abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62132187
Beste Fokkers, mijn notebook heeft helaas de geest gegeven. Het was een Acer notebook, met een jaar garantie. 1 jaar en 2 maanden na aankoop startte het ding niet meer op, en was met geen enkele mogelijkheid meer aan de praat te krijgen.

Ik heb de notebook bij de Mediamarkt gekocht. In eerste instantie heb ik geprobeerd het notebook aan te melden voor reparatie bij Acer zelf, maar die wilde hem niet aannemen omdat het serienummer niet zou kloppen. Ik ben daarop naar de klantenservice gegaan van de Mediamarkt en die hebben hem na enige controles aangenomen voor reparatie. Die wisten me ook te vertellen dat elke verdere communicatie per brief zou verlopen.

Na drie weken ben ik even langs de mediamarkt langsgelopen en daar wisten ze me te melden dat het ding de dag ervoor eindelijk bij Acer was aangekomen. Vandaag (zes weken na dato) ben ik weer eens langsgeweest omdat ik niets nieuws gehoord had. Ondertussen bleek de Mediamarkt een prijsopgave gehad te hebben van 340 euro (!) omdat het moederbord kapot was en vervangen moest worden. De Mediamarkt heeft daar zelf protest op aangetekend vanwege het consumentenrecht. Volgens het consumentenrecht zou me maximaal 152 euro in rekening gebracht mogen worden. Maar zelfs dat vind ik een beetje veel voor een notebook van 666 euro. Ik ben nog nergens mee akkoord gegaan. Heeft iemand enig idee wat mijn rechten zijn in deze?
Democracy is the theory that the common people know what they want, and deserve to get it good and hard. - H.L. Mencken
pi_62132253
Als je nergens akkoord voor bent gegaan kunnen ze je toch niets maken?
pi_62132299
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 18:48 schreef RacerDKB het volgende:
Als je nergens akkoord voor bent gegaan kunnen ze je toch niets maken?
Nee, maar ik zou het wel prettig vinden als ik mijn notebook gerepareerd terug zou krijgen. En dan zou het helemaal prettig zijn als ik de 152 euro niet zou hoeven te betalen.
Democracy is the theory that the common people know what they want, and deserve to get it good and hard. - H.L. Mencken
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 zaterdag 4 oktober 2008 @ 18:51:59 #4
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_62132312
Europees gezien heb je 2 jaar garantie.
Dus geen ruk betalen.

Ow, bron
http://www.consuwijzer.nl(...)ijke_garantietermijn
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_62132405
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 18:51 schreef Netsplitter het volgende:
Europees gezien heb je 2 jaar garantie.
Dus geen ruk betalen.
Zoiets kreeg ik dus ook mee van iemand anders. Heeft dat te maken met de prijs van het product of de aard van het product?

Oeps: te snel gereageerd.
Democracy is the theory that the common people know what they want, and deserve to get it good and hard. - H.L. Mencken
  Moderator zaterdag 4 oktober 2008 @ 19:06:26 #6
42184 crew  DaMart
pi_62132591
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 18:51 schreef Netsplitter het volgende:
Europees gezien heb je 2 jaar garantie.
Dus geen ruk betalen.

Ow, bron
http://www.consuwijzer.nl(...)ijke_garantietermijn
In Nederland is het iets anders geregeld. Hier wordt gekeken naar wat de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten van het product. De verwachte (economische) levensduur speelt daarbij een belangrijke rol. De nederlandse (wettelijke) regeling is dus ruimer dan die uit de Europese Richtlijn (waar je je als consument overigens niet direct op kunt beroepen).

Van een notebook mag je over het algemeen verwachten dat je er langer dan een jaar en twee maanden gebruik van kunt maken. Stel dat dat gemiddeld drie jaar is, dan heb je gedurende drie jaar na aanschaf recht op kosteloze vervanging of herstel, wanneer jij als koper kunt aantonen dat het defect niet door jou zelf is veroorzaakt, maar al bij aanschaf in het product aanwezig was.

Overigens is het dan weer niet onredelijk als je zelf een eigen bijdrage moet betalen voor de periode dat je het product wel hebt kunnen gebruiken. In dit geval kunnen ze dan 14/36e vragen (als de verwachte levensduur inderdaad 36 maanden is). Dat is niet in de wet vastgelegd, maar wel door bijvoorbeeld de Geschillencommissie voor Consumentenzaken in Den Haag in bindende uitspraken bevestigd (de meest recente die ik me kan herinneren ging over een bijdrage van de consument in de kosten voor vervanging van een bril).
pi_62132650
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 19:06 schreef DaMart het volgende:

[..]

In Nederland is het iets anders geregeld. Hier wordt gekeken naar wat de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten van het product. De verwachte (economische) levensduur speelt daarbij een belangrijke rol. De nederlandse (wettelijke) regeling is dus ruimer dan die uit de Europese Richtlijn (waar je je als consument overigens niet direct op kunt beroepen).

Van een notebook mag je over het algemeen verwachten dat je er langer dan een jaar en twee maanden gebruik van kunt maken. Stel dat dat gemiddeld drie jaar is, dan heb je gedurende drie jaar na aanschaf recht op kosteloze vervanging of herstel, wanneer jij als koper kunt aantonen dat het defect niet door jou zelf is veroorzaakt, maar al bij aanschaf in het product aanwezig was.

Overigens is het dan weer niet onredelijk als je zelf een eigen bijdrage moet betalen voor de periode dat je het product wel hebt kunnen gebruiken. In dit geval kunnen ze dan 14/36e vragen (als de verwachte levensduur inderdaad 36 maanden is). Dat is niet in de wet vastgelegd, maar wel door bijvoorbeeld de Geschillencommissie voor Consumentenzaken in Den Haag in bindende uitspraken bevestigd.
Dit dus, dus die 152 is best een redelijk bedrag, aangezien he took nog is de levensduur van jouw artikel verlengd!
[b]Op zaterdag 3 juni 2006 18:14 schreef Dirktator het volgende:[/b]
Zelden zoeen hendig sjieke OP meegemaakt! :D
[quote][b]Op woensdag 14 juni 2006 20:41 schreef Jeff1981 het volgende:[/b]
En met 2 handen heb je al een trio :P
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 zaterdag 4 oktober 2008 @ 19:09:56 #8
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_62132654
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 19:06 schreef DaMart het volgende:

[..]

In Nederland is het iets anders geregeld. Hier wordt gekeken naar wat de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten van het product. De verwachte (economische) levensduur speelt daarbij een belangrijke rol. De nederlandse (wettelijke) regeling is dus ruimer dan die uit de Europese Richtlijn (waar je je als consument overigens niet direct op kunt beroepen).

Van een notebook mag je over het algemeen verwachten dat je er langer dan een jaar en twee maanden gebruik van kunt maken. Stel dat dat gemiddeld drie jaar is, dan heb je gedurende drie jaar na aanschaf recht op kosteloze vervanging of herstel, wanneer jij als koper kunt aantonen dat het defect niet door jou zelf is veroorzaakt, maar al bij aanschaf in het product aanwezig was.

Overigens is het dan weer niet onredelijk als je zelf een eigen bijdrage moet betalen voor de periode dat je het product wel hebt kunnen gebruiken. In dit geval kunnen ze dan 14/36e vragen (als de verwachte levensduur inderdaad 36 maanden is). Dat is niet in de wet vastgelegd, maar wel door bijvoorbeeld de Geschillencommissie voor Consumentenzaken in Den Haag in bindende uitspraken bevestigd.
quote:
Voor Europa is bepaald dat iedereen volgens de wet twee jaar garantie heeft. Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie. Die twee jaar is een minimum.
http://www.consuwijzer.nl(...)ijke_garantietermijn
Sorry, maar EU wetgeving overruled NL wetgeving wanneer dat nodig is.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  Moderator zaterdag 4 oktober 2008 @ 19:11:35 #9
42184 crew  DaMart
pi_62132684
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 19:09 schreef Netsplitter het volgende:

[..]


[..]

http://www.consuwijzer.nl(...)ijke_garantietermijn
Sorry, maar EU wetgeving overruled NL wetgeving wanneer dat nodig is.
Ja, en Nederland heeft gekozen voor een ruimere omschrijving, namelijk de verwachte levensduur. Uiteindelijk is een Europese Richtlijn een Richtlijn voor wetgeving binnen de EU-landen en kun je daar als consument geen direct beroep op doen.
pi_62132731
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 19:11 schreef DaMart het volgende:

[..]

Ja, en Nederland heeft gekozen voor een ruimere omschrijving, namelijk de verwachte levensduur. Uiteindelijk is een Europese Richtlijn een Richtlijn voor wetgeving binnen de EU-landen en kun je daar als consument geen direct beroep op doen.
jij hebt vast ook bij een servicebalie gewerkt, dit soort discussies heb ik elke dag
[b]Op zaterdag 3 juni 2006 18:14 schreef Dirktator het volgende:[/b]
Zelden zoeen hendig sjieke OP meegemaakt! :D
[quote][b]Op woensdag 14 juni 2006 20:41 schreef Jeff1981 het volgende:[/b]
En met 2 handen heb je al een trio :P
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 zaterdag 4 oktober 2008 @ 19:14:46 #11
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_62132740
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 19:11 schreef DaMart het volgende:

[..]

Ja, en Nederland heeft gekozen voor een ruimere omschrijving, namelijk de verwachte levensduur. Uiteindelijk is een Europese Richtlijn een Richtlijn voor wetgeving binnen de EU-landen en kun je daar als consument geen direct beroep op doen.
Misschien mis ik iets, maar waar op die site staat dat het een richtlijn is?
Volgens mij staat er Wettelijk geregelde garantie.
Misschien moet ik naar Pearl maar ik zie het echt niet.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_62132788
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 19:14 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Misschien mis ik iets, maar waar op die site staat dat het een richtlijn is?
Volgens mij staat er Wettelijk geregelde garantie.
Misschien moet ik naar Pearl maar ik zie het echt niet.
Ik citeer uit jouw link

Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie.
veel plezier bij pearl
[b]Op zaterdag 3 juni 2006 18:14 schreef Dirktator het volgende:[/b]
Zelden zoeen hendig sjieke OP meegemaakt! :D
[quote][b]Op woensdag 14 juni 2006 20:41 schreef Jeff1981 het volgende:[/b]
En met 2 handen heb je al een trio :P
pi_62132802
Mijn laptop is 15 maanden oud en ik vind ook dat ik recht heb op garantie. De accuduur is namelijk nog maar 15 minuten en de snelheid is verschrikkelijk.
pi_62132867
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 19:17 schreef dennis00 het volgende:
Mijn laptop is 15 maanden oud en ik vind ook dat ik recht heb op garantie. De accuduur is namelijk nog maar 15 minuten en de snelheid is verschrikkelijk.
Accu's hebben (bijna als uitzondering) de minimale 6 maanden wettelijke garantie
[b]Op zaterdag 3 juni 2006 18:14 schreef Dirktator het volgende:[/b]
Zelden zoeen hendig sjieke OP meegemaakt! :D
[quote][b]Op woensdag 14 juni 2006 20:41 schreef Jeff1981 het volgende:[/b]
En met 2 handen heb je al een trio :P
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 zaterdag 4 oktober 2008 @ 19:22:55 #15
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_62132909
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 19:17 schreef oinkoink12 het volgende:

[..]

Ik citeer uit jouw link

Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie.
veel plezier bij pearl
Hmmmmm, misschien toch langs Pearl as vrijdag.

Maar mijn punt blijft staan.

Voor Europa is bepaald dat iedereen volgens de wet twee jaar garantie heeft. Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie. Die twee jaar is een minimum. Het kan dus zijn dat in sommige Europese landen de garantieperiode langer is.

In de Nederlandse wet staat niet hoeveel jaar garantie u hebt. Maar in Nederland hebt u vaak langer dan twee jaar garantie. Hoe lang u garantie hebt, hangt af van het product dat u koopt. Voor een paar schoenen voor uw kind hebt u bijvoorbeeld korter garantie dan voor een wasmachine. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds garantie. U kunt dus nog teruggaan naar de winkel.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_62132959
Er zijn twee soorten garantie: wettelijke garantie en extra garantie. De laatste garantie noemen we ook wel fabrieksgarantie. Maar de verkoper kan soms ook extra garantie geven.
Wat is wettelijke garantie?

Volgens de wet hebt u altijd recht op een product van goede kwaliteit. In de wet staat dat een product deugdelijk moet zijn. Is het product niet goed? Dan hebt u recht op een gratis reparatie, of een nieuw product. Dat moet binnen een bepaalde tijd en u moet er niet te veel last van hebben. Daarmee bedoelen we dat bijvoorbeeld uw tv niet te lang weg mag zijn voor de reparatie. Gaat het lang duren? Dan kan de winkel u een tv lenen.

Koopt u een product en gaat het product binnen zes maanden kapot? Of is er iets mis met het product? Dan moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld was.

Gaat het product na zes maanden of langer kapot? Dan moet u zelf bewijzen dat dit niet uw schuld was
[b]Op zaterdag 3 juni 2006 18:14 schreef Dirktator het volgende:[/b]
Zelden zoeen hendig sjieke OP meegemaakt! :D
[quote][b]Op woensdag 14 juni 2006 20:41 schreef Jeff1981 het volgende:[/b]
En met 2 handen heb je al een trio :P
pi_62132960
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 19:17 schreef dennis00 het volgende:
Mijn laptop is 15 maanden oud en ik vind ook dat ik recht heb op garantie. De accuduur is namelijk nog maar 15 minuten en de snelheid is verschrikkelijk.
en snelheid heeft niets te maken met defecte hardware in jou geval...
** Uw tekst hier voor slechts 5 euro per maand **
  Moderator zaterdag 4 oktober 2008 @ 19:25:17 #18
42184 crew  DaMart
pi_62132963
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 19:14 schreef oinkoink12 het volgende:

[..]

jij hebt vast ook bij een servicebalie gewerkt, dit soort discussies heb ik elke dag
Bijna... ik krijg hier als jurist veel vragen over van ondernemers, die een dergelijke discussie met hun klanten voeren .
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 19:14 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Misschien mis ik iets, maar waar op die site staat dat het een richtlijn is?
Volgens mij staat er Wettelijk geregelde garantie.
Misschien moet ik naar Pearl maar ik zie het echt niet.
EU-regelgeving wordt altijd vastgelegd in Richtlijnen en niet in wetten. Dat is vrij lastig namelijk, omdat iedere lidstaat een ander rechtstelsel kent en de wetten overal anders zijn ingericht. De Richtlijnen van de EU geven de landelijke overheden regels over het implementeren van de Richtlijn in de nationale wetgeving. Als burger ben je gebonden aan de nationale wetten en niet aan de Richtlijnen om wetgeving nationaal te regelen, die zijn bedoeld voor de overheid.

Overigens staat dit ook op de website van Consuwijzer:
quote:
n de Nederlandse wet staat niet hoeveel jaar garantie u hebt. Maar in Nederland hebt u vaak langer dan twee jaar garantie. Hoe lang u garantie hebt, hangt af van het product dat u koopt. Voor een paar schoenen voor uw kind hebt u bijvoorbeeld korter garantie dan voor een wasmachine. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds garantie. U kunt dus nog teruggaan naar de winkel.
(zie hier)
  Moderator zaterdag 4 oktober 2008 @ 19:30:48 #19
42184 crew  DaMart
pi_62133098
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 19:22 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Hmmmmm, misschien toch langs Pearl as vrijdag.

Maar mijn punt blijft staan.

Voor Europa is bepaald dat iedereen volgens de wet twee jaar garantie heeft. Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie. Die twee jaar is een minimum. Het kan dus zijn dat in sommige Europese landen de garantieperiode langer is.

In de Nederlandse wet staat niet hoeveel jaar garantie u hebt. Maar in Nederland hebt u vaak langer dan twee jaar garantie. Hoe lang u garantie hebt, hangt af van het product dat u koopt. Voor een paar schoenen voor uw kind hebt u bijvoorbeeld korter garantie dan voor een wasmachine. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds garantie. U kunt dus nog teruggaan naar de winkel.
We bedoelen volgens mij hetzelfde, maar zeggen het alleen anders .

In de Europese Richtlijn staat dat de wettelijke garantie die de overheid in de wet moet opnemen minimaal 2 jaar kan zijn. Die twee jaar is feitelijk de minimale termijn die EU-landen moeten hanteren als maximale garantietermijn. Korter mag niet, langer wel. Veel Europese landen hebben de garantietermijn dan ook op maximaal twee jaar gezet.

De Nederlandse wetgever heeft er echter voor gekozen om een ruimere garantietermijn te hanteren in de wet. Hier wordt namelijk geen maximum genoemd, maar wordt in het algemeen gezegd dat het product de eigenschappen moet bezitten die je als koper bij normaal gebruik mag verwachten. Hieronder valt ook dat je mag verwachten dat je het een bepaalde periode kunt gebruiken. Is dat drie jaar, dan is de wettelijke garantie dus ook drie jaar (en dus langer dan de termijn uit de Europese Richtlijn) .
  Moderator zaterdag 4 oktober 2008 @ 19:32:19 #20
42184 crew  DaMart
pi_62133129
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 19:25 schreef oinkoink12 het volgende:
Er zijn twee soorten garantie: wettelijke garantie en extra garantie. De laatste garantie noemen we ook wel fabrieksgarantie. Maar de verkoper kan soms ook extra garantie geven.
Wat is wettelijke garantie?

Volgens de wet hebt u altijd recht op een product van goede kwaliteit. In de wet staat dat een product deugdelijk moet zijn. Is het product niet goed? Dan hebt u recht op een gratis reparatie, of een nieuw product. Dat moet binnen een bepaalde tijd en u moet er niet te veel last van hebben. Daarmee bedoelen we dat bijvoorbeeld uw tv niet te lang weg mag zijn voor de reparatie. Gaat het lang duren? Dan kan de winkel u een tv lenen.

Koopt u een product en gaat het product binnen zes maanden kapot? Of is er iets mis met het product? Dan moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld was.

Gaat het product na zes maanden of langer kapot? Dan moet u zelf bewijzen dat dit niet uw schuld was
Waarbij ik nog wil aantekenen dat de garantie die de fabriek of verkoper biedt, feitelijk gewoon de genoemde termijn van zes maanden verlengt.
pi_62133366
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 19:32 schreef DaMart het volgende:

[..]

Waarbij ik nog wil aantekenen dat de garantie die de fabriek of verkoper biedt, feitelijk gewoon de genoemde termijn van zes maanden verlengt.
Meestal tot minimaal 1 jaar, MUV accu's batterijen en nokia accesoires
[b]Op zaterdag 3 juni 2006 18:14 schreef Dirktator het volgende:[/b]
Zelden zoeen hendig sjieke OP meegemaakt! :D
[quote][b]Op woensdag 14 juni 2006 20:41 schreef Jeff1981 het volgende:[/b]
En met 2 handen heb je al een trio :P
pi_62133379
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 19:06 schreef DaMart het volgende:
Overigens is het dan weer niet onredelijk als je zelf een eigen bijdrage moet betalen voor de periode dat je het product wel hebt kunnen gebruiken. In dit geval kunnen ze dan 14/36e vragen (als de verwachte levensduur inderdaad 36 maanden is). Dat is niet in de wet vastgelegd, maar wel door bijvoorbeeld de Geschillencommissie voor Consumentenzaken in Den Haag in bindende uitspraken bevestigd (de meest recente die ik me kan herinneren ging over een bijdrage van de consument in de kosten voor vervanging van een bril).
Een dergelijke nieuw-voor-oud bepaling is idd redelijk en billijk als de wettelijke garantie verlopen zou zijn. Had TS recht op 2 jaar fabrieksgarantie, dan had Aver kosteloos gerepareerd.

Nu Acer, in afwijking van Europese regelgeving, maar 1 jaar fabrieksgarantie geeft, is er het tweede jaar geen sprake van een "ruimere" wettelijke regeling maar van een voor de consument beperkender.
  Moderator zaterdag 4 oktober 2008 @ 19:50:31 #23
42184 crew  DaMart
pi_62133552
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 19:42 schreef r_one het volgende:

[..]

Een dergelijke nieuw-voor-oud bepaling is idd redelijk en billijk als de wettelijke garantie verlopen zou zijn. Had TS recht op 2 jaar fabrieksgarantie, dan had Aver kosteloos gerepareerd.

Nu Acer, in afwijking van Europese regelgeving, maar 1 jaar fabrieksgarantie geeft, is er het tweede jaar geen sprake van een "ruimere" wettelijke regeling maar van een voor de consument beperkender.
Beperkender in die zin dat de consument moet aantonen dat het defect al bij aankoop in het product aanwezig was, terwijl de bewijslast anders bij de verkoper had gelegen. maar als dat aangetoond kan worden, dan heeft de consument dus nog steeds recht op (wettelijke) garantie, aangezien het product niet aan de verwachting voldoet.
pi_62133667
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 19:50 schreef DaMart het volgende:

[..]

Beperkender in die zin dat de consument moet aantonen dat het defect al bij aankoop in het product aanwezig was, terwijl de bewijslast anders bij de verkoper had gelegen. maar als dat aangetoond kan worden, dan heeft de consument dus nog steeds recht op (wettelijke) garantie, aangezien het product niet aan de verwachting voldoet.
En in de praktijk wordt dus de reparatie voor de kosten van Acer genomen maar wordt er wel een deel in rekening gebracht bij de consument omdat de repair

A: de levensduur verlengd
B: de consument al een deel van de levensduur van het product gebruik heeft kunnen maken

zie het verhaal over de 13/36 ratio hierboven.
[b]Op zaterdag 3 juni 2006 18:14 schreef Dirktator het volgende:[/b]
Zelden zoeen hendig sjieke OP meegemaakt! :D
[quote][b]Op woensdag 14 juni 2006 20:41 schreef Jeff1981 het volgende:[/b]
En met 2 handen heb je al een trio :P
pi_62133771
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 19:50 schreef DaMart het volgende:
Beperkender in die zin dat de consument moet aantonen dat het defect al bij aankoop in het product aanwezig was, terwijl de bewijslast anders bij de verkoper had gelegen. maar als dat aangetoond kan worden, dan heeft de consument dus nog steeds recht op (wettelijke) garantie, aangezien het product niet aan de verwachting voldoet.
Een moederbord gaat niet plotsklaps na 14 maanden kapot (tenzij TS er op gaat staan stampen en er b.v. een breuk in komt ).
Kan TS aantonen dat het idd een productiefout is die zich nu openbaart, moet de laptop volgens jou dan kosteloos gerepareerd worden (fabrieksgarantie) of voor 142 euro (conformiteitsbeginsel en "nieuw-voor-oud")?
  Moderator zaterdag 4 oktober 2008 @ 20:04:04 #26
42184 crew  DaMart
pi_62133855
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 20:00 schreef r_one het volgende:

[..]

Een moederbord gaat niet plotsklaps na 14 maanden kapot (tenzij TS er op gaat staan stampen en er b.v. een breuk in komt ).
Het blijft techniek, en techniek kan altijd sneller kapot gaan dan verwacht door een productiefout. maar goed, TS zal dat moeten aantonen dan.
quote:
Kan TS aantonen dat het idd een productiefout is die zich nu openbaart, moet de laptop volgens jou dan kosteloos gerepareerd worden (fabrieksgarantie) of voor 142 euro (conformiteitsbeginsel en "nieuw-voor-oud")?
In dat geval hoeft het niet kosteloos, hij heeft er immers 14 maanden gebruik van kunnen maken. Dan is het dus niet onredelijk als die 142 euro (er van uit gaande dat dat naar rato van de herstelkosten het juiste bedrag is) in rekening worden gebracht.
pi_62133956
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 20:04 schreef DaMart het volgende:
In dat geval hoeft het niet kosteloos, hij heeft er immers 14 maanden gebruik van kunnen maken. Dan is het dus niet onredelijk als die 142 euro (er van uit gaande dat dat naar rato van de herstelkosten het juiste bedrag is) in rekening worden gebracht.
Dan zou je dus slechter af zijn dan in het geval er wettelijk 2 jaar (fabrieks)garantie geregeld is.
pi_62133992
in dit specifieke geval wel, maar als jou laptop dus 2.2 jaar oud is, of je koelkast 3 jaar oud, of je wasmachine/televisie.

Dan niet
[b]Op zaterdag 3 juni 2006 18:14 schreef Dirktator het volgende:[/b]
Zelden zoeen hendig sjieke OP meegemaakt! :D
[quote][b]Op woensdag 14 juni 2006 20:41 schreef Jeff1981 het volgende:[/b]
En met 2 handen heb je al een trio :P
pi_62134384
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 20:10 schreef oinkoink12 het volgende:
in dit specifieke geval wel, maar als jou laptop dus 2.2 jaar oud is, of je koelkast 3 jaar oud, of je wasmachine/televisie.

Dan niet
Nee en als je laptop 9 maanden is ook niet (hoewel de bewijslast bij jou zou liggen, kun je met 9 maanden gewoon aanspraak maken op de fabrieksgarantie). En een koelkast van 360 dagen idem dito.

Maar daar gaat het hier niet over. Het is juist dat grijze gebied tussen 1 en 2 jaar na aankoop wat niet helemaal goed geregeld is. Niet goed in de zin van niet conform voornoemde Europese richtlijnen.
pi_62134785
daar is expres voor gekozen, omdat wij graag langer dan 2jaar met een artikel doen. hierdoor hebben wij dus eigenlijk tot het einde van de levensduur "garantie" alleen het het hier "aansprakelijkheidsperiode"
[b]Op zaterdag 3 juni 2006 18:14 schreef Dirktator het volgende:[/b]
Zelden zoeen hendig sjieke OP meegemaakt! :D
[quote][b]Op woensdag 14 juni 2006 20:41 schreef Jeff1981 het volgende:[/b]
En met 2 handen heb je al een trio :P
pi_62135189
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 19:55 schreef oinkoink12 het volgende:

[..]

En in de praktijk wordt dus de reparatie voor de kosten van Acer genomen maar wordt er wel een deel in rekening gebracht bij de consument omdat de repair

A: de levensduur verlengd
B: de consument al een deel van de levensduur van het product gebruik heeft kunnen maken

zie het verhaal over de 13/36 ratio hierboven.
De levensduur verlengd? Dat moet ik nog maar afwachten, als dit moederbord dezelfde kwaliteit heeft als het vorige moederbord wat er in mijn notebook gezeten heeft, dan kan ik hem over een jaar weer wegbrengen.

Bovendien is het natuurlijk heel erg leuk dat de levensduur van mijn notebook (mogelijk) verlengd wordt, maar het moederbord had in eerste instantie veel langer mee dienen te gaan. Mijn vorige notebook heb ik zo een zes jaar geleden gekocht en doet het nu nog steeds zonder enig probleem. Ik heb geen rare dingen uitgevoerd met deze notebook (niet erop gestampt of iets dergelijks, altijd keurig mee omgegaan).

Ik denk dat ik twee dingen ga doen:
1. maandag de rechtsbijstand even bellen. (die zullen waarschijnlijk hetzelfde zeggen als jij)
2. voortaan een ander merk notebook aanschaffen, want zowel over de kwaliteit als de klantvriendelijkheid van Acer ben ik niet echt te spreken.

Even een andere vraag: kan ik (een deel van) de aanschafprijs terugvragen als ik niet akkoord ga met de prijs opgave?
Democracy is the theory that the common people know what they want, and deserve to get it good and hard. - H.L. Mencken
pi_62135284
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 20:04 schreef DaMart het volgende:

In dat geval hoeft het niet kosteloos, hij heeft er immers 14 maanden gebruik van kunnen maken. Dan is het dus niet onredelijk als die 142 euro (er van uit gaande dat dat naar rato van de herstelkosten het juiste bedrag is) in rekening worden gebracht.
Dus ik moet betalen, omdat ik van een product gebruik gemaakt heb, waar ik al voor betaald heb en die niet van dermate kwaliteit is dat het de verwachte levensduur kan halen?

Ben ik de enige die dit raar vind klinken?
Democracy is the theory that the common people know what they want, and deserve to get it good and hard. - H.L. Mencken
pi_62135555
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 21:08 schreef Snapcount2 het volgende:

[..]

Dus ik moet betalen, omdat ik van een product gebruik gemaakt heb, waar ik al voor betaald heb en die niet van dermate kwaliteit is dat het de verwachte levensduur kan halen?

Ben ik de enige die dit raar vind klinken?
Het komt er eigenlijk op neer dat je garantie gewoon verlopen is, je hebt geen garantie bijgekocht. Nu is er in Nederland een consumentenwet die ervoor zorgt dat de industrie de repair voorje betaald. Alleen moet je nu eventueel een deel van de repairkosten (naar ratio) meebetalen omdat je wel 13 maanden gebruik hebt gemaakt van het artikel.

Eigenlijk moe tje he tzo zien, jij bent verantwoordelijk voor jouw 13/36ste van de levensduur, en de reperateur voor de andere 24/36ste
[b]Op zaterdag 3 juni 2006 18:14 schreef Dirktator het volgende:[/b]
Zelden zoeen hendig sjieke OP meegemaakt! :D
[quote][b]Op woensdag 14 juni 2006 20:41 schreef Jeff1981 het volgende:[/b]
En met 2 handen heb je al een trio :P
pi_62135985
Ik ben van mening dat de "nieuw voor oud" bepaling hier helemaal niet opgaat. Een moederbord is niet aan slijtage onderhevig, een moederbord vergt geen onderhoud en vervanging verlengt niet de (economische) levensduur van de laptop.

Dat zou anders zijn als MM de laptop zou vervangen door een nieuw exemplaar; na 14 maanden krijg je voor dezelfde aanschafprijs een nieuwere/snellere/geavanceerdere laptop waarvan je de volledige economische levensduur kunt uitnutten.

Dán zou een bijdrage van 14/xx-deel redelijk zijn, nú (bij reparatie binnen 2 jaar) is het dat niet en moet MM m.i. kosteloos (laten) repareren.
pi_62136048
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 20:46 schreef oinkoink12 het volgende:
daar is expres voor gekozen, omdat wij graag langer dan 2jaar met een artikel doen. hierdoor hebben wij dus eigenlijk tot het einde van de levensduur "garantie" alleen het het hier "aansprakelijkheidsperiode"
Je doet het voorkomen alsof het ene per definitie het andere uitsluit. Een garantietermijn van 2 jaar bijt het conformiteitsbeginsel echter niet (integendeel!).
pi_62136158
Tja dat zou de prijzen dan weer geen goed doen, goedkoop is duurkoop.

maar meningsverschillen zullen er altijd zijn.
[b]Op zaterdag 3 juni 2006 18:14 schreef Dirktator het volgende:[/b]
Zelden zoeen hendig sjieke OP meegemaakt! :D
[quote][b]Op woensdag 14 juni 2006 20:41 schreef Jeff1981 het volgende:[/b]
En met 2 handen heb je al een trio :P
pi_62136209
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 21:55 schreef oinkoink12 het volgende:
Tja dat zou de prijzen dan weer geen goed doen, goedkoop is duurkoop.
Huh?
Verklaar je eens nader.
pi_62136517
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 21:58 schreef r_one het volgende:

[..]

Huh?
Verklaar je eens nader.
Ik denk dat oinkoink mijn notebook erg goedkoop vind, vandaar de goedkoop is duurkoop.
Democracy is the theory that the common people know what they want, and deserve to get it good and hard. - H.L. Mencken
pi_62136804
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 22:13 schreef Snapcount2 het volgende:
Ik denk dat oinkoink mijn notebook Acer erg goedkoop inferieur vindt, vandaar de goedkoop is duurkoop.
pi_62137023
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 21:58 schreef r_one het volgende:

[..]

Huh?
Verklaar je eens nader.
Ik bedoel meer, dat als alle repairs van een artikel voor dekosten van een leverancier zijn tot een jaar of 3, zullen zij de apparaten degelijker/duurder maken. Ik zie bij mijn servicebalie zelden een sony/Imac terug. Het zijn altijd fujitsu's/toshiba's.

Ik wil dus niet zeggen dat ik je laptop goedkoop/inferieur vind, maar meer dat als alle kosten tot 2/3 jaar voor de industrie zouden zijn ze dat echt wel door zouden berekenen op het product/klant.
[b]Op zaterdag 3 juni 2006 18:14 schreef Dirktator het volgende:[/b]
Zelden zoeen hendig sjieke OP meegemaakt! :D
[quote][b]Op woensdag 14 juni 2006 20:41 schreef Jeff1981 het volgende:[/b]
En met 2 handen heb je al een trio :P
pi_62137088
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 22:26 schreef r_one het volgende:

[..]
Ik denk dat oinkoink mijn notebook Acer erg goedkoop inferieur vindt, vandaar de goedkoop is duurkoop.


Daar kan ik me dan wel in vinden, ik zal nooit een notebook van Acer meer nemen. Daarvoor is er net iets teveel misgegaan. Het feit dat hij zo snel kapot ging, de behandeling door de Acer helpdesk die me keihard afwimpelt omdat het serienummer dat onder mijn notebook staat niet in hun invulveldje past en het feit dat ze een prijsopgave doen van 340 euro vanwege een kapot moederbord die het iets langer uit had moeten houden. En dan helemaal het feit dat ze er zes weken over doen om uberhaupt tot deze conclusie te komen.

Overigens ben ik wel te spreken over hoe de mediamarkt een en ander heeft opgepakt, en ik had niet gedacht dat ik dat ooit nog een keer zou zeggen. Ik ben het niet eens met de 152 euro, en heb gelukkig nog geen akkoord gegeven, maar het feit dat ze zelf protest hebben ingediend over de hoogte van de prijsopgave en het feit dat zij het ding wel door de strot van Acer konden duwen zonder een goed serienummer vind ik wel noemenswaardige wapenfeiten. (ondanks het feit dat ze als verkopende partij verplicht zijn om me te helpen)
Democracy is the theory that the common people know what they want, and deserve to get it good and hard. - H.L. Mencken
pi_62137113
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 22:35 schreef oinkoink12 het volgende:

[..]

Ik bedoel meer, dat als alle repairs van een artikel voor dekosten van een leverancier zijn tot een jaar of 3, zullen zij de apparaten degelijker/duurder maken. Ik zie bij mijn servicebalie zelden een sony/Imac terug. Het zijn altijd fujitsu's/toshiba's.

Ik wil dus niet zeggen dat ik je laptop goedkoop/inferieur vind, maar meer dat als alle kosten tot 2/3 jaar voor de industrie zouden zijn ze dat echt wel door zouden berekenen op het product/klant.
Dus ik moet voor de volgende keer voor een Sony of een Mac gaan? Bedankt voor de tip!!

(mijn vorige 'onverwoestbare' laptop is overigens een Toshiba en mijn zusje werkt er nog dagelijks mee)
Democracy is the theory that the common people know what they want, and deserve to get it good and hard. - H.L. Mencken
pi_62137680
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 22:35 schreef oinkoink12 het volgende:
Ik bedoel meer, dat als alle repairs van een artikel voor dekosten van een leverancier zijn tot een jaar of 3, zullen zij de apparaten degelijker/duurder maken.
Drogredenering. We hebben het niet over een kermisartikel of Oostblok-namaak of Chinees nepspul, daarvan kun je verwachten dat het eerder de geest geeft. Een moederbord in een Acer hoeft qua construtie niet onder te doen voor een Sony.

Zou hetzelfde zijn als dat een Fiat wel na 3 jaar mag roesten en een Mercedes niet. En anders gaan alle Fiats naar het prijsniveau van een Mercedes. Onzin natuurlijk.
quote:
Ik zie bij mijn servicebalie zelden een sony/Imac terug. Het zijn altijd fujitsu's/toshiba's.
Bij die Toshiba's zullen bar weinig Tecra's zitten. En dan te bedenken dat Toshiba pionier is in het laptopsegment.
quote:
Ik wil dus niet zeggen dat ik je laptop goedkoop/inferieur vind, maar meer dat als alle kosten tot 2/3 jaar voor de industrie zouden zijn ze dat echt wel door zouden berekenen op het product/klant.
Wel grappig dan in dit verband: op Europees niveau is welbewust gekozen voor een garantietermijn van 2 jaar (i.p.v. zoals toen nog gebruikelijk 1 jaar). Reden: hedentendage zijn productieprocessen zo geperfectioneerd, dat uitval in de eerste 2 jaar uitzonderingen zijn. Fabrikanten kunnen met een gerust hart 2 jaar garanderen. En dat geldt voor zo'n beetje elke branche/produkt, óók computers/laptops, waar de economische leeftijd vaak (relatief gezien) heel kort is. Het feit dat iets snel gedateerd is, betekent niet dat het dan ook van mindere kwaliteit is; dat zijn 2 heel verschillende aspecten en die worden door de "nieuw voor oud" regeling onterecht door elkaar gehaald.
pi_62137763
Als ze cola of sperma vinden binnenin je laptop, om maar even een voorbeeldje te noemen, dan zul je toch echt zelf voor de reparatie moeten dokken.
en zijn vriendje de Kietelaar
pi_62137793
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 23:08 schreef PurnodePurno het volgende:
Als ze cola of sperma vinden binnenin je laptop, om maar even een voorbeeldje te noemen, dan zul je toch echt zelf voor de reparatie moeten dokken.
Dat gaan ze dus niet vinden. Zoals al eerder gemeld heb ik geen rare dingen met het ding gedaan.
Democracy is the theory that the common people know what they want, and deserve to get it good and hard. - H.L. Mencken
pi_62137869
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 23:10 schreef Snapcount2 het volgende:

[..]

Dat gaan ze dus niet vinden. Zoals al eerder gemeld heb ik geen rare dingen met het ding gedaan.
Nou, dan is het duidelijk. Iemand moet uiteraard dokken, maar niet jij. Echter, ze zullen het waarschijnlijk toch proberen. Misschien ontkom je er niet aan een enorme scene te maken in de winkel.

Dat verhaal over dat serienummer vind ik overigens heel vreemd. Vooral ook omdat de Mediamarkt het wel eventjes voor je ging regelen. Het lijkt erop dat er iets niet helemaal zuiver is met die laptop. Was de verkoper toevallig een Marokkaan?
en zijn vriendje de Kietelaar
pi_62137907
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 23:13 schreef PurnodePurno het volgende:

[..]

Nou, dan is het duidelijk. Iemand moet uiteraard dokken, maar niet jij. Echter, ze zullen het waarschijnlijk toch proberen. Misschien ontkom je er niet aan een enorme scene te maken in de winkel.

Dat verhaal over dat serienummer vind ik overigens heel vreemd. Vooral ook omdat de Mediamarkt het wel eventjes voor je ging regelen. Het lijkt erop dat er iets niet helemaal zuiver is met die laptop. Was de verkoper toevallig een Marokkaan?
Nee hoor, ik heb de notebook netjes gekocht bij de Mediamarkt. Ik heb zelf het vermoeden dat de notebook er eentje was die niet voor de Nederlandse markt bedoeld was en daarom zo een raar serienummer had.
Democracy is the theory that the common people know what they want, and deserve to get it good and hard. - H.L. Mencken
pi_62137958
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 23:13 schreef PurnodePurno het volgende:
Was de verkoper toevallig een Marokkaan?
Verklaar je eens nader.
pi_62137986
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 23:18 schreef r_one het volgende:

[..]

Verklaar je eens nader.
Nee. Volgens mij snap je prima waar ik op doel, anders zou je niet zo happen.
en zijn vriendje de Kietelaar
pi_62137997
Hoe lang ben je die laptop nu in totaal kwijt voor reparatie? Als je voor de tussentijd geen vervangende laptop is aangeboden zou ik dit ook aankaarten bij de MediaMarkt.
pi_62138042
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 23:20 schreef hp38guser het volgende:
Hoe lang ben je die laptop nu in totaal kwijt voor reparatie? Als je voor de tussentijd geen vervangende laptop is aangeboden zou ik dit ook aankaarten bij de MediaMarkt.
Ik ben hem nu zes weken kwijt en krijg hem waarschijnlijk volgende week maandag terug. Maar in hoeverre zijn zij mij verplicht een notebook aan te bieden ter vervanging als ik defecte notebook aanbied buiten de garantietermijn van één jaar?
Democracy is the theory that the common people know what they want, and deserve to get it good and hard. - H.L. Mencken
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')