abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62022264
quote:
Op maandag 29 september 2008 23:45 schreef Revolution-NL het volgende:
3 maanden geleden een hypotheek bij Fortis afgesloten
proper fucked
pi_62022406
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 11:24 schreef thaduck het volgende:
Maar zoek je zoals wij een huis voor 30 jaar met een vaste rente dan is er vrij weinig aan de hand in mijn ogen.
Dat hartstikke is duur volgens mij, de bank loopt veel meer risico.
  dinsdag 30 september 2008 @ 13:51:06 #53
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_62022656
Als verkopers gaan panikeren is het misschien juist wel een aardig moment om een huis te kopen. Rente lijkt mij wel aardig momenteel; 10 jaar of langer vastzetten is ook niet zo duur. Als jij een huis koopt waar je waarschijnlijk 10 jaar of langer denkt te gaan wonen zie ik niet zo'n probleem.

NB Het is maar net wat je wilt/kunt qua risico lopen; het gaat wel om grote bedragen. Over 3 weken/maanden kan je ook nog eens kijken hoe dan de situatie is.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_62022921
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 12:05 schreef Stansfield het volgende:

[..]

Dat is precies wat ik vorige maand gedaan heb. Nieuwbouwhuis gekocht met tuin. 10 jaar vast voor 5,6 procent. Alles is geaccepteerd dus geen probleem.
3 maanden terug nog 30 jaar tegen 5.35% afgesloten
pi_62023311
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 14:00 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

3 maanden terug nog 30 jaar tegen 5.35% afgesloten
Ja in april had ik mijn eerste informatiegesprek bij een hypotheekadviseur toen was het ook een stuk lager. Maar ja wat doe je eraan.
pi_62023671
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 14:14 schreef Stansfield het volgende:

[..]

Ja in april had ik mijn eerste informatiegesprek bij een hypotheekadviseur toen was het ook een stuk lager. Maar ja wat doe je eraan.
5.3 kun je nu ook krijgen maar dan voor 10 jaar vast en dat is ook het grote verschil met een half jaar/jaar geleden toen lagen de percentage's voor 10 en 30 jaar zeer dicht bijelkaar en dat verschil is nu bijhoorlijk groter.
  dinsdag 30 september 2008 @ 17:50:21 #57
37554 CloseToTheEdge
I get up, I get down
pi_62029094
Waarom nieuwbouw met tuin?
pi_62029158
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 17:50 schreef CloseToTheEdge het volgende:
Waarom nieuwbouw met tuin?
Waarom niet?
  dinsdag 30 september 2008 @ 17:56:45 #59
62913 Blik
The one and Only!
pi_62029235
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 17:52 schreef hello_moto1992 het volgende:

[..]

Waarom niet?
omdat het vaak inspiratieloze meuk is in een lelijke Vinex-wijk (Zie Leidsche Rijn bij Utrecht). De mooie nieuwbouwhuizen liggen allemaal in kindvriendelijke (lees: burgerlijke) wijken en zijn veeeeel te duur voor een fatsoenlijke starter.

Niet echt de gemiddelde natte droom voor een starter (en daarvan zijn er verreweg het meeste hier op FOK)
pi_62029356
quote:
Op maandag 29 september 2008 23:26 schreef dddour het volgende:

[..]

Jij dacht dat je alleen voor huizen hypotheken kon afsluiten?
Voor een auto ga je d'r anders geen krijgen
pi_62029412
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 17:56 schreef Blik het volgende:

[..]

omdat het vaak inspiratieloze meuk is in een lelijke Vinex-wijk (Zie Leidsche Rijn bij Utrecht). De mooie nieuwbouwhuizen liggen allemaal in kindvriendelijke (lees: burgerlijke) wijken en zijn veeeeel te duur voor een fatsoenlijke starter.

Niet echt de gemiddelde natte droom voor een starter (en daarvan zijn er verreweg het meeste hier op FOK)
Tja, starters met praatjes dus...
Er zijn kennelijk genoeg woningen voor starters, maar ja, liever niet in een lelijke vinexwijk die te burgerlijk is.
Starters moeten niet zo zeuren.
Make my day!
pi_62030159
TVP.

Ik krijg toevallig komende week 2 offertes binnen van 2 verschillende banken.
Ik ben benieuwd.
  dinsdag 30 september 2008 @ 18:41:30 #63
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_62030264
Ik heb er een half jaar geleden ene afgesloten voor 4.7%

Klinkt goed, zul je misschien denken, maar de woning zal weinig in waarde stijgen nu hierdoor.
  FOK!fotograaf dinsdag 30 september 2008 @ 19:04:50 #64
18921 freud
Who's John Galt?
pi_62030829
Kijk, een hypo afsluiten nu lijkt me geen probleem, zolang je let op constructies met beleggingen. De hoogte die je nu krijgt is minder dan een jaar of wat geleden, maar dat is tegelijk ook een stukje zelfbescherming. Als je naast je hypo financieel gezond bent, lijkt me niets aan de hand. De huizenmarkt is redelijk stabiel, er is genoeg vraag nog. De verkoop duurt langer omdat banken en kopers wat voorzichtiger zijn geworden, niet vanwege de prijs oid.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_62030860
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 17:56 schreef Blik het volgende:

[..]

Mijn toekomstig huisje ligt wel in een nieuwbouwwijk, maar grenst aan bestaande bouw en ons huis is verreweg het goedkoopste van het hele project. Dat gaat van 280.000 tot 640.000

Dus wel een aardig buurtje.
  dinsdag 30 september 2008 @ 20:38:47 #66
37554 CloseToTheEdge
I get up, I get down
pi_62033583
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 19:06 schreef Stansfield het volgende:

[..]

Mijn toekomstig huisje ligt wel in een nieuwbouwwijk, maar grenst aan bestaande bouw en ons huis is verreweg het goedkoopste van het hele project. Dat gaat van 280.000 tot 640.000

Mijn vraag was eigenlijk een reactie op DaBuzzzz ("Let wel op wat je koopt, liefst nieuwbouw met tuin"), waarom zou je geen nieuwbouw zonder tuin of oudbouw met/zonder tuin moeten kopen in deze tijd?

Ik heb zelf (als starter (in Zeeland weliswaar)) een huis gekocht uit 1934 op 1000m2 grond. Waarom zou dit heden ten dage geen goede keuze zijn?
pi_62036860
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 11:32 schreef Narcolepticus het volgende:

[..]

In de steden zit de grootste zeepbel. Idioten die drie ton neerleggen voor een kippenhok in de binnenstad.
Dat snap ik ook nooit, waarom mensen zoveel neerleggen voor een klein kuthok.

Ter illustratie:

Mijn broer kocht een paar jaar terug (3 tot 4 jaar geleden) een huis in Venray. Ruim, zolder, grote tuin, rustige wijk. Prijs: 155.000 euro.

Een vriend van mij kocht in diezelfde periode een flatje in Nijmegen. Klein, slecht afgewerkt (scheve muren, slecht houtwerk (kozijnen, deurposten e.d.)), 1 klein balkonnetje maar, gehorig, slechte buurt ('kanswijk' ) enzovoorts. Prijs: 135.000 euro!!!!

Ik had het wel geweten voor zo'n klein prijsverschil... Als ik dan toch een kapitaal neer moet leggen, dan iets fatsoenlijks. Tot die tijd gewoon huren dus.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_62036905
Hoe zit dat ook al wee trouwens met wat je maximaal voor een hypotheek kon krijgen? Was dat nou 4 of 5 of 6 keer je brutojaarsalaris?
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_62037695
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 22:23 schreef StateOfMind het volgende:
Hoe zit dat ook al wee trouwens met wat je maximaal voor een hypotheek kon krijgen? Was dat nou 4 of 5 of 6 keer je brutojaarsalaris?
De gedragscode die banken hanteren is 4.5x het gezamelijk bruto jaarinkomen. Als de omstandigheden gunstig zijn willen banken in sommige gevallen meer verstrekken.
pi_62037859
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 22:21 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Dat snap ik ook nooit, waarom mensen zoveel neerleggen voor een klein kuthok.

Ter illustratie:

Mijn broer kocht een paar jaar terug (3 tot 4 jaar geleden) een huis in Venray. Ruim, zolder, grote tuin, rustige wijk. Prijs: 155.000 euro.

Een vriend van mij kocht in diezelfde periode een flatje in Nijmegen. Klein, slecht afgewerkt (scheve muren, slecht houtwerk (kozijnen, deurposten e.d.)), 1 klein balkonnetje maar, gehorig, slechte buurt ('kanswijk' ) enzovoorts. Prijs: 135.000 euro!!!!

Ik had het wel geweten voor zo'n klein prijsverschil... Als ik dan toch een kapitaal neer moet leggen, dan iets fatsoenlijks. Tot die tijd gewoon huren dus.
Tja ik kies er wel voor om kleiner te wonen in de grote stad. Simpelweg omdat ik graag in Utrecht wil wonen rondom het centrum in een leuke wijk. Ik kies liever voor een woning waar ik me thuis voel dan in een nieuwbouw woning.

Overigens ben ik wel erg blij dat ik toen heb gekozen om niet een huis te komen dat na vijf jaar te klein zou worden, maar gewoon eentje waar ik in principe mijn hele leven kan wonen. Dat geeft op dit ogenblik wel een beetje rust
  dinsdag 30 september 2008 @ 23:11:07 #71
62913 Blik
The one and Only!
pi_62038404
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 18:04 schreef agter het volgende:

[..]

Tja, starters met praatjes dus...
Er zijn kennelijk genoeg woningen voor starters, maar ja, liever niet in een lelijke vinexwijk die te burgerlijk is.
Starters moeten niet zo zeuren.
hoezo praatjes? En wie is er aan het zeuren? Enige wat ik zeg is dat de meeste starters niet geļnteresseerd zijn in een woning in een wijk met alleen gezinswoningen op een vinex-locatie

Als een starter er toch voor kiest om in de een stad te wonen in plaats van in een burgerlijke vinex-wijk met allerlei voorzieningen waar die toch geen gebruik van maakt (denk aan speeltuintjes en dergelijke). Iemand van 24 zonder kinderwens in de komende jaren heeft daar toch niks te zoeken?

Ik ben nu zelf ook op zoek als starter in Utrecht samen met mijn vriendin, en ik heb in de prijsklasse waarin ik zoek al genoeg leuke dingen gevonden. En daarin zitten ook mooie huisjes op Leidsche Rijn met 140 m2, maar ook mooie jaren '30 woningen met maar 90 m2 in de buurt van het centrum. Het huis in Leidsche Rijn is misschien wel mooier, groter etc. Mijn hart gaat toch uit naar die sfeervolle jaren '30 woning in de buurt van het centrum, dan maar wat minder ruimte.
pi_62041798
Was ook met een hypotheek bezig maar ik laat de rust even wederkeren om de gevolgen te zien. Laatste wat ik wil is een hypotheek op een pand waarvan de waarde 25% omlaag dondert in de komende 5 jaar.
pi_62043216
quote:
Op woensdag 1 oktober 2008 04:37 schreef jpjedi het volgende:
Was ook met een hypotheek bezig maar ik laat de rust even wederkeren om de gevolgen te zien. Laatste wat ik wil is een hypotheek op een pand waarvan de waarde 25% omlaag dondert in de komende 5 jaar.
Je had Jomanda als hypotheekadviseur, en ze heeft eerst even in haar glazen bol gekeken hoe de huizenmarkt er over 5 jaar bij staat? ik voorspel een persoonlijk faillissement als ze op deze manier hypotheken probeert te verkopen
pi_62043618
quote:
Op woensdag 1 oktober 2008 09:04 schreef DonJames het volgende:

[..]

Je had Jomanda als hypotheekadviseur, en ze heeft eerst even in haar glazen bol gekeken hoe de huizenmarkt er over 5 jaar bij staat? ik voorspel een persoonlijk faillissement als ze op deze manier hypotheken probeert te verkopen
Geweldig he, dat mensen nu opeens weten hoe of wat er gaat gebeuren op de huizenmarkt. Ze zouden miljarden kunnen verdienen met hun kennis, en toch blijven ze simpelweg op Fok rondlummelen
  woensdag 1 oktober 2008 @ 09:47:20 #75
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_62043947
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 19:06 schreef Stansfield het volgende:

[..]

Dat is zo prachtig. Noemen ze huizen van 280.000-320.000 starterswoningen
Wij verdienen beiden echt niet slecht hoor, maar wij kijken rond tot 220 ongeveer. En daar vind je dus geen fuck meer voor

Als ik voor een aardige prijs in een vinexwijk kan komen doe ik het zo denk ik hoor, maar zelfs dat is niet mogelijk. Je betaalt minstens 210 voor enkel een betonnen hok met keuken en badkamer en verder niks. Dan moet je je hypotheek nog ff flink ophogen voor vloeren e.d.
L'Enfer, c'est les autres.
pi_62044234
quote:
Op woensdag 1 oktober 2008 09:47 schreef Maria2.0 het volgende:

[..]

Dat is zo prachtig. Noemen ze huizen van 280.000-320.000 starterswoningen
Wij verdienen beiden echt niet slecht hoor, maar wij kijken rond tot 220 ongeveer. En daar vind je dus geen fuck meer voor

Als ik voor een aardige prijs in een vinexwijk kan komen doe ik het zo denk ik hoor, maar zelfs dat is niet mogelijk. Je betaalt minstens 210 voor enkel een betonnen hok met keuken en badkamer en verder niks. Dan moet je je hypotheek nog ff flink ophogen voor vloeren e.d.
Het is eigenlijk geen startersproject maar het is wel ons eerste koophuis vandaar. Ik heb kan dat huis alleen kopen doordat ik en mijn vriendin veel spaargeld hebben. Dus we sluiten een hypotheek af van 250 en de rest is allemaal eigen geld.
  woensdag 1 oktober 2008 @ 10:04:25 #77
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_62044325
quote:
Op woensdag 1 oktober 2008 10:00 schreef Stansfield het volgende:

[..]

Het is eigenlijk geen startersproject maar het is wel ons eerste koophuis vandaar. Ik heb kan dat huis alleen kopen doordat ik en mijn vriendin veel spaargeld hebben. Dus we sluiten een hypotheek af van 250 en de rest is allemaal eigen geld.
Ja ik zit net ook even te kijken, voor nieuwbouw kan je meer krijgen dan bestaande bouw natuurlijk.
Maargoed, dan nog redden wij 280 lang niet
Blijf maar rondkijken of er nog projecten langskomen die interessant zijn
L'Enfer, c'est les autres.
pi_62044675
quote:
Op woensdag 1 oktober 2008 09:04 schreef DonJames het volgende:

[..]

Tja ik volg de economie van dag tot dag en deze crisis is al een jaar aan de gang en is niet nieuw Echter mijn beslissing is van vorige week. Het gaat ook niet over een eerste huis maar over ontroerend goed project in Italie.

Maar nee ik heb geen glazen bol maar gewoon marktkennis.
pi_62045632
quote:
Op woensdag 1 oktober 2008 10:20 schreef jpjedi het volgende:

[..]

Tja ik volg de economie van dag tot dag en deze crisis is al een jaar aan de gang en is niet nieuw Echter mijn beslissing is van vorige week. Het gaat ook niet over een eerste huis maar over ontroerend goed project in Italie.

Maar nee ik heb geen glazen bol maar gewoon marktkennis.
Je kan miljarden verdienen met marktkennis, doe er wat mee zou ik zeggen
pi_62046285
doe toch niet zo vijandig joh. Ik neem mijn voorzorgsmaatregelen vanwege een verhoogd risico. Is dat nou zo vreemd?
  woensdag 1 oktober 2008 @ 17:50:18 #81
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_62055906
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 22:23 schreef StateOfMind het volgende:
Volgens mij was dat 5,5.
  woensdag 1 oktober 2008 @ 17:55:00 #82
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_62056019
En ik vind dat er gewoon huizen verkocht moeten blijven worden.
Niet zo angstig doen. Als je gewoon een bepaald bedrag leent waarvan JIJ weet dat je het terug kunt betalen is er niks aan de hand.

Laat je nooit wat wijsmaken door een bank die je vertelt dat je makkelijk 100.000 euro erbij kunt lenen. Gewoon niet doen en ZELF nadenken.

Als je bedrag X leent waarvan je weet dat je de rente maandelijks krijgt betaald bij een vast rentepercentage over 10 jaar of meer en daarbij kunt aflossen zodat het binnen 30 jaar van jou is, zit je ALTIJD veilig.

En wat de waarde van je onderpand doet maakt je niks uit, want je wordt je huis niet uitgezet want je hypotheekbedrag blijft hoe dan ook gelijk. En als je het wil verkopen en iets groters wil kopen is het al helemaal mooi. Want je nieuwe (duurdere) huis is ook minder waard geworden in de tussentijd waardoor je het makkelijker kunt kopen.
pi_62057788
quote:
Op woensdag 1 oktober 2008 11:34 schreef jpjedi het volgende:
doe toch niet zo vijandig joh. Ik neem mijn voorzorgsmaatregelen vanwege een verhoogd risico. Is dat nou zo vreemd?
`

Daar is inderdaad niks mis mee, al kan niemand in de toekomst kijken. Maar jouw stelling "een pand waarvan de waarde 25% omlaag dondert in de komende 5 jaar" kan ik op geen enkele manier uitleggen als voorzorgsmaatregelen vanwege een verhoogd risico, wel?

pi_62058254
quote:
Op woensdag 1 oktober 2008 10:20 schreef jpjedi het volgende:

[..]

niet over een eerste huis maar over ontroerend goed project in Italie.
Moet je er erg om huilen?
pi_62058281
quote:
Op woensdag 1 oktober 2008 19:11 schreef DonJames het volgende:

[..]

`

Daar is inderdaad niks mis mee, al kan niemand in de toekomst kijken. Maar jouw stelling "een pand waarvan de waarde 25% omlaag dondert in de komende 5 jaar" kan ik op geen enkele manier uitleggen als voorzorgsmaatregelen vanwege een verhoogd risico, wel?

Ok ik had iets meer inleving in de tekst verwacht.. ik bedoelde het meer als een karikatuur in de vorm van "stel dat". Excuses dat ik me daarover niet zo duidelijk heb uitgedrukt. Samengevat was is dit mijn overweging:

Neergaande economische trend -> risico`s indexeren -> Vastgoed kan kelderen zoals in VS bij onrustige financiėle markt trend -> Conclusie dat ik de plannen even bevries tot "beter weer"

Niets geen glazen bol dus maar boeren verstand en je goed informeren.
pi_62071413
Vorige maand hebben wij een bod op een huis gedaan en deze is geaccepteerd. Voorlopig koopcontract getekend en voor 8 oktober moeten wij de financiering rond hebben.

Voordat wij naar huizen zijn gaan kijken, hebben wij eerst een gesprek gehad met de hypotheker en de postbank. Deze zeiden allebei dat we gerust een huis konden uitzoeken.
Mijn vriend is ZZP'er, wat het allemaal wat moeilijker maakt.

Dus huis uitgezocht voor 204.000 euro. K.k. erbij en 10.000 bouwkosten, komen we op 234.000
Alles is opgestuurd, wil de Postbank ons nu maar maximaal 220.000 euro lenen!

Nouja, okee, doen we die 10.000 eraf. Maar alles moet nu weer opnieuw ingestuurd worden enzo, wat een gezeik en gedoe! Dus 8 oktober gaan we waarschijnlijk niet redden, postbank gaat nu uitstel aanvragen bij de makelaar.

Van de hypotheker ook nog een offerte gekregen van Florius (ABN AMRO ) en die willen ook max. 220.000 euro lenen.

Het komt ook wel goed enzo, maar het is gewoon rot dat ze eerst zeggen dat het allemaal kan en als puntje bij paaltje komt ineens niet meer
pi_62071601
quote:
Op donderdag 2 oktober 2008 10:52 schreef Shaienne het volgende:
Vorige maand hebben wij een bod op een huis gedaan en deze is geaccepteerd. Voorlopig koopcontract getekend en voor 8 oktober moeten wij de financiering rond hebben.

Voordat wij naar huizen zijn gaan kijken, hebben wij eerst een gesprek gehad met de hypotheker en de postbank. Deze zeiden allebei dat we gerust een huis konden uitzoeken.
Mijn vriend is ZZP'er, wat het allemaal wat moeilijker maakt.

Dus huis uitgezocht voor 204.000 euro. K.k. erbij en 10.000 bouwkosten, komen we op 234.000
Alles is opgestuurd, wil de Postbank ons nu maar maximaal 220.000 euro lenen!

Nouja, okee, doen we die 10.000 eraf. Maar alles moet nu weer opnieuw ingestuurd worden enzo, wat een gezeik en gedoe! Dus 8 oktober gaan we waarschijnlijk niet redden, postbank gaat nu uitstel aanvragen bij de makelaar.

Van de hypotheker ook nog een offerte gekregen van Florius (ABN AMRO ) en die willen ook max. 220.000 euro lenen.

Het komt ook wel goed enzo, maar het is gewoon rot dat ze eerst zeggen dat het allemaal kan en als puntje bij paaltje komt ineens niet meer
Typisch. Ik hoor dit soort verhalen best vaak, bij alle banken. Komt er eigenlijk gewoon op neer dat die lui niet te vertrouwen zijn en mensen expres op kosten jagen.
pi_62071835
Enige oplossing is een offerte op papier met geldigheids datum en gestelde voorwaarden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')