Hoezo zullen ze moeten? Er is toch eigenlijk altijd verteld dat icesave niet onder de DNB regeling valt voor de eerste 20000 euro.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 09:49 schreef FrankP het volgende:
We wachten het maar gewoon even rustig af. Je kan nu toch niks doen.
Maar ik hoop wel dat er geen al te lange tijd over heen gaat voor ik mijn centen terug heb, want het zijn
nog steeds MIJN centen.
DNB zal toch echt in de bres moeten springen voor de Nederlandse spaarders.
Beetje slechte formulering van mijn kant: Ik bedoelde er niet mee dat ze die eerste 20.000 moeten vergoeden maar wel dat ze "ons" een hoop papierwerk en wachten uit handen nemen.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 09:52 schreef HumbertoT het volgende:
[..]
Hoezo zullen ze moeten? Er is toch eigenlijk altijd verteld dat icesave niet onder de DNB regeling valt voor de eerste 20000 euro.
Ik zal het overigens wel heeeeel prettig vinden als ze het wel doen hoor.
Waarom post je dit dan grafmongoolquote:Op woensdag 8 oktober 2008 10:04 schreef Tim2005 het volgende:
Wie zet ze geld dan ook in Ijsland?
genoeg flames nu
Oh, ik dacht al dat ik de enige was die niet in paniek aan het rondflapperen wasquote:Op woensdag 8 oktober 2008 07:22 schreef Rizz0 het volgende:
Nou ja, voor de een is het misschien veel, voor de ander stelt het niks voor - kun je weinig nuttigs over zeggen. Kan je in ieder geval vertellen dat ik het niet zo heel fijn zou vinden als het definitief weg zou zijn, maar goed, ben blijkbaar niet zo angstig ingesteld
ik ook al heb ik al wel bevestiging gehad maar staat er nog niets op mijn rekeningquote:Op woensdag 8 oktober 2008 00:41 schreef James52 het volgende:
Omg nu vraag me toch sterk af om mn geld wat ik vanmorgen heb overgeboekt ook daadwerkelijk overgeboekt is en niet alleen in de administratie van icesave.
quote:Op woensdag 8 oktober 2008 10:08 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Waarom post je dit dan grafmongool
Tja, dan is het ook niet zo gek dat je niet helemaal in paniek bent. Bij mij staat al mijn spaargeld erop (en voor een student toch een heel behoorlijk bedrag) en ik moet zeggen dat ik niet bang dat ik me geld kwijt ben, maar het is wel erg vervelend dat er zo weinig informatie is over wat er nu precies aan de hand is en gaat gebeuren.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 10:10 schreef Syrena het volgende:
[..]
Oh, ik dacht al dat ik de enige was die niet in paniek aan het rondflapperen was![]()
Gisteren na het nieuws belde eerst m'n baas op (die was maandagmiddag bezig met een rekening te openen bij IceSave, maar niet afgemaakt omdat hij de gegevens van z'n vrouw niet had) en daarna m'n vader.
Overigens had ik nog tegen m'n baas gezegd "Zou je dat wel doen?"![]()
Nou ja ik zie wel. Ik had er zo'n 2000 euro op staan. De rest staat bij de ATB en de Postbank.
Ben ook niet bang dat ik mijn geld niet terug krijg (900 euro voor mij en 4500 euro voor m'n vriendin) maar waar ik wel voor vrees is de tijd die er overheen zal gaan voordat we ook maar iets terug hebben.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 10:22 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
maar het is wel erg vervelend ....
kan max 3 maanden durenquote:Op woensdag 8 oktober 2008 10:25 schreef FrankP het volgende:
[..]
Ben ook niet bang dat ik mijn geld niet terug krijg (900 euro voor mij en 4500 euro voor m'n vriendin) maar waar ik wel voor vrees is de tijd die er overheen zal gaan voordat we ook maar iets terug hebben.
Ik ga er maar niet van uit dat dat volgende week al is....
nog meer van dit soort grapjes en ik ga mijn modrechten misbruikenquote:Op woensdag 8 oktober 2008 10:04 schreef Tim2005 het volgende:
Wie zet ze geld dan ook in Ijsland?
genoeg flames nu
Tenzij er uitzonderlijke omstandigheden zijn, en een land wat bijna failliet is valt daar denk ik wel onder...quote:
Dat vind ik dus niet. Je hebt bewust het risico genomen, je wist van tevoren dat je voor de eerste 20k in IJsland moest zijn. Waarom moet DNB dan dat werk voor jou doen?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 10:00 schreef FrankP het volgende:
[..]
Beetje slechte formulering van mijn kant: Ik bedoelde er niet mee dat ze die eerste 20.000 moeten vergoeden maar wel dat ze "ons" een hoop papierwerk en wachten uit handen nemen.
IJsland heeft een garantiestelsel, daar moeten mensen op kunnen vertrouwenquote:Op woensdag 8 oktober 2008 10:40 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dat vind ik dus niet. Je hebt bewust het risico genomen, je wist van tevoren dat je voor de eerste 20k in IJsland moest zijn. Waarom moet DNB dan dat werk voor jou doen?
Let wel, ik hoop dat jullie je centjes vlug krijgen, maar dit is nou precies de reden dat ik mijn geld heb ondergebracht bij banken die wél volledig onder het Nederlandse Depositogarantiestelsel vallen.
wowquote:Op woensdag 8 oktober 2008 10:51 schreef hplaserjet het volgende:
Laatste nieuws: de minister van IJsland van Financien heeft laten weten buitenlandse tegoeden niet te vergoeden, zag het net op de BBC, had hij dat niet kunnen bedenken voordat IJsland een garantiestelsel invoerde?
![]()
Zie:quote:Op woensdag 8 oktober 2008 10:53 schreef hplaserjet het volgende:
[..]
IJsland heeft een garantiestelsel, daar moeten mensen op kunnen vertrouwen
Toen Icesave net startte in Nederland waren daar ook al vragen over. Nadat mensen geinformeerd hadden bevestigde DNB dat ze als tussenpersoon zou fungeren. (veel?) mensen hebben misschien op basis van dat gegeven toch de rekening geopend. DNB kan het natuurlijk niet makelijk om die toezegging terug te trekken nu puntje bij paaltje komt.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 10:40 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dat vind ik dus niet. Je hebt bewust het risico genomen, je wist van tevoren dat je voor de eerste 20k in IJsland moest zijn. Waarom moet DNB dan dat werk voor jou doen?
Let wel, ik hoop dat jullie je centjes vlug krijgen, maar dit is nou precies de reden dat ik mijn geld heb ondergebracht bij banken die wél volledig onder het Nederlandse Depositogarantiestelsel vallen.
O Dat is ook lekker van ze, eerst iedereen lokken met de garanties en dan zeggenquote:Op woensdag 8 oktober 2008 10:56 schreef HumbertoT het volgende:
[..]
Zie:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/7658417.stm
De IJslandse regering heeft, van wat ik begrijp, dus niet de intentie om buitenlandse spaarders te compenseren.
Geen primaire bron in ieder geval.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 10:56 schreef HumbertoT het volgende:
[..]
Zie:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/7658417.stm
De IJslandse regering heeft, van wat ik begrijp, dus niet de intentie om buitenlandse spaarders te compenseren.
Ik kan gewoon inloggen hoor, verspreid dit soort berichten dus alsjeblieft nietquote:Op woensdag 8 oktober 2008 10:55 schreef Furia het volgende:
Ben ik trouwens de enige die ook bij CE niet meer in kan loggen? Niet dat ik daar wat weg wil halen, maar 'geld zien' zou me wel even gerust stellen...
Die keiharde toezegging van DNB heb ik dan gemist, heb je daar nog een bron of linkje van?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 10:58 schreef goeiemoggel het volgende:
[..]
Toen Icesave net startte in Nederland waren daar ook al vragen over. Nadat mensen geinformeerd hadden bevestigde DNB dat ze als tussenpersoon zou fungeren. (veel?) mensen hebben misschien op basis van dat gegeven toch de rekening geopend. DNB kan het natuurlijk niet makelijk om die toezegging terug te trekken nu puntje bij paaltje komt.
Lul niet zo slap, op de website staat al de gehele dag:quote:Op woensdag 8 oktober 2008 11:05 schreef -jos- het volgende:
[..]
Ik kan gewoon inloggen hoor, verspreid dit soort berichten dus alsjeblieft niet
quote:Geachte klant,
Onderstaand persbericht is door De Nederlandsche Bank (DNB) opgesteld op 7 oktober 2008. Dit persbericht is eveneens terug te vinden op de website van DNB.
DNB treedt in overleg met IJslandse autoriteiten over Icesave
Er zijn onduidelijkheden ontstaan rond Landsbanki hf. te Reykjavik en haar bijkantoor Icesave in Nederland. De Nederlandse autoriteiten zoeken contact met hun IJslandse collega´s om opheldering te krijgen. Thans kan het volgende worden meegedeeld.
Op de rekeningtegoeden bij Icesave zijn de IJslandse en Nederlandse depositogarantiestelsels van toepassing. DNB zal in overleg treden met de IJslandse autoriteiten over hoe, indien de instelling in déconfiture zou geraken, de afwikkeling zal worden vormgegeven. Vandaag is door de Minister van Financiën besloten de dekking op de tegoeden van rekeninghouders in Nederland voor een periode van één jaar te verhogen tot Eur 100.000 per persoon per bank. In het geval van Icesave komt een deel van die dekking voor rekening van het IJslandse en niet van het Nederlandse depositogarantiestelsel. Indien nodig zal DNB rekeninghouders faciliteren met hun beroep op de dekking in IJsland.
Zodra nadere informatie beschikbaar is, zal deze worden verspreid via de website van DNB, www.dnb.nl.
De $%#%$#$%#$.... Dood aan IJsland!quote:"The Icelandic government, believe it or not, have told me yesterday they have no intention of honouring their obligations here," said Mr Darling.
"Because this is a branch of a foreign bank the first call would be on the Icelandic compensation scheme which, as far as I can see, hasn't got any money in it.
"The British scheme would top that up to £50,000, but people over and above that would lose out," he added.
"But I have decided in these exceptional circumstances that we will stand behind those depositors so they get their money back."
Lees eerst eens, dit ging over Credit Europequote:Op woensdag 8 oktober 2008 11:09 schreef MentalBrT het volgende:
[..]
Lul niet zo slap, op de website staat al de gehele dag:
[..]
quote:Op woensdag 8 oktober 2008 11:07 schreef DonJames het volgende:
[..]
Die keiharde toezegging van DNB heb ik dan gemist, heb je daar nog een bron of linkje van?
Het laatste nieuws is dat IJsland niet van plan is de garantieregeling te eerbiedigen....quote:Op woensdag 8 oktober 2008 11:11 schreef MentalBrT het volgende:
[..]
Icesave heeft gewoon een bankvergunning in nederland en valt dan ook onder de deposito regeling.
De enige afwijking is dat je voor de eerste 20,000 in ijsland moet zijn.
De rabobank heeft afgelopen zomer nog geklaagd dat icesave de depositoregeling misbruikte om klanten te trekken dus dan mag je er vanuit gaan dat die regeling er dan ook is.
http://www.nu.nl/news/177(...)egoeden_Icesave.htmlquote:Spaarders leggen beslag op tegoeden Icesave
Uitgegeven: 8 oktober 2008 10:52
Laatst gewijzigd: 8 oktober 2008 11:02
AMERSFOORT - De website van de internetspaarbank Icesave Nederland is uit de lucht. Een aantal spaarders heeft via het Nationaal Incasso Bureau (NIB) beslag laten leggen op tegoeden van Icesave Nederland en het IJslandse moederbedrijf Landsbanki.
"De groep vertegenwoordigt ongeveer 250.000 euro", aldus incassodirecteur Maarten van der Donk van NIB woensdag.
Icesave Nederland, een betrekkelijk nieuwe speler op de Nederlandse spaarmarkt die tienduizenden spaarders wist te lokken met een aantrekkelijk rentetarief, is onderdeel van de in problemen geraakte IJslandse bank Landsbanki.
Solide bankinstelling
De bank had tot dinsdagmiddag op haar website staan dat het een zeer solide bankinstelling is met een positieve beoordeling van de kredietwaardigheid. Ook stond er dat spaargeld te allen tijde vrij opneembaar was.
"Niets van waar", aldus Van der Donk. "Op dit moment kunnen spaarders helemaal niet in contact komen met de bank of bij hun tegoeden komen." De NIB-directeur stelt verder dat De Nederlandse Bank (DNB) de afgelopen 36 uur inadequaat heeft opgetreden door niet in te grijpen bij Icesave Nederland.
De Nederlandsche Bank
De Nederlandsche Bank (DNB) liet dinsdagavond weten in gesprek te zijn met de IJslandse autoriteiten over hoe rekeninghouders worden gecompenseerd als Icesave niet meer aan zijn verplichtingen kan voldoen. Formeel garandeert de IJslandse centrale bank bij een faillissement Nederlandse spaarders een bedrag van 20.887 euro. De rest wordt tot een bedrag van 100.000 door de Nederlandse staat gegarandeerd.
Moederbedrijf Landsbanki is evenwel door de kredietcrisis in grote problemen geraakt. IJsland nationaliseerde dinsdag de gehele bankensector.
Bron?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 11:12 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Het laatste nieuws is dat IJsland niet van plan is de garantieregeling te eerbiedigen....
Tsja, post dat dan niet in dit topic zou ik zeggen, totaal niet relevant.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 11:10 schreef goeiemoggel het volgende:
[..]
Lees eerst eens, dit ging over Credit Europe
Zou zoiets niet onder oplichting ofzo vallen?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 11:12 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Het laatste nieuws is dat IJsland niet van plan is de garantieregeling te eerbiedigen....
fuck nu hoop ik echt dat mijn transactie er nog door heen is gekomenquote:Op woensdag 8 oktober 2008 11:16 schreef dyna18 het volgende:
[..]
10 berichten omhoog.... engels bericht.
Het kan zijn dat ik 2 dingen door elkaar heb gehaald. Zoeken naar deze uitspraak lukt sowieso niet meer fatsoenlijk met al het actuele nieuw. Wellicht ging het alleen over het feit dat je niet fysiek naar IJsland hoefde te gaan om je geld te krijgen. Ga daar dan maar vanuit totdat ik wel een bron heb gevonden.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 11:07 schreef DonJames het volgende:
[..]
Die keiharde toezegging van DNB heb ik dan gemist, heb je daar nog een bron of linkje van?
quote:In cases of deposits in cross border branches, the schemes involved will cooperate fully to ensure that depositors receive compensation promptly and in the correct amount. To facilitate such cooperation, Memorandum of Understanding has been agreed on by the Icelandic Scheme and several other Deposit Schemes.
Leuk detail nog:quote:De spaartegoeden van Nederlandse klanten van de IJslandse internetspaarbank Icesave zijn ook tot euro 100.000 gegarandeerd. Dat is een uitvloeisel van het besluit van minister van Financiën Wouter Bos gisteren om de garantieregeling in Nederland te verruimen naar euro 100.000.
Ben benieuwd of Landsbanki daar gehoor aan gaat geven, geef ze weinig kans.quote:Het NIB bereidt op verzoek van een aantal spaarders een beslaglegging voor op de tegoeden van Icesave Nederland. De spaarbank wordt gesommeerd de spaartegoeden direct en voor 12.00 uur beschikbaar te stellen. Dat heeft het NIB bekendgemaakt.
Niet helemaal juist, de eerste 20k valt niet onder het Nederlandse depositogarantiestelsel, maar onder het IJslandse. Wat dat betreft heeft DNB daar dus niks mee te maken. Maar dat is geen antwoord op mijn vraag. Kijk, als DNB toen gezegd heeft dat ze er alles aan zullen doen om in geval van nood spaarders te helpen hun geld uit IJsland te krijgen, dan moeten DNB zich daaraan houden. Maar nogmaals, dat bericht heb ik kennelijk gemist, en daarom vraag ik om een linkje of bron.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 11:11 schreef MentalBrT het volgende:
[..]
Icesave heeft gewoon een bankvergunning in nederland en valt dan ook onder de deposito regeling.
De enige afwijking is dat je voor de eerste 20,000 in ijsland moet zijn.
Hoezo mag je daar vanuit gaan? Een concurrent roept iets, en dat neem jij gelijk voor waarheid aan? Bovendien heb ik dat stuk ook gezien, en de Rabo-vent lulde uit z'n nek. Hij stond daar gewoon keihard te liegen (okee, dat ging ergens anders over, maar vertrouwen op wat hij toen zei lijkt mij wat lichtvoetig).quote:De rabobank heeft afgelopen zomer nog geklaagd dat icesave de depositoregeling misbruikte om klanten te trekken dus dan mag je er vanuit gaan dat die regeling er dan ook is.
Nee... na maandag 14:00 is alles dichtgezet. Mijn en jouw transactie zijn niet verstuurd.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 11:21 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
fuck nu hoop ik echt dat mijn transactie er nog door heen is gekomen
Ik hoop voor de meeste mensen dat ze een bevestiging van overboeking naar hun e-mail adres hebben laten sturen. Dat is/was namelijk mogelijk.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 11:25 schreef cinnamongirl het volgende:
Wat maakt het uit of DNB het bedrag <20 k gaat vergoeden of niet. Je kan toch niet bewijzen of en hoeveel geld je op die rekening had staan. Geen afschriften of wat dan ook...
Ja, maar voor zover ik het begrijp moet je voor de eerste 20k nog steeds aankloppen bij onze Viking-vrinden..quote:Op woensdag 8 oktober 2008 11:24 schreef MentalBrT het volgende:
Je spaargeld is gewoon veilig, zie ook het FD van vandaag:
...
Zie mijn vorige bericht. Icesave valt wel degelijk onder het nederlandse bankgarantiestelsel, enkel met de kanttekening dat de eerste 20k uit ijsland moet gaan komen.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 11:24 schreef DonJames het volgende:
[..]
Niet helemaal juist, de eerste 20k valt niet onder het Nederlandse depositogarantiestelsel, maar onder het IJslandse. Wat dat betreft heeft DNB daar dus niks mee te maken. Maar dat is geen antwoord op mijn vraag. Kijk, als DNB toen gezegd heeft dat ze er alles aan zullen doen om in geval van nood spaarders te helpen hun geld uit IJsland te krijgen, dan moeten DNB zich daaraan houden. Maar nogmaals, dat bericht heb ik kennelijk gemist, en daarom vraag ik om een linkje of bron.
[..]
Zoek bloomberg, dft, fd, z24 er maar eens op na, icesave heeft een bankvergunning in Nederland period.quote:Hoezo mag je daar vanuit gaan? Een concurrent roept iets, en dat neem jij gelijk voor waarheid aan? Bovendien heb ik dat stuk ook gezien, en de Rabo-vent lulde uit z'n nek. Hij stond daar gewoon keihard te liegen (okee, dat ging ergens anders over, maar vertrouwen op wat hij toen zei lijkt mij wat lichtvoetig).
Geen idee, bel ze zou ik zeggen, je hebt nog 30 minutenquote:Op woensdag 8 oktober 2008 11:27 schreef err het volgende:
iemand zie zich bij de NIB claim heeft gevoegd? Hoe gaat dat in zn werk?
Transacties van de tegenrekening wellicht. Ik kan via mijn Rabo rekening wel aantonen hoeveel geld ik op mijn icesave rekening had staan.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 11:25 schreef cinnamongirl het volgende:
Wat maakt het uit of DNB het bedrag <20 k gaat vergoeden of niet. Je kan toch niet bewijzen of en hoeveel geld je op die rekening had staan. Geen afschriften of wat dan ook...
Dat zou ik ook wel willen weten.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 11:27 schreef err het volgende:
iemand zie zich bij de NIB claim heeft gevoegd? Hoe gaat dat in zn werk?
Hmm..er is wel bewijs vanuit je eigen bank dat je ooit geld hebt overgemaakt naar IceSave. Ook de papieren van IceSave die je hebt gekregen.quote:Wat maakt het uit of DNB het bedrag <20 k gaat vergoeden of niet. Je kan toch niet bewijzen of en hoeveel geld je op die rekening had staan. Geen afschriften of wat dan ook...
Zijn er nog websites die het wel doen in deze tijden?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 11:31 schreef err het volgende:
nib claim:
http://www.nibincasso.nl/ICE-save
Je hebt toch de afschriften van je tegenrekening?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 11:25 schreef cinnamongirl het volgende:
Ze hebben een bankvergunning ja. Dat heeft echter niks te maken met het gegeven dat DNB er alles aan zou doen om je geld uit IJsland te halen.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 11:29 schreef MentalBrT het volgende:
Zoek bloomberg, dft, fd, z24 er maar eens op na, icesave heeft een bankvergunning in Nederland period.
beetje traag maar ik heb me opgegevenquote:Op woensdag 8 oktober 2008 11:32 schreef James52 het volgende:
[..]
Zijn er nog websites die het wel doen in deze tijden?
Maar dat bewijst niks. Want je kan van rekening A naar icesave gestort hebbben en vervolgens van icesave naar rekening B. Bewijs maar eens dat het niet zo is.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 11:33 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Je hebt toch de afschriften van je tegenrekening?
idd en heb een bevestiging dat er zo`n bedrag gestort zou wordenquote:Op woensdag 8 oktober 2008 11:33 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Je hebt toch de afschriften van je tegenrekening?
Je bent niet helemaal bekend met het begrip 'vaste tegenrekening'.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 11:34 schreef Bierie het volgende:
[..]
Maar dat bewijst niks. Want je kan van rekening A naar icesave gestort hebbben en vervolgens van icesave naar rekening B. Bewijs maar eens dat het niet zo is.
Haha, ja... Als je zo redeneert heeft dit natuurlijk ook nooit goed kunnen gaan!quote:Op woensdag 8 oktober 2008 11:27 schreef Wokkel het volgende:
75000 Nederlanders met een rekening, en 300.000 IJslanders in totaal.
Scheef plaatje.
Wie zegt dan dat ze dat gaan doen?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 11:33 schreef goeiemoggel het volgende:
[..]
Ze hebben een bankvergunning ja. Dat heeft echter niks te maken met het gegeven dat DNB er alles aan zou doen om je geld uit IJsland te halen.
Fout. Je tegenrekening ligt vast.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 11:34 schreef Bierie het volgende:
[..]
Maar dat bewijst niks. Want je kan van rekening A naar icesave gestort hebbben en vervolgens van icesave naar rekening B. Bewijs maar eens dat het niet zo is.
Je kunt alleen maar naar één vastgestelde rekening sturen. Gelukkig heb ik een bevestiging laten verzenden van de overboeking(Die dus kennelijk niet uitgevoerd isquote:Op woensdag 8 oktober 2008 11:34 schreef Bierie het volgende:
[..]
Aha goed puntquote:Op woensdag 8 oktober 2008 11:36 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Je bent niet helemaal bekend met het begrip 'vaste tegenrekening'.
Als een bank zo makkelijk de garantieregelingen aan de kant kan schuiven, geloof ik ook dat ze mijn rekeninggegevens kunnen laten verdwijnen.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 11:35 schreef Fugie het volgende:
denk je nou dat icesave fraude kan plegen met die bankgegevens ? Alle banken staan onder zwaar toezicht en alle gegevens zijn gewoon beschikbaar in ijsland. Zou wel leuk zijn, dat ze gewoon zelf even wat records aanpassen en opeens geen klanten meer in nederland hebbenDan is het probleem gelijk weg
Tuurlijk niet, je hebt toch bewijs dat je overgemaakt hebt naar Icesave?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 11:37 schreef Bierie het volgende:
[..]
Aha goed punt
Daar heb je me...
Tenzij je tegenrekening tussentijds gewijzigd is. Maar die scenario is onwaarschiijnlijk (doch niet onmogelijk)
Klopt, het is wel mogelijk je tegenrekening vrij makkelijk te wijzigen, geloof ik. Daarom ben ik ook blij dat ik die bevestiging van overboeking heb laten verzenden. Dat is dan tenminste nog IETS van bewijs...quote:Op woensdag 8 oktober 2008 11:37 schreef Bierie het volgende:
[..]
Aha goed punt
Daar heb je me...
Tenzij je tegenrekening tussentijds gewijzigd is. Maar die scenario is onwaarschiijnlijk (doch niet onmogelijk)
Dat is nou het leuke want dat kunnen ze niet.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 11:38 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Als een bank zo makkelijk de garantieregelingen aan de kant kan schuiven, geloof ik ook dat ze mijn rekeninggegevens kunnen laten verdwijnen.
Je gaat dingen door elkaar halen.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 11:36 schreef MentalBrT het volgende:
[..]
Wie zegt dan dat ze dat gaan doen?
Er is slechts een artikel geweest uit de volkskrant (zie topicstart volgens mij) dat DNB de icesave spaarders gaat helpen.
Dit is nergens bevestigd en er staat ook niet in hoe ze dat willen gaan doen.
De eerste 20k is je eigen probleem en zal je met ijsland moeten regelen.
Als mensen hier nou eerst zelf een klein beetje moeite doen zien ze ook dat een dergelijke aanspraak op je spaargeld (bij het omvallen van de bank) maximaal 3 maanden na ontvangst van de claim afgehandeld zal zijn.
Zover zijn we echter nog niet en DNB probeert nu waarschijnlijk om te zorgen dat niet elke nederlander zelf zijn geld moet gaan halen in ijsland.
Niet lullig bedoeld, maar lees je eerst even in.
Ja absoluut. Ging mij er alleen om te illustreren wat een mogelijke scenario was. Ben er heilig van overtuigd dat dit in praktijk niet gedaan is / wordt dan wel onmogelijk is.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 11:39 schreef MentalBrT het volgende:
[..]
Tuurlijk niet, je hebt toch bewijs dat je overgemaakt hebt naar Icesave?
En icesave kan op haar beurt op basis van een compleet overzicht van bij- en afschrijvingen zien wat er teruggestort is.
http://www.geldenrecht.nl(...)cesavespaarders.htmlquote:Geld terug in drie maanden
Mocht Landsbanki omvallen dan krijgen Nederlandse spaarders binnen maximaal 3 maanden het gegarandeerde deel (maximaal 100.000 euro) van hun geld terug. Of het moeilijk is het door IJsland gegarandeerde deel terug te krijgen is onduidelijk. Icesave Nederland beweerde maandag van niet. "Een e-mail aan ons is voldoende", aldus Stuyt.
Depositogarantieregeling is van toepassing op icesave, always has been always will.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 11:40 schreef goeiemoggel het volgende:
[..]
Je gaat dingen door elkaar halen.
DonJames wilde een bron zien dat DNB al ruime tijd geleden had toegezegd om als tussenpersoon te fungeren (en dus niet deze week pas). En dat heb ik nog nergens terug kunnen vinden.
inschrijven is vrijblijvend dus ik hoor het wel..niet geschoten,...quote:Op woensdag 8 oktober 2008 11:43 schreef YoshiBignose het volgende:
Zucht het wordt steeds erger hier... en ga nou niet met die incasso troep beginnen, dan gaat het je straks nog geld kosten ook.
Bron: http://www.nrcnext.nl/gel(...)ece/Iets_minder_safequote:Deze bepaling betekent dat als Landsbanki, de bank waaronder Icesave valt, zou omvallen, dat dan je eerste 20.887 euro spaargeld gegarandeerd is door de IJslandse Centrale Bank. De rest, tot 38.000 euro van 40.000 euro spaargeld, valt onder de dekking van de Nederlandse Bank. Zou je 40.000 euro spaargeld kwijtraken, dan krijg je dus in principe 38.000 euro, net als in Nederland. Daarvan moet echter 20.887 euro uit IJsland komen. De rest, 17.113 euro, krijg je uit Nederland. Je moet wel de IJslandse Centrale Bank aanschrijven om je geld terug te krijgen. Ik heb geen idee of zoiets soepel gaat.
Je bent je eerste 20K dus kwijt als IJsland niet kan voldoen. 20k-100k wordt door de DNB betaald binnen drie maandenquote:Op woensdag 8 oktober 2008 11:41 schreef err het volgende:
[..]
http://www.geldenrecht.nl(...)cesavespaarders.html
ff mailen dus mensen!
Als dat wat op de ICESAVE site alleemaal klopte dan zat ook niet iedereen hier in angst over zn spaargeld dit en andere topics te volgen/volspammen.quote:
Doet er niet toe, sowieso heb je op alle 'producten' zowel fysiek als virtueel een wettelijke bedenktijd van 2 weken waarin je alles zonder kosten kan terugdraaien.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 11:48 schreef James52 het volgende:
[..]
Als dat wat op de ICESAVE site alleemaal klopte dan zat ook niet iedereen hier in angst over zn spaargeld dit en andere topics te volgen/volspammen.
Inderdaad, dat ontkent ook niemand.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 11:42 schreef MentalBrT het volgende:
[..]
Depositogarantieregeling is van toepassing op icesave, always has been always will.
De hele discussie was gebaseerd op onderstaande uitspraak, en dat was dus ook in deze mijn omschrijving van tussenpersoon:quote:En wat bedoel jij als tussenpersoon?
Iemand die je handje vasthoud terwijl ze jou je spaargeld teruggeven wat je eigenlijk uit IJsland moet halen?
Fat chance en als DNB dat wel voor je gaat doen mag je heel erg in je handjes knijpen.
Mocht je dat laatste bedoelen als tussenpersoon, sorry maar kies je bewoording dan even wat knapper.
quote:Op woensdag 8 oktober 2008 10:00 schreef FrankP het volgende:
Beetje slechte formulering van mijn kant: Ik bedoelde er niet mee dat ze (DNB) die eerste 20.000 moeten vergoeden maar wel dat ze "ons" een hoop papierwerk en wachten uit handen nemen.
Tsja, dat is nooit het geval geweest dus je kan heel lang zoeken naar berichten daaroverquote:Op woensdag 8 oktober 2008 11:49 schreef goeiemoggel het volgende:
[..]
De hele discussie was gebaseerd op onderstaande uitspraak, en dat was dus ook in deze mijn omschrijving van tussenpersoon:
[..]
Nee, dat zie je echt verkeerd. Icesave is een bijkantoor van een bank gevestigd in de EER, en valt dus voor de eerste 20k niet onder het Nederlandse DGS. Quote van de site van DNB:quote:Op woensdag 8 oktober 2008 11:29 schreef MentalBrT het volgende:
[..]
Zie mijn vorige bericht. Icesave valt wel degelijk onder het nederlandse bankgarantiestelsel, enkel met de kanttekening dat de eerste 20k uit ijsland moet gaan komen.
Dit was gister zo, dit is vandaag zo en dat was vorige maand ook al zo.
Waarschijnlijk gaan ze een brief in het IJslands opstellen die we dan kunnen downloaden en opsturen ofzo.quote:Er zijn onduidelijkheden ontstaan rond Landsbanki hf. te Reykjavik en haar bijkantoor Icesave in Nederland. De Nederlandse autoriteiten zoeken contact met hun IJslandse collega's om opheldering te krijgen. Thans kan het volgende worden meegedeeld.
Op de rekeningtegoeden bij Icesave zijn de IJslandse en Nederlandse depositogarantiestelsels van toepassing. DNB zal in overleg treden met de IJslandse autoriteiten over hoe, indien de instelling in déconfiture zou geraken, de afwikkeling zal worden vormgegeven. Vandaag is door de Minister van Financiën besloten de dekking op de tegoeden van rekeninghouders in Nederland voor een periode van één jaar te verhogen tot EUR 100.000 per persoon per bank. In het geval van Icesave komt een deel van die dekking voor rekening van het IJslandse en niet van het Nederlandse depositogarantiestelsel. Indien nodig zal DNB rekeninghouders faciliteren met hun beroep op de dekking in IJsland.
Zodra nadere informatie beschikbaar is, zal deze worden verspreid via de website van DNB.
nu ja de reden voor paniek is dat icesave maandag (alles al geblokkeerd had zonder iets te laten weten) en er juist zo weinig info is, mijn geld zweft nu in cyberspacequote:Op woensdag 8 oktober 2008 11:42 schreef Fugie het volgende:
waarom laat iedereen zich gek maken door geruchten ? Er is gewoon nog niets bekend en iedereen is al zwaar in paniek.
Bijzonder hoe makkelijk mensen te beinvloeden zijn
Precies. Maar je schreef eerder dat die uitspraak er wel zou zijn (dat is tenminste het wat ik uit je post op kon maken:quote:Op woensdag 8 oktober 2008 11:51 schreef MentalBrT het volgende:
[..]
Tsja, dat is nooit het geval geweest dus je kan heel lang zoeken naar berichten daarover
Alles wat DNB voor icesave spaarders zal doen is pure goodwill (voor de eerste 20k dan).
Maar dan zijn we het er dus mee eens dat DNB tot voor kort geen toezeggingen heeft gedaan om de spaarders actief bij te staan met het terughalen van hun geld.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 11:11 schreef MentalBrT het volgende:
De rabobank heeft afgelopen zomer nog geklaagd dat icesave de depositoregeling misbruikte om klanten te trekken dus dan mag je er vanuit gaan dat die regeling er dan ook is.
Als de DNB geld uitkeert aan de gedupeerden is de kans zéér groot dat dat geld op Nederlandse spaarrekeningen gestort wordt en daar zullen de Nederlandse banken maar al te blij mee zijn.quote:Tsja, dat is nooit het geval geweest dus je kan heel lang zoeken naar berichten daarover
Alles wat DNB voor icesave spaarders zal doen is pure goodwill (voor de eerste 20k dan).
Als ze dat niet doen, dan hangt mijn sok dus echt klaar. No way dat ik dan mijn geld nog uit ga lenen aan een bank. Maakt me niet uit welke bank. Dan mogen ze eerst wel weer eens wat doen om het vertrouwen terug te winnen.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 09:49 schreef FrankP het volgende:
We wachten het maar gewoon even rustig af. Je kan nu toch niks doen.
Maar ik hoop wel dat er geen al te lange tijd over heen gaat voor ik mijn centen terug heb, want het zijn
nog steeds MIJN centen.
DNB zal toch echt in de bres moeten springen voor de Nederlandse spaarders.
Er staat al gewoon zo'n brief klaar bij de toezichthouder. Momentje.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 11:52 schreef Syrena het volgende:
[..]
Waarschijnlijk gaan ze een brief in het IJslands opstellen die we dan kunnen downloaden en opsturen ofzo.
Het aantal spaarders bij IceSave wordt met elk bericht meerHet begon met 50.000 mensen, toen waren het er 75.000 en het laatste NOS-TT bericht spreekt van 120.000.
Tegen jouw tekst:quote:Icesave valt wel degelijk onder het nederlandse bankgarantiestelsel, enkel met de kanttekening dat de eerste 20k uit ijsland moet gaan komen.
Dit was gister zo, dit is vandaag zo en dat was vorige maand ook al zo.
Het enige wat je verder toevoegt is een registervemelding van DNB met de juiste terminologie: neemt aanvullende deel aan ....quote:Nee, dat zie je echt verkeerd. Icesave is een bijkantoor van een bank gevestigd in de EER, en valt dus voor de eerste 20k niet onder het Nederlandse DGS.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |