Vorige week gezien:
Red Cliff (Chi Bi) (2008)
Website: TrailerRegie: John Woo
Land: China
Genre: Actie / Avontuur / Oorlog / Drama
Tijdsduur: 150 minuten
Acteurs: Tony Leung Chiu Wai, Takeshi Kaneshiro en Wei Zhao
In het begin van de derde eeuw (208 A.D.) waarin China grote chaos en verdeeldheid heerst tussen verschillende machthebbers en familie, is er één militaire leider Cao Cao, die deze kans grijpt om de macht voor zich zelf te grijpen door de keizer op een slinkse manier te overtuigen dat hij eenheid van het land zal brengen. Nadat Cao Cao het noordelijk deel van China veroverd heeft, zet hij zijn zinnen Liu Bei, heerser van het Zuid-Westelijk deel van het land.
Liu Bei moet noodgedwongen met zijn inwoners vluchten, nadat Cao Cao met grote overmacht zijn land binnen dringt en alles met de grond gelijk maakt..
Echter Liu Bei, is nog niet van plan om de strijd op te geven. Samen met zijn militaire strategist Zhu-ge Liang, vraagt hij hulp bij zijn Zuidelijke buur, leider van het land van Wu, Sun Quan. Ondanks dat ze nu twee legers hebben, zijn ze nog steeds in de minderheid en lijken ze kansloos. Echter lijkt Zhu-ge Liang een plan te hebben gevonden om Cao Cao te kunnen afstoppen..
![]()
De film is gebaseerd op een verhaal, ook wel genoemd de "The Romance of Three Kingdoms".
Ik heb het verhaal niet gelezen, heb alleen wat info uit eerdere films die gebaseerd waren op hetzelfde boek. Dus zou eerlijk gezegd niet echt weten wat er wel en niet van klopt..
Maar wat de inhoud van de film betreft:
Mooi episch verfilmde veldslagen, choreografie van de actiesscenes, dit alles is heel erg goed in elkaar gezet gezien het aantal figuranten die ze gebruikt hebben (stuk of 800.000 ergens gelezen)
Er is een bepaalde gedeelte in de film waarin de Turtoise-formatie uitgevoerd werd. Eerst moest ik lachen om de wat stomme naam, maar later in het veld zag het er bijna poëtisch mooi uit..

Iets wat ik eigenlijk alleen maar tijdens de opening van de laatste Olympische spelen in China heb gezien.
![]()
Het verhaal mocht echter voor mij wel iets minder dromerig en poëtisch, er zat bijvoorbeeld een scene in met een paard dat aan het bevallen was, waarvan ik dacht, dusch wat is de verdere toevoeging hiervan

Ook de verheerlijking van verschillende helden in de film stoorde me een beetje, ze leken allemaal een beetje onoverwinnelijk, maar uiteindelijk zullen er toch een aantal moeten sterven om het tot een einde te brengen dacht ik zo.. ondanks dat zat het verhaal verder wel goed in elkaar..
De mokerslag kwam aan het einde van de film, een cliffhanger met de hele onaangename boodschap: To be Continued...

Uiteindelijk blijkt de film dus twee-delig te zijn. Eerste gedeelte duurde al meer dan 2 uur, 2e gedeelte gaat waarschijnlijk dezelfde kant op..
Samengevat, indrukwekkend, groots en mooi. Je ziet duidelijk dat er in deze film veel geld en energie gepompt is. Ik moet eerlijk zeggen, ik vind het jammer dat het nu blijft hangen bij To Be Continued.. maar ik zou deze film toch nog wel in z'n geheel in de bioscoop willen zien. Hij is groots en spectaculair opgezet en de uitvoering is er ook naar. John Woo, maakt het als regisseur toch weer waar

, z'n trademark (witte duiven) kwamen er ook weer overduidelijk erin voor. Alleen nu nog even wachten op het 2e deel van de film
7,8/10
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...