Nee, maar ik zou het wel prettig vinden als ik mijn notebook gerepareerd terug zou krijgen. En dan zou het helemaal prettig zijn als ik de 152 euro niet zou hoeven te betalen.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 18:48 schreef RacerDKB het volgende:
Als je nergens akkoord voor bent gegaan kunnen ze je toch niets maken?
Zoiets kreeg ik dus ook mee van iemand anders. Heeft dat te maken met de prijs van het product of de aard van het product?quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 18:51 schreef Netsplitter het volgende:
Europees gezien heb je 2 jaar garantie.
Dus geen ruk betalen.
In Nederland is het iets anders geregeld. Hier wordt gekeken naar wat de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten van het product. De verwachte (economische) levensduur speelt daarbij een belangrijke rol. De nederlandse (wettelijke) regeling is dus ruimer dan die uit de Europese Richtlijn (waar je je als consument overigens niet direct op kunt beroepen).quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 18:51 schreef Netsplitter het volgende:
Europees gezien heb je 2 jaar garantie.
Dus geen ruk betalen.
Ow, bron
http://www.consuwijzer.nl(...)ijke_garantietermijn
Dit dus, dus die 152 is best een redelijk bedrag, aangezien he took nog is de levensduur van jouw artikel verlengd!quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 19:06 schreef DaMart het volgende:
[..]
In Nederland is het iets anders geregeld. Hier wordt gekeken naar wat de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten van het product. De verwachte (economische) levensduur speelt daarbij een belangrijke rol. De nederlandse (wettelijke) regeling is dus ruimer dan die uit de Europese Richtlijn (waar je je als consument overigens niet direct op kunt beroepen).
Van een notebook mag je over het algemeen verwachten dat je er langer dan een jaar en twee maanden gebruik van kunt maken. Stel dat dat gemiddeld drie jaar is, dan heb je gedurende drie jaar na aanschaf recht op kosteloze vervanging of herstel, wanneer jij als koper kunt aantonen dat het defect niet door jou zelf is veroorzaakt, maar al bij aanschaf in het product aanwezig was.
Overigens is het dan weer niet onredelijk als je zelf een eigen bijdrage moet betalen voor de periode dat je het product wel hebt kunnen gebruiken. In dit geval kunnen ze dan 14/36e vragen (als de verwachte levensduur inderdaad 36 maanden is). Dat is niet in de wet vastgelegd, maar wel door bijvoorbeeld de Geschillencommissie voor Consumentenzaken in Den Haag in bindende uitspraken bevestigd.
quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 19:06 schreef DaMart het volgende:
[..]
In Nederland is het iets anders geregeld. Hier wordt gekeken naar wat de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten van het product. De verwachte (economische) levensduur speelt daarbij een belangrijke rol. De nederlandse (wettelijke) regeling is dus ruimer dan die uit de Europese Richtlijn (waar je je als consument overigens niet direct op kunt beroepen).
Van een notebook mag je over het algemeen verwachten dat je er langer dan een jaar en twee maanden gebruik van kunt maken. Stel dat dat gemiddeld drie jaar is, dan heb je gedurende drie jaar na aanschaf recht op kosteloze vervanging of herstel, wanneer jij als koper kunt aantonen dat het defect niet door jou zelf is veroorzaakt, maar al bij aanschaf in het product aanwezig was.
Overigens is het dan weer niet onredelijk als je zelf een eigen bijdrage moet betalen voor de periode dat je het product wel hebt kunnen gebruiken. In dit geval kunnen ze dan 14/36e vragen (als de verwachte levensduur inderdaad 36 maanden is). Dat is niet in de wet vastgelegd, maar wel door bijvoorbeeld de Geschillencommissie voor Consumentenzaken in Den Haag in bindende uitspraken bevestigd.
http://www.consuwijzer.nl(...)ijke_garantietermijnquote:Voor Europa is bepaald dat iedereen volgens de wet twee jaar garantie heeft. Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie. Die twee jaar is een minimum.
Ja, en Nederland heeft gekozen voor een ruimere omschrijving, namelijk de verwachte levensduur. Uiteindelijk is een Europese Richtlijn een Richtlijn voor wetgeving binnen de EU-landen en kun je daar als consument geen direct beroep op doen.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 19:09 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
[..]
http://www.consuwijzer.nl(...)ijke_garantietermijn
Sorry, maar EU wetgeving overruled NL wetgeving wanneer dat nodig is.
jij hebt vast ook bij een servicebalie gewerkt, dit soort discussies heb ik elke dagquote:Op zaterdag 4 oktober 2008 19:11 schreef DaMart het volgende:
[..]
Ja, en Nederland heeft gekozen voor een ruimere omschrijving, namelijk de verwachte levensduur. Uiteindelijk is een Europese Richtlijn een Richtlijn voor wetgeving binnen de EU-landen en kun je daar als consument geen direct beroep op doen.
Misschien mis ik iets, maar waar op die site staat dat het een richtlijn is?quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 19:11 schreef DaMart het volgende:
[..]
Ja, en Nederland heeft gekozen voor een ruimere omschrijving, namelijk de verwachte levensduur. Uiteindelijk is een Europese Richtlijn een Richtlijn voor wetgeving binnen de EU-landen en kun je daar als consument geen direct beroep op doen.
Ik citeer uit jouw linkquote:Op zaterdag 4 oktober 2008 19:14 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Misschien mis ik iets, maar waar op die site staat dat het een richtlijn is?
Volgens mij staat er Wettelijk geregelde garantie.
Misschien moet ik naar Pearl maar ik zie het echt niet.
Accu's hebben (bijna als uitzondering) de minimale 6 maanden wettelijke garantiequote:Op zaterdag 4 oktober 2008 19:17 schreef dennis00 het volgende:
Mijn laptop is 15 maanden oud en ik vind ook dat ik recht heb op garantie. De accuduur is namelijk nog maar 15 minuten en de snelheid is verschrikkelijk.
Hmmmmm, misschien toch langs Pearl as vrijdag.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 19:17 schreef oinkoink12 het volgende:
[..]
Ik citeer uit jouw link
Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie.
veel plezier bij pearl
en snelheid heeft niets te maken met defecte hardware in jou geval...quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 19:17 schreef dennis00 het volgende:
Mijn laptop is 15 maanden oud en ik vind ook dat ik recht heb op garantie. De accuduur is namelijk nog maar 15 minuten en de snelheid is verschrikkelijk.
Bijna... ik krijg hier als jurist veel vragen over van ondernemers, die een dergelijke discussie met hun klanten voerenquote:Op zaterdag 4 oktober 2008 19:14 schreef oinkoink12 het volgende:
[..]
jij hebt vast ook bij een servicebalie gewerkt, dit soort discussies heb ik elke dag
EU-regelgeving wordt altijd vastgelegd in Richtlijnen en niet in wetten. Dat is vrij lastig namelijk, omdat iedere lidstaat een ander rechtstelsel kent en de wetten overal anders zijn ingericht. De Richtlijnen van de EU geven de landelijke overheden regels over het implementeren van de Richtlijn in de nationale wetgeving. Als burger ben je gebonden aan de nationale wetten en niet aan de Richtlijnen om wetgeving nationaal te regelen, die zijn bedoeld voor de overheid.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 19:14 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Misschien mis ik iets, maar waar op die site staat dat het een richtlijn is?
Volgens mij staat er Wettelijk geregelde garantie.
Misschien moet ik naar Pearl maar ik zie het echt niet.
quote:n de Nederlandse wet staat niet hoeveel jaar garantie u hebt. Maar in Nederland hebt u vaak langer dan twee jaar garantie. Hoe lang u garantie hebt, hangt af van het product dat u koopt. Voor een paar schoenen voor uw kind hebt u bijvoorbeeld korter garantie dan voor een wasmachine. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds garantie. U kunt dus nog teruggaan naar de winkel.
(zie hier)
We bedoelen volgens mij hetzelfde, maar zeggen het alleen andersquote:Op zaterdag 4 oktober 2008 19:22 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Hmmmmm, misschien toch langs Pearl as vrijdag.
Maar mijn punt blijft staan.
Voor Europa is bepaald dat iedereen volgens de wet twee jaar garantie heeft. Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie. Die twee jaar is een minimum. Het kan dus zijn dat in sommige Europese landen de garantieperiode langer is.
In de Nederlandse wet staat niet hoeveel jaar garantie u hebt. Maar in Nederland hebt u vaak langer dan twee jaar garantie. Hoe lang u garantie hebt, hangt af van het product dat u koopt. Voor een paar schoenen voor uw kind hebt u bijvoorbeeld korter garantie dan voor een wasmachine. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds garantie. U kunt dus nog teruggaan naar de winkel.
Waarbij ik nog wil aantekenen dat de garantie die de fabriek of verkoper biedt, feitelijk gewoon de genoemde termijn van zes maanden verlengt.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 19:25 schreef oinkoink12 het volgende:
Er zijn twee soorten garantie: wettelijke garantie en extra garantie. De laatste garantie noemen we ook wel fabrieksgarantie. Maar de verkoper kan soms ook extra garantie geven.
Wat is wettelijke garantie?
Volgens de wet hebt u altijd recht op een product van goede kwaliteit. In de wet staat dat een product deugdelijk moet zijn. Is het product niet goed? Dan hebt u recht op een gratis reparatie, of een nieuw product. Dat moet binnen een bepaalde tijd en u moet er niet te veel last van hebben. Daarmee bedoelen we dat bijvoorbeeld uw tv niet te lang weg mag zijn voor de reparatie. Gaat het lang duren? Dan kan de winkel u een tv lenen.
Koopt u een product en gaat het product binnen zes maanden kapot? Of is er iets mis met het product? Dan moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld was.
Gaat het product na zes maanden of langer kapot? Dan moet u zelf bewijzen dat dit niet uw schuld was
Meestal tot minimaal 1 jaar, MUV accu's batterijen en nokia accesoiresquote:Op zaterdag 4 oktober 2008 19:32 schreef DaMart het volgende:
[..]
Waarbij ik nog wil aantekenen dat de garantie die de fabriek of verkoper biedt, feitelijk gewoon de genoemde termijn van zes maanden verlengt.
Een dergelijke nieuw-voor-oud bepaling is idd redelijk en billijk als de wettelijke garantie verlopen zou zijn. Had TS recht op 2 jaar fabrieksgarantie, dan had Aver kosteloos gerepareerd.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 19:06 schreef DaMart het volgende:
Overigens is het dan weer niet onredelijk als je zelf een eigen bijdrage moet betalen voor de periode dat je het product wel hebt kunnen gebruiken. In dit geval kunnen ze dan 14/36e vragen (als de verwachte levensduur inderdaad 36 maanden is). Dat is niet in de wet vastgelegd, maar wel door bijvoorbeeld de Geschillencommissie voor Consumentenzaken in Den Haag in bindende uitspraken bevestigd (de meest recente die ik me kan herinneren ging over een bijdrage van de consument in de kosten voor vervanging van een bril).
Beperkender in die zin dat de consument moet aantonen dat het defect al bij aankoop in het product aanwezig was, terwijl de bewijslast anders bij de verkoper had gelegen. maar als dat aangetoond kan worden, dan heeft de consument dus nog steeds recht op (wettelijke) garantie, aangezien het product niet aan de verwachting voldoet.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 19:42 schreef r_one het volgende:
[..]
Een dergelijke nieuw-voor-oud bepaling is idd redelijk en billijk als de wettelijke garantie verlopen zou zijn. Had TS recht op 2 jaar fabrieksgarantie, dan had Aver kosteloos gerepareerd.
Nu Acer, in afwijking van Europese regelgeving, maar 1 jaar fabrieksgarantie geeft, is er het tweede jaar geen sprake van een "ruimere" wettelijke regeling maar van een voor de consument beperkender.
En in de praktijk wordt dus de reparatie voor de kosten van Acer genomen maar wordt er wel een deel in rekening gebracht bij de consument omdat de repairquote:Op zaterdag 4 oktober 2008 19:50 schreef DaMart het volgende:
[..]
Beperkender in die zin dat de consument moet aantonen dat het defect al bij aankoop in het product aanwezig was, terwijl de bewijslast anders bij de verkoper had gelegen. maar als dat aangetoond kan worden, dan heeft de consument dus nog steeds recht op (wettelijke) garantie, aangezien het product niet aan de verwachting voldoet.
Een moederbord gaat niet plotsklaps na 14 maanden kapot (tenzij TS er op gaat staan stampen en er b.v. een breuk in komtquote:Op zaterdag 4 oktober 2008 19:50 schreef DaMart het volgende:
Beperkender in die zin dat de consument moet aantonen dat het defect al bij aankoop in het product aanwezig was, terwijl de bewijslast anders bij de verkoper had gelegen. maar als dat aangetoond kan worden, dan heeft de consument dus nog steeds recht op (wettelijke) garantie, aangezien het product niet aan de verwachting voldoet.
Het blijft techniek, en techniek kan altijd sneller kapot gaan dan verwacht door een productiefout. maar goed, TS zal dat moeten aantonen dan.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 20:00 schreef r_one het volgende:
[..]
Een moederbord gaat niet plotsklaps na 14 maanden kapot (tenzij TS er op gaat staan stampen en er b.v. een breuk in komt).
In dat geval hoeft het niet kosteloos, hij heeft er immers 14 maanden gebruik van kunnen maken. Dan is het dus niet onredelijk als die 142 euro (er van uit gaande dat dat naar rato van de herstelkosten het juiste bedrag is) in rekening worden gebracht.quote:Kan TS aantonen dat het idd een productiefout is die zich nu openbaart, moet de laptop volgens jou dan kosteloos gerepareerd worden (fabrieksgarantie) of voor 142 euro (conformiteitsbeginsel en "nieuw-voor-oud")?
Dan zou je dus slechter af zijn dan in het geval er wettelijk 2 jaar (fabrieks)garantie geregeld is.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 20:04 schreef DaMart het volgende:
In dat geval hoeft het niet kosteloos, hij heeft er immers 14 maanden gebruik van kunnen maken. Dan is het dus niet onredelijk als die 142 euro (er van uit gaande dat dat naar rato van de herstelkosten het juiste bedrag is) in rekening worden gebracht.
Nee en als je laptop 9 maanden is ook niet (hoewel de bewijslast bij jou zou liggen, kun je met 9 maanden gewoon aanspraak maken op de fabrieksgarantie). En een koelkast van 360 dagen idem dito.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 20:10 schreef oinkoink12 het volgende:
in dit specifieke geval wel, maar als jou laptop dus 2.2 jaar oud is, of je koelkast 3 jaar oud, of je wasmachine/televisie.
Dan niet
De levensduur verlengd? Dat moet ik nog maar afwachten, als dit moederbord dezelfde kwaliteit heeft als het vorige moederbord wat er in mijn notebook gezeten heeft, dan kan ik hem over een jaar weer wegbrengen.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 19:55 schreef oinkoink12 het volgende:
[..]
En in de praktijk wordt dus de reparatie voor de kosten van Acer genomen maar wordt er wel een deel in rekening gebracht bij de consument omdat de repair
A: de levensduur verlengd
B: de consument al een deel van de levensduur van het product gebruik heeft kunnen maken
zie het verhaal over de 13/36 ratio hierboven.
Dus ik moet betalen, omdat ik van een product gebruik gemaakt heb, waar ik al voor betaald heb en die niet van dermate kwaliteit is dat het de verwachte levensduur kan halen?quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 20:04 schreef DaMart het volgende:
In dat geval hoeft het niet kosteloos, hij heeft er immers 14 maanden gebruik van kunnen maken. Dan is het dus niet onredelijk als die 142 euro (er van uit gaande dat dat naar rato van de herstelkosten het juiste bedrag is) in rekening worden gebracht.
Het komt er eigenlijk op neer dat je garantie gewoon verlopen is, je hebt geen garantie bijgekocht. Nu is er in Nederland een consumentenwet die ervoor zorgt dat de industrie de repair voorje betaald. Alleen moet je nu eventueel een deel van de repairkosten (naar ratio) meebetalen omdat je wel 13 maanden gebruik hebt gemaakt van het artikel.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 21:08 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Dus ik moet betalen, omdat ik van een product gebruik gemaakt heb, waar ik al voor betaald heb en die niet van dermate kwaliteit is dat het de verwachte levensduur kan halen?
Ben ik de enige die dit raar vind klinken?
Je doet het voorkomen alsof het ene per definitie het andere uitsluit. Een garantietermijn van 2 jaar bijt het conformiteitsbeginsel echter niet (integendeel!).quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 20:46 schreef oinkoink12 het volgende:
daar is expres voor gekozen, omdat wij graag langer dan 2jaar met een artikel doen. hierdoor hebben wij dus eigenlijk tot het einde van de levensduur "garantie" alleen het het hier "aansprakelijkheidsperiode"
Huh?quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 21:55 schreef oinkoink12 het volgende:
Tja dat zou de prijzen dan weer geen goed doen, goedkoop is duurkoop.
Ik denk dat oinkoink mijn notebook erg goedkoop vind, vandaar de goedkoop is duurkoop.quote:
quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 22:13 schreef Snapcount2 het volgende:
Ik denk dat oinkoink mijn notebook Acer erg goedkoop inferieur vindt, vandaar de goedkoop is duurkoop.
Ik bedoel meer, dat als alle repairs van een artikel voor dekosten van een leverancier zijn tot een jaar of 3, zullen zij de apparaten degelijker/duurder maken. Ik zie bij mijn servicebalie zelden een sony/Imac terug. Het zijn altijd fujitsu's/toshiba's.quote:
quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 22:26 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik denk dat oinkoink mijn notebook Acer erg goedkoop inferieur vindt, vandaar de goedkoop is duurkoop.
Dus ik moet voor de volgende keer voor een Sony of een Mac gaan? Bedankt voor de tip!!quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 22:35 schreef oinkoink12 het volgende:
[..]
Ik bedoel meer, dat als alle repairs van een artikel voor dekosten van een leverancier zijn tot een jaar of 3, zullen zij de apparaten degelijker/duurder maken. Ik zie bij mijn servicebalie zelden een sony/Imac terug. Het zijn altijd fujitsu's/toshiba's.
Ik wil dus niet zeggen dat ik je laptop goedkoop/inferieur vind, maar meer dat als alle kosten tot 2/3 jaar voor de industrie zouden zijn ze dat echt wel door zouden berekenen op het product/klant.
Drogredenering. We hebben het niet over een kermisartikel of Oostblok-namaak of Chinees nepspul, daarvan kun je verwachten dat het eerder de geest geeft. Een moederbord in een Acer hoeft qua construtie niet onder te doen voor een Sony.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 22:35 schreef oinkoink12 het volgende:
Ik bedoel meer, dat als alle repairs van een artikel voor dekosten van een leverancier zijn tot een jaar of 3, zullen zij de apparaten degelijker/duurder maken.
Bij die Toshiba's zullen bar weinig Tecra's zitten. En dan te bedenken dat Toshiba pionier is in het laptopsegment.quote:Ik zie bij mijn servicebalie zelden een sony/Imac terug. Het zijn altijd fujitsu's/toshiba's.
Wel grappig dan in dit verband: op Europees niveau is welbewust gekozen voor een garantietermijn van 2 jaar (i.p.v. zoals toen nog gebruikelijk 1 jaar). Reden: hedentendage zijn productieprocessen zo geperfectioneerd, dat uitval in de eerste 2 jaar uitzonderingen zijn. Fabrikanten kunnen met een gerust hart 2 jaar garanderen. En dat geldt voor zo'n beetje elke branche/produkt, óók computers/laptops, waar de economische leeftijd vaak (relatief gezien) heel kort is. Het feit dat iets snel gedateerd is, betekent niet dat het dan ook van mindere kwaliteit is; dat zijn 2 heel verschillende aspecten en die worden door de "nieuw voor oud" regeling onterecht door elkaar gehaald.quote:Ik wil dus niet zeggen dat ik je laptop goedkoop/inferieur vind, maar meer dat als alle kosten tot 2/3 jaar voor de industrie zouden zijn ze dat echt wel door zouden berekenen op het product/klant.
Dat gaan ze dus niet vinden. Zoals al eerder gemeld heb ik geen rare dingen met het ding gedaan.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 23:08 schreef PurnodePurno het volgende:
Als ze cola of sperma vinden binnenin je laptop, om maar even een voorbeeldje te noemen, dan zul je toch echt zelf voor de reparatie moeten dokken.
Nou, dan is het duidelijk. Iemand moet uiteraard dokken, maar niet jij. Echter, ze zullen het waarschijnlijk toch proberen. Misschien ontkom je er niet aan een enorme scene te maken in de winkel.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 23:10 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Dat gaan ze dus niet vinden. Zoals al eerder gemeld heb ik geen rare dingen met het ding gedaan.
Nee hoor, ik heb de notebook netjes gekocht bij de Mediamarkt. Ik heb zelf het vermoeden dat de notebook er eentje was die niet voor de Nederlandse markt bedoeld was en daarom zo een raar serienummer had.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 23:13 schreef PurnodePurno het volgende:
[..]
Nou, dan is het duidelijk. Iemand moet uiteraard dokken, maar niet jij. Echter, ze zullen het waarschijnlijk toch proberen. Misschien ontkom je er niet aan een enorme scene te maken in de winkel.
Dat verhaal over dat serienummer vind ik overigens heel vreemd. Vooral ook omdat de Mediamarkt het wel eventjes voor je ging regelen. Het lijkt erop dat er iets niet helemaal zuiver is met die laptop. Was de verkoper toevallig een Marokkaan?
Verklaar je eens nader.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 23:13 schreef PurnodePurno het volgende:
Was de verkoper toevallig een Marokkaan?
Nee. Volgens mij snap je prima waar ik op doel, anders zou je niet zo happen.quote:
Ik ben hem nu zes weken kwijt en krijg hem waarschijnlijk volgende week maandag terug. Maar in hoeverre zijn zij mij verplicht een notebook aan te bieden ter vervanging als ik defecte notebook aanbied buiten de garantietermijn van één jaar?quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 23:20 schreef hp38guser het volgende:
Hoe lang ben je die laptop nu in totaal kwijt voor reparatie? Als je voor de tussentijd geen vervangende laptop is aangeboden zou ik dit ook aankaarten bij de MediaMarkt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |