Dat kan in ieder geval geen kwaad om te doen. De depositogarantieregeling geldt per spaarder per bank tot circa 20.000 euro voor 100%. Het minste risico loop je dus door te spreiden over meerdere banken vanaf het moment dat je meer dan 20.000 euro spaargeld hebt.quote:Op woensdag 17 september 2008 14:43 schreef Sorella het volgende:
Interessant topic. mijn moeder heeft ook aardig wat geld bij de fortis staan. Is het misschien het beste om het door drieen te delen en de rabo en postbank ieder een derde te geven ?
quote:Op dinsdag 16 september 2008 21:33 schreef LXIV het volgende:
Ik ben in ieder geval daar! Goodbye ABN, hello ING!
Het depositogarantiestelsel garandeerd dat.quote:Op woensdag 17 september 2008 18:55 schreef Bankfurt het volgende:
Fortis en de Nederlande bank garanderen niet, en kunnen dat ook niet garanderen, dat je je ingelegde spaargeld altijd terugkrijgt.
Zoals gezegd, tussen de 20k en 40k is voor 10% eigen risico, alles daarboven is 100% eigen risico. Waar je die 25k vandaan tovert weet ik niet, als je dat hebt loop je het risico ¤ 500 te verliezen.quote:Spaartegoeden boven de Euro 25.000,= zijn serieus in gevaar.
Die aandelen staan nu zo laag, dat we met Fok! Fortis wel op kunnen kopenquote:Op woensdag 17 september 2008 21:35 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
![]()
Welke bank zou de eerste bank zijn die een overname poging doet op Fortis als ze er de kans voor krijgen denk je?
Ja.quote:Op donderdag 18 september 2008 13:36 schreef Tuutje het volgende:
Wat als je een gezamenlijke rekening hebt met je partner. Ben je dan door DNB voor 40k gedekt?
Even lichtelijk offtopic: ik vond het toen al raar dat er zo belachelijk veel geld werd geboden voor ABN Amro, letterlijk duizenden euro's per Nederlander! En dan konden ze zelf niet zien aankomen dat het niet zo lekker zou gaan lopen? Of hebben ze gewoon oogkleppen op en zijn ze zo gewend te verdienen aan dikke lucht?quote:Op woensdag 17 september 2008 22:56 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Die aandelen staan nu zo laag, dat we met Fok! Fortis wel op kunnen kopen
Een zwaluw die een zomer maakt?quote:Op donderdag 18 september 2008 20:31 schreef sweboy het volgende:
Beurs is alweer omhoog gegaan vandaag voor Fortis
Bron: http://www.nu.nl/news/175(...)g_bij_Fortis%27.htmlquote:'Spaargeld veilig bij Fortis'
Uitgegeven: 20 september 2008 09:36
Laatst gewijzigd: 20 september 2008 09:37
BRUSSEL - Fortis-topman Herman Verwilst stelt zaterdag in een interview met de Belgische krant Het Laatste Nieuws dat er voor klanten van de bank geen reden is tot onrust.
"Spaargeld is veilig bij Fortis. En wij zullen onze verplichtingen nakomen", aldus Verwilst.
De financiėle crisis heeft het vertrouwen van de Belgen in hun bank geschonden. De klappen die de koers van Fortis te verwerken kreeg, zorgden deze week voor onrust.
Faillissement
Volgens Fortis-topman Verwilst is een faillissement echter absoluut niet aan de orde. Ook andere Belgische of Nederlandse banken blijven volgens de topman buiten schot.
Wel gaf hij in Het Laatste Nieuws toe dat hij in zijn 35-jarige carričre nog nooit zo'n crisis heeft meegemaakt.
Als de poster van deze post daadwerkelijk in het bankwezen actief is of voordoet een rol hierin te spelen met zijn naam, vind ik deze post verdacht in de buurt van laster komen.quote:Op woensdag 17 september 2008 18:55 schreef Bankfurt het volgende:
Fortis en de Nederlande bank garanderen niet, en kunnen dat ook niet garanderen, dat je je ingelegde spaargeld altijd terugkrijgt.
Spaartegoeden boven de Euro 25.000,= zijn serieus in gevaar. U bent gewaarschuwd.
Fortis heeft meer lijken in de kast dan een crematorium.
En daarom is het belangrijk om mensen op de hoogte stellen dat de solvabiliteit en liquiditeit van de banken in NL nog gewoon goed zijn. Boven de gestelde normen van De Nederlandsche Bank. De bank kan dus nog gewoon aan haar schulden voldoen.quote:Op zondag 21 september 2008 04:09 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik verbaas mij altijd dat mensen roepen dat je spaargeld gegarandeerd wordt door de overheid tot 40000 euro. Op papier is dat misschien het geval, maar als de crisis van een dermate grote omvang is dat spaarbanken failliet gaan vraag ik mij af of de overheid voldoende geld in kas heeft om de spaartegoeden van iedere Nederlander te dekken tot 40000 euro, ik denk het niet. Vertrouwenscrises zijn bijzonder gevaarlijk voor banken (hun meest basale product (de spaarrekening) is gebaseerd op een vertrouwensrelatie met de klant), en als het vertrouwen eenmaal weg is met betrekking tot spaartegoeden dan zullen er echt heel veel banken failliet gaan.
De banken in Nederland zijn prima, inderdaad dat ben ik met je eens. Maar ik vroeg mij gewoon af of die garantie van het spaargeld door de overheid eigenlijk niet een wassen neus is. Als de banken goed draaien is de garantieregeling niet relevant, als de er spaarbanken failliet gaan (wat dus impliceert dat er een zuivere vertrouwenscrisis is mbt. de banken) heeft de overheid wellicht niet voldoende geld om al het spaargeld (tot 40k) te vergoeden. In hoeverre is de garantieregeling dus een regeling met zekerheid?quote:Op zondag 21 september 2008 05:04 schreef Probably_on_pcp het volgende:
En daarom is het belangrijk om mensen op de hoogte stellen dat de solvabiliteit en liquiditeit van de banken in NL nog gewoon goed zijn. Boven de gestelde normen van De Nederlandsche Bank. De bank kan dus nog gewoon aan haar schulden voldoen.
Zodra banken massaal omvallen is geld in het algemeen niets meer waard! Oftewel je kan dan wel je 40000 euro contant hebben, je koopt er geen brood voor...quote:Op zondag 21 september 2008 05:10 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
..., als de er spaarbanken failliet gaan (wat dus impliceert dat er een zuivere vertrouwenscrisis is mbt. de banken) heeft de overheid wellicht niet voldoende geld om al het spaargeld (tot 40k) te vergoeden. In hoeverre is de garantieregeling dus een regeling met zekerheid?
Je moet sowieso bij geen enkele bank meer dan 20.000 zetten (of 40.000 als je 5% risico accepteert over het hele bedrag). Uitspreiden dus over verschillende banken die niet bij dezelfde groep horen.quote:Op dinsdag 16 september 2008 21:11 schreef benzje het volgende:
Stel dat er minder dan 20.000 euro opstond had ik het niet gevraagd voor die persoon
Dat is vooral egotripperij van het management. Als je CEO bent van een groter bedrijf dan ben je belangrijker. Dat zie je heel vaak bij overnames. Daarom zijn de meeste overnames ook waarde vernietigend voor aandeelhouders van de overnemende partij.quote:Op donderdag 18 september 2008 16:34 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Even lichtelijk offtopic: ik vond het toen al raar dat er zo belachelijk veel geld werd geboden voor ABN Amro, letterlijk duizenden euro's per Nederlander! En dan konden ze zelf niet zien aankomen dat het niet zo lekker zou gaan lopen? Of hebben ze gewoon oogkleppen op en zijn ze zo gewend te verdienen aan dikke lucht?
quote:Op dinsdag 16 september 2008 21:11 schreef LXIV het volgende:
(Niet zijnde de ABN)
Als een bank valt moeten alle overige banken bijspringen. Bij een kleine bank zal dat dus wel lukken.quote:Op zondag 21 september 2008 04:09 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik verbaas mij altijd dat mensen roepen dat je spaargeld gegarandeerd wordt door de overheid tot 40000 euro. Op papier is dat misschien het geval, maar als de crisis van een dermate grote omvang is dat spaarbanken failliet gaan vraag ik mij af of de overheid voldoende geld in kas heeft om de spaartegoeden van iedere Nederlander te dekken tot 40000 euro, ik denk het niet. Vertrouwenscrises zijn bijzonder gevaarlijk voor banken (hun meest basale product (de spaarrekening) is gebaseerd op een vertrouwensrelatie met de klant), en als het vertrouwen eenmaal weg is met betrekking tot spaartegoeden dan zullen er echt heel veel banken failliet gaan.
Mooiquote:Op zondag 21 september 2008 20:59 schreef poemojn het volgende:
Ik heb wel begrepen dat als je hypotheek bij dezelfde bank loopt als je spaarrekening, en de bank valt, je spaarsaldo en hypotheek met elkaar verrekend worden.
De Nederlandse Bank legt een solvabiliteit voor van minimaal 6 %. Fortis zit daar procenten overheen. De solvabiliteitsverhoging was met het vooruitzicht van de economische crisis die momenteel speelt.quote:Op dinsdag 16 september 2008 21:14 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dan kun jij beter de eerste zijn! En weet jij dan precies hoe de balans van Fortis eruit ziet? In ieder geval niet veel goeds. Zorg dat niet jij degene bent die uiteindelijk die onverstandige overname van ABN-AMRO financieerde. Gaan, zou ik zeggen.
En bij voorkeur met al je geld. Voorkomt een hoop gezeik!
Wat is de creditrating van Fortis nu eigenlijk?
En wat merken klanten er van, volgens jou dan?quote:Op dinsdag 16 september 2008 21:17 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dat geldt voor alle banken. En supermarkten. En alle bedrijven...
Maar 't kan natuurlijk geen reden zijn om klant te blijven!
Vertel jij maar eens de lijken waar jij het over hebt. Concreet en met voorbeelden. Kun je dat niet? Dan ben je niets meer dan een dom lullend persoon die graag zijn mening wil presenteren alsof hij wat interessants weet.quote:Op woensdag 17 september 2008 18:55 schreef Bankfurt het volgende:
Spaartegoeden boven de Euro 25.000,= zijn serieus in gevaar. U bent gewaarschuwd.
Fortis heeft meer lijken in de kast dan een crematorium.
Die 8,3 miljard is per direct vrijgekomen. In 1 dag tijd. Die hadden ze nodig om te anticiperen. Ik had van jou wel meer verwacht, kijkend naar het verleden.quote:Op dinsdag 16 september 2008 21:33 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als de Albert Heijn failliet gaat ben je je spaarzegeltjes kwijt. Wanneer Fortis failliet gaat ben je al je spaargeld kwijt. Dat is het verschil. Daarom kun je gerust bij een bijna-falliete supermarkt je boodschappen blijven doen, maar is het wel verstandig je spaargeld weg te halen.
En wat betreft de mogelijkheid dat Fortis failliet gaat: zij hebben op precies het verkeerde moment een overname gedaan die eigenlijk sowieso al veel te duur was. En ze hebben op korte termijn 8,3 miljard nodig en weten nog niet waar die vandaan gehaald moeten worden. En de beurskoers is ongeveer met 70% gedaald, waardoor het ophalen van kapitaal bijzonder moeilijk is geworden.
Ik ben in ieder geval daar! Goodbye ABN, hello ING!
5 % toch?quote:Op dinsdag 16 september 2008 22:14 schreef evenkijken het volgende:
[..]
Als je trouwens een beetje rente op je spaarrekening wil, dan kun beter sowieso je geld bij fortis weghalen. Alle 'grote' banken in Nederland (ING/Postbank, Fortis/ABN, Rabobank) bieden een beroerd lage spaarrente.
Dan kun je beter bij Icesave, Ohra of elders terecht.
http://sparen.datzitzo.com
Dat is egotripperij van het management. Als je CEO bent van een grotere bank dan ben je belangrijkerquote:Op donderdag 18 september 2008 16:34 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Even lichtelijk offtopic: ik vond het toen al raar dat er zo belachelijk veel geld werd geboden voor ABN Amro, letterlijk duizenden euro's per Nederlander! En dan konden ze zelf niet zien aankomen dat het niet zo lekker zou gaan lopen? Of hebben ze gewoon oogkleppen op en zijn ze zo gewend te verdienen aan dikke lucht?
Binnen 10 jaar was dat geld weer terugverdiend. Kun je zelf ook verder nadenken of hou je het liever bij je eigen conclusies? Die zijn wel makkelijker te begrijpen natuurlijk. Hoef je verder ook niet na te denken over integriteit en beleid. Wat denk je nu zelf? Dat je als management je stakeholders maar ff opzij zet voor een scoop? Zoiets zegt toch meer over jou dan over een ander? Het komt immers uit jouw hoofd.quote:Op vrijdag 26 september 2008 10:28 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat is egotripperij van het management. Als je CEO bent van een grotere bank dan ben je belangrijker.
Die deal was enorm waardevernietigend voor de Fortis aandeelhouders, ook zonder de creditcrunch.
Misschien moet je je eerst eens even verdiepen in wat ze eigenlijk hebben gekocht en wat ze daarvoor hebben betaald. Gewoon fact and figures.quote:Op vrijdag 26 september 2008 12:31 schreef Integrity het volgende:
[..]
Binnen 10 jaar was dat geld weer terugverdiend. Kun je zelf ook verder nadenken of hou je het liever bij je eigen conclusies? Die zijn wel makkelijker te begrijpen natuurlijk. Hoef je verder ook niet na te denken over integriteit en beleid. Wat denk je nu zelf? Dat je als management je stakeholders maar ff opzij zet voor een scoop? Zoiets zegt toch meer over jou dan over een ander? Het komt immers uit jouw hoofd.
quote:De ontwikkelingen rondom Fortis hebben geen invloed op ABN AMRO of uw spaartegoed
Aangezien wij, als ABN AMRO, nog helemaal gescheiden van Fortis opereren heeft de huidige beurssituatie, en die van Fortis in het bijzonder, geen invloed op onze stabiliteit en solvabiliteit. Daardoor heeft het ook geen effect op u als klant, noch op de tegoeden die u bij ons hebt ondergebracht.
Concreet betekent dit dat tot het moment van juridische integratie in de loop van 2009 de financiėle posities van de consortiumbanken geen invloed hebben op de positie van uw tegoeden.
Door het feit dat ABN AMRO gescheiden van Fortis opereert, kunnen wij geen verdere inhoudelijke mededelingen doen over de situatie van Fortis.
U kunt zoals gewoonlijk met al uw bankzaken bij ABN AMRO terecht en wij zullen er alles aan doen om u goed van dienst te zijn en al uw bankzaken goed te behartigen.
Uw geld is bij ABN AMRO in goede handen
Uw (spaar)tegoed is ondergebracht bij ABN AMRO Bank NV. Daarin verandert voorlopig niets. ABN AMRO en Fortis opereren tot de juridische integratie – voorzien in de loop van 2009 – als twee zelfstandige banken.
De voorheen beursgenoteerde aandelen ABN AMRO Bank NV zijn na overname door het consortium ondergebracht in RFS Holdings BV (RBS, Fortis, Santander). Vroeger waren er miljoenen aandeelhouders, sinds oktober 2007 zijn dit de drie consortiumbanken. Fortis heeft circa 20% van de aandelen van ABN AMRO.
Er is feitelijk in het bestaan en in de organisatie van ABN AMRO nog niets veranderd. ABN AMRO is een zelfstandige juridische eenheid en heeft nog steeds een eigen Raad van Bestuur en een eigen balans, waardoor het mogelijk blijft om tot de juridische integratie in de loop van 2009 als zelfstandige bank te opereren.
Net zoals alle andere Nederlandse banken staat ABN AMRO onder toezicht van De Nederlansche Bank (DNB).
Je bedoelt dat de prijs achteraf gezien hoger was geweest, dan aanvankelijk geboden werd? Dat is achteraf bekeken. Tijdens de onderhandeling bood dit een definitieve go. Immers, de andere partij kon niet hoger bieden dan dit. De financiele crisis was niet te voorzien op zo'n korte termijn.quote:Op vrijdag 26 september 2008 12:37 schreef SeLang het volgende:
[..]
Misschien moet je je eerst eens even verdiepen in wat ze eigenlijk hebben gekocht en wat ze daarvoor hebben betaald. Gewoon fact and figures.
Ze zitten nog ruim boven de solvabiliteitseisen.quote:Op vrijdag 26 september 2008 13:23 schreef Emu het volgende:
De kans dat Fortis failliet gaat is nog steeds vrij beperkt. Alhoewel de evolutie nog steeds elke dag meer de negatieve kant op gaat. Momenteel zijn we een beetje tot het punt gekomen dat volgens mij niemand echt nog weet wat er allemaal ons nog te wachten staat.
Dat is nu ook niet aan de orde, maar ik irriteer me wel aan het effect dat het paniekzaaien tot stand brengt. Want juist daardoor kan zoiets mis gaan. Tot nu toe heeft klantverlies met andere aspecten te maken.quote:Op vrijdag 26 september 2008 12:35 schreef Drasss het volgende:
Hier gaat het dus al mis. Als paniekerige particulieren gaan overboeken... help je het natuurlijk niet mee.
Maargoed als je het niet vertrouwd boek je de zooi toch over wat boven de 20k staat?
Precies selfulfilling prophecy veroorzaakt door mensen die er geen verstand van hebben. Echt van die mensen die de klok hebben horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt.quote:Op vrijdag 26 september 2008 14:18 schreef Integrity het volgende:
[..]
Dat is nu ook niet aan de orde, maar ik irriteer me wel aan het effect dat het paniekzaaien tot stand brengt. Want juist daardoor kan zoiets mis gaan. Tot nu toe heeft klantverlies met andere aspecten te maken.
Hierboven heb je nu al zo'n 8 posts geplaatst, waarin je interessant loopt te doen hoe goed je het weet, en anderen loopt af te zeiken... Maar echt inhoudelijk zeg je niets!quote:Op vrijdag 26 september 2008 14:16 schreef Integrity het volgende:
[..]
De facts en figures ken ik behoorlijk goed.
Kan je zoiets vriendelijker zeggen? Wellicht weet ook jij dat koersen simpelweg gebaseerd zijn op "wat de gek er voor geeft"!quote:Op donderdag 25 september 2008 21:54 schreef Integrity het volgende:
[..]
Dankzij mensen zoals jij daalt zo'n koers, omdat je elkaar loopt op te stoken met onzin.
Dat is waar, die kans is in ieder geval kleiner dan 101 procent.quote:Op vrijdag 26 september 2008 13:23 schreef Emu het volgende:
De kans dat Fortis failliet gaat is nog steeds vrij beperkt.
Kijk bijvoorbeeld zondag's naar RTL 7: Business Class bij Harry Mens.quote:Alhoewel de evolutie nog steeds elke dag meer de negatieve kant op gaat. Momenteel zijn we een beetje tot het punt gekomen dat volgens mij niemand echt nog weet wat er allemaal ons nog te wachten staat.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |