Je hebt gelijk, maar ik bedoel dat de zintuigen door zenuwen in connectie staan met de hersens. Maar als je niets kan waarnemen, ben je dan wel bewust? Nu is mijn vraag of je zou weten dat je leeft als je puur theoretisch gezien vanaf je eerste celdeling al doof, blind, gevoelloos, smaakloos en geurloos bent?quote:Op woensdag 29 oktober 2008 08:19 schreef Darkwolf het volgende:
[..]
Correctie.
Bewustzijn is niets meer dan wat er in de hersennen gebeurt zul je bedoelen.
Als je droomt ben je ook "bewust" en maak je dit ook mee.
Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat als je naar een object kijkt en daarna je ogen sluit en dit object voor je ziet, precies dezelfde gedeeltjes van de hersennen actief zijn.
Maar ik snap wat je bedoelt te zeggen denk ik: stel, je word geboren zonder zintuigen, dan kan je niet bewust zijn want dit ontwikkelt zich via de zintuigen.
Maar ook dat is niet waar.
Misschien heb je een andere ervaring en definitie van bewustzijn in zo'n staat, maar je beseft wel dat je leeft.
Je hersennen zijn immers het bewustzijn (de ziel even buiten de discussie te laten.)
Ik denk dat je dan wel gewoon een bewustzijn hebt. Je weet dat je bent, maar je weet niet wat je bent. Misschien een beetje als een boom?quote:Op zondag 2 november 2008 11:52 schreef Baasvaak. het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, maar ik bedoel dat de zintuigen door zenuwen in connectie staan met de hersens. Maar als je niets kan waarnemen, ben je dan wel bewust? Nu is mijn vraag of je zou weten dat je leeft als je puur theoretisch gezien vanaf je eerste celdeling al doof, blind, gevoelloos, smaakloos en geurloos bent?
Je weet wat je bent, maar hoe visualeer je jezelf dan? Wat is kleur? Wat is wat? Praten/verwoorden van gedachtes kunnen ze niet op de menselijke manier, voelen niet en dus helemaal niets. Wat er na de dood is? Ik denk dat het zo voelt en dan met je geheugen gewist. Dat is dood zijn.quote:Op zondag 2 november 2008 13:22 schreef Strani het volgende:
[..]
Ik denk dat je dan wel gewoon een bewustzijn hebt. Je weet dat je bent, maar je weet niet wat je bent. Misschien een beetje als een boom?
Ik ga er van uit dat de zintuigen er alleen zijn om aan ons uit te leggen waarom we dingen waarnemen tijdens ons aardse bestaan. Als we er geen zintuigen voor nodig hebben dan zou het wat al te makkelijk zijn om aan te nemen dat er 'meer' is, en men zal er dan ook naar gaan leven, wat weer niet de bedoeling is.
Mensen die doof of blind zijn hebben er blijkbaar een opdracht bijgekregen voor dat leeftijd, om de persoonlijke groei verder te doen ontwikkelen.
En zie daar... de rationalisatie van het kastenstelsel. Fundamentalistisch geloof in reincarnatie en karma = evilquote:Op zondag 2 november 2008 05:22 schreef L.Denninger het volgende:
Nog even over "Karma" - je krijgt wat je verdient omdat je iets in een vorig leven wel of niet goed hebt gedaan :
denk even na over 'reverse-karma' :
"Ik mag alles bij iedereen doen, want als ik iets naars doe tegen iemand heeft zij/hij het blinjkbaar verdiend door iets uit een vorig leven."
Karma is een bitch, als ik jou beroof zul je wel iets gedaan hebben in een vorig leven om het verdiend te hebben
Nee, ik denk dat je weet dát je bent, en niet wát je bent. Er is geen reden om aan te nemen dat iemand zintuigen nodig heeft voor een bewustzijn. Maar ik besef dat dat niet je punt is en je slechts een vergelijking wilt maken.quote:Op zondag 2 november 2008 13:52 schreef Baasvaak. het volgende:
[..]
Je weet wat je bent, maar hoe visualeer je jezelf dan? Wat is kleur? Wat is wat? Praten/verwoorden van gedachtes kunnen ze niet op de menselijke manier, voelen niet en dus helemaal niets. Wat er na de dood is? Ik denk dat het zo voelt en dan met je geheugen gewist. Dat is dood zijn.
Hoho, niet iedereen die in reincarnatie gelooft, gelooft ook net zo sterk in karma. Ik denk wel dat je terugkrijgt wat je zaait maar niet op de zwarte-witte wijze van karma.quote:Op zondag 2 november 2008 15:41 schreef Hanoying het volgende:
[..]
En zie daar... de rationalisatie van het kastenstelsel. Fundamentalistisch geloof in reincarnatie en karma = evil![]()
Uiteraard niet iedereen, in het Westen zelfs vrijwel niemand. Maar de misvating bestaat zo af en toe dat geloof in reincarnatie en karma alleen goede consequenties kan hebben voor de moraal van de mens. Dit is dus niet waar, zie India. De poster illustreerde dit heel aardig met zijn sarcastische post.quote:Op zondag 2 november 2008 15:45 schreef Strani het volgende:
[..]
Hoho, niet iedereen die in reincarnatie gelooft, gelooft ook net zo sterk in karma. Ik denk wel dat je terugkrijgt wat je zaait maar niet op de zwarte-witte wijze van karma.
Eens, je kunt nooit zeker zijn en iemand die dat wel claimt te zijn, zit er vrijwel altijd naast.quote:Op maandag 3 november 2008 00:09 schreef IM-DI7 het volgende:
Hij die weet spreekt niet.
Deze erg dubbele uitspraak in deze context slaat wat mij betreft de spijker op zijn kop.
Ik ga voor optie E.) /care
Je leeft nu.
Na het leven is de dood, al is het alleen maar je lichaam en omdat we leven zo hebben gedefineerd. Wat er na de dood dan weer is, is weer een stap vooruit he? Niemand die dat weet.
Zo klaar.
Kan ook zijn dat je geheugen vóór elk leven als het ware wordt gewist, zodat je je in dat leven met de dagelijkse realiteit kunt bezighouden. Regressie-therapie zou overigens aan kunnen tonen dat we het op een onderbewust niveau nog wel weten.quote:Op maandag 3 november 2008 01:10 schreef Skya het volgende:
Ik heb een keer diep nagedacht over dit enge onderwerp (echt diep), en ik ben tot een hele grote conclusie eruit gekomen:
Er is waarschijnlijk wel iets na de dood. MAAR: je zal je niks van dit leven kunnen herinneren; want je kan je ook niks uit voorafgaande levens herinneren.
Tenzij je ziel hier tot stand gekomen is en dit leven nummer 1 is.
Detail specifiek gezien wel, maar dit is lastig te zeggen over iemand met het idee dat er "iets" is na de dood.quote:Op maandag 3 november 2008 01:04 schreef Strani het volgende:
Eens, je kunt nooit zeker zijn en iemand die dat wel claimt te zijn, zit er vrijwel altijd naast.
wat is niets ?quote:Op vrijdag 19 september 2008 23:26 schreef Dennis101 het volgende:
A: Je lichaam stopt ermee en aangezien er meer niet van je is, is er na de dood ook niets meer.
ongeveer hetzelfde als hetgeen je kan herinneren toen je een baby was, of voordat je er was.........quote:
quote:Op zondag 23 november 2008 21:00 schreef Taproot het volgende:
Dat er altijd al een soort van bewustzijn aanwezig is, nog voordat je biologisch verwekt en geboren wordt, maar dat je dan de vorm krijgt in een lichaam en weer alles vergeet van daarvoor (net zoals je zaken vergeet van toen je in de nog die 9 maand in de buik zat en totaal niets van herinnert).
Sommige bepaalde zaken kunnen nog terugkomen als in een soort bepaalde flits, vandaar dat sommige mensen in reïncarnatie en zo geloven, maar ik heb meer het idee dat dit zaken zijn uit dat bewustzijn dat er altijd al was voor je geboren werd.
Wat er na de dood gebeurd, daar kunnen we enkel naar raden, maar ik geloof wel dat alles op de één of andere manier verdergaat wat bewustzijn betreft, maar dan in een totaal andere dimensie of zo.
en het zou niet zo kunnen zijn dat je alles vergeet omdat je hersenen nog niet volgroeid zijn of nog de capaciteit moeten ontwikkelen om te kunnen herinneren en op te slaan??quote:Op zondag 23 november 2008 21:00 schreef Taproot het volgende:
Ik weet niet goed hoe ik het moet verwoorden, maar ik denk op de één of andere manier dat we er altijd al geweest zijn.
Dat er altijd al een soort van bewustzijn aanwezig is, nog voordat je biologisch verwekt en geboren wordt, maar dat je dan de vorm krijgt in een lichaam en weer alles vergeet van daarvoor (net zoals je zaken vergeet van toen je in de nog die 9 maand in de buik zat en totaal niets van herinnert).
Sommige bepaalde zaken kunnen nog terugkomen als in een soort bepaalde flits, vandaar dat sommige mensen in reïncarnatie en zo geloven, maar ik heb meer het idee dat dit zaken zijn uit dat bewustzijn dat er altijd al was voor je geboren werd.
Wat er na de dood gebeurd, daar kunnen we enkel naar raden, maar ik geloof wel dat alles op de één of andere manier verdergaat wat bewustzijn betreft, maar dan in een totaal andere dimensie of zo.
Mijn mening staat niet vast, ik wacht nog altijd op overtuiging. Jij weet iets, zeg je, en ik weet ook een paar dingen:quote:Op donderdag 27 november 2008 09:59 schreef Darkwolf het volgende:
Je punten zijn glas helder en je hebt zeker een punt, alleen beredeneer je iets te zwart-wit om deze punten te onderbouwen (moorden oplossen en schatten vinden.)
Verder kan ik niet je initieele vraag beantwoorden, daar je de vraag stelt waarom men denkt dat er meer is. Ik weet dat er meer is.
Daarnaast schijn je per definitie al een eigen invulling te geven direct na het stellen van de vraag, terwijl deze helemaal niet waar hoeft te zijn. Zelf ben ik namelijk absoluut niet bang voor de dood.
Daar dit tegen jouw mening botst dat wij het niet kunnen weten, is verdere discussie waarom en hoe ik dit weet niet relevant.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |