abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62132187
Beste Fokkers, mijn notebook heeft helaas de geest gegeven. Het was een Acer notebook, met een jaar garantie. 1 jaar en 2 maanden na aankoop startte het ding niet meer op, en was met geen enkele mogelijkheid meer aan de praat te krijgen.

Ik heb de notebook bij de Mediamarkt gekocht. In eerste instantie heb ik geprobeerd het notebook aan te melden voor reparatie bij Acer zelf, maar die wilde hem niet aannemen omdat het serienummer niet zou kloppen. Ik ben daarop naar de klantenservice gegaan van de Mediamarkt en die hebben hem na enige controles aangenomen voor reparatie. Die wisten me ook te vertellen dat elke verdere communicatie per brief zou verlopen.

Na drie weken ben ik even langs de mediamarkt langsgelopen en daar wisten ze me te melden dat het ding de dag ervoor eindelijk bij Acer was aangekomen. Vandaag (zes weken na dato) ben ik weer eens langsgeweest omdat ik niets nieuws gehoord had. Ondertussen bleek de Mediamarkt een prijsopgave gehad te hebben van 340 euro (!) omdat het moederbord kapot was en vervangen moest worden. De Mediamarkt heeft daar zelf protest op aangetekend vanwege het consumentenrecht. Volgens het consumentenrecht zou me maximaal 152 euro in rekening gebracht mogen worden. Maar zelfs dat vind ik een beetje veel voor een notebook van 666 euro. Ik ben nog nergens mee akkoord gegaan. Heeft iemand enig idee wat mijn rechten zijn in deze?
Democracy is the theory that the common people know what they want, and deserve to get it good and hard. - H.L. Mencken
pi_62132253
Als je nergens akkoord voor bent gegaan kunnen ze je toch niets maken?
pi_62132299
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 18:48 schreef RacerDKB het volgende:
Als je nergens akkoord voor bent gegaan kunnen ze je toch niets maken?
Nee, maar ik zou het wel prettig vinden als ik mijn notebook gerepareerd terug zou krijgen. En dan zou het helemaal prettig zijn als ik de 152 euro niet zou hoeven te betalen.
Democracy is the theory that the common people know what they want, and deserve to get it good and hard. - H.L. Mencken
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 zaterdag 4 oktober 2008 @ 18:51:59 #4
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_62132312
Europees gezien heb je 2 jaar garantie.
Dus geen ruk betalen.

Ow, bron
http://www.consuwijzer.nl(...)ijke_garantietermijn
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_62132405
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 18:51 schreef Netsplitter het volgende:
Dus geen ruk betalen.
Zoiets kreeg ik dus ook mee van iemand anders. Heeft dat te maken met de prijs van het product of de aard van het product?

Oeps: te snel gereageerd.
  Moderator zaterdag 4 oktober 2008 @ 19:06:26 #6
42184 crew  DaMart
pi_62132591
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 18:51 schreef Netsplitter het volgende:
Dus geen ruk betalen.

Ow, bron
In Nederland is het iets anders geregeld. Hier wordt gekeken naar wat de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten van het product. De verwachte (economische) levensduur speelt daarbij een belangrijke rol. De nederlandse (wettelijke) regeling is dus ruimer dan die uit de Europese Richtlijn (waar je je als consument overigens niet direct op kunt beroepen).

Van een notebook mag je over het algemeen verwachten dat je er langer dan een jaar en twee maanden gebruik van kunt maken. Stel dat dat gemiddeld drie jaar is, dan heb je gedurende drie jaar na aanschaf recht op kosteloze vervanging of herstel, wanneer jij als koper kunt aantonen dat het defect niet door jou zelf is veroorzaakt, maar al bij aanschaf in het product aanwezig was.

Overigens is het dan weer niet onredelijk als je zelf een eigen bijdrage moet betalen voor de periode dat je het product wel hebt kunnen gebruiken. In dit geval kunnen ze dan 14/36e vragen (als de verwachte levensduur inderdaad 36 maanden is). Dat is niet in de wet vastgelegd, maar wel door bijvoorbeeld de Geschillencommissie voor Consumentenzaken in Den Haag in bindende uitspraken bevestigd (de meest recente die ik me kan herinneren ging over een bijdrage van de consument in de kosten voor vervanging van een bril).
pi_62132650
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 19:06 schreef DaMart het volgende:

[..]

In Nederland is het iets anders geregeld. Hier wordt gekeken naar wat de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten van het product. De verwachte (economische) levensduur speelt daarbij een belangrijke rol. De nederlandse (wettelijke) regeling is dus ruimer dan die uit de Europese Richtlijn (waar je je als consument overigens niet direct op kunt beroepen).

Van een notebook mag je over het algemeen verwachten dat je er langer dan een jaar en twee maanden gebruik van kunt maken. Stel dat dat gemiddeld drie jaar is, dan heb je gedurende drie jaar na aanschaf recht op kosteloze vervanging of herstel, wanneer jij als koper kunt aantonen dat het defect niet door jou zelf is veroorzaakt, maar al bij aanschaf in het product aanwezig was.

Overigens is het dan weer niet onredelijk als je zelf een eigen bijdrage moet betalen voor de periode dat je het product wel hebt kunnen gebruiken. In dit geval kunnen ze dan 14/36e vragen (als de verwachte levensduur inderdaad 36 maanden is). Dat is niet in de wet vastgelegd, maar wel door bijvoorbeeld de Geschillencommissie voor Consumentenzaken in Den Haag in bindende uitspraken bevestigd.
Dit dus, dus die 152 is best een redelijk bedrag, aangezien he took nog is de levensduur van jouw artikel verlengd!
[b]Op zaterdag 3 juni 2006 18:14 schreef Dirktator het volgende:[/b]
Zelden zoeen hendig sjieke OP meegemaakt! :D
[quote][b]Op woensdag 14 juni 2006 20:41 schreef Jeff1981 het volgende:[/b]
En met 2 handen heb je al een trio :P
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 zaterdag 4 oktober 2008 @ 19:09:56 #8
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_62132654
quote:

[..]

Overigens is het dan weer niet onredelijk als je zelf een eigen bijdrage moet betalen voor de periode dat je het product wel hebt kunnen gebruiken. In dit geval kunnen ze dan 14/36e vragen (als de verwachte levensduur inderdaad 36 maanden is). Dat is niet in de wet vastgelegd, maar wel door bijvoorbeeld de Geschillencommissie voor Consumentenzaken in Den Haag in bindende uitspraken bevestigd.
quote:
Voor Europa is bepaald dat iedereen volgens de wet twee jaar garantie heeft. Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie. Die twee jaar is een minimum.
Sorry, maar EU wetgeving overruled NL wetgeving wanneer dat nodig is.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  Moderator zaterdag 4 oktober 2008 @ 19:11:35 #9
42184 crew  DaMart
pi_62132684
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 19:09 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

[..]

Sorry, maar EU wetgeving overruled NL wetgeving wanneer dat nodig is.
Ja, en Nederland heeft gekozen voor een ruimere omschrijving, namelijk de verwachte levensduur. Uiteindelijk is een Europese Richtlijn een Richtlijn voor wetgeving binnen de EU-landen en kun je daar als consument geen direct beroep op doen.
pi_62132731
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 19:11 schreef DaMart het volgende:

[..]

Ja, en Nederland heeft gekozen voor een ruimere omschrijving, namelijk de verwachte levensduur. Uiteindelijk is een Europese Richtlijn een Richtlijn voor wetgeving binnen de EU-landen en kun je daar als consument geen direct beroep op doen.
jij hebt vast ook bij een servicebalie gewerkt, dit soort discussies heb ik elke dag
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 zaterdag 4 oktober 2008 @ 19:14:46 #11
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_62132740
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 19:11 schreef DaMart het volgende:

[..]

Misschien mis ik iets, maar waar op die site staat dat het een richtlijn is?
Volgens mij staat er Wettelijk geregelde garantie.
Misschien moet ik naar Pearl maar ik zie het echt niet.
pi_62132788
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 19:14 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Ik citeer uit jouw link

Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie.
veel plezier bij pearl
pi_62132802
Mijn laptop is 15 maanden oud en ik vind ook dat ik recht heb op garantie. De accuduur is namelijk nog maar 15 minuten en de snelheid is verschrikkelijk.
pi_62132867
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 19:17 schreef dennis00 het volgende:
Mijn laptop is 15 maanden oud en ik vind ook dat ik recht heb op garantie. De accuduur is namelijk nog maar 15 minuten en de snelheid is verschrikkelijk.
Accu's hebben (bijna als uitzondering) de minimale 6 maanden wettelijke garantie
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 zaterdag 4 oktober 2008 @ 19:22:55 #15
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_62132909
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 19:17 schreef oinkoink12 het volgende:

[..]

Ik citeer uit jouw link

Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie.
veel plezier bij pearl
Hmmmmm, misschien toch langs Pearl as vrijdag.

Maar mijn punt blijft staan.

Voor Europa is bepaald dat iedereen volgens de wet twee jaar garantie heeft. Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie. Die twee jaar is een minimum. Het kan dus zijn dat in sommige Europese landen de garantieperiode langer is.

In de Nederlandse wet staat niet hoeveel jaar garantie u hebt. Maar in Nederland hebt u vaak langer dan twee jaar garantie. Hoe lang u garantie hebt, hangt af van het product dat u koopt. Voor een paar schoenen voor uw kind hebt u bijvoorbeeld korter garantie dan voor een wasmachine. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds garantie. U kunt dus nog teruggaan naar de winkel.
pi_62132959
Er zijn twee soorten garantie: wettelijke garantie en extra garantie. De laatste garantie noemen we ook wel fabrieksgarantie. Maar de verkoper kan soms ook extra garantie geven.
Wat is wettelijke garantie?

Volgens de wet hebt u altijd recht op een product van goede kwaliteit. In de wet staat dat een product deugdelijk moet zijn. Is het product niet goed? Dan hebt u recht op een gratis reparatie, of een nieuw product. Dat moet binnen een bepaalde tijd en u moet er niet te veel last van hebben. Daarmee bedoelen we dat bijvoorbeeld uw tv niet te lang weg mag zijn voor de reparatie. Gaat het lang duren? Dan kan de winkel u een tv lenen.

Koopt u een product en gaat het product binnen zes maanden kapot? Of is er iets mis met het product? Dan moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld was.

Gaat het product na zes maanden of langer kapot? Dan moet u zelf bewijzen dat dit niet uw schuld was
pi_62132960
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 19:17 schreef dennis00 het volgende:
en snelheid heeft niets te maken met defecte hardware in jou geval...
** Uw tekst hier voor slechts 5 euro per maand **
  Moderator zaterdag 4 oktober 2008 @ 19:25:17 #18
42184 crew  DaMart
pi_62132963
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 19:14 schreef oinkoink12 het volgende:

[..]

jij hebt vast ook bij een servicebalie gewerkt, dit soort discussies heb ik elke dag
Bijna... ik krijg hier als jurist veel vragen over van ondernemers, die een dergelijke discussie met hun klanten voeren .
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 19:14 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

EU-regelgeving wordt altijd vastgelegd in Richtlijnen en niet in wetten. Dat is vrij lastig namelijk, omdat iedere lidstaat een ander rechtstelsel kent en de wetten overal anders zijn ingericht. De Richtlijnen van de EU geven de landelijke overheden regels over het implementeren van de Richtlijn in de nationale wetgeving. Als burger ben je gebonden aan de nationale wetten en niet aan de Richtlijnen om wetgeving nationaal te regelen, die zijn bedoeld voor de overheid.

Overigens staat dit ook op de website van Consuwijzer:
quote:
n de Nederlandse wet staat niet hoeveel jaar garantie u hebt. Maar in Nederland hebt u vaak langer dan twee jaar garantie. Hoe lang u garantie hebt, hangt af van het product dat u koopt. Voor een paar schoenen voor uw kind hebt u bijvoorbeeld korter garantie dan voor een wasmachine. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds garantie. U kunt dus nog teruggaan naar de winkel.
(zie hier)
  Moderator zaterdag 4 oktober 2008 @ 19:30:48 #19
42184 crew  DaMart
pi_62133098
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 19:22 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Hmmmmm, misschien toch langs Pearl as vrijdag.

Maar mijn punt blijft staan.

Voor Europa is bepaald dat iedereen volgens de wet twee jaar garantie heeft. Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie. Die twee jaar is een minimum. Het kan dus zijn dat in sommige Europese landen de garantieperiode langer is.

In de Nederlandse wet staat niet hoeveel jaar garantie u hebt. Maar in Nederland hebt u vaak langer dan twee jaar garantie. Hoe lang u garantie hebt, hangt af van het product dat u koopt. Voor een paar schoenen voor uw kind hebt u bijvoorbeeld korter garantie dan voor een wasmachine. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds garantie. U kunt dus nog teruggaan naar de winkel.
We bedoelen volgens mij hetzelfde, maar zeggen het alleen anders .

In de Europese Richtlijn staat dat de wettelijke garantie die de overheid in de wet moet opnemen minimaal 2 jaar kan zijn. Die twee jaar is feitelijk de minimale termijn die EU-landen moeten hanteren als maximale garantietermijn. Korter mag niet, langer wel. Veel Europese landen hebben de garantietermijn dan ook op maximaal twee jaar gezet.

De Nederlandse wetgever heeft er echter voor gekozen om een ruimere garantietermijn te hanteren in de wet. Hier wordt namelijk geen maximum genoemd, maar wordt in het algemeen gezegd dat het product de eigenschappen moet bezitten die je als koper bij normaal gebruik mag verwachten. Hieronder valt ook dat je mag verwachten dat je het een bepaalde periode kunt gebruiken. Is dat drie jaar, dan is de wettelijke garantie dus ook drie jaar (en dus langer dan de termijn uit de Europese Richtlijn) .
  Moderator zaterdag 4 oktober 2008 @ 19:32:19 #20
42184 crew  DaMart
pi_62133129
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 19:25 schreef oinkoink12 het volgende:
Er zijn twee soorten garantie: wettelijke garantie en extra garantie. De laatste garantie noemen we ook wel fabrieksgarantie. Maar de verkoper kan soms ook extra garantie geven.
Wat is wettelijke garantie?

Volgens de wet hebt u altijd recht op een product van goede kwaliteit. In de wet staat dat een product deugdelijk moet zijn. Is het product niet goed? Dan hebt u recht op een gratis reparatie, of een nieuw product. Dat moet binnen een bepaalde tijd en u moet er niet te veel last van hebben. Daarmee bedoelen we dat bijvoorbeeld uw tv niet te lang weg mag zijn voor de reparatie. Gaat het lang duren? Dan kan de winkel u een tv lenen.

Koopt u een product en gaat het product binnen zes maanden kapot? Of is er iets mis met het product? Dan moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld was.

Gaat het product na zes maanden of langer kapot? Dan moet u zelf bewijzen dat dit niet uw schuld was
Waarbij ik nog wil aantekenen dat de garantie die de fabriek of verkoper biedt, feitelijk gewoon de genoemde termijn van zes maanden verlengt.
pi_62133366
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 19:32 schreef DaMart het volgende:

[..]

Waarbij ik nog wil aantekenen dat de garantie die de fabriek of verkoper biedt, feitelijk gewoon de genoemde termijn van zes maanden verlengt.
Meestal tot minimaal 1 jaar, MUV accu's batterijen en nokia accesoires
pi_62133379
quote:
Overigens is het dan weer niet onredelijk als je zelf een eigen bijdrage moet betalen voor de periode dat je het product wel hebt kunnen gebruiken. In dit geval kunnen ze dan 14/36e vragen (als de verwachte levensduur inderdaad 36 maanden is). Dat is niet in de wet vastgelegd, maar wel door bijvoorbeeld de Geschillencommissie voor Consumentenzaken in Den Haag in bindende uitspraken bevestigd (de meest recente die ik me kan herinneren ging over een bijdrage van de consument in de kosten voor vervanging van een bril).
Een dergelijke nieuw-voor-oud bepaling is idd redelijk en billijk als de wettelijke garantie verlopen zou zijn. Had TS recht op 2 jaar fabrieksgarantie, dan had Aver kosteloos gerepareerd.

Nu Acer, in afwijking van Europese regelgeving, maar 1 jaar fabrieksgarantie geeft, is er het tweede jaar geen sprake van een "ruimere" wettelijke regeling maar van een voor de consument beperkender.
  Moderator zaterdag 4 oktober 2008 @ 19:50:31 #23
42184 crew  DaMart
pi_62133552
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 19:42 schreef r_one het volgende:

[..]

Een dergelijke nieuw-voor-oud bepaling is idd redelijk en billijk als de wettelijke garantie verlopen zou zijn. Had TS recht op 2 jaar fabrieksgarantie, dan had Aver kosteloos gerepareerd.

Nu Acer, in afwijking van Europese regelgeving, maar 1 jaar fabrieksgarantie geeft, is er het tweede jaar geen sprake van een "ruimere" wettelijke regeling maar van een voor de consument beperkender.
Beperkender in die zin dat de consument moet aantonen dat het defect al bij aankoop in het product aanwezig was, terwijl de bewijslast anders bij de verkoper had gelegen. maar als dat aangetoond kan worden, dan heeft de consument dus nog steeds recht op (wettelijke) garantie, aangezien het product niet aan de verwachting voldoet.
pi_62133667
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 19:50 schreef DaMart het volgende:

[..]

Beperkender in die zin dat de consument moet aantonen dat het defect al bij aankoop in het product aanwezig was, terwijl de bewijslast anders bij de verkoper had gelegen. maar als dat aangetoond kan worden, dan heeft de consument dus nog steeds recht op (wettelijke) garantie, aangezien het product niet aan de verwachting voldoet.
En in de praktijk wordt dus de reparatie voor de kosten van Acer genomen maar wordt er wel een deel in rekening gebracht bij de consument omdat de repair

A: de levensduur verlengd
B: de consument al een deel van de levensduur van het product gebruik heeft kunnen maken

zie het verhaal over de 13/36 ratio hierboven.
pi_62133771
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 19:50 schreef DaMart het volgende:
Een moederbord gaat niet plotsklaps na 14 maanden kapot (tenzij TS er op gaat staan stampen en er b.v. een breuk in komt ).
Kan TS aantonen dat het idd een productiefout is die zich nu openbaart, moet de laptop volgens jou dan kosteloos gerepareerd worden (fabrieksgarantie) of voor 142 euro (conformiteitsbeginsel en "nieuw-voor-oud")?
  Moderator zaterdag 4 oktober 2008 @ 20:04:04 #26
42184 crew  DaMart
pi_62133855
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 20:00 schreef r_one het volgende:

[..]

Een moederbord gaat niet plotsklaps na 14 maanden kapot (tenzij TS er op gaat staan stampen en er b.v. een breuk in komt ).
Het blijft techniek, en techniek kan altijd sneller kapot gaan dan verwacht door een productiefout. maar goed, TS zal dat moeten aantonen dan.
quote:
Kan TS aantonen dat het idd een productiefout is die zich nu openbaart, moet de laptop volgens jou dan kosteloos gerepareerd worden (fabrieksgarantie) of voor 142 euro (conformiteitsbeginsel en "nieuw-voor-oud")?
In dat geval hoeft het niet kosteloos, hij heeft er immers 14 maanden gebruik van kunnen maken. Dan is het dus niet onredelijk als die 142 euro (er van uit gaande dat dat naar rato van de herstelkosten het juiste bedrag is) in rekening worden gebracht.
pi_62133956
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 20:04 schreef DaMart het volgende:
In dat geval hoeft het niet kosteloos, hij heeft er immers 14 maanden gebruik van kunnen maken. Dan is het dus niet onredelijk als die 142 euro (er van uit gaande dat dat naar rato van de herstelkosten het juiste bedrag is) in rekening worden gebracht.
Dan zou je dus slechter af zijn dan in het geval er wettelijk 2 jaar (fabrieks)garantie geregeld is.
pi_62133992
in dit specifieke geval wel, maar als jou laptop dus 2.2 jaar oud is, of je koelkast 3 jaar oud, of je wasmachine/televisie.

Dan niet
pi_62134384
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 20:10 schreef oinkoink12 het volgende:
in dit specifieke geval wel, maar als jou laptop dus 2.2 jaar oud is, of je koelkast 3 jaar oud, of je wasmachine/televisie.

Dan niet
Nee en als je laptop 9 maanden is ook niet (hoewel de bewijslast bij jou zou liggen, kun je met 9 maanden gewoon aanspraak maken op de fabrieksgarantie). En een koelkast van 360 dagen idem dito.

Maar daar gaat het hier niet over. Het is juist dat grijze gebied tussen 1 en 2 jaar na aankoop wat niet helemaal goed geregeld is. Niet goed in de zin van niet conform voornoemde Europese richtlijnen.
pi_62134785
daar is expres voor gekozen, omdat wij graag langer dan 2jaar met een artikel doen. hierdoor hebben wij dus eigenlijk tot het einde van de levensduur "garantie" alleen het het hier "aansprakelijkheidsperiode"
pi_62135189
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 19:55 schreef oinkoink12 het volgende:

[..]

En in de praktijk wordt dus de reparatie voor de kosten van Acer genomen maar wordt er wel een deel in rekening gebracht bij de consument omdat de repair

B: de consument al een deel van de levensduur van het product gebruik heeft kunnen maken

De levensduur verlengd? Dat moet ik nog maar afwachten, als dit moederbord dezelfde kwaliteit heeft als het vorige moederbord wat er in mijn notebook gezeten heeft, dan kan ik hem over een jaar weer wegbrengen.

Bovendien is het natuurlijk heel erg leuk dat de levensduur van mijn notebook (mogelijk) verlengd wordt, maar het moederbord had in eerste instantie veel langer mee dienen te gaan. Mijn vorige notebook heb ik zo een zes jaar geleden gekocht en doet het nu nog steeds zonder enig probleem. Ik heb geen rare dingen uitgevoerd met deze notebook (niet erop gestampt of iets dergelijks, altijd keurig mee omgegaan).

Ik denk dat ik twee dingen ga doen:
1. maandag de rechtsbijstand even bellen. (die zullen waarschijnlijk hetzelfde zeggen als jij)
2. voortaan een ander merk notebook aanschaffen, want zowel over de kwaliteit als de klantvriendelijkheid van Acer ben ik niet echt te spreken.

Even een andere vraag: kan ik (een deel van) de aanschafprijs terugvragen als ik niet akkoord ga met de prijs opgave?
pi_62135284
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 20:04 schreef DaMart het volgende:

Dus ik moet betalen, omdat ik van een product gebruik gemaakt heb, waar ik al voor betaald heb en die niet van dermate kwaliteit is dat het de verwachte levensduur kan halen?

Ben ik de enige die dit raar vind klinken?
pi_62135555
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 21:08 schreef Snapcount2 het volgende:

[..]

Dus ik moet betalen, omdat ik van een product gebruik gemaakt heb, waar ik al voor betaald heb en die niet van dermate kwaliteit is dat het de verwachte levensduur kan halen?

Ben ik de enige die dit raar vind klinken?
Het komt er eigenlijk op neer dat je garantie gewoon verlopen is, je hebt geen garantie bijgekocht. Nu is er in Nederland een consumentenwet die ervoor zorgt dat de industrie de repair voorje betaald. Alleen moet je nu eventueel een deel van de repairkosten (naar ratio) meebetalen omdat je wel 13 maanden gebruik hebt gemaakt van het artikel.

Eigenlijk moe tje he tzo zien, jij bent verantwoordelijk voor jouw 13/36ste van de levensduur, en de reperateur voor de andere 24/36ste
pi_62135985
Ik ben van mening dat de "nieuw voor oud" bepaling hier helemaal niet opgaat. Een moederbord is niet aan slijtage onderhevig, een moederbord vergt geen onderhoud en vervanging verlengt niet de (economische) levensduur van de laptop.

Dat zou anders zijn als MM de laptop zou vervangen door een nieuw exemplaar; na 14 maanden krijg je voor dezelfde aanschafprijs een nieuwere/snellere/geavanceerdere laptop waarvan je de volledige economische levensduur kunt uitnutten.

Dán zou een bijdrage van 14/xx-deel redelijk zijn, nú (bij reparatie binnen 2 jaar) is het dat niet en moet MM m.i. kosteloos (laten) repareren.
pi_62136048
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 20:46 schreef oinkoink12 het volgende:
daar is expres voor gekozen, omdat wij graag langer dan 2jaar met een artikel doen. hierdoor hebben wij dus eigenlijk tot het einde van de levensduur "garantie" alleen het het hier "aansprakelijkheidsperiode"
Je doet het voorkomen alsof het ene per definitie het andere uitsluit. Een garantietermijn van 2 jaar bijt het conformiteitsbeginsel echter niet (integendeel!).
pi_62136158
Tja dat zou de prijzen dan weer geen goed doen, goedkoop is duurkoop.

maar meningsverschillen zullen er altijd zijn.
pi_62136209
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 21:55 schreef oinkoink12 het volgende:
Tja dat zou de prijzen dan weer geen goed doen, goedkoop is duurkoop.
Huh?
Verklaar je eens nader.
pi_62136517
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 21:58 schreef r_one het volgende:

[..]

Huh?
Verklaar je eens nader.
Ik denk dat oinkoink mijn notebook erg goedkoop vind, vandaar de goedkoop is duurkoop.
pi_62136804
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 22:13 schreef Snapcount2 het volgende:
Ik denk dat oinkoink mijn notebook Acer erg goedkoop inferieur vindt, vandaar de goedkoop is duurkoop.
pi_62137023
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 21:58 schreef r_one het volgende:

[..]

Huh?
Verklaar je eens nader.
Ik bedoel meer, dat als alle repairs van een artikel voor dekosten van een leverancier zijn tot een jaar of 3, zullen zij de apparaten degelijker/duurder maken. Ik zie bij mijn servicebalie zelden een sony/Imac terug. Het zijn altijd fujitsu's/toshiba's.

Ik wil dus niet zeggen dat ik je laptop goedkoop/inferieur vind, maar meer dat als alle kosten tot 2/3 jaar voor de industrie zouden zijn ze dat echt wel door zouden berekenen op het product/klant.
pi_62137088
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 22:26 schreef r_one het volgende:

[..]
Ik denk dat oinkoink mijn notebook Acer erg goedkoop inferieur vindt, vandaar de goedkoop is duurkoop.

Daar kan ik me dan wel in vinden, ik zal nooit een notebook van Acer meer nemen. Daarvoor is er net iets teveel misgegaan. Het feit dat hij zo snel kapot ging, de behandeling door de Acer helpdesk die me keihard afwimpelt omdat het serienummer dat onder mijn notebook staat niet in hun invulveldje past en het feit dat ze een prijsopgave doen van 340 euro vanwege een kapot moederbord die het iets langer uit had moeten houden. En dan helemaal het feit dat ze er zes weken over doen om uberhaupt tot deze conclusie te komen.

Overigens ben ik wel te spreken over hoe de mediamarkt een en ander heeft opgepakt, en ik had niet gedacht dat ik dat ooit nog een keer zou zeggen. Ik ben het niet eens met de 152 euro, en heb gelukkig nog geen akkoord gegeven, maar het feit dat ze zelf protest hebben ingediend over de hoogte van de prijsopgave en het feit dat zij het ding wel door de strot van Acer konden duwen zonder een goed serienummer vind ik wel noemenswaardige wapenfeiten. (ondanks het feit dat ze als verkopende partij verplicht zijn om me te helpen)
pi_62137113
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 22:35 schreef oinkoink12 het volgende:

[..]

Ik bedoel meer, dat als alle repairs van een artikel voor dekosten van een leverancier zijn tot een jaar of 3, zullen zij de apparaten degelijker/duurder maken. Ik zie bij mijn servicebalie zelden een sony/Imac terug. Het zijn altijd fujitsu's/toshiba's.

Ik wil dus niet zeggen dat ik je laptop goedkoop/inferieur vind, maar meer dat als alle kosten tot 2/3 jaar voor de industrie zouden zijn ze dat echt wel door zouden berekenen op het product/klant.
Dus ik moet voor de volgende keer voor een Sony of een Mac gaan? Bedankt voor de tip!!

(mijn vorige 'onverwoestbare' laptop is overigens een Toshiba en mijn zusje werkt er nog dagelijks mee)
pi_62137680
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 22:35 schreef oinkoink12 het volgende:
Ik bedoel meer, dat als alle repairs van een artikel voor dekosten van een leverancier zijn tot een jaar of 3, zullen zij de apparaten degelijker/duurder maken.
Drogredenering. We hebben het niet over een kermisartikel of Oostblok-namaak of Chinees nepspul, daarvan kun je verwachten dat het eerder de geest geeft. Een moederbord in een Acer hoeft qua construtie niet onder te doen voor een Sony.

Zou hetzelfde zijn als dat een Fiat wel na 3 jaar mag roesten en een Mercedes niet. En anders gaan alle Fiats naar het prijsniveau van een Mercedes. Onzin natuurlijk.
quote:
Ik zie bij mijn servicebalie zelden een sony/Imac terug. Het zijn altijd fujitsu's/toshiba's.
Bij die Toshiba's zullen bar weinig Tecra's zitten. En dan te bedenken dat Toshiba pionier is in het laptopsegment.
quote:
Wel grappig dan in dit verband: op Europees niveau is welbewust gekozen voor een garantietermijn van 2 jaar (i.p.v. zoals toen nog gebruikelijk 1 jaar). Reden: hedentendage zijn productieprocessen zo geperfectioneerd, dat uitval in de eerste 2 jaar uitzonderingen zijn. Fabrikanten kunnen met een gerust hart 2 jaar garanderen. En dat geldt voor zo'n beetje elke branche/produkt, óók computers/laptops, waar de economische leeftijd vaak (relatief gezien) heel kort is. Het feit dat iets snel gedateerd is, betekent niet dat het dan ook van mindere kwaliteit is; dat zijn 2 heel verschillende aspecten en die worden door de "nieuw voor oud" regeling onterecht door elkaar gehaald.
pi_62137763
Als ze cola of sperma vinden binnenin je laptop, om maar even een voorbeeldje te noemen, dan zul je toch echt zelf voor de reparatie moeten dokken.
en zijn vriendje de Kietelaar
pi_62137793
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 23:08 schreef PurnodePurno het volgende:
Als ze cola of sperma vinden binnenin je laptop, om maar even een voorbeeldje te noemen, dan zul je toch echt zelf voor de reparatie moeten dokken.
Dat gaan ze dus niet vinden. Zoals al eerder gemeld heb ik geen rare dingen met het ding gedaan.
pi_62137869
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 23:10 schreef Snapcount2 het volgende:

[..]

Dat gaan ze dus niet vinden. Zoals al eerder gemeld heb ik geen rare dingen met het ding gedaan.
Nou, dan is het duidelijk. Iemand moet uiteraard dokken, maar niet jij. Echter, ze zullen het waarschijnlijk toch proberen. Misschien ontkom je er niet aan een enorme scene te maken in de winkel.

Dat verhaal over dat serienummer vind ik overigens heel vreemd. Vooral ook omdat de Mediamarkt het wel eventjes voor je ging regelen. Het lijkt erop dat er iets niet helemaal zuiver is met die laptop. Was de verkoper toevallig een Marokkaan?
pi_62137907
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 23:13 schreef PurnodePurno het volgende:

[..]

Nou, dan is het duidelijk. Iemand moet uiteraard dokken, maar niet jij. Echter, ze zullen het waarschijnlijk toch proberen. Misschien ontkom je er niet aan een enorme scene te maken in de winkel.

Dat verhaal over dat serienummer vind ik overigens heel vreemd. Vooral ook omdat de Mediamarkt het wel eventjes voor je ging regelen. Het lijkt erop dat er iets niet helemaal zuiver is met die laptop. Was de verkoper toevallig een Marokkaan?
Nee hoor, ik heb de notebook netjes gekocht bij de Mediamarkt. Ik heb zelf het vermoeden dat de notebook er eentje was die niet voor de Nederlandse markt bedoeld was en daarom zo een raar serienummer had.
pi_62137958
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 23:13 schreef PurnodePurno het volgende:
Was de verkoper toevallig een Marokkaan?
Verklaar je eens nader.
pi_62137986
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 23:18 schreef r_one het volgende:

[..]

Verklaar je eens nader.
Nee. Volgens mij snap je prima waar ik op doel, anders zou je niet zo happen.
pi_62137997
Hoe lang ben je die laptop nu in totaal kwijt voor reparatie? Als je voor de tussentijd geen vervangende laptop is aangeboden zou ik dit ook aankaarten bij de MediaMarkt.
pi_62138042
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 23:20 schreef hp38guser het volgende:
Hoe lang ben je die laptop nu in totaal kwijt voor reparatie? Als je voor de tussentijd geen vervangende laptop is aangeboden zou ik dit ook aankaarten bij de MediaMarkt.
Ik ben hem nu zes weken kwijt en krijg hem waarschijnlijk volgende week maandag terug. Maar in hoeverre zijn zij mij verplicht een notebook aan te bieden ter vervanging als ik defecte notebook aanbied buiten de garantietermijn van één jaar?
pi_62138109
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 19:55 schreef oinkoink12 het volgende:

[..]

Waarom verlengd een reparatie de levensduur van het product? Het product zou een minimale l0evensduur moeten hebben waarbij geen enkele reparatie aan te pas zou moeten komen.

Mediamarkt is de leverancier van het ding. Daar heb jij een contract mee. Mediamarkt moet dus de kosten van de reparatie bij Acer verhalen en Acer zou zich als bedrijf moeten doodschamen dat ze een product fabriceren dat na net iets meer dan een jaar defect gaat.
Wel is het zo dat jij moet aantonen dat het defectgaan niet jouw schuld is.

> Naar de kantonrechter stappen dus als MediaMarkt blijft volhouden
[quote]Op woensdag 26 november 2008 13:01 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Hier ben ik het echt volledig mee eens, TS is een weekdiertje ipb nachtdier. Echt een gebrek aan enige vorm van ruggengraat.[/quote]
pi_62138147
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 23:23 schreef Snapcount2 het volgende:

[..]

Ik ben hem nu zes weken kwijt en krijg hem waarschijnlijk volgende week maandag terug. Maar in hoeverre zijn zij mij verplicht een notebook aan te bieden ter vervanging als ik defecte notebook aanbied buiten de garantietermijn van één jaar?
Als ik jou was zou ik alvast eens contact opnemen met de consumentenbond of een rechtswinkel ofzo. Gewoon om te achterhalen wat je rechten zijn, zodat je, als je weer naar de Mediamarkt gaat, wat sterker in je schoenen staat.
pi_62138170
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 23:28 schreef PurnodePurno het volgende:

[..]

Als ik jou was zou ik alvast eens contact opnemen met de consumentenbond of een rechtswinkel ofzo. Gewoon om te achterhalen wat je rechten zijn, zodat je, als je weer naar de Mediamarkt gaat, wat sterker in je schoenen staat.
Ik ga maandag sowieso eens contact opnemen met mijn rechtsbijstand.
pi_62138173
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 23:20 schreef PurnodePurno het volgende:
Nee. Volgens mij snap je prima waar ik op doel, anders zou je niet zo happen.
Ik weet wel waar je op doelt maar wil graag weten hoe ik je opmerking moet duiden: als misplaatste grap of als een serieuze poging tot bashen.
* twijfelt nog welke optie hij het sneust vindt
pi_62138185
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 23:29 schreef r_one het volgende:

[..]

Ik weet wel waar je op doelt maar wil graag weten hoe ik je opmerking moet duiden: als misplaatste grap of als een serieuze poging tot bashen.
Geen van tweeën. Ik ben bloedserieus.
pi_62138196
quote:

[..]

Volgens mij leg je het verkeerd uit. De garantie moet wettelijk en Europees gezien 2 jaar zijn. Acer handelt dus in strijd met de wet, door maar een jaar garantie te geven, maar die garantie heb je dus wettelijk gezien wel! Acer lijkt zich hieraan alleen te willen onttrekken en MediaMarkt vind dat ongetwijfeld wel prima, want de veel klanten laten zich afschepen ermee wat MediaMarkt weer de nodige centen bespaart.

Nederland heeft juist een uitgebreidenere wettelijke regeling die ook bij een defect na bijv die 2 jaar de consument nog beschermd. Op grond van non-conformiteit zou de winkelier dan alsnog een deel van de vergoeding voor reparatie moeten betalen en de hoogte daarvan is afhankelijk van de economische levensduur vna hat apparaat.
[..]
Hier ben ik het echt volledig mee eens, TS is een weekdiertje ipb nachtdier. Echt een gebrek aan enige vorm van ruggengraat.[/quote]
pi_62138200
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 23:29 schreef Snapcount2 het volgende:

[..]

Jep, da's het beste wat je kunt doen. Gewoon even informeren hoe en wat.
pi_62138312
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 23:29 schreef PurnodePurno het volgende:
Geen van tweeën. Ik ben bloedserieus.
Dan weet ik kennelijk NIET waar je op doelt, dus: verklaar je toch eens nader.
pi_62138418
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 23:30 schreef nachtdier2 het volgende:
Volgens mij leg je het verkeerd uit. De garantie moet wettelijk en Europees gezien 2 jaar zijn. Acer handelt dus in strijd met de wet, door maar een jaar garantie te geven, maar die garantie heb je dus wettelijk gezien wel!
In strijd met welke wet dan wel? In welke Nederlandse wet staat dan beschreven dat Acer (of willekeurig welke leverancier) 2 jaar garantie moet geven?
pi_62138454
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 23:35 schreef r_one het volgende:

[..]

Dan weet ik kennelijk NIET waar je op doelt, dus: verklaar je toch eens nader.
Als ik dat doe, ga je me dan pijpen?
pi_62138463
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 23:29 schreef Snapcount2 het volgende:
Mogelijk gaan die jou niet verder bijstaan.
pi_62138509
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 23:40 schreef PurnodePurno het volgende:
Als ik dat doe, ga je me dan pijpen?
ONZ is op 49, 8 deurtjes verder
pi_62138535
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 23:42 schreef r_one het volgende:

[..]

ONZ is op 49, 8 deurtjes verder
Precies. Ga weg dan. Met je "je rechtsbijstandsverzekering gaat je mogelijk niet bijstaan"
pi_62138637
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 23:41 schreef r_one het volgende:

[..]

Mogelijk gaan die jou niet verder bijstaan.
Garantiegeschillen worden gedekt door mijn rechtsbijstandsverzekering. Ik kan alleen het minimumbedrag zo even niet vinden.
pi_62138728
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 23:47 schreef Snapcount2 het volgende:
Garantiegeschillen worden gedekt door mijn rechtsbijstandsverzekering. Ik kan alleen het minimumbedrag zo even niet vinden.
Ah, je weet al waar ik op doel
Ga maar eerder uit van 252 euro (of die richting uit) dan van 152 euro.
pi_62138767
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 23:47 schreef Snapcount2 het volgende:

[..]

Ze gaan je heus wel advies geven, ongeacht het bedrag. Een rechtzaak, dat is een ander verhaal.
pi_62138780
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 23:51 schreef r_one het volgende:

[..]

Ah, je weet al waar ik op doel
Ga maar eerder uit van 252 euro (of die richting uit) dan van 152 euro.
De prijsopgave van Acer stond een bedrag van 340 euro op.
pi_62138820
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 23:39 schreef r_one het volgende:

[..]

In strijd met welke wet dan wel? In welke Nederlandse wet staat dan beschreven dat Acer (of willekeurig welke leverancier) 2 jaar garantie moet geven?
Pfff, nu moet ik nadenken. Artikeltjes kan ik zo uit met zekerheid noemen, maar die richtlijn MOET conform het EG-recht in de nationale wetgeving worden vastgelegd binnen een bepaalde termijn, de implementatietermijn. En aangezien het EU-recht is gaat dat sowieso dus voor nationale wetgeving. Burger kan zich er dus voor de nationale rechter op beroepen, tenzij de implementatietermijn nog niet voorbij is. Maar deze wet is geloof ik al uit 2002 ofzo, dus dat moet wel.
[..]
pi_62138842
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 23:44 schreef PurnodePurno het volgende:
Precies. Ga weg dan. Met je "je rechtsbijstandsverzekering gaat je mogelijk niet bijstaan"
* wijst naar sig#1
pi_62138875
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 23:04 schreef r_one het volgende:

[..]

Drogredenering. We hebben het niet over een kermisartikel of Oostblok-namaak of Chinees nepspul, daarvan kun je verwachten dat het eerder de geest geeft. Een moederbord in een Acer hoeft qua construtie niet onder te doen voor een Sony.

Zou hetzelfde zijn als dat een Fiat wel na 3 jaar mag roesten en een Mercedes niet. En anders gaan alle Fiats naar het prijsniveau van een Mercedes. Onzin natuurlijk.
[..]

Bij die Toshiba's zullen bar weinig Tecra's zitten. En dan te bedenken dat Toshiba pionier is in het laptopsegment.
[..]

Wel grappig dan in dit verband: op Europees niveau is welbewust gekozen voor een garantietermijn van 2 jaar (i.p.v. zoals toen nog gebruikelijk 1 jaar). Reden: hedentendage zijn productieprocessen zo geperfectioneerd, dat uitval in de eerste 2 jaar uitzonderingen zijn. Fabrikanten kunnen met een gerust hart 2 jaar garanderen. En dat geldt voor zo'n beetje elke branche/produkt, óók computers/laptops, waar de economische leeftijd vaak (relatief gezien) heel kort is. Het feit dat iets snel gedateerd is, betekent niet dat het dan ook van mindere kwaliteit is; dat zijn 2 heel verschillende aspecten en die worden door de "nieuw voor oud" regeling onterecht door elkaar gehaald.
Ik heb het alleen over mijn ervaring met laptops bij mijn "saturn" servicebalie, in de 3kwart jaar heb ik letterlijk 2 sony's terug zien komen tegenover zeker 100/150 fujitsu/toshiba's. Het kan toeval zijn maar dat is in ieder geval wat ik terugzie in de werkelijkheid.

Overigens wil ik nogmaals aanhalen dat het Europees een RICHTLIJN is, zoals hierboven meermaals vermeld is en de Wettelijke garantie in NEDERLAND is gewoon 6 maanden. En uitval binnen 2 jaar is echt geen uitzondering. Zeker niet met laptops. Tevens is het wel degelijk te stellen dat iets dat in een goedkoper segment bevind mindere kwaliteit heeft. Dat is gewoon zo. mensen komen terug met kutprintertjes van EPSON, nooit met laserprinters van HP. Terug met een Trust muis. Nooit met een MX1000 van logitech. Terug met een miele stofzuiger, nooit met een dyson (naja 1 keer dan). Terug met Creative boxjes, nooit van bose/kef etc.

Uit de ervaring die ik heb kan je wel zien dat bedrijven met duurdere/high end artikelen niet alleen betere artikelen leveren, maar ook méér en snellere service verlenen dan hun "goedkopere" tegenhanger. Natuurlijk wil ik dit niet als "excuus " opdragen maar meer als observatie van de werkelijkheid en als kleine service tip.
pi_62138893
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 23:53 schreef Snapcount2 het volgende:
De prijsopgave van Acer stond een bedrag van 340 euro op.
Ik zou het serieus zo brengen ja
pi_62138914
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 23:54 schreef nachtdier2 het volgende:

[..]

Pfff, nu moet ik nadenken. Artikeltjes kan ik zo uit met zekerheid noemen, maar die richtlijn MOET conform het EG-recht in de nationale wetgeving worden vastgelegd binnen een bepaalde termijn, de implementatietermijn. En aangezien het EU-recht is gaat dat sowieso dus voor nationale wetgeving. Burger kan zich er dus voor de nationale rechter op beroepen, tenzij de implementatietermijn nog niet voorbij is. Maar deze wet is geloof ik al uit 2002 ofzo, dus dat moet wel.
In nederland gaat dit voorlopig nog niet gebeuren, het nieuwe boekje van het Ministerie van Economische zaken is net uit en verwerkt op Consuwijzer.nl.
pi_62138933
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 23:57 schreef r_one het volgende:

[..]

Lach je me nu uit??
  zondag 5 oktober 2008 @ 00:00:50 #75
230423 PurnodePurno
De Purnokoning
pi_62138962
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 23:55 schreef r_one het volgende:

[..]

* wijst naar sig#1
Je geeft nu ook al toe dat je een lelijke trol bent?

Anyway, als TS z'n rechtsbijstandverzekering belt, dan zit daar één of ander mannetje die verstand heeft van dit soort zaken en hem advies zal geven. Tenminste, als het bij een fatsoenlijke verzekeraar is. Een rechtszaak ofzo wordt echter een ander verhaal. Daar beginnen ze wellicht niet aan voor 150 euro.
pi_62139019
Ik zal dan maar even wel een bron plaatsen
In artikel 18 lid 2 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek staat dat een product in ieder geval niet aan de overeenkomst beantwoordt als er binnen zes maanden iets mis mee blijkt te zijn. Hieruit blijkt dat je wettelijk gezien altijd een garantietermijn hebt van zes maanden. Deze wettelijke garantietermijn geldt voor een heleboel producten, behalve voor producten die van zichzelf nooit langer dan zes maanden meegaan.
pi_62139044
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 23:59 schreef Snapcount2 het volgende:
Lach je me nu uit??
Nee, integendeel, dan had ik wel
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 23:57 schreef r_one het volgende:
getypt.
pi_62139064
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 00:03 schreef oinkoink12 het volgende:
Ik zal dan maar even wel een bron plaatsen
In artikel 18 lid 2 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek staat dat een product in ieder geval niet aan de overeenkomst beantwoordt als er binnen zes maanden iets mis mee blijkt te zijn. Hieruit blijkt dat je wettelijk gezien altijd een garantietermijn hebt van zes maanden. Deze wettelijke garantietermijn geldt voor een heleboel producten, behalve voor producten die van zichzelf nooit langer dan zes maanden meegaan.
Aperte onzin!

Dit gaat over de bewijslast van de verkoper en nergens anders over.
pi_62139116
Jawel, want nu moet de koper aantonen dat het defect aan het product te wijten is, en hoe wil je dat doen?
  zondag 5 oktober 2008 @ 00:09:56 #80
230423 PurnodePurno
De Purnokoning
pi_62139128
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 00:06 schreef r_one het volgende:

[..]

Aperte onzin!

Dit gaat over de bewijslast van de verkoper en nergens anders over.
Stop nou eens met je zielige getrol. Uit de FAQ:
quote:
Op zondag 18 september 2005 01:09 schreef Five_Horizons het volgende:
Hoe lang heb ik garantie ?

Het Nederlands recht kent geen concrete termijn, maar de huidige regelgeving in Titel 1 van Boek 7 van het BW is gebaseerd op een EU richtlijn. In deze richtlijn staat dat de garantie altijd minimaal 2 jaar moet bedragen. Tevens is er bepaald dat wanneer iets binnen 6 maanden stuk gaat, dit behandeld moet worden alsof het artikel al stuk was op het moment van kopen.
Nou, duidelijk toch?
pi_62139223
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 23:59 schreef oinkoink12 het volgende:

[..]

In nederland gaat dit voorlopig nog niet gebeuren, het nieuwe boekje van het Ministerie van Economische zaken is net uit en verwerkt op Consuwijzer.nl.
Ik zie het... even de tekst van Consuwijzer:
quote:

Hoe dan ook, je hebt gewoon twee jaar garantie op zijn minst. Nederland heeft de termijn idd nog niet letterlijk in de wet zelf opgenomen, maar het is EU-recht en dus geldig. Via een artikeltje in de Grondwet ofzo en dat weer gekoppeld aan het EU-recht.

Dus helemaal niets betalen voor reparatie.
[..]
pi_62139299
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 00:09 schreef oinkoink12 het volgende:
Jawel, want nu moet de koper aantonen dat het defect aan het product te wijten is, en hoe wil je dat doen?
Je gaf toch uitleg aan BW 7:18 lid 2? Daarvoor is de casus van TS volstrekt niet relevant.
pi_62139522
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 00:13 schreef nachtdier2 het volgende:

[..]

Ik zie het... even de tekst van Consuwijzer:
[..]

Hoe dan ook, je hebt gewoon twee jaar garantie op zijn minst. Nederland heeft de termijn idd nog niet letterlijk in de wet zelf opgenomen, maar het is EU-recht en dus geldig. Via een artikeltje in de Grondwet ofzo en dat weer gekoppeld aan het EU-recht.

Dus helemaal niets betalen voor reparatie.
Succes met de rechtszaak Ze zullen vast onder de indruk zijn via dat artikeltje dat ofzo gekoppeld is aan het EU-recht

http://www.consumenteninf(...)/Kopen-in-de-EU#par1

Doet het defect zich voor tussen 6 en 24 maanden na de aankoop? Dan moet ù kunnen aantonen dat het gebrek al bestond toen u het artikel aankocht.

Binnen de periode van 2 jaar heeft u bij een gebrek buiten uw schuld recht op gratis reparatie of vervanging van uw aankoop. Dat moet binnen een redelijke termijn gebeuren en zonder dat u daar ernstige overlast van heeft.

De vraag is dus, hoe toon je dat aan.

[ Bericht 15% gewijzigd door oinkoink12 op 05-10-2008 00:33:07 ]
pi_62139685
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 00:05 schreef r_one het volgende:

[..]

Nee, integendeel, dan had ik wel
[..]

getypt.
Gelukkig...
pi_62139714
Ach joh, flikker toch op. Je snapt wat ik bedoel en daar gaat het om. Grondwettelijk is bepaald dat EU wetgeving en verdragen van de EU dus ook gelding in Nederland hebben. En uit zo'n verdrag komt die richtlijn weer voort. Allemaal dichtgetimmerd dus als je er strikt juridisch naar kijkt. En in zo'n geval hoeft het dus niet in de Nationale wet te staan om geldig te zijn. Grondwet bepaalt via een bepaald artikeltje dat het Eu-recht boven het nationale recht gaat bij strijdigheden. Ik weet de bepaalde omschrijving niet precies dus vandaar de ofzo
[..]
pi_62139846
Oh, en je hoeft die rechter trouwens geen wetje uit te leggen. Ik denk dat die prima op de hoogte is van de consumentenwetgeving en garantietermijnen
[..]
pi_62142686
Waarom zegt de jurist hierboven dan dat je ongelijk hebt, hij zou het toch beter weten dan wij of niet?
pi_62144002
Hoe moet ik overigens bewijzen dat het moederbord NIET door mijn schuld kapot is gegaan? Het moederbord is een component dat in de PC zit en waar ik niet eens bij kan, als ik de notebook verder op een normale manier gebruikt heb, dan mag ik toch verwachten dat het notebook langer dan 1 jaar en 2 maanden meegaat?
  zondag 5 oktober 2008 @ 11:58:03 #89
230423 PurnodePurno
De Purnokoning
pi_62144035
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 11:56 schreef Snapcount2 het volgende:
Hoe moet ik overigens bewijzen dat het moederbord NIET door mijn schuld kapot is gegaan? Het moederbord is een component dat in de PC zit en waar ik niet eens bij kan, als ik de notebook verder op een normale manier gebruikt heb, dan mag ik toch verwachten dat het notebook langer dan 1 jaar en 2 maanden meegaat?
Dat hoef je helemaal niet te bewijzen joh. Laat je toch niet opnaaien door al die betweters hierboven. De bewijslast ligt bij de winkel.

Bel nou morgen eerst die verzekering van je maar eens en laat je professioneel adviseren.
pi_62144511
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 11:58 schreef PurnodePurno het volgende:

[..]

Dat hoef je helemaal niet te bewijzen joh. Laat je toch niet opnaaien door al die betweters hierboven. De bewijslast ligt bij de winkel.

Bel nou morgen eerst die verzekering van je maar eens en laat je professioneel adviseren.
Enig idee wat ik kan doen met de tijd die ik mijn notebook kwijt geweest ben? Zal een klachtenbrief naar Acer nog enige invloed hebben op hoe het een en ander opgepakt gaat worden?
pi_62146771
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 12:22 schreef Snapcount2 het volgende:

[..]

Enig idee wat ik kan doen met de tijd die ik mijn notebook kwijt geweest ben? Zal een klachtenbrief naar Acer nog enige invloed hebben op hoe het een en ander opgepakt gaat worden?
Nee, in de consumentenwet staat dat een repair binnen "een redelijke termijn" moet worden uitgevoerd, bij ons is dat maximaal 20 werkdagen bij een reperateur, alleen is er nu een prijsconflict, dus je zou wel kunnen vragen bij de MM of ze met spoed een beslissing willen nemen
pi_62148096
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 14:18 schreef oinkoink12 het volgende:

[..]

Nee, in de consumentenwet staat dat een repair binnen "een redelijke termijn" moet worden uitgevoerd, bij ons is dat maximaal 20 werkdagen bij een reperateur, alleen is er nu een prijsconflict, dus je zou wel kunnen vragen bij de MM of ze met spoed een beslissing willen nemen
Er is geen prijsconflict. De Mediamarkt heeft de prijsopgave van Acer zelf geaccepteerd en gaat het eventuele verschil zelf terughalen bij de importeur. Er zou pas een prijsconflict ontstaan als ik niet akkoord zou gaan met de prijsopgave, maar mij is nog niets gevraagd.

De zes weken is puur het innemen, opsturen van de laptop, het bepalen van het probleem en het opstellen en terugsturen van de prijsopgave. Ik vind dit niet bepaald "een redelijke termijn".
pi_62148247
Ow dus je laptop is al terug?

zes weken is aan de lange kant idd.

3 dagen voordat hij in goes komt, 2 dagen reperateur 28 dagen reparatietijd (20 werkdagen) 2 dagen terug naar goes 3 dagen terug naar jou. Binnen 6 weken zou hij idd al lang terug moeten zijn. Gaat iets niet helemaal goed daar.
pi_62148343
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 15:30 schreef oinkoink12 het volgende:
Ow dus je laptop is al terug?

zes weken is aan de lange kant idd.

3 dagen voordat hij in goes komt, 2 dagen reperateur 28 dagen reparatietijd (20 werkdagen) 2 dagen terug naar goes 3 dagen terug naar jou. Binnen 6 weken zou hij idd al lang terug moeten zijn. Gaat iets niet helemaal goed daar.
Nee, niet eens, was het maar waar. Ik kan hem volgende week maandag terug verwachten. Dan is hij dus al acht weken weg.
  Moderator zondag 5 oktober 2008 @ 15:35:44 #95
42184 crew  DaMart
pi_62148351
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 11:58 schreef PurnodePurno het volgende:

[..]

Dus als je weet hoe de wet in elkaar steekt, ben je een betweter? Ik zou dat eerder een wetweter noemen dan .

Maar als een gebrek zich na 6 maanden na aanschaf openbaart (of na een eventueel verlengde garantietermijn), ligt de bewijslast dat het een gebrek in het product betreft, toch echt bij de consument. Nu zullen winkeliers daar vaak niet moeilijk over doen en het product naar hun toeleverancier sturen ter controle, maar dat neemt niet weg dat formeel juridisch de bewijslast bij de consument ligt.

En dit zou dus ook mijn professionele advies zijn.
pi_62148409
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 15:35 schreef DaMart het volgende:

[..]

Dus als je weet hoe de wet in elkaar steekt, ben je een betweter? Ik zou dat eerder een wetweter noemen dan .

Maar als een gebrek zich na 6 maanden na aanschaf openbaart (of na een eventueel verlengde garantietermijn), ligt de bewijslast dat het een gebrek in het product betreft, toch echt bij de consument. Nu zullen winkeliers daar vaak niet moeilijk over doen en het product naar hun toeleverancier sturen ter controle, maar dat neemt niet weg dat formeel juridisch de bewijslast bij de consument ligt.

En dit zou dus ook mijn professionele advies zijn.
Okee, prima. Maar dan blijft mijn vorige vraag staan:
quote:
pi_62148572
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 15:35 schreef DaMart het volgende:
Maar als een gebrek zich na 6 maanden na aanschaf openbaart (of na een eventueel verlengde garantietermijn), ligt de bewijslast dat het een gebrek in het product betreft, toch echt bij de consument.
En als een gebrek zich binnen 6 maanden na aanschaf openbaart, ligt de bewijslast (dat het NIET een gebrek in het product betreft) bij de verkoper.

BW 7:18 lid 2

[ Bericht 10% gewijzigd door r_one op 05-10-2008 15:50:05 ]
pi_62148652
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 15:38 schreef Snapcount2 het volgende:
Jij hoeft vooralsnog niks te bewijzen omdat MM/Acer zich niet beroept op een "gebruik(er)sfout".
  Moderator zondag 5 oktober 2008 @ 15:48:51 #99
42184 crew  DaMart
pi_62148661
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 15:38 schreef Snapcount2 het volgende:

[..]

[..]

Je mag ook zeker verwachten dat een notebook langer meegaat. En dat bewijzen kan eigenlijk alleen als je een onafhankelijke expert de notebook zou laten beoordelen. Maar zoals ik al aangaf hebben veel winkels het beleid om in dit soort gevallen het product naar de leverancier te sturen ter controle, zodat ze toch de bewijslast van je overnemen. Juridisch zijn ze dat echter niet verplicht.
  zondag 5 oktober 2008 @ 16:19:45 #100
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_62149391
quote:
De bedoelde Europese regelgeving gaat over consumentenkoop. Acer heeft de laptop aan Mediamarkt verkocht, en op die overeenkomst is die Europese regelgeving niet van toepassing. Acert handelt niet in strijd met Europese regelgeving. Dat lijk je later zelf ook door te hebben.
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 23:39 schreef r_one het volgende:

Wat betreft het aantonen dat de laptop langer dan 6 maanden mee moet gaan, kwam ik in een toonaangevend boekwerk dit stukje tegen:
quote:
Wanneer zich binnen zes maanden een gebrek aandient, zou intussen in veel gevallen ook zonder de besproken wetsbepaling wel het - dan rechterlijke (art. 150 Rv) - vermoeden rijzen dat de zaak onvoldoende solide is gebouwd en zij dus reeds ten tijde van de aflevering niet aan de overeenkomst zal hebben voldaan. Voor menige zaak leeft dat ongeschreven vermoeden ook nog wel na een langere periode dan een half jaar (uiteraard leent art. 7:18 lid 2 zich niet voor koperfrustrerende redeneringen a contrario). De wettelijke vastlegging lijkt derhalve met name van belang voor situaties waarin de gerechtvaardigde verwachtingen de termijn van zes maanden nauwelijks of niet te boven gaan
Het bewijs dat een laptop die na een jaar en twee maanden kapot gaat niet aan de overeenkomst beantwoordt, is met dit in het achterhoofd niet zo heel lastig te leveren. Ziet de laptop er niet uit alsof je iets hebt gedaan wat het moederbord kapot heeft laten gaan, en zijn er ook geen sporen dat er bliksem is ingeslagen oid, is dat een aardig 'bewijs'.

Wat betreft de redelijke gebruiksvergoeding:
quote:
In de MvT wordt [afwezigheid van een wettelijke bepaling] als volgt gemotiveerd (zie Parl. gesch. Inv., blz. 136): art. 23, lid 1, verplicht de koper op straffe van verval van al zijn rechten eventuele klachten bij de verkoper te melden binnen een korte termijn nadat hij gebreken heeft ontdekt of redelijkerwijze behoorde te ontdekken. Daarna heeft de verkoper op grond van art. 6:88 de mogelijkheid om de koper tot een keuze tussen de hem ten dienste staande rechten te dwingen. Normaal gesproken, aldus de MvT, t.a.p., zullen de belangen van de verkoper door deze bepalingen voldoende worden gewaarborgd, daar eventuele gebreken in gekochte zaken zich na korte tijd plegen te manifesteren. Het zal zich slechts bij uitzondering voordoen dat een gebrek na zo lange tijd wordt ontdekt (en ook niet eerder behoorde te worden ontdekt) dat het, uitgaande van het feit dat de verkoper in beginsel het risico van tekortkomingen behoort te dragen, redelijk zou kunnen zijn dat de koper een vergoeding voor het gebruik betaalt. In die uitzonderingsgevallen zal een zodanige verplichting door de rechter op de redelijkheid en billijkheid of op art. 6:212 [ongerechtvaardigde verrijking] kunnen worden gebaseerd.
Ten slotte wijst de MvT nog op art. 6:278, dat de koper die nadat de zaak in waarde is gedaald vervanging eist, tot een waardevergoeding verplicht indien hij zonder die waardedaling geen vervanging maar bij voorbeeld herstel zou hebben gevorderd. Langs die weg wordt de koper belet de zaak als het ware op kosten van de verkoper te gebruiken; zie Parl. gesch. Boek 6, blz. 1026 e.v. en 1038 e.v.
Het eerder gevoerde betoog dat een nieuw moederbord de economische levensduur van de laptop niet verlengt, brengt tesamen met bovenstaande mee dat een gebruiksvergoeding in dit specifieke geval niet geëist kan worden.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_62150336
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 16:19 schreef GlowMouse het volgende:
De bedoelde Europese regelgeving gaat over consumentenkoop. Acer heeft de laptop aan Mediamarkt verkocht, en op die overeenkomst is die Europese regelgeving niet van toepassing.
Klopt.
quote:
Acert handelt niet in strijd met Europese regelgeving.
Dat heb ik ook nooit beweerd.
  zondag 5 oktober 2008 @ 17:07:39 #102
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_62150739
"Nu Acer, in afwijking van Europese regelgeving" <- leg dat eens uit.
pi_62151301
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 17:07 schreef GlowMouse het volgende:
"Nu Acer, in afwijking van Europese regelgeving" <- leg dat eens uit.
Precies zoals het er staat: de fabrieksgarantie (die Acer geeft) wijkt af van de "consumentenrecht"garantie waar de Europese regelgeving op ziet. Precies zoals je zelf zojuist ook betoogde.

"Strijdig met" handelen is wat anders dan "in afwijking van" handelen en kan alleen maar van toepassing zijn als Acer zich WEL aan die wet- en regelgeving had te houden.

Laat overigens onverlet dat "fabrieksgarantie" een bepaling is tussen fabrikant en consument, niet tussen fabrikant en verkoper. Het komt ahw bovenop de garantie die je als consument bij de verkoper kunt claimen (en dáár ziet die Europese 2 jaar op).
  zondag 5 oktober 2008 @ 18:02:21 #104
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_62152423
Als je het zo leest is het duidelijk ja.

Maar als je het logisch bekijkt Acer houdt zich prima aan het consumentenrecht. Het is hetzelfde als zeggen dat iemand die autorijdt zich niet aan de Nederlandse wet houdt, omdat als diegene jonger dan 18 jaar geweest zou zijn, de wet bepaalt dat hij niet mag autorijden.
pi_62152968
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 18:02 schreef GlowMouse het volgende:
Als je het zo leest is het duidelijk ja.

Maar als je het logisch bekijkt Acer houdt zich prima aan het consumentenrecht. Het is hetzelfde als zeggen dat iemand die autorijdt zich niet aan de Nederlandse wet houdt, omdat als diegene jonger dan 18 jaar geweest zou zijn, de wet bepaalt dat hij niet mag autorijden.
Nuanceverschil dus

Acer heeft geen drol te maken met "het" consumentenrecht (behoudens de verplichtingen die voorvloeien uit hun eigen garantiebepalingen inzake fabrieksgarantie) dus "zich houden aan" is eigenlijk een irrelevante woordkeuze.

Je analogie met die automobilist kan ik niet volgen. Dan zou ik eerder denken aan:

Een snelheidsbeperking met een bord "120":
1. Voor een auto met aanhanger geldt, in afwijking van het bord 120, een maximum snelheid van 80.
2. Voor een auto met aanhanger geldt, in strijd met het bord 120, een maximum snelheid van 80.

1 is correct, 2 is onzin.
En toegegeven, ook deze vergelijking is nog niet echt je-van-het maar er schoot me zo gauw niks beters te binnen.
pi_62154909
Even recapituleren.

- Ik mag verwachten dat mijn notebook langer meegaat dan 1 jaar 2 maanden.
- Ik hoef niet te bewijzen dat het defect voortkomt vanwege een gebrek van het product
- Ik zou niets voor de reparatie hoeven te betalen omdat het de economische levensduur van mijn product niet verlengt.
- Zes weken is niet bepaald een redelijke reparatietermijn.

Kortom, normaal gesproken zou ik niets hoeven te betalen?
pi_62155000
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 19:46 schreef Snapcount2 het volgende:
Even recapituleren.

- Ik mag verwachten dat mijn notebook langer meegaat dan 1 jaar 2 maanden.
- Ik hoef niet te bewijzen dat het defect voortkomt vanwege een gebrek van het product
- Ik zou niets voor de reparatie hoeven te betalen omdat het de economische levensduur van mijn product niet verlengt.
- Zes weken is niet bepaald een redelijke reparatietermijn.

Kortom, normaal gesproken zou ik niets hoeven te betalen?
Dat bewijzen wel volgens mij. De rest klopt
pi_62155268
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 19:50 schreef oinkoink12 het volgende:

[..]

Dat bewijzen wel volgens mij. De rest klopt
Maar dan zou ik dus een onafhankelijke derde partij moeten laten kijken naar het defecte moederbord. En dat wordt lastig als ze nu bezig zijn met de reparatie.
pi_62165211
Net even de rechtsbijstand gebeld. De verwachte levensduur van een laptop is 3 tot vijf jaar. Ik kan stellen dat het ding na een kwart van de levensduur de geest heeft gegeven en er werd me aangeraden om via brief de Mediamarkt te laten weten dat ik met een kwart van de reparatiekosten van Acer akkoord ga.

Dat zou 85 euro zijn. Eventueel kan ik ook in de brief laten weten dat ik geld terugkrijg voor deze laptop en eventueel met een kleine bijbetaling een nieuwe laptop zou willen kopen.
  maandag 6 oktober 2008 @ 10:30:31 #110
230423 PurnodePurno
De Purnokoning
pi_62166916
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 09:01 schreef Snapcount2 het volgende:
Net even de rechtsbijstand gebeld. De verwachte levensduur van een laptop is 3 tot vijf jaar. Ik kan stellen dat het ding na een kwart van de levensduur de geest heeft gegeven en er werd me aangeraden om via brief de Mediamarkt te laten weten dat ik met een kwart van de reparatiekosten van Acer akkoord ga.

Dat zou 85 euro zijn. Eventueel kan ik ook in de brief laten weten dat ik geld terugkrijg voor deze laptop en eventueel met een kleine bijbetaling een nieuwe laptop zou willen kopen.
Zie je nou wel. Al die betweters hierzo.
  Moderator maandag 6 oktober 2008 @ 11:06:47 #111
42184 crew  DaMart
pi_62167795
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 10:30 schreef PurnodePurno het volgende:

[..]

Ja, want de rechtsbijstand zegt ook echt iets heel anders dan de wetweters hierboven .

TS, nog even ter info: geld terug is trouwens pas mogelijk als vervanging of herstel niet mogelijk zijn, of de verkoper hier niet binnen een redelijke termijn aan voldoet. Zes weken is natuurlijk wel een behoorlijk lange termijn al, en je kunt je al afvragen of dat nog redelijk is. Dat hangt ook voor een deel af van de omstandigheden waaronder e.e.a. nu loopt.

Maar ik zou die mogelijkheid ook zeker noemen, en ook vermelden dat herstel of vervanging op grond van de wet binnen een redelijke termijn moet geschieden, eventueel nog aangevuld met de voorwaarde dat je de laptop dus uiterlijk binnen een week werkend terug wil hebben.
  maandag 6 oktober 2008 @ 11:16:54 #112
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_62168073
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 21:03 schreef Snapcount2 het volgende:
2. voortaan een ander merk notebook aanschaffen, want zowel over de kwaliteit als de klantvriendelijkheid van Acer ben ik niet echt te spreken.
Daar kwam ik ook achter na mijn acer en die van m'n zusje verrot door moederbord problemen.
pi_62168145
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 10:30 schreef PurnodePurno het volgende:

[..]

Wij vertelden elke keer dat het zou kosten naar ratio, en jij vertelde elke keer dat het hem niets zou kosten.
pi_62168146
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 11:16 schreef Bob-B het volgende:

[..]

Daar kwam ik ook achter na mijn acer en die van m'n zusje verrot door moederbord problemen.
Daarom ben ik ook gecharmeerd van de eventuele oplossing om een andere notebook aan te schaffen tegen een kleine meerprijs. En dan vooral van een ander MERK.
pi_62168258
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 11:20 schreef Snapcount2 het volgende:

[..]

Daarom ben ik ook gecharmeerd van de eventuele oplossing om een andere notebook aan te schaffen tegen een kleine meerprijs. En dan vooral van een ander MERK.
Mag ik vragen bij welke MM dit gekocht is, dan kan ik deze situatie is voorleggen aan de Service manager, ikzelf ben ook wel benieuwd naar hoe dit precies in zijn werk gaat met dit specifieke geval.
pi_62168650
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 11:24 schreef oinkoink12 het volgende:

[..]

Mag ik vragen bij welke MM dit gekocht is, dan kan ik deze situatie is voorleggen aan de Service manager, ikzelf ben ook wel benieuwd naar hoe dit precies in zijn werk gaat met dit specifieke geval.
Ik heb nog geen idee of deze oplossing uberhaupt geboden gaat worden door de MM hoor, dat is iets wat mijn rechtsbijstand me gemeld om te vermelden in een eventuele brief. Het betreft de MM in Alphen a/d Rijn en om het helemaal eerlijk te houden heb ik zojuist even de inleverdatum opgezocht en in plaats van zes weken geleden heb ik hem vijf weken geleden ingeleverd. (eerste week van september).
  maandag 6 oktober 2008 @ 12:15:54 #117
230423 PurnodePurno
De Purnokoning
pi_62169624
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 11:06 schreef DaMart het volgende:

[..]

Ja, want de rechtsbijstand zegt ook echt iets heel anders dan de wetweters hierboven .
Ik had het niet over jou, maar over die andere figuren. Bijvoorbeeld die ene die zei dat de rechtsbijstandverzekering hem niet eens zou helpen.
pi_62173080
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 11:06 schreef DaMart het volgende:

TS, nog even ter info: geld terug is trouwens pas mogelijk als vervanging of herstel niet mogelijk zijn, of de verkoper hier niet binnen een redelijke termijn aan voldoet. Zes weken is natuurlijk wel een behoorlijk lange termijn al, en je kunt je al afvragen of dat nog redelijk is. Dat hangt ook voor een deel af van de omstandigheden waaronder e.e.a. nu loopt.

Maar ik zou die mogelijkheid ook zeker noemen, en ook vermelden dat herstel of vervanging op grond van de wet binnen een redelijke termijn moet geschieden, eventueel nog aangevuld met de voorwaarde dat je de laptop dus uiterlijk binnen een week werkend terug wil hebben.
Ik sluit me volledig hierbij aan.
pi_62179472
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 11:40 schreef Snapcount2 het volgende:

[..]

Ik heb nog geen idee of deze oplossing uberhaupt geboden gaat worden door de MM hoor, dat is iets wat mijn rechtsbijstand me gemeld om te vermelden in een eventuele brief. Het betreft de MM in Alphen a/d Rijn en om het helemaal eerlijk te houden heb ik zojuist even de inleverdatum opgezocht en in plaats van zes weken geleden heb ik hem vijf weken geleden ingeleverd. (eerste week van september).
Heb je een reparatienummer voor me ?
pi_62180224
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 18:13 schreef oinkoink12 het volgende:

[..]

Heb je een reparatienummer voor me ?
Ik heb je het reparatienummer gePM't. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel kan begrijpen als MM me niet na de eerste reparatie gelijk aanbied een nieuwe te kopen met bijbetaling. Sowieso is de MM qua service me 200 procent meegevallen, ik krijg alleen een naar smaakje bij de naam Acer.
pi_62181727
pi_62358606
soort van TVP, de notebook is vijf weken geleden ingeleverd, en ik heb niets meer gehoord van de mediamarkt of de Acer. Ik heb ook niet echt tijd om er langs te rijden, misschien dat ik er maar een briefje aan moet wagen of moet bellen.
pi_62361215
Lijkt me wel handig ja
pi_62654601
en hoe is dit afgelopen ?
pi_63143982
Ben benieuwd nu,
ik heb de vraag voorgelegd aan onze Hogere leiding van de holding.
Dit was het antwoord.

In zon geval als het niet redelijk is/de klant niet mag verwachten dat een dergelijk defect al na 13 maanden optreed, zal de reparatie kosteloos hersteld moeten worden.
pi_63149596
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 22:37 schreef oinkoink12 het volgende:
Ben benieuwd nu,
ik heb de vraag voorgelegd aan onze Hogere leiding van de holding.
Dit was het antwoord.

In zon geval als het niet redelijk is/de klant niet mag verwachten dat een dergelijk defect al na 13 maanden optreed, zal de reparatie kosteloos hersteld moeten worden.
Sorry, ik had het even niet gezien. Ik heb een rekening gehad van de MM van 128 euro. Volgens de rechtsbijstand was dit een redelijke rekening en die raadden me aan dit te betalen. Het was overigens iets meer dan 14 maanden dat ik mijn notebook in bezit had.

Echter toen ik de notebook ging ophalen, zat er maar 2 gb geheugen in terwijl ik heel duidelijk aangekaart heb bij het inleveren van mijn defecte notebook dat er 4 gb inzat. Ik had er twee bankjes van 2 gb ingestopt en ik heb hem teruggekregen met twee bankjes van 1 gb. Daar zijn ze nu nog mee aan het steggelen, Acer werkt niet bepaald mee, maar hebben nu beloofd 2 bankjes van 2 gb op te sturen, dit werd me twee weken geleden beloofd en ik zit nog steeds te wachten. Het probleem ligt nu bij de holding en die gaat nadat alle problemen met het geheugen opgelost zijn Acer eens aanspreken op hun niet-zo-klantvriendelijke gedrag (in de hoop de reparatiekosten terug te kunnen vorderen en terug te kunnen geven).

[ Bericht 2% gewijzigd door Snapcount2 op 12-11-2008 08:08:10 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')