Niet zo vreemd. Had de Rabobank niet 40% van het Nederlandse spaargeld? Zo'n 140 miljard IIRC?quote:Rabobank doet niet mee aan spaaroorlog
De Rabobank doet duidelijk niet mee met de spaaroorlog. Dat wisten we al, want we zien geen aanbiedingen met hoge rentetarieven van Rabobank verschijnen. Uit dit artikel van De Pers blijkt zelfs dat de mogelijkheden voor mooie spaarrentes bij de Rabo voor klanten minder zijn geworden. Waar voorheen nog wel wat te onderhandelen viel als een concurrent betere rentes bood, zeggen ze nu lachend: 'Dan ga je toch naar Fortis?'
Rabobank is marktleider in de spaarmarkt en vindt het niet nodig die positie nog verder te verstevigen. Ondanks de niet bepaald concurrerende rentetarieven stromen de spaartegoeden wel binnen bij de boerenleenbanken. Waarom? Het zal vast te maken hebben met het zoeken van zekerheid. Dat beetje extra rente is voor de grote spaarders waarschijnlijk minder interessant dan het gevoel van zekerheid dat de gelden niet zullen verdwijnen. Dat gevoel zoeken ze bij de Rabobank, die tot nu toe weinig last lijkt te hebben van de kredietcrisis.
Met dat enorme marktaandeel is één van de grootste angsten van Rabobank waarschijnlijk dat een andere grote bank omvalt. Volgens het depositogarantiestelsel zullen zij dan het grootste deel van de gegarandeerde spaargelden moeten vergoeden. Daar zitten ze natuurlijk helemaal niet op te wachten.
Zouden ze die "bug" nog niet hebben opgelost?quote:Op donderdag 25 september 2008 17:37 schreef Wexy het volgende:
[..]
Wat wel weer leuk is dat CEB dan ook tussentijdse rente uitbetaald. Krijg je nog wat rente op rente er bij ook
Volgens de mensen op het spaarinformatieforum wordt het automatisch omgezet voor alle klanten...zou ze ook een hoop werk besparen. Maar dan blijven we dus lekker bij CEB terwijl ik net AK Bank overwoogquote:Op donderdag 25 september 2008 17:37 schreef Wexy het volgende:
[..]
ow dan moeten we natuurlijk weer even bellen aangezien dat waarschijnlijk alleen bij nieuwe klanten is en bestaande klanten moeite moeten doen voor die extra procentjes.
Wat wel weer leuk is dat CEB dan ook tussentijdse rente uitbetaald. Krijg je nog wat rente op rente er bij ook
Inderdaad. Volgens het forum zou het tarief morgen al in gaan. Renteverschillen zijn vrij klein dat het overboeken vaak niet eens zin heeft.quote:Op donderdag 25 september 2008 18:36 schreef secondant het volgende:
[..]
Volgens de mensen op het spaarinformatieforum wordt het automatisch omgezet voor alle klanten...zou ze ook een hoop werk besparen. Maar dan blijven we dus lekker bij CEB terwijl ik net AK Bank overwoog
Ik hoop het nietquote:Op donderdag 25 september 2008 18:10 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Zouden ze die "bug" nog niet hebben opgelost?
Tja, ik ga nog maar even uit van hetzelfde grapje als vorige keer.quote:Op donderdag 25 september 2008 18:36 schreef secondant het volgende:
[..]
Volgens de mensen op het spaarinformatieforum wordt het automatisch omgezet voor alle klanten...zou ze ook een hoop werk besparen. Maar dan blijven we dus lekker bij CEB terwijl ik net AK Bank overwoog
Morgen al, mooi dan maar even de site in de gaten gaan houden.....quote:Op donderdag 25 september 2008 18:44 schreef Aether het volgende:
[..]
Inderdaad. Volgens het forum zou het tarief morgen al in gaan. Renteverschillen zijn vrij klein dat het overboeken vaak niet eens zin heeft.
Tsja, als iedereen dat doet, gaat het gegarandeerd mis met die bank. Maar dat geldt voor elke bank!quote:Op donderdag 25 september 2008 21:35 schreef vaarsuvius het volgende:
Hoe eng vinden jullie de huidige situatie? ik heb niet veel geld, maar mijn grootouders wel (enkele eurotonnen op de spaar rekening) Dit staat allemaal bij ABNAMRO. Gezien de situatie bij Fortis, moet ik hen adviseren om het toch maar over meer banken te verdelen?
meer is dan 40.000 kan sowieso geen kwaad om te verdelen.quote:Op donderdag 25 september 2008 21:35 schreef vaarsuvius het volgende:
Hoe eng vinden jullie de huidige situatie? ik heb niet veel geld, maar mijn grootouders wel (enkele eurotonnen op de spaar rekening) Dit staat allemaal bij ABNAMRO. Gezien de situatie bij Fortis, moet ik hen adviseren om het toch maar over meer banken te verdelen? Ze zijn zo oud dat ze deze zaken niet zelf meer willen regelen, maar ze willen hun geld wel veilig stellen voor hun kinderen en klein kinderen.
Met de garantieregeling kan men per echtpaar 80.000 per bank wegzetten zonder risico. Dan hoef je niet meer over "eng" na te denken.quote:Op donderdag 25 september 2008 21:35 schreef vaarsuvius het volgende:
Hoe eng vinden jullie de huidige situatie? ik heb niet veel geld, maar mijn grootouders wel (enkele eurotonnen op de spaar rekening) Dit staat allemaal bij ABNAMRO. Gezien de situatie bij Fortis, moet ik hen adviseren om het toch maar over meer banken te verdelen? Ze zijn zo oud dat ze deze zaken niet zelf meer willen regelen, maar ze willen hun geld wel veilig stellen voor hun kinderen en klein kinderen.
Tijd voor een avondje internetspaarrekeningen openen dusquote:Op vrijdag 26 september 2008 00:57 schreef vaarsuvius het volgende:
Ik weet niet exact de rente uit mijn hoofd, maar het is wel flink lager dan 5%
En het is behoorlijk meer dan 80,000 (tegen de 300k)
En geld voor ze verdienen? Dat interesseert ze al jaren niks, de reden dat ze zoveel hebben is omdat ze goed pensioen hebben en dik boven de 80. Weinig uitgaven (huis ook afbetaald) en het geld blijft binnenkomen. Ze geven niks meer uit, behalve dan aan zorg. Maar ik schrok ook wel dat ze zóveel gewoon op een losse rekening hebben. Ik zal het eens ter sprake brengen.
.
Ja, dat was de vorige keer bij 5% ook zo. Grote kans dat je de nieuwe rente krijgt als je belt (ze zetten dan intern je rekening om).quote:Op vrijdag 26 september 2008 07:04 schreef RJD het volgende:
Credit Europe Spaarrekening is per vandaag naar 5,25% gegaan, MAAR....
* 5,25% p.j. voor nieuwe klanten en alle rekeningen die zijn geopend na 3 juni 2008. Klanten die hun rekening voor 3 juni 2008 geopend hebben, ontvangen 4,50 % p.j.
Ik ookquote:Op vrijdag 26 september 2008 08:49 schreef secondant het volgende:
Ik heb nu gewoon 5,25% staan als rentepercentage
DSB biedt 5,30% maar rekent ook 1% opnamekosten.quote:Op vrijdag 26 september 2008 09:37 schreef moniek2006 het volgende:
Op naar de eerste bank die 5,3 biedt
zelfde voor mij. Wel slim, misschien hebben ze gewoon een vinkje bij de klanten stan die vorige keer hadden gezeurd. ZO van, laten we nu maar automatisch doen, straks gaan ze toch bellen. Scheelt weer administratiekosten) Misschien dat slapende klanten die nog op 4.75 stonden, ook daar blijvenquote:Op vrijdag 26 september 2008 08:49 schreef secondant het volgende:
Ik heb nu gewoon 5,25% staan als rentepercentage
Tof!quote:Op vrijdag 26 september 2008 11:17 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
zelfde voor mij. Wel slim, misschien hebben ze gewoon een vinkje bij de klanten stan die vorige keer hadden gezeurd. ZO van, laten we nu maar automatisch doen, straks gaan ze toch bellen. Scheelt weer administratiekosten) Misschien dat slapende klanten die nog op 4.75 stonden, ook daar blijven![]()
Alleen, bij de vorige omzetting (waar ik voor moest mailen) hadden ze eerst de rente ingeboekt om vervolgens met 5% verder te gaan. Dit keer is het schijnbaar niet nodig?
IIRC: CEB werkt(e) intern met twee verschillende rekeningen. De nieuwe rekening begon op 5% en de oude bleef op 4,75%. Als je belde werd de oude rekening opgeheven, een nieuwe geopend met het saldo én rente van de vorige overgezet.quote:Op vrijdag 26 september 2008 11:17 schreef athlonkmf het volgende:
Alleen, bij de vorige omzetting (waar ik voor moest mailen) hadden ze eerst de rente ingeboekt om vervolgens met 5% verder te gaan. Dit keer is het schijnbaar niet nodig?
De vorige keer heb ik niet geklaagd, toen had ik de rekening namelijk nog nietquote:Op vrijdag 26 september 2008 11:17 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
zelfde voor mij. Wel slim, misschien hebben ze gewoon een vinkje bij de klanten stan die vorige keer hadden gezeurd. ZO van, laten we nu maar automatisch doen, straks gaan ze toch bellen. Scheelt weer administratiekosten) Misschien dat slapende klanten die nog op 4.75 stonden, ook daar blijven![]()
Bij de Ohra is het standaard om geen tussentijdse rente te boeken, ze bereken de rente aan het eind van het jaar. Dus daar zou ik me geen zorgen om makenquote:Alleen, bij de vorige omzetting (waar ik voor moest mailen) hadden ze eerst de rente ingeboekt om vervolgens met 5% verder te gaan. Dit keer is het schijnbaar niet nodig?
Volgens mij hebben ze stiekum 2 soorten rekeningen. Eén is de oude met 4,75%, de andere is de nieuwe die eerst 5,0% was en nu is verhoogd naar 5,25%. De meeste rekeninghouders zullen nog de oude rekening hebben, en die wordt als mensen klagen over de rente omgezet naar de nieuwe rekening.quote:Op vrijdag 26 september 2008 12:16 schreef Marijkezwolle het volgende:
[..]
De vorige keer heb ik niet geklaagd, toen had ik de rekening namelijk nog nietMaar ook bij mij is het gewoon automatisch aangepast, gok dat ze dat dus gewoon bij iedereen doen
Klopt. Iedereen die bij de laatste renteverhoging heeft geklaagd, heeft nu dus een nieuwe rekening die automatisch wordt omgezet. Iedereen die NIET heeft geklaagd en nog steeds op 4,5% stond, zal nu nog steeds op 4,5% blijven staan. Voor de mensen die nu dus nog steeds een rentepercentage zien staan van 4,5%, heel snel bellen met CEB en vragen naar de nieuwe 5,25%.quote:Op vrijdag 26 september 2008 11:29 schreef Aether het volgende:
[..]
IIRC: CEB werkt(e) intern met twee verschillende rekeningen. De nieuwe rekening begon op 5% en de oude bleef op 4,75%. Als je belde werd de oude rekening opgeheven, een nieuwe geopend met het saldo én rente van de vorige overgezet.
4,5% zelfs, niet 4,75! Zie http://www.crediteurope.n(...)_Sparen_20080710.pdf .quote:Op vrijdag 26 september 2008 11:29 schreef Aether het volgende:
[..]
IIRC: CEB werkt(e) intern met twee verschillende rekeningen. De nieuwe rekening begon op 5% en de oude bleef op 4,75%. Als je belde werd de oude rekening opgeheven, een nieuwe geopend met het saldo én rente van de vorige overgezet.
Het is inderdaad slim om veel geld op een goede spaarrekening te zetten die een goede rente geeft. Dat hoeft niet eens bij een kleine buitenlandse bank zoals Icesave of ATbank, maar kan ook bij de grote banken als je grootouders dat liever hebben. Het maakt dus een groot verschil op welke spaarrekening je het geld hebt staan.quote:Op donderdag 25 september 2008 21:35 schreef vaarsuvius het volgende:
rente op rente dus.....lekker, maar de effectieve rente blijft 5%. Je kan dus beter gewoon een internet spaarrek. hebben ipv internet plus spaarrek. met 5.2% rente per jaar.quote:Op vrijdag 26 september 2008 16:08 schreef Aether het volgende:
AKBank biedt vanaf vandaag een nieuwe internetrekening, de Internet Plus-rekening. De rente is 5,00% (4,89% nominaal) en wordt maandelijks bijgeschreven ipv jaarlijks.
Ik heb 'm toegevoegd voor de volgende OP. Zodra #14 wordt geopend, zal de heffingsrente ook zichtbaar worden per kwartaal van 2007 en 2008, onder het kopje "Belastingdienst (heffingsrente)".quote:Op dinsdag 23 september 2008 10:58 schreef RemcoDelft het volgende:
Om weer ontopic te gaan: eigenlijk moet de 5,45% van de belastingdienst ook in de lijst worden opgenomen!
Prima! Let wel op, het betreft hier geen samengestelde interest.quote:Op vrijdag 26 september 2008 20:43 schreef RJD het volgende:
[..]
Ik heb 'm toegevoegd voor de volgende OP. Zodra #14 wordt geopend, zal de heffingsrente ook zichtbaar worden per kwartaal van 2007 en 2008, onder het kopje "Belastingdienst (heffingsrente)".
Rente is vast. De rente voor nieuwe deposito's kan iedere dag wijzigen. Een deposito voor 3 maanden is nu 5,25% maar kan (in theorie) morgen 5,00% zijn. Je krijgt gewoon de rente bij het afsluiten.quote:Op vrijdag 26 september 2008 21:10 schreef Syrena het volgende:
Zo, deposito genomen bij ATB, voor 6 maanden.
N00b als ik ben in het spaargebeuren, ik dacht dat je bij een deposito je geld vast zet tegen een bepaalde rente, en dat die rente in die periode dus niet varieert. Nu staat er bij ATB met een ** bij dat de rente kan varieren?? Ikke snap niet meer
Mag nog wel hogerquote:Op vrijdag 26 september 2008 09:37 schreef moniek2006 het volgende:
Op naar de eerste bank die 5,3 biedt
Ik zou voor de internet spaarrekening van de Akbank gaan.quote:Op vrijdag 26 september 2008 21:51 schreef No_One_Knows het volgende:
Ik heb even een mailtje gestuurd naar CEB, ben inmiddels ook wakker geworden en wil mijn 4,50 wel even omgezet in 5,25, hopelijk doen ze dat een beetje snel. Ook ga ik door de onrust op de markten maar spreiden, dus ik zoek een nieuwe betrouwbare spaarbank waar ik zonder al te veel gedoe snel een rekening kan openen. IceSave valt dus onder de garantie in IJsland, dat kan veel gedoe geven en ik heb ook gehoord dat juist IJsland behoorlijk wordt geraakt door de crisis. Alternatieven zijn de ATB, MoneYou of de Akbank, welke raden jullie dan aan op het gebied van service, geen gedoe en snel een makkelijke rekening?
quote:Financieel journalist en ondernemer Willem Middelkoop geeft zijn visie over de grote financiële crisis.
Middelkoop is schrijver van het boek "als de dollar valt" waarin hij een overzicht geeft van achtergronden van de kredietcrisis.
Ak bankquote:Op vrijdag 26 september 2008 21:51 schreef No_One_Knows het volgende:
Ik heb even een mailtje gestuurd naar CEB, ben inmiddels ook wakker geworden en wil mijn 4,50 wel even omgezet in 5,25, hopelijk doen ze dat een beetje snel. Ook ga ik door de onrust op de markten maar spreiden, dus ik zoek een nieuwe betrouwbare spaarbank waar ik zonder al te veel gedoe snel een rekening kan openen. IceSave valt dus onder de garantie in IJsland, dat kan veel gedoe geven en ik heb ook gehoord dat juist IJsland behoorlijk wordt geraakt door de crisis. Alternatieven zijn de ATB, MoneYou of de Akbank, welke raden jullie dan aan op het gebied van service, geen gedoe en snel een makkelijke rekening?
Ik heb deze rekening ook en al eens geinformeerd bij de ASN Bank maar het geld op deze rekening telt wel gewoon mee in de berekening voor je vermogenrendementsheffing.quote:Op zaterdag 27 september 2008 10:12 schreef moz het volgende:
Ik heb een ASN Ideaalsparen rekening. Nu wordt deze rekening wel eens 'ge-list' als groene rekening. Is het zo dat het bedrag op deze rekening niet telt voor de vermogensrendementsheffing?
Groene beleggingen worden in ieder geval wel uitgezonderd. Zou een mooie extra reden zijn een ASN rekening te open (1.2% 'extra' rente)
omdat de Nederlandse banken dan inkomsten mis lopen dan denk ik.Volgens mij maken Nederlandse banken misbruik van het "veilge gevoel" een Nederlandse bak te zijn in Nederland voor hun klanten. Terwijl het ook anders kan, ik denk dat naarmate meer mensen inzien dat er niets mis is met buitenlandse banken, de Nederlandse banken ook met (tegenzin) hoge rente aan hun klanten zullen aanbieden.quote:Op zaterdag 27 september 2008 09:54 schreef RobertoCarlos het volgende:
En toch vraag ik mij af hoe het komt dat er vrij veel banken uit vage landen (rusland, turkije) in het rijtje met hoogste rente staan (ijsland ff uitgezonderd). Dit terwijl de Ned. Bank ze ook gewoon garandeerd.
Waarom kunnen deze banken het wel en andere (meer westerse) banken niet een hoge rente leveren?
(voor de duidelijkheid: ik heb er geen enkel probleem mee!)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |