abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zaterdag 4 oktober 2008 @ 20:04:04 #26
42184 crew  DaMart
pi_62133855
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 20:00 schreef r_one het volgende:

[..]

Een moederbord gaat niet plotsklaps na 14 maanden kapot (tenzij TS er op gaat staan stampen en er b.v. een breuk in komt ).
Het blijft techniek, en techniek kan altijd sneller kapot gaan dan verwacht door een productiefout. maar goed, TS zal dat moeten aantonen dan.
quote:
Kan TS aantonen dat het idd een productiefout is die zich nu openbaart, moet de laptop volgens jou dan kosteloos gerepareerd worden (fabrieksgarantie) of voor 142 euro (conformiteitsbeginsel en "nieuw-voor-oud")?
In dat geval hoeft het niet kosteloos, hij heeft er immers 14 maanden gebruik van kunnen maken. Dan is het dus niet onredelijk als die 142 euro (er van uit gaande dat dat naar rato van de herstelkosten het juiste bedrag is) in rekening worden gebracht.
pi_62133956
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 20:04 schreef DaMart het volgende:
In dat geval hoeft het niet kosteloos, hij heeft er immers 14 maanden gebruik van kunnen maken. Dan is het dus niet onredelijk als die 142 euro (er van uit gaande dat dat naar rato van de herstelkosten het juiste bedrag is) in rekening worden gebracht.
Dan zou je dus slechter af zijn dan in het geval er wettelijk 2 jaar (fabrieks)garantie geregeld is.
pi_62133992
in dit specifieke geval wel, maar als jou laptop dus 2.2 jaar oud is, of je koelkast 3 jaar oud, of je wasmachine/televisie.

Dan niet
[b]Op zaterdag 3 juni 2006 18:14 schreef Dirktator het volgende:[/b]
Zelden zoeen hendig sjieke OP meegemaakt! :D
[quote][b]Op woensdag 14 juni 2006 20:41 schreef Jeff1981 het volgende:[/b]
En met 2 handen heb je al een trio :P
pi_62134384
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 20:10 schreef oinkoink12 het volgende:
in dit specifieke geval wel, maar als jou laptop dus 2.2 jaar oud is, of je koelkast 3 jaar oud, of je wasmachine/televisie.

Dan niet
Nee en als je laptop 9 maanden is ook niet (hoewel de bewijslast bij jou zou liggen, kun je met 9 maanden gewoon aanspraak maken op de fabrieksgarantie). En een koelkast van 360 dagen idem dito.

Maar daar gaat het hier niet over. Het is juist dat grijze gebied tussen 1 en 2 jaar na aankoop wat niet helemaal goed geregeld is. Niet goed in de zin van niet conform voornoemde Europese richtlijnen.
pi_62134785
daar is expres voor gekozen, omdat wij graag langer dan 2jaar met een artikel doen. hierdoor hebben wij dus eigenlijk tot het einde van de levensduur "garantie" alleen het het hier "aansprakelijkheidsperiode"
pi_62135189
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 19:55 schreef oinkoink12 het volgende:

[..]

En in de praktijk wordt dus de reparatie voor de kosten van Acer genomen maar wordt er wel een deel in rekening gebracht bij de consument omdat de repair

A: de levensduur verlengd
B: de consument al een deel van de levensduur van het product gebruik heeft kunnen maken

zie het verhaal over de 13/36 ratio hierboven.
De levensduur verlengd? Dat moet ik nog maar afwachten, als dit moederbord dezelfde kwaliteit heeft als het vorige moederbord wat er in mijn notebook gezeten heeft, dan kan ik hem over een jaar weer wegbrengen.

Bovendien is het natuurlijk heel erg leuk dat de levensduur van mijn notebook (mogelijk) verlengd wordt, maar het moederbord had in eerste instantie veel langer mee dienen te gaan. Mijn vorige notebook heb ik zo een zes jaar geleden gekocht en doet het nu nog steeds zonder enig probleem. Ik heb geen rare dingen uitgevoerd met deze notebook (niet erop gestampt of iets dergelijks, altijd keurig mee omgegaan).

Ik denk dat ik twee dingen ga doen:
1. maandag de rechtsbijstand even bellen. (die zullen waarschijnlijk hetzelfde zeggen als jij)
2. voortaan een ander merk notebook aanschaffen, want zowel over de kwaliteit als de klantvriendelijkheid van Acer ben ik niet echt te spreken.

Even een andere vraag: kan ik (een deel van) de aanschafprijs terugvragen als ik niet akkoord ga met de prijs opgave?
Democracy is the theory that the common people know what they want, and deserve to get it good and hard. - H.L. Mencken
pi_62135284
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 20:04 schreef DaMart het volgende:

Dus ik moet betalen, omdat ik van een product gebruik gemaakt heb, waar ik al voor betaald heb en die niet van dermate kwaliteit is dat het de verwachte levensduur kan halen?

Ben ik de enige die dit raar vind klinken?
Democracy is the theory that the common people know what they want, and deserve to get it good and hard. - H.L. Mencken
pi_62135555
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 21:08 schreef Snapcount2 het volgende:

[..]

Dus ik moet betalen, omdat ik van een product gebruik gemaakt heb, waar ik al voor betaald heb en die niet van dermate kwaliteit is dat het de verwachte levensduur kan halen?

Ben ik de enige die dit raar vind klinken?
Het komt er eigenlijk op neer dat je garantie gewoon verlopen is, je hebt geen garantie bijgekocht. Nu is er in Nederland een consumentenwet die ervoor zorgt dat de industrie de repair voorje betaald. Alleen moet je nu eventueel een deel van de repairkosten (naar ratio) meebetalen omdat je wel 13 maanden gebruik hebt gemaakt van het artikel.

Eigenlijk moe tje he tzo zien, jij bent verantwoordelijk voor jouw 13/36ste van de levensduur, en de reperateur voor de andere 24/36ste
pi_62135985
Ik ben van mening dat de "nieuw voor oud" bepaling hier helemaal niet opgaat. Een moederbord is niet aan slijtage onderhevig, een moederbord vergt geen onderhoud en vervanging verlengt niet de (economische) levensduur van de laptop.

Dat zou anders zijn als MM de laptop zou vervangen door een nieuw exemplaar; na 14 maanden krijg je voor dezelfde aanschafprijs een nieuwere/snellere/geavanceerdere laptop waarvan je de volledige economische levensduur kunt uitnutten.

Dán zou een bijdrage van 14/xx-deel redelijk zijn, nú (bij reparatie binnen 2 jaar) is het dat niet en moet MM m.i. kosteloos (laten) repareren.
pi_62136048
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 20:46 schreef oinkoink12 het volgende:
daar is expres voor gekozen, omdat wij graag langer dan 2jaar met een artikel doen. hierdoor hebben wij dus eigenlijk tot het einde van de levensduur "garantie" alleen het het hier "aansprakelijkheidsperiode"
Je doet het voorkomen alsof het ene per definitie het andere uitsluit. Een garantietermijn van 2 jaar bijt het conformiteitsbeginsel echter niet (integendeel!).
pi_62136158
Tja dat zou de prijzen dan weer geen goed doen, goedkoop is duurkoop.

maar meningsverschillen zullen er altijd zijn.
pi_62136209
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 21:55 schreef oinkoink12 het volgende:
Tja dat zou de prijzen dan weer geen goed doen, goedkoop is duurkoop.
Huh?
Verklaar je eens nader.
pi_62136517
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 21:58 schreef r_one het volgende:

[..]

Huh?
Verklaar je eens nader.
Ik denk dat oinkoink mijn notebook erg goedkoop vind, vandaar de goedkoop is duurkoop.
pi_62136804
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 22:13 schreef Snapcount2 het volgende:
Ik denk dat oinkoink mijn notebook Acer erg goedkoop inferieur vindt, vandaar de goedkoop is duurkoop.
pi_62137023
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 21:58 schreef r_one het volgende:

[..]

Huh?
Verklaar je eens nader.
Ik bedoel meer, dat als alle repairs van een artikel voor dekosten van een leverancier zijn tot een jaar of 3, zullen zij de apparaten degelijker/duurder maken. Ik zie bij mijn servicebalie zelden een sony/Imac terug. Het zijn altijd fujitsu's/toshiba's.

Ik wil dus niet zeggen dat ik je laptop goedkoop/inferieur vind, maar meer dat als alle kosten tot 2/3 jaar voor de industrie zouden zijn ze dat echt wel door zouden berekenen op het product/klant.
pi_62137088
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 22:26 schreef r_one het volgende:

[..]
Ik denk dat oinkoink mijn notebook Acer erg goedkoop inferieur vindt, vandaar de goedkoop is duurkoop.

Daar kan ik me dan wel in vinden, ik zal nooit een notebook van Acer meer nemen. Daarvoor is er net iets teveel misgegaan. Het feit dat hij zo snel kapot ging, de behandeling door de Acer helpdesk die me keihard afwimpelt omdat het serienummer dat onder mijn notebook staat niet in hun invulveldje past en het feit dat ze een prijsopgave doen van 340 euro vanwege een kapot moederbord die het iets langer uit had moeten houden. En dan helemaal het feit dat ze er zes weken over doen om uberhaupt tot deze conclusie te komen.

Overigens ben ik wel te spreken over hoe de mediamarkt een en ander heeft opgepakt, en ik had niet gedacht dat ik dat ooit nog een keer zou zeggen. Ik ben het niet eens met de 152 euro, en heb gelukkig nog geen akkoord gegeven, maar het feit dat ze zelf protest hebben ingediend over de hoogte van de prijsopgave en het feit dat zij het ding wel door de strot van Acer konden duwen zonder een goed serienummer vind ik wel noemenswaardige wapenfeiten. (ondanks het feit dat ze als verkopende partij verplicht zijn om me te helpen)
pi_62137113
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 22:35 schreef oinkoink12 het volgende:

[..]

Ik bedoel meer, dat als alle repairs van een artikel voor dekosten van een leverancier zijn tot een jaar of 3, zullen zij de apparaten degelijker/duurder maken. Ik zie bij mijn servicebalie zelden een sony/Imac terug. Het zijn altijd fujitsu's/toshiba's.

Ik wil dus niet zeggen dat ik je laptop goedkoop/inferieur vind, maar meer dat als alle kosten tot 2/3 jaar voor de industrie zouden zijn ze dat echt wel door zouden berekenen op het product/klant.
Dus ik moet voor de volgende keer voor een Sony of een Mac gaan? Bedankt voor de tip!!

(mijn vorige 'onverwoestbare' laptop is overigens een Toshiba en mijn zusje werkt er nog dagelijks mee)
pi_62137680
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 22:35 schreef oinkoink12 het volgende:
Ik bedoel meer, dat als alle repairs van een artikel voor dekosten van een leverancier zijn tot een jaar of 3, zullen zij de apparaten degelijker/duurder maken.
Drogredenering. We hebben het niet over een kermisartikel of Oostblok-namaak of Chinees nepspul, daarvan kun je verwachten dat het eerder de geest geeft. Een moederbord in een Acer hoeft qua construtie niet onder te doen voor een Sony.

Zou hetzelfde zijn als dat een Fiat wel na 3 jaar mag roesten en een Mercedes niet. En anders gaan alle Fiats naar het prijsniveau van een Mercedes. Onzin natuurlijk.
quote:
Ik zie bij mijn servicebalie zelden een sony/Imac terug. Het zijn altijd fujitsu's/toshiba's.
Bij die Toshiba's zullen bar weinig Tecra's zitten. En dan te bedenken dat Toshiba pionier is in het laptopsegment.
quote:
Wel grappig dan in dit verband: op Europees niveau is welbewust gekozen voor een garantietermijn van 2 jaar (i.p.v. zoals toen nog gebruikelijk 1 jaar). Reden: hedentendage zijn productieprocessen zo geperfectioneerd, dat uitval in de eerste 2 jaar uitzonderingen zijn. Fabrikanten kunnen met een gerust hart 2 jaar garanderen. En dat geldt voor zo'n beetje elke branche/produkt, óók computers/laptops, waar de economische leeftijd vaak (relatief gezien) heel kort is. Het feit dat iets snel gedateerd is, betekent niet dat het dan ook van mindere kwaliteit is; dat zijn 2 heel verschillende aspecten en die worden door de "nieuw voor oud" regeling onterecht door elkaar gehaald.
pi_62137763
Als ze cola of sperma vinden binnenin je laptop, om maar even een voorbeeldje te noemen, dan zul je toch echt zelf voor de reparatie moeten dokken.
en zijn vriendje de Kietelaar
pi_62137793
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 23:08 schreef PurnodePurno het volgende:
Als ze cola of sperma vinden binnenin je laptop, om maar even een voorbeeldje te noemen, dan zul je toch echt zelf voor de reparatie moeten dokken.
Dat gaan ze dus niet vinden. Zoals al eerder gemeld heb ik geen rare dingen met het ding gedaan.
pi_62137869
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 23:10 schreef Snapcount2 het volgende:

[..]

Dat gaan ze dus niet vinden. Zoals al eerder gemeld heb ik geen rare dingen met het ding gedaan.
Nou, dan is het duidelijk. Iemand moet uiteraard dokken, maar niet jij. Echter, ze zullen het waarschijnlijk toch proberen. Misschien ontkom je er niet aan een enorme scene te maken in de winkel.

Dat verhaal over dat serienummer vind ik overigens heel vreemd. Vooral ook omdat de Mediamarkt het wel eventjes voor je ging regelen. Het lijkt erop dat er iets niet helemaal zuiver is met die laptop. Was de verkoper toevallig een Marokkaan?
pi_62137907
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 23:13 schreef PurnodePurno het volgende:

[..]

Nou, dan is het duidelijk. Iemand moet uiteraard dokken, maar niet jij. Echter, ze zullen het waarschijnlijk toch proberen. Misschien ontkom je er niet aan een enorme scene te maken in de winkel.

Dat verhaal over dat serienummer vind ik overigens heel vreemd. Vooral ook omdat de Mediamarkt het wel eventjes voor je ging regelen. Het lijkt erop dat er iets niet helemaal zuiver is met die laptop. Was de verkoper toevallig een Marokkaan?
Nee hoor, ik heb de notebook netjes gekocht bij de Mediamarkt. Ik heb zelf het vermoeden dat de notebook er eentje was die niet voor de Nederlandse markt bedoeld was en daarom zo een raar serienummer had.
pi_62137958
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 23:13 schreef PurnodePurno het volgende:
Was de verkoper toevallig een Marokkaan?
Verklaar je eens nader.
pi_62137986
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 23:18 schreef r_one het volgende:

[..]

Verklaar je eens nader.
Nee. Volgens mij snap je prima waar ik op doel, anders zou je niet zo happen.
pi_62137997
Hoe lang ben je die laptop nu in totaal kwijt voor reparatie? Als je voor de tussentijd geen vervangende laptop is aangeboden zou ik dit ook aankaarten bij de MediaMarkt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')