Ik ben helemaal niet 'zo' voor die chip, ik ben er gewoon niet tegen.quote:Op dinsdag 23 september 2008 01:06 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Als je 2 kaarten hebt zoals ik zeg in mijn voorbeeld dan kan je dit omzeilen.
Als ik nu een kaartje wil kopen op station A voor een treinreis van station C naar D, dan kan dat. Als dat straks ook nog kan is het dus heel makkelijk om met meerdere kaarten fraude te plegen. Of je moet niet meer zulke kaartjes kunnen kopen, wat een achteruitgang van service zou betekenen.
Bestaand probleem in een nieuw een nieuwe situatie is toch raar? Je maakt iets nieuws om oude problemen op te lossen, niet om ze in een nieuw jasje te steken. Door dit te zeggen speel je alleen maar de anti ov chip mensne in de kaart...
Blijkbaar ben jij zo voor deze chip dat ik me afvraag wat jij tegen een chip hebt die niet je privacy gegevens nodig heeft en niet te kraken is?
Er zijn hier zat mensen die wel voor een chip zijn maar niet deze. maar dat is blijkbaar nog niet binnengekomen aan deze post te zien.quote:Op dinsdag 23 september 2008 01:04 schreef Houtworm het volgende:
Van het geven van pincode en pas kan ik wel de directe gevolgen bedenken. Zeer sneu hoe kinderachtig jij je nu opstelt. Is het dan echt verboden om geen probleem te zien in de OV-Chipkaart?
Sorry hoor, maar ik neem je nu echt niet meer serieus. Je verzint steeds weer nieuwe, onrealistische problemen.quote:Op dinsdag 23 september 2008 01:08 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Reisgegevens van iemand, b.v. een vrouw, gaan uitdelen waardoor iemand precies op haar dagelijkse route kan gaan staken, kan zeer zeker schadelijk zijn.
Of aangezien er ook tijdens bij staan van hoe laat tot hoe laat iemand onderweg is, is het ook handig voor dieven, die dan weten dat iemand van zo laat tot zo laat van huis is.
Allemaal schadelijk hoor.
[..]
Nadenken is daar onredelijk aan. Maar: zie boven.
[..]
Voor simpele dingetjes kan je het wel bedenken en hoef ik het niet spelenderwijs uit te leggen, maar als het iets grootschaligers is en niet meer om petty thiefs gaat, dan niet?
Nee, dat is het niet.
De mensen die daaraan mee willen werken geef je die kaart maar, de anderen laat je lekker de oude kaart houden, aangezien het toch ook om gemak gaat? Laat die mensen dan maar lekker moeilijk prutsen met buskaarten, treinkaartjes en 'analoge' abonnementen.
Je zou nooit kunnen zeggen dat iets 100% veilig is, dat weet iedereen.quote:Op dinsdag 23 september 2008 01:11 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Ik ben helemaal niet 'zo' voor die chip, ik ben er gewoon niet tegen.
Als er een betere is, is het mij ook goed. In deze variant zie ik niet de problemen die andere mensen wel zien.
Er is niemand die zegt dat de OV chipkaart 100% veilig is en dat daar geen trucjes mee kunnen worden uitgehaald. Als je dat wel denkt, dan ben je redelijk naïef.
Met mijn naaktfoto's voor het archief bij 't gemeentehuis voorbeeld kom je met:'quote:Op dinsdag 23 september 2008 01:14 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar ik neem je nu echt niet meer serieus. Je verzint steeds weer nieuwe, onrealistische problemen.
Net gaan doen alsof iedereen aan die gegevens kan komen is echt alleen maar op achterdocht of vooroordelen gebasseerd.
Met zulke verzonnen argumenten ga je mij zeker niet overtuigen.
en die zijn dan dus wel zomaar te verkrijgen.quote:Naaktfoto's uitdelen kan iedereen wel uitvinden welke schade en hinder die daarvan kan ondervinden.
Ik heb NERGENS betere alternatieven van de hand gewezen of gezegd dat er geen ruimte voor verbetering was. Als je dat denkt, is dat toch echt een kwestie van verkeerd lezen van jouw kant.quote:Op dinsdag 23 september 2008 01:16 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Je zou nooit kunnen zeggen dat iets 100% veilig is, dat weet iedereen.
Maar er zijn hier de hele tijd mensen je proberen te overtuigen dat er betere alternatieven zijn. Jij zet al die mensen weg als mensen die de hele chip niet willen. Veel willen alleen niet deze.
Waarom mensen als naïef en andere kwalificaties aan ze geven terwijl ze gewoon een chip willen die niet hun gegevens hebben. Je hebt mij niet kunnen overtuigen waarom we moeten kiezen voor een chip met die gegevens als het technisch ook zonder kan.
Ga maar lekker janken. Zolang je niet aan kunt geven hoe het grote probleem nou echt tot uiting komt zul je mij niet overtuigen met al je kromme voorbeelden.quote:Op dinsdag 23 september 2008 01:16 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Met mijn naaktfoto's voor het archief bij 't gemeentehuis voorbeeld kom je met:'
[..]
en die zijn dan dus wel zomaar te verkrijgen.
en als ik nu hetzelfde voorbeeld en op dezelfde wijze de reisgegevens verkrijg, dan is het opeens onrealistisch en kan het niet.
JEZUS GAST, LEES JE WEL WAT JE TYPT?!1?!11 IK KAN WEL JANKEN OM JOU, ECHT.
en nu niet gaan huilen om die zin en de rest van m'n post negeren (wat erg makkelijk zou zijn), want je loopt echt met twee maten te meten. Onlogisch.
Kromme voorbeelden.quote:Op dinsdag 23 september 2008 01:21 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Ga maar lekker janken. Zolang je niet aan kunt geven hoe het grote probleem nou echt tot uiting komt zul je mij niet overtuigen met al je kromme voorbeelden.
Maar reisgegevens daarentegen, ook van de overheid (net zoals de gemeente), zijn dan weer niet makkelijk te verkrijgen en dan zijn mijn voorbeelden:quote:Naaktfoto's uitdelen kan iedereen wel uitvinden welke schade en hinder die daarvan kan ondervinden.
plots onrealistisch en onzinnig.quote:Reisgegevens van iemand, b.v. een vrouw, gaan uitdelen waardoor iemand precies op haar dagelijkse route kan gaan staken, kan zeer zeker schadelijk zijn.
Of aangezien er ook tijdens bij staan van hoe laat tot hoe laat iemand onderweg is, is het ook handig voor dieven, die dan weten dat iemand van zo laat tot zo laat van huis is.
Allemaal schadelijk hoor.
Je gaat mij verwijten dat ik iets ontwijk?quote:Op dinsdag 23 september 2008 01:25 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Kromme voorbeelden.
Je loopt constant ontwijkend te doen en als ik op dezelfde manier redeneer als jij kan het plots niet?
Ik zal het spelenderwijs uitleggen:
Die naaktfoto's die je zou laten maken bij het gemeentehuis in ruil voor je paspoort (+ betaling) die zouden gemakkelijk te verkrijgen zijn, aangezien je met dit voorbeeld komt:
[..]
Maar reisgegevens daarentegen, ook van de overheid (net zoals de gemeente), zijn dan weer niet makkelijk te verkrijgen en dan zijn mijn voorbeelden:
[..]
plots onrealistisch en onzinnig.
Zie je dat daar... nee hè.. nee, daar klopt iets niet.
Prima, maar als dat voorbeeld dus niet opgaat, gaat jouw voorbeeld van naaktfoto's kunnen verspreiden ook niet op, en zie ik niet wat het probleem is om van elke burger naaktfoto's te archiveren. Kijk voor jou is dat wellicht bizar, maar voor heel veel andere mensen is dit gewoon normaal en natuurlijk.quote:Op dinsdag 23 september 2008 01:27 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Je gaat mij verwijten dat ik iets ontwijk?
Dat zegt de persoon die hemel en aarde aan het bewegen is om niet te hoeven uit te leggen wat nou het probleem gaat worden van het opslaan van de reisgegevens. Het moet niet gekker worden.
Ik snap best dat jij het nut er niet van inziet, dat heb ik al gezegd dus ik snap niet waarom je daar maar steeds over doorgaat.
Ik zei nee. Van mij mag je het ook prima gebruiken en al je gegevens afstaan als jij dat graag wil.quote:Is het dan echt verboden om geen probleem te zien in de OV-Chipkaart?
? Je bent blijkbaar een fors aantal discussies omtrent privacy misgelopen of je probeert je gram hier alsnog te halen. Door het opslaan van privacygegevens ben jij bij voorbaat verdacht. Of het nu gaat om 2 spaarpunten bij aanschaf van een auto of om te kijken waarom jij via B reist ipv via D.quote:Op dinsdag 23 september 2008 00:02 schreef Houtworm het volgende:
[..]
En zoiets zou nou niet kunnen gebeuren doordat een getuige jou daar heeft gezien? Tuurlijk wel. Zelfs erger.
Die getuige zou kunnen zeggen dat jij je verdacht gedroeg.
Er hoeft nog geen eens een rechtbank aan te pas te komen om veel overlast te veroorzaken.quote:Met die chipkaart (als ze daar uberhaupt al gebruik van maken) hebben ze alleen maar statische gegevens. Het zou dan ook geen enkel bewijs in de rechtbank ofzo zijn.
Ik hoef jou ook niet te overtuigen.quote:Leuk verzonnen, maar totaal niet overtuigend.
blablablaontwijkontwijkontwijk.quote:Op dinsdag 23 september 2008 01:29 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Prima, maar als dat voorbeeld dus niet opgaat, gaat jouw voorbeeld van naaktfoto's kunnen verspreiden ook niet op, en zie ik niet wat het probleem is om van elke burger naaktfoto's te archiveren. Kijk voor jou is dat wellicht bizar, maar voor heel veel andere mensen is dit gewoon normaal en natuurlijk.
Dus wat zou daar 't probleem aan zijn?
Door het opslaan van privacy gegevens ben je meteen al verdacht?quote:Op dinsdag 23 september 2008 01:33 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
? Je bent blijkbaar een fors aantal discussies omtrent privacy misgelopen of je probeert je gram hier alsnog te halen. Door het opslaan van privacygegevens ben jij bij voorbaat verdacht. Of het nu gaat om 2 spaarpunten bij aanschaf van een auto of om te kijken waarom jij via B reist ipv via D.
Jouw 'argument' dat je ook een anonieme kaart kan kopen, tegen een meerprijs, is geen argument maar het omdraaien van de schuldvraag. Erg zwak.
[..]
Er hoeft nog geen eens een rechtbank aan te pas te komen om veel overlast te veroorzaken.
En in de nabije toekomst wordt een rechtbank buiten spel gezet, dus is bewijs niet meer nodig. Een voorbeeldje? In het door jou aangehaalde London, Engeland, kun je behoorlijk lang worden vastgehouden zonder reden en zonder rechten.
En nogmaals de vraag:
Waarom zijn die reisgegevens nu wel noodzakelijk terwijl ze op nu zonder kunnen?
[..]
Ik hoef jou ook niet te overtuigen.
En het is niet verzonnen.
Je verzint niet alleen kromme voorbeelden, je verdraaid mijn uitspraken ook nog eens compleet.quote:Op dinsdag 23 september 2008 01:31 schreef OldJeller het volgende:
Je vroeg eerder al dit:
[..]
Ik zei nee. Van mij mag je het ook prima gebruiken en al je gegevens afstaan als jij dat graag wil.
Maar jij vindt dat het verboden moet worden dat mensen nog buskaarten gebruiken en de huidige abonnementen? Voor de buschauffeur is het geen probleem die stempel, voor de controleurs is het ook geen probleem, want zij hebben hierdoor werk.
Maar vind jij het wel een probleem dat mensen dit willen blijven gebruiken en moet dit worden verboden?
Die voorbeelden gaf ik, en waren exact hetzelfde als jouw 'voorbeelden' die moesten bewijzen dat naaktfoto's ongewenst waren. Maar dat was om één of andere reden weer ver gezocht. Vreemd. Was op exact dezelfde manier verkregen als die naaktfoto's.quote:Op dinsdag 23 september 2008 01:34 schreef Houtworm het volgende:
[..]
blablablaontwijkontwijkontwijk.
Kom nou eens met echte, realitische problemen... Als het voor jou allemaal zo zonneklaar is, wat is dan het probleem om het mij uit te leggen? Welke schade ondervind een reiziger als zijn reisgegevens worden opgeslagen?
Ik kan een prima betoog gaan houden waarom het niet gewenst is om naaktfoto's op te slaan. Ik vraag jou nou al een paar uur om 1 simpele uitleg wat het probleem is van reisgegevens op te slaan en jij weigert consequent antwoord te geven.
En dan heb je ook nog eens het lef om mij ervan te beschuldigen dat ik een tunnelvisie heb en vragen aan het ontwijken ben...
Kromme, wat was er krom aan? Erg realistisch. Dus licht toe.quote:Op dinsdag 23 september 2008 01:39 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Je verzint niet alleen kromme voorbeelden, je verdraaid mijn uitspraken ook nog eens compleet.
Want ik zeg nergens dat iets verboden moet worden.
En al zouden die gegevens op internet komen, wat dan? Als je denkt dat het ook maar iemand iets kan schelen en iets gaat doen waardoor jij er schade of hinder aan kunt ondervinden, dan ben je echt paranoide.quote:Op dinsdag 23 september 2008 01:42 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Die voorbeelden gaf ik, en waren exact hetzelfde als jouw 'voorbeelden' die moesten bewijzen dat naaktfoto's ongewenst waren. Maar dat was om één of andere reden weer ver gezocht. Vreemd. Was op exact dezelfde manier verkregen als die naaktfoto's.
Weet je wel wat tunnelvisie is?
Je weet niet waar de gegevens terechtkomen, slechts dat het wordt opgeslagen?
Wordt het wel veilig wel veilig opgeslagen, of bestaat er weer de kans dat het verloren gaat, zoals de laatste tijd vaak in het nieuws komt met USB-stickjes, CD-roms en complete computers?
Wie kan het allemaal inzien? Mensen bij die overheid zijn ook mensen, zijn die allemaal zomaar te vertrouwen?
Wat gebeurt er in de toekomst met die gegevens? Kan het doorverkocht worden aan bedrijven voor commerciële doeleinden, of doorgegeven worden aan andere landen in het kader van één of andere regel?
Kunnen er überhaupt garanties worden gegeven? Nee, want de overheid wisselt steeds met mensen.
Niemand kan mij dus garanties geven dat er niets of iets gebeurt met mijn gegevens. Voor hetzelfde geld krijgen we over een paar jaar een overheid die besluit om die lijsten van gegevens op internet te gaan publiceren. Wellicht vind jij dat geen probleem, ik zou dat wel vinden.
Jij kan mij geen garanties geven, de huidige overheid niet, niemand niet. Aangezien de samenstelling van mensen in Den Haag steeds veranderd.
Alleen om die reden al zou ik geen persoonlijke gegevens willen afstaan.
klikquote:Op dinsdag 23 september 2008 01:37 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Door het opslaan van privacy gegevens ben je meteen al verdacht?
Ik heb al wat rare stellingen gezien in deze discussie, maar deze kan ik helemaal niet plaatsen. Leg eens uit waarom je meteen verdacht bent.
Als jouw buurman jou valselijk beschuldigt, dan weet de politie bij wie ze moeten zijn (namelijk jouw buurman)quote:Het is nu al zo dat jouw buurman waar jij ruzie mee hebt kan zeggen dat je een wietplantage in de kelder hebt, daar kun je ook al een heleboel last mee krijgen.
Waaruit blijkt dat? Welke garantie kan jij daar voor geven?quote:Bij een chipkaart weet je dan nog wel dat iemand moeite moet doen om die gegevens te krijgen en dat die niet zomaar vrijgegeven zullen worden.
quote:Jouw reactie is pure bangmakerijk met vooroordelen.
Ik zeg nergens dat die gegevens noodzakelijk zijn. Ik zie het probleem niet wat jullie ervan maken.quote:Op dinsdag 23 september 2008 01:46 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
klik
[..]
Als jouw buurman jou valselijk beschuldigt, dan weet de politie bij wie ze moeten zijn (namelijk jouw buurman)
[..]
Waaruit blijkt dat? Welke garantie kan jij daar voor geven?
[..]
![]()
Geef nu eerst maar eens antwoord op de vraag waarom die reisgegevens zo noodzakelijk zijn bij die chipkaart terwijl het OV nu goed kan werken.
Reisgegevens van iemand, b.v. een vrouw, kan iemand nagaan, waardoor precies is te zien hoe laat ze welke route, waar neemt.. zo is ze gemakkelijk te stalken.quote:Op dinsdag 23 september 2008 01:45 schreef Houtworm het volgende:
[..]
En al zouden die gegevens op internet komen, wat dan? Als je denkt dat het ook maar iemand iets kan schelen en iets gaat doen waardoor jij er schade of hinder aan kunt ondervinden, dan ben je echt paranoide.
Als je denkt dat die reisgegevens op straat net zo interessant zijn als naakfoto's, dan spoor je echt niet.
Niet nodig, maar droom ervan vannacht en kom er morgen weer op terug.quote:Weet je wat, ik geef je gewoon een paar uur de tijd om er over te gaan denken. Ik ga slapen.
Da's fijn voor jou dat je het niet snapt. Maar laat die discussie dan over aan mensen die hem wel snappen.quote:Op dinsdag 23 september 2008 01:49 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Ik zeg nergens dat die gegevens noodzakelijk zijn. Ik zie het probleem niet wat jullie ervan maken.
Dat klopt. En die instanties worden doodleuk genegeerd, ook door de overheid.quote:In Nederland zijn er instanties die in de gaten houden wat er met dergelijke gegevens gebeurd.
Ja en dus?quote:Maar dan is je huis al overhoop gehaald met dank aan je buurman die vast wel een smoesje kan verzinnen waardoor die niet zozeer in de problemen komt. Desnoods kan die het anoniem melden.
Dat is anders een uiterst realistisch voorbeeld. Als je echt uitleg wilt, dan zoek je de tig discussies hieromtrent maar op, hier op Fok! staan er genoeg over.quote:Klik = geen antwoord op mijn vraag.
Snap je het nou ECHT niet? Het gaat er niet om wat een huidige regering nu met de gegevens kan, het gaat om alle potentie die een toekomstige regering, of derde partij die die gegevens bemachtigt er mee kan.quote:Op dinsdag 23 september 2008 00:27 schreef Houtworm het volgende:
[..]
WOII erbij halen. Het wordt ook steeds gekker met jou.
Als je zo goed vooruit kunt denken, waarom kun je dan niet uitleggen waarom het zo schadelijk is dat die gegevens bewaard worden?
Je wordt veel beperkter in die keuze. Nu is bij een abbonnement slechts bekend binnen welk gebied jij je gedurende een maand of jaar zou kunnen verplaatsen. Bij de chipkaart is, wanneer je reist, van minuut tot minuut bekend waar je je bevindt. En tot 7 jaar terug te zoeken.quote:En waarom wil je maar niet accepteren dat je er voor kunt kiezen om een anonieme kaart of een persoonsgebonden kaart te gebruiken?
quote:[..] Als belangrijk voordeel van de OV-chipkaart wordt genoemd dat hij direct inzicht geeft in het reisgedrag van passagiers, en daarmee een nauwkeuriger verdeling van de reizigersinkomsten over de verschillende vervoerders mogelijk maakt. Daardoor zijn de WROOV-onderzoeken niet meer nodig. Voor de invoering van de OV-chipkaart heeft het Ministerie van Verkeer en Waterstaat tot april 2008 130 miljoen euro uitgetrokken. Dit overigens los van 500 miljoen euro die in 2001 aan de NS beschikbaar is gesteld voor toegangspoortjes.
Voor de reiziger kan de geautomatiseerde betaling als een voordeel gezien worden. Makkelijk, snel en veilig zijn de marketing-termen van de chipkaart. Deze marketing-termen zijn inmiddels grotendeels onderuit gehaald door de problemen van het systeem.[1] [..] wiki
Voordelen:quote:Wat is de OV-chipkaart?
- één kaart voor al het openbaar vervoer
- makkelijk, snel en veilig
- keuze voor een anonieme of persoonlijke kaart
- Persoonlijke OV-chipkaart: meer mogelijkheden
- Mijn OV-chipkaart: uw reisgegevens online beschikbaar
ov-chipkaart.nl
Dat signaal is gemaakt. Ik denk dat we dan wel kunnen spreken over een crisis in het OV-chipkaart project in Nederland. Vergelijkingen en vragen waarom het in andere landen wel kan zijn onterecht, geen enkel land is hetzelfde. Ervan uitgaan dat elk land geschikt is voor dezelfde systemen lijkt me een verkeerd uitgangspunt.quote:ROVER, de Consumentenbond, ANWB, CG-Raad, Viziris en LSVb trekken zich per direct terug uit het overleg rond de OV-chipkaart. Volgens deze consumentenorganisaties biedt de chipkaart reizigers in de huidige vorm vooral veel nadelen. Reizigersgemak is een van de voorwaarden geweest om mee te denken over het elektronisch vervoersbewijs. De organisaties hebben er geen vertrouwen meer in dat de nadelen van het elektronisch vervoersbewijs nog omgezet zullen worden in voordelen, waardoor verder praten zinloos is. [..] Pagina geplaatst: 22 september 2008 rover.nl
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |