abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61840952
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 00:10 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Je schetst helemaal geen duidelijke situatie. Je roept alleen maar dat er iets zou kunnen gebeuren.
En dat is niet duidelijk voor jou? Of is Ba-kker-tje Deeg nog te hoog gegrepen?
pi_61840955
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 00:04 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ah, dus na de invoering van die OV-chip kan ik nog met een strippenkaart instappen?
Nee. Houtworm loopt overal te verkondigen dat je niet mee hoeft te doen aan de OV chipkaart maar dit is feitelijk onjuist.
quote:
Huidige vervoerbewijzen
Het is de bedoeling dat de OV-chipkaart het enige betaalmiddel in het openbaar vervoer wordt. Gedurende de invoering blijven alle huidige vervoerbewijzen gewoon in gebruik
Bron
Ik had al om een bron gevraagd voor zijn beweringen, maar die kreeg ik niet. Duidelijk waarom.

Overigens ben ik niet tegen het idee van een OV kaart. Privacy hoeft helemaal geen issue te zijn. Er zijn genoeg mogelijkheden om een kaart te maken zonder dat er gegevens van je op die kaart staan. Het gaat om de politieke keuze of je er wel of geen gegevens op wilt hebben staan al dan niet beveiligd. Mij lijkt het geen goed idee om er gegevens op te hebben ook al zijn ze beveiligd, neemt niet weg dat een ov chip een goed idee is.
Ik ben voor, maar niet met deze OV chipkaart en zeker niet onder begeleiding van deze staatssecretaris. Als voorstanders dingen gaan roepen dat gewoon niet waar is vind ik jammer. Je gaat dan voorbij aan daar waar het over zou moeten gaan: Is de huidige OV Chipkaart een vooruitgang die alle moeilijkheden waard zijn op wat we hebben. Mijn antwoord is dan nee.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_61840960
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 00:02 schreef Light het volgende:

[..]

Wacht maar tot de NS het systeem ook heeft ingevoerd. Als je dan vergeet uit te checken (of niet kunt uitchecken door een of andere storing bij de poortjes) kost je dat vast meer dan 4 euro.
En als je nu geen kaartje hebt omdat de automaat niet werkte kost je dat ook 35 euro, minstens.
Dat geld krijg je ook terug als je aan kunt tonen dat die automaat niet werkte. Dus waarom zou dat bij de chipkaart anders zijn?

En vergeten uit te checken zal ook redelijk lastig worden als je het station niet uit kunt komen zonder uit te checken.
pi_61841005
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 00:15 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

Nee. Houtworm loopt overal te verkondigen dat je niet mee hoeft te doen aan de OV chipkaart maar dit is feitelijk onjuist.
[..]

Bron
Ik had al om een bron gevraagd voor zijn beweringen, maar die kreeg ik niet. Duidelijk waarom.

Overigens ben ik niet tegen het idee van een OV kaart. Privacy hoeft helemaal geen issue te zijn. Er zijn genoeg mogelijkheden om een kaart te maken zonder dat er gegevens van je op die kaart staan. Het gaat om de politieke keuze of je er wel of geen gegevens op wilt hebben staan al dan niet beveiligd. Mij lijkt het geen goed idee om er gegevens op te hebben ook al zijn ze beveiligd, neemt niet weg dat een ov chip een goed idee is.
Ik ben voor, maar niet met deze OV chipkaart en zeker niet onder begeleiding van deze staatssecretaris. Als voorstanders dingen gaan roepen dat gewoon niet waar is vind ik jammer. Je gaat dan voorbij aan daar waar het over zou moeten gaan: Is de huidige OV Chipkaart een vooruitgang die alle moeilijkheden waard zijn op wat we hebben. Mijn antwoord is dan nee.
Je hoeft niet mee te doen aan de persoonsgebonden chipkaart. Als je niet eens weet dat er ook een anonieme chipkaart komt is het helemaal zonde van de tijd om de discussie te voeren.

Het is net zo goed dat de tegenstanders dingen roepen die niet waar zijn of zwaar zijn overdreven. Dat maakt deze discussie wel weer duidelijk.
pi_61841037
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 00:13 schreef AchJa het volgende:

[..]

Mijn hemel... ben je blind ofzo? Nu kan ik een trajectkaart fiksen waarbij ik gewoon kan reizen zonder dat mijn hele reisgedrag voor 7 jaar opgeslagen wordt. Maar als je dagelijks een traject bereist moet je dus elke dag een anon kaart kopen???
Lees even terug. Mijn mening daarover heb ik al gegeven. Kort gezegd: Voor wat hoort wat. Wil je korting, dan is het niet vreemd om daar wat tegenover te zetten.
Zonde van mijn tijd om dat uitgebreid te herhalen.
pi_61841047
quote:
Op maandag 22 september 2008 22:24 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Poepoe. De retourtjes bestaan niet meer. Nou dat is inderdaad wel een reden om meteen te zeggen dat het helemaal niet werkt.
Het gaat niet duurder worden, zo is ons beloofd. Als ze dan de retourtjes afschaffen, moeten de enkele reizen stukken goedkoper worden dan ze nu zijn. Of men staat glashard te liegen. En dat laatste lijkt me waarschijnlijker.
quote:
Dat het consequent duurder wordt is ook onzin. Het verschilt per keer nu je per kilometer wordt afgerekend.
Nu betaal je bij de NS ook per kilometer. Met dien verstande dat je betaalt voor de normale reisafstand, ook als je door werkzaamheden een alternatieve (lees: langere) route moet reizen. Blijft dat ook zo?
pi_61841099
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 00:17 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Je hoeft niet mee te doen aan de persoonsgebonden chipkaart. Als je niet eens weet dat er ook een anonieme chipkaart komt is het helemaal zonde van de tijd om de discussie te voeren.
Lijkt me sterk dat je mijn hele post hebt gelezen. Maar aan de hand van jouw posts zou ik haast tegen het hele idee van een ov chipkaart zijn.
Je ontwijkt wel leuk mijn punt over dat je in vele posts beweert dat je niet mee hoeft te doen aan de ov chipkaart. En dat ging niet alleen over de persoonsgebonden chipkaart. Dat ging erover dat mensen met een strippenkaart die konden blijven gebruiken volgens jouw.
En dan anderen beschuldigen van halve waarheden.

tuurlijk weet ik dat je een anonieme chipkaart hebt. Te belachelijk dat je daar meer voor moet betalen. Dat is een politieke keuze die gemaakt wordt, maar zeg dat dan wel eerlijk en ga niet mooi weer lopen spelen.
quote:
Het is net zo goed dat de tegenstanders dingen roepen die niet waar zijn of zwaar zijn overdreven. Dat maakt deze discussie wel weer duidelijk.
Ach gut. Ik mag liegen dus zijn doen het ook. Hoe kinderachtig zeg.
Ik zou echt bijna tegen het hele idee van een ov chipkaart zijn.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_61841101
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 00:06 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Weer die halve informatie waar je op basseert en weer die herhaling van zetten, weer bizarre voorbeelden.

Zo is het redelijk onmogelijk om een discussie te voeren. Prima dat jij er allemaal spookverhalen in ziet, ik zie het probleem echt niet.

Voor jou zijn dát bizarre voorbeelden. Dat moet IK begrijpen.
Dat ik het bizar vind dat ik als ik het OV gebruik precies mijn routes en tijden moeten afgeven aan iets/iemand/weet ik veel wie of waar het terecht komt, dat is dan weer niet te begrijpen?
Ik weet heel geod dat ik nu absurde voorbeelden geef, maar IK vind het absurd om dat soort persoonlijkheden aan iets/iemand af te staan.
b.v. naar een gemeente gaan en daar aan een ambtenaar vertellen hoe ik precies gereisd heb de afgelopen maand als ik het OV heb gebruik en op welke tijden, welke klasse, etc. etc.
Jij kan dat wel allemaal prima vinden, maar ik niet.

Spookverhalen?
Extreem voorbeeld: in WOII had Nederland ook een prachtig systeem waarbij iedereen geregistreerd stond, zodat een bepaalde groep er makkelijk kon worden uitgepikt. Vóór WOII was ook niemand van kwaad bewust en was het waarschijnlijk allemaal prima. Maar met zulke gegevens wordt vanalles heel makkelijk.

De mogelijkheden ermee zijn enorm. Spookverhalen? Jij kan mij niet vertellen of garanderen wat er met de gegevens gebeurt, wie ze onder ogen krijgt en of ze veilig zijn opgeslagen.
Dat kan de huidige regering ook niet, want zij hebben niks te zeggen over wat er over een aantal jaar gebeurt en wie er dan aan de macht is. Er kunnen dus geen garanties worden gegeven.
Dat + 't feit dat ze niet met data om kunnen gaan.

Spookverhalen? Jij moet wellicht wat ruimer van geest worden.
Ken je schaken? Daar kijk je ook niet alleen naar de volgende zet, maar alle mogelijkheden die daarna volgen.
pi_61841107
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 00:14 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Alsof alle controleurs direct in aanmerking komen voor de politie.
Over het algemeen zal een controleur niet een denderende CV hebben. [ afbeelding ]
[..]

Vergezocht? Die is er. Zelf ondervonden.
Daarnaast kan je een strippenkaart al lopend omvouwen (heel moeilijk ), steekt 'm 1 seconde in een automaat en vervolgt je weg. Hetzelfde geldt bij de bus, alleen daar laat je 'm 1 seconde door de buschauffeur stempelen.
Dat was 't. Over significante verliezen/verschillen van tijd kunnen we niet spreken.
[..]

Reisgedrag registreren en voor zeven jaar opslaan vind ik al extreem. Dat vind jij niet, vandaar dat ik een voorbeeld geef die dan in jouw ogen extreem is. Maar dan is het uiteraard weer absurd en hoef je er niet over na te denken, want dat kan toch niet.
[..]

Klopt, ik heb het hier over de mogelijkheden. MOGELIJKHEDEN. En die zijn er, als je reisgedrag registreert van elke burger die het OV gebruikt en dit voor zeven jaar opslaat.

Ik kijk vooruit, naar wat kan.. en dat staat open.
Waarom je dan voor onduidelijke reden zulke informatie moet afstaan is onbekend, maar zoiets is niet gezond voor de balans tussen burger en overheid.
Jij ziet de overheid volgens mij als instantie die jou precies zegt hoe alles moet en waar de burger niks over te zeggen heeft. De overheid bestaat uit mensen, mensen die het volk zouden moeten vertegenwoordigen. Ook de kleinere groepen.
Dus als de meerderheid zegt geen probleem te hebben met de OV-chipkaart, dan accepteer je dat?

Zolang jij niet uit kunt leggen wat nou het probleem is van die reisgegevens opslaan, zul je mij niet overtuigen. Het is wel heel erg simpel om te stellen dat het "extreem" is terwijl je niet eens kunt duiden WAT het is. Bij de vergelijkingen die jij maakt is wel duidelijk uit te leggen welke schade of hinder iemand ervan ondervind.
pi_61841116
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 00:19 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Lees even terug. Mijn mening daarover heb ik al gegeven. Kort gezegd: Voor wat hoort wat. Wil je korting, dan is het niet vreemd om daar wat tegenover te zetten.
Je bedoelt dat je moet betalen voor je privacy.

Zeg dan waar het op staat in plaats van voor wat hoort wat.
And that is the news.''
pi_61841124
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 00:19 schreef Houtworm het volgende:
Ah, dus al je korting wil moeten je reisgegevens voor 7 jaar bewaard worden. Elk voordeel hep ze nadeel zulleh we maar segge.

Als je denkt dat het niet gekker kan.
pi_61841132
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 00:20 schreef Light het volgende:

[..]

Het gaat niet duurder worden, zo is ons beloofd. Als ze dan de retourtjes afschaffen, moeten de enkele reizen stukken goedkoper worden dan ze nu zijn. Of men staat glashard te liegen. En dat laatste lijkt me waarschijnlijker.
[..]

Nu betaal je bij de NS ook per kilometer. Met dien verstande dat je betaalt voor de normale reisafstand, ook als je door werkzaamheden een alternatieve (lees: langere) route moet reizen. Blijft dat ook zo?
Waarom zou dat laatste veranderen?

In de bus en metro zal het zeker duidelijker worden hoeveel je betaald. Nu gaat het per zones en kunnen 2 haltes toch betekenen dat je een zone overschrijd.
pi_61841145
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 00:24 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

Je bedoelt dat je moet betalen voor je privacy.

Zeg dan waar het op staat in plaats van voor wat hoort wat.
Nee ik bedoel dat je geld of korting krijgt voor je privacy. Gewoon even teruglezen wat ik eerder gezegd heb.
pi_61841174
Trouwens briljant van Houtworm hoe hij een topic over waarbij het gaat over consumentenclubs die uit het overleg stappen heeft weten om te draaien in een pro of anti ov chip discussie.
And that is the news.''
pi_61841189
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 00:23 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Voor jou zijn dát bizarre voorbeelden. Dat moet IK begrijpen.
Dat ik het bizar vind dat ik als ik het OV gebruik precies mijn routes en tijden moeten afgeven aan iets/iemand/weet ik veel wie of waar het terecht komt, dat is dan weer niet te begrijpen?
Ik weet heel geod dat ik nu absurde voorbeelden geef, maar IK vind het absurd om dat soort persoonlijkheden aan iets/iemand af te staan.
b.v. naar een gemeente gaan en daar aan een ambtenaar vertellen hoe ik precies gereisd heb de afgelopen maand als ik het OV heb gebruik en op welke tijden, welke klasse, etc. etc.
Jij kan dat wel allemaal prima vinden, maar ik niet.

Spookverhalen?
Extreem voorbeeld: in WOII had Nederland ook een prachtig systeem waarbij iedereen geregistreerd stond, zodat een bepaalde groep er makkelijk kon worden uitgepikt. Vóór WOII was ook niemand van kwaad bewust en was het waarschijnlijk allemaal prima. Maar met zulke gegevens wordt vanalles heel makkelijk.

De mogelijkheden ermee zijn enorm. Spookverhalen? Jij kan mij niet vertellen of garanderen wat er met de gegevens gebeurt, wie ze onder ogen krijgt en of ze veilig zijn opgeslagen.
Dat kan de huidige regering ook niet, want zij hebben niks te zeggen over wat er over een aantal jaar gebeurt en wie er dan aan de macht is. Er kunnen dus geen garanties worden gegeven.
Dat + 't feit dat ze niet met data om kunnen gaan.

Spookverhalen? Jij moet wellicht wat ruimer van geest worden.
Ken je schaken? Daar kijk je ook niet alleen naar de volgende zet, maar alle mogelijkheden die daarna volgen.
WOII erbij halen. Het wordt ook steeds gekker met jou.

Als je zo goed vooruit kunt denken, waarom kun je dan niet uitleggen waarom het zo schadelijk is dat die gegevens bewaard worden?
En waarom wil je maar niet accepteren dat je er voor kunt kiezen om een anonieme kaart of een persoonsgebonden kaart te gebruiken?
pi_61841213
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 00:27 schreef One_of_the_few het volgende:
Trouwens briljant van Houtworm hoe hij een topic over waarbij het gaat over consumentenclubs die uit het overleg stappen heeft weten om te draaien in een pro of anti ov chip discussie.
Idd, toch bijzonder. Maar wat ik zo zie is hij/zij gelukkig een roepende in de woestijn.
pi_61841217
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 00:25 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Nee ik bedoel dat je geld of korting krijgt voor je privacy. Gewoon even teruglezen wat ik eerder gezegd heb.
Precies.
Heb ik gedaan, teruglezen.
quote:
Nou prima, dan werk jij dus gewoon met die anonieme kaart. En de mensen die het niet erg vinden dat wat van hun reisgedrag wordt opgeslagen kunnen profiteren van gratis reizen of korting. Voor wat hoort wat, niks bijzonders.
Oftewel. Je betaalt voor je privacy. Politieke keuze dus. Zeg dat gewoon.
And that is the news.''
pi_61841221
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 00:25 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Om je privacy te behouden moet je extra betalen. Dus is het zeker niet zo dat je korting krijgt voor privacy.
pi_61841241
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 00:23 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

Lijkt me sterk dat je mijn hele post hebt gelezen. Maar aan de hand van jouw posts zou ik haast tegen het hele idee van een ov chipkaart zijn.
Je ontwijkt wel leuk mijn punt over dat je in vele posts beweert dat je niet mee hoeft te doen aan de ov chipkaart. En dat ging niet alleen over de persoonsgebonden chipkaart. Dat ging erover dat mensen met een strippenkaart die konden blijven gebruiken volgens jouw.
En dan anderen beschuldigen van halve waarheden.

tuurlijk weet ik dat je een anonieme chipkaart hebt. Te belachelijk dat je daar meer voor moet betalen. Dat is een politieke keuze die gemaakt wordt, maar zeg dat dan wel eerlijk en ga niet mooi weer lopen spelen.
[..]

Ach gut. Ik mag liegen dus zijn doen het ook. Hoe kinderachtig zeg.
Ik zou echt bijna tegen het hele idee van een ov chipkaart zijn.
Ik mag niet zeggen dat beide kanten zich bedienden van leugens en misleiding? Dat is pas kinderachtig.

Als je nu gebruik wilt maken van korting bij NS of OV moet je ook een aantal gegevens achterlaten en krijg je ook een hoop reclame waar je niet op zit te wachten. Wat dat betreft veranderd er dus weinig.

Ik heb nergens gezegd dat mensen hun strippenkaart kunnen blijven gebruiken.
pi_61841249
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 00:23 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Dus als de meerderheid zegt geen probleem te hebben met de OV-chipkaart, dan accepteer je dat?
Nee.
In een democratie worden ook kleinere groepen vertegenwoordigd. Waarom hadden we anders überhaupt homo-acceptatie, emancipatie en huwelijk als dat niet het geval was?
Of ben je daar ook tegen? Enkel de grootste groep telt?
quote:
Zolang jij niet uit kunt leggen wat nou het probleem is van die reisgegevens opslaan, zul je mij niet overtuigen. Het is wel heel erg simpel om te stellen dat het "extreem" is terwijl je niet eens kunt duiden WAT het is. Bij de vergelijkingen die jij maakt is wel duidelijk uit te leggen welke schade of hinder iemand ervan ondervind.
Ik kan allerlei eventuele scenario's schetsen, maar dat is speculeren.
Het is in elk geval mogelijk met dergelijke gegevens, en daar gaat het om.
Waarom zou je een partij de mogelijkheid geven om jou bij de ballen te nemen?
pi_61841289
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 00:29 schreef Light het volgende:

[..]

Om je privacy te behouden moet je extra betalen. Dus is het zeker niet zo dat je korting krijgt voor privacy.
Idd. Dat is niks nieuws. Dat is wel bij meer bedrijven zo. Heb je een air miles pas, kun je sparen voor dingen. Bij de Gamma krijg je op vertoon van je klantenpas een waardebon van 1 euro voor elke 25 euro die je besteed. En zo zijn er nog veel meer bedrijven die klanten korting geven als ze mogen registreren wat men wanneer koopt.
Daar doen de meeste mensen niet moeilijk over. Nederlands als we zijn willen we wel sparen en korting krijgen.

Maar owee als de OV bedrijven zoiets doen, dan mag het niet.=
pi_61841294
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 00:29 schreef AchJa het volgende:

[..]

Idd, toch bijzonder. Maar wat ik zo zie is hij/zij gelukkig een roepende in de woestijn.
Ja idd, bijzonder maar jammer.

Want ik ben ook voor een OV chipkaart. Alleen niet in deze vorm. Maar ik kan me zo voorstellen dat we naar een systeem toegaan waarbij je met een elektronisch pasje betaalt. En daar hoeven helemaal geen persoonsgegevens op te staan. En er hoeft helemaal geen onderscheidt gemaakt te worden tussen anoniem reizen waar je dan meer voor betaalt of niet anoniem reizen. Dat zijn allemaal politieke keuzes. En mensen als Houtworm die de boel verdraaien, "je hoeft niet mee te doen", die zijn gewoon schadelijk voor het idee van een OV chipkaart op zich.

Een OV chipkaart onder deze staatssecretaris en met deze techniek is onaanvaardbaar, ook voor mij.
And that is the news.''
pi_61841327
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 00:30 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Nee.
In een democratie worden ook kleinere groepen vertegenwoordigd. Waarom hadden we anders überhaupt homo-acceptatie, emancipatie en huwelijk als dat niet het geval was?
Of ben je daar ook tegen? Enkel de grootste groep telt?
[..]

Ik kan allerlei eventuele scenario's schetsen, maar dat is speculeren.
Het is in elk geval mogelijk met dergelijke gegevens, en daar gaat het om.
Waarom zou je een partij de mogelijkheid geven om jou bij de ballen te nemen?
Voor de kleine groep zijn er ook altenatieven. Wat verwacht jij dan? Dat er 892794 verschillende mogelijkheden gaan komen om tee betalen voor je OV reis? Elk groepje zijn eigen betaalmiddel?

Weer geen enkel concreet voorbeeld. Speculeer er maar op los. Misschien dat je me dan kunt overtuigen.
pi_61841335
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 00:27 schreef Houtworm het volgende:

[..]

WOII erbij halen. Het wordt ook steeds gekker met jou.

Als je zo goed vooruit kunt denken, waarom kun je dan niet uitleggen waarom het zo schadelijk is dat die gegevens bewaard worden?
Sigh... Okee, nu pakken we even dat andere onzalige plannetje erbij, DNA afstaan is een burgerplicht. Jij hebt zo'n chip card en ze weten dat jij dagelijks om 08:00 op station Wanneperkutteveen te vinden bent. Nu is daar iets gebeurt en mag je op komen draven voor je "burgerplicht" (ff DNA afstaan dus) Dan word je bij voorbaat al neergezet als een potentiele verdachte omdat jij toevallig volgens je gebruikelijke reispatroon aanwezig was daar, terwijl je er geen zak mee te maken hebt. Echter heeft Piet de Verkrachter toevallig jou chipcard gekopieerd. En nu?
pi_61841348
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 00:30 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Ik mag niet zeggen dat beide kanten zich bedienden van leugens en misleiding? Dat is pas kinderachtig.
Wat een manier van discussiëren heb je zeg. Dit zeg ik toch helemaal niet.
Het eerste wat je doet als ik aantoon dat je mensen verkeerd voorligt en weigert om voor je stelling een bron te geven is te zeggen dat andere het ook doen. Je hebt niet eens gezegd dat je mis zat en/of het niet had moeten doen. Nee, je zegt gelijk: ja maar zij ook. Dat is kinderachtig ja. Door niet eens naar jezelf te kijken maar je eigen gedrag goed probeert te praten door fouten van een ander, dat is kinderachtig.
quote:
Als je nu gebruik wilt maken van korting bij NS of OV moet je ook een aantal gegevens achterlaten en krijg je ook een hoop reclame waar je niet op zit te wachten. Wat dat betreft veranderd er dus weinig.
Daar ben ik het ook niet mee eens. Oude fouten uit het verleden moeten we maar meenemen naar een nieuws systeem en moeten we in het nieuwe systeem maar goed vinden omdat we het vroeger ook hadden? rare redenatie.
And that is the news.''
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')