abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 2 oktober 2008 @ 18:59:01 #1
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_62083753
quote:
Week 39 Intrekken rookverbod gemeente Landerd

Burgemeester en wethouders van Landerd maken bekend dat met ingang van 16 september 2008 het rookverbod is ingetrokken.

Zeeland, 24 september 2008.
Nou de rokers hebben een stukkie vrijheid terug, ware het niet:
quote:
Misverstand over rookverbod Landerd

LANDERD - De gemeentelijke mededeling dat het college van B. en W. per 16 september het rookverbod heeft opgeheven, heeft voor misverstand gezorgd.

Mensen dachten dat het het rookverbod in de horeca betreft, maar het gaat over het rookverbod in natuurgebieden.

Verder van onze correspondent uit India:
quote:
Nieuwe poging rookverbod in India

De regering van India heeft roken in openbare ruimtes vanaf vandaag verboden. Vier jaar geleden werd ook al een verbod ingevoerd, waar toen niemand zich wat van aantrok.

Het nieuwe verbod ging in op de geboortedag van de Indiase pacifist Mohandas Gandhi, die zelf rookte noch dronk. Een intensieve antirookcampagne, waarin er onder andere bij Bollywoodacteurs op wordt aangedrongen om te stoppen met roken en dit ook niet meer op het witte doek te doen, en strengere handhaving moeten het verbod deze keer wel succesvol maken.

Beheerders van openbare ruimtes worden strenger gecontroleerd en mogen op die plekken geen asbakken, lucifers en aanstekers meer verstrekken. Op overtreding van het verbod staat een boete van tweehonderd roepie (drie euro), hoewel er plannen zijn die te verhogen naar vijftien euro.
Over 18 jaar zit men daar op indiase fora te jankzakken dat nu ook hun tavernes er aan moeten geloven. Ik wacht met smart op een bollywood film over een kroeg die aan het rookverbod ten onder gaat en dat de eigenaar dat met zang en dans uitlegt
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  donderdag 2 oktober 2008 @ 19:02:39 #2
207154 IJsbergsla
geen gewone sla..
pi_62083848
Kan zo een besluit eigennlijk wel provinciaal genomen worden?
Op maandag 12 januari 2009 23:52 schreef Apuleius het volgende:
Godverdomme! DAAR HEB JE DIE SLAKROP OOK WEER!!! :(
  donderdag 2 oktober 2008 @ 19:08:59 #3
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_62084048
quote:
Op donderdag 2 oktober 2008 19:02 schreef IJsbergsla het volgende:
niet het besluit over roken in de horeca, wel het besluit om op bepaalde plekken dingen te verbieden danwel toe te staan.
[..]
pi_62084584
Nederlandse regering en tweede kamer is echt heel zielig in deze. Het rookverbod wordt aan de laars gelapt. Boete is ¤300, terwijl een particulier ¤50 euro krijgt bij het overtreden van het rookverbod op het station. Dit staat in geen enkele verhouding. De horeca heeft nu dus boetepotjes. Gewoon omdat het kan.

Ze moeten die boetes gewoon verhogen naar 5000 euro + de roker beboeten(¤50 gewoon zoals het rookverbod in andere openbare ruimtes). De cafebazen zullen strenger zijn en de drempel voor de roker om een sigaret op te steken is veel hoger.
I used to be schizofrenic, but we're okay now.
  donderdag 2 oktober 2008 @ 19:30:38 #5
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_62084859
Ik had eigenlijk gehoopt dat we het met 12 topics wel genoeg gehad hadden over het rookverbod..... maar vooruit maar weer.

Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_62086638
quote:
Op donderdag 2 oktober 2008 17:56 schreef maartena het volgende:

@Stargazer: Ja, van mijn 15e tot 23e, een pakje per dag. Het duurde inderdaad tot mijn 23e tot ik eindelijk het verstand had bereikt dat het toch beter was om te stoppen, maar dat komt wellicht omdat ik wat traag van begrip was en ik pas op mijn 23e snapte dat roken niet echt slim was.
Jou soort vind ik nog het ranszigst van alles in dit topic. Ex-Rokers die opeens heel fanatiek tegen roken gaan zitten wezen.

Als ik merk dat ik diezelfde kant op ga ga ik spontaan weer roken om er maar niet aan te hoeven geloven.
pi_62086786
quote:
Op donderdag 2 oktober 2008 14:37 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

ik zal niet ontkennen dat er bovengemiddeld wordt gerookt in de kroeg, sterker nog; de rokers zelf roken 2 uurtjes in een kroeg meer dan 8 uur op een werkdag. Alcohol versterkt natuurlijk de drang naar een sigaret en je hoefde niet telkens naar buiten om er een te roken. Dan heb je nog de gelegenheidsrokers dus dan schroeft dat aantal flink op.
Geweldig. Dan zitten we daarover op 1 lijn.
quote:
Dat is deels de insteek van dit verbod natuurlijk, om het roken terug te dringen gesteund door de hartaanval-cijfers uit het buitenland waar zulke verboden al eerder werden ingevoerd.
Het enige wat ik dan nog mis is het democratische besluit in deze.
quote:
Daarnaast is er een deel van de bevolking wat niet uit kon gaan doordat er zoveel gerookt werd en er vrijwel nauwelijks professionele afzuiging plaatsvond. De horeca is in principe publieksvriendelijker geworden. Mensen die niet tegen de rook konden kunnen nu uitgaan, en de rokers kan ook nog steeds uitgaan. Maar ja, die gaat nu zielig thuis zitten kniezen omdat hij niet meer aan de bar kan paffen
Ja, die kunnen nu uitgaan. Maar ze doen het nogsteeds niet. Gelijk het punt defect.
  donderdag 2 oktober 2008 @ 20:41:18 #8
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_62087497
quote:
Op donderdag 2 oktober 2008 20:20 schreef McKillem het volgende:

[..]

Jou soort vind ik nog het ranszigst van alles in dit topic. Ex-Rokers die opeens heel fanatiek tegen roken gaan zitten wezen.

Als ik merk dat ik diezelfde kant op ga ga ik spontaan weer roken om er maar niet aan te hoeven geloven.
Ja, het is me wat, mensen die inzien dat hun eigen vroegere gewoonte smerig en slecht was en nu degene die nog wel die gewoonte doen en nog willen promoten ook van repliek voorzien.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_62087740
quote:
Op donderdag 2 oktober 2008 20:41 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Ja, het is me wat, mensen die inzien dat hun eigen vroegere gewoonte smerig en slecht was en nu degene die nog wel die gewoonte doen en nog willen promoten ook van repliek voorzien.
Hypocriet is in dit geval het sleutelwoord.
Wouter Bos gedrag.
  donderdag 2 oktober 2008 @ 21:09:01 #10
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_62088496
quote:
Op donderdag 2 oktober 2008 20:20 schreef McKillem het volgende:
Ik ben niet tegen roken.

Ik ben alleen tegen roken in ruimten waar meerdere mensen komen..... Roken doe je maar gewoon lekker buiten of thuis.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  donderdag 2 oktober 2008 @ 21:10:14 #11
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_62088543
quote:
Op donderdag 2 oktober 2008 19:02 schreef IJsbergsla het volgende:
In Nederland niet, onze staatsvorm laat het niet toe dit soort wetten anders in te voeren per provincie, anders dan in bijvoorbeeld Duitsland, waar het per deelstaat wel kan. (Of Canada met haar provincies, de VS met haar Staten etc).
-
  donderdag 2 oktober 2008 @ 22:41:17 #12
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_62092413
quote:
Op donderdag 2 oktober 2008 20:23 schreef McKillem het volgende:

[..]

Geweldig. Dan zitten we daarover op 1 lijn.
[..]

[..]

Ja, die kunnen nu uitgaan. Maar ze doen het nogsteeds niet. Gelijk het punt defect.
nou ja, het is op een democratische manier ingevoerd, kamermeerderheid enzo. Het enige wat je zou kunnen aanmerken is dat het geen verkiezingsissue was. Is ook een beetje overbodig omdat de rechter al had beslist dat iedere werknemer recht heeft op een rookvrije werkplek en het voor de afgelopen verkiezingen al zowiezo bekend was dat in 2012 de horeca ook rookvrij zou zijn. Bij volgende verkiezingen zal het dus ook geen issue zijn, en zeg nou zelf, om enkel om die reden op een partij te stemmen is ook een beetje overdreven.

En die mensen, ja die moeten in de gelegenheid komen. Ik denk niet dat ze staan te trappelen om eens uit te gaan wanneer ze telkens in de krant lezen dat er op elke toog weer asbakjes staan. Daarnaast is altijd gezegd dat na een jaar weer de horeca op zijn oude niveau zou zitten, zoniet hoger. We zijn nu 3 maanden verder, dus we zitten in die dip die voorspelt was.
[..]
  donderdag 2 oktober 2008 @ 23:10:37 #13
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_62093566
quote:
Op donderdag 2 oktober 2008 20:48 schreef McKillem het volgende:

[..]

Wouter Bos gedrag.
Wat is er hypocriet aan? Kan je dat toelichten?
Life is what you make it.
  donderdag 2 oktober 2008 @ 23:39:20 #14
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_62094505
quote:
Op donderdag 2 oktober 2008 19:30 schreef maartena het volgende:
Ik had eigenlijk gehoopt dat we het met 12 topics wel genoeg gehad hadden over het rookverbod..... maar vooruit maar weer.

[ afbeelding ]
ach maarten, er komt een end aan, maar zodra er soms meerdere malen per dag nieuwsberichten verschijnen is deze reeks de ideal plek om ze te plaatsen

tussen de cirkeldiscussies in
[..]
pi_62096218
quote:
Op donderdag 2 oktober 2008 18:59 schreef MikeyMo het volgende:
Over 18 jaar zit men daar op indiase fora te jankzakken dat nu ook hun tavernes er aan moeten geloven. Ik wacht met smart op een bollywood film over een kroeg die aan het rookverbod ten onder gaat en dat de eigenaar dat met zang en dans uitlegt
Met een verongelijkte Indiase versie van Papierversnipperaar, die verbolgen doet omdat hij net opnieuw is begonnen met roken en daarom nu alles maar wil verbieden

(verkapte tvp)
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 01:34:08 #16
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_62096530
quote:
VOOR de verkiezingen van November 2006 was middels de partijprogramma's al bekend dat het rookverbod in de horeca zou worden ingevoerd als het CDA of PvdA won. Het is vervolgens ook netjes in het regeerakkoord gekomen, dus met steun van alle drie de regerende partijen.

Als alle rokers die normaliter CDA of PvdA stemden het rookverbod dermate belangrijk genoeg vonden als politiek punt dan massaal op de VVD gestemd hadden, dan was de VVD waarschijnlijk de machthoudende partij geweest, en hadden we wellicht Paars 3 gehad.

Hoe dan ook, De Nederlandse regering is democratisch gekozen, en deze nemen wetten aan. Niet iedereen zal het altijd eens zijn met die wetten, maar de wetten zijn wel degelijk het gevolg van een democratisch besluit.
-
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 01:38:46 #17
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_62096591
quote:
Op donderdag 2 oktober 2008 20:48 schreef McKillem het volgende:

[..]

Wouter Bos gedrag.
Het is hypocriet om van mening te veranderen door nieuwe inzichten? Je bent dus voorstander van mensen die dogmatisch denken en nooit een ander standpunt kunnen innemen?
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 01:40:11 #18
111172 Noax
Helping small minds grow.
pi_62096609
quote:
Op donderdag 2 oktober 2008 21:09 schreef maartena het volgende:

[..]

Ik ben niet tegen roken.

Ik ben alleen tegen roken in ruimten waar meerdere mensen komen..... Roken doe je maar gewoon lekker buiten of thuis.
AMEN!
Learn From Your Parents Mistakes...Use Birth Control.
︻╦╤─--
︻┳═一 ︻┳═一
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 01:40:37 #19
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_62096615
quote:
Restaurants zitten volgens diverse FOK!kers voller. In de Klaagbaak zag ik al een topic staan over iemand die klaagde over het feit dat zijn kroeg zo VOL zat, en dat hij zich ergerde aan de huppelkutjes die hun hele hebben en houwen meenamen in hun handtasje die dan bij het omdraaien tegen anderen aanduwde ofzo.... zoals de TS in dat topic. En iemand anders maakte al een opmerking dat in de kroeg waar hij kwam het ook superdruk was en er twee negers met rugzakken op rondliepen ofzo.....

Lijkt me een kroeg waar veel jongeren komen, maar die blijken dus nog gewoon vol te zitten, rookverbod of niet. Maar jongeren zijn natuurlijk wat minder verslaafd dan iemand die al 15, 20 jaar rookt natuurlijk.

Maar het lijkt er vooralsnog op dat een groot deel van de kroegen gewoon vol zitten. De buurtkroegen, dat is wellicht een ander verhaal..... en dat zijn ook het type kroegen dat zich nu verzetten.
-
pi_62096676
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 01:34 schreef maartena het volgende:
VOOR de verkiezingen van November 2006 was middels de partijprogramma's al bekend dat het rookverbod in de horeca zou worden ingevoerd als het CDA of PvdA won. Het is vervolgens ook netjes in het regeerakkoord gekomen, dus met steun van alle drie de regerende partijen.

Als alle rokers die normaliter CDA of PvdA stemden het rookverbod dermate belangrijk genoeg vonden als politiek punt dan massaal op de VVD gestemd hadden, dan was de VVD waarschijnlijk de machthoudende partij geweest, en hadden we wellicht Paars 3 gehad.

Hoe dan ook, De Nederlandse regering is democratisch gekozen, en deze nemen wetten aan. Niet iedereen zal het altijd eens zijn met die wetten, maar de wetten zijn wel degelijk het gevolg van een democratisch besluit.
Kleine correctie en aanvulling: de regering doet voorstellen, de Tweede Kamer neemt wetten aan en die worden daarna nog door de Eerste Kamer getoetst. Niet alleen de regeringspartijen stemden VOOR het rookverbod, bijna alle partijen deden dat: alleen de VVD en PVV niet; samen goed voor 31 zetels. De overige 119 kamerleden stemden voor. Dit betreft dus ook politici van de SP, GroenLinks, D66, SGP en PvdD. Er is dus een uitermate brede politieke steun voor dit rookverbod geweest.
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 01:54:17 #21
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_62096779
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 01:44 schreef Elfletterig het volgende:
Kleine correctie en aanvulling: de regering doet voorstellen, de Tweede Kamer neemt wetten aan en die worden daarna nog door de Eerste Kamer getoetst. Niet alleen de regeringspartijen stemden VOOR het rookverbod, bijna alle partijen deden dat: alleen de VVD en PVV niet; samen goed voor 31 zetels. De overige 119 kamerleden stemden voor. Dit betreft dus ook politici van de SP, GroenLinks, D66, SGP en PvdD. Er is dus een uitermate brede politieke steun voor dit rookverbod geweest.
Inderdaad. En de Eerste Kamer wordt natuurlijk bevolkt door te stemmen in de Provinciale Staten. Als je daar niet voor hebt gestemd omdat je het "niet interessant" genoeg vond, denk dan eens aan de Eerste Kamer.

Dat er brede steun was in de Tweede Kamer, en dat al die lui ook (dan al niet indirect) gekozen zijn, was me ook al duidelijk..... en dan hebben sommige rokers nog steeds de behoeft om het rookverbod te vergelijken met "nazipraktijken", "NSB gedrag", "fascisme", "communisme", "stalinisme", en diverse andere termen die het moeten doen lijken alsof het iets HEEL negatiefs is..... onder het mom van we vergelijk het gewoon met iets heel negatiefs, en dan zal het rookverbod ook vanzelf wel negatief worden gezien.
-
pi_62096811
Het toont slechts de zwakte van de eigen argumenten aan, als je termen als fascisme en nazipraktijken nodig hebt om je gram te halen. Ik ben in één van de rooktopics ook al voor nazi uitgescholden, aangezien ik niet graag in de stank van andermans sigarettenrook zit. Tja, ik ben me een dictatortje...
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 02:35:55 #23
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_62097100
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 01:40 schreef maartena het volgende:

[..]

Restaurants zitten volgens diverse FOK!kers voller.
In restaurants ben ik het dan ook eens met het rookverbod , in cafe's darentegen niet .
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 02:37:50 #24
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_62097107
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 01:54 schreef maartena het volgende:

[..]

Inderdaad. En de Eerste Kamer wordt natuurlijk bevolkt door te stemmen in de Provinciale Staten. Als je daar niet voor hebt gestemd omdat je het "niet interessant" genoeg vond, denk dan eens aan de Eerste Kamer.

Dat er brede steun was in de Tweede Kamer, en dat al die lui ook (dan al niet indirect) gekozen zijn, was me ook al duidelijk..... en dan hebben sommige rokers nog steeds de behoeft om het rookverbod te vergelijken met "nazipraktijken", "NSB gedrag", "fascisme", "communisme", "stalinisme", en diverse andere termen die het moeten doen lijken alsof het iets HEEL negatiefs is..... onder het mom van we vergelijk het gewoon met iets heel negatiefs, en dan zal het rookverbod ook vanzelf wel negatief worden gezien.
Amerika pleit vrijheid voor iedereen, laat dan de cafe eigenaars zelf jiezen of ze een rokers of niet rokers cafe hebben .
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 04:39:04 #25
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_62097906
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 02:37 schreef DaMook het volgende:
Amerika pleit vrijheid voor iedereen, laat dan de cafe eigenaars zelf jiezen of ze een rokers of niet rokers cafe hebben .
De vrijheid die Amerika bepleit heeft meer te doen met gelijkheid bij het betreden van zo'n cafe, en dat kan alleen als er niet gerookt wordt. Rokers kunnen namelijk prima in een ruimte zitten waar niet gerookt wordt, maar niet-rokers kunnen dat niet altijd in ruimtes waar wel gerookt wordt.

Vrijheid betekend ook niet dat bedrijven mogen doen en laten wat ze willen. Zo mag een kroeg ook niet eigen gestookte wodka (wellicht met kraanwater gestookt bijv) aangelengd met slaapmiddelen voor het verslavende effect verkopen, en mag er niet gekookt worden in een keuken die niet aan bepaalde hygiëne-voorwaarden voldoet. Roken verspreid giftige chemicaliën in een ruimte, en kan omwille het beschermen van de volksgezondheid vallen onder dezelfde wetten.

Dat noemen we hier in Amerika "common sense".
-
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 07:02:05 #26
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_62098249
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 02:37 schreef DaMook het volgende:

[..]

Amerika is nu op het moment even niet meer het land van de marktwerking geloof ik zo...
[..]
pi_62098360
quote:

[..]

Ik ben niet tegen roken.

Je was op stranden ook op tegen, wat klets je nou?

Ex-rokers zijn de ergste extremisten. Psychologen wijten dit aan jaloezie.
Vort, ga varkens pesten!
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 08:28:45 #28
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_62098756
quote:
Niet-rokenritueel wordt Maleisisch stel fataal

Een stelletje uit Maleisië is om het leven gekomen bij een ritueel om van het roken en enkele ziektes af te komen. Familieleden sloegen het stel door, aldus de politie. Een 15-jarige dochter van één van de familieleden kwam kijken wat er aan de hand was en werd ook geslagen. Zij ligt in kritieke toestand in het ziekenhuis.

De vier familieleden beukten de hoofden van het stelletje op een tafel. Vervolgens werden zij geslagen met valhelmen en bezemstelen. Reddingsdiensten werden enkele uren na het ritueel ingeschakeld. Het paar kwam toen niet meer bij bewustzijn. De vier familieleden die het ritueel uitvoerden zijn aangehouden.
Van stoppen met roken ga je tegenwoordig ook al dood
[..]
pi_62098924
quote:
Op donderdag 2 oktober 2008 22:41 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

nou ja, het is op een democratische manier ingevoerd, kamermeerderheid enzo. Het enige wat je zou kunnen aanmerken is dat het geen verkiezingsissue was. Is ook een beetje overbodig omdat de rechter al had beslist dat iedere werknemer recht heeft op een rookvrije werkplek en het voor de afgelopen verkiezingen al zowiezo bekend was dat in 2012 de horeca ook rookvrij zou zijn. Bij volgende verkiezingen zal het dus ook geen issue zijn, en zeg nou zelf, om enkel om die reden op een partij te stemmen is ook een beetje overdreven.

En die mensen, ja die moeten in de gelegenheid komen. Ik denk niet dat ze staan te trappelen om eens uit te gaan wanneer ze telkens in de krant lezen dat er op elke toog weer asbakjes staan. Daarnaast is altijd gezegd dat na een jaar weer de horeca op zijn oude niveau zou zitten, zoniet hoger. We zijn nu 3 maanden verder, dus we zitten in die dip die voorspelt was.
Een topic terug sprak je nog van een een paar kroegen in een paar plaatsen die de asbakken op tafel zetten. En wat nou voorspelde dip.
Het is herhaardelijk iedereen op het hart gedrukt dat het geen noemenswaardige effecten met zich mee zou brengen. Voor iedere roker die wegblijft zou er een niet-roker terugkomen.

Ik denk het niet. En al helemaal niet met die zwaar debiele horecaprijzen.
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 01:38 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Het is hypocriet om van mening te veranderen door nieuwe inzichten? Je bent dus voorstander van mensen die dogmatisch denken en nooit een ander standpunt kunnen innemen?
Van die "ik ben eerst voor wit maar dan voor zwart" situaties? Ja. Dan ben ik inderdaad voor mensen met een vaste denkwijze.
Daar weet je ook ten aller tijde van wat je aan ze hebt.
Dit is het type mensen waar ik van verwacht dat ze eerst aan mijn kant staan en als ik even niet kijk een dolk in mn rug rammen.
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 01:40 schreef maartena het volgende:

[..]

Restaurants zitten volgens diverse FOK!kers voller.
We hebben het hier dan ook over cafés. Rooverbod in Restaurant mag inderdaad wel bestaan.
En diverse fokkers vind ik nou niet echt een tastbaar bewijs.
quote:
In de Klaagbaak zag ik al een topic staan over iemand die klaagde over het feit dat zijn kroeg zo VOL zat, en dat hij zich ergerde aan de huppelkutjes die hun hele hebben en houwen meenamen in hun handtasje die dan bij het omdraaien tegen anderen aanduwde ofzo.... zoals de TS in dat topic. En iemand anders maakte al een opmerking dat in de kroeg waar hij kwam het ook superdruk was en er twee negers met rugzakken op rondliepen ofzo.....
1 heel topic en een opmerking. Woei.
quote:
Lijkt me een kroeg waar veel jongeren komen, maar die blijken dus nog gewoon vol te zitten, rookverbod of niet. Maar jongeren zijn natuurlijk wat minder verslaafd dan iemand die al 15, 20 jaar rookt natuurlijk.

Maar het lijkt er vooralsnog op dat een groot deel van de kroegen gewoon vol zitten. De buurtkroegen, dat is wellicht een ander verhaal..... en dat zijn ook het type kroegen dat zich nu verzetten.
Als je dat baseert op dat ene topic, ja.
Maar dan zijn wij ook uitgepraat.
pi_62098981
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 01:57 schreef Elfletterig het volgende:
Het toont slechts de zwakte van de eigen argumenten aan, als je termen als fascisme en nazipraktijken nodig hebt om je gram te halen. Ik ben in één van de rooktopics ook al voor nazi uitgescholden, aangezien ik niet graag in de stank van andermans sigarettenrook zit. Tja, ik ben me een dictatortje...
Als het je alleen om de stank te doen is ben je ook best wel treurig bezig.
pi_62099022
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 01:54 schreef maartena het volgende:

[..]

Krijg je dit gelul weer. "je hebt er op gestemt"
Nee dat heb ik niet.
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 08:54:50 #32
92279 N.icka
Windforce 11
pi_62099054
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 08:49 schreef McKillem het volgende:

[..]

Als het je alleen om de stank te doen is ben je ook best wel treurig bezig.
Hoezo?
pi_62099103
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 08:54 schreef N.icka het volgende:

[..]

Hoezo?
Moet ik moeilijk gaan doen over alles dat stinkt waar ik dagelijks doorheen moet? Nee toch?

Zo ja,
Dan wil ik een verbod op:

Stinkende mensen.
Bierbrouwerijen (gistlucht)
Vrachtwagens
Chinese Restaurants
etc etc...
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 09:02:00 #34
92279 N.icka
Windforce 11
pi_62099154
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 08:58 schreef McKillem het volgende:

[..]

Moet ik moeilijk gaan doen over alles dat stinkt waar ik dagelijks doorheen moet? Nee toch?

Zo ja,
Dan wil ik een verbod op:

Stinkende mensen.
Bierbrouwerijen (gistlucht)
Vrachtwagens
Chinese Restaurants
etc etc...
Je mag moeilijk doen wat je wilt
pi_62099189
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 09:02 schreef N.icka het volgende:

[..]

Je mag moeilijk doen wat je wilt
Nee, dat doe ik niet. Want ik heb tolerantie nog in mijn woodenboek staan. In tegenstelling tot een paar voorbeelden die ik niet nader hoef te noemen.
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 09:09:17 #36
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_62099269
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 08:44 schreef McKillem het volgende:
Een topic terug sprak je nog van een een paar kroegen in een paar plaatsen die de asbakken op tafel zetten. En wat nou voorspelde dip.
Het is herhaardelijk iedereen op het hart gedrukt dat het geen noemenswaardige effecten met zich mee zou brengen. Voor iedere roker die wegblijft zou er een niet-roker terugkomen.

Ik denk het niet. En al helemaal niet met die zwaar debiele horecaprijzen.
Hier een lijstje die ver voor 1 juli al gepubliceerd was. Deze komt van Misset Horeca en was al eerder gepost:
quote:
De mogelijke gevolgen

Nederland is niet het eerste land dat een rookverbod in de horeca invoert. Een handvol Europese landen gingen ons voor, waaronder Duitsland, België, Britse eilanden, Denemarken en Noorwegen. De gevolgen vertonen een aantal overeenkomsten, waarvan wordt verwacht dat ze ook in Nederland na 1 juli merkbaar zullen zijn.
Nadelige gevolgen:

• Vooral de natte horeca ondervindt de gevolgen van het rookverbod. Bij cafés en discotheken wordt minder omzet gedraaid. In restaurants daalt naar verwachting de afzet van desserts en koffie.

• Direct na invoering daalt de omzet scherp. Na een tijd, dit kan variëren van een half jaar tot een jaar, stijgt deze weer naar het oude niveau of iets eronder.

• Een deel van de rokers keert de horeca de rug toe, maar dit wordt gecompenseerd door de niet-rokers die straks vaker een horecagelegenheid zullen bezoeken.

• Starters en marginaal draaiende bedrijven (zoals op het Ierse platteland) kunnen het moeilijk krijgen of zelfs failliet gaan als gevolg van de omzetdip.

• Als u een rookruimte wilt bouwen, zal dit een fikse investering vragen. Als ook nog de omzet terugloopt, kan het lang duren voor deze volledig is terugverdiend.

• Als u uw gasten buiten laat roken, brengt dat overlas en afval met zich mee.

• Aan de deur kunnen discussies ontstaan. Gasten willen hun drankje mee naar buiten nemen als ze gaan roken terwijl dat misschien niet is toegestaan, of de sluitingstijd is verstreken en ze willen weer naar binnen. Als u ze binnen laat kan dat nare gevolgen hebben voor u, en anderen willen dan ook naar binnen (die misschien nog helemaal niet binnen waren). Als u de gast niet binnen laat, maar deze heeft bijvoorbeeld nog wel een jas binnen, is dat ook weer reden voor discussie.

• Uw rokende personeel zal het zwaarder krijgen dan de gasten. Zij kunnen niet even achter een drukke bar vandaan lopen, dus er zulen rookpauzes moeten worden ingelast.
  • [b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
    [..]
      vrijdag 3 oktober 2008 @ 09:39:09 #37
    3288 MikeyMo
    jou are een essol!
    pi_62099682
    quote:
    Ontslag na roken op terrein zorginstelling

BORNE – Zorginstelling Aveleijn SDT in Borne stuurt drie medewerkers weg omdat zij op het terrein van de instelling hebben gerookt. Roken onder werktijd is bij het bestuurscentrum van de instelling voor mensen met een verstandelijke beperking verboden, ook in de buitenlucht.

De contracten van twee medewerkers die nog in de proeftijd waren zijn niet verlengd en een derde medewerker die in vaste dienst is, wordt ontslagen. ‘Einde dienstverband is uitgangspunt”, schrijft regiomanager Jacob Pol in een interne mail. Volgens regiomanager Jacob Pol is iedereen geīnformeerd over het rookbeleid. Dat ‘ondanks deze uitleg drie medewerkers gezellig zijn gaan roken op het terrein’ vindt hij respectloos.

Voor zover bekend is ontslag wegens overtreding van een rookverbod niet eerder voorgekomen. AbvaKabo-bestuurster Tiny Tulner is dan ook verbijsterd. ‘Dat op diefstal en drankmisbruik ontslag kan staan is duidelijk, maar roken? Ik hoop dat die drie mensen lid zijn van de vakbond.”

AbvaKabo heeft nog geen duidelijk standpunt over de sancties. Tulner, zelf rookster, vindt het belachelijk dat de medewerkers direct hun baan verloren nadat ze in de buitenlucht één keer de regels hebben overtreden. ‘Kennelijk verkeert Aveleijn in de luxe omstandigheid zo makkelijk medewerkers de deur te kunnen wijzen, waar elders in de zorg om personeel wordt geschreeuwd. Ik ben hier helemaal niet blij mee.”
    wat een lutser ben je dan. Stiekem paffen terwijl je weet dat het niet mag
    [..]
      † In Memoriam † vrijdag 3 oktober 2008 @ 09:42:28 #38
    159335 Boze_Appel
    Vrij Fruit
    pi_62099721
    quote:
    Ik ben alleen tegen roken in ruimten waar meerdere mensen komen.....
    Niemand dwingt je een kroeg in te gaan waar gerookt wordt en niemand houdt je tegen om alleen naar rookvrije horeca te gaan of die zelf op te starten.

Hou eens op andere mensen dwingen zich aan te passen aan jou. Zeker op plekken waar je niet eens wil komen.
    Carpe Libertatem
    pi_62100042
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2008 09:42 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Niemand dwingt je een kroeg in te gaan waar gerookt wordt en niemand houdt je tegen om alleen naar rookvrije horeca te gaan of die zelf op te starten.
    En jij weet net zo goed als ik waarom dat niet werkte, en ook niet zal gaan werken.
    quote:
    Hou eens op andere mensen dwingen zich aan te passen aan jou. Zeker op plekken waar je niet eens wil komen.
    Ik vind het eigenlijk wel triest, dat hele roken. Verslaafd zijn aan het inhaleren van vieze, stinkende, giftige rook. Zo verslaafd dat er nu al 3600 posts over gezeurd wordt dat ze nu niet meer anderen tegen hun wil in kunnen laten meeroken in de horeca.
      † In Memoriam † vrijdag 3 oktober 2008 @ 10:18:53 #40
    159335 Boze_Appel
    Vrij Fruit
    pi_62100396
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2008 10:01 schreef Igen het volgende:
    En jij weet net zo goed als ik waarom dat niet werkte, en ook niet zal gaan werken.
    Blijkbaar is er dus geen vraag naar, dat weet jij net zo goed als ik. Als dat er wel was, dan was er al een hele berg rookvrije kroegen geweest.
    quote:
    Ik vind het eigenlijk wel triest, dat hele roken. Verslaafd zijn aan het inhaleren van vieze, stinkende, giftige rook. Zo verslaafd dat er nu al 3600 posts over gezeurd wordt dat ze nu niet meer anderen tegen hun wil in kunnen laten meeroken in de horeca.
    Het gaat mij niet eens om het roken, maar dat de overheid beslist dat er in privé eigendom de keuze of er wel of niet een legaal product gebruikt mag worden niet meer genomen mag worden en met geweld afgedwongen wordt.

Een kroeg is geen openbare gelegenheid. De eigenaar besluit wie er in zijn kroeg mag komen en hij zou ook moeten kunnen beslissen of er wel of niet een legaal product gebruikt wordt. Zeker bij kleine kroegen zonder personeel waar de plicht van het bieden van een rookvrije werkplek voor zijn personeel dus vervalt.

Het probleem nu is dat de anti-rokers een recht claimen op algehele toegang tot alle horeca en dus daarom zou er niet gerookt moeten worden. Het hele rookverbod is daar niet op gebaseerd, maar gaat alleen uit van werksituaties en niet de klant en dat zogenaamde recht tot vrije toegang bestaat niet.
    Carpe Libertatem
      † In Memoriam † vrijdag 3 oktober 2008 @ 10:47:53 #41
    159335 Boze_Appel
    Vrij Fruit
    pi_62101056
    quote:
    HAARLEM - Bij Holland Casino staat een onbekend aantal banen op het spel. De inkomsten van het staatsgokbedrijf staan onder druk door het rookverbod en de economische malaise.

Dat bevestigde een woordvoerder Holland Casino vrijdag naar aanleiding van een bericht in De Telegraaf.

Om de problemen het hoofd te bieden, streeft Holland Casino naar een efficiëntere bedrijfsvoering. Er zal waarschijnlijk vooral worden gesneden in het aantal managers.

De directie van het bedrijf voert hierover overleg met de ondernemingsraad en de vakbonden. Bij Holland Casino werken vijfduizend mensen.

Verwachting

Holland Casino zag de bui in april al hangen. Het bedrijf zei toen te verwachten dat het rookverbod in combinatie met de verhoging van de kansspelbelasting dit jaar 15 miljoen euro aan winst zou kosten.

Holland Casino realiseerde vorig jaar een nettowinst van 85,6 miljoen euro, 4,1 procent minder dan in 2006. De casino's trokken in 2007 7,5 miljoen bezoekers.

Dat waren er weliswaar meer dan in 2006, maar het gemiddelde bestedingsbedrag ging omlaag van 104 euro naar 101 euro.
    http://www.nu.nl/news/177(...)_Holland_Casino.html

Zelfs monopolist Holland Casino heeft problemen door het rookverbod.
    Carpe Libertatem
      vrijdag 3 oktober 2008 @ 10:50:19 #42
    1055 Schanulleke
    Een kop vol zaagsel!
    pi_62101108
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2008 10:47 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

http://www.nu.nl/news/177(...)_Holland_Casino.html

Zelfs monopolist Holland Casino heeft problemen door het rookverbod een gebrek aan efficiëntie en een teveel aan managers.
    Dat dus.
    Life is what you make it.
      vrijdag 3 oktober 2008 @ 10:53:23 #43
    3288 MikeyMo
    jou are een essol!
    pi_62101168
    hey er is weer een klaag filmpje:

http://www.spitsnieuws.nl(...)okverbod_breidt.html
    [..]
      † In Memoriam † vrijdag 3 oktober 2008 @ 10:55:31 #44
    159335 Boze_Appel
    Vrij Fruit
    pi_62101221
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2008 10:50 schreef Schanulleke het volgende:

Dat dus.
    Nee. Het zal niet de enige oorzaak zijn, maar dat het rookverbod er mee te maken heeft is zeker het geval.
    Carpe Libertatem
      vrijdag 3 oktober 2008 @ 10:58:38 #45
    3288 MikeyMo
    jou are een essol!
    pi_62101290
    ik denk dat het zowiezo moeilijk te voorspellen is in hoeverre het rookverbod van invloed is nu de banken overzees instorten en hier nood-injecties krijgen.

Dit wordt ook genoemd in het artikel over Holland Casino
    [..]
      † In Memoriam † vrijdag 3 oktober 2008 @ 11:00:29 #46
    159335 Boze_Appel
    Vrij Fruit
    pi_62101322
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2008 10:58 schreef MikeyMo het volgende:
    ik denk dat het zowiezo moeilijk te voorspellen is in hoeverre het rookverbod van invloed is nu de banken overzees instorten en hier nood-injecties krijgen.

Dit wordt ook genoemd in het artikel over Holland Casino
    De grote nood-injecties zijn heel recent. Cijfers van juli, augustus en het begin van september hebben daar geen invloed door gehad.
    Carpe Libertatem
    pi_62101624
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2008 10:18 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Blijkbaar is er dus geen vraag naar, dat weet jij net zo goed als ik. Als dat er wel was, dan was er al een hele berg rookvrije kroegen geweest.
    In ieder geval verwachtte niemand dat er vraag naar zou zijn.
    En dat is natuurlijk in deze reeks ook al 10 keer voorbij gekomen.

Stel je het eens voor. Een stad waar de helft van de mensen rookt, en de helft niet. En waar in de helft van de kroegen gerookt mag worden, en in de andere helft niet.

Als je naar de kroeg gaat, ga je daar niet in je eentje zitten, maar met een groep. Zo'n groep zal vaak bestaan uit een aantal rokers én een aantal niet-rokers. De rokers zijn verslaafd aan het roken, dus die willen héél graag naar een rook-kroeg. De niet-rokers zijn niet verslaafd aan het niet-roken, dus die zullen al gauw toegeven aan de rokers.

Als dat zo gaat, dan gaan alle niet-rook-kroegen failliet. En omdat iedereen dat principe begrijpt, heeft in het verleden zowat niemand vrijwillig een rookvrije kroeg geopend.

De oorzaak is dus in feite dat niet-rokers hun medemens belangrijker vinden dan het niet-roken, terwijl de rokers het roken belangrijker vinden dan hun medemensen. En de niet-roker delft daardoor helaas het onderspit.
    quote:
    [..]

Het gaat mij niet eens om het roken, maar dat de overheid beslist dat er in privé eigendom de keuze of er wel of niet een legaal product gebruikt mag worden niet meer genomen mag worden en met geweld afgedwongen wordt.

Een kroeg is geen openbare gelegenheid. De eigenaar besluit wie er in zijn kroeg mag komen en hij zou ook moeten kunnen beslissen of er wel of niet een legaal product gebruikt wordt. Zeker bij kleine kroegen zonder personeel waar de plicht van het bieden van een rookvrije werkplek voor zijn personeel dus vervalt.

Het probleem nu is dat de anti-rokers een recht claimen op algehele toegang tot alle horeca en dus daarom zou er niet gerookt moeten worden. Het hele rookverbod is daar niet op gebaseerd, maar gaat alleen uit van werksituaties en niet de klant en dat zogenaamde recht tot vrije toegang bestaat niet.
    Dat ze het proberen met de rookvrije werkplek is inderdaad wel een beetje vreemd ja. Dan kun je beter invoeren dat de horeca een min-of-meer openbare gelegenheid moet zijn, zoals bijvoorbeeld de trein dat ook is.
      vrijdag 3 oktober 2008 @ 11:31:32 #48
    3288 MikeyMo
    jou are een essol!
    pi_62101959
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2008 11:00 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

De grote nood-injecties zijn heel recent. Cijfers van juli, augustus en het begin van september hebben daar geen invloed door gehad.
    ja, maar zoals al ettelijke malen eerder aangegeven; die dip was voorspeld. Na een jaar zo hou weer op het oude niveau zitten. De vraag is alleen, dat wanneer dat niet zo is, dat te maken zou kunnen hebben met de economische malaise waar we nu in terecht zijn geraakte n die volgens analiticy nog lang gaat duren
    [..]
      † In Memoriam † vrijdag 3 oktober 2008 @ 11:51:09 #49
    159335 Boze_Appel
    Vrij Fruit
    pi_62102329
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2008 11:31 schreef MikeyMo het volgende:
    ja, maar zoals al ettelijke malen eerder aangegeven; die dip was voorspeld. Na een jaar zo hou weer op het oude niveau zitten. De vraag is alleen, dat wanneer dat niet zo is, dat te maken zou kunnen hebben met de economische malaise waar we nu in terecht zijn geraakte n die volgens analiticy nog lang gaat duren
    Oude niveau of eronder. Wel je eigen quote, die je steeds aanhaalt, goed aanhalen.

En een hoop rokers zullen natuurlijk wederkeren in de kroeg en in kleine kroegen gaat iedereen dan steeds buiten staan, bij kleine kroegen met een bandje staat de band opeens voor niemand te spelen, etc.

Ik blijf echt niet in mijn eentje aan het tafeltje of de bar hangen als mijn rokende vrienden naar buiten gaan. Dan ga ik gezellig mee naar buiten bij mijn rokende vrienden en het rokende personeel staan.

Maar dat het niveau vast wel terug zal komen is nou net niet een reden om het wel of niet in te voeren. Net zoals stinkende kleren of het willen roken van de klanten geen reden is.

Het gaat puur en alleen om het recht van de eigenaar om een legaal product in zijn kroeg toe te staan. De wil van de klant is volledig ondergeschikt en niet relevant. Evenmin als wat ik wil van toepassing is in jouw huis. Daar beslis jij over en niemand anders.
    Carpe Libertatem
      † In Memoriam † vrijdag 3 oktober 2008 @ 11:54:59 #50
    159335 Boze_Appel
    Vrij Fruit
    pi_62102415
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2008 11:15 schreef Igen het volgende:
    In ieder geval verwachtte niemand dat er vraag naar zou zijn.
    En dat is natuurlijk in deze reeks ook al 10 keer voorbij gekomen.

Stel je het eens voor. Een stad waar de helft van de mensen rookt, en de helft niet. En waar in de helft van de kroegen gerookt mag worden, en in de andere helft niet.

Als je naar de kroeg gaat, ga je daar niet in je eentje zitten, maar met een groep. Zo'n groep zal vaak bestaan uit een aantal rokers én een aantal niet-rokers. De rokers zijn verslaafd aan het roken, dus die willen héél graag naar een rook-kroeg. De niet-rokers zijn niet verslaafd aan het niet-roken, dus die zullen al gauw toegeven aan de rokers.

Als dat zo gaat, dan gaan alle niet-rook-kroegen failliet. En omdat iedereen dat principe begrijpt, heeft in het verleden zowat niemand vrijwillig een rookvrije kroeg geopend.

De oorzaak is dus in feite dat niet-rokers hun medemens belangrijker vinden dan het niet-roken, terwijl de rokers het roken belangrijker vinden dan hun medemensen. En de niet-roker delft daardoor helaas het onderspit.
    Een rookverbod is er niet om sociale groepsdynamiek te reguleren. Het sociale (on)vermogen om iets voor elkaar te krijgen in eigen vriendengroep zoekt die persoon zelf maar uit. Buiten dat zijn er met 2/3 van de inwoners genoeg groepen die alleen uit niet-rokers bestaan.
    quote:
    Dat ze het proberen met de rookvrije werkplek is inderdaad wel een beetje vreemd ja. Dan kun je beter invoeren dat de horeca een min-of-meer openbare gelegenheid moet zijn, zoals bijvoorbeeld de trein dat ook is.
    Nee, natuurlijk niet. Het eigendom moet gewoon gerespecteerd worden en we moeten van de onzin af dat andere mensen dwingen vrijheden af te pakken. We moeten af van het vrijheid voor jezelf en regels voor anderen. Iedereen moet de vrijheid hebben en dat bereik je niet door vrijheden van een groep af te pakken.
    Carpe Libertatem
    pi_62102936
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2008 11:54 schreef Boze_Appel het volgende:
    [..]

Nee, natuurlijk niet. Het eigendom moet gewoon gerespecteerd worden
    De NS-treinen zijn privé-eigendom. Toch gelden ze als openbare ruimte, en dus mag er niet gerookt worden. Zie jij dat als een probleem?
    quote:
    en we moeten van de onzin af dat andere mensen dwingen vrijheden af te pakken. We moeten af van het vrijheid voor jezelf en regels voor anderen. Iedereen moet de vrijheid hebben en dat bereik je niet door vrijheden van een groep af te pakken.
    Als een iemand rookt, dan kan de rest niet kiezen. Ze moeten wel passief meeroken. Noem jij dat vrijheid?
    pi_62103137
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2008 12:22 schreef Igen het volgende:

[..]

De NS-treinen zijn privé-eigendom. Toch gelden ze als openbare ruimte, en dus mag er niet gerookt worden. Zie jij dat als een probleem?
    Volgens mij is het van oorsprong overheid, en nog steeds krijgt de NS een zak met geld van de overheid.
    quote:
    Als een iemand rookt, dan kan de rest niet kiezen. Ze moeten wel passief meeroken. Noem jij dat vrijheid?
    Als je niet rokers en rokers horeca hebt kan iedereen kiezen waar hij heen gaat. Dat is vrijheid. Dan kun jij lekker naar een rookvrije kroeg en ik naar een rokers kroeg. Prima
    En begin niet weer over jou sociale groep. Dat regelen jullie maar lekker onderling, daar heeft de rest van Nederland geen boodschap aan.
    Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
    Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
      † In Memoriam † vrijdag 3 oktober 2008 @ 12:40:46 #53
    159335 Boze_Appel
    Vrij Fruit
    pi_62103269
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2008 12:22 schreef Igen het volgende:
    Privé, mwa, niet echt heh. De NS heeft welgeteld 1 aandeelhouder: de overheid.

Ik ben er totaal geen voorstander van de overheid de touwtjes in handen heeft bij de NS, maar in de huidige vorm lijkt is het openbare ruimte aangezien iedereen, van de overheid, gebruik moet kunnen maken van het vervoer per spoor.
    quote:
    Je kan de horeca kiezen waar je heen gaat. Je kiest er zelf voor om in een ruimte te gaan zitten waar er gerookt wordt.
    Carpe Libertatem
    pi_62103367
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2008 12:40 schreef Boze_Appel het volgende:
    Je kan de horeca kiezen waar je heen gaat. Je kiest er zelf voor om in een ruimte te gaan zitten waar er gerookt wordt.
    Die drogreden wordt samen met de Verloren Vrijheid het meest aangehaald.

De redenering is: Mensen gaan zelf vrijwillig in de rook zitten, dus willen ze dat.
    Geen woord over hoeveel keus ze hebben.

Maar hier ken ik ook wel een antwoord op: Rokers kiezen er tegenwoordig zelf voor om naar buiten te gaan om te roken.
    Ze kiezen daar zelf voor, dus willen ze het. Ja, je hoort het goed. Eigenlijk wilden ze altijd al buiten roken. Nu geven ze eindelijk gehoor aan die drang.

[ Bericht 18% gewijzigd door mgerben op 03-10-2008 12:54:45 ]
      vrijdag 3 oktober 2008 @ 13:07:15 #55
    3288 MikeyMo
    jou are een essol!
    pi_62103827
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2008 11:51 schreef Boze_Appel het volgende:
    Maar dat het niveau vast wel terug zal komen is nou net niet een reden om het wel of niet in te voeren. Net zoals stinkende kleren of het willen roken van de klanten geen reden is.
    Dat is wel het argument wat gebruikt wordt door de kroegeigenaren, dat ze minder/geen winst draaien.
    quote:
    Het gaat puur en alleen om het recht van de eigenaar om een legaal product in zijn kroeg toe te staan. De wil van de klant is volledig ondergeschikt en niet relevant. Evenmin als wat ik wil van toepassing is in jouw huis. Daar beslis jij over en niemand anders.
    Toch heb je als eigenaar te maken met wetten. In de supermarkt mag je ook niet een peuk opsteken ook al zou de eigenaar dat wel toe willen staan bij wijze van spreken. Maar ja, da's de overbekende fruitmandjesretoriek
    [..]
      † In Memoriam † vrijdag 3 oktober 2008 @ 13:38:58 #56
    159335 Boze_Appel
    Vrij Fruit
    pi_62104574
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2008 12:45 schreef mgerben het volgende:
    Die drogreden wordt samen met de Verloren Vrijheid het meest aangehaald.

De redenering is: Mensen gaan zelf vrijwillig in de rook zitten, dus willen ze dat.
    Geen woord over hoeveel keus ze hebben.
    Ze hebben de keuze wel degelijk. Dat die minder groot is als eerst met kroegen waar gerookt wordt is iets wat de markt oplost. Als er vraag was naar rookvrije kroegen dan waren ze er geweest. Die vraag is er nooit geweest.
    quote:
    Maar hier ken ik ook wel een antwoord op: Rokers kiezen er tegenwoordig zelf voor om naar buiten te gaan om te roken.
    Ze kiezen daar zelf voor, dus willen ze het. Ja, je hoort het goed. Eigenlijk wilden ze altijd al buiten roken. Nu geven ze eindelijk gehoor aan die drang.
    Nee. Rokers moeten naar buiten. Moeten is geen keuze.

De redenering die jij hanteeert is dat als ik van Metal hou en er zijn weinig Metalkroegen is dat ik maar alle kroegen moet dwingen metal te draaien. Ik snap dat een soort muziek en roken wat anders is, maar in de zin van keuze is het exact hetzelfde.

Anti-rokers moeten hun eigen gebrek aan initiatief niet met geweld afwenden op anderen door ze te dwingen aan hun wensen te voldoen.
    Carpe Libertatem
    pi_62105034
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2008 13:38 schreef Boze_Appel het volgende:

Rokers hoeven alleen naar buiten als ze willen roken. Ze kunnen er ook voor kiezen om niet te roken.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 03-10-2008 13:57:00 ]
      vrijdag 3 oktober 2008 @ 14:04:17 #58
    3288 MikeyMo
    jou are een essol!
    pi_62105225
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2008 13:56 schreef Igen het volgende:

[..]

Rokers hoeven alleen naar buiten als ze willen roken. Ze kunnen er ook voor kiezen om niet te roken.
    en ze kunnen ervoor kiezen om naar een kroeg te gaan met een luxe ingerichte rookruimte
    [..]
      † In Memoriam † vrijdag 3 oktober 2008 @ 14:05:47 #59
    159335 Boze_Appel
    Vrij Fruit
    pi_62105263
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2008 13:56 schreef Igen het volgende:
    Carpe Libertatem
    pi_62105632
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2008 14:05 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Niet dan?

[ Bericht 20% gewijzigd door #ANONIEM op 03-10-2008 14:23:49 ]
    pi_62106203
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2008 14:20 schreef Igen het volgende:

[..]

Niet dan?
    Verslaafd
      vrijdag 3 oktober 2008 @ 14:59:45 #62
    3288 MikeyMo
    jou are een essol!
    pi_62106595
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2008 14:43 schreef Sybesma het volgende:

[..]

Verslaafd
    tja, daar zijn dan weer klinieken voor
    [..]
      † In Memoriam † vrijdag 3 oktober 2008 @ 15:05:15 #63
    159335 Boze_Appel
    Vrij Fruit
    pi_62106730
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2008 14:20 schreef Igen het volgende:

[..]

Niet dan?
    Een beetje een niveau als: niet-rokers kunnen er ook voor kiezen om te gaan roken.
    Carpe Libertatem
      vrijdag 3 oktober 2008 @ 15:13:25 #64
    3288 MikeyMo
    jou are een essol!
    pi_62106910
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2008 15:05 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Een beetje een niveau als: niet-rokers kunnen er ook voor kiezen om te gaan roken.
    maar er niet voor kiezen om geen schade te ondervinden anders dan door weg te blijven

[ Bericht 0% gewijzigd door MikeyMo op 03-10-2008 15:42:46 ]
    [..]
      † In Memoriam † vrijdag 3 oktober 2008 @ 15:15:05 #65
    159335 Boze_Appel
    Vrij Fruit
    pi_62106946
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2008 15:13 schreef MikeyMo het volgende:
    maar er niet voor kiezen om schade te ondervinden anders dan door weg te blijven
    Rookvrije horeca, zelf een rookvrije kroeg opzetten, etc.
    Carpe Libertatem
    pi_62107476
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2008 14:59 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

tja, daar zijn dan weer klinieken voor
    Op vrijwillige basis.
      vrijdag 3 oktober 2008 @ 15:39:35 #67
    81187 ethiraseth
    Fuck you, got mine
    pi_62107526
    quote:

[..]

Ze hebben de keuze wel degelijk. Dat die minder groot is als eerst met kroegen waar gerookt wordt is iets wat de markt oplost. Als er vraag was naar rookvrije kroegen dan waren ze er geweest. Die vraag is er nooit geweest.
    [..]

De redenering die jij hanteeert is dat als ik van Metal hou en er zijn weinig Metalkroegen is dat ik maar alle kroegen moet dwingen metal te draaien. Ik snap dat een soort muziek en roken wat anders is, maar in de zin van keuze is het exact hetzelfde.

Anti-rokers moeten hun eigen gebrek aan initiatief niet met geweld afwenden op anderen door ze te dwingen aan hun wensen te voldoen.
    Ze kunnen ook niet roken. Heel simpel.

Maar eigenlijk ben ik er voorstander van dat deze reeks gesloten wordt door een mod. Er is na 13 topics nog geen enkele vooruitgang geboekt en het komt telkens neer op een welles/niettes spelletje.
    pi_62107538
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2008 15:15 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Maar ja dan kunnen ze niet meer uitgaan met die leuke rokers....
      vrijdag 3 oktober 2008 @ 15:42:02 #69
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_62107567
    quote:
    We hebben nu een horeca waar iedereen naar binnen kan zonder meteen in een blauwe rookwalm te staan. Is er niet genoeg ruimte om te roken voor je? Dan kun je wellicht zelf een nieuwe onderneming beginnen die voor 75% uit rookruimtes bestaat.

Waarom moeten de 75% van de Nederlanders die niet roken zelf een rookvrije kroeg opzetten, maar is het teveel gevraagd van de 25% rokers om dat te doen nu het rookverbod is ingevoerd?
    -
    pi_62107622
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2008 15:39 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Maar eigenlijk ben ik er voorstander van dat deze reeks gesloten wordt door een mod. Er is na 13 topics nog geen enkele vooruitgang geboekt en het komt telkens neer op een welles/niettes spelletje.
    Dus alle politiek topics ook sluiten, dat is toch ook een welles nietes spelletje?
      vrijdag 3 oktober 2008 @ 15:44:32 #71
    81187 ethiraseth
    Fuck you, got mine
    pi_62107632
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2008 15:40 schreef Sybesma het volgende:

[..]

Maar ja dan kunnen ze niet meer uitgaan met die leuke rokers....
    Dat is ook een probleem ja. Rokers moeten en zullen roken, dus die krijg je niet mee naar rookvrije horeca. Zo asociaal zijn ze wel, zoals ze nu ook weer bewijzen door én niet naar hun stamkroeg te gaan én te proberen anderen de schuld te geven van het verdwijnen van die horeca.
      vrijdag 3 oktober 2008 @ 15:44:45 #72
    81187 ethiraseth
    Fuck you, got mine
    pi_62107639
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2008 15:44 schreef Sybesma het volgende:

[..]

Dus alle politiek topics ook sluiten, dat is toch ook een welles nietes spelletje?
    Dat zou best eens een goed plan kunnen zijn ja.
    pi_62107692
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2008 15:42 schreef maartena het volgende:
    [..]
    Dan kun je wellicht zelf een nieuwe onderneming beginnen die voor 75% uit rookruimtes bestaat.
    Ja maar dan gaan al die niet rokers daar weer heen. Want die kunnen zelf niet kiezen. Is er standaard 25 % van de kroeg leeg en alle kroegen die dat niet hebben gaan kapot.... Want de niet rokers moeten met hun rokende vrienden mee.

Wel lachen... zit alleen de kroegbaas rookvrij...
      † In Memoriam † vrijdag 3 oktober 2008 @ 15:48:55 #74
    159335 Boze_Appel
    Vrij Fruit
    pi_62107721
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2008 15:44 schreef ethiraseth het volgende:
    Dat is ook een probleem ja. Rokers moeten en zullen roken, dus die krijg je niet mee naar rookvrije horeca. Zo asociaal zijn ze wel, zoals ze nu ook weer bewijzen door én niet naar hun stamkroeg te gaan én te proberen anderen de schuld te geven van het verdwijnen van die horeca.
    Eigenaren met geweld dwingen niet meer roken toe te staan in hun eigendom en dan rokers, asociaal gaan noemen. Veel gekker moet het niet worden.
    Carpe Libertatem
      † In Memoriam † vrijdag 3 oktober 2008 @ 15:51:18 #75
    159335 Boze_Appel
    Vrij Fruit
    pi_62107779
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2008 15:42 schreef maartena het volgende:
    Waarom moeten de 75% van de Nederlanders die niet roken zelf een rookvrije kroeg opzetten, maar is het teveel gevraagd van de 25% rokers om dat te doen nu het rookverbod is ingevoerd?
    Omdat roken alleen mag in debiele rokershokken waar geen drank en/of eten geserveerd wordt.

Je mag bv. geen rokersgedeelte maken in een restaurant. Dat is op straffe van geweld verboden.
    Carpe Libertatem
    pi_62107787
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2008 15:44 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Dat is ook een probleem ja. Rokers moeten en zullen roken, dus die krijg je niet mee naar rookvrije horeca. Zo asociaal zijn ze wel
    Heb jij toch geen last van? Of ben je zo asociaal dat je met zulke lompe mensen omgaat?
    quote:
    zoals ze nu ook weer bewijzen door én niet naar hun stamkroeg te gaan én te proberen anderen de schuld te geven van het verdwijnen van die horeca.
    Hahahahaha asociaal omdat ik niet naar de kroeg ga?????

Ik neem trouwens graag de medeverantwoordelijkheid op me voor het kapot gaan van de kroegen waar ik niet kan roken... Geen probleem. Dus ik geef niemand verder de schuld dan de rokers.
      † In Memoriam † vrijdag 3 oktober 2008 @ 15:51:49 #77
    159335 Boze_Appel
    Vrij Fruit
    pi_62107793
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2008 15:47 schreef Sybesma het volgende:
    Wel lachen... zit alleen de kroegbaas rookvrij...
    Ja en iets van 80% van de kroegbazen rookt.
    Carpe Libertatem
      vrijdag 3 oktober 2008 @ 15:52:01 #78
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_62107795
    quote:
    1) Rokers kunnen er voor kiezen een tijdje niet te roken. Het roken is immers geen eerste levensbehoefte, en het lichaam kan een tijdje zonder. Ik snap hoe het zit met verslaving, maar rokers die onder de categorie "ik kan zo stoppen als ik wil" vallen kunnen ook wel een paar uurtjes zonder peuk.

2) Rokers die wel enorm verslaafd zijn kunnen er voor kiezen om tijdens bezoek aan de horeca nicotine op een andere wijze toe te dienen die niet iets verbrandt en de omgeving vergiftigd. Er zijn nicotinepillen en kauwgom op de markt, en je zou je stamkroeg kunnen vragen nicotinebier te gaan verkopen, of andere drankjes met nicotine.

3) Rokers kunnen er voor kiezen om zelf een onderneming te openen die voor 75% uit rookruimten bestaat. Er is geen grens aan de grootte van een rookruimte, alleen het personeel moet rookvrij staan. Net als door de rokers gewenst werd dat niet-rokers maar eigen kroegen gingen openen, kan dat nu voor rokers.
    quote:
    Als er vraag was naar rookvrije kroegen dan waren ze er geweest. Die vraag is er nooit geweest.
    Als er nu wel vraag is naar "rook kroegen", waarom kunnen slimme, rokende ondernemers dan geen kroeg opzetten die voor drie-kwart uit ruimtes bestaat (compleet met tafels, biljarttafels, dartboards en bijna alle onderdelen van een echte kroeg) waar gerookt mag worden, en slechts een kwart (de bar, de toiletten en wellicht een paar tafeltjes voor niet-rokers) bestaat uit rookvrije ruimtes?

De rookvrije kroegen mochten geopend worden onder het mom van "vrije markt", maar rokers vinden dit dan weer geen goed alternatief. Waarom zouden rokers geen nieuwe kroeg kunnen openen die voldoet aan deze eisen? In drie-kwart van een ruimte mogen roken lijkt me toch een MEER dan redelijk compromis.
    -
      vrijdag 3 oktober 2008 @ 15:54:22 #79
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_62107847
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2008 15:51 schreef Boze_Appel het volgende:
    Omdat roken alleen mag in debiele rokershokken waar geen drank en/of eten geserveerd wordt.
    En het is voor een kroeg teveel gevraagd dat je eventjes je biertjes gaat ophalen bij de bar?
    quote:
    Je mag bv. geen rokersgedeelte maken in een restaurant. Dat is op straffe van geweld verboden.
    Je mag in een restaurant prima een rokers lounge openen, en restaurants doen dat ook. Na het eten kun je daar dan nog even nagenieten van rookwaar, en een drankje en/of koffie. Daar mag niet bediend worden, maar dat hoeft ook niet, je drankje neem je gewoon mee.
    -
      vrijdag 3 oktober 2008 @ 15:57:35 #80
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_62107904
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2008 15:47 schreef Sybesma het volgende:
    Ja maar dan gaan al die niet rokers daar weer heen. Want die kunnen zelf niet kiezen. Is er standaard 25 % van de kroeg leeg en alle kroegen die dat niet hebben gaan kapot.... Want de niet rokers moeten met hun rokende vrienden mee.
    Dus je geeft zelf eigenlijk al toe dat het openen van een nieuwe onderneming moeilijk is, omdat vrienden toch graag als 1 groep uitgaan? En dan snap je nog steeds niet helemaal waarom de niet-roken horeca niet echt succesvol is?

Gewoon overal niet roken is de beste oplossing. Ben je te verslaafd om zonder de sigaret een paar uurtjes plezier te hebben, of WIL je dat niet? Dan blijf je maar gewoon thuis.
    -
      vrijdag 3 oktober 2008 @ 16:00:20 #81
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_62107959
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2008 15:48 schreef Boze_Appel het volgende:
    Eigenaren met geweld dwingen niet meer roken toe te staan in hun eigendom en dan rokers, asociaal gaan noemen. Veel gekker moet het niet worden.
    Waar het in het kort op neer komt is dat er geen enkel werkbaar alternatief of compromis bestaat om een rookvrije horeca te krijgen. Een roker MOET EN ZAL roken IN de kroeg, en het liefst AAN de bar, rook uitblazend richting het personeel.

Nou ja, voor hen bestaat er nog maar 1 alternatief: De bank thuis, met een krat bier.
    -
    pi_62107975
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2008 15:57 schreef maartena het volgende:
    [..]
    Dus je geeft zelf eigenlijk al toe dat het openen van een nieuwe onderneming moeilijk is, omdat vrienden toch graag als 1 groep uitgaan? En dan snap je nog steeds niet helemaal waarom de niet-roken horeca niet echt succesvol is?
    Ik geef alleen aan dat je eigen voorstel er voor zorgt dat je dan alleen in het niet roken gedeelte zit. M.a.w. je eigen voorstel is eigenlijk gewoon een kroeg waar gerookt mag worden.
    quote:
    Gewoon overal niet roken is de beste oplossing. Ben je te verslaafd om zonder de sigaret een paar uurtjes plezier te hebben, of WIL je dat niet? Dan blijf je maar gewoon thuis.
    Geen probleem, dat doe ik en velen met mij en daarom kunnen we op heel veel plaatsen inmiddels weer roken.
      vrijdag 3 oktober 2008 @ 16:03:16 #83
    3288 MikeyMo
    jou are een essol!
    pi_62108027
    quote:

[..]

Nou ja, nu is het meer rookvriendelijke kroegen opzetten. Daar is vast een markt voor
    [..]
      † In Memoriam † vrijdag 3 oktober 2008 @ 16:03:38 #84
    159335 Boze_Appel
    Vrij Fruit
    pi_62108034
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2008 15:52 schreef maartena het volgende:
    1) Rokers kunnen er voor kiezen een tijdje niet te roken. Het roken is immers geen eerste levensbehoefte, en het lichaam kan een tijdje zonder. Ik snap hoe het zit met verslaving, maar rokers die onder de categorie "ik kan zo stoppen als ik wil" vallen kunnen ook wel een paar uurtjes zonder peuk.

2) Rokers die wel enorm verslaafd zijn kunnen er voor kiezen om tijdens bezoek aan de horeca nicotine op een andere wijze toe te dienen die niet iets verbrandt en de omgeving vergiftigd. Er zijn nicotinepillen en kauwgom op de markt, en je zou je stamkroeg kunnen vragen nicotinebier te gaan verkopen, of andere drankjes met nicotine.

3) Rokers kunnen er voor kiezen om zelf een onderneming te openen die voor 75% uit rookruimten bestaat. Er is geen grens aan de grootte van een rookruimte, alleen het personeel moet rookvrij staan. Net als door de rokers gewenst werd dat niet-rokers maar eigen kroegen gingen openen, kan dat nu voor rokers.
    Nogmaals, het gaat er niet om hoe stom, verslaafd, stinkend of iq-loos rokers wel of niet zijn. Dat is totaal irrelevant. Het gaat erom dat een kroegeigenaar de keuze moet hebben om zelf te kiezen of er gerookt mag worden in zijn eigen eigendom.
    quote:
    Als er nu wel vraag is naar "rook kroegen", waarom kunnen slimme, rokende ondernemers dan geen kroeg opzetten die voor drie-kwart uit ruimtes bestaat (compleet met tafels, biljarttafels, dartboards en bijna alle onderdelen van een echte kroeg) waar gerookt mag worden, en slechts een kwart (de bar, de toiletten en wellicht een paar tafeltjes voor niet-rokers) bestaat uit rookvrije ruimtes?
    Dat gebeurt ook, maar de lokale kroegjes (die in het buitenland allemaal failliet gaan en gingen) hebben die ruimte niet. Je krijgt dus alleen maar grote massa-kroegen waar iedereen in de rookhokken gaat zitten.

Je draait dus de kleine ondernemer de nek om en voor de grotere ondernemer, het personeel en de klanten van die massakroegen veranderd er geen ruk. Die staan nog steeds in de rook bij hun vrienden in het rookhok.
    quote:
    De rookvrije kroegen mochten geopend worden onder het mom van "vrije markt", maar rokers vinden dit dan weer geen goed alternatief. Waarom zouden rokers geen nieuwe kroeg kunnen openen die voldoet aan deze eisen? In drie-kwart van een ruimte mogen roken lijkt me toch een MEER dan redelijk compromis.
    Iemand met dreiging van geweld een maatregel door de strot duwen is geen compromis.

Ik denk overigens dat je geen enkele roker zal vinden die er tegen is dat er rookvrije kroegen bestaan, zolang de keuze bestaat dat hij naar een kroeg kan waar gerookt mag worden (en niet in een duf extra hokje).
    Carpe Libertatem
      vrijdag 3 oktober 2008 @ 16:06:02 #85
    39952 Hukkie
    Wanna bang heads with me
    pi_62108087
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2008 15:57 schreef maartena het volgende:
    Ja maar dan worden rokers asociaal genoemd omdat ze alternatieven zoeken en hun stamkroeg in de steek laten.
    There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
    DeviantArt
      vrijdag 3 oktober 2008 @ 16:07:07 #86
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_62108117
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2008 16:01 schreef Sybesma het volgende:
    Ik geef alleen aan dat je eigen voorstel er voor zorgt dat je dan alleen in het niet roken gedeelte zit. M.a.w. je eigen voorstel is eigenlijk gewoon een kroeg waar gerookt mag worden.
    Maar het personeel staat rookvrij. En ik ga met mijn vrouw gewoon aan een tafeltje in het niet-roken deel zitten.
    Dit soort type kroegen zal ook alleen bedoeld zijn voor de personen die de sigaret niet los kunnen laten van gezellig uitgaan.
    quote:
    Geen probleem, dat doe ik en velen met mij en daarom kunnen we op heel veel plaatsen inmiddels weer roken.
    Het wordt alweer minder naar ik verneem. Nu nog 83% van de kroegen die zich er aan houdt, maar ik denk dat dat volgend jaar boven de 90% zal zitten. Uiteindelijk gaan boetes 2400 euro kosten, en dat gaat pijn doen in de portemonnee..... waarschijnlijk voor kleinere kroegen MEER dan de asbakken weer van tafel te halen.

Je had dat in Ierland en California ook..... rebelse kroegen die er niets op uitdeden, en eerst een paar keer bestraft moesten worden voor ze in de gaten kregen dat al die boetes ook niet echt een geweldig idee waren.
    -
    pi_62108133
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2008 15:52 schreef maartena het volgende:

[..]

knip

[..]

knip
    Houd toch eens op met je nicotinepillen en kauwgom. Dat kan je niet vergelijken met een peuk. Van de hele verslaving aan tabak, is de nicotineverslaving het minst. Een twee weekjes niet roken, is lichaam wel afgekicked, dan alleen het deel tussen de oren nog. Het is de gewenning / gewoonte wat het zo moeilijk maakt.

En die gewenning is juist in de kroeg, onder het genot van een biertje en een babbeltje heel sterk. Dat los je niet op met een pilletje of pleistertje.
      vrijdag 3 oktober 2008 @ 16:08:25 #88
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_62108145
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2008 16:06 schreef Hukkie het volgende:
    Ja maar dan worden rokers asociaal genoemd omdat ze alternatieven zoeken en hun stamkroeg in de steek laten.
    Dat zijn rokers die "de sigaret" belangrijker vinden dan "hun stamkroeg". Veelzeggend over hoe verslavend nicotine is, en wat men er allemaal voor wil opgeven.
    -
      vrijdag 3 oktober 2008 @ 16:12:11 #89
    3288 MikeyMo
    jou are een essol!
    pi_62108209
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2008 15:39 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

hey ik post nieuwsberichten
    [..]
      vrijdag 3 oktober 2008 @ 16:15:10 #90
    39952 Hukkie
    Wanna bang heads with me
    pi_62108282
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2008 16:08 schreef maartena het volgende:
    Dat zijn rokers die "de sigaret" belangrijker vinden dan "hun stamkroeg". Veelzeggend over hoe verslavend nicotine is, en wat men er allemaal voor wil opgeven.
    Veelzeggend ook dat de kroegen een stuk leger zijn als rokers wegblijven. Daardoor blijven de niet rokers ook weg omdat die graag de zaterdagavond met hun vrienden doorbrengen. Dus dan maar thuis op de bank.

Vandaar ook weer de asbakken in kroegen.
    There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
    DeviantArt
      † In Memoriam † vrijdag 3 oktober 2008 @ 16:15:11 #91
    159335 Boze_Appel
    Vrij Fruit
    pi_62108284
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2008 16:07 schreef maartena het volgende:
    Het wordt alweer minder naar ik verneem. Nu nog 83% van de kroegen die zich er aan houdt, maar ik denk dat dat volgend jaar boven de 90% zal zitten. Uiteindelijk gaan boetes 2400 euro kosten, en dat gaat pijn doen in de portemonnee..... waarschijnlijk voor kleinere kroegen MEER dan de asbakken weer van tafel te halen.
    Het is of boete's of failliet. Kleine (lokale) kroegen hebben geen andere keuze. Ze gaan gewoon op den duur failliet en boete's incasseren is uitstel van executie.
    Carpe Libertatem
      vrijdag 3 oktober 2008 @ 16:15:46 #92
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_62108293
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2008 16:07 schreef Casos het volgende:
    Houd toch eens op met je nicotinepillen en kauwgom. Dat kan je niet vergelijken met een peuk. Van de hele verslaving aan tabak, is de nicotineverslaving het minst. Een twee weekjes niet roken, is lichaam wel afgekicked, dan alleen het deel tussen de oren nog. Het is de gewenning / gewoonte wat het zo moeilijk maakt.

En die gewenning is juist in de kroeg, onder het genot van een biertje en een babbeltje heel sterk. Dat los je niet op met een pilletje of pleistertje.
    Het geeft wel aan dat rokers geen enkel compromis willen. De enige methode om alle stoffen in een sigaret in je lichaam te krijgen is middels verbranding, en niets anders. Men wil in de kroeg roken, aan de bar, het liefst rook uitblazend richting personeel, en elk alternatief of compromis om diezelfde kroeg ook gedeeltelijk rookvrij te krijgen voor het personeel wordt steevast van tafel geveegd.

Zelfs een nieuwe onderneming openen waar in drie-kwart gerookt zou kunnen worden wordt van tafel geveegd omdat de eigenaar dan "alleen rookvrij" zou staan. Er zijn hier rokers die er allerlei negatieve staatsvormen bij halen om maar gelijk te krijgen, en eventjes een paar uurtjes niet roken staat gelijk aan moord of brand.

Het enige waar rokers blijkbaar in geīnteresseerd zijn is WEL roken in de kroeg, al het andere kan van tafel. Welnu, veel plezier op de bank..... of in de paar kroegen waar het nu nog kan. Maar uiteindelijk is het wennen of wegblijven.
    -
    pi_62108296
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2008 16:07 schreef maartena het volgende:
    [..]
    Maar het personeel staat rookvrij.
    Die rokende eigenaar? Dat zal hem een hoop plezier brengen :-)
    quote:
    En ik ga met mijn vrouw gewoon aan een tafeltje in het niet-roken deel zitten. Dit soort type kroegen zal ook alleen bedoeld zijn voor de personen die de sigaret niet los kunnen laten van gezellig uitgaan.[..]
    Je zou nog raar staan te kijken als kroegen inderdaad massaal 75% inrichten als rookruimte. Jij en je vrouw in het niet roken deel. De rest in het roken deel.
    quote:

Je had dat in Ierland en California ook..... rebelse kroegen die er niets op uitdeden, en eerst een paar keer bestraft moesten worden voor ze in de gaten kregen dat al die boetes ook niet echt een geweldig idee waren.
    Hallo je hebt het hier wel over Nederland. Wij gedogen uiteindelijk alles. Of we schieten tekort in controle, dus dat zal allemaal wel los lopen.
      vrijdag 3 oktober 2008 @ 16:20:07 #94
    3288 MikeyMo
    jou are een essol!
    pi_62108401
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2008 16:15 schreef Sybesma het volgende:

[..]

Die rokende eigenaar? Dat zal hem een hoop plezier brengen :-)
    mijn baas mag ook niet roken
    [..]
    pi_62108408
    Wel klote dat er zoveel cafe's te koop staan: http://www.horecasite.nl/aanbod_2.php
    Een mooie bedrijfstak is door een veiligheidscultus aanbiddende overheid om zeep geholpen.
    pi_62108417
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2008 16:15 schreef maartena het volgende:

[..]

Het geeft wel aan dat rokers geen enkel compromis willen. De enige methode om alle stoffen in een sigaret in je lichaam te krijgen is middels verbranding, en niets anders. Men wil in de kroeg roken, aan de bar, het liefst rook uitblazend richting personeel, en elk alternatief of compromis om diezelfde kroeg ook gedeeltelijk rookvrij te krijgen voor het personeel wordt steevast van tafel geveegd.

Zelfs een nieuwe onderneming openen waar in drie-kwart gerookt zou kunnen worden wordt van tafel geveegd omdat de eigenaar dan "alleen rookvrij" zou staan. Er zijn hier rokers die er allerlei negatieve staatsvormen bij halen om maar gelijk te krijgen, en eventjes een paar uurtjes niet roken staat gelijk aan moord of brand.

Het enige waar rokers blijkbaar in geīnteresseerd zijn is WEL roken in de kroeg, al het andere kan van tafel. Welnu, veel plezier op de bank..... of in de paar kroegen waar het nu nog kan. Maar uiteindelijk is het wennen of wegblijven.
    Ik hoor alle rokers hier constant een compromis voorstellen, namelijk zowel rook als rookvrije kroegen. Het zijn de niet-rokers die geen compromis willen. Want wat is er beter dan de combi, rook en rookvrije kroegen? Een kroeg met 75% rookruimte? Komop he, lekker gezellig is dat.

In mijn vriendengroep is het geen enkel probleem, rokers en niet-rokers. De ene verjaardag kan je wel roken, de andere niet. De ene keer wel een peuk na het etentje, dan andere keer niet. Allemaal in prima harmonie, hoeft geen enkele wet of verbod aan te pas te komen.
    pi_62108433
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2008 16:08 schreef maartena het volgende:

[..]

Waarom zou je op je vrije avond iets willen opgeven? Het idee is nou net dat je grof geld betaald om het naar je zin te hebben, niet om allerlei ontbering te lijden. En al helemaal niet om het gereformeerde bemoeizieken die anderen willen ontzeggen wat ze zichzelf ontzeggen naar de zin te maken. Die mogen zichzelf leren vermaken met hun slechte teksten.
    Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
      vrijdag 3 oktober 2008 @ 16:22:30 #98
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_62108458
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2008 16:15 schreef Boze_Appel het volgende:
    Het is of boete's of failliet. Kleine (lokale) kroegen hebben geen andere keuze. Ze gaan gewoon op den duur failliet en boete's incasseren is uitstel van executie.
    Er is altijd een keuze. Er zijn wellicht kroegen die GEEN ruimte hebben voor een terras, GEEN ruimte voor een rookruimte binnen, GEEN mogelijkheden om een aangrenzend pand te huren, GEEN mogelijkheden om de bovenverdieping in te richten als een rokerslounge, GEEN mogelijkheid hebben om te verhuizen naar een iets groter pand, GEEN mogelijkheid hebben om in de middag lunch aan te bieden en zo een andere markt aanboren, en er zijn wellicht kroegen die GEEN blijartverenigingen of kaartverenigingen in de buurt hebben die steevast op Dinsdag en Woensdag komen....... Maar het aantal kroegen dat voldoet aan al die voorwaarden is denk ik niet enorm groot, en zelfs met verlies van 10 tot 15% zijn er best veel kroegen die het kunnen overleven.

En ze gaan niet allemaal failliet natuurlijk..... als er 3 kroegen in een straat zitten en er gaat er 1 failliet, dan gaan de stamgasten die nog steeds kwamen in die kroeg automatisch naar de andere twee.

Je doet ook alsof het een "doemscenario" is voor de kroegen, maar volgens mij zijn er maar een beperkt aantal kroegen die echt zo in de hoek zitten. Het feit dat meer dan 80% zich er prima aan houdt, geeft toch ook wel aan dat het voor minstens 80% van de kroegen niet "boete of failliet" is.
    -
      † In Memoriam † vrijdag 3 oktober 2008 @ 16:22:49 #99
    159335 Boze_Appel
    Vrij Fruit
    pi_62108468
    quote:
    Het geeft wel aan dat rokers geen enkel compromis willen.
    quote:
    Maar uiteindelijk is het wennen of wegblijven.
    Carpe Libertatem
    pi_62108483
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2008 16:20 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

mijn baas mag ook niet roken
    Ik denk dat een beetje baas dat zelf wel uitmaakt.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')