naar de lokale markt in februari
pi_62581910
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 13:30 schreef ItaloDancer het volgende:

[..]


Net wat ik dacht, 7,0500 nu. Wat denken jullie, kopen of nog even wachten ?
<b><a href="http://www.123caravanhuren.nl" rel="nofollow" target="_blank">123caravanhuren.nl</a></b>
pi_62585197
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 22:18 schreef henkway het volgende:

[..]

Afgezien daar van sterft het van de concurrenten die de navigatiesoftware kado geven.

Binnenkort is iedere brik standaard met navigatie van 100 euro meerkosten uitgerust

TOMTOM gaat failliet en eerst naar de lokale markt in februari
Alsof die navigatiesystemen allemaal uit de lucht komen vallen
pi_62585709
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 15:58 schreef henkway het volgende:

[..]

7,15 nu
Zeer aantrekkelijke instap inderdaad.
Zit er zelf nog niet in omdat ik dan een derivaat zou nemen en ik verwacht nog een daling van de markt als geheel.
pi_62586031
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 16:04 schreef Repeat het volgende:

[..]

Alsof die navigatiesystemen allemaal uit de lucht komen vallen
je krijg ze kado bij de koffiepunten
pi_62586696
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 16:29 schreef henkway het volgende:

[..]

je krijg ze kado bij de koffiepunten
Nou en? De R&D is al lang geleden terug verdiend. Dat de marges onder druk staan is waar, maar dat wil niet zeggen dat er helemaal neits meer te verdienen valt.
Daarnaast heeft TomTom niet zo lang geleden een contract met Renault gesloten voor het leveren van in-car navigatie. Dat was het werk van Navtec en is een hele mooie klant voor TomTom.
Dat TomTom gehyped is, is helemaal waar, maar failliet zou niet hoeven en zal alleen gebeuren als 't inderdaad korte termijn leningen zijn geweest die afgesloten zijn.
pi_62588683
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 16:51 schreef en_door_slecht het volgende:

[..]

Nou en? De R&D is al lang geleden terug verdiend. Dat de marges onder druk staan is waar, maar dat wil niet zeggen dat er helemaal neits meer te verdienen valt.
Daarnaast heeft TomTom niet zo lang geleden een contract met Renault gesloten voor het leveren van in-car navigatie. Dat was het werk van Navtec en is een hele mooie klant voor TomTom.
Dat TomTom gehyped is, is helemaal waar, maar failliet zou niet hoeven en zal alleen gebeuren als 't inderdaad korte termijn leningen zijn geweest die afgesloten zijn.
wat kost het zo apparaatje maken in China??
10 eurie?
pi_62588789
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 18:05 schreef henkway het volgende:

[..]

wat kost het zo apparaatje maken in China??
10 eurie?
plus transport, invoerrechten etc.
<b><a href="http://www.123caravanhuren.nl" rel="nofollow" target="_blank">123caravanhuren.nl</a></b>
pi_62589100
henkway, ken je nils holgersson?
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 16:38:20 #40
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_62646224
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 16:51 schreef en_door_slecht het volgende:

[..]

Nou en? De R&D is al lang geleden terug verdiend. Dat de marges onder druk staan is waar, maar dat wil niet zeggen dat er helemaal neits meer te verdienen valt.
Daarnaast heeft TomTom niet zo lang geleden een contract met Renault gesloten voor het leveren van in-car navigatie. Dat was het werk van Navtec en is een hele mooie klant voor TomTom.
Dat TomTom gehyped is, is helemaal waar, maar failliet zou niet hoeven en zal alleen gebeuren als 't inderdaad korte termijn leningen zijn geweest die afgesloten zijn.
en in fifth gear kwam de tomtom als beste uit de test in GB


alleen weet ik niet hoe oud die aflevering was vorige week op discovery
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
pi_62646269
TomTom had het even moeilijk vandaag maar houdt zich inmiddels redelijk staande.
6,40 is echt een koopje, dinsdag met de cijfers kunnen we naar 8 euro
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 16:44:46 #42
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_62646405
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 16:40 schreef ItaloDancer het volgende:
TomTom had het even moeilijk vandaag maar houdt zich inmiddels redelijk staande.
6,40 is echt een koopje, dinsdag met de cijfers kunnen we naar 8 euro
6,28
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
pi_62652484
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 16:19 schreef ItaloDancer het volgende:

[..]

Zeer aantrekkelijke instap inderdaad.
Zit er zelf nog niet in omdat ik dan een derivaat zou nemen en ik verwacht nog een daling van de markt als geheel.
Instap? Denk dat het juist z'n hoogtijdagen wel heeft gehad. Core business is toch wel het apparaatje dat inmiddels bij bijna iedereen wel in de auto hangt. Als mensen eenmaal zo'n dingen hebben duurt het wel even voordat ze een nieuw exemplaar nodig hebben, eventueel een nieuwe kaart maar zelfs die veranderen niet enorm ingrijpend ieder jaar. Ik vind het nog steeds een Worldonline idee, eens de eerste met iets.. maar zodra het (in dat geval internet) meer een gemeengoed wordt en er niet een vaste aanhoudende stroom van inkomsten blijft zal het aandeel juist verder wegzakken.
pi_62652620
ik vertel van af boven de 50 al dat stomstom naar de 5 euro gaat
en naar de lokale markt

TomTom was een succeshype, maar de software is letterlijk overal gratis te krijgen en echt overal in te proppen
en updates zijn niet echt nodig,
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 21:09:53 #45
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_62652710
Nou, dat iedereen een tomtom in zijn auto heeft was een half jaar geleden ook al bekend. En toen was de koers hoog. De reden dat tomtom zakt is dus heel anders. Volgens mij lopen de verkopen ook niet sterk terug. Het komt echt door de kredietcrisis en de overname die tomtom vlak daarvoor deed. Kunnen ze die wel financieren? Dat is de grote vraag.

Eigenlijk is het schandalig, want toen tomtom naar de beurs ging is maar zo'n klein deel van het opgehaalde geld in het bedrijf gestopt en zoveel in de zakken van de oprichters verdwenen. Die scheve verhouding was voor mij de reden niet in het aandeel te stappen. Wanneer dit geld, waarvoor het eigenlijk bedoeld is, was gebruikt om overname's te doen was er nu geen enkel probleem.
The End Times are wild
pi_62652843
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 21:06 schreef henkway het volgende:
ik vertel van af boven de 50 al dat stomstom naar de 5 euro gaat
en naar de lokale markt

TomTom was een succeshype, maar de software is letterlijk overal gratis te krijgen en echt overal in te proppen
en updates zijn niet echt nodig,
Ik ben een beetje skeptisch over TomTom nu ze vooral leunen op TeleAtlas. Vooral omdat ze afhankelijk zijn van de automotive market die nu ineen stort. De halfgeleider-automotive market die goed was voor een jaarlijkse groei van gemiddeld 9% moet dit jaar haar cijfers bijstellen. En daar heeft TeleAtlas flink onder te leiden. En het kan heel goed zijn dat TomTom in Q3 nog een klein plusje er uit weet te slepen op 28 Okt. Op Q4 zullen ze het denk ik moeten ontgelden, net zoals de rest van de automotive industrie.

Jij zegt 5, ik zou niet raar opkijken als TomTom zakte naar de 4 euro.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
pi_62653184
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 21:15 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Ik ben een beetje skeptisch over TomTom nu ze vooral leunen op TeleAtlas. Vooral omdat ze afhankelijk zijn van de automotive market die nu ineen stort. De halfgeleider-automotive market die goed was voor een jaarlijkse groei van gemiddeld 9% moet dit jaar haar cijfers bijstellen. En daar heeft TeleAtlas flink onder te leiden. En het kan heel goed zijn dat TomTom in Q3 nog een klein plusje er uit weet te slepen op 28 Okt. Op Q4 zullen ze het denk ik moeten ontgelden, net zoals de rest van de automotive industrie.

Jij zegt 5, ik zou niet raar opkijken als TomTom zakte naar de 4 euro.
ok 3 dan??
pi_62653250
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 21:28 schreef henkway het volgende:

[..]

ok 3 dan??
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
pi_62653578
grappig om nog eens een recente mening van een 'expert' te lezen"http://www.iex.nl/columns/columns_artikel.asp?colID=35391

Cruciaal zal zijn of Tomtom de convenanten met de financierende banken breekt of niet. Breekt het, kan het denk ik heel snel einde verhaal zijn.
pi_62711473
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 21:09 schreef LXIV het volgende:
Nou, dat iedereen een tomtom in zijn auto heeft was een half jaar geleden ook al bekend. En toen was de koers hoog. De reden dat tomtom zakt is dus heel anders. Volgens mij lopen de verkopen ook niet sterk terug. Het komt echt door de kredietcrisis en de overname die tomtom vlak daarvoor deed. Kunnen ze die wel financieren? Dat is de grote vraag.
Het is onzin dat iedereen een TomTom in z'n auto heeft, als je naar marktonderzoeken kijkt is het in Europa en de VS pas rond de 15% en de navigatiemarkt groeit ook nogsteeds. Dat TomTom zo hoog stond komt volgens mij door het gedoe rond de aankoop van TeleAtlas. Maar toen de aankoop eenmaal rond was dit jaar gebeurde er niks meer met de koers het sentiment rond de aankoop was bij de daadwerkelijke aankoop helemaal verdwenen. Vraag is idd hoe zit het met de finaciering van de overname, als je naar de strategie kijkt is TomTom vooral bezig met de lange termijn, lijkt me dan ook onwaarschijnlijk dat ze dan veel risco zouden nemen alleen als de complete verkoop stil komt te liggen kan men denk ik in de problemen komen.
quote:
Eigenlijk is het schandalig, want toen tomtom naar de beurs ging is maar zo'n klein deel van het opgehaalde geld in het bedrijf gestopt en zoveel in de zakken van de oprichters verdwenen. Die scheve verhouding was voor mij de reden niet in het aandeel te stappen. Wanneer dit geld, waarvoor het eigenlijk bedoeld is, was gebruikt om overname's te doen was er nu geen enkel probleem.
In eigen zak verdwijnen is ook niet helemaal waar, een van de oprichters heeft ook dit jaar weer 30 miljoen aan goede doelen gegeven. Als ik mij niet vergis had hij vlak na de beursgang een eigen foundation opgericht en daar gelijk 50 miljoen in gestopt. Daarnaast zijn er diverse overname's gedaan na de beursgang welke nu verantwoorlijk zijn voor techniek achter TTWORK en HD Traffic.

Denk dat men TomTom nog teveel zit als een 'one product company' terwijl ze juist nu juist bezig zijn met het spreiden van de inkomsten, niet alleen maar de kasten op het dashboard maar nu ook via services (HD Traffic), inbouw (renault deal) en TomTom WORK (deal met KPN). Maar morgen zullen we meer weten waar ze staan.
pi_62712809
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 21:42 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
grappig om nog eens een recente mening van een 'expert' te lezen"http://www.iex.nl/columns/columns_artikel.asp?colID=35391

Cruciaal zal zijn of Tomtom de convenanten met de financierende banken breekt of niet. Breekt het, kan het denk ik heel snel einde verhaal zijn.
quote:
Die winst mag voor een groeiend bedrijf als Tom Tom op zijn minst gewogen worden met een koerswinstverhouding van 15, zodat het aangegeven koershersteltraject mijn heel plausibel voorkomt. Wat daarna gebeurt is geheel afhankelijk van nieuwe fantasie, die zich mogelijk dan rond het aandeel heeft opgebouwd.
wat hij hier zegt zonder het zich te realiseren is dat de fantasie verdwenen is en dat is dodelijk voor een fantasieaandeel zoals TOMTOM.
Duas gaat TOMTOM gewoon naar de lokale markt en zal software blijven verkopen tegen zeer concurerende tarieven of gaat failliet
  maandag 27 oktober 2008 @ 11:11:01 #52
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_62712853

"Aandeel TomTom flink de weg kwijt"
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_62712897
quote:
Op maandag 27 oktober 2008 10:18 schreef mouzzer het volgende:

[..]

Het is onzin dat iedereen een TomTom in z'n auto heeft, als je naar marktonderzoeken kijkt is het in Europa en de VS pas rond de 15% en de navigatiemarkt groeit ook nogsteeds. Dat TomTom zo hoog stond komt volgens mij door het gedoe rond de aankoop van TeleAtlas. Maar toen de aankoop eenmaal rond was dit jaar gebeurde er niks meer met de koers het sentiment rond de aankoop was bij de daadwerkelijke aankoop helemaal verdwenen. Vraag is idd hoe zit het met de finaciering van de overname, als je naar de strategie kijkt is TomTom vooral bezig met de lange termijn, lijkt me dan ook onwaarschijnlijk dat ze dan veel risco zouden nemen alleen als de complete verkoop stil komt te liggen kan men denk ik in de problemen komen.
De bieding op TeleAtlas markeerde juist het begin van "het einde".
quote:
In eigen zak verdwijnen is ook niet helemaal waar, een van de oprichters heeft ook dit jaar weer 30 miljoen aan goede doelen gegeven. Als ik mij niet vergis had hij vlak na de beursgang een eigen foundation opgericht en daar gelijk 50 miljoen in gestopt. Daarnaast zijn er diverse overname's gedaan na de beursgang welke nu verantwoorlijk zijn voor techniek achter TTWORK en HD Traffic.

Denk dat men TomTom nog teveel zit als een 'one product company' terwijl ze juist nu juist bezig zijn met het spreiden van de inkomsten, niet alleen maar de kasten op het dashboard maar nu ook via services (HD Traffic), inbouw (renault deal) en TomTom WORK (deal met KPN). Maar morgen zullen we meer weten waar ze staan.
pi_62712936
quote:
Op maandag 27 oktober 2008 11:09 schreef henkway het volgende:

[..]


[..]

wat hij hier zegt zonder het zich te realiseren is dat de fantasie verdwenen is en dat is dodelijk voor een fantasieaandeel zoals TOMTOM.
Duas gaat TOMTOM gewoon naar de lokale markt en zal software blijven verkopen tegen zeer concurerende tarieven of gaat failliet
Wat heb je toch tegen TomTom? Het is een prachtig innovatief Nederlands bedrijf, daar zouden we trots op moeten zijn.
pi_62715530
quote:
Op maandag 27 oktober 2008 11:13 schreef ItaloDancer het volgende:

[..]

Wat heb je toch tegen TomTom? Het is een prachtig innovatief Nederlands bedrijf, daar zouden we trots op moeten zijn.
heb niks op tegen, heb er met plezier aan zitten rommelen jarenlang, maar de software is aan hyperinflatie onderhevig en onbeperkt te kopieren en te downloaden

de fileinfo of parkeerplaatszoeker is slecht een beperkt idee en bied geen echte meerwaarde.

daarnaast komt werkelijk iedere nokia en google met zijn eigen versie die gratis is
dus helaas was het korte duur

Google zal ook hier de strijd gaan winnen
pi_62715603
En van wie is Google afhankelijk voor zijn kaarten?

Kijk als Google de hele handel overneemt, is het een ander verhaal. Daar ben ik ook wel bang voor. Alhoewel ik Google ook een schitterend bedrijf vind, zou ik het zonde vinden als er twee Nederlandse voor gaan verdwijnen
pi_62715975
quote:
Op maandag 27 oktober 2008 12:48 schreef ItaloDancer het volgende:
En van wie is Google afhankelijk voor zijn kaarten?
Oh, ok. Ik dacht dat Google zijn eigen kaarten maakte.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
pi_62716051
quote:
Op maandag 27 oktober 2008 13:00 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Oh, ok. Ik dacht dat Google zijn eigen kaarten maakte.
er zijn twee kaartenmakers in Nederland AND en Teleatlas
pi_62716678
Morgen cijfers, ben benieuwd .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_62728995
quote:
Op maandag 27 oktober 2008 12:46 schreef henkway het volgende:

[..]

heb niks op tegen, heb er met plezier aan zitten rommelen jarenlang, maar de software is aan hyperinflatie onderhevig en onbeperkt te kopieren en te downloaden
De software gebruikt op de PND's is gewoon gratis te verkrijgen via de TomTom site... Misschien bedoel je de PDA oplossingen daar doet TomTom sowieso weinig mee de laatste jaren, ze hebben wel een deal met HTC dat de nieuwste PDA software standaard geleverd wordt op HTC telefoons.
quote:
de fileinfo of parkeerplaatszoeker is slecht een beperkt idee en bied geen echte meerwaarde.
Misschien voor jezelf maar voor mensen die (al dan niet beroepsmatig) veel op de weg zitten is file informatie zeer waardevol.
quote:
daarnaast komt werkelijk iedere nokia en google met zijn eigen versie die gratis is
dus helaas was het korte duur

Google zal ook hier de strijd gaan winnen
Laat TeleAtlas nu net een deal voor 5 jaar met Google gesloten hebben = licentie inkomsten Daarnaast heeft Nokia kaartenmaker Navteq gekocht voor 5,8 miljard ofzo, dat zullen ze ook terug willen verdienen. Sterker nog Nokia heeft al een bijna exacte kopie van de HD Traffic service van TomTom aangekondigd: http://www.nokia.com/A41229035
pi_62729171
TomTom : -95 procent

Leuk aandeeltje.
  maandag 27 oktober 2008 @ 20:08:53 #62
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_62729655
Zie het van de positieve kant: het verlies kan nu hooguit nog 5% oplopen (vanaf de top gezien dan). Het gros van het verlies is al genomen!
The End Times are wild
  woensdag 29 oktober 2008 @ 19:37:19 #63
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_62790633
J.P. Morgan heeft het koersdoel van Tomtom verlaagd naar E3,55. Die piraten van Wallstreet toch!

Wat ik het hypocriete vind van dit soort acties is dat zulke bedrijven een koopadvies geven met koersdoel 110 wanneer het aandeel op 70 euro staat, en dan een half jaar later, als de hele koersdaling geweest is, opeens roepen dat het aandeel eigenlijk maar drieëneenhalve euro waard is!

Vraag ik me af: zaten ze dan een half jaar geleden long en trappen ze nu het aandeel de grond in omdat ze short zitten, of is er geen belang maar enkel onkunde? Als analyst inhoudt kijken wat een aandeel de afgelopen zes maanden gedaan heeft en daar dan iets over roepen, kan iedereen dat toch.

3,55
The End Times are wild
pi_62790931
Die adviezen slaan ook nergens op en zijn echt alleen maar bedoeld om zelf geld te verdienen.
Maar ja, zolang de koersen blijven reageren op dit soort adviezen...
pi_62790977
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 19:37 schreef LXIV het volgende:
J.P. Morgan heeft het koersdoel van Tomtom verlaagd naar E3,55. Die piraten van Wallstreet toch!

Wat ik het hypocriete vind van dit soort acties is dat zulke bedrijven een koopadvies geven met koersdoel 110 wanneer het aandeel op 70 euro staat, en dan een half jaar later, als de hele koersdaling geweest is, opeens roepen dat het aandeel eigenlijk maar drieëneenhalve euro waard is!

Vraag ik me af: zaten ze dan een half jaar geleden long en trappen ze nu het aandeel de grond in omdat ze short zitten, of is er geen belang maar enkel onkunde? Als analyst inhoudt kijken wat een aandeel de afgelopen zes maanden gedaan heeft en daar dan iets over roepen, kan iedereen dat toch.

3,55
Je weet toch dat de dolfijnen en apen van NOVA het elk jaar beter doen dan de 5 grootste beleggingsexperts van Nederland. Zodra je gaat nadenken, gaat het mis.
Wie dit leest is gek
pi_62790986
Ik heb zo mijn bedenkingen met TomTom. Er zijn de afgelopen dagen massaal koersdoel verlagingen gedaan door veel analisten.

Ik heb net een uitgebreid artikel over tomtom gelezen op analist.nl.
http://www.analist.nl/index.php?page=berichten&id=2402
een handig artikel om meer over tomtom te weten te komen.
  woensdag 29 oktober 2008 @ 19:50:07 #67
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_62791051
Ja, dan is het gemakkelijk verdienen voor zo'n bank. Zeker in onzekere tijden waarin paniekerig gereageerd wordt op al het slechte nieuws.

En het zure is: wanneer zo'n bericht verschijnt kun je maar beter meedoen, want de markt volgt toch wel en vasthouden is betalen. Terwijl je weet dat het onzin is. Maar de grote winst is natuurlijk voor JP Morgan, want die shortten nog vóórdat ze het nieuws brachten.

Heb zelf geen Tomtom (gelukkig, compenseer ik met ING en AEGON), maar vind het wel tekenend.
The End Times are wild
  woensdag 29 oktober 2008 @ 19:52:27 #68
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_62791126
Als ik TOMTOM zou hebben dan zou ik vooral bang zijn voor een claimemissie op zo een lage koers. Dat staat gelijk met verkopen van je aandelen nu, óf extra geld inpompen!

Als die emissie komt wil ik wel eens overwegen om dan voor een relatief klein bedrag emissierechten te kopen. 1000 stuks ofzo.
The End Times are wild
pi_62792379
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 19:48 schreef wil1686 het volgende:
Ik heb zo mijn bedenkingen met TomTom. Er zijn de afgelopen dagen massaal koersdoel verlagingen gedaan door veel analisten.

Ik heb net een uitgebreid artikel over tomtom gelezen op analist.nl.
http://www.analist.nl/index.php?page=berichten&id=2402
een handig artikel om meer over tomtom te weten te komen.
ik heb het niet op TOMTOM, veel te veel vissen in die vijver
pi_63016933
Leve de analisten .


bron
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_63017612
pi_63017633
volgens mij gaf ING op het hoogtepunt een koersdoel van 110 oid af
pi_63019253
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 19:48 schreef wil1686 het volgende:
Ik heb zo mijn bedenkingen met TomTom. Er zijn de afgelopen dagen massaal koersdoel verlagingen gedaan door veel analisten.

Ik heb net een uitgebreid artikel over tomtom gelezen op analist.nl.
http://www.analist.nl/index.php?page=berichten&id=2402
een handig artikel om meer over tomtom te weten te komen.
Dat artikel zegt weinig over TomTom zelf meer over hoe de analysten denken over TomTom en als je het een beetje gevolgd hebt de laatste 2 jaar dan zaten de analysten er zo goed als altijd naast. Die koersdoelen zijn ook onzin, komen altijd achteraf en geeft eigenlijk aan hoe slecht de adviezen van die analysten eigenlijk zijn.

Als je echt wat meer over TomTom te weten wil komen is dit een goed artikel: http://www.belegger.nl/Hoe_dom_is_Tom-5586.column

En over de huidge GPS markt inclusief de impact van telefoons met GPS:
http://www.pcworld.com/bu(...)car_gps_systems.html

Recent interview met de managing director van TomTom over de strategie van TomTom:
http://www.gpsbusinessnews.com/index.php?action=article&numero=1152
pi_63031575
TomTom gaat nog wel een keer naar de 3 a 4 euro in 2009. Echter kan het aandeel daarna stijgen de jaren erna naar een euro of 20 .
pi_63031937
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 15:16 schreef pberends het volgende:
TomTom gaat nog wel een keer naar de 3 a 4 euro in 2009. Echter kan het aandeel daarna stijgen de jaren erna naar een euro of 20 .
De navigatiesystemen die je los koopt zullen uitsterven. Wat overblijft is een markt met mobiele apparatuur waar een navigatiesysteem inzit of autofabrikanten die een systeem inbouwen in de auto. Als TomTom erin slaagt een graantje mee te pikken met de verkoop van actuele kaarten dan zal men overleven, zoniet dan is men gedoemd om te verdwijnen en ik vrees voor het laatste.
pi_63032889
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 15:31 schreef schoelje het volgende:

[..]

De navigatiesystemen die je los koopt zullen uitsterven. Wat overblijft is een markt met mobiele apparatuur waar een navigatiesysteem inzit of autofabrikanten die een systeem inbouwen in de auto. Als TomTom erin slaagt een graantje mee te pikken met de verkoop van actuele kaarten dan zal men overleven, zoniet dan is men gedoemd om te verdwijnen en ik vrees voor het laatste.
De daling in autoverkopen is nog lang niet ten einde.
pi_63033436
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 15:31 schreef schoelje het volgende:

[..]

De navigatiesystemen die je los koopt zullen uitsterven. Wat overblijft is een markt met mobiele apparatuur waar een navigatiesysteem inzit of autofabrikanten die een systeem inbouwen in de auto. Als TomTom erin slaagt een graantje mee te pikken met de verkoop van actuele kaarten dan zal men overleven, zoniet dan is men gedoemd om te verdwijnen en ik vrees voor het laatste.
Tom tom kan overleven als men megacontracten met GM , Korea en japanse autobouwers aangaat zodat ze toch een soort monopolie krijgen op aansturing van de GPS signalering , in de toekomst zie ik een zelfsturende / navigerende auto mits er voor tunnels een oplossing wordt gevonden
pi_63033445
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 16:05 schreef pberends het volgende:

De daling in autoverkopen is nog lang niet ten einde.
Dit zegt genoeg lijkt me:

Meer dan tweederde van de zakelijke bellers belt handsfree. Met de iPhone gebeurt dat het minst, 60 procent, terwijl Motorola-eigenaars met 86 procent het vaakst bellen zonder de telefoon in de hand te houden. Gps is de meestgewilde feature op een smartphone: meer dan eenderde van de gebruikers vindt gps een vereiste. Daarna volgen wifi, een touchscreen en spraakbesturing. De belangrijkste redenen om voor een smartphone te kiezen zijn echter internettoegang, e-mail en bluetooth.

Ik denk dat ook Nokia zich in de vingers snijdt, tegenwoordig verkoopt men alleen nog telefoons met Nokia Maps waarvoor je een abonnement moet nemen op een dure dienst, anders doet de spraak het niet (en dit terwijl ze toch de goede kant op leken te gaan met o.a. de nokia navigator 6110). Nokia ziet dit als het beste businessmodel maar ik denk toch dat het veel consumenten afschrikt. Vandaar dat ik zeker niet zou beleggen de eestkomende tijd in Nokia, eerst zou ik willen afwachten hoe de markt hierop reageert.
pi_63033639
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 16:25 schreef henkway het volgende:Tom tom kan overleven als men megacontracten met GM , Korea en japanse autobouwers aangaat zodat ze toch een soort monopolie krijgen op aansturing van de GPS signalering , in de toekomst zie ik een zelfsturende / navigerende auto mits er voor tunnels een oplossing wordt gevonden
Dat zou alleen op de korte termijn Tomtom kunnen redden. Uiteindelijk zal het Google Maps in een mobiele variant zijn dat Tomtom de nek gaat kosten. Google zal een gebruikersbase inschakelen om de kaarten dynamisch te veranderen/in te vullen niet alleen met kaarten maar met content in het algemeen, zoiets als dat TT nu doet met de topmodellen van hun navigatiesysteem maar niet overtuigend genoeg.
pi_63045790
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 16:33 schreef schoelje het volgende:

[..]

Dat zou alleen op de korte termijn Tomtom kunnen redden. Uiteindelijk zal het Google Maps in een mobiele variant zijn dat Tomtom de nek gaat kosten. Google zal een gebruikersbase inschakelen om de kaarten dynamisch te veranderen/in te vullen niet alleen met kaarten maar met content in het algemeen, zoiets als dat TT nu doet met de topmodellen van hun navigatiesysteem maar niet overtuigend genoeg.
Map data is niet zo makkelijk te veranderen als het lijkt, afhankelijk van het soort verandering zullen het merendeel van de veranderingen nogsteeds enkel door de kaartenmakers in de kaarten verwerkt kunnen worden. Dat zal ook voor Google maps gelden en wie is een van de kaartenleveranciers aan Google idd TomTom's eigen Tele Atlas.

Er wordt denk ik iets te makkelijk gedacht dat smartphones met GPS het van de PND's zullen overnemen, er zit nog een heel groot verschil tussen de mogelijkheden van beide met betrekking tot navigatie. Eerstkomende jaren zullen beide markten nog behoorlijk groeien en zal de smartphone nog lang niet de plaats van een PND kunnen overnemen, mobiele navigatie is nog teveel gericht op een ander soort gebruiker.

Mapshare werkt trouwens op alle TomTom modellen en de eerste resultaten daarvan worden nu in de kaarten verwerkt:
The newest TeleAtlas release includes more than 50,000 user changes. The maps will be available for your GPS system this month. Since MapShare began 18 months ago, over 4 million user changes have been submitted to TomTom, which purchased Tele Atlas in June. Only 50,000 of these changes have been incorporated into TeleAtlas maps, because the company focused on street name and road direction changes initially. The program will now be expanded to include other map attributes.
http://www.tomtomdeals.co(...)dds-mapshare-changes

As a result of the acquisition of digital map maker Tele Atlas by TomTom, all Tele Atlas customers will gain access to TomTom’s vast speed profiles database, to be made available later this year. The speed profiles database is derived from almost half a trillion speed measurements that TomTom customers in 25 countries have been sharing with the company over the past two years.
http://www.gpsbusinessnews.com/index.php?action=article&numero=1068

TomTom heeft inmiddels een Automotive divisie en een Mobile divisie, precies hetgene waar men hier denkt dat de toekomst ligt en TomTom de nek zal kosten. Zoals al eerder gezegd de TomTom strategie is gericht op de lange termijn en denk dat TomTom hier te makkelijk al wordt afgeschreven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')