Het zat er een beetje aan te komen natuurlijk dat TomTom compleet in de stront zou zakken. Op de beurs hebben ze nou eenmaal geen verstand van techniek, dat is sinds de "dotcomcrash" wel gebleken.quote:AMSTERDAM - Niet Fortis, ING of Aegon hebben tot nu de grootste klap gekregen op de Amsterdamse beurs, maar voormalig beleggerslieveling TomTom. Door de bankencrisis is de wankele staat van het navigatiefonds op de beurs een beetje ondergesneeuwd. Het aandeel heeft dit jaar bijna 85 procent van zijn waarde verloren. Fortis, de nummer twee, daalde zeventig procent.
Dat dus.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 15:03 schreef ItaloDancer het volgende:
TomTom is véél meer waard dan 8,5 euro, omdat zeTeleAtlas
hebben gekocht.
Navigatiesystemen bouwt iedereen tegenwoordig ja...
Zoiets als fortis die abnamro hebben gekocht?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 15:03 schreef ItaloDancer het volgende:
TomTom is véél meer waard dan 8,5 euro, omdat zeTeleAtlas
hebben gekocht.
Navigatiesystemen bouwt iedereen tegenwoordig ja...
Met Fortis is ook niet zo veel mis maar het is een bank, waar mensen hun geld bij weg kunnen halen.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:04 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Zoiets als fortis die abnamro hebben gekocht?
wacht maar tot iedereen z;n tomtom inlevertquote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:08 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Met Fortis is ook niet zo veel mis maar het is een bank, waar mensen hun geld bij weg kunnen halen.
Bij TomTom valt niks weg te halen. Je mag alleen geld naar TomTom komen brengen
Zo iets denk ikquote:Op woensdag 8 oktober 2008 19:04 schreef athlonkmf het volgende:
Zoiets als fortis die abnamro hebben gekocht?
quote:Op woensdag 15 oktober 2008 00:26 schreef MaGNeT het volgende:
Straks, als het aandeel van Tom Tom op $ 1,- staat, hoor je "bestemming bereikt"....
denk ik ook, TOMTOM bestaat over zes maanden niet meerquote:Op zondag 12 oktober 2008 22:13 schreef vererita het volgende:
De zwakte van TOMTOM zit niet in de huidige winst maar waar gaan ze die 1200 miljoen vandaan halen???
Als dat niet binnen een half jaar lukt is het niet ondenkbaar dat ze binnenkort omvallen....
De financiering van de Tele Atlas overname is allang al rond.quote:Op zondag 12 oktober 2008 22:13 schreef vererita het volgende:
De zwakte van TOMTOM zit niet in de huidige winst maar waar gaan ze die 1200 miljoen vandaan halen???
Als dat niet binnen een half jaar lukt is het niet ondenkbaar dat ze binnenkort omvallen....
Dat is de kern van het probleem inderdaad. Het heet niet voor niets KREDIET-crisis.quote:Op zondag 12 oktober 2008 22:13 schreef vererita het volgende:
De zwakte van TOMTOM zit niet in de huidige winst maar waar gaan ze die 1200 miljoen vandaan halen???
Als dat niet binnen een half jaar lukt is het niet ondenkbaar dat ze binnenkort omvallen....
Afgezien daar van sterft het van de concurrenten die de navigatiesoftware kado geven.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 22:01 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is de kern van het probleem inderdaad. Het heet niet voor niets KREDIET-crisis.
Zou wel jammer zijn overigens. Maar overnames doen vlak voor de cc heeft al menig bedrijf de kop gekost.
http://investors.tomtom.com/facts.cfmquote:alance sheet Q22008 Q12008 Q42007 Q32007 Q22007
Intangible assets 1,005 55 56 57 60
Goodwill 1,942
Other non-current assets 95 850 915 89 88
Inventory 144 136 131 124 66
Trade receivables 362 164 403 256 264
Other receivables 26 33 31 19 17
Financial instruments 48 41 27 5 3
Cash and cash equivalents 296 476 463 709 556
Total assets 3,918 1,755 1,970 1,202 994
Equity 1,414 1,363 1,352 784 679
Borrowings 1,554
Provisions 101 90 96 77 67
Long term liabilities 265 1 1 1 1
Current liabilities 584 302 520 340 247
Total liabilities 3,918 1,755 1,970 1,202 994
Actuele stand: 7,07 euro.quote:TomTom breidt uit in Rusland
AMSTERDAM (Dow Jones)--TomTom nv gaat uitbreiden in Rusland. Dit maakt de producent van navigatieapparatuur woensdag voorbeurs bekend.
"Rusland heeft een snelgroeiende markt voor consumentenelectronica en wordt door de automobielindustrie gezien als een van de grootste automarkten van Europa", aldus Corinne Vigreux, managing director van TomTom.
nou TOMTOM zeker niet, STOMSTOM gaat failliet en eerst naar de lokale markt in februariquote:Op woensdag 22 oktober 2008 13:19 schreef mvc het volgende:
KPN, SBM, ASML, TomTom zijn meest recessiebestendig - SNS
quote:Op woensdag 22 oktober 2008 13:19 schreef mvc het volgende:
KPN, SBM, ASML, TomTom zijn meest recessiebestendig - SNS
quote:Op woensdag 22 oktober 2008 13:27 schreef henkway het volgende:
[..]
nou TOMTOM zeker niet, STOMSTOM gaat failliet en eerst naar de lokale markt in februari
Net wat ik dacht, 7,0500 nu. Wat denken jullie, kopen of nog even wachten ?quote:
Alsof die navigatiesystemen allemaal uit de lucht komen vallenquote:Op donderdag 16 oktober 2008 22:18 schreef henkway het volgende:
[..]
Afgezien daar van sterft het van de concurrenten die de navigatiesoftware kado geven.
Binnenkort is iedere brik standaard met navigatie van 100 euro meerkosten uitgerust
TOMTOM gaat failliet en eerst naar de lokale markt in februari
Zeer aantrekkelijke instap inderdaad.quote:
je krijg ze kado bij de koffiepuntenquote:Op woensdag 22 oktober 2008 16:04 schreef Repeat het volgende:
[..]
Alsof die navigatiesystemen allemaal uit de lucht komen vallen
Nou en? De R&D is al lang geleden terug verdiend. Dat de marges onder druk staan is waar, maar dat wil niet zeggen dat er helemaal neits meer te verdienen valt.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 16:29 schreef henkway het volgende:
[..]
je krijg ze kado bij de koffiepunten
wat kost het zo apparaatje maken in China??quote:Op woensdag 22 oktober 2008 16:51 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Nou en? De R&D is al lang geleden terug verdiend. Dat de marges onder druk staan is waar, maar dat wil niet zeggen dat er helemaal neits meer te verdienen valt.
Daarnaast heeft TomTom niet zo lang geleden een contract met Renault gesloten voor het leveren van in-car navigatie. Dat was het werk van Navtec en is een hele mooie klant voor TomTom.
Dat TomTom gehyped is, is helemaal waar, maar failliet zou niet hoeven en zal alleen gebeuren als 't inderdaad korte termijn leningen zijn geweest die afgesloten zijn.
plus transport, invoerrechten etc.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 18:05 schreef henkway het volgende:
[..]
wat kost het zo apparaatje maken in China??
10 eurie?
en in fifth gear kwam de tomtom als beste uit de test in GBquote:Op woensdag 22 oktober 2008 16:51 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Nou en? De R&D is al lang geleden terug verdiend. Dat de marges onder druk staan is waar, maar dat wil niet zeggen dat er helemaal neits meer te verdienen valt.
Daarnaast heeft TomTom niet zo lang geleden een contract met Renault gesloten voor het leveren van in-car navigatie. Dat was het werk van Navtec en is een hele mooie klant voor TomTom.
Dat TomTom gehyped is, is helemaal waar, maar failliet zou niet hoeven en zal alleen gebeuren als 't inderdaad korte termijn leningen zijn geweest die afgesloten zijn.
6,28quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 16:40 schreef ItaloDancer het volgende:
TomTom had het even moeilijk vandaag maar houdt zich inmiddels redelijk staande.
6,40 is echt een koopje, dinsdag met de cijfers kunnen we naar 8 euro
Instap? Denk dat het juist z'n hoogtijdagen wel heeft gehad. Core business is toch wel het apparaatje dat inmiddels bij bijna iedereen wel in de auto hangt. Als mensen eenmaal zo'n dingen hebben duurt het wel even voordat ze een nieuw exemplaar nodig hebben, eventueel een nieuwe kaart maar zelfs die veranderen niet enorm ingrijpend ieder jaar. Ik vind het nog steeds een Worldonline idee, eens de eerste met iets.. maar zodra het (in dat geval internet) meer een gemeengoed wordt en er niet een vaste aanhoudende stroom van inkomsten blijft zal het aandeel juist verder wegzakken.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 16:19 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Zeer aantrekkelijke instap inderdaad.
Zit er zelf nog niet in omdat ik dan een derivaat zou nemen en ik verwacht nog een daling van de markt als geheel.
Ik ben een beetje skeptisch over TomTom nu ze vooral leunen op TeleAtlas. Vooral omdat ze afhankelijk zijn van de automotive market die nu ineen stort. De halfgeleider-automotive market die goed was voor een jaarlijkse groei van gemiddeld 9% moet dit jaar haar cijfers bijstellen. En daar heeft TeleAtlas flink onder te leiden. En het kan heel goed zijn dat TomTom in Q3 nog een klein plusje er uit weet te slepen op 28 Okt. Op Q4 zullen ze het denk ik moeten ontgelden, net zoals de rest van de automotive industrie.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 21:06 schreef henkway het volgende:
ik vertel van af boven de 50 al dat stomstom naar de 5 euro gaat
en naar de lokale markt
TomTom was een succeshype, maar de software is letterlijk overal gratis te krijgen en echt overal in te proppen
en updates zijn niet echt nodig,
ok 3 dan??quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 21:15 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Ik ben een beetje skeptisch over TomTom nu ze vooral leunen op TeleAtlas. Vooral omdat ze afhankelijk zijn van de automotive market die nu ineen stort. De halfgeleider-automotive market die goed was voor een jaarlijkse groei van gemiddeld 9% moet dit jaar haar cijfers bijstellen. En daar heeft TeleAtlas flink onder te leiden. En het kan heel goed zijn dat TomTom in Q3 nog een klein plusje er uit weet te slepen op 28 Okt. Op Q4 zullen ze het denk ik moeten ontgelden, net zoals de rest van de automotive industrie.
Jij zegt 5, ik zou niet raar opkijken als TomTom zakte naar de 4 euro.
Het is onzin dat iedereen een TomTom in z'n auto heeft, als je naar marktonderzoeken kijkt is het in Europa en de VS pas rond de 15% en de navigatiemarkt groeit ook nogsteeds. Dat TomTom zo hoog stond komt volgens mij door het gedoe rond de aankoop van TeleAtlas. Maar toen de aankoop eenmaal rond was dit jaar gebeurde er niks meer met de koers het sentiment rond de aankoop was bij de daadwerkelijke aankoop helemaal verdwenen. Vraag is idd hoe zit het met de finaciering van de overname, als je naar de strategie kijkt is TomTom vooral bezig met de lange termijn, lijkt me dan ook onwaarschijnlijk dat ze dan veel risco zouden nemen alleen als de complete verkoop stil komt te liggen kan men denk ik in de problemen komen.quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 21:09 schreef LXIV het volgende:
Nou, dat iedereen een tomtom in zijn auto heeft was een half jaar geleden ook al bekend. En toen was de koers hoog. De reden dat tomtom zakt is dus heel anders. Volgens mij lopen de verkopen ook niet sterk terug. Het komt echt door de kredietcrisis en de overname die tomtom vlak daarvoor deed. Kunnen ze die wel financieren? Dat is de grote vraag.
In eigen zak verdwijnen is ook niet helemaal waar, een van de oprichters heeft ook dit jaar weer 30 miljoen aan goede doelen gegeven. Als ik mij niet vergis had hij vlak na de beursgang een eigen foundation opgericht en daar gelijk 50 miljoen in gestopt. Daarnaast zijn er diverse overname's gedaan na de beursgang welke nu verantwoorlijk zijn voor techniek achter TTWORK en HD Traffic.quote:Eigenlijk is het schandalig, want toen tomtom naar de beurs ging is maar zo'n klein deel van het opgehaalde geld in het bedrijf gestopt en zoveel in de zakken van de oprichters verdwenen. Die scheve verhouding was voor mij de reden niet in het aandeel te stappen. Wanneer dit geld, waarvoor het eigenlijk bedoeld is, was gebruikt om overname's te doen was er nu geen enkel probleem.
quote:Op vrijdag 24 oktober 2008 21:42 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
grappig om nog eens een recente mening van een 'expert' te lezen"http://www.iex.nl/columns/columns_artikel.asp?colID=35391
Cruciaal zal zijn of Tomtom de convenanten met de financierende banken breekt of niet. Breekt het, kan het denk ik heel snel einde verhaal zijn.
wat hij hier zegt zonder het zich te realiseren is dat de fantasie verdwenen is en dat is dodelijk voor een fantasieaandeel zoals TOMTOM.quote:Die winst mag voor een groeiend bedrijf als Tom Tom op zijn minst gewogen worden met een koerswinstverhouding van 15, zodat het aangegeven koershersteltraject mijn heel plausibel voorkomt. Wat daarna gebeurt is geheel afhankelijk van nieuwe fantasie, die zich mogelijk dan rond het aandeel heeft opgebouwd.
De bieding op TeleAtlas markeerde juist het begin van "het einde".quote:Op maandag 27 oktober 2008 10:18 schreef mouzzer het volgende:
[..]
Het is onzin dat iedereen een TomTom in z'n auto heeft, als je naar marktonderzoeken kijkt is het in Europa en de VS pas rond de 15% en de navigatiemarkt groeit ook nogsteeds. Dat TomTom zo hoog stond komt volgens mij door het gedoe rond de aankoop van TeleAtlas. Maar toen de aankoop eenmaal rond was dit jaar gebeurde er niks meer met de koers het sentiment rond de aankoop was bij de daadwerkelijke aankoop helemaal verdwenen. Vraag is idd hoe zit het met de finaciering van de overname, als je naar de strategie kijkt is TomTom vooral bezig met de lange termijn, lijkt me dan ook onwaarschijnlijk dat ze dan veel risco zouden nemen alleen als de complete verkoop stil komt te liggen kan men denk ik in de problemen komen.
quote:In eigen zak verdwijnen is ook niet helemaal waar, een van de oprichters heeft ook dit jaar weer 30 miljoen aan goede doelen gegeven. Als ik mij niet vergis had hij vlak na de beursgang een eigen foundation opgericht en daar gelijk 50 miljoen in gestopt. Daarnaast zijn er diverse overname's gedaan na de beursgang welke nu verantwoorlijk zijn voor techniek achter TTWORK en HD Traffic.
Denk dat men TomTom nog teveel zit als een 'one product company' terwijl ze juist nu juist bezig zijn met het spreiden van de inkomsten, niet alleen maar de kasten op het dashboard maar nu ook via services (HD Traffic), inbouw (renault deal) en TomTom WORK (deal met KPN). Maar morgen zullen we meer weten waar ze staan.
Wat heb je toch tegen TomTom? Het is een prachtig innovatief Nederlands bedrijf, daar zouden we trots op moeten zijn.quote:Op maandag 27 oktober 2008 11:09 schreef henkway het volgende:
[..]
[..]
wat hij hier zegt zonder het zich te realiseren is dat de fantasie verdwenen is en dat is dodelijk voor een fantasieaandeel zoals TOMTOM.
Duas gaat TOMTOM gewoon naar de lokale markt en zal software blijven verkopen tegen zeer concurerende tarieven of gaat failliet
heb niks op tegen, heb er met plezier aan zitten rommelen jarenlang, maar de software is aan hyperinflatie onderhevig en onbeperkt te kopieren en te downloadenquote:Op maandag 27 oktober 2008 11:13 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Wat heb je toch tegen TomTom? Het is een prachtig innovatief Nederlands bedrijf, daar zouden we trots op moeten zijn.
Oh, ok. Ik dacht dat Google zijn eigen kaarten maakte.quote:Op maandag 27 oktober 2008 12:48 schreef ItaloDancer het volgende:
En van wie is Google afhankelijk voor zijn kaarten?
er zijn twee kaartenmakers in Nederland AND en Teleatlasquote:Op maandag 27 oktober 2008 13:00 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Oh, ok. Ik dacht dat Google zijn eigen kaarten maakte.
De software gebruikt op de PND's is gewoon gratis te verkrijgen via de TomTom site... Misschien bedoel je de PDA oplossingen daar doet TomTom sowieso weinig mee de laatste jaren, ze hebben wel een deal met HTC dat de nieuwste PDA software standaard geleverd wordt op HTC telefoons.quote:Op maandag 27 oktober 2008 12:46 schreef henkway het volgende:
[..]
heb niks op tegen, heb er met plezier aan zitten rommelen jarenlang, maar de software is aan hyperinflatie onderhevig en onbeperkt te kopieren en te downloaden
Misschien voor jezelf maar voor mensen die (al dan niet beroepsmatig) veel op de weg zitten is file informatie zeer waardevol.quote:de fileinfo of parkeerplaatszoeker is slecht een beperkt idee en bied geen echte meerwaarde.
Laat TeleAtlas nu net een deal voor 5 jaar met Google gesloten hebben = licentie inkomstenquote:daarnaast komt werkelijk iedere nokia en google met zijn eigen versie die gratis is
dus helaas was het korte duur
Google zal ook hier de strijd gaan winnen
Je weet toch dat de dolfijnen en apen van NOVA het elk jaar beter doen dan de 5 grootste beleggingsexperts van Nederland. Zodra je gaat nadenken, gaat het mis.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 19:37 schreef LXIV het volgende:
J.P. Morgan heeft het koersdoel van Tomtom verlaagd naar E3,55. Die piraten van Wallstreet toch!
Wat ik het hypocriete vind van dit soort acties is dat zulke bedrijven een koopadvies geven met koersdoel 110 wanneer het aandeel op 70 euro staat, en dan een half jaar later, als de hele koersdaling geweest is, opeens roepen dat het aandeel eigenlijk maar drieëneenhalve euro waard is!
Vraag ik me af: zaten ze dan een half jaar geleden long en trappen ze nu het aandeel de grond in omdat ze short zitten, of is er geen belang maar enkel onkunde? Als analyst inhoudt kijken wat een aandeel de afgelopen zes maanden gedaan heeft en daar dan iets over roepen, kan iedereen dat toch.
3,55
ik heb het niet op TOMTOM, veel te veel vissen in die vijverquote:Op woensdag 29 oktober 2008 19:48 schreef wil1686 het volgende:
Ik heb zo mijn bedenkingen met TomTom. Er zijn de afgelopen dagen massaal koersdoel verlagingen gedaan door veel analisten.
Ik heb net een uitgebreid artikel over tomtom gelezen op analist.nl.
http://www.analist.nl/index.php?page=berichten&id=2402
een handig artikel om meer over tomtom te weten te komen.
Dat artikel zegt weinig over TomTom zelf meer over hoe de analysten denken over TomTom en als je het een beetje gevolgd hebt de laatste 2 jaar dan zaten de analysten er zo goed als altijd naast. Die koersdoelen zijn ook onzin, komen altijd achteraf en geeft eigenlijk aan hoe slecht de adviezen van die analysten eigenlijk zijn.quote:Op woensdag 29 oktober 2008 19:48 schreef wil1686 het volgende:
Ik heb zo mijn bedenkingen met TomTom. Er zijn de afgelopen dagen massaal koersdoel verlagingen gedaan door veel analisten.
Ik heb net een uitgebreid artikel over tomtom gelezen op analist.nl.
http://www.analist.nl/index.php?page=berichten&id=2402
een handig artikel om meer over tomtom te weten te komen.
De navigatiesystemen die je los koopt zullen uitsterven. Wat overblijft is een markt met mobiele apparatuur waar een navigatiesysteem inzit of autofabrikanten die een systeem inbouwen in de auto. Als TomTom erin slaagt een graantje mee te pikken met de verkoop van actuele kaarten dan zal men overleven, zoniet dan is men gedoemd om te verdwijnen en ik vrees voor het laatste.quote:Op vrijdag 7 november 2008 15:16 schreef pberends het volgende:
TomTom gaat nog wel een keer naar de 3 a 4 euro in 2009. Echter kan het aandeel daarna stijgen de jaren erna naar een euro of 20.
De daling in autoverkopen is nog lang niet ten einde.quote:Op vrijdag 7 november 2008 15:31 schreef schoelje het volgende:
[..]
De navigatiesystemen die je los koopt zullen uitsterven. Wat overblijft is een markt met mobiele apparatuur waar een navigatiesysteem inzit of autofabrikanten die een systeem inbouwen in de auto. Als TomTom erin slaagt een graantje mee te pikken met de verkoop van actuele kaarten dan zal men overleven, zoniet dan is men gedoemd om te verdwijnen en ik vrees voor het laatste.
Tom tom kan overleven als men megacontracten met GM , Korea en japanse autobouwers aangaat zodat ze toch een soort monopolie krijgen op aansturing van de GPS signalering , in de toekomst zie ik een zelfsturende / navigerende auto mits er voor tunnels een oplossing wordt gevondenquote:Op vrijdag 7 november 2008 15:31 schreef schoelje het volgende:
[..]
De navigatiesystemen die je los koopt zullen uitsterven. Wat overblijft is een markt met mobiele apparatuur waar een navigatiesysteem inzit of autofabrikanten die een systeem inbouwen in de auto. Als TomTom erin slaagt een graantje mee te pikken met de verkoop van actuele kaarten dan zal men overleven, zoniet dan is men gedoemd om te verdwijnen en ik vrees voor het laatste.
Dit zegt genoeg lijkt me:quote:Op vrijdag 7 november 2008 16:05 schreef pberends het volgende:
De daling in autoverkopen is nog lang niet ten einde.
Dat zou alleen op de korte termijn Tomtom kunnen redden. Uiteindelijk zal het Google Maps in een mobiele variant zijn dat Tomtom de nek gaat kosten. Google zal een gebruikersbase inschakelen om de kaarten dynamisch te veranderen/in te vullen niet alleen met kaarten maar met content in het algemeen, zoiets als dat TT nu doet met de topmodellen van hun navigatiesysteem maar niet overtuigend genoeg.quote:Op vrijdag 7 november 2008 16:25 schreef henkway het volgende:Tom tom kan overleven als men megacontracten met GM , Korea en japanse autobouwers aangaat zodat ze toch een soort monopolie krijgen op aansturing van de GPS signalering , in de toekomst zie ik een zelfsturende / navigerende auto mits er voor tunnels een oplossing wordt gevonden
Map data is niet zo makkelijk te veranderen als het lijkt, afhankelijk van het soort verandering zullen het merendeel van de veranderingen nogsteeds enkel door de kaartenmakers in de kaarten verwerkt kunnen worden. Dat zal ook voor Google maps gelden en wie is een van de kaartenleveranciers aan Google idd TomTom's eigen Tele Atlas.quote:Op vrijdag 7 november 2008 16:33 schreef schoelje het volgende:
[..]
Dat zou alleen op de korte termijn Tomtom kunnen redden. Uiteindelijk zal het Google Maps in een mobiele variant zijn dat Tomtom de nek gaat kosten. Google zal een gebruikersbase inschakelen om de kaarten dynamisch te veranderen/in te vullen niet alleen met kaarten maar met content in het algemeen, zoiets als dat TT nu doet met de topmodellen van hun navigatiesysteem maar niet overtuigend genoeg.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |