Dus als je je van geen kwaad bewust bent mag de boete wel omlaag? Dan is het eind zoek, want dan weet niemand ineens meer ergens van.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 20:59 schreef trancemaniak het volgende:
[..]
In dat geval heb ik niet willens en wetens de wet overtreden, aangezien ik dat niet wist. Naar mijn mening mag de boete dan wel omlaag. Ik was mij namelijk van geen kwaad bewust.
...het is misschien wel gevaarlijker om geen driehoek bij je te hebben. In Nederland zegt het toch ook niets om een roze papiertje te hebben, want zeg nou zelf: Hoeveel mensen kunnen hier echt goed autorijden?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 15:35 schreef Errrwin het volgende:
Maar je vind toch wel nog steeds dat het niet bij je hebben van een gevarendriehoek van dezelfde orde is als het rijden zonder rijbewijs?
Dat meen je serieus?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 16:01 schreef Kreator het volgende:
...het is misschien wel gevaarlijker om geen driehoek bij je te hebben.
Oh, maar dat ben ik wel met je eens hoor. Een behoorlijk percentage, vooral overdag en in het weekend, van de weggebruikers kunnen kan best een stevige opfriscursus gebruiken. Maar daar gaat het hier net effe niet over.quote:In Nederland zegt het toch ook niets om een roze papiertje te hebben, want zeg nou zelf: Hoeveel mensen kunnen hier echt goed autorijden?
Dus: voor het voertuig in kwestie geen rijbewijs. Of vind je dat hij eigenlijk ook best op een motor zou mogen rijden ook al heeft 'ie daar geen rijbewijs voor?quote:Bovendien heeft TS wel een rijbewijs, alleen niet om met een aanhanger te rijden die zwaarder is dan X kg. Nou wooptiefuckingdoo, wat een ramp.
Wat hebben 'de Duitsers' hier mee te maken dan?quote:Ik heb niet veel op met de duitsers, maar als ze ergens beter in zijn dan wij, dan is het wel in autorijden.
Uhm...auto's met een chauffeur die rijbewijs BE hebben?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 15:58 schreef boegschroef het volgende:
Ik ken geen auto's die 990 wegen en dan toch 1200 mogen trekken. Wat voor auto is dat dan?
Controle zou een beetje lastig zijn als je steeds naar een weegbrug moet omdat je niet kan zien of de aanhanger beladen is of niet, terwijl je wel kunt opzoeken wat het maximaal toelaatbare gewicht is.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 15:58 schreef boegschroef het volgende:
Ook al weegt de aanhanger 150 kg en hij is verder leeg, maar mag je er 991 op laden dan mag je er niet mee rijden in deze situatie. En dat is de kromme wetgeving in nederland en ook waar de TS zich volgensmij aan stoort.
Precies. Je mag het best oneens zijn met de hoogte van de boete hoor, maar verwacht niet dat voor de rechter laten komen daar een positief effect op zal hebben.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 16:11 schreef MentalBrT het volgende:
Samengevat: hou je gewoon aan de regels en betaal die bon lutser.
Een Nissan Sunny 1.6 uit 1992quote:Op woensdag 8 oktober 2008 15:58 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Dit laatste is een gevaarlijke zin! De aanhanger mag (zoals al vaker gezegt is) maximaal een maximaal toegelaten massa hebben van 990.
Ook al weegt de aanhanger 150 kg en hij is verder leeg, maar mag je er 991 op laden dan mag je er niet mee rijden in deze situatie. En dat is de kromme wetgeving in nederland en ook waar de TS zich volgensmij aan stoort.
[..]
Ik ken geen auto's die 990 wegen en dan toch 1200 mogen trekken. Wat voor auto is dat dan?
Was het maar zo makkelijk..... meeste auto's hebben ook een maximaal gewicht wat ze mogen trekken... en welke auto van onder de 1000kg mag een aanhanger van 1200 trekken dat was mijn vraag dus....quote:Op woensdag 8 oktober 2008 16:07 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Uhm...auto's met een chauffeur die rijbewijs BE hebben?
Ik heb het net even nagekeken:quote:Op woensdag 8 oktober 2008 16:20 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Een Nissan Sunny 1.6 uit 1992
Volgens mijn kentekenbewijs mag ik 1200 kg trekken, mits geremd.
Dat vind ik echt de meest kromme vergelijking die je maar kunt maken. Je mag ook zonder E wel met een aanhanger rijden, dus dat kun je al wel 10 jaar lang dagelijks hebben gedaan, legaal. als je dan 1x met een zware (illegale) rijdt, dan is dat niet te vergelijken met het spontaan op de motor stappen zonder rijbewijs.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 16:05 schreef Errrwin het volgende:
Dus: voor het voertuig in kwestie geen rijbewijs. Of vind je dat hij eigenlijk ook best op een motor zou mogen rijden ook al heeft 'ie daar geen rijbewijs voor?
Maar niet met de aanhanger in kwestie. Dus rij je per definitie met een voertuig waarmee je niet mag rijden. Net als op een motor.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 16:46 schreef Kreator het volgende:
[..]
Dat vind ik echt de meest kromme vergelijking die je maar kunt maken. Je mag ook zonder E wel met een aanhanger rijden,
Dat je het kán, wil niet zeggen dat je het mág. Wat nou als je al 10 jaar dagelijks op een schakelbrommer hebt gereden -een fiks opgevoerde MT-f (:'))- zou het dan 'minder erg' zijn?quote:dus dat kun je al wel 10 jaar lang dagelijks hebben gedaan, legaal. als je dan 1x met een zware (illegale) rijdt, dan is dat niet te vergelijken met het spontaan op de motor stappen zonder rijbewijs.
De regels zijn in principe simpel;quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 21:20 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Het gaat om de papieren massa: TMM van trekkend voertuit + TMM van getrokken aanhanger. Niet Ledig gewicht + lege aanhanger.
Maar verdiep je nou gewoon eens in materiaal. (en ja, ik ben zo'n lul van de overheid die je een bon kan geven)
En hier ben ik het weer niet mee eens. Een lege dubbelasser ligt mijns inziens beter op de weg dan een enkelasser. Daarnaast is de dubbelasser nog voorzien van een reminrichting voor het geval het ding los zou komen van de auto.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 15:25 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Dit ben ik gewoon helemaal met je eens. Ook over het feit dat er boetes uitgedeeld moeten worden en dat ze tijdens prinsjesdag al weten hoeveel boetes het moeten zijn.
Ik vind alleen dat het rijden met een aanhanger terwijl je er niet het goede rijbewijs voor hebt van een andere orde als midden in de nacht 30 km/u te hard rijden. Je moet er niet voor niets een apart rijbewijs voor halen. Praat je er ook zo over als TS klaagt dat hij gepakt is door de politie omdat zijn aanhanger zich in een tegenligger geboord heeft?
quote:Op woensdag 8 oktober 2008 17:17 schreef tda het volgende:
Dus het busje dat een totaal gewicht heeft van 3.500kg. mag een aanhangwagen trekken van 3.500kg. zonder dat men E heeft.
Gaarne het stukje wet waar dat staat.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 17:35 schreef RealZeus het volgende:
[..]
![]()
Ten eerste is rijbewijs B tot 3500 kg en zou je dus rijbewijs C moeten hebben en het totale gewicht mag met B niet meer zijn dan 3499 kg. Daarboven heb je voor de combinatie BE nodig.
Ik heb hier al de letterlijke wettekst gepost.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 17:58 schreef tda het volgende:
[..]
Gaarne het stukje wet waar dat staat.
Als deze bewering waar zou zijn zou elkeen die met een zogenaamd bestelbusje rijdt met aanhanger, ook die tot 750kg E benodigd hebben.
Betreffende het gewicht;
Op elk rijbewijs duidelijk vermeld tot 3500, betekent niet dat het onder de 3500 moet blijven maar dat het ook geen 3.500, 01 mag zijn.
Rijbewijs B is voor voor voertuigen met een maximum toegestane totaalmassa van niet meer dan 3500kg. Dus het busje met 3500kg totaalgewicht op kenteken mag nog net.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 17:35 schreef RealZeus het volgende:
[..]
![]()
Ten eerste is rijbewijs B tot 3500 kg en zou je dus rijbewijs C moeten hebben en het totale gewicht mag met B niet meer zijn dan 3499 kg. Daarboven heb je voor de combinatie BE nodig.
En wat nou als ik al jaren op een opgevoerde brommer rijd?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 16:46 schreef Kreator het volgende:
Dat vind ik echt de meest kromme vergelijking die je maar kunt maken. Je mag ook zonder E wel met een aanhanger rijden, dus dat kun je al wel 10 jaar lang dagelijks hebben gedaan, legaal. als je dan 1x met een zware (illegale) rijdt, dan is dat niet te vergelijken met het spontaan op de motor stappen zonder rijbewijs.
Een enkelasser (nouja, een ongeremde aanhanger) is voorzien van een hulpkoppeling. De aanhanger volgt dan de auto, ook als'ie van de trekhaak zou schieten. Een geremde aanhanger (denk ook aan een caravan) is voorzien van een losbreekreminrichting. Als die losschiet, gaat de aanhanger op de rem en breekt dan los van de auto. Dan weet je dus niet waar de aanhanger terechtkomt.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 17:31 schreef nachtdier2 het volgende:
[..]
En hier ben ik het weer niet mee eens. Een lege dubbelasser ligt mijns inziens beter op de weg dan een enkelasser. Daarnaast is de dubbelasser nog voorzien van een reminrichting voor het geval het ding los zou komen van de auto.
Er wordt gekeken naar wat de aanhanger maximaal mag wegen. Dat voorkomt ook dat ze iedere keer de aanhanger moeten wegen. Je kunt aan de buitenkant immers slecht zien hoe zwaar een aanhanger is. Liggen er onder het zeil takken of tegels?quote:'En je moet er niet voor niets een apart rijbewijs voor halen' >>> Ik denk dat dat met geldzucht van het CBR en bureaucratie van de overheid te maken heeft eerlijk gezegd. Alles in regeltjes willen vastleggen. Want waarom moet je voor deze veiligere aanhanger een rijbewijs hebben terwijl je voor een ietwat onveiligere en slechter op de weg liggende aanhangwagen een extra rijbewijs nodig hebt. Ik zou het pas terecht vinden als de aanhangwagen flink zwaar beladen want dan veranderen de rij-eigenschappen wel.
Hoe zwaarder de aanhanger, hoe groter de kans dat'ie een eigen leven gaat leiden. Zeker als de aanhanger ook nog eens zwaarder is dan de auto. En een aanhanger hoeft geen dubbelasser te zijn om meer dan 750kg toegestane totaalmassa te hebben.quote:Het in een tegenligger boren is puur speculatief. Dat zou met een lege enkelasser ook kunnen gebeuren en ik denk eigenlijk dat dat met een lege enkelasser eerder gebeurdt dan met een dubbelasser.
True.quote:Daarnaast, wat zegt een rijbewijs nu eigenlijk? Niets meer dan dat je ergens in een ver verleden eens een keer een proefje van een half uur hebt ondergaan en dat je daar voldoende reed... Iemand die 30 jaar geleden zijn rijbewijs heeft gehaald en daarna nooit meer heeft gereden, mag toch legaal de weg op terwijl ik me afvraag of dat wel zo verstandig is.
Goede vraagquote:Overigens, wat was de reden dat TS aan de kant is gezet? Was dat een controle of was er een aanleiding voor?
En om de chaos compleet te maken: een aanhangwagen van meer dan 750 kilo (beladen en wel, geen eigen kenteken) mag wel degelijk door iemand met B getrokken worden, mits het trekkend voertuig zwaarder is en lading mag trekken conform kenteken, en de totale combinatie onder de 3500 kilo blijftquote:Op woensdag 8 oktober 2008 15:41 schreef RealZeus het volgende:
Mijn auto weegt 990 kg dus mag iemand met een B-rijbewijs daar een aanhager achter knopen die een totaal gewicht heeft van 990 kg. Maar goed, omdat ik BE wel heb mag ik er 1200 kg achterhangen.
Inderdaad, TS heeft ongelijk, maar de wet vind ik in dat opzicht dom en gemakszuchtig.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 20:22 schreef MaGNeT het volgende:
Mooi, dat is dan duidelijk.
De wet is simpel en TS heeft ongelijk.
Ah. Ja dan rij je al jaren onverzekerd op je brommert.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 18:46 schreef ElisaB het volgende:
En wat nou als ik al jaren op een opgevoerde brommer rijd?
Maar wie gaat er nu voor z'n plezier met een lege aanhanwagen rondrijden?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 20:40 schreef Boschkabouter het volgende:
[..]
Inderdaad, TS heeft ongelijk, maar de wet vind ik in dat opzicht dom en gemakszuchtig.
Gezien men geen zin heeft gehad om weegbruggen te gebruiken heeft men het maximale gewicht van de aanhangwagen als wettelijke eis gesteld.
Een lege aanhangwagen die maximaal 2 ton kan laden is makkelijker te besturen dan een brede en hoge caravan die lichter is dan de auto.
Terwijl ik de laatste combinatie gewoon legaal mag trekken met B.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |