Ook al zo'n goede organisatie dus..quote:Op maandag 29 september 2008 21:46 schreef Isegrim het volgende:
Ik heb nooit maatschappijleer gehad. Ik wist niet dat ik dat vak had en ben er nooit heen geweest. Niemand heeft me ooit gemist want ik stond ook niet op de lijst.
Waarom je niet rechts moet stemmen, waarom D66 de enige liberale partij is, de zorg met de VVD in de uitverkoop gezet wordt, Partij voor de Dieren als oppositie partij een leuke speler is, net als Fortuin dat zou zijn in de oppositie. Dat soort wijsheden moet je ze dan bijbrengenquote:Op maandag 29 september 2008 21:46 schreef WHATSHESAID het volgende:
[..]
Lineaal-uurtjes?
Het leuke aan maatschappijleer vond en vind ik dat je het als docent heel interactief kunt maken. Jammer genoeg is het vaak een ondergeschoven kindje op middelbare scholen, maar de onderwerpen die worden behandeld zijn over het algemeen heel nuttig voor de algemene ontwikkeling van puberts (waarom stemmen, hoe zit de politiek in elkaar, zelf een mening vormen, de actualiteit volgen).
quote:Op maandag 29 september 2008 21:49 schreef Alicey het volgende:
[..]
Preventie is belangrijker dan repressie.
Edit: stuk of tien [ge-edit omdat ik niet weet of iedereen het leuk vindt als ik publiceer dat ze mij IRL kennenquote:Op maandag 29 september 2008 21:48 schreef WHATSHESAID het volgende:
[..]
Ik denk het wel hoorLijkt me gezellig! Komen er heel veel fokkerts/R'damtopiccerts?
Ik zit alleen maar met lefties in de klas. Van gematigd links tot echt extreem linksquote:Op maandag 29 september 2008 21:50 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Waarom je niet rechts moet stemmen, waarom D66 de enige liberale partij is, de zorg met de VVD in de uitverkoop gezet wordt, Partij voor de Dieren als oppositie partij een leuke speler is, net als Fortuin dat zou zijn in de oppositie. Dat soort wijsheden moet je ze dan bijbrengen
Trustenquote:Op maandag 29 september 2008 21:52 schreef Alicey het volgende:
* Alicey gaat zo weer een beetje bijslapen.
wtr allemaal (Ook LHV)!![]()
Tofquote:Op maandag 29 september 2008 21:53 schreef WHATSHESAID het volgende:
[..]
Ik zit alleen maar met lefties in de klas. Van gematigd links tot echt extreem links.
Dat is dan wel een beetje jammer, dat alle maatschappijleerdocenten blijkbaar links zijn...quote:Op maandag 29 september 2008 21:53 schreef WHATSHESAID het volgende:
[..]
Ik zit alleen maar met lefties in de klas. Van gematigd links tot echt extreem links.
dan kunnen ze nog steeds gewoon uitleggen hoe het in elkaar zitquote:Op maandag 29 september 2008 21:55 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dat is dan wel een beetje jammer, dat alle maatschappijleerdocenten blijkbaar links zijn...
tsja. die zijn ook maatschappelijk betrokken. rechts denkt alleen aan zichzelf en op de laatste plaats aan een ander.quote:Op maandag 29 september 2008 21:55 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dat is dan wel een beetje jammer, dat alle maatschappijleerdocenten blijkbaar links zijn...
Complete bullshit natuurlijk.quote:Op maandag 29 september 2008 21:59 schreef ebeaydojraes het volgende:
[..]
tsja. die zijn ook maatschappelijk betrokken. rechts denkt alleen aan zichzelf en op de laatste plaats aan een ander.
Ja, vind ik ook wel jammer. Maar wel instant grapjes over Wilders en Verdonkquote:Op maandag 29 september 2008 21:55 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Volgens mij doen maatschappijleerdocenten dat nou juist vaak wel...quote:Op maandag 29 september 2008 21:58 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
dan kunnen ze nog steeds gewoon uitleggen hoe het in elkaar zittis niet de taak van n docent om zn mening te onderwijzen
Toffie.quote:Op maandag 29 september 2008 22:00 schreef WHATSHESAID het volgende:
[..]
Ja, vind ik ook wel jammer. Maar wel instant grapjes over Wilders en Verdonk.
Ik heb je b-day in m'n agenda gezet, was even bang dat het in het weekend viel dat ik opvakantie
ga, maar het is een week eerder
Mwoah, ik denk dat dat in de praktijk best vaak (te vaak) gebeurt. We hadden er laatst een discussie over in de groep en de meeste mensen willen wanneer ze voor de klas staan gelijk hun politieke voorkeur aan die leerlingen openbaren (ik was serieus een van de weinigen die dat in het midden zou laten). Kleurloos kun je niet zijn, maar ik denk dat veel aankomende docenten (mijn klasgenoten dus) niet beseffen dat hun taak het leiden van debatten/discussies is en zich daar verder niet teveel in te mengen. Het doel van het vak is juist dat leerlingen zelf een mening vormen.quote:Op maandag 29 september 2008 21:58 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
dan kunnen ze nog steeds gewoon uitleggen hoe het in elkaar zittis niet de taak van n docent om zn mening te onderwijzen
quote:Op maandag 29 september 2008 22:04 schreef WHATSHESAID het volgende:
[..]
Mwoah, ik denk dat dat in de praktijk best vaak (te vaak) gebeurt. We hadden er laatst een discussie over in de groep en de meeste mensen willen wanneer ze voor de klas staan gelijk hun politieke voorkeur aan die leerlingen openbaren (ik was serieus een van de weinigen die dat in het midden zou laten). Kleurloos kun je niet zijn, maar ik denk dat veel aankomende docenten (mijn klasgenoten dus) niet beseffen dat hun taak het leiden van debatten/discussies is en zich daar verder niet teveel in te mengen. Het doel van het vak is juist dat leerlingen zelf een mening vormen.
Cool, hoe lang ga je? Geloof dat ik zoiets wel eens opgevangen heb in het dieettopic, maar die topics gaan altijd zo achterlijk snelquote:Op maandag 29 september 2008 22:01 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Toffie.Ik ga de week erna ook op vakantie. Texas.
Geen complete bullshit. Sterker nog, ik denk zelfs dat je daarom minder mensen met een rechtse voorkeur in het onderwijs zult vinden.quote:Op maandag 29 september 2008 22:00 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Complete bullshit natuurlijk.Niet dat ik 'rechts' ben. Ik ben liberaal. Ik wil maximale vrijheid voor iedereen.
Wilders en Verdonk zijn ook een grapjequote:Op maandag 29 september 2008 22:00 schreef WHATSHESAID het volgende:
[..]
Ja, vind ik ook wel jammer. Maar wel instant grapjes over Wilders en Verdonk.
Ik heb je b-day in m'n agenda gezet, was even bang dat het in het weekend viel dat ik opvakantie
ga, maar het is een week eerder
Nu kunnen we weer Gouda-grapjes maken, de link is gelegd!quote:Op maandag 29 september 2008 22:12 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Wilders en Verdonk zijn ook een grapje![]()
Beide wel erg gevaarlijk in houding. Zie je het voor je, dat wilders werkelijk het leger in gaat zetten tegen die 10 probleem marokkanen?
maar niet met ov, want zelf connexxion mijd goudaquote:Op maandag 29 september 2008 22:16 schreef WHATSHESAID het volgende:
[..]
Nu kunnen we weer Gouda-grapjes maken, de link is gelegd!
Ik was van het weekend nog in Gouda. Er was kermis....
quote:Op maandag 29 september 2008 22:16 schreef WHATSHESAID het volgende:
[..]
Nu kunnen we weer Gouda-grapjes maken, de link is gelegd!
Ik was van het weekend nog in Gouda. Er was kermis....
Gelukkig woont mijn Gouwenees niet in een pauperwijkquote:Op maandag 29 september 2008 22:20 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
maar niet met ov, want zelf connexxion mijd gouda
Mijn leraar maatschappijleer die ik op de middelbare school had heeft het nooit over zijn politieke voorkeur gehad. Maargoed, die had dan ook nergens een eigen mening over.quote:Op maandag 29 september 2008 22:04 schreef WHATSHESAID het volgende:
[..]
Mwoah, ik denk dat dat in de praktijk best vaak (te vaak) gebeurt. We hadden er laatst een discussie over in de groep en de meeste mensen willen wanneer ze voor de klas staan gelijk hun politieke voorkeur aan die leerlingen openbaren (ik was serieus een van de weinigen die dat in het midden zou laten). Kleurloos kun je niet zijn, maar ik denk dat veel aankomende docenten (mijn klasgenoten dus) niet beseffen dat hun taak het leiden van debatten/discussies is en zich daar verder niet teveel in te mengen. Het doel van het vak is juist dat leerlingen zelf een mening vormen.
Voor een keertje is zoiets nog best grappig.quote:Op maandag 29 september 2008 22:12 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Wilders en Verdonk zijn ook een grapje![]()
Beide wel erg gevaarlijk in houding. Zie je het voor je, dat wilders werkelijk het leger in gaat zetten tegen die 10 probleem marokkanen?
Niet zo heel lang; tien dagen.quote:Op maandag 29 september 2008 22:06 schreef WHATSHESAID het volgende:
[..]
Cool, hoe lang ga je? Geloof dat ik zoiets wel eens opgevangen heb in het dieettopic, maar die topics gaan altijd zo achterlijk snel. Ik noteer meestal alleen in die tabel even hoeveel ik weeg, handig om bij te houden
Dat hele links/rechts onderscheid vind ik slaan als een tang op een varken. Op sommige vlakken ben ik 'rechts', op andere vlakken juist 'links'. Die tweedeling is gewoon achterhaald.quote:Op maandag 29 september 2008 22:08 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Geen complete bullshit. Sterker nog, ik denk zelfs dat je daarom minder mensen met een rechtse voorkeur in het onderwijs zult vinden.
Daar komt ook nog eens bij dat links niet automatisch rechts slecht vindt. Zolang de maatschappelijke & sociaalzwakkeren maar top-beschermd blijven.
Mooiste van alles blijft nog wel dat de rechtse partijen ooit gastarbeiders naar Nederland hebben gehaald. Onder links-protest.
Toen bleek dat deze niet meer weg gingen, en ze tot de "sociaal zwakkeren" gingen behoren, ontfermde de linkse partijen zich óók over allochtonen.
Amen!quote:Op dinsdag 30 september 2008 07:22 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dat hele links/rechts onderscheid vind ik slaan als een tang op een varken. Op sommige vlakken ben ik 'rechts', op andere vlakken juist 'links'. Die tweedeling is gewoon achterhaald.
Over het beschermen van die zogenaamde sociaal zwakkeren van jou kan ik alleen maar zeggen dat zachte heelmeesters stinkende wonden maken. Onze overheid houdt mensen zódanig de hand boven het hoofd, dat ze zich volkomen afhankelijk op gaan stellen en je dus steeds meer 'sociaal zwakkeren' krijgt. Als je wilt dat je kind een zelfstandig wezen wordt, moet je het loslaten.
En natuurlijk zijn er wel mensen die bescherming verdienen en nodig hebben, maar dan hebben we het over de écht zwakkeren.
Misschien haal je oorzaak en gevolg door elkaar.quote:Op dinsdag 30 september 2008 07:48 schreef ebeaydojraes het volgende:
Links rechts bestaat al is niet alles zwart wit. Maar rechts is pas sociaal betrokken als ze er zelf beter van worden. EN ja niet iedereen is geheel onbaatzuchtig, maar er zijn genoeg gradaties.
en over het hele hand boven het hoofd houden. Blijkbaar is het nodig. Zeker in deze financiele aankomende depressie. Kijk naar hoe mensen zichzelf momenteel in de schulden werken. Blijkbaar zijn er genoeg mensen die NIET voor zichzelf kunnen opkomen, die niet zelf slim genoeg zijn om voor zichzelf te kunnen zorgen. EN juist nu is er dus toezicht nodig. Afbouw van regels door de liberalen in goede tijden, leiden slechte tijden weer in. Ze zullen het ook nooit leren!
quote:Op dinsdag 30 september 2008 07:22 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dat hele links/rechts onderscheid vind ik slaan als een tang op een varken. Op sommige vlakken ben ik 'rechts', op andere vlakken juist 'links'. Die tweedeling is gewoon achterhaald.
Over het beschermen van die zogenaamde sociaal zwakkeren van jou kan ik alleen maar zeggen dat zachte heelmeesters stinkende wonden maken. Onze overheid houdt mensen zódanig de hand boven het hoofd, dat ze zich volkomen afhankelijk op gaan stellen en je dus steeds meer 'sociaal zwakkeren' krijgt. Als je wilt dat je kind een zelfstandig wezen wordt, moet je het loslaten.
En natuurlijk zijn er wel mensen die bescherming verdienen en nodig hebben, maar dan hebben we het over de écht zwakkeren.
Weet je hoeveel straatkinderen Nederland heeft, om maar iets te noemen?quote:Op dinsdag 30 september 2008 07:22 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Als het alternatief 'geen eten' is, ben je heus wel gemotiveerd hoor.quote:Op dinsdag 30 september 2008 09:33 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Weet je hoeveel straatkinderen Nederland heeft, om maar iets te noemen?En natuurlijk, als je kán werken, en er is werk dat je ook enigszins ligt, dan moet je dat gewoon doen. Maar het "je moet alles aanpakken" principe werkt niet. Daar creeër je geen gemotiveerde krachten mee
![]()
Neem mijn voormalig buurmanquote:Op dinsdag 30 september 2008 10:30 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Als het alternatief 'geen eten' is, ben je heus wel gemotiveerd hoor.
Ik zie het probleem echt niet. Ik heb zo lang kutwerk gedaan gewoon omdat er nou eenmaal geld moest binnenkomen en omdat er niks anders was. Ik ben d'r niet minder van geworden. Wat jij propageert vind ik een verwende houding.
geen opleiding is zijn eigen fout. Had hij zich dan eerder moeten realiseren.quote:Op dinsdag 30 september 2008 10:34 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Neem mijn voormalig buurmanVeertig gepasseerd, verhuist naar het noord-oosten des lands voor zn werk, gaat zn werkgever over de kop na 3 jaar. Programmeur, tijdens zn VWO al een baan aangeboden gekregen en dus geen opleiding, over de veertig.
Die moest verplicht gaan solliciteren. Probeer dan uberhaupt maar iets te vinden waar ze je aannemen s:)
Had je 25 jaar terug ook hele relevante opleidingen voor een programmeurquote:Op dinsdag 30 september 2008 10:50 schreef Fugie het volgende:
[..]
geen opleiding is zijn eigen fout. Had hij zich dan eerder moeten realiseren.
En ja ik begrijp dat dat redelijk hard is, maar uiteindelijk zijn dat de feiten. Als er straks iets mis gaat en ik moet ergens wcs gaan scrobben heb ik pech, maar ik moet toch eten (tenzij het lucratiever is om niets te doen en in ww te gaan zitten)
Desnoods ga je schoonmaken of schoffelen. Ik zie nogmaals het probleem niet.quote:Op dinsdag 30 september 2008 10:34 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Neem mijn voormalig buurmanVeertig gepasseerd, verhuist naar het noord-oosten des lands voor zn werk, gaat zn werkgever over de kop na 3 jaar. Programmeur, tijdens zn VWO al een baan aangeboden gekregen en dus geen opleiding, over de veertig.
Die moest verplicht gaan solliciteren. Probeer dan uberhaupt maar iets te vinden waar ze je aannemen s:)
Het probleem is dat je maximaal 9? procent in salaris achteruit mag (en kan..) gaan. En dat er geen schoonmaakbedrijf is dat zn personeel zulke salarissen betaald. Ik weet niet wat jij van plan was WSS te gevenquote:Op dinsdag 30 september 2008 11:41 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Desnoods ga je schoonmaken of schoffelen. Ik zie nogmaals het probleem niet.
En ondertussen je vaste lasten, hypotheek, én je avondopleiding van een lager salaris betalen?quote:Op dinsdag 30 september 2008 11:53 schreef littledrummergirl het volgende:
ik vind wel dat je ( desnoods tijdelijk) gewoon ff ander werk moet gaan doen... op zn minst je best doen om geld te verdienen. En ja, dat is dan misschien minder dan dat je eerst kreeg, maar dan ga je maar n avondopleiding of weet ik wat doen, kun je daarna weer aant werk.
ja, of je neemt een lening, of je partner gaat ( meer) werken, of, of, of..quote:Op dinsdag 30 september 2008 11:55 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
En ondertussen je vaste lasten, hypotheek, én je avondopleiding van een lager salaris betalen?
hoezo mag ik maar maximaal 9 procent in salaris achteruit ? Lijkt me niet dat iemand voor mij kan bepalen of ik accepteer om meer dan 9 procent in te leveren.quote:Op dinsdag 30 september 2008 11:49 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Het probleem is dat je maximaal 9? procent in salaris achteruit mag (en kan..) gaan. En dat er geen schoonmaakbedrijf is dat zn personeel zulke salarissen betaald. Ik weet niet wat jij van plan was WSS te geven![]()
Of wil je mensen die net 3 jaar in een woning zitten dr uit zetten, kinderen (weer) naar een andere school, want tja, stel je voor dat je niet zomaar iedere vorm van werk gaat doen, al verdient het een factor 3 of 4 minder?
Daarvoor zijn bankrekeningen en sparen uitgevonden en bovendien vind ik dat een overheid in zulke gevallen wel mag helpen.quote:Op dinsdag 30 september 2008 11:55 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
En ondertussen je vaste lasten, hypotheek, én je avondopleiding van een lager salaris betalen?
dat is volgens mij alleen het geval bij een werkloosheidsuitkering, dan krijg je een percentage van je laatst verdiende salarig ( maar dat is niet 9% minder, dat is geloof ik 75% van je laatst verdiende salaris)quote:Op dinsdag 30 september 2008 13:01 schreef Fugie het volgende:
[..]
hoezo mag ik maar maximaal 9 procent in salaris achteruit ? Lijkt me niet dat iemand voor mij kan bepalen of ik accepteer om meer dan 9 procent in te leveren.
Ik weet iig. dat uitzendinstanties nooit meer dan 9% onder laatst verdient mogen gaan zitten.quote:Op dinsdag 30 september 2008 13:17 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
dat is volgens mij alleen het geval bij een werkloosheidsuitkering, dan krijg je een percentage van je laatst verdiende salarig ( maar dat is niet 9% minder, dat is geloof ik 75% van je laatst verdiende salaris)
tijd om je te bekeren dusquote:Op dinsdag 30 september 2008 13:30 schreef Lastpost het volgende:
Zometeen ook maar even langs het Cwi, lang leve de sollicitaties die niet vlotten.
En via deze weg een bedankje naar de RET controlleur die m'n chipkaart accepteerde zonder hem door de scanner heen te halen, saldo was op en dan zul je net zien dat ze een controle houden.
Toch benieuwd of het kwam door het Jesus-loves-you propaganda boekje dat ik in me hand gedruk kreeg, teken van boven?
Ja, woning verkopen, niets aan te doen. En daar kun je je dus tegen verzekeren, tegen inkomensverlies. Doe je dat niet, dan heb je pech gehad. Eigen verantwoordelijkheid. Dat is gewoon bij alles mijn uitgangspunt. Keuzes hebben gevolgen en je zult moeten leven met de gevolgen van je keuzes.quote:Op dinsdag 30 september 2008 11:49 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Het probleem is dat je maximaal 9? procent in salaris achteruit mag (en kan..) gaan. En dat er geen schoonmaakbedrijf is dat zn personeel zulke salarissen betaald. Ik weet niet wat jij van plan was WSS te geven![]()
Of wil je mensen die net 3 jaar in een woning zitten dr uit zetten, kinderen (weer) naar een andere school, want tja, stel je voor dat je niet zomaar iedere vorm van werk gaat doen, al verdient het een factor 3 of 4 minder?
Niet elke keuze maak jezelf + dat er veel omgevingsfactoren bij komen kijken (economie, gezin/familie, pech, ... ) dan kan je het wel bewust zwart/wit of met oogkleppen, net hoe je wilt, gaan beoordelen, maar daar worden juist de mensen die er niets aan kunnen doen de dupe van.quote:Op dinsdag 30 september 2008 17:54 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ja, woning verkopen, niets aan te doen. En daar kun je je dus tegen verzekeren, tegen inkomensverlies. Doe je dat niet, dan heb je pech gehad. Eigen verantwoordelijkheid. Dat is gewoon bij alles mijn uitgangspunt. Keuzes hebben gevolgen en je zult moeten leven met de gevolgen van je keuzes.
Vind je dat het nu opeens stukken beter gaat met een linkse partij aan het roer van financiën?quote:Op dinsdag 30 september 2008 09:33 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
De tweedeling Links/Rechts is imho niet achterhaald. Dat het rechtse financiele beleid niet werkt zien we welWelke rechtse partij heeft tót nu altijd de scepter gezwaaid over de financiën?
Of van standpunt veranderd door de loop der tijden. Veel dingen leer je pas door ze zelf te zien of mee te maken. Daarom denkt bijna iedereen (als het goed is althans) heel anders over bepaalde zaken dan 10 jaar geleden. In sommige gevallen geldt dat ook voor de politieke voorkeur en in sommige gevallen is dat verschil heel radicaal.quote:Op dinsdag 30 september 2008 10:01 schreef LeeHarveyOswald het volgende:van de frontpage, nav. dat ze nu ineens toegeeft dat ze vergeten was (bestuurs!)lid te zijn van de PSP (GroenLinks):
Niet links, niet rechts, met alle winden mee
Met niet werken heb je helemaal geen salaris en da's nog heel veel minder. Terwijl je een ander baantje hebt kun je solliciteren voor iets beters.quote:Op dinsdag 30 september 2008 11:55 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Ze halen het ding soms wel door een apparaatje, maar meestal vinden ze het al genoeg om hem te zien. Sommigen weten niet dat ook andere vervoersbedrijven een OV chipkaart uitgeven en vragen dan heel chagrijnig "Wat moet ik met dat ding?quote:Op dinsdag 30 september 2008 13:30 schreef Lastpost het volgende:
Zometeen ook maar even langs het Cwi, lang leve de sollicitaties die niet vlotten.
En via deze weg een bedankje naar de RET controlleur die m'n chipkaart accepteerde zonder hem door de scanner heen te halen, saldo was op en dan zul je net zien dat ze een controle houden.
Toch benieuwd of het kwam door het Jesus-loves-you propaganda boekje dat ik in me hand gedruk kreeg, teken van boven?
Natuurlijk zijn er omgevingsfactoren waar je geen invloed op heeft. Het meeste kun je je echter wel tegen indekken. Inkomensverlies kun je je tegen indekken, een huwelijk is ook iets waar je zelf voor kiest. Arbeidsongeschiktheid valt ook deels voor te verzekeren. Hoe duur je gaat wonen is ook een keuze waar je zelf de hand in hebt.quote:Op dinsdag 30 september 2008 18:31 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Niet elke keuze maak jezelf + dat er veel omgevingsfactoren bij komen kijken (economie, gezin/familie, pech, ... ) dan kan je het wel bewust zwart/wit of met oogkleppen, net hoe je wilt, gaan beoordelen, maar daar worden juist de mensen die er niets aan kunnen doen de dupe van.
Daarnaast is er niemand die voor zn lol een uitkering gaat nemen. Je kan er op het moment in de randstad niet je vaste lasten mee betalen, laat staan er normaal van leven.
Keuzes maak je per definitie zelf.quote:Op dinsdag 30 september 2008 18:31 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Niet elke keuze maak jezelf
Yup. Maar ik zou niet weten hoe de pech van mijn buurman mijn verantwoordelijkheid is. Ik heb absoluut geen boodschap aan gedwongen solidariteit.quote:+ dat er veel omgevingsfactoren bij komen kijken (economie, gezin/familie, pech, ... )
quote:Daarnaast is er niemand die voor zn lol een uitkering gaat nemen.
Afhankelijk van hoe je woont, kan dat best. Rotterdam is een supercheape stad qua wonen. Geen auto, geen internet, geen TV, geen sportclubs, wél Aldi & Lidl en je bent al een heel eind.quote:Je kan er op het moment in de randstad niet je vaste lasten mee betalen, laat staan er normaal van leven.
rotterdam = hard werkenquote:
Keuzes maak je zelf, maar als de keuzes ineens geen keuze meer is, ist toch knap lullig. En gedwongen solidariteit, tja, je kunt moeilijk per Nederlander aan gaan geven of je wel, of niet, mee wilt betalen aan de uitkering.quote:Op dinsdag 30 september 2008 19:20 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Keuzes maak je per definitie zelf.
[..]
Yup. Maar ik zou niet weten hoe de pech van mijn buurman mijn verantwoordelijkheid is. Ik heb absoluut geen boodschap aan gedwongen solidariteit.
[..]Dat had je gewild.
[..]
Afhankelijk van hoe je woont, kan dat best. Rotterdam is een supercheape stad qua wonen. Geen auto, geen internet, geen TV, geen sportclubs, wél Aldi & Lidl en je bent al een heel eind.
Dat is ook niet de bedoeling. Denk nou eens verder dan het geijkte kader... Ten eerste ben ik alleen een voorstander van uitkeringen voor degenen die niet in staat zijn om voor zichzelf te zorgen (geestelijk/lichamelijk gehandicapt / psychisch gestoord etc.). Andere mensen kunnen zich verzekeren tegen inkomensverlies als zij dat wensen. Die verzekeringen worden geleverd door bedrijven die elkaar beconcurreren op prijs en kwaliteit.quote:Op dinsdag 30 september 2008 20:59 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Keuzes maak je zelf, maar als de keuzes ineens geen keuze meer is, ist toch knap lullig. En gedwongen solidariteit, tja, je kunt moeilijk per Nederlander aan gaan geven of je wel, of niet, mee wilt betalen aan de uitkering.
Oftewel, het is prima te doen. Kleding kun je voor heel weinig geld tweedehands kopen en de fiets brengt je een heel eind.quote:Rotterdam is inderdaad erg goedkoop. Zeg dat je voor 280 euro kan huren. En dan ca. 50 euro G/W/L verbruikt. En 4 euro eten/drinken per dag (Aldi/Lidl ga je dat niet mee redden want vers is daar stiekem lang zo goedkoop niet als het lijkt). Zit je al op 450 euro. En dan kan je nog nergens heen verder, qua vervoer niet, niet naar de kapper, je hebt je kleren nog niet gekocht... En toch is de helft van het geld al op.
Natuurlijk dient die uitkering gekort te worden! Als jij 50% kunt werken, dan krijg je dus nog maar een halve uitkering. Logisch, lijkt me. Ik weet niet hoe het nu is, maar dat zou een logische manier zijn om het te doen. Uitgaande van het huidige systeem, waar ik het dus in de grond niet mee eens ben.quote:Ik ben er wel voor om het makkelijker te maken om te werken naast een uitkering. Immers, iemand die werkt brengt ook geld op. Waarom zouden mensen die "iets" kunnen vinden, maar slechts voor 12 uur in de week bijvoorbeeld, dit neit gewoon náást de uitkering mogen doen, zonder gekort te worden?![]()
Nu is het volgens mij zo dat je de hele uitkering of een onevenredig groot deel kwijt raakt (het loont iig. niet om een paar uur per week te werken).quote:Op dinsdag 30 september 2008 21:13 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dat is ook niet de bedoeling. Denk nou eens verder dan het geijkte kader... Ten eerste ben ik alleen een voorstander van uitkeringen voor degenen die niet in staat zijn om voor zichzelf te zorgen (geestelijk/lichamelijk gehandicapt / psychisch gestoord etc.). Andere mensen kunnen zich verzekeren tegen inkomensverlies als zij dat wensen. Die verzekeringen worden geleverd door bedrijven die elkaar beconcurreren op prijs en kwaliteit.
[..]
Oftewel, het is prima te doen. Kleding kun je voor heel weinig geld tweedehands kopen en de fiets brengt je een heel eind.
[..]
Natuurlijk dient die uitkering gekort te worden! Als jij 50% kunt werken, dan krijg je dus nog maar een halve uitkering. Logisch, lijkt me. Ik weet niet hoe het nu is, maar dat zou een logische manier zijn om het te doen. Uitgaande van het huidige systeem, waar ik het dus in de grond niet mee eens ben.
Ik ben overigens helemaal niet geïnteresseerd in wat mensen opleveren. Mensen leven in mijn optiek namelijk voor zichzelf en niet voor de maatschappij of de staat.
De overheid is een monopolist. En dus ben je uiteindelijk altijd duurder uit. Weet je hoeveel overhead de overheid heeft?quote:Op dinsdag 30 september 2008 21:30 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Nu is het volgens mij zo dat je de hele uitkering of een onevenredig groot deel kwijt raakt (het loont iig. niet om een paar uur per week te werken).
Ik denk dat daar best een grens tussen moet zitten (wat ik zeg, tot 25% ofzo). Ik denk dat dat meer geld oplevert dan dat het nu kost![]()
Imho is de staat een servicedienstverlener, waar we allemaal een abonnement op moeten hebben. Gebruik je de opties zoals OV of NUTS (helaas in de grote groep der kapitalisten gegooid) dan moet je uiteraard nav. gebruik bijbetalen. Ik denk dat onze dienstverlener de overheid zo een prima dienstverlener kan zijn, die een groot voordeel voor iedereen kan betekenen. Bijv. door alle zorgverzekeringen collectief bij de overheid onder te brengen
en evt. aanvullingen voor bizarre dingen zoals een swarovski vulling ipv. een gewone, weer bij een particuliere groep
De NS, bijvoorbeeld, is een verlieslijdend bedrijf. Wil je dat volledig privatiseren dan moeten de bedragen bizar omhoog. En dat is met alles zo. De overheid is dan wel inefficient, ze zijn niet winstgericht. En dat scheelt een stuk. Ik vindt het eigenlijk te bizar voor woorden dat er in de gezondheidszorg partijen zijn die daar winst op maken.quote:Op dinsdag 30 september 2008 21:37 schreef Isegrim het volgende:
[..]
De overheid is een monopolist. En dus ben je uiteindelijk altijd duurder uit. Weet je hoeveel overhead de overheid heeft?Voor de overheid is er geen enkele impuls om goedkoop, klantgericht en efficiënt te werken, dat is het grote nadeel in mijn ogen.
Nogmaals, daar is gewoon geen sprake van werkelijke concurrentie. Het is een halfslachtig gebeuren. Ik ben ervan overtuigd dat échte marktwerking ervoor zorgt dat álles goedkoper (én beter!) wordt. En de markt is inventief; er komen allerlei alternatieven voor zaken die niet rendabel blijken.quote:Op dinsdag 30 september 2008 21:40 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
De NS, bijvoorbeeld, is een verlieslijdend bedrijf. Wil je dat volledig privatiseren dan moeten de bedragen bizar omhoog. En dat is met alles zo. De overheid is dan wel inefficient, ze zijn niet winstgericht. En dat scheelt een stuk. Ik vindt het eigenlijk te bizar voor woorden dat er in de gezondheidszorg partijen zijn die daar winst op maken.
En zoals eerder beschreven, kijk wat voor chaos de bussen en de energiebedrijven er van maken. Klantgericht en efficiënt zei je?
Oh nee? Jij wilt weer wilde bussen? 10 tallen busbedrijven?quote:Op dinsdag 30 september 2008 21:50 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Nogmaals, daar is gewoon geen sprake van werkelijke concurrentie. Het is een halfslachtig gebeuren. Ik ben ervan overtuigd dat échte marktwerking ervoor zorgt dat álles goedkoper wordt. En de markt is inventief; er komen allerlei alternatieven voor zaken die niet rendabel blijken.
En waarom zou je geen geld mogen verdienen aan zorg? Niemand is geneigd om iets goed te doen als 't niks oplevert.
Nee hoor. Ik wil dat de markt zorgt voor vervoersmogelijkheden. En misschien zijn bussen niet de oplossing van de markt, dat weet ik niet.quote:Op dinsdag 30 september 2008 21:55 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Oh nee? Jij wilt weer wilde bussen? 10 tallen busbedrijven?
Er IS geen échte marktwerking. We betalen als reiziger toch in elke bus hetzelfde, met dezekfde strippenkaart? Er wordt van bovenaf bepaald wat het mag kosten en wie waar mag rijden. De overheid heeft hier een héle dikke vinger in de pap!quote:Er is nu wél marktwerking, aangezien iedere periode bussen zich inschrijven op een bepaald gebied / set buslijnen, met een aanbod moeten komen mbt. dienstverlening en kosten, en aan de hand daarvan een geschikte partner gekozen wordt door de provincie. Levert bagger materiaal, bagger service, slecht personeel, en regelmatige uitval op. Je wordt er echt niet blij van, van die "marktwerking" en concurrentie. Rotterdam, als regio met eigen vervoersmaatschappij RET, doet het wat dat betreft een stuk beter.
Hmja, offtopic is het wel ja.quote:Maar DutchTrain vondt het offtopic worden geloof ik
De busbedrijven vragen een prijs voor hun diensten, de overheid haalt die uit de strippenkaarten inkomst (en OV chipkaartquote:Op dinsdag 30 september 2008 22:03 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik wil dat de markt zorgt voor vervoersmogelijkheden. En misschien zijn bussen niet de oplossing van de markt, dat weet ik niet.
[..]
Er IS geen échte marktwerking. We betalen als reiziger toch in elke bus hetzelfde, met dezekfde strippenkaart? Er wordt van bovenaf bepaald wat het mag kosten en wie waar mag rijden. De overheid heeft hier een héle dikke vinger in de pap!
[..]
Hmja, offtopic is het wel ja.
Dan pak je op de fiets. Afstanden tot een km of 25 zijn te doen op de fiets. En anders verhuis je. Niet-rendabele buslijnen hebben simpelweg geen bestaansrecht wmb.quote:Op dinsdag 30 september 2008 22:19 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
De busbedrijven vragen een prijs voor hun diensten, de overheid haalt die uit de strippenkaarten inkomst (en OV chipkaart), en uit de losse vervoersbewijzen. Bepaalde buslijnen (Bijv. in Friesland naar schubbekutteveen) mogen in verhouding iets minder opleveren / meer kosten dan een buslijn naar Noordereiland en Katendrecht. Simpelweg omdat er daar geen 3200 mensen per square kilomter wonen. Wat weer goed is, immers, je zou er maar wonen, en geen auto van je uitkering kunnen betalen en dus geen werk kunnen vinden
![]()
Je bent student, die mogen elke dag partyen toch?quote:Op dinsdag 30 september 2008 22:22 schreef WHATSHESAID het volgende:
Rotterdam de hardsteNet lekker pizza op bij Stalles. Nu heb ik zin in een party, maar ja, dinsdag he...
Laten we dat dan ook voor wegen invoeren!quote:Op dinsdag 30 september 2008 22:25 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dan pak je op de fiets. Afstanden tot een km of 25 zijn te doen op de fiets. En anders verhuis je. Niet-rendabele buslijnen hebben simpelweg geen bestaansrecht wmb.
Ja, maar ik ben als enige nog eerstejaars, de rest is allemaal al aan het afstuderen (en dus zo goed als fulltime aan het werken) of op stagequote:Op dinsdag 30 september 2008 22:26 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Je bent student, die mogen elke dag partyen toch?
Vraag = aanbod en veel te dure producten worden door weinig mensen gekocht.quote:Op dinsdag 30 september 2008 22:28 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Laten we dat dan ook voor wegen invoeren!![]()
Iedere weg een tolweg, en automobilisten per afgelegde routes betalen. Naar kosten van de weg, dus snelwegen een factor 200 duurder dan een klinker-weggetje in achteraffië.
En dan de niet-rendabele wegen opheffen. Gaan ze toch lekker fietsen, kan prima over zand wegen of verwaarloosde wegen
Wat is er mis met Hellevoetsluis? Ja okee, het ligt in Zeeland.quote:Op dinsdag 30 september 2008 22:30 schreef WHATSHESAID het volgende:
[..]
Ja, maar ik ben als enige nog eerstejaars, de rest is allemaal al aan het afstuderen (en dus zo goed als fulltime aan het werken) of op stage
En van het weekend ben ik bij m'n ouders inHellevoetsluis
.
En die stomme weg gebruik ik niet, en als ik hem wel gebruik dan verwerkt de bus maatschappij die prijs maar in mn buskaartje.quote:Op dinsdag 30 september 2008 22:31 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Vraag = aanbod en veel te dure producten worden door weinig mensen gekocht.
Dat dacht ik dus en ik kwam er te laat achter dat het niet zo was.quote:
Dat is wel leuk.quote:Het erge is dat ik er niemand ken en er geen reet te doen is. Met een beetje geluk is het fatsoenlijk weer, dan kunnen we een strandwandeling maken.
Nou, prima toch?quote:Op dinsdag 30 september 2008 22:34 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
En die stomme weg gebruik ik niet, en als ik hem wel gebruik dan verwerkt de bus maatschappij die prijs maar in mn buskaartje.
Daar betaal ik dus niet meer aan mee! Vrije marktwerking!![]()
Ik denk het niet.quote:Ik denk dat ze buiten de randstad dan heel snel over gaan op de benenwagen, geen weg overhouden, en dat ook hier veel auto's worden weggedaan
Nu betaal ik ook voor diezelfde weg, terwijl ik hem niet gebruik. Dus die weg gaat onbetaalbaar worden, als tolweg zijnde, of het wordt een weg naar belgische maatstaven, met gaten en kuilen.quote:Op dinsdag 30 september 2008 22:40 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Nou, prima toch?
[..]
Ik denk het niet.Je betaalt nu ook gewoon voor die wegen hoor, maar dan met nog een heleboel overhead erbij doordat de overheid zo inefficiënt is.
Nee hoor. Jij blijft maar uitgaan van de huidige situatie en de huidige kosten, maar die zijn niet reëel.quote:Op dinsdag 30 september 2008 22:44 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Nu betaal ik ook voor diezelfde weg, terwijl ik hem niet gebruik. Dus die weg gaat onbetaalbaar worden, als tolweg zijnde, of het wordt een weg naar belgische maatstaven, met gaten en kuilen.
Ja, vier lagen asfalt, strepen, vangrail, borden, praatpalen, groen, verlichting, informatie, signalering, camera's, dat is echt allemaal aan te leggen voor 9 euro de strekkende meter, gewoon bij de gamma bij "vierbaanswegen". ZOAB al vanaf 10 euro de strekkende meterquote:Op dinsdag 30 september 2008 22:46 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Nee hoor. Jij blijft maar uitgaan van de huidige situatie en de huidige kosten, maar die zijn niet reëel.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |