Heb je die laatste regel wel gezien?quote:Op woensdag 1 oktober 2008 20:35 schreef DIGGER het volgende:
[..]
Kijk, dat laatste hoeft voor mij niet (De PvdA wil liefst alles nivileren geloof ik), maar wel goed dat hier eens een discussie over op gang komt, want wat is een grens van 20K nu eenmaal, als het Nibud al aangeeft dat een beetje huishouden bedragen tussen 7 & 13 K minimaal op direct opneembare spaarrekeningen zou moeten hebben voor noodgevallen?
Opkrikken die grens!
Ik heb nog maar een paar honderd euro daar staan, grootste deel staat bij Icesave, maar nu toch maar even gemaild of ze mijn 4,5% willen verhogen naar 5,25%, wordt de komende dagen geregeldquote:Op donderdag 2 oktober 2008 10:59 schreef Mikkie het volgende:
Ik zie net die verhoging van de CEB pas. Mooi meegenomen
Ja! Je had gelijk.quote:Op donderdag 2 oktober 2008 10:37 schreef Aether het volgende:
[..]
Waarschijnlijk voor 18 uur vandaag. Ik heb het idee dat de Postbank het geld vaak nog een dag vasthoud.
Het wordt pas duurder voor mensen met minimaal 146k, zoals volgens mij iemand hiervoor al had uitgerekend (heb het niet nagerekend). Dus echt niet iedereen wordt er slechter van.quote:Op donderdag 2 oktober 2008 11:10 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Heb je die laatste regel wel gezien?
Belachelijk voorstel. Hij wil de belasting op het eigen geld van mensen met maar liefst 16,7% verhogen! Geld waar mensen al meerdere keren eerder belasting over hebben betaald.![]()
Altijd weer dat gerommel aan wetten en regels door mensen zonder verstand van zaken, waardoor op het eind uiteindelijk bijna iedereen er slechter uit komt
Dat is onzin. Belasting over vermogen betaal je elk jaar. Een betere garantieregeling hoop ik nooit gebruik van te hoeven maken. Als dus de belasting stijgt wordt het duurder voor iedereen die boven de vrije voet van de vermogensrendementsheffing uitkomt.quote:Op donderdag 2 oktober 2008 16:44 schreef 81Renrew het volgende:
[..]
Het wordt pas duurder voor mensen met minimaal 146k, zoals volgens mij iemand hiervoor al had uitgerekend (heb het niet nagerekend). Dus echt niet iedereen wordt er slechter van.
Het ging over het verhogen van de heffingsvrije voet...quote:Op donderdag 2 oktober 2008 17:16 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Dat is onzin. Belasting over vermogen betaal je elk jaar. Een betere garantieregeling hoop ik nooit gebruik van te hoeven maken. Als dus de belasting stijgt wordt het duurder voor iedereen die boven de vrije voet van de vermogensrendementsheffing uitkomt.
Is afhankelijk van welk buitenland, maar de meeste "normale" landen wel.quote:Op donderdag 2 oktober 2008 23:18 schreef Plakstrip het volgende:
Misschien een domme vraag, maar geven banken in het buitenland ook door aan Nederland hoeveel geld je bij hen hebt staan?
Panama niet hoorquote:Op donderdag 2 oktober 2008 23:48 schreef DonJames het volgende:
[..]
Is afhankelijk van welk buitenland, maar de meeste "normale" landen wel.
Leuk voor die mensen, maar andere banken dan? Om nog maar te zwijgen over de klanten van Van der Hoop Bankiers drie jaar geleden.quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 21:27 schreef corus het volgende:
Net bij het nos journaal : staat garandeert al je geld bij fortis ook al heb je miljoenen.
Dus 20-40k dnb garantie is niet meer van toepassing.
Ze moeten wel. De staatsinjectie is bijna direct weer verdampt.quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 21:27 schreef corus het volgende:
Net bij het nos journaal : staat garandeert al je geld bij fortis ook al heb je miljoenen.
Dus 20-40k dnb garantie is niet meer van toepassing.
quote:Min Fin: Fortis rekhouders haalden massaal geld van rekening
03-10-2008 19:59:00
Van DOW JONES NIEUWSDIENST
AMSTERDAM (Dow Jones)--De Nederlandse overheid is Fortis te hulp geschoten omdat dinsdag de kapitaalinjectie ter waarde van EUR4 miljard al geheel was verdampt. Dit zegt een woordvoerder van het Ministerie van Financien vrijdag tegen Dow Jones Nieuwsdienst.
"Op dinsdag nam De Nederlandsche Bank enorme geldbewegingen waar waarop minister Wouter Bos van Financien werd gebeld", aldus woordvoerder Jeroen Sprenger.
Volgens Sprenger werd er door rekeninghouders van Fortis zoveel geld van de rekeningen gehaald dat er ingegrepen moest worden. Hoeveel geld er werd weggehaald wil Sprenger niet zeggen. Ook de DNB wil desgevraagd hier niet op ingaan.
Sprenger geeft aan dat het bedrag van EUR16,8 miljard waarmee de Nederlandse staat de Nederlandse bancaire en verzekeringsactiviteiten van Fortis nv en het Fortis-deel van ABN AMRO Holding nv koopt wordt gefinancierd middels de uitgifte van leningen.
Bos: 'Maar bovenal hebben wij vandaag bereikt dat spaarders en klanten weten dat hun geld bij onze banken in veilige handen is'.quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 21:42 schreef Arcee het volgende:
Leuk voor die mensen, maar andere banken dan? Om nog maar te zwijgen over de klanten van Van der Hoop Bankiers drie jaar geleden.
Bos kan het nu toch niet meer maken welke bank dan ook wel failliet te laten gaan.
Hij bedoelt: "Bovenal hebben ze laten zien dat de belastingbetaler hoe dan ook voor de kosten opdraait"...quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 22:05 schreef Arcee het volgende:
[..]
Bos: 'Maar bovenal hebben wij vandaag bereikt dat spaarders en klanten weten dat hun geld bij onze banken in veilige handen is'.
'Onze' banken : dus abn-amro en fortisquote:Op vrijdag 3 oktober 2008 22:05 schreef Arcee het volgende:
[..]
Bos: 'Maar bovenal hebben wij vandaag bereikt dat spaarders en klanten weten dat hun geld bij onze banken in veilige handen is'.
Dat geldt voor álle banken dan, neem ik aan?
quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 22:07 schreef Arcee het volgende:
Of zou Bos met 'onze banken' Fortis en ABN Amro bedoelen?
quote:
Als hij dat wel doet dan is het wel een hele erge vorm van discriminatie qua staatssteun. Dat ze een bank staatssteun geven is al erg jammer, doch onvermijdelijk, maar nu moeten ze niet de ene bank ('hun bank') voor gaan trekken.quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 21:42 schreef Arcee het volgende:
[..]
Leuk voor die mensen, maar andere banken dan? Om nog maar te zwijgen over de klanten van Van der Hoop Bankiers drie jaar geleden.
Bos kan het nu toch niet meer maken welke bank dan ook wel failliet te laten gaan.
Hier zit precies het probleem: de overheid wil kostte wat het kost een slecht systeem in stand houden. Dat heet uitstel van executie.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 11:30 schreef Poekieman het volgende:
... De eerst omvallende banken krijgen geld, maar de volgende...? ...
Eens. Wat we nu zien in de bankensector is pure marktwerking, geen marktfalen zoals sommigen het noemen. Marktwerking is niet altijd even prettig, zeker niet op de korte termijn, maar het is wel nodig om slechte producten, bedrijven en systemen af te straffen en te laten verdwijnen.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 11:46 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Hier zit precies het probleem: de overheid wil kostte wat het kost een slecht systeem in stand houden. Dat heet uitstel van executie.
Rekening open is heel simpel: surf naar de site en vraag een aan, de rest wijst zich vanzelf. Zitten geen haken en ogen aan, het is helemaal gratis en je mag storten en weer terugstorten hoeveel en wanneer je maar wilt. Bij een faillissement treedt de depositogarantieregeling in werking, bij een faillissement van CEB moeten de andere banken betalen, DNB regelt dit. Tot 20.000 euro loop je geen risico.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 16:51 schreef foetre het volgende:
Ik zit erover na te denken om een spaarrekening bij Credit Europe Bank te openen.Ik zit nu bij de Rabo maar dat levert niet echt veel op.
Zitten er nog haken en ogen aan om bij die bank een rekening te openen?Hoe gaat het in ze werk als ze wel failliet gaan?Dus hoe zou ik m'n geld via de nederlandse bank terug kunnen krijgen?
Ok thnx en hoe zit het met termijndeposto?Zag 5.75 procent voor 3 maandenquote:Op zaterdag 4 oktober 2008 17:05 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Rekening open is heel simpel: surf naar de site en vraag een aan, de rest wijst zich vanzelf. Zitten geen haken en ogen aan, het is helemaal gratis en je mag storten en weer terugstorten hoeveel en wanneer je maar wilt. Bij een faillissement treedt de depositogarantieregeling in werking, bij een faillissement van CEB moeten de andere banken betalen, DNB regelt dit. Tot 20.000 euro loop je geen risico.
Op hun site zie ik 5% voor drie maanden, 5,75% voor twee jaar.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 17:12 schreef foetre het volgende:
[..]
Ok thnx en hoe zit het met termijndeposto?Zag 5.75 procent voor 3 maanden
Geld is het probleem niet eerder dat je hem dan 2 jaar vast moet laten staan.Ik wil aan me eigen geld zitten als ik dat wil.3 maanden viel nog te overzien maar 2 jaar niet.Ik vindt het wel vreemd dat een gewone spaarrekening 5.25% geeft en 3 maanden termijndeposito 5%quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 17:19 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Op hun site zie ik 5% voor drie maanden, 5,75% voor twee jaar.
http://www.crediteurope.nl/fb/sites/nl/nl/consumer/rates/
De termijndeposito's vallen ook onder de depositogarantieregeling, als je een rekening hebt bij CEB kun je met een paar klikken een termijndeposito starten. Voorwaarde is wel dat je minimaal ¤ 2.500 inlegt.
Nog vreemder is dat voor 1 maand het maar 3,55% is. Bij NIBC krijg je trouwens 5,5% voor drie maand en de normale rekening is daar ook 5,25%: http://www.nibcdirect.nl/quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 17:22 schreef foetre het volgende:
[..]
Geld is het probleem niet eerder dat je hem dan 2 jaar vast moet laten staan.Ik wil aan me eigen geld zitten als ik dat wil.3 maanden viel nog te overzien maar 2 jaar niet.Ik vindt het wel vreemd dat een gewone spaarrekening 5.25% geeft en 3 maanden termijndeposito 5%
Ok nog een vraagje over CEB hoe werkt dat internetbankieren?Krijg je inlogcodes via sms of op papier zoals bij de postbank of werkt het via een cardreader zoals rabo .quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 17:25 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Nog vreemder is dat voor 1 maand het maar 3,55% is. Bij NIBC krijg je trouwens 5,5% voor drie maand en de normale rekening is daar ook 5,25%: http://www.nibcdirect.nl/
Hier heb ik verder geen ervaring mee, maar ik ga er vanuit dat het hetzelfde werkt als bij CEB. Het valt iig ook onder de depositogarantieregeling, dus je loopt ook daar geen risico.
Je krijgt een klantennummer en een pincode via de post, die twee heb je nodig om te kunnen inloggen.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 17:29 schreef foetre het volgende:
[..]
Ok nog een vraagje over CEB hoe werkt dat internetbankieren?Krijg je inlogcodes via sms of op papier zoals bij de postbank of werkt het via een cardreader zoals rabo .
Hmm ok.Ik ga het nu aanvragen bevalt het niet kan ik het altijd nog opzeggen.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 17:32 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Je krijgt een klantennummer en een pincode via de post, die twee heb je nodig om te kunnen inloggen.
Ik heb 't een paar maanden geleden ook gedaan. Tot nu toe niks te klagen. Aanmelding verliep prima, altijd een overzicht van je cash online. Kost niks, niks te verliezen dus (tot 20k danquote:Op zaterdag 4 oktober 2008 17:37 schreef foetre het volgende:
[..]
Hmm ok.Ik ga het nu aanvragen bevalt het niet kan ik het altijd nog opzeggen.
Ik hoop juist dat mensen alsnog weglopen! 't Is nou niet alsof ambtenaren het imago van efficient werken e.d. hebben...quote:Bos leek niet bang dat veel mensen nu overstappen naar de „staatbank”, die het kabinet met 16,8 miljard euro heeft gered.
Maar, om met Bos z'n eigen woorden te spreken: 'bovenal hebben wij vandaag bereikt dat spaarders en klanten weten dat hun geld bij onze banken in veilige handen is'.quote:Op zondag 5 oktober 2008 08:37 schreef allsystemshalt het volgende:
Bos staat open voor verhoging spaardersgarantie
...
Als dat doorgaat zou dat meer rust voor de spaarders en banken brengen
Met 'onze banken' bedoelt Bos de banken die onder het NL deposito garatie stelsel vallen. Alleen Fortis dreigde op korte termijn om te vallen - hoewel het me niets zou verbazen als morgen ING ook komt aankloppen bij Bos.quote:Op zondag 5 oktober 2008 11:02 schreef Arcee het volgende:
[..]
Maar, om met Bos z'n eigen woorden te spreken: 'bovenal hebben wij vandaag bereikt dat spaarders en klanten weten dat hun geld bij onze banken in veilige handen is'.
Als het toch al veilig is, waarom dan de bankgarantie verhogen? Dat laatste geeft juist aan dat het maar tot een bepaalde grens veilig is.
Nederlandse garantie is relatief laag. In het VK is de garantie £35.000 (±¤44.000) en in Frankrijk ¤70.000; wat hoger zou zeker kunnen.quote:Op zondag 5 oktober 2008 08:37 schreef allsystemshalt het volgende:
Nu is voor Nederlanders 100 procent van de eerste 20.000 euro gegarandeerd.
Van de volgende 20.000 euro is 90 procent gegarandeerd.
Al met al betekent dit maximaal 38.000 euro. Deskundigen verwachten dat dit bedrag oploopt tot 50.000 tot 60.000 euro
Met onze banken bedoelt Bos waarschijnlijk niet alle banken die onder het Nederlandse depositogarantiestelsel vallen, maar alleen de systeembanken. Als er kleine banken om dreigen te vallen dan gaat Bos niet ingrijpen.quote:Op zondag 5 oktober 2008 11:26 schreef Poekieman het volgende:
[..]
Met 'onze banken' bedoelt Bos de banken die onder het NL deposito garatie stelsel vallen. Alleen Fortis dreigde op korte termijn om te vallen - hoewel het me niets zou verbazen als morgen ING ook komt aankloppen bij Bos.
Klopt, het bankensysteem is de oorzaak hiervan.quote:Op zondag 5 oktober 2008 12:51 schreef RemcoDelft het volgende:
Plus dat juist het bestaan van die "systeembanken" de oorzaak van het probleem is!
Dan zal NL wel volgen.quote:Duitsland garandeert spaartegoeden
` De Duitse regering garandeert de
volledige waarde van spaartegoeden in
Duitsland.Bondskanselier Merkel heeft
dat bekendgemaakt.Tot nu toe dekte de
wettelijke garantie in geval van een
faillissement van een bank 90% van de
tegoeden tot een maximum van e.20.000.
Gisteren leverde Merkel nog kritiek op
de Ierse regering,die onlangs volledige
staatsgarantie voor tegoeden bij Ierse
banken instelde.Die maatregel zou tot
een vlucht van spaarders van Engeland
naar Ierland kunnen leiden.
Volgens waarnemers zullen nu ook andere
EU-landen snel tot volledige garantie
van spaargeld overgaan.
Nee, volledige spaartegoeden garanderen in plaats van gelimiteerd tot een bepaald bedrag.quote:Op zondag 5 oktober 2008 20:03 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Spaartegoeden garanderen? Zoals ze NL nu al doet?
Volledige.quote:Op zondag 5 oktober 2008 20:03 schreef athlonkmf het volgende:
Spaartegoeden garanderen? Zoals ze NL nu al doet?
Zou je dat nu wel doen?quote:Op zondag 5 oktober 2008 20:47 schreef Erasmo het volgende:
Morgen open ik een rekening bij Icesave, derhalve dus een tvp
quote:Op maandag 6 oktober 2008 13:17 schreef MrFl0ppY het volgende:
Interessant artikel over IJsland
Zit er toch aan te denken om mijn geld bij Icesave weg te halen en een rekening te openen bij CEB. Sta liever bij de DNB aan de deur dan in IJsland. Word me nu toch wel te heet aan de voeten.
weet ik. maar ja, moest eigenlijk een dure uitgave doen. Uiteindelijk hoef ik pas een maand of twee later te doen. Dus dan maar gelijk naar NIBC gedaan ipv terug naar ICEsave.quote:Op maandag 6 oktober 2008 13:29 schreef Bulletdodger het volgende:
Al dat overhevelen kost je handen vol met geld
Sowieso altijd minimaal twee rekeningen aanhouden.quote:Op maandag 6 oktober 2008 13:17 schreef MrFl0ppY het volgende:
Interessant artikel over IJsland
Zit er toch aan te denken om mijn geld bij Icesave weg te halen en een rekening te openen bij CEB. Sta liever bij de DNB aan de deur dan in IJsland. Word me nu toch wel te heet aan de voeten.
Heb ik ook; IceSave en Toprekening bij de Postbank. Geld gewoon verdeeld over die 2 rekeningenquote:Op maandag 6 oktober 2008 14:36 schreef Aether het volgende:
[..]
Sowieso altijd minimaal twee rekeningen aanhouden.
Hmmm heb je de russische beurzen de afgelopen tijd niet gevolgd?quote:Op maandag 6 oktober 2008 17:36 schreef MrFl0ppY het volgende:
De overboeking is gedaan. Ga geen risico lopen voor een paar dagen rente. Heb tenslotte ook een rekening bij ATB.
Wat is dan wel een veilige plek met hoge rente? Alle beurzen gaan immers naar beneden.quote:Op maandag 6 oktober 2008 17:59 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Hmmm heb je de russische beurzen de afgelopen tijd niet gevolgd?
ATB lijkt mij nu ook niet echt een plek die veilig is.
Dat deed je al door je geld daar te plaatsen, ik kan me niet voorstellen dat je niet wist dat die bank er eigenlijk niet goed voorstond. Ik neem aan dat je enige vorm van huiswerk hebt gedaan.quote:Op maandag 6 oktober 2008 18:55 schreef dyna18 het volgende:
Maar jah... ik ben niet bereid risico te lopen met mijn spaargeld, dus nu er geruchten zijn dat het misgaat in Ierland haal ik ook mijn geld weg.
Volgens mij stond de bank er juist wel goed voor. Hun kaspositie was volgens mij in prima verhoudingen. En dat is volgens mij nu nog steeds zo.quote:Op maandag 6 oktober 2008 19:23 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Dat deed je al door je geld daar te plaatsen, ik kan me niet voorstellen dat je niet wist dat die bank er eigenlijk niet goed voorstond. Ik neem aan dat je enige vorm van huiswerk hebt gedaan.
Yep, het hele systeem is gebouwd op dikke lucht...quote:Op maandag 6 oktober 2008 18:52 schreef RJD het volgende:
[..]
Wat is dan wel een veilige plek met hoge rente? Alle beurzen gaan immers naar beneden.
Klopt. En dat is het stomme: banken zijn gewoon VETTE NEP: zolang het goed gaat en iedereen geld komt brengen, doen ze goede zaken, en zodra ook maar een paar mensen hun geld terug willen, blijkt er niets meer te halen te zijn....quote:Op maandag 6 oktober 2008 19:26 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Waarom ik toch weg ga, terwijl de bank er naar mijn mening goed voor staat? Omdat geen enkele bank een bankrun kan overleven. Zelfs de rabobank zal failliet gaan als ineens 20% van haar klanten besluit zijn tegoeden op te eisen.
Why that?quote:Op maandag 6 oktober 2008 14:36 schreef Aether het volgende:
[..]
Sowieso altijd minimaal twee rekeningen aanhouden.
Ik neem aan dat je niet gelijk je spaargeld terugkrijgt als er een bank failliet gaat, dan is het altijd handig als je een rekening bij een andere bank hebt voor het geval je wat spaargeld nodig hebtquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |