quote:
Op vrijdag 19 september 2008 09:29 schreef Weltschmerz het volgende:Ik zie anders nergens een linkje naar waar ik het tegen betaling kan opvragen of een winkelmandje of iets dergelijks, zelfs de vindplaats wordt niet gegeven. Toch raar dat ze er geld aan willen verdienen en dat ik er dan geen geld aan kan uitgeven. Of is dit weer een van jou 'zo werkt het omdat ik wil dat het zo werkt'?
http://www.bmj.com/cgi/secure_ppv?type=ppv&jcode=bmj&resource_id=bmj;337/jun30_1/a597&resource=bmj;337/jun30_1/a597~1214809200000~citation~NEWS~337/jun30_1~337/jun30%201/a597~Smoking+bans+reduce+heart+attack+admissions~Dobson~http%3A%2F%2Fwww.bmj.com%2Fcgi%2Fcontent%2Ffull%2F337%2Fjun30_1%2Fa597&resource=bmj;337/jun30_1~1214809200000~issue~regular_issue~337~337/jun30%201~BMJ~Volume+337%2C++Number+jun30+1~%2Fcontent%2Fvol337%2Fissuejun30_1%2Findex.dtl&ppv_type=articleOm maar een voorbeeld te geven.
Overigens is er gratis genoeg overtuigend bewijs te vinden..... althans.... overtuigend genoeg voor zo'n beetje iedereen behalve jij en wat andere verstokte rokers.
Tja, het is een beetje alsof we een blauw blok voor je neus zetten maar je blijft beweren dat het toch echt een rode bal is.
quote:
Maar daar heb ik dus ook niet één onderzoek tussen gezien dat claimt dat het de schadelijkheid van meeroken bewijst: De enige conclusie die ik tegenkom is dat er meer onderzoek moet worden gedaan.
http://www.surgeongeneral(...)eport/fullreport.pdfVeel leesplezier. Nee, dat zijn geen volledige onderzoeken, maar wel honderden
conclusies van onderzoeken, waaronder heel wat claims dat meeroken schadelijk is.
quote:
Van wie moet dat en waarom moet dat? Om de kneusjes de illusie te geven dat ze een sociaal leven gaan opbouwen? Je kunt om allerlei redenen aan de deur geweigerd worden, horecabezoek is een wilsovereenstemming tussen uitbater die je graag binnen ziet komen wanneer de door hem gecreeerde omgeving je bevalt en klant die die omgeving kennelijk bevalt. Dan vallen studentenverenigingen ook nog onder het verbod, terwijl die alleen voor leden toegankelijk zijn en ook nog eens geen personeel hebben. Waarom is dat dan?
Het rookverbod heeft maar 1 basis: De schade die het meeroken doet aan de medemens, en de wil van de regering om alle ruimtes waar mensen samenkomen te ontdoen van die gevaarlijke rook.
quote:
En waarom kun je niet zelf een plek vinden waar het naar je zin is? Waarom is het een overheidstaak om die voor je te vinden?
Het is een overheidstaak om te zorgen dat ruimtes waar het gehele publiek kan en mag komen niet volhangen met zwaar giftige dampen.
Je schijnt niet nog steeds niet te snappen dat het niet te maken heeft met mensen die schijnbaar ergens niet zouden willen komen..... 75% van Nederland rookt niet, en ook de kroeg heeft een hoog percentage bezoekers die niet roken.
Het is de rokers blijkbaar teveel gevraagd plaats te nemen in een rookruimte.
quote:
Over de EPA heb ik ook wat leuke documentatie geplaatst, in dit deel van het feuilleton zelfs.
Maar helemaal
niets die de huidige gestelde luchtkwaliteitsnormen bestrijd en/of wetenschappelijk kan onderbouwen dat de gestelde normen niet kloppen.
quote:
Stel dan een norm voor die luchtkwaliteit: Als je claimt te weten wat het effect is van een stug rokende man op niet rokende echtgenote, en je weet wat het effect is van een niet zo stug rokende man op diens echtgenote, en je weet het effect van een niet rokende man op zijn vrouw, dan weet je dus ook welke blootstelling welk risico geeft. Op basis daarvan kun je dus een veilige blootstelling vaststellen. Stel dat dan als norm en als je die haalt waar zou de overheid zich dan nog verder druk over maken?
Ik heb geloof ik al een aantal onderzoeken geplaatst over het effect van rokende partners met betrekking tot zowel longkanker, hartaanvallen, beroertes, en astmaontwikkeling, en ik geloof dat je 1 of 2 van die onderzoeken zelfs gelezen had.
Kun je daaraan een luchtkwaliteitsnorm aanhangen? Nee niet echt, want bij al die onderzoeken is namelijk wel bekend dat de partner heeft gerookt, en hoeveel deze heeft gerookt, maar er is geen wetenschappelijke meting gedaan naar de luchtkwaliteit binnenshuis.
En er is ook een verschil tussen 1 man die zijn vrouw beschadigd door 20 jaar te roken, en een kroegmedewerker die 20 jaar lang blootgesteld aan
grote groepen rokers. Waar in een man/vrouw situatie sprake is van 1 roker, die hooguiit 1 of 2 pakjes per dag rookt, heb je het bij een kroeg over 30, 40 of meer rokers, die tezamen de asbakken vullen met het aantal sigaretten van wellicht 10 pakjes per dag.
Er is bekend dat de rook van sigaretten een zeer fijne aanslag achterlaat in de longen. Vergelijkbaar met de fijnstof aanslag van uitlaatgassen, alleen een stuk geconcentreerder in een ruimte waar door meerdere mensen, en vrijwel continue gerookt wordt. En die metingen zijn wetenschappelijk gedaan, in kroegen met en zonder rookverbod, en men heeft metingen van de afgelopen 30 jaar van de buitenlucht, gemeten van schone bergenlucht tot Los Angeles in een hittegolf, en deze vergeleken met de luchtkwaliteit van kroegen en andere gebouwen.
quote:
Als er gewoon een goede luchtverversingsinstallatie hangt die de luchtkwaliteit risicovrij houdt lijkt me dat een stuk betere werkplek dan dat zo iemand politie-agent moet spelen, de hele avond in eenzaamheid doorbrengt en vervolgens op zoek moet naar ander werk.
Tja, helaas wordt er
teveel gerookt om dat de kunnen afzuigen met een afzuigsysteem, met name bijvoorbeeld aan de bar, waar rokers hun rook recht richting het personeel blaast, en alle mensen recht naast ze. In een rookruimte heb je dat probleem ook, alleen zorgt de luchtverversingsinstallatie daar ervoor dat de rook niet buiten de rookruimte komt.
Je zou een kroeg kunnen beginnen in een windtunnel, maar dan krijg je je sigaret niet eens aan...... en zit jij te wachten op een kroeg waar de wind zo hard blaast om de rook meteen af te voeren dat je niet eens meer fatsoenlijk een kaartje kunt leggen of een krantje kan lezen?
Roken doe je maar buiten of in de rookruimte.
Proud to be American.
Hier woon ik."Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin