abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 30 september 2008 @ 21:22:35 #101
172669 Papierversnipperaar
Cafeďne is ook maar een drug.
pi_62034896
TVP
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  dinsdag 30 september 2008 @ 22:42:38 #102
19479 Mr.J
Train, eat, sleep. Repeat.
pi_62037503
Iemand tips om wat aan pijnlijke vingers te doen?
Godfather Bodybuilding topic reeks
  dinsdag 30 september 2008 @ 22:46:03 #103
pi_62037611
Minder lang maar vaker oefenen.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  dinsdag 30 september 2008 @ 22:49:05 #104
19479 Mr.J
pi_62037700
Heb het al na 5 minuten als absolute beginner.
  dinsdag 30 september 2008 @ 22:52:52 #105
pi_62037834
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 01:11 schreef M4a1 het volgende:

[..]

F is barré.
Barré suckt ass.
Na 5 maanden spelen nog altijd moeite met het switchen naar een F vanuit sommige akkoorden.
Je hoeft F niet als barré te spelen. Met je wijsvinger alleen de onderste 2 snaren indrukken en de E snaar niet aan slaan
  dinsdag 30 september 2008 @ 22:54:21 #106
pi_62037875
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 22:49 schreef Mr.J het volgende:
Heb het al na 5 minuten als absolute beginner.
Had ik ook. 5 minuten spelen, kwartier pauze.
  dinsdag 30 september 2008 @ 23:01:29 #107
19479 Mr.J
pi_62038095
Wat voor lessen heb jij gevolgd als ik vragen mag?
pi_62038556
Zat te twijfelen of ik dit hier of op V&A zou moeten zetten, maar omdat ik niet daadwerkelijk 1 type gitaar zoek en me eerst orienteren heb ik hem maar hier gezet.

Ik ben van plan om een electrische gitaar te kopen, alleen heb ik er zelf weinig verstand van. Heb vroeger enkele maanden akoestisch gespeeld, maar heb die jaren geleden verkocht. Ik nu wat meer vrije tijd en wil me weer op de nobele ambacht van het gitaarspelen storten. Deze keer electrisch dus.

Ik ben voornamelijk blues, rock en stoner geörienteerd.

Mijn budget is 300 euro. 2e hands is ook zeker een optie. Iemand goede suggesties?
  dinsdag 30 september 2008 @ 23:56:06 #109
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_62039628
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 23:15 schreef _Boozeroony het volgende:
Zat te twijfelen of ik dit hier of op V&A zou moeten zetten, maar omdat ik niet daadwerkelijk 1 type gitaar zoek en me eerst orienteren heb ik hem maar hier gezet.

Ik ben van plan om een electrische gitaar te kopen, alleen heb ik er zelf weinig verstand van. Heb vroeger enkele maanden akoestisch gespeeld, maar heb die jaren geleden verkocht. Ik nu wat meer vrije tijd en wil me weer op de nobele ambacht van het gitaarspelen storten. Deze keer electrisch dus.

Mijn budget is 300 euro. 2e hands is ook zeker een optie. Iemand goede suggesties?
300 euro voor gitaar + versterker? Lijkt me vrij weinig. ¤300,- voor een gitaar lijkt me een mooi beginners bedrag. Als je van Blues en Rock houd, is dit mischien wel wat voor je:

LINK ROCKPALACE Les Paul

Je kan natuurlijk ook een Stratocaster ookwel strat genoemd nemen:

LINK ROCKPALACE Stratocaster

De eerste klinkt vetter (niet als cool maar als in 'dik'), de strat scheller. Voor warme Blues vind ik de Les Paul persoonlijk beter passen. Maar dat hoef natuurlijk niet, want Stevie Ray Vaughn speelt ook geweldige blues met zijn strat. De strat heeft over het algemeen single coil pickups en de les paul dubbele, wat men humbuckers noemt. De humbuckers, bucken de hum. Oftewel ze onderdrukken de ruis.
Qua ligging in de hand is de Les Paul gezegend met een dikkere hals, beetje akoustische gitaar achtig formaat, terwijl de strat een dunnere hals heeft.
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
  woensdag 1 oktober 2008 @ 00:01:13 #110
pi_62039751
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 23:01 schreef Mr.J het volgende:
Wat voor lessen heb jij gevolgd als ik vragen mag?
Geen. Alles uit een paar boekjes geleerd. En goed kijken en luisteren naar gitaristen.
pi_62039864
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 23:56 schreef GoodGawd het volgende:

300 euro voor gitaar + versterker? Lijkt me vrij weinig. ¤300,- voor een gitaar lijkt me een mooi beginners bedrag. Als je van Blues en Rock houd, is dit mischien wel wat voor je:

Voor een versterker wil ik wel wat extra bijleggen. Denk in totaal aan 500 euro.
pi_62062169
quote:
Op woensdag 1 oktober 2008 00:06 schreef _Boozeroony het volgende:

[..]

Voor een versterker wil ik wel wat extra bijleggen. Denk in totaal aan 500 euro.
Denk aan tweedehands, hč... Tweedehands muziekinstrumenten en versterkers hoeven echt niet onder te doen voor nieuw, maar het scheelt zo enorm in de prijs. En gebruikssporen laat je zelf ook achter, dus dat is niet zo'n punt. Als de eerste kras al aanwezig is, hoef je tenminste niet zo voorzichtig meer te doen.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_62063500
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 23:15 schreef _Boozeroony het volgende:

Aangezien je bij de UvA studeert, mag ik aannemen dat je in Amsterdam woont? Ga eens langs een grote muziekwinkel zoals Dirk Witte. Daar werken mensen die je goed kunnen adviseren wat voor gitaar jij ongeveer nodig hebt. Je kunt de gitaren meestal ook nog wel even uitproberen en Dirk Witte heeft (meestal) wel goede prijzen.

Ik zeg dit omdat er weinig kutters bestaat dan een gitaar op internet bestellen en er een paar dagen later achterkomen dat die gitaar toch helemaal niks voor jou is
  donderdag 2 oktober 2008 @ 19:00:53 #114
40122 anthony68
Elke dag , nieuwe kansen...
pi_62083798
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 15:47 schreef Mr.J het volgende:
Tvp!

Ga deze week beginnen mbv deze site: http://www.leergitaarspelen.com/

Beetje knullig als je die site zo ziet, maar denk wel dat de lesjes relevant zijn.
ik heb die cursus gedaan je leert alleen accoorden en ik kon daarna nog geen liedje spelen. Plus de videos kan je maar 10 weken zien daarna niet meer...
pi_62104246
Als je een beetje engels kan is deze site misschien het proberen waard:
http://www.justinguitar.com/en/BC-000-BeginnersCourse.php

Hele uitgebreide video cursus. En helemaal gratis.
Gonna live while I'm alive, I'll sleep when I'm dead!
pi_62108026
Misschien weet iemand hier dit:
In veel rock en cooral punkrock muziek wordt vaak zo'n extra effectje toegevoegd, zo'n WEIEIEEIW over de snaren heen.
Zie bijvoorbeeld de eerste 3 sec van:

Kan iemand vertellen hoe je dit geluid in godsnaam produceert? Want lukraak over de snaren heenraggen en van fret 1 naar fret 20 duwen werkt niet echt
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 16:36:47 #117
185545 maartenducrot
koning van biafra
pi_62108837
quote:
Op donderdag 2 oktober 2008 19:00 schreef anthony68 het volgende:

[..]

ik heb die cursus gedaan je leert alleen accoorden en ik kon daarna nog geen liedje spelen. Plus de videos kan je maar 10 weken zien daarna niet meer...
Als je accoorden kunt spelen kun je juist heel veel liedjes meespelen.
Koop gewoon een boekje met accoordenoefeningen, veel handiger dan zo'n website.
Live vanuit Frankrijk!
Jongens jongens toch, nou ik geef het je te doen, hoor.
pi_62109172
Naar mijn bescheiden mening is boekjes kopen vreselijk weggegooid geld. Ik heb hier 3 lesboeken liggen die ik welgeteld misschien 5 keer opgengeslagen heb. Mijn tip; zoals in iedere gitaarleertopic: zoek een MAKKELIJK liedje, en begin gewoon met het leren van de akkoorden van dat nummer.

Het werkt VEEL motiverender als je iets herkenbaars zit te spelen dan wanner je snaar-voor-snaar vader jacob en altijd-is-kort-jakje-ziek leert
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 16:55:28 #119
185545 maartenducrot
koning van biafra
pi_62109264
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 16:51 schreef M4a1 het volgende:
Naar mijn bescheiden mening is boekjes kopen vreselijk weggegooid geld. Ik heb hier 3 lesboeken liggen die ik welgeteld misschien 5 keer opgengeslagen heb. Mijn tip; zoals in iedere gitaarleertopic: zoek een MAKKELIJK liedje, en begin gewoon met het leren van de akkoorden van dat nummer.

Het werkt VEEL motiverender als je iets herkenbaars zit te spelen dan wanner je snaar-voor-snaar vader jacob en altijd-is-kort-jakje-ziek leert
Je moet dan ook geen kinderboekjes kopen. Ik heb hier 2 hele mooie boeken liggen met basisakkoorden en jazzakkoorden. Het is in het begin misschien niet zo leuk, maar als je genoeg oefent (en een beetje talent hebt:P) kun je in korte tijd veel liedjes meespelen.
Live vanuit Frankrijk!
pi_62109396
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 16:03 schreef M4a1 het volgende:
Misschien weet iemand hier dit:
In veel rock en cooral punkrock muziek wordt vaak zo'n extra effectje toegevoegd, zo'n WEIEIEEIW over de snaren heen.
Zie bijvoorbeeld de eerste 3 sec van:

Kan iemand vertellen hoe je dit geluid in godsnaam produceert? Want lukraak over de snaren heenraggen en van fret 1 naar fret 20 duwen werkt niet echt
Met de zijkant van je plectrum over één van de bassnaren scratchen.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_62109540
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 17:01 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Met de zijkant van je plectrum over één van de bassnaren scratchen.
oh lol
Daar had ik nog niet aan gedacht, is inderdaad PRECIES dat geluid, thanx
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 17:09:49 #122
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_62109562
Wat hij hierboven zegt dus, moet je zorgen dat je een niet al te dik plectrum heb en als je dan over 1 van je dikste snaren er overheen haalt door em haaks erop de zetten hoor je zo'n schrapend geluid
pi_62109978
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 17:09 schreef Dribbel_ het volgende:
Wat hij hierboven zegt dus, moet je zorgen dat je een niet al te dik plectrum heb en als je dan over 1 van je dikste snaren er overheen haalt door em haaks erop de zetten hoor je zo'n schrapend geluid
Ik heb dunlop plectrums van .6mm, die grijze.
Ik zie wel dat je dat niet te vaak moet doen, want dan zaag je binnen de kortste keren door je plectrum heen
(gelukkig heb ik nog wel een stapeltje reserve )
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 18:16:43 #124
125915 Dribbel_
pi_62110768
Nergens last van heb dunlop .73 blijft goed heel
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 18:26:40 #125
pi_62110958
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 16:51 schreef M4a1 het volgende:

Ik heb 2 heerlijke liedjes boeken met Under the Bridge en Nothing else matters er in. Noten en gedeeltelijk de accoordenschema's er bij. Ergens anders in het boek staat dan een intro (met nog wat schema's) en weer ergens anders sommige solo's (met weer een paar acoordenschema's). Je zoek je te pletter, maar wel zeer leerzaam.

[ Bericht 0% gewijzigd door Papierversnipperaar op 03-10-2008 19:35:34 ]
  zaterdag 4 oktober 2008 @ 14:37:11 #126
185545 maartenducrot
koning van biafra
pi_62127293
Nu al de derde keer in 2 weken tijd dat m'n hoge e-snaar kapot spring tijdens het spelen
Iemand een idee waar het aan kan liggen?
Live vanuit Frankrijk!
  zaterdag 4 oktober 2008 @ 15:13:52 #127
157428 GoodGawd
pi_62127869
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 14:37 schreef maartenducrot het volgende:
Nu al de derde keer in 2 weken tijd dat m'n hoge e-snaar kapot spring tijdens het spelen
Welk merk snaren gebruik je? Nylon snaren? Waar breken ze?
pi_62127960
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 14:37 schreef maartenducrot het volgende:
Je hebt hem wel op het goede octaaf afgestemd?

Kan aan de uitlijning liggen van de hals, kwaliteit van de snaren, hoe je erop speelt (veel en snelle pickings met een stugge plectrum bijvoorbeeld), warmte/koude overgangen etc.

3 keer in 2 weken is wel erg veel, laat je gitaar anders even nakijken bij de gitaarboer.
I feel kinda Locrian today
  zaterdag 4 oktober 2008 @ 15:36:15 #129
185545 maartenducrot
koning van biafra
pi_62128218
Snaren zijn van Ernie Ball, de snaar breekt bij de brug.
Vanzelfsprekend goed afgestemd :p
Klopt wel dat ik veel up- en downstrum met een stug plectrum, misschien dat het daardoor komt?
Live vanuit Frankrijk!
  zaterdag 4 oktober 2008 @ 15:50:57 #130
161882 Trigalti
Doet maar wat!
pi_62128498
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 15:36 schreef maartenducrot het volgende:
Klopt wel dat ik veel up- en downstrum met een stug plectrum, misschien dat het daardoor komt?
Misschien sla je de snaren te hard aan?
------------------
  zaterdag 4 oktober 2008 @ 16:00:38 #131
pi_62128707
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 15:36 schreef maartenducrot het volgende:
Ik heb veel snaren gebrokeb met dikke plectri
Probeer het eens met zo'n dun grijs Dunlop vodje.
  zaterdag 4 oktober 2008 @ 18:18:46 #132
125915 Dribbel_
pi_62131689
Nee die klappen moeten ze gewoon kunnen hebben ik speel ik redelijk aggressief soms maar het is bij de goedkopere gitaren vaak dat de brug niet goed afgewerkt is. Ik neem aan dat het om een electrische gitaar gaat, waarschijnlijk breekt je snar steeds op hetzelfde puntje precies bij de brug. Waarschijnljik zit er een braampje daar omdat je brug niet goed afgewerkt is. Kan je even proberen een watje eroverheen te halen of iets dergelijk en als het dan een beetje blijft hangen zie je al of het zo is, en anders met een klein vijltje de boel goed glad maken wil ook helpen
  zaterdag 4 oktober 2008 @ 18:48:51 #133
157428 GoodGawd
pi_62132259
lol te hard aan slaan Kom op zeg.
Het is wat dribbel zegt.
  maandag 6 oktober 2008 @ 14:43:22 #134
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_62173471
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_62191979
Speel nu een aantal weken, gaat opzich wel, maar ik kan nog alleen maar liedjes zoals vader jacob en jingle bells . Vaak zijn dat ook gewoon losse noten. Ben nog steeds die 1 minute practice oefeningen aan het doen van Justin met de akkoorden A D en E . heb nu ongeveer 7/8 akkoorden per minuut, en ik probeer zoveel mogelijk blind op gevoel te doen.

Maar ik heb het idee dat het allemaal niet zo vlot gaat qua leren bij mij. Is het niet slim om een aantal lessen te nemen? Of gewoon blijven dooroefenen zoals het nu gaat?

Soms speel ik een aantal dagen niet, en dan weer een aantal dagen minimaal een half uur per dag.
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 08:50:03 #136
26777 MrTorture
Welcome to the torture chamber
pi_62193960
Met lessen gaat het altijd wat sneller, aangezien probleempjes sneller worden ontdekt en de oplossing/goede uitleg meteen voorhanden is
No fear, no pain.Nobody left to blame. I'll try alone. Make destiny my own.
Dave: Al draagt een mod een blauwe kleur, het is en blijft een oude zeur.
yvonne says: nee hoor die Danny is gewoon een werknemer
Vis een optie?
pi_62198309
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 01:23 schreef boskameel het volgende:
Maar ik heb het idee dat het allemaal niet zo vlot gaat qua leren bij mij. Is het niet slim om een aantal lessen te nemen? Of gewoon blijven dooroefenen zoals het nu gaat?

Soms speel ik een aantal dagen niet, en dan weer een aantal dagen minimaal een half uur per dag.
't is simpel: je oefent véél te weinig. Don'get me wrong, ik weet je dagindeling niet enzo (school, werk etc.),
maar 4 keer per week een uurtje spelen is niet genoeg. Als je zo weinig oefent kom je moeilijk een niveau hoger waardoor de lol er ook af gaat. Ik oefende in het begin zo'n 4 uur per dag, na schooltijd.
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 12:24:33 #138
157428 GoodGawd
pi_62198852
Je moet een doel stellen in een bepaalde tijdsperiode.
pi_62199163
Met elke dag een uurtje oefenen kan je ver komen hoor, als je je grenzen maar verlegt. Gewoon iets pakken wat je eigenlijk net niet kan spelen en dat dan zo vaak oefenen tot het soepel gaat. Op die manier blijven doorgaan dan kom je best ver.

Gewoon grenzen zoeken en die overschrijden en verleggen
pi_62202192
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 12:06 schreef starla het volgende:

[..]

't is simpel: je oefent véél te weinig. Don'get me wrong, ik weet je dagindeling niet enzo (school, werk etc.),
maar 4 keer per week een uurtje spelen is niet genoeg. Als je zo weinig oefent kom je moeilijk een niveau hoger waardoor de lol er ook af gaat. Ik oefende in het begin zo'n 4 uur per dag, na schooltijd.
Ai, das wel erg veel tijd . Zoveel vrije tijd heb ik elke dag niet helaas. Maar zal eens wat meer gaan spelen. Ik vond dat ik al aardig veel speelde . Waar oefende jij dan elke dag op? "Klootte" je als beginner maar wat aan, of had je echt oefeningen die je onder de knie wilde hebben?
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 12:33 schreef Mizh het volgende:
Met elke dag een uurtje oefenen kan je ver komen hoor, als je je grenzen maar verlegt. Gewoon iets pakken wat je eigenlijk net niet kan spelen en dat dan zo vaak oefenen tot het soepel gaat. Op die manier blijven doorgaan dan kom je best ver.

Gewoon grenzen zoeken en die overschrijden en verleggen
Ik kan veel eigenlijk "net" niet spelen . Maar ik wil het denk te gehaast. Zal eens echt veel tijd nemen voor 1 nummer.
pi_62202878
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 14:45 schreef boskameel het volgende:
Ai, das wel erg veel tijd . Zoveel vrije tijd heb ik elke dag niet helaas. Maar zal eens wat meer gaan spelen. Ik vond dat ik al aardig veel speelde . Waar oefende jij dan elke dag op? "Klootte" je als beginner maar wat aan, of had je echt oefeningen die je onder de knie wilde hebben?
Een combinatie van beide; ik wilde bijvoorbeeld per se een aantal akkoorden vloeiend acher elkaar kunnen
spelen, en dan uitbreiden naar barré-akkoorden. Kan me nog herinneren dat Karma Police een taaie was, vooral
de overgang Am > Bm > D (open > barré > open). Hier heb ik me dus kapot op geoefend, totdat ik simpel
de overgang kon maken tussen barré akkoorden. Tegelijkertijd deed ik natuurlijk oefeningen voor
vingervlugheid, ofwel toonladders uit je kop leren en verfraaien met hammer-ons en pulloffs.
Daarnaast klooide ik nog wat aan met eigen verzinselen.
pi_62206941
Ben nu bezig met Sultans Of Swing, laatste solo nu bijna onder de knie. Lekker snel issie!

Maar voor de rest best makkelijk als je het eenmaal kent. En erg leuk om mee te spelen offcourse!
pi_62237221
Ok, ik heb echt hulp nodig.
Wie kan mij een site of iets anders van tips geven over zuiver zingen? Ik móet echt leren zingen, want dat gekweel wat er uit komt bij mij tijdens het spelen slaat echt nergens op. In mijn hoofd klinkt het helemaal in toon, en in de maat, en als ik het opneem met mijn telefoon lijkt het wel compleet iemand anders, zo erg

help!
  woensdag 8 oktober 2008 @ 20:20:39 #144
157428 GoodGawd
pi_62241646
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 17:37 schreef M4a1 het volgende:
Ok, ik heb echt hulp nodig.
Wie kan mij een site of iets anders van tips geven over zuiver zingen? Ik móet echt leren zingen, want dat gekweel wat er uit komt bij mij tijdens het spelen slaat echt nergens op. In mijn hoofd klinkt het helemaal in toon, en in de maat, en als ik het opneem met mijn telefoon lijkt het wel compleet iemand anders, zo erg

help!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_62241848
Daarom gebruiken mensen ook zo vaak een koptelefoon/oortje als ze zingen.

neem het op met een microfoon en laat je stem direct over de koptelefoon klinken, zodat je direct kan horen hoe je zingt.
pi_62253478
Ik wil dit nummer nog even met jullie delen, waar ik nu mee bezig ben. Imho een erg mooi nummer om met de akoestische te spelen (óf electrisch als je toch dat distortion-deel erin wil, maar ik vind akoestisch mooier bij dit nummer)

Tab: http://www.ultimate-guita(...)ival_of_rust_tab.htm

thanx voor de microfoon tip btw

[ Bericht 10% gewijzigd door M4a1 op 09-10-2008 12:02:09 ]
  donderdag 9 oktober 2008 @ 13:09:14 #147
125915 Dribbel_
pi_62257964
Mooi stukje wel lastige akkoorden soms
  donderdag 9 oktober 2008 @ 13:20:59 #148
125915 Dribbel_
pi_62258253
ik ga em ook maar leren leuk stuk
pi_62259987
Mooi nummer, alleen kloppen die tabs niet.

Ik zou hem zo spelen:

Intro/verse:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
e|--------3-----3h4---------3-----3/4---------------------------------------|
h|-----6----6------6-----6----6------6-----6--8-6---8h9-6---6----6---6h8p6---|
g|---5--5-----5--------5--5-----5--------6--6-----6-------5--5------5--------
d|-3-----------------6------------------------------------------------------
a|-------------------------------------------------------4----4/6-----------
E|--------------------------------------6----------------------------------

e|--------3-----3h4---------3-----3/4-------------------------------------|
h|-----6----6------6-----6----6------6-----6--8-6---8h9-6---6---6--6h8p6------|
g|---5--5-----5--------5--5-----5--------6--6-----6-------5---5---5-------|
d|-3-----------------6-------------------------------------------------------|
a|-------------------------------------------------------4-----------------|
E|--------------------------------------6----------------------8----------|

Zo dus:
2008-10-09-46305.wmv

[ Bericht 4% gewijzigd door starla op 09-10-2008 15:01:02 ]
  donderdag 9 oktober 2008 @ 14:36:32 #150
125915 Dribbel_
pi_62260070
ja die basnoten zitten niet op z'n plek
pi_62260276
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 13:09 schreef Dribbel_ het volgende:
Mooi stukje wel lastige akkoorden soms
Vind je? Het zijn toch gewoon barré-akkoorden in de open e-mineurvorm?
pi_62260670
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 14:36 schreef Dribbel_ het volgende:
ja die basnoten zitten niet op z'n plek
Ook dat, maar als hij de bas A# speelt wordt de C een C#.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 20:04:15 #153
161882 Trigalti
Doet maar wat!
pi_62268228
------------------
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 01:07:50 #154
125915 Dribbel_
pi_62276966
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 14:44 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Vind je? Het zijn toch gewoon barré-akkoorden in de open e-mineurvorm?
Mja het zijn niet echt allerdaagse akkoorden

3
6
5
-
-
6

Teminste als je die basnoten mooi door wilt laten klinken
pi_62277509
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 01:07 schreef Dribbel_ het volgende:
Mja het zijn niet echt allerdaagse akkoorden
Valt wel mee toch?

Fsus2 (Fm)
Fmadd9/G# (Fm)
A#m (Gdim)
C#maj7 zonder kwint
D#6add9 zonder kwint
F5

pi_62277592
Ga piano spelen deed heeeel vroeger wat pianoles, toen gitaar gaan spelen en ontdekte akkoorden (althans, nummers die zo genoteerd worden). Omdat piano/keyboard spelen met akkoorden opeens zo simpel is (en omdat ons prutsbandje al een gitarist heeft ) focus ik nu toch weer meer op de toetsen. Zeker omdat ik dan niet echt hoef te denken over wat improvisatie en ik een F of B net zo makkelijk speel als Em
pi_62290234
quote:
Ik wilde net het hele nummer meespelen, maar van die akkoorden in het refrein klopt
ook geen flikker.

De volgende akkoorden zijn goed:

Fm D# C# A#m G#
pi_62305405
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 16:09 schreef starla het volgende:

[..]

Ik wilde net het hele nummer meespelen, maar van die akkoorden in het refrein klopt
ook geen flikker.

De volgende akkoorden zijn goed:

Fm D# C# A#m G#
Ah thanks, ga ik die proberen, ik vond al dat het niet helemaal klopte!
(blijft dat dan wel met capo op 1? )

De noten van het couplet had ik al op gehoor een beejte gecorrigeerd, ik gebruik de tabs meestal alleen om even op gang te komen en de rest doe ik zelf, dus sorry voor het posten van een slechte tab

Gebeurt soms wel eens vaker op UG dat er echt bar slechte tabs tussen staan, maar daarentegen hebben ze wel weer bijna ieder nummer op voorraad.
  zaterdag 11 oktober 2008 @ 11:41:25 #159
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_62305533
Ik begrijp sowieso niet dat mensen zo zwaar op die TABs leunen. Als het nou om zwaar ingewikkelde nummers gaat, ok, maar het gros bestaat toch gewoon uit standaard open-positie kampvuur-akkoorden of powerchords. Bovendien lijken door de naamgeving (F#m7b5 etc. etc.) sommige accoorden ook veel ingewikkelder dan ze eigenlijk zijn, vaak toch gewoon een kwestie een standaardgreep met een vinger d'r bij of d'r af of een andere basnoot.

Het is veel leerzamer om dat zelf van de plaat te leren, goed voor je muzikale gehoor.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_62308618
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 11:35 schreef M4a1 het volgende:

[..]

Ah thanks, ga ik die proberen, ik vond al dat het niet helemaal klopte!
(blijft dat dan wel met capo op 1? )
Ik speel hem zonder capo op 1ste fret, maar zou niets moeten uitmaken. Alleen de lage Fm
pak je dan als een open Em. Als je de hoge Fm speelt heb je dat probleem niet. Die tabs zijn
sowieso een beetje raar, want hij zegt dat het makkelijk is om met capo op eerste fret te spelen,
terwijl hij het niet voor capo op 1ste fret transcripteert. Ik meende namelijk al een open snaar te horen
bij dat laatste stukje waarin hij als bas D# speelt. Dit is dan de open hoge F, waarvoor je de capo nodig
zou moeten hebben. In zijn tabs komt dit niet terug.
quote:
De noten van het couplet had ik al op gehoor een beejte gecorrigeerd, ik gebruik de tabs meestal alleen om even op gang te komen en de rest doe ik zelf, dus sorry voor het posten van een slechte tab

Gebeurt soms wel eens vaker op UG dat er echt bar slechte tabs tussen staan, maar daarentegen hebben ze wel weer bijna ieder nummer op voorraad.
Ja klopt, sommige tabs zijn waardeloos ondanks dat ze goede ratings krijgen.
  zaterdag 11 oktober 2008 @ 16:07:20 #161
157428 GoodGawd
pi_62310145
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 11:41 schreef Zanderrr het volgende:
Ik begrijp sowieso niet dat mensen zo zwaar op die TABs leunen. Als het nou om zwaar ingewikkelde nummers gaat, ok, maar het gros bestaat toch gewoon uit standaard open-positie kampvuur-akkoorden of powerchords. Bovendien lijken door de naamgeving (F#m7b5 etc. etc.) sommige accoorden ook veel ingewikkelder dan ze eigenlijk zijn, vaak toch gewoon een kwestie een standaardgreep met een vinger d'r bij of d'r af of een andere basnoot.

Het is veel leerzamer om dat zelf van de plaat te leren, goed voor je muzikale gehoor.
De meeste mensen hier zijn beginners, dat met dat muzikale gehoor komt later wel. Laat ze eerst maar de basistechniek en akkoorden leren. Voordat je ze gaat ontcijferen.
  zondag 12 oktober 2008 @ 14:41:54 #162
19479 Mr.J
pi_62327206
Ben nu als absolute beginner net bezig. Heb eerst een aantal acoorden geleerd en ben nu bezig met mijn eerst song na te spelen.

"Hurt" van Johnny Cash. De intro gaat goed, zo over op het refrein.
  zondag 12 oktober 2008 @ 23:32:30 #163
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_62339667
Mooie docu nu op BBC2

Volgende week deel 3 van 3
helaas deel 1 met Brian May gemist
It's Time To Shine
pi_62347870
Gister na een jaar even mijn Ibanez GAX70 uit het stof getrokken, wil toch weer gaan spelen... Niet dat ik heel goed was, maar ik merk dat het na een jaar niet veel meer is bij mij...
"It doesn't matter who wins here. Our fight will continue. The loser will be liberated from the battlefield, and the survivor will live out the rest of his days as a soldier"
  dinsdag 14 oktober 2008 @ 00:32:45 #165
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_62366868
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 23:32 schreef qu63 het volgende:
Mooie docu nu op BBC2

Volgende week deel 3 van 3
helaas deel 1 met Brian May gemist
Net deel 1 gekeken, zit Brian er ook niet in

Volgende week zou ie er dus wel in moeten zitten
It's Time To Shine
pi_62367231
Een vriend van mij heeft een akoestische gitaar met stalen snaren, en nu voor twee tientjes een pick-up gekocht die je zo achter de snaren kunt klikken. Klinkt best wel lekker als ik eerlijk ben.

Nu wil ik ook wel mijn akoestische gitaar kunnen versterken, maar ik heb een spaanse gitaar met nylon snaren. Dat gaat niet werken vermoed ik he? Althans, ik begreep altijd dat het met magnetisme werkt.

Zijn er dan ook goedkope microfoontjes die je zo in je klankkast klikt? En hoe is de kwaliteit, waar bestel ik die..?
  dinsdag 14 oktober 2008 @ 01:08:18 #167
125915 Dribbel_
pi_62367300
Ja met een element gaat inderdaad niet lukken, wat betreft die andere dingen zou ik zo ff niet weten wat goed is, je hebt er in ieder geval wel dingen voor. Maar waarom wil je het uitversterker eigenlijk?
pi_62367480
Werp eens een blik op piëzo pickups...
pi_62367503
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2008 01:08 schreef Dribbel_ het volgende:
Ja met een element gaat inderdaad niet lukken, wat betreft die andere dingen zou ik zo ff niet weten wat goed is, je hebt er in ieder geval wel dingen voor. Maar waarom wil je het uitversterker eigenlijk?
Ik speel met drie gasten nog wel eens wat nummers, allemaal lekker als beginners maar leuk is het zeker . Nu kan die ene kerel dus eindelijk qua volume mee met mij (toetsenist) en de drummer, maar ik speel ook soms wel slaggitaar. Dat hoor je dan dus amper/niet hoe hard ik ook ram:P
  dinsdag 14 oktober 2008 @ 01:33:37 #170
125915 Dribbel_
pi_62367532
Danis het wel makkelijk idd om naar te kijken, maar wat hierboven staat zo'n piezo ding is een optie of idd zo'n klein microfoontje zijn wel redelijk wat dingen te vinden.
pi_62367668
Het is een puur hypothetische vraag, maar stel dat je "gewone" effecten aan zo'n akoestische gitaar met piezo pickup hangt. Klinkt dat dan absoluut verrot of kan je ook een elektrische gitaar simuleren?
  dinsdag 14 oktober 2008 @ 02:14:06 #172
125915 Dribbel_
pi_62367738
Ligt eraan wat, overdrive en distortion gaat echt heeeel verrot klinken
pi_62394026
Sowieso wat voor gave technische dingen kun je allemaal doen met 'n gitaar? Ik zit nu wel 'n paar uur per dag te pingelen maar ik zie altijd allerlei pedaaltjes en klemmetjes en draaidingen aan gitaren zitten en het klinkt wel gaaf allemaal maar wtf is het

Ik kwam er trouwens vandaag achter dat ik het grootste gedeelte van bands als disturbed/godsmack kan spelen en ook al aardig wat strapping young lad (al zij het te langzaam) Het wordt al wat
Ik kan trouwens echt voor geen meter akkoorden spelen. Vond het niet boeiend klinken dus ben er nooit aan begonnen
  woensdag 15 oktober 2008 @ 08:11:34 #174
151527 KaMo
Boem, zei de bas
pi_62395463
quote:
Op woensdag 15 oktober 2008 01:14 schreef nuclear-rabbit het volgende:
Sowieso wat voor gave technische dingen kun je allemaal doen met 'n gitaar? Ik zit nu wel 'n paar uur per dag te pingelen maar ik zie altijd allerlei pedaaltjes en klemmetjes en draaidingen aan gitaren zitten en het klinkt wel gaaf allemaal maar wtf is het

Ik kwam er trouwens vandaag achter dat ik het grootste gedeelte van bands als disturbed/godsmack kan spelen en ook al aardig wat strapping young lad (al zij het te langzaam) Het wordt al wat
Ik kan trouwens echt voor geen meter akkoorden spelen. Vond het niet boeiend klinken dus ben er nooit aan begonnen
http://www.bossus.com/go/compact_pedal_demo/
Kijk hier rond voor een idee voor wat wat doet
pi_62511810
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2008 00:32 schreef qu63 het volgende:

[..]

Net deel 1 gekeken, zit Brian er ook niet in

Volgende week zou ie er dus wel in moeten zitten
da's dus zometeen om 23.20, na Stephen Fry in America (22.00) en het nieuws.

Waar? Op BBC 1, natuurlijk!
  zondag 19 oktober 2008 @ 20:36:58 #176
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_62512115
quote:
Op zondag 19 oktober 2008 20:27 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

da's dus zometeen om 23.20, na Stephen Fry in America (22.00) en het nieuws.

Waar? Op BBC 1, natuurlijk!
Ik ga kijken of ik het vanavond zie, of morgen ff download
It's Time To Shine
  zondag 19 oktober 2008 @ 23:21:48 #177
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_62516884
quote:
Op zondag 19 oktober 2008 20:36 schreef qu63 het volgende:

[..]

Ik ga kijken of ik het vanavond zie, of morgen ff download
Nu kijken dus

Begint lekker!
It's Time To Shine
pi_62517116
Haha, Daltrey met een jong koppie zeg.

*smashing a perfectly good guitar*
  maandag 20 oktober 2008 @ 00:16:57 #179
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_62518127
3 uur zitten kijken, en dan maar 5 sec Brian May krijgen

Maar wel een mooie serie
It's Time To Shine
  maandag 20 oktober 2008 @ 00:20:58 #180
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_62518198
Wel een mooi lijstje interviews: http://www.bbc.co.uk/musictv/guitars/video/
It's Time To Shine
  dinsdag 21 oktober 2008 @ 18:54:30 #181
19479 Mr.J
pi_62560974
Raden jullie hier trouwens aan om eea met je vingers te leren of volstaat plectrum ook?

Ik ben nu bezig met House of the Rising sun maar bijna alle Youtube filmpjes die ik zie is het vingerpicking. Dat lukt mij dus echt niet, plectrum gaat vele malen makkelijker.
pi_62562362
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2008 18:54 schreef Mr.J het volgende:
Raden jullie hier trouwens aan om eea met je vingers te leren of volstaat plectrum ook?

Ik ben nu bezig met House of the Rising sun maar bijna alle Youtube filmpjes die ik zie is het vingerpicking. Dat lukt mij dus echt niet, plectrum gaat vele malen makkelijker.
Ligt eraan welk lied en wat je zelf het handigst vindt. Wie ben ik om te zeggen dat je het moet fingerpicken
als je het prima met een plectrum kunt. Soms zitten er wel fysische grenzen aan; met je plectrum kun je
over veel kortere afstanden snaren aanslaan. Met je vingers maak je veel grovere bewegingen. Echt snelle
dingen kun je dus het beste met een plectrum doen. Ik speel bijvoorbeeld het eind van de 2de Sultans of Swing solo ook met de vingers -volgens mij hoe Knopfler het ook speelt- terwijl iedereen op youtube het met een plectrum speelt:
1
2
3
4
5
6
7
  p    p i  p    p i  p    p i  p    p i
e-13p10--10-13p10--10-13p10--10-13p10--10-
B------10--------10--------11--------11---
G-----------------------------------------
D-----------------------------------------
A-----------------------------------------
E------------------------------------------

[ Bericht 12% gewijzigd door starla op 21-10-2008 20:03:48 ]
  donderdag 23 oktober 2008 @ 01:04:00 #183
157428 GoodGawd
pi_62601616
Ik zou toch het eea met fingerpicking leren, stel dat je je plectrum kwijtraakt en mensen willen dat je wat leuks speelt
  donderdag 23 oktober 2008 @ 09:59:52 #184
pi_62604809
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 01:04 schreef GoodGawd het volgende:
Ik zou toch het eea met fingerpicking leren, stel dat je je plectrum kwijtraakt en mensen willen dat je wat leuks speelt
Je kan altijd akkoorden aan slaan met je vingers, maar een vingerpicking riedeltje is altijd leuk. Hotel California is niet al te moeilijk (vind ik) en Stairway to heaven (maar dan moet je wel een paar akkoorden er bij leren voor de echte beginners, op zich mooie oefening wel.)
  donderdag 23 oktober 2008 @ 11:49:42 #185
19479 Mr.J
pi_62607156
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 01:04 schreef GoodGawd het volgende:
Maar dan heb je dus langere nagels nodig aan je rechterhand? Want met je vingertop aanslaan werkt niet zo heel precies.
  donderdag 23 oktober 2008 @ 13:38:25 #186
157428 GoodGawd
pi_62610077
Nee hoor kan best goed zonder lange nagels, heb zelf ook geen lange nagels en finger picking gaat prima
  donderdag 23 oktober 2008 @ 14:21:16 #187
pi_62611269
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 11:49 schreef Mr.J het volgende:

[..]

Maar dan heb je dus langere nagels nodig aan je rechterhand? Want met je vingertop aanslaan werkt niet zo heel precies.
Ik heb eelt aan mijn vingers
pi_62611649
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 13:38 schreef GoodGawd het volgende:
Nee hoor kan best goed zonder lange nagels, heb zelf ook geen lange nagels en finger picking gaat prima
Lange nagels zijn vies
  donderdag 23 oktober 2008 @ 15:17:31 #189
19479 Mr.J
pi_62612843
Dus je slaat je snaren aan met je vingertoppen?
  donderdag 23 oktober 2008 @ 15:31:43 #190
pi_62613318
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 15:17 schreef Mr.J het volgende:
Dus je slaat je snaren aan met je vingertoppen?
Je plukt je snaren met je vingertoppen en je slaat ze aan met je nagels.
pi_62613639
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 15:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Je plukt je snaren met je vingertoppen en je slaat ze aan met je nagels.
Meestal wel, maar om een zachter geluid te krijgen 'strum' ik regelmatig een akkoord met de top
van m'n duim.

Zo ongeveer:

donderdag 23 oktober 2008 @ 20:45:48 #192
157428 GoodGawd
pi_62621577
Nagel en vingertop maakt nogal een verschil in geluid vind ik. Als je beginnend bent zal je daar waarschijnlijk niet op letten of je nog niet druk om maken. Maar later als je al weer wat verder bent zal je op detail gaan letten. Met nagels spelen geeft een iets scherper geluid dan dat je met je vingertoppen zou spelen.
Voor sommige nummers is dat gewoon mooier

Maar het is natuurlijk ook net wat je prettig vind.
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 18:42:37 #193
157428 GoodGawd
pi_62649207

Deze dude tokkelt met zijn vingers
pi_62734309
Speel nu een maandje of drie gitaar, en vroeg me af of er mensen hier nog een beetje leuke niet al te moeilijke solo's/nummers hebben om te spelen. Net een van de makkelijkere solo's die in me opkwam geleerd en kan nu stom genoeg geen andere meer bedenken op het moment

Edit: wel zo handig om te vermelden welke solo dit is De solo van Nothing Else Matters
pi_62734656
Kun je die solo vlekkeloos en consistent meespelen? Zo ja dan kun je In Dulci Jubilo (vanaf 1:26) proberen, is namelijk een goed tempo en je zit meer verdeeld over de hals te spelen. Ik dacht namelijk
ook -toen ik net gitaar speelde- dat ik dingen kon spelen, terwijl ik stiekempjes de helft van de noten
niet speelde, of één keer goed van de 10 keer, terwijl ik de overige 9 keer de solo verneukte.
Ik bedoel maar te zeggen dat je langzaam moet beginnen, helemaal als je nog maar 3 maanden speelt.
Maar goed, In Dulci Jubilo is een leuk riedeltje en technisch niet al te moeilijk, of ben je meer van de
hardrock en metal?
pi_62735231
Inderdaad een leuk riedeltje ja En helemaal vlekkeloos.. waarschijnlijk gaat het nu 8 van de 10 keer goed en verneuk ik de andere twee keer gigantisch Maar dat zal ik maorgen voor de gein wel is opnemen hoor ik het zelf ook een stuk beter (en normaal ben ik idd meer van de hardrock en de metal ja )
pi_62735516
De beginsolo van One is ook een leuke.
De Scar Tissue solo is mooi en makkelijk, net zoals die van californication.
  maandag 27 oktober 2008 @ 23:19:54 #198
19479 Mr.J
pi_62737099
Iemand nog tips voor mij qua nummers wat ik kan leren?

Ik kan nu net aan de basis accoorden spelen en ben nu bezig met mijn vingers House of the Rising sun te leren. Maar zoek nu een makkelijk nummer voor met de plectrum.

Thanks!
pi_62737644
quote:
Op maandag 27 oktober 2008 23:19 schreef Mr.J het volgende:
Iemand nog tips voor mij qua nummers wat ik kan leren?

Ik kan nu net aan de basis accoorden spelen en ben nu bezig met mijn vingers House of the Rising sun te leren. Maar zoek nu een makkelijk nummer voor met de plectrum.

Thanks!
"Rocking in the Free World" van Neil Young is heel makkelijk. Een van de eerste nummers die ik geleerd heb.

en natuurlijk "Lola" van the Kinks.

En zo zijn er nog wel meerdere
pi_62739230
In welk nummer worden geen akkoorden gespeeld zou ik zeggen. Nirvana nummers zijn goed te doen:
Polly, Smells like..., Lithium etc.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')