abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61709102
Fortis en de Nederlande bank garanderen niet, en kunnen dat ook niet garanderen, dat je je ingelegde spaargeld altijd terugkrijgt.

Spaartegoeden boven de Euro 25.000,= zijn serieus in gevaar. U bent gewaarschuwd.

Fortis heeft meer lijken in de kast dan een crematorium.
  woensdag 17 september 2008 @ 20:30:17 #52
194330 Cottleston-Pie
A Fish Can't Whistle
pi_61712067
quote:
Op woensdag 17 september 2008 14:43 schreef Sorella het volgende:
Interessant topic. mijn moeder heeft ook aardig wat geld bij de fortis staan. Is het misschien het beste om het door drieen te delen en de rabo en postbank ieder een derde te geven ?
Dat kan in ieder geval geen kwaad om te doen. De depositogarantieregeling geldt per spaarder per bank tot circa 20.000 euro voor 100%. Het minste risico loop je dus door te spreiden over meerdere banken vanaf het moment dat je meer dan 20.000 euro spaargeld hebt.
  woensdag 17 september 2008 @ 21:35:54 #53
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_61714652
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 21:33 schreef LXIV het volgende:

Ik ben in ieder geval daar! Goodbye ABN, hello ING!

Welke bank zou de eerste bank zijn die een overname poging doet op Fortis als ze er de kans voor krijgen denk je?
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
pi_61718041
quote:
Op woensdag 17 september 2008 18:55 schreef Bankfurt het volgende:
Fortis en de Nederlande bank garanderen niet, en kunnen dat ook niet garanderen, dat je je ingelegde spaargeld altijd terugkrijgt.
Het depositogarantiestelsel garandeerd dat.
quote:
Spaartegoeden boven de Euro 25.000,= zijn serieus in gevaar.
Zoals gezegd, tussen de 20k en 40k is voor 10% eigen risico, alles daarboven is 100% eigen risico. Waar je die 25k vandaan tovert weet ik niet, als je dat hebt loop je het risico ¤ 500 te verliezen.
pi_61718119
quote:
Op woensdag 17 september 2008 21:35 schreef Lariekoek het volgende:

[..]

Welke bank zou de eerste bank zijn die een overname poging doet op Fortis als ze er de kans voor krijgen denk je?
Die aandelen staan nu zo laag, dat we met Fok! Fortis wel op kunnen kopen
pi_61730062
Wat als je een gezamenlijke rekening hebt met je partner. Ben je dan door DNB voor 40k gedekt?
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 18 september 2008 @ 13:39:15 #57
862 Arcee
Look closer
pi_61730131
quote:
Op donderdag 18 september 2008 13:36 schreef Tuutje het volgende:
Wat als je een gezamenlijke rekening hebt met je partner. Ben je dan door DNB voor 40k gedekt?
Ja.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_61734546
quote:
Op woensdag 17 september 2008 22:56 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Die aandelen staan nu zo laag, dat we met Fok! Fortis wel op kunnen kopen
Even lichtelijk offtopic: ik vond het toen al raar dat er zo belachelijk veel geld werd geboden voor ABN Amro, letterlijk duizenden euro's per Nederlander! En dan konden ze zelf niet zien aankomen dat het niet zo lekker zou gaan lopen? Of hebben ze gewoon oogkleppen op en zijn ze zo gewend te verdienen aan dikke lucht?
censuur :O
pi_61738204
De solvabiliteit en liquiditeit van Fortis zijn gewoon op orde hoor. Staan zelfs iets boven het vereiste van De Nederlansche Bank. Helemaal niets om je zorgen over te maken.

Dat de waarde vd aandelen flink is gezakt, dat heeft geen directe invloed op het geld dat de bank heeft om aan haar verplichtingen te voldoen. Het is niet alsof die verdampte beurswaarde vergoed moet worden met het spaargeld wat men aantrekt.

Dat de beurswaarde gezakt is, betekent gewoon dat aandeelhouders minder vertrouwen hebben in de winstgevendheid op vooral korte termijn. Het is een beetje korte termijn politiek dus.

Niets om je zorgen over te maken zolang de solvabiliteit en liquiditeit op orde zijn (de mate waarin de bank in staat is haar lang- en kortlopende schulden af te lossen). Bij Fortis is dus alles op orde.

Neemt niet weg dat men voorzichtig moet zijn met uitgeven. Vandaar dat men de aandeelhouders hun dividend niet heeft uitgekeerd. Fortis wilde dit geld zelf behouden om aan haar verplichtingen te kunnen voldoen, de verplichtingen aan de gewone man. De aandeelhouders waren daardoor boos en lieten Fortis vallen. Een van de redenen dat de koers zo gekelderd is.
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_61739689
Beurs is alweer omhoog gegaan vandaag voor Fortis
pi_61740220
quote:
Op donderdag 18 september 2008 20:31 schreef sweboy het volgende:
Beurs is alweer omhoog gegaan vandaag voor Fortis
Een zwaluw die een zomer maakt?
pi_61783262
Verwilst, de topman van Fortis, heeft op de onrust gereageerd, maar ik vraag me af of dit de klanten meer vertrouwen geeft of juist een averechts effect heeft.
quote:
'Spaargeld veilig bij Fortis'
Uitgegeven: 20 september 2008 09:36
Laatst gewijzigd: 20 september 2008 09:37

BRUSSEL - Fortis-topman Herman Verwilst stelt zaterdag in een interview met de Belgische krant Het Laatste Nieuws dat er voor klanten van de bank geen reden is tot onrust.

"Spaargeld is veilig bij Fortis. En wij zullen onze verplichtingen nakomen", aldus Verwilst.

De financiële crisis heeft het vertrouwen van de Belgen in hun bank geschonden. De klappen die de koers van Fortis te verwerken kreeg, zorgden deze week voor onrust.

Faillissement

Volgens Fortis-topman Verwilst is een faillissement echter absoluut niet aan de orde. Ook andere Belgische of Nederlandse banken blijven volgens de topman buiten schot.

Wel gaf hij in Het Laatste Nieuws toe dat hij in zijn 35-jarige carrière nog nooit zo'n crisis heeft meegemaakt.
Bron: http://www.nu.nl/news/175(...)g_bij_Fortis%27.html

Voelt hij zelf ook een bankrun aankomen of zou er al heel wat geld bij Fortis vandaan gehaald zijn?
  zaterdag 20 september 2008 @ 17:45:37 #63
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_61783351
wat een heerlijk n00btopic.
pi_61793362
quote:
Op woensdag 17 september 2008 18:55 schreef Bankfurt het volgende:

Spaartegoeden boven de Euro 25.000,= zijn serieus in gevaar. U bent gewaarschuwd.

Fortis heeft meer lijken in de kast dan een crematorium.
Als de poster van deze post daadwerkelijk in het bankwezen actief is of voordoet een rol hierin te spelen met zijn naam, vind ik deze post verdacht in de buurt van laster komen.

Daarnaast stelde een eerdere post dat het hier om de aandelenkoersen gaat, niet de daadwerkelijke solvabiliteit van de bank.
Kapitalisatie is de beste remedie tegen ideologische inhoud. - Zodiakk.
FA Jump: webicon weggehaald wegens wachtwoord beveiliging
pi_61793393
Hoe zit 't eigenlijk met een schuld bij de Fortis als ze omvallen?
***** Kraak.....
pi_61793410
Ik verbaas mij altijd dat mensen roepen dat je spaargeld gegarandeerd wordt door de overheid tot 40000 euro. Op papier is dat misschien het geval, maar als de crisis van een dermate grote omvang is dat spaarbanken failliet gaan vraag ik mij af of de overheid voldoende geld in kas heeft om de spaartegoeden van iedere Nederlander te dekken tot 40000 euro, ik denk het niet. Vertrouwenscrises zijn bijzonder gevaarlijk voor banken (hun meest basale product (de spaarrekening) is gebaseerd op een vertrouwensrelatie met de klant), en als het vertrouwen eenmaal weg is met betrekking tot spaartegoeden dan zullen er echt heel veel banken failliet gaan.
pi_61793501
quote:
Op zondag 21 september 2008 04:09 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik verbaas mij altijd dat mensen roepen dat je spaargeld gegarandeerd wordt door de overheid tot 40000 euro. Op papier is dat misschien het geval, maar als de crisis van een dermate grote omvang is dat spaarbanken failliet gaan vraag ik mij af of de overheid voldoende geld in kas heeft om de spaartegoeden van iedere Nederlander te dekken tot 40000 euro, ik denk het niet. Vertrouwenscrises zijn bijzonder gevaarlijk voor banken (hun meest basale product (de spaarrekening) is gebaseerd op een vertrouwensrelatie met de klant), en als het vertrouwen eenmaal weg is met betrekking tot spaartegoeden dan zullen er echt heel veel banken failliet gaan.
En daarom is het belangrijk om mensen op de hoogte stellen dat de solvabiliteit en liquiditeit van de banken in NL nog gewoon goed zijn. Boven de gestelde normen van De Nederlandsche Bank. De bank kan dus nog gewoon aan haar schulden voldoen.
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_61793505
quote:
Op zondag 21 september 2008 05:04 schreef Probably_on_pcp het volgende:
En daarom is het belangrijk om mensen op de hoogte stellen dat de solvabiliteit en liquiditeit van de banken in NL nog gewoon goed zijn. Boven de gestelde normen van De Nederlandsche Bank. De bank kan dus nog gewoon aan haar schulden voldoen.
De banken in Nederland zijn prima, inderdaad dat ben ik met je eens. Maar ik vroeg mij gewoon af of die garantie van het spaargeld door de overheid eigenlijk niet een wassen neus is. Als de banken goed draaien is de garantieregeling niet relevant, als de er spaarbanken failliet gaan (wat dus impliceert dat er een zuivere vertrouwenscrisis is mbt. de banken) heeft de overheid wellicht niet voldoende geld om al het spaargeld (tot 40k) te vergoeden. In hoeverre is de garantieregeling dus een regeling met zekerheid?
  zondag 21 september 2008 @ 05:25:00 #69
184022 bof
turn & burn
pi_61793945
quote:
Op zondag 21 september 2008 05:25 schreef bof het volgende:
Oma's geld in een oude kous.
Met 2-3% Inflatie dr over heen ieder jaar?

Zonde van je geld...
  zondag 21 september 2008 @ 09:21:54 #71
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_61794050
quote:
Op zondag 21 september 2008 05:10 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]
..., als de er spaarbanken failliet gaan (wat dus impliceert dat er een zuivere vertrouwenscrisis is mbt. de banken) heeft de overheid wellicht niet voldoende geld om al het spaargeld (tot 40k) te vergoeden. In hoeverre is de garantieregeling dus een regeling met zekerheid?
Zodra banken massaal omvallen is geld in het algemeen niets meer waard! Oftewel je kan dan wel je 40000 euro contant hebben, je koopt er geen brood voor...
censuur :O
  zondag 21 september 2008 @ 09:28:35 #72
78918 SeLang
Black swans matter
pi_61794106
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 21:11 schreef benzje het volgende:
Stel dat er minder dan 20.000 euro opstond had ik het niet gevraagd voor die persoon
Je moet sowieso bij geen enkele bank meer dan 20.000 zetten (of 40.000 als je 5% risico accepteert over het hele bedrag). Uitspreiden dus over verschillende banken die niet bij dezelfde groep horen.

En als er niet genoeg banken zijn met fatsoenlijke rente, dan de rest in kortlopende NL staatsobligaties. Die horen niet bij de boedel van de bank en vallen dus buiten een eventueel faillisement.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 21 september 2008 @ 09:33:48 #73
78918 SeLang
Black swans matter
pi_61794147
quote:
Op donderdag 18 september 2008 16:34 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Even lichtelijk offtopic: ik vond het toen al raar dat er zo belachelijk veel geld werd geboden voor ABN Amro, letterlijk duizenden euro's per Nederlander! En dan konden ze zelf niet zien aankomen dat het niet zo lekker zou gaan lopen? Of hebben ze gewoon oogkleppen op en zijn ze zo gewend te verdienen aan dikke lucht?
Dat is vooral egotripperij van het management. Als je CEO bent van een groter bedrijf dan ben je belangrijker. Dat zie je heel vaak bij overnames. Daarom zijn de meeste overnames ook waarde vernietigend voor aandeelhouders van de overnemende partij.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_61794339
quote:
Op dinsdag 16 september 2008 21:11 schreef LXIV het volgende:
(Niet zijnde de ABN)
How beautiful they are - the trains you miss..
Would you like to watch tv? Or get between the sheets? Or contemplate a silent freeway?
The angle of the dangle is inversely proportional to the heat of the beat
  zondag 21 september 2008 @ 11:11:53 #75
107521 Furia
snoopy weer
pi_61795346
Ik zou het voor de zekerheid (of in ieder geval alles boven die 20k) gewoon weghalen. Van die ene bankrekening gaat Fortis niet over de kop en als dat wel het geval is, dan zou ik liever hebben dat het mijn rekening was (die op dat moment dus leeg is), dan die van een ander (waardoor ik wel eens naar mijn geld kan fluiten).

Fortis zal het wel redden, maar voor mijn spaarcenten zou 'zal wel' niet voldoende zijn!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')