Nee, maar ik zou het wel prettig vinden als ik mijn notebook gerepareerd terug zou krijgen. En dan zou het helemaal prettig zijn als ik de 152 euro niet zou hoeven te betalen.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 18:48 schreef RacerDKB het volgende:
Als je nergens akkoord voor bent gegaan kunnen ze je toch niets maken?
Zoiets kreeg ik dus ook mee van iemand anders. Heeft dat te maken met de prijs van het product of de aard van het product?quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 18:51 schreef Netsplitter het volgende:
Europees gezien heb je 2 jaar garantie.
Dus geen ruk betalen.
In Nederland is het iets anders geregeld. Hier wordt gekeken naar wat de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten van het product. De verwachte (economische) levensduur speelt daarbij een belangrijke rol. De nederlandse (wettelijke) regeling is dus ruimer dan die uit de Europese Richtlijn (waar je je als consument overigens niet direct op kunt beroepen).quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 18:51 schreef Netsplitter het volgende:
Europees gezien heb je 2 jaar garantie.
Dus geen ruk betalen.
Ow, bron
http://www.consuwijzer.nl(...)ijke_garantietermijn
Dit dus, dus die 152 is best een redelijk bedrag, aangezien he took nog is de levensduur van jouw artikel verlengd!quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 19:06 schreef DaMart het volgende:
[..]
In Nederland is het iets anders geregeld. Hier wordt gekeken naar wat de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten van het product. De verwachte (economische) levensduur speelt daarbij een belangrijke rol. De nederlandse (wettelijke) regeling is dus ruimer dan die uit de Europese Richtlijn (waar je je als consument overigens niet direct op kunt beroepen).
Van een notebook mag je over het algemeen verwachten dat je er langer dan een jaar en twee maanden gebruik van kunt maken. Stel dat dat gemiddeld drie jaar is, dan heb je gedurende drie jaar na aanschaf recht op kosteloze vervanging of herstel, wanneer jij als koper kunt aantonen dat het defect niet door jou zelf is veroorzaakt, maar al bij aanschaf in het product aanwezig was.
Overigens is het dan weer niet onredelijk als je zelf een eigen bijdrage moet betalen voor de periode dat je het product wel hebt kunnen gebruiken. In dit geval kunnen ze dan 14/36e vragen (als de verwachte levensduur inderdaad 36 maanden is). Dat is niet in de wet vastgelegd, maar wel door bijvoorbeeld de Geschillencommissie voor Consumentenzaken in Den Haag in bindende uitspraken bevestigd.
quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 19:06 schreef DaMart het volgende:
[..]
In Nederland is het iets anders geregeld. Hier wordt gekeken naar wat de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten van het product. De verwachte (economische) levensduur speelt daarbij een belangrijke rol. De nederlandse (wettelijke) regeling is dus ruimer dan die uit de Europese Richtlijn (waar je je als consument overigens niet direct op kunt beroepen).
Van een notebook mag je over het algemeen verwachten dat je er langer dan een jaar en twee maanden gebruik van kunt maken. Stel dat dat gemiddeld drie jaar is, dan heb je gedurende drie jaar na aanschaf recht op kosteloze vervanging of herstel, wanneer jij als koper kunt aantonen dat het defect niet door jou zelf is veroorzaakt, maar al bij aanschaf in het product aanwezig was.
Overigens is het dan weer niet onredelijk als je zelf een eigen bijdrage moet betalen voor de periode dat je het product wel hebt kunnen gebruiken. In dit geval kunnen ze dan 14/36e vragen (als de verwachte levensduur inderdaad 36 maanden is). Dat is niet in de wet vastgelegd, maar wel door bijvoorbeeld de Geschillencommissie voor Consumentenzaken in Den Haag in bindende uitspraken bevestigd.
http://www.consuwijzer.nl(...)ijke_garantietermijnquote:Voor Europa is bepaald dat iedereen volgens de wet twee jaar garantie heeft. Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie. Die twee jaar is een minimum.
Ja, en Nederland heeft gekozen voor een ruimere omschrijving, namelijk de verwachte levensduur. Uiteindelijk is een Europese Richtlijn een Richtlijn voor wetgeving binnen de EU-landen en kun je daar als consument geen direct beroep op doen.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 19:09 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
[..]
http://www.consuwijzer.nl(...)ijke_garantietermijn
Sorry, maar EU wetgeving overruled NL wetgeving wanneer dat nodig is.
jij hebt vast ook bij een servicebalie gewerkt, dit soort discussies heb ik elke dagquote:Op zaterdag 4 oktober 2008 19:11 schreef DaMart het volgende:
[..]
Ja, en Nederland heeft gekozen voor een ruimere omschrijving, namelijk de verwachte levensduur. Uiteindelijk is een Europese Richtlijn een Richtlijn voor wetgeving binnen de EU-landen en kun je daar als consument geen direct beroep op doen.
Misschien mis ik iets, maar waar op die site staat dat het een richtlijn is?quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 19:11 schreef DaMart het volgende:
[..]
Ja, en Nederland heeft gekozen voor een ruimere omschrijving, namelijk de verwachte levensduur. Uiteindelijk is een Europese Richtlijn een Richtlijn voor wetgeving binnen de EU-landen en kun je daar als consument geen direct beroep op doen.
Ik citeer uit jouw linkquote:Op zaterdag 4 oktober 2008 19:14 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Misschien mis ik iets, maar waar op die site staat dat het een richtlijn is?
Volgens mij staat er Wettelijk geregelde garantie.
Misschien moet ik naar Pearl maar ik zie het echt niet.
Accu's hebben (bijna als uitzondering) de minimale 6 maanden wettelijke garantiequote:Op zaterdag 4 oktober 2008 19:17 schreef dennis00 het volgende:
Mijn laptop is 15 maanden oud en ik vind ook dat ik recht heb op garantie. De accuduur is namelijk nog maar 15 minuten en de snelheid is verschrikkelijk.
Hmmmmm, misschien toch langs Pearl as vrijdag.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 19:17 schreef oinkoink12 het volgende:
[..]
Ik citeer uit jouw link
Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie.
veel plezier bij pearl
en snelheid heeft niets te maken met defecte hardware in jou geval...quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 19:17 schreef dennis00 het volgende:
Mijn laptop is 15 maanden oud en ik vind ook dat ik recht heb op garantie. De accuduur is namelijk nog maar 15 minuten en de snelheid is verschrikkelijk.
Bijna... ik krijg hier als jurist veel vragen over van ondernemers, die een dergelijke discussie met hun klanten voerenquote:Op zaterdag 4 oktober 2008 19:14 schreef oinkoink12 het volgende:
[..]
jij hebt vast ook bij een servicebalie gewerkt, dit soort discussies heb ik elke dag
EU-regelgeving wordt altijd vastgelegd in Richtlijnen en niet in wetten. Dat is vrij lastig namelijk, omdat iedere lidstaat een ander rechtstelsel kent en de wetten overal anders zijn ingericht. De Richtlijnen van de EU geven de landelijke overheden regels over het implementeren van de Richtlijn in de nationale wetgeving. Als burger ben je gebonden aan de nationale wetten en niet aan de Richtlijnen om wetgeving nationaal te regelen, die zijn bedoeld voor de overheid.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 19:14 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Misschien mis ik iets, maar waar op die site staat dat het een richtlijn is?
Volgens mij staat er Wettelijk geregelde garantie.
Misschien moet ik naar Pearl maar ik zie het echt niet.
quote:n de Nederlandse wet staat niet hoeveel jaar garantie u hebt. Maar in Nederland hebt u vaak langer dan twee jaar garantie. Hoe lang u garantie hebt, hangt af van het product dat u koopt. Voor een paar schoenen voor uw kind hebt u bijvoorbeeld korter garantie dan voor een wasmachine. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds garantie. U kunt dus nog teruggaan naar de winkel.
(zie hier)
We bedoelen volgens mij hetzelfde, maar zeggen het alleen andersquote:Op zaterdag 4 oktober 2008 19:22 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Hmmmmm, misschien toch langs Pearl as vrijdag.
Maar mijn punt blijft staan.
Voor Europa is bepaald dat iedereen volgens de wet twee jaar garantie heeft. Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie. Die twee jaar is een minimum. Het kan dus zijn dat in sommige Europese landen de garantieperiode langer is.
In de Nederlandse wet staat niet hoeveel jaar garantie u hebt. Maar in Nederland hebt u vaak langer dan twee jaar garantie. Hoe lang u garantie hebt, hangt af van het product dat u koopt. Voor een paar schoenen voor uw kind hebt u bijvoorbeeld korter garantie dan voor een wasmachine. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds garantie. U kunt dus nog teruggaan naar de winkel.
Waarbij ik nog wil aantekenen dat de garantie die de fabriek of verkoper biedt, feitelijk gewoon de genoemde termijn van zes maanden verlengt.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 19:25 schreef oinkoink12 het volgende:
Er zijn twee soorten garantie: wettelijke garantie en extra garantie. De laatste garantie noemen we ook wel fabrieksgarantie. Maar de verkoper kan soms ook extra garantie geven.
Wat is wettelijke garantie?
Volgens de wet hebt u altijd recht op een product van goede kwaliteit. In de wet staat dat een product deugdelijk moet zijn. Is het product niet goed? Dan hebt u recht op een gratis reparatie, of een nieuw product. Dat moet binnen een bepaalde tijd en u moet er niet te veel last van hebben. Daarmee bedoelen we dat bijvoorbeeld uw tv niet te lang weg mag zijn voor de reparatie. Gaat het lang duren? Dan kan de winkel u een tv lenen.
Koopt u een product en gaat het product binnen zes maanden kapot? Of is er iets mis met het product? Dan moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld was.
Gaat het product na zes maanden of langer kapot? Dan moet u zelf bewijzen dat dit niet uw schuld was
Meestal tot minimaal 1 jaar, MUV accu's batterijen en nokia accesoiresquote:Op zaterdag 4 oktober 2008 19:32 schreef DaMart het volgende:
[..]
Waarbij ik nog wil aantekenen dat de garantie die de fabriek of verkoper biedt, feitelijk gewoon de genoemde termijn van zes maanden verlengt.
Een dergelijke nieuw-voor-oud bepaling is idd redelijk en billijk als de wettelijke garantie verlopen zou zijn. Had TS recht op 2 jaar fabrieksgarantie, dan had Aver kosteloos gerepareerd.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 19:06 schreef DaMart het volgende:
Overigens is het dan weer niet onredelijk als je zelf een eigen bijdrage moet betalen voor de periode dat je het product wel hebt kunnen gebruiken. In dit geval kunnen ze dan 14/36e vragen (als de verwachte levensduur inderdaad 36 maanden is). Dat is niet in de wet vastgelegd, maar wel door bijvoorbeeld de Geschillencommissie voor Consumentenzaken in Den Haag in bindende uitspraken bevestigd (de meest recente die ik me kan herinneren ging over een bijdrage van de consument in de kosten voor vervanging van een bril).
Beperkender in die zin dat de consument moet aantonen dat het defect al bij aankoop in het product aanwezig was, terwijl de bewijslast anders bij de verkoper had gelegen. maar als dat aangetoond kan worden, dan heeft de consument dus nog steeds recht op (wettelijke) garantie, aangezien het product niet aan de verwachting voldoet.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 19:42 schreef r_one het volgende:
[..]
Een dergelijke nieuw-voor-oud bepaling is idd redelijk en billijk als de wettelijke garantie verlopen zou zijn. Had TS recht op 2 jaar fabrieksgarantie, dan had Aver kosteloos gerepareerd.
Nu Acer, in afwijking van Europese regelgeving, maar 1 jaar fabrieksgarantie geeft, is er het tweede jaar geen sprake van een "ruimere" wettelijke regeling maar van een voor de consument beperkender.
En in de praktijk wordt dus de reparatie voor de kosten van Acer genomen maar wordt er wel een deel in rekening gebracht bij de consument omdat de repairquote:Op zaterdag 4 oktober 2008 19:50 schreef DaMart het volgende:
[..]
Beperkender in die zin dat de consument moet aantonen dat het defect al bij aankoop in het product aanwezig was, terwijl de bewijslast anders bij de verkoper had gelegen. maar als dat aangetoond kan worden, dan heeft de consument dus nog steeds recht op (wettelijke) garantie, aangezien het product niet aan de verwachting voldoet.
Een moederbord gaat niet plotsklaps na 14 maanden kapot (tenzij TS er op gaat staan stampen en er b.v. een breuk in komtquote:Op zaterdag 4 oktober 2008 19:50 schreef DaMart het volgende:
Beperkender in die zin dat de consument moet aantonen dat het defect al bij aankoop in het product aanwezig was, terwijl de bewijslast anders bij de verkoper had gelegen. maar als dat aangetoond kan worden, dan heeft de consument dus nog steeds recht op (wettelijke) garantie, aangezien het product niet aan de verwachting voldoet.
Het blijft techniek, en techniek kan altijd sneller kapot gaan dan verwacht door een productiefout. maar goed, TS zal dat moeten aantonen dan.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 20:00 schreef r_one het volgende:
[..]
Een moederbord gaat niet plotsklaps na 14 maanden kapot (tenzij TS er op gaat staan stampen en er b.v. een breuk in komt).
In dat geval hoeft het niet kosteloos, hij heeft er immers 14 maanden gebruik van kunnen maken. Dan is het dus niet onredelijk als die 142 euro (er van uit gaande dat dat naar rato van de herstelkosten het juiste bedrag is) in rekening worden gebracht.quote:Kan TS aantonen dat het idd een productiefout is die zich nu openbaart, moet de laptop volgens jou dan kosteloos gerepareerd worden (fabrieksgarantie) of voor 142 euro (conformiteitsbeginsel en "nieuw-voor-oud")?
Dan zou je dus slechter af zijn dan in het geval er wettelijk 2 jaar (fabrieks)garantie geregeld is.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 20:04 schreef DaMart het volgende:
In dat geval hoeft het niet kosteloos, hij heeft er immers 14 maanden gebruik van kunnen maken. Dan is het dus niet onredelijk als die 142 euro (er van uit gaande dat dat naar rato van de herstelkosten het juiste bedrag is) in rekening worden gebracht.
Nee en als je laptop 9 maanden is ook niet (hoewel de bewijslast bij jou zou liggen, kun je met 9 maanden gewoon aanspraak maken op de fabrieksgarantie). En een koelkast van 360 dagen idem dito.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 20:10 schreef oinkoink12 het volgende:
in dit specifieke geval wel, maar als jou laptop dus 2.2 jaar oud is, of je koelkast 3 jaar oud, of je wasmachine/televisie.
Dan niet
De levensduur verlengd? Dat moet ik nog maar afwachten, als dit moederbord dezelfde kwaliteit heeft als het vorige moederbord wat er in mijn notebook gezeten heeft, dan kan ik hem over een jaar weer wegbrengen.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 19:55 schreef oinkoink12 het volgende:
[..]
En in de praktijk wordt dus de reparatie voor de kosten van Acer genomen maar wordt er wel een deel in rekening gebracht bij de consument omdat de repair
A: de levensduur verlengd
B: de consument al een deel van de levensduur van het product gebruik heeft kunnen maken
zie het verhaal over de 13/36 ratio hierboven.
Dus ik moet betalen, omdat ik van een product gebruik gemaakt heb, waar ik al voor betaald heb en die niet van dermate kwaliteit is dat het de verwachte levensduur kan halen?quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 20:04 schreef DaMart het volgende:
In dat geval hoeft het niet kosteloos, hij heeft er immers 14 maanden gebruik van kunnen maken. Dan is het dus niet onredelijk als die 142 euro (er van uit gaande dat dat naar rato van de herstelkosten het juiste bedrag is) in rekening worden gebracht.
Het komt er eigenlijk op neer dat je garantie gewoon verlopen is, je hebt geen garantie bijgekocht. Nu is er in Nederland een consumentenwet die ervoor zorgt dat de industrie de repair voorje betaald. Alleen moet je nu eventueel een deel van de repairkosten (naar ratio) meebetalen omdat je wel 13 maanden gebruik hebt gemaakt van het artikel.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 21:08 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Dus ik moet betalen, omdat ik van een product gebruik gemaakt heb, waar ik al voor betaald heb en die niet van dermate kwaliteit is dat het de verwachte levensduur kan halen?
Ben ik de enige die dit raar vind klinken?
Je doet het voorkomen alsof het ene per definitie het andere uitsluit. Een garantietermijn van 2 jaar bijt het conformiteitsbeginsel echter niet (integendeel!).quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 20:46 schreef oinkoink12 het volgende:
daar is expres voor gekozen, omdat wij graag langer dan 2jaar met een artikel doen. hierdoor hebben wij dus eigenlijk tot het einde van de levensduur "garantie" alleen het het hier "aansprakelijkheidsperiode"
Huh?quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 21:55 schreef oinkoink12 het volgende:
Tja dat zou de prijzen dan weer geen goed doen, goedkoop is duurkoop.
Ik denk dat oinkoink mijn notebook erg goedkoop vind, vandaar de goedkoop is duurkoop.quote:
quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 22:13 schreef Snapcount2 het volgende:
Ik denk dat oinkoink mijn notebook Acer erg goedkoop inferieur vindt, vandaar de goedkoop is duurkoop.
Ik bedoel meer, dat als alle repairs van een artikel voor dekosten van een leverancier zijn tot een jaar of 3, zullen zij de apparaten degelijker/duurder maken. Ik zie bij mijn servicebalie zelden een sony/Imac terug. Het zijn altijd fujitsu's/toshiba's.quote:
quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 22:26 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik denk dat oinkoink mijn notebook Acer erg goedkoop inferieur vindt, vandaar de goedkoop is duurkoop.
Dus ik moet voor de volgende keer voor een Sony of een Mac gaan? Bedankt voor de tip!!quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 22:35 schreef oinkoink12 het volgende:
[..]
Ik bedoel meer, dat als alle repairs van een artikel voor dekosten van een leverancier zijn tot een jaar of 3, zullen zij de apparaten degelijker/duurder maken. Ik zie bij mijn servicebalie zelden een sony/Imac terug. Het zijn altijd fujitsu's/toshiba's.
Ik wil dus niet zeggen dat ik je laptop goedkoop/inferieur vind, maar meer dat als alle kosten tot 2/3 jaar voor de industrie zouden zijn ze dat echt wel door zouden berekenen op het product/klant.
Drogredenering. We hebben het niet over een kermisartikel of Oostblok-namaak of Chinees nepspul, daarvan kun je verwachten dat het eerder de geest geeft. Een moederbord in een Acer hoeft qua construtie niet onder te doen voor een Sony.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 22:35 schreef oinkoink12 het volgende:
Ik bedoel meer, dat als alle repairs van een artikel voor dekosten van een leverancier zijn tot een jaar of 3, zullen zij de apparaten degelijker/duurder maken.
Bij die Toshiba's zullen bar weinig Tecra's zitten. En dan te bedenken dat Toshiba pionier is in het laptopsegment.quote:Ik zie bij mijn servicebalie zelden een sony/Imac terug. Het zijn altijd fujitsu's/toshiba's.
Wel grappig dan in dit verband: op Europees niveau is welbewust gekozen voor een garantietermijn van 2 jaar (i.p.v. zoals toen nog gebruikelijk 1 jaar). Reden: hedentendage zijn productieprocessen zo geperfectioneerd, dat uitval in de eerste 2 jaar uitzonderingen zijn. Fabrikanten kunnen met een gerust hart 2 jaar garanderen. En dat geldt voor zo'n beetje elke branche/produkt, óók computers/laptops, waar de economische leeftijd vaak (relatief gezien) heel kort is. Het feit dat iets snel gedateerd is, betekent niet dat het dan ook van mindere kwaliteit is; dat zijn 2 heel verschillende aspecten en die worden door de "nieuw voor oud" regeling onterecht door elkaar gehaald.quote:Ik wil dus niet zeggen dat ik je laptop goedkoop/inferieur vind, maar meer dat als alle kosten tot 2/3 jaar voor de industrie zouden zijn ze dat echt wel door zouden berekenen op het product/klant.
Dat gaan ze dus niet vinden. Zoals al eerder gemeld heb ik geen rare dingen met het ding gedaan.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 23:08 schreef PurnodePurno het volgende:
Als ze cola of sperma vinden binnenin je laptop, om maar even een voorbeeldje te noemen, dan zul je toch echt zelf voor de reparatie moeten dokken.
Nou, dan is het duidelijk. Iemand moet uiteraard dokken, maar niet jij. Echter, ze zullen het waarschijnlijk toch proberen. Misschien ontkom je er niet aan een enorme scene te maken in de winkel.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 23:10 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Dat gaan ze dus niet vinden. Zoals al eerder gemeld heb ik geen rare dingen met het ding gedaan.
Nee hoor, ik heb de notebook netjes gekocht bij de Mediamarkt. Ik heb zelf het vermoeden dat de notebook er eentje was die niet voor de Nederlandse markt bedoeld was en daarom zo een raar serienummer had.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 23:13 schreef PurnodePurno het volgende:
[..]
Nou, dan is het duidelijk. Iemand moet uiteraard dokken, maar niet jij. Echter, ze zullen het waarschijnlijk toch proberen. Misschien ontkom je er niet aan een enorme scene te maken in de winkel.
Dat verhaal over dat serienummer vind ik overigens heel vreemd. Vooral ook omdat de Mediamarkt het wel eventjes voor je ging regelen. Het lijkt erop dat er iets niet helemaal zuiver is met die laptop. Was de verkoper toevallig een Marokkaan?
Verklaar je eens nader.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 23:13 schreef PurnodePurno het volgende:
Was de verkoper toevallig een Marokkaan?
Nee. Volgens mij snap je prima waar ik op doel, anders zou je niet zo happen.quote:
Ik ben hem nu zes weken kwijt en krijg hem waarschijnlijk volgende week maandag terug. Maar in hoeverre zijn zij mij verplicht een notebook aan te bieden ter vervanging als ik defecte notebook aanbied buiten de garantietermijn van één jaar?quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 23:20 schreef hp38guser het volgende:
Hoe lang ben je die laptop nu in totaal kwijt voor reparatie? Als je voor de tussentijd geen vervangende laptop is aangeboden zou ik dit ook aankaarten bij de MediaMarkt.
Waarom verlengd een reparatie de levensduur van het product? Het product zou een minimale l0evensduur moeten hebben waarbij geen enkele reparatie aan te pas zou moeten komen.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 19:55 schreef oinkoink12 het volgende:
[..]
En in de praktijk wordt dus de reparatie voor de kosten van Acer genomen maar wordt er wel een deel in rekening gebracht bij de consument omdat de repair
A: de levensduur verlengd
B: de consument al een deel van de levensduur van het product gebruik heeft kunnen maken
zie het verhaal over de 13/36 ratio hierboven.
Als ik jou was zou ik alvast eens contact opnemen met de consumentenbond of een rechtswinkel ofzo. Gewoon om te achterhalen wat je rechten zijn, zodat je, als je weer naar de Mediamarkt gaat, wat sterker in je schoenen staat.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 23:23 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Ik ben hem nu zes weken kwijt en krijg hem waarschijnlijk volgende week maandag terug. Maar in hoeverre zijn zij mij verplicht een notebook aan te bieden ter vervanging als ik defecte notebook aanbied buiten de garantietermijn van één jaar?
Ik ga maandag sowieso eens contact opnemen met mijn rechtsbijstand.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 23:28 schreef PurnodePurno het volgende:
[..]
Als ik jou was zou ik alvast eens contact opnemen met de consumentenbond of een rechtswinkel ofzo. Gewoon om te achterhalen wat je rechten zijn, zodat je, als je weer naar de Mediamarkt gaat, wat sterker in je schoenen staat.
Ik weet wel waar je op doelt maar wil graag weten hoe ik je opmerking moet duiden: als misplaatste grap of als een serieuze poging tot bashen.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 23:20 schreef PurnodePurno het volgende:
Nee. Volgens mij snap je prima waar ik op doel, anders zou je niet zo happen.
Geen van tweeën. Ik ben bloedserieus.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 23:29 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik weet wel waar je op doelt maar wil graag weten hoe ik je opmerking moet duiden: als misplaatste grap of als een serieuze poging tot bashen.
Volgens mij leg je het verkeerd uit. De garantie moet wettelijk en Europees gezien 2 jaar zijn. Acer handelt dus in strijd met de wet, door maar een jaar garantie te geven, maar die garantie heb je dus wettelijk gezien wel! Acer lijkt zich hieraan alleen te willen onttrekken en MediaMarkt vind dat ongetwijfeld wel prima, want de veel klanten laten zich afschepen ermee wat MediaMarkt weer de nodige centen bespaart.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 19:42 schreef r_one het volgende:
[..]
Een dergelijke nieuw-voor-oud bepaling is idd redelijk en billijk als de wettelijke garantie verlopen zou zijn. Had TS recht op 2 jaar fabrieksgarantie, dan had Aver kosteloos gerepareerd.
Nu Acer, in afwijking van Europese regelgeving, maar 1 jaar fabrieksgarantie geeft, is er het tweede jaar geen sprake van een "ruimere" wettelijke regeling maar van een voor de consument beperkender.
Jep, da's het beste wat je kunt doen. Gewoon even informeren hoe en wat.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 23:29 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Ik ga maandag sowieso eens contact opnemen met mijn rechtsbijstand.
Dan weet ik kennelijk NIET waar je op doelt, dus: verklaar je toch eens nader.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 23:29 schreef PurnodePurno het volgende:
Geen van tweeën. Ik ben bloedserieus.
In strijd met welke wet dan wel? In welke Nederlandse wet staat dan beschreven dat Acer (of willekeurig welke leverancier) 2 jaar garantie moet geven?quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 23:30 schreef nachtdier2 het volgende:
Volgens mij leg je het verkeerd uit. De garantie moet wettelijk en Europees gezien 2 jaar zijn. Acer handelt dus in strijd met de wet, door maar een jaar garantie te geven, maar die garantie heb je dus wettelijk gezien wel!
Als ik dat doe, ga je me dan pijpen?quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 23:35 schreef r_one het volgende:
[..]
Dan weet ik kennelijk NIET waar je op doelt, dus: verklaar je toch eens nader.
Mogelijk gaan die jou niet verder bijstaan.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 23:29 schreef Snapcount2 het volgende:
Ik ga maandag sowieso eens contact opnemen met mijn rechtsbijstand.
ONZ is op 49, 8 deurtjes verderquote:Op zaterdag 4 oktober 2008 23:40 schreef PurnodePurno het volgende:
Als ik dat doe, ga je me dan pijpen?
Precies. Ga weg dan. Met je "je rechtsbijstandsverzekering gaat je mogelijk niet bijstaan"quote:
Garantiegeschillen worden gedekt door mijn rechtsbijstandsverzekering. Ik kan alleen het minimumbedrag zo even niet vinden.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 23:41 schreef r_one het volgende:
[..]
Mogelijk gaan die jou niet verder bijstaan.
Ah, je weet al waar ik op doelquote:Op zaterdag 4 oktober 2008 23:47 schreef Snapcount2 het volgende:
Garantiegeschillen worden gedekt door mijn rechtsbijstandsverzekering. Ik kan alleen het minimumbedrag zo even niet vinden.
Ze gaan je heus wel advies geven, ongeacht het bedrag. Een rechtzaak, dat is een ander verhaal.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 23:47 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Garantiegeschillen worden gedekt door mijn rechtsbijstandsverzekering. Ik kan alleen het minimumbedrag zo even niet vinden.
De prijsopgave van Acer stond een bedrag van 340 euro op.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 23:51 schreef r_one het volgende:
[..]
Ah, je weet al waar ik op doel![]()
Ga maar eerder uit van 252 euro (of die richting uit) dan van 152 euro.
Pfff, nu moet ik nadenken. Artikeltjes kan ik zo uit met zekerheid noemen, maar die richtlijn MOET conform het EG-recht in de nationale wetgeving worden vastgelegd binnen een bepaalde termijn, de implementatietermijn. En aangezien het EU-recht is gaat dat sowieso dus voor nationale wetgeving. Burger kan zich er dus voor de nationale rechter op beroepen, tenzij de implementatietermijn nog niet voorbij is. Maar deze wet is geloof ik al uit 2002 ofzo, dus dat moet wel.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 23:39 schreef r_one het volgende:
[..]
In strijd met welke wet dan wel? In welke Nederlandse wet staat dan beschreven dat Acer (of willekeurig welke leverancier) 2 jaar garantie moet geven?
* wijst naar sig#1quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 23:44 schreef PurnodePurno het volgende:
Precies. Ga weg dan. Met je "je rechtsbijstandsverzekering gaat je mogelijk niet bijstaan"
Ik heb het alleen over mijn ervaring met laptops bij mijn "saturn" servicebalie, in de 3kwart jaar heb ik letterlijk 2 sony's terug zien komen tegenover zeker 100/150 fujitsu/toshiba's. Het kan toeval zijn maar dat is in ieder geval wat ik terugzie in de werkelijkheid.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 23:04 schreef r_one het volgende:
[..]
Drogredenering. We hebben het niet over een kermisartikel of Oostblok-namaak of Chinees nepspul, daarvan kun je verwachten dat het eerder de geest geeft. Een moederbord in een Acer hoeft qua construtie niet onder te doen voor een Sony.
Zou hetzelfde zijn als dat een Fiat wel na 3 jaar mag roesten en een Mercedes niet. En anders gaan alle Fiats naar het prijsniveau van een Mercedes. Onzin natuurlijk.
[..]
Bij die Toshiba's zullen bar weinig Tecra's zitten. En dan te bedenken dat Toshiba pionier is in het laptopsegment.
[..]
Wel grappig dan in dit verband: op Europees niveau is welbewust gekozen voor een garantietermijn van 2 jaar (i.p.v. zoals toen nog gebruikelijk 1 jaar). Reden: hedentendage zijn productieprocessen zo geperfectioneerd, dat uitval in de eerste 2 jaar uitzonderingen zijn. Fabrikanten kunnen met een gerust hart 2 jaar garanderen. En dat geldt voor zo'n beetje elke branche/produkt, óók computers/laptops, waar de economische leeftijd vaak (relatief gezien) heel kort is. Het feit dat iets snel gedateerd is, betekent niet dat het dan ook van mindere kwaliteit is; dat zijn 2 heel verschillende aspecten en die worden door de "nieuw voor oud" regeling onterecht door elkaar gehaald.
Ik zou het serieus zo brengen jaquote:Op zaterdag 4 oktober 2008 23:53 schreef Snapcount2 het volgende:
De prijsopgave van Acer stond een bedrag van 340 euro op.![]()
In nederland gaat dit voorlopig nog niet gebeuren, het nieuwe boekje van het Ministerie van Economische zaken is net uit en verwerkt op Consuwijzer.nl.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 23:54 schreef nachtdier2 het volgende:
[..]
Pfff, nu moet ik nadenken. Artikeltjes kan ik zo uit met zekerheid noemen, maar die richtlijn MOET conform het EG-recht in de nationale wetgeving worden vastgelegd binnen een bepaalde termijn, de implementatietermijn. En aangezien het EU-recht is gaat dat sowieso dus voor nationale wetgeving. Burger kan zich er dus voor de nationale rechter op beroepen, tenzij de implementatietermijn nog niet voorbij is. Maar deze wet is geloof ik al uit 2002 ofzo, dus dat moet wel.
Lach je me nu uit??quote:
Je geeft nu ook al toe dat je een lelijke trol bent?quote:
Aperte onzin!quote:Op zondag 5 oktober 2008 00:03 schreef oinkoink12 het volgende:
Ik zal dan maar even wel een bron plaatsen
In artikel 18 lid 2 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek staat dat een product in ieder geval niet aan de overeenkomst beantwoordt als er binnen zes maanden iets mis mee blijkt te zijn. Hieruit blijkt dat je wettelijk gezien altijd een garantietermijn hebt van zes maanden. Deze wettelijke garantietermijn geldt voor een heleboel producten, behalve voor producten die van zichzelf nooit langer dan zes maanden meegaan.
Stop nou eens met je zielige getrol. Uit de FAQ:quote:Op zondag 5 oktober 2008 00:06 schreef r_one het volgende:
[..]
Aperte onzin!
Dit gaat over de bewijslast van de verkoper en nergens anders over.
Nou, duidelijk toch?quote:Op zondag 18 september 2005 01:09 schreef Five_Horizons het volgende:
Hoe lang heb ik garantie ?
Het Nederlands recht kent geen concrete termijn, maar de huidige regelgeving in Titel 1 van Boek 7 van het BW is gebaseerd op een EU richtlijn. In deze richtlijn staat dat de garantie altijd minimaal 2 jaar moet bedragen. Tevens is er bepaald dat wanneer iets binnen 6 maanden stuk gaat, dit behandeld moet worden alsof het artikel al stuk was op het moment van kopen.
Ik zie het... even de tekst van Consuwijzer:quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 23:59 schreef oinkoink12 het volgende:
[..]
In nederland gaat dit voorlopig nog niet gebeuren, het nieuwe boekje van het Ministerie van Economische zaken is net uit en verwerkt op Consuwijzer.nl.
Hoe dan ook, je hebt gewoon twee jaar garantie op zijn minst. Nederland heeft de termijn idd nog niet letterlijk in de wet zelf opgenomen, maar het is EU-recht en dus geldig. Via een artikeltje in de Grondwet ofzo en dat weer gekoppeld aan het EU-recht.quote:Voor Europa is bepaald dat iedereen volgens de wet twee jaar garantie heeft. Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie. Die twee jaar is een minimum. Het kan dus zijn dat in sommige Europese landen de garantieperiode langer is.
In de Nederlandse wet staat niet hoeveel jaar garantie u hebt. Maar in Nederland hebt u vaak langer dan twee jaar garantie. Hoe lang u garantie hebt, hangt af van het product dat u koopt. Voor een paar schoenen voor uw kind hebt u bijvoorbeeld korter garantie dan voor een wasmachine. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds garantie. U kunt dus nog teruggaan naar de winkel.
Je gaf toch uitleg aan BW 7:18 lid 2? Daarvoor is de casus van TS volstrekt niet relevant.quote:Op zondag 5 oktober 2008 00:09 schreef oinkoink12 het volgende:
Jawel, want nu moet de koper aantonen dat het defect aan het product te wijten is, en hoe wil je dat doen?
Succes met de rechtszaakquote:Op zondag 5 oktober 2008 00:13 schreef nachtdier2 het volgende:
[..]
Ik zie het... even de tekst van Consuwijzer:
[..]
Hoe dan ook, je hebt gewoon twee jaar garantie op zijn minst. Nederland heeft de termijn idd nog niet letterlijk in de wet zelf opgenomen, maar het is EU-recht en dus geldig. Via een artikeltje in de Grondwet ofzo en dat weer gekoppeld aan het EU-recht.
Dus helemaal niets betalen voor reparatie.
Gelukkig...quote:Op zondag 5 oktober 2008 00:05 schreef r_one het volgende:
[..]
Nee, integendeel, dan had ik wel
[..]
getypt.
Dat hoef je helemaal niet te bewijzen joh. Laat je toch niet opnaaien door al die betweters hierboven. De bewijslast ligt bij de winkel.quote:Op zondag 5 oktober 2008 11:56 schreef Snapcount2 het volgende:
Hoe moet ik overigens bewijzen dat het moederbord NIET door mijn schuld kapot is gegaan? Het moederbord is een component dat in de PC zit en waar ik niet eens bij kan, als ik de notebook verder op een normale manier gebruikt heb, dan mag ik toch verwachten dat het notebook langer dan 1 jaar en 2 maanden meegaat?
Enig idee wat ik kan doen met de tijd die ik mijn notebook kwijt geweest ben? Zal een klachtenbrief naar Acer nog enige invloed hebben op hoe het een en ander opgepakt gaat worden?quote:Op zondag 5 oktober 2008 11:58 schreef PurnodePurno het volgende:
[..]
Dat hoef je helemaal niet te bewijzen joh. Laat je toch niet opnaaien door al die betweters hierboven. De bewijslast ligt bij de winkel.
Bel nou morgen eerst die verzekering van je maar eens en laat je professioneel adviseren.
Nee, in de consumentenwet staat dat een repair binnen "een redelijke termijn" moet worden uitgevoerd, bij ons is dat maximaal 20 werkdagen bij een reperateur, alleen is er nu een prijsconflict, dus je zou wel kunnen vragen bij de MM of ze met spoed een beslissing willen nemenquote:Op zondag 5 oktober 2008 12:22 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Enig idee wat ik kan doen met de tijd die ik mijn notebook kwijt geweest ben? Zal een klachtenbrief naar Acer nog enige invloed hebben op hoe het een en ander opgepakt gaat worden?
Er is geen prijsconflict. De Mediamarkt heeft de prijsopgave van Acer zelf geaccepteerd en gaat het eventuele verschil zelf terughalen bij de importeur. Er zou pas een prijsconflict ontstaan als ik niet akkoord zou gaan met de prijsopgave, maar mij is nog niets gevraagd.quote:Op zondag 5 oktober 2008 14:18 schreef oinkoink12 het volgende:
[..]
Nee, in de consumentenwet staat dat een repair binnen "een redelijke termijn" moet worden uitgevoerd, bij ons is dat maximaal 20 werkdagen bij een reperateur, alleen is er nu een prijsconflict, dus je zou wel kunnen vragen bij de MM of ze met spoed een beslissing willen nemen
Nee, niet eens, was het maar waar. Ik kan hem volgende week maandag terug verwachten. Dan is hij dus al acht weken weg.quote:Op zondag 5 oktober 2008 15:30 schreef oinkoink12 het volgende:
Ow dus je laptop is al terug?
zes weken is aan de lange kant idd.
3 dagen voordat hij in goes komt, 2 dagen reperateur 28 dagen reparatietijd (20 werkdagen) 2 dagen terug naar goes 3 dagen terug naar jou. Binnen 6 weken zou hij idd al lang terug moeten zijn. Gaat iets niet helemaal goed daar.
Dus als je weet hoe de wet in elkaar steekt, ben je een betweter? Ik zou dat eerder een wetweter noemen danquote:Op zondag 5 oktober 2008 11:58 schreef PurnodePurno het volgende:
[..]
Dat hoef je helemaal niet te bewijzen joh. Laat je toch niet opnaaien door al die betweters hierboven. De bewijslast ligt bij de winkel.
Bel nou morgen eerst die verzekering van je maar eens en laat je professioneel adviseren.
Okee, prima. Maar dan blijft mijn vorige vraag staan:quote:Op zondag 5 oktober 2008 15:35 schreef DaMart het volgende:
[..]
Dus als je weet hoe de wet in elkaar steekt, ben je een betweter? Ik zou dat eerder een wetweter noemen dan.
Maar als een gebrek zich na 6 maanden na aanschaf openbaart (of na een eventueel verlengde garantietermijn), ligt de bewijslast dat het een gebrek in het product betreft, toch echt bij de consument. Nu zullen winkeliers daar vaak niet moeilijk over doen en het product naar hun toeleverancier sturen ter controle, maar dat neemt niet weg dat formeel juridisch de bewijslast bij de consument ligt.
En dit zou dus ook mijn professionele advies zijn.
quote:Hoe moet ik overigens bewijzen dat het moederbord NIET door mijn schuld kapot is gegaan? Het moederbord is een component dat in de PC zit en waar ik niet eens bij kan, als ik de notebook verder op een normale manier gebruikt heb, dan mag ik toch verwachten dat het notebook langer dan 1 jaar en 2 maanden meegaat?
En als een gebrek zich binnen 6 maanden na aanschaf openbaart, ligt de bewijslast (dat het NIET een gebrek in het product betreft) bij de verkoper.quote:Op zondag 5 oktober 2008 15:35 schreef DaMart het volgende:
Maar als een gebrek zich na 6 maanden na aanschaf openbaart (of na een eventueel verlengde garantietermijn), ligt de bewijslast dat het een gebrek in het product betreft, toch echt bij de consument.
Jij hoeft vooralsnog niks te bewijzen omdat MM/Acer zich niet beroept op een "gebruik(er)sfout".quote:Op zondag 5 oktober 2008 15:38 schreef Snapcount2 het volgende:
Okee, prima. Maar dan blijft mijn vorige vraag staan:
Je mag ook zeker verwachten dat een notebook langer meegaat. En dat bewijzen kan eigenlijk alleen als je een onafhankelijke expert de notebook zou laten beoordelen. Maar zoals ik al aangaf hebben veel winkels het beleid om in dit soort gevallen het product naar de leverancier te sturen ter controle, zodat ze toch de bewijslast van je overnemen. Juridisch zijn ze dat echter niet verplicht.quote:Op zondag 5 oktober 2008 15:38 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Okee, prima. Maar dan blijft mijn vorige vraag staan:
[..]
De bedoelde Europese regelgeving gaat over consumentenkoop. Acer heeft de laptop aan Mediamarkt verkocht, en op die overeenkomst is die Europese regelgeving niet van toepassing. Acert handelt niet in strijd met Europese regelgeving. Dat lijk je later zelf ook door te hebben.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 19:42 schreef r_one het volgende:
quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 23:39 schreef r_one het volgende:
In strijd met welke wet dan wel? In welke Nederlandse wet staat dan beschreven dat Acer (of willekeurig welke leverancier) 2 jaar garantie moet geven?
Het bewijs dat een laptop die na een jaar en twee maanden kapot gaat niet aan de overeenkomst beantwoordt, is met dit in het achterhoofd niet zo heel lastig te leveren. Ziet de laptop er niet uit alsof je iets hebt gedaan wat het moederbord kapot heeft laten gaan, en zijn er ook geen sporen dat er bliksem is ingeslagen oid, is dat een aardig 'bewijs'.quote:Wanneer zich binnen zes maanden een gebrek aandient, zou intussen in veel gevallen ook zonder de besproken wetsbepaling wel het - dan rechterlijke (art. 150 Rv) - vermoeden rijzen dat de zaak onvoldoende solide is gebouwd en zij dus reeds ten tijde van de aflevering niet aan de overeenkomst zal hebben voldaan. Voor menige zaak leeft dat ongeschreven vermoeden ook nog wel na een langere periode dan een half jaar (uiteraard leent art. 7:18 lid 2 zich niet voor koperfrustrerende redeneringen a contrario). De wettelijke vastlegging lijkt derhalve met name van belang voor situaties waarin de gerechtvaardigde verwachtingen de termijn van zes maanden nauwelijks of niet te boven gaan
Het eerder gevoerde betoog dat een nieuw moederbord de economische levensduur van de laptop niet verlengt, brengt tesamen met bovenstaande mee dat een gebruiksvergoeding in dit specifieke geval niet geëist kan worden.quote:In de MvT wordt [afwezigheid van een wettelijke bepaling] als volgt gemotiveerd (zie Parl. gesch. Inv., blz. 136): art. 23, lid 1, verplicht de koper op straffe van verval van al zijn rechten eventuele klachten bij de verkoper te melden binnen een korte termijn nadat hij gebreken heeft ontdekt of redelijkerwijze behoorde te ontdekken. Daarna heeft de verkoper op grond van art. 6:88 de mogelijkheid om de koper tot een keuze tussen de hem ten dienste staande rechten te dwingen. Normaal gesproken, aldus de MvT, t.a.p., zullen de belangen van de verkoper door deze bepalingen voldoende worden gewaarborgd, daar eventuele gebreken in gekochte zaken zich na korte tijd plegen te manifesteren. Het zal zich slechts bij uitzondering voordoen dat een gebrek na zo lange tijd wordt ontdekt (en ook niet eerder behoorde te worden ontdekt) dat het, uitgaande van het feit dat de verkoper in beginsel het risico van tekortkomingen behoort te dragen, redelijk zou kunnen zijn dat de koper een vergoeding voor het gebruik betaalt. In die uitzonderingsgevallen zal een zodanige verplichting door de rechter op de redelijkheid en billijkheid of op art. 6:212 [ongerechtvaardigde verrijking] kunnen worden gebaseerd.
Ten slotte wijst de MvT nog op art. 6:278, dat de koper die nadat de zaak in waarde is gedaald vervanging eist, tot een waardevergoeding verplicht indien hij zonder die waardedaling geen vervanging maar bij voorbeeld herstel zou hebben gevorderd. Langs die weg wordt de koper belet de zaak als het ware op kosten van de verkoper te gebruiken; zie Parl. gesch. Boek 6, blz. 1026 e.v. en 1038 e.v.
Klopt.quote:Op zondag 5 oktober 2008 16:19 schreef GlowMouse het volgende:
De bedoelde Europese regelgeving gaat over consumentenkoop. Acer heeft de laptop aan Mediamarkt verkocht, en op die overeenkomst is die Europese regelgeving niet van toepassing.
Dat heb ik ook nooit beweerd.quote:Acert handelt niet in strijd met Europese regelgeving.
Precies zoals het er staat: de fabrieksgarantie (die Acer geeft) wijkt af van de "consumentenrecht"garantie waar de Europese regelgeving op ziet. Precies zoals je zelf zojuist ook betoogde.quote:Op zondag 5 oktober 2008 17:07 schreef GlowMouse het volgende:
"Nu Acer, in afwijking van Europese regelgeving" <- leg dat eens uit.
Nuanceverschil dusquote:Op zondag 5 oktober 2008 18:02 schreef GlowMouse het volgende:
Als je het zo leest is het duidelijk ja.
Maar als je het logisch bekijkt Acer houdt zich prima aan het consumentenrecht. Het is hetzelfde als zeggen dat iemand die autorijdt zich niet aan de Nederlandse wet houdt, omdat als diegene jonger dan 18 jaar geweest zou zijn, de wet bepaalt dat hij niet mag autorijden.
Dat bewijzen wel volgens mij. De rest kloptquote:Op zondag 5 oktober 2008 19:46 schreef Snapcount2 het volgende:
Even recapituleren.
- Ik mag verwachten dat mijn notebook langer meegaat dan 1 jaar 2 maanden.
- Ik hoef niet te bewijzen dat het defect voortkomt vanwege een gebrek van het product
- Ik zou niets voor de reparatie hoeven te betalen omdat het de economische levensduur van mijn product niet verlengt.
- Zes weken is niet bepaald een redelijke reparatietermijn.
Kortom, normaal gesproken zou ik niets hoeven te betalen?
Maar dan zou ik dus een onafhankelijke derde partij moeten laten kijken naar het defecte moederbord. En dat wordt lastig als ze nu bezig zijn met de reparatie.quote:Op zondag 5 oktober 2008 19:50 schreef oinkoink12 het volgende:
[..]
Dat bewijzen wel volgens mij. De rest klopt
Zie je nou wel. Al die betweters hierzo.quote:Op maandag 6 oktober 2008 09:01 schreef Snapcount2 het volgende:
Net even de rechtsbijstand gebeld. De verwachte levensduur van een laptop is 3 tot vijf jaar. Ik kan stellen dat het ding na een kwart van de levensduur de geest heeft gegeven en er werd me aangeraden om via brief de Mediamarkt te laten weten dat ik met een kwart van de reparatiekosten van Acer akkoord ga.
Dat zou 85 euro zijn. Eventueel kan ik ook in de brief laten weten dat ik geld terugkrijg voor deze laptop en eventueel met een kleine bijbetaling een nieuwe laptop zou willen kopen.
Ja, want de rechtsbijstand zegt ook echt iets heel anders dan de wetweters hierbovenquote:Op maandag 6 oktober 2008 10:30 schreef PurnodePurno het volgende:
[..]
Zie je nou wel. Al die betweters hierzo.
Daar kwam ik ook achter na mijn acer en die van m'n zusje verrot door moederbord problemen.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 21:03 schreef Snapcount2 het volgende:
2. voortaan een ander merk notebook aanschaffen, want zowel over de kwaliteit als de klantvriendelijkheid van Acer ben ik niet echt te spreken.
Wij vertelden elke keer dat het zou kosten naar ratio, en jij vertelde elke keer dat het hem niets zou kosten.quote:Op maandag 6 oktober 2008 10:30 schreef PurnodePurno het volgende:
[..]
Zie je nou wel. Al die betweters hierzo.
Daarom ben ik ook gecharmeerd van de eventuele oplossing om een andere notebook aan te schaffen tegen een kleine meerprijs. En dan vooral van een ander MERK.quote:Op maandag 6 oktober 2008 11:16 schreef Bob-B het volgende:
[..]
Daar kwam ik ook achter na mijn acer en die van m'n zusje verrot door moederbord problemen.
Mag ik vragen bij welke MM dit gekocht is, dan kan ik deze situatie is voorleggen aan de Service manager, ikzelf ben ook wel benieuwd naar hoe dit precies in zijn werk gaat met dit specifieke geval.quote:Op maandag 6 oktober 2008 11:20 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Daarom ben ik ook gecharmeerd van de eventuele oplossing om een andere notebook aan te schaffen tegen een kleine meerprijs. En dan vooral van een ander MERK.
Ik heb nog geen idee of deze oplossing uberhaupt geboden gaat worden door de MM hoor, dat is iets wat mijn rechtsbijstand me gemeld om te vermelden in een eventuele brief. Het betreft de MM in Alphen a/d Rijn en om het helemaal eerlijk te houden heb ik zojuist even de inleverdatum opgezocht en in plaats van zes weken geleden heb ik hem vijf weken geleden ingeleverd. (eerste week van september).quote:Op maandag 6 oktober 2008 11:24 schreef oinkoink12 het volgende:
[..]
Mag ik vragen bij welke MM dit gekocht is, dan kan ik deze situatie is voorleggen aan de Service manager, ikzelf ben ook wel benieuwd naar hoe dit precies in zijn werk gaat met dit specifieke geval.
Ik had het niet over jou, maar over die andere figuren. Bijvoorbeeld die ene die zei dat de rechtsbijstandverzekering hem niet eens zou helpen.quote:Op maandag 6 oktober 2008 11:06 schreef DaMart het volgende:
[..]
Ja, want de rechtsbijstand zegt ook echt iets heel anders dan de wetweters hierboven.
Ik sluit me volledig hierbij aan.quote:Op maandag 6 oktober 2008 11:06 schreef DaMart het volgende:
Ja, want de rechtsbijstand zegt ook echt iets heel anders dan de wetweters hierboven.
TS, nog even ter info: geld terug is trouwens pas mogelijk als vervanging of herstel niet mogelijk zijn, of de verkoper hier niet binnen een redelijke termijn aan voldoet. Zes weken is natuurlijk wel een behoorlijk lange termijn al, en je kunt je al afvragen of dat nog redelijk is. Dat hangt ook voor een deel af van de omstandigheden waaronder e.e.a. nu loopt.
Maar ik zou die mogelijkheid ook zeker noemen, en ook vermelden dat herstel of vervanging op grond van de wet binnen een redelijke termijn moet geschieden, eventueel nog aangevuld met de voorwaarde dat je de laptop dus uiterlijk binnen een week werkend terug wil hebben.
Heb je een reparatienummer voor me ?quote:Op maandag 6 oktober 2008 11:40 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Ik heb nog geen idee of deze oplossing uberhaupt geboden gaat worden door de MM hoor, dat is iets wat mijn rechtsbijstand me gemeld om te vermelden in een eventuele brief. Het betreft de MM in Alphen a/d Rijn en om het helemaal eerlijk te houden heb ik zojuist even de inleverdatum opgezocht en in plaats van zes weken geleden heb ik hem vijf weken geleden ingeleverd. (eerste week van september).
Ik heb je het reparatienummer gePM't. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel kan begrijpen als MM me niet na de eerste reparatie gelijk aanbied een nieuwe te kopen met bijbetaling. Sowieso is de MM qua service me 200 procent meegevallen, ik krijg alleen een naar smaakje bij de naam Acer.quote:Op maandag 6 oktober 2008 18:13 schreef oinkoink12 het volgende:
[..]
Heb je een reparatienummer voor me ?
Sorry, ik had het even niet gezien. Ik heb een rekening gehad van de MM van 128 euro. Volgens de rechtsbijstand was dit een redelijke rekening en die raadden me aan dit te betalen. Het was overigens iets meer dan 14 maanden dat ik mijn notebook in bezit had.quote:Op dinsdag 11 november 2008 22:37 schreef oinkoink12 het volgende:
Ben benieuwd nu,
ik heb de vraag voorgelegd aan onze Hogere leiding van de holding.
Dit was het antwoord.
In zon geval als het niet redelijk is/de klant niet mag verwachten dat een dergelijk defect al na 13 maanden optreed, zal de reparatie kosteloos hersteld moeten worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |