abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61642153
Noordpool smelt niet volgens PVV

DEN HAAG - Hoewel dagelijks complete ijsbergen afbrokkelen, is het ijs aan de Noordpool volgens de PVV niet aan het smelten. De partij maakt zich boos dat kinderen het slachtoffer worden van „pure indoctrinatie” over het broeikaseffect.

De PVV liet maandag weten „geschokt” te zijn dat 70.000 scholieren „is wijsgemaakt dat de Noordpool aan het smelten is“ en „dat er een verontrustende klimaatverandering aan de gang is”.
„Onze kinderen moeten leren spellen en rekenen en niet dat er zielige ijsbeertjes op schotsen ronddrijven, omdat wij met het vliegtuig op vakantie gaan”, stelt Tweede Kamerlid Martin Bosma in Kamervragen aan staatssecretaris Marja van Bijsterveldt van Onderwijs.

http://www.telegraaf.nl/b(...)l_smelt_niet___.html

Het wordt steeds triester met de PVV, zo triest dat ik er gewoon geen reactie meer op kan verzinnen
pi_61642189
quote:
2.) Vindt u ten principale dat het vermeende klimaatprobleem iets is dat kinderen moet worden opgedrongen of vindt u – aangezien deze theorie uiterst omstreden is – dat het onderwijs zich hier verre van moet houden?
http://www.pvv.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=1285&Itemid=1

Tijd dat de uiterst omstreden evolutie-theorie ook niet meer onderwezen wordt bij biologie.
  maandag 15 september 2008 @ 12:39:35 #3
179534 Waaghals
she appeared like an angel
pi_61642240
maar op de noordpool is het toch altijd koud
Don't try to wake me in the morning, cause i will be gone
  maandag 15 september 2008 @ 12:40:19 #4
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_61642254
Laten we anders de hele PVV richting de noordpool sturen om het eens nader te bestuderen... "Y
  maandag 15 september 2008 @ 12:42:47 #5
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_61642322
Je kunt kinderen toch leren spellen dat er klijne eisbeertje op eisgotsen rondreiven? Probleem opgelost.

Aanvullende klacht: google ads over Antarctica krijgen in een topic over de Noordpool.
  maandag 15 september 2008 @ 12:43:22 #6
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_61642339
Wat een stomme zet dit zeg

Dat je de hele broeikastheorie aan de kaak wil stellen kan ik me nog voorstellen, daar moet discussie over mogelijk zijn. Maar dat het ijs op de Noordpool smelt is gewoon een feit. Dit soort dingen maakt het maar al te makkelijk om de PVV weg te zetten als een wereldvreemd complot-partijtje.
pi_61642341
quote:
Op maandag 15 september 2008 12:42 schreef Pool het volgende:
Je kunt kinderen toch leren spellen dat er klijne eisbeertje op eisgotsen rondreiven? Probleem opgelost.

Aanvullende klacht: google ads over Antarctica krijgen in een topic over de Noordpool.
Bij mij "Kosteloos Vrouwen". Een aantrekkelijke ad, moet ik zeggen.
  Donald Duck held maandag 15 september 2008 @ 12:43:45 #8
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_61642348
Beetje gek. Satellietbeelden laten toch duidelijk de afname aan ijsoppervlak zien. Waarover dan nog wel getwijfeld kan worden is of de mens er iets mee te maken heeft
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_61642381
Is dit een onderdeel van de campagne van de PVV om een sociale gezicht te krijgen?
Nog niet echt overtuigend, alhoewel kritisch kijken naar de klimaat veranderingen natuurlijk nooit verkeerd is.

Ook wel apart dat de PVV de basis voor de kamervragen telkens uit de Telegraaf haalt. Blijkbaar zien de PVV leden niet meer van de wereld dan wat er in de Telegraaf staat.
pi_61642387
quote:
Op maandag 15 september 2008 12:45 schreef Houtworm het volgende:
Nog niet echt overtuigend, alhoewel kritisch kijken naar de klimaat veranderingen natuurlijk nooit verkeerd is.
quote:
3.) Bent u niet langer van mening dat onderwijs op de basisschool zich moet concentreren op rekenen en taal?
pi_61642422
quote:
Op maandag 15 september 2008 12:45 schreef Monidique het volgende:

[..]

[..]
Die discussie moet volgens jou met schoolgaande jeugd gevoerd worden?
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
  maandag 15 september 2008 @ 12:47:51 #12
8369 speknek
Another day another slay
pi_61642430
quote:
Op maandag 15 september 2008 12:43 schreef Hephaistos. het volgende:
Dat je de hele broeikastheorie aan de kaak wil stellen kan ik me nog voorstellen, daar moet discussie over mogelijk zijn. Maar dat het ijs op de Noordpool smelt is gewoon een feit. Dit soort dingen maakt het maar al te makkelijk om de PVV weg te zetten als een wereldvreemd complot-partijtje.
Ja dit soort dingen maakt dat maar al te makkelijk .
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_61642452
Laat de PVV zich lekker druk maken om de subversieve (lees: islamitische) elementen die ten grondslag liggen aan de vernietiging van onze judeogristelijke ijsmassa.

Slaat ook nergens op, maar dat gaat tenminste nog over buitelanderts!
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_61642457
PVV heeft wel tot dusver gelijk dat ze kinderen niet moeten aangrijpen voor allemaal wereld politieke zaken, laat staan geloof.

Zolang iemand jong is moet hen geen problemen voor gehouden worden. Rejoice thy youth...
En ze hoeven ook niet heropgevoed te worden tot milieu hippies.. 1 volkert is al meer dan zat in nederland en 1 green peace is ook al meer dan genoeg achterlijke/ludieke acties.
/0
pi_61642462
quote:
Op maandag 15 september 2008 12:45 schreef Monidique het volgende:

[..]

[..]

Altijd lachen hun manier van vragen stellen.
Als een millieu organisatie meedoet aan een scholen actie, is de minister van Onderwijs meteen van plan om les in taal en rekenen te schrappen.
pi_61642465
quote:
Op maandag 15 september 2008 12:47 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Die discussie moet volgens jou met schoolgaande jeugd gevoerd worden?
Over spatiegebruik? Lijkt mij het goede moment, ja.
  maandag 15 september 2008 @ 12:49:45 #17
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_61642473
quote:

"Het is gewoon een feit" is natuurlijk TRU-redenatie van de bovenste plank, maar dat is de grap die je hier maakt toch?
  maandag 15 september 2008 @ 12:51:43 #18
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_61642523
quote:
Op maandag 15 september 2008 12:49 schreef Slarioux het volgende:

[..]

"Het is gewoon een feit" is natuurlijk TRU-redenatie van de bovenste plank, maar dat is de grap die je hier maakt toch?
Nee hoor geen grap. Ook de tegenstanders van de broeikastheorie geven dat gewoon toe.
pi_61642547
quote:

[..]

Mja je mag denk ik wel concluderen dat er hier een beetje milieu geile mensen in dit topic reageren die milieu belangrijker vinden dan het vrije leven van een kind en zn opleidings kwaliteit.
/0
pi_61642569
Als ze zeggen dat de noorpool voor 't eerst in zeker 125k jaar omvaarbaar is, dan wil ik best wel zeggen dat de noorpool smelt. Verder is 't feit dat de noorpool smelt aangezien aan smelten geen hoeveelheid vast zit
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_61642573
quote:
Op maandag 15 september 2008 12:49 schreef Monidique het volgende:

[..]

Over spatiegebruik? Lijkt mij het goede moment, ja.
Niet de focus verschuiven, want ik typte het gewoon correct.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
  maandag 15 september 2008 @ 12:54:12 #22
179534 Waaghals
she appeared like an angel
pi_61642581
en op de zuidpool ligt een recordhoeveelheid ijs
ijstijd
Don't try to wake me in the morning, cause i will be gone
pi_61642588
quote:
Op maandag 15 september 2008 12:52 schreef wierdo6 het volgende:

[..]

Mja je mag denk ik wel concluderen dat er hier een beetje milieu geile mensen in dit topic reageren die milieu belangrijker vinden dan het vrije leven van een kind en zn opleidings kwaliteit.
Die onopgeleiden kunnen allemaal voor Geertje komen werken bij de PVV, ook die conclusie kunnen we gerust trekken.
pi_61642649
quote:
Op maandag 15 september 2008 12:54 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Die onopgeleiden kunnen allemaal voor Geertje komen werken bij de PVV, ook die conclusie kunnen we gerust trekken.
Nee kunnen we niet concluderen.

Maar ook jij gaat niet goed praten dat men de onschuldige gedachten van kinderen zo misbruik om ze op te voeden tot een soort milieu hippies. Dat doet me eerder denken aan de hitler jugend om zo vroeg te beginnen met indoctrineren en africhten.

Wil je de wereld verbeteren, zorg dan eerst lekker dat die kinderen respect voor elkaar krijgen ipvb met 14 met elkaar op de vuist gaan voor de locale discotheek omdat ze allemaal tot een andere groep behoren.

Of zorg dat ze weer eens fatsoenlijk kunnen schrijven en lezen ipv dat het snelle school verlaters worden.

Wat de PVV zelf denkt over het milieu is bijzaak, dat is een mening die zij mogen dragen. Het punt over basisschool kinderen is echter een algemene zaak die wel iedereen aangaat.
/0
pi_61642720
quote:
Op maandag 15 september 2008 12:53 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Niet de focus verschuiven, want ik typte het gewoon correct.
Jongûh... .

Het is niet iets wat ik vaak doe, maar ik zal het uitleggen, voor deze ene keer. Ik vind het grappig dat Houtworm inderdaad kritisch wil kijken naar klimaatveranderingen, zoals kennelijk de PVV, en dat de PVV dus meer aandacht wil besteden aan rekenen en taal en minder aan klimaatverandering, terwijl Houtworm, die het er kennelijk mee eens is, een taalfout maakt.

Het heeft dus niets met jou te maken, ik zou niet weten waarom. Geen focus verschoven. Erg Damian5700-centrisch, hoor. Nog een opmerking: ik let niet op spel-, type- of taalfouten, whatever, ik maak ze zelf vaak genoeg, het boeit me weinig over het algemeen; in dit geval vond ik het grappig. Grappigjes.
pi_61642768
quote:
Op maandag 15 september 2008 12:56 schreef wierdo6 het volgende:
Wil je de wereld verbeteren, zorg dan eerst lekker dat die kinderen respect voor elkaar krijgen ipvb met 14 met elkaar op de vuist gaan voor de locale discotheek omdat ze allemaal tot een andere groep behoren.
Nee de PVV is er hard mee bezig dat probleem (bij een andere groep horen) op te lossen
  maandag 15 september 2008 @ 13:03:57 #27
49558 1-of-6Billion
Up the shut fuck you must
pi_61642809
Hoe heeft dit met moslims te maken?

Over GoogleAds gesproken
quote:
Behandeling bedplassen
Droog verhaal over bedplassen Uitleg over behandeling
www.minrinmelt.nl
I follow you......but not on Twitter
pi_61642812
quote:
Op maandag 15 september 2008 12:56 schreef wierdo6 het volgende:

[..]

Nee kunnen we niet concluderen.

Maar ook jij gaat niet goed praten dat men de onschuldige gedachten van kinderen zo misbruik om ze op te voeden tot een soort milieu hippies. Dat doet me eerder denken aan de hitler jugend om zo vroeg te beginnen met indoctrineren en africhten.
Kinderen onderwijzen over het milieu is iets anders dan kinderen omturnen in milieu hippies. Net zoals dat het geven sexuele voorlichting nog niet bepaald hetzelfde is als een anale gangbang voor 11 jarigen.
quote:
Wat de PVV zelf denkt over het milieu is bijzaak, dat is een mening die zij mogen dragen. Het punt over basisschool kinderen is echter een algemene zaak die wel iedereen aangaat.
Nee, het is absoluut geen bijzaak. Die hele PVV is 1 grote klucht. Nogal wiedes dat niemadn de politiek in dit land meer serieus neemt. Daar zijn partijen als de PVV meer debet aan dan bv de PvdA.
pi_61642846
Mooi dit

Dit lijkt mij gewoon onder Aardrijkskunde vallen, is de PVV er tegen onze kinders dat te onderwijzen?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  maandag 15 september 2008 @ 13:05:39 #30
136 V.
Like tears in rain...
pi_61642853
quote:
Dit soort dingen maakt het maar al te makkelijk om de PVV weg te zetten als een wereldvreemd complot-partijtje.
Dat wegzetten is niet nodig, het is gewoon het constateren van een feit.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_61642859
quote:
Op maandag 15 september 2008 13:05 schreef DroogDok het volgende:
Mooi dit

Dit lijkt mij gewoon onder Aardrijkskunde vallen, is de PVV er tegen onze kinders dat te onderwijzen?
De PVV wil geen beleidsverandering, het wil aandacht.
  maandag 15 september 2008 @ 13:08:06 #32
136 V.
Like tears in rain...
pi_61642901
quote:
Op maandag 15 september 2008 12:59 schreef Monidique het volgende:

Grappigjes.
Grappig-achtig. Zeg maar. Zegmaar.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_61643088
quote:
Op maandag 15 september 2008 13:04 schreef Pappie_Culo het volgende:
Nee, het is absoluut geen bijzaak. Die hele PVV is 1 grote klucht. Nogal wiedes dat niemadn de politiek in dit land meer serieus neemt. Daar zijn partijen als de PVV meer debet aan dan bv de PvdA.
Dat mag je allemaal best vinden hoor maar ik ben van mening dat juist partijen zoals de PVV aantonen dat de oorzaak van het niet meer serieus nemen van de politiek toch echt de schuld is van de traditionele partijen en dan vooral de PvdA, VVD en D66, die zijn zover afgedwaalt van hun oorspronkelijke ideologieen dat het logisch is dat partijen als de PVV ruimte krijgen.

D66 lijkt weer goed bezig te zijn maar het zou mij niet verbazen als dit weer snel veranderd als ze deel mogen nemen aan een kabinet.
pi_61643094
quote:
Op maandag 15 september 2008 13:05 schreef Monidique het volgende:

[..]

De PVV wil geen beleidsverandering, het wil aandacht.
en ik maar denken dat ze het beste met ons voor hebben en dat Wilders onze reddende engel is.

[ Bericht 0% gewijzigd door DroogDok op 15-09-2008 13:35:32 ]
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_61643110
quote:

[..]

"Het is gewoon een feit" is natuurlijk TRU-redenatie van de bovenste plank

Ohnoes, de linksen hebben de satellietjes gehacked.
Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
pi_61643141
quote:
Op maandag 15 september 2008 13:14 schreef Chewie het volgende:

[..]

Dat mag je allemaal best vinden hoor maar ik ben van mening dat juist partijen zoals de PVV aantonen dat de oorzaak van het niet meer serieus nemen van de politiek toch echt de schuld is van de traditionele partijen en dan vooral de PvdA, VVD en D66, die zijn zover afgedwaalt van hun oorspronkelijke ideologieen dat het logisch is dat partijen als de PVV ruimte krijgen.

Dus als ik iets volslagen idioots doe is het de schuld van de maatschappij?

Nee, sorry. Dat er andere partijen ontstaan die in de belangstelling komen, kun je de klassieke partijen aanrekenen. Maar dat het een stelletje mafketels zijn daar kan de zittende kliek niet zoveel aan doen. Dat staat los van hun eigen 'falen'.
  Donald Duck held maandag 15 september 2008 @ 13:16:59 #37
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_61643156
De PVV zou haar mening eens moeten bijstellen, ze kunnen makkelijk Moslims de schuld geven:
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_61643207
quote:

Dit dus. Er is natuurlijk wat controverse over het hele broeikasverhaal, en je wordt er mee doodgegooid, maar dit is weer zo een typische manier van communiceren dat je het niet serieus wilt/kan nemen.
Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
pi_61643328
quote:
Op maandag 15 september 2008 13:16 schreef __Saviour__ het volgende:
De PVV zou haar mening eens moeten bijstellen, ze kunnen makkelijk Moslims de schuld geven:
[ afbeelding ]
Briljant!
pi_61643372
quote:
Op maandag 15 september 2008 13:15 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[ afbeelding ]
Gek genoeg zie je ook dat de ijskap op bepaalde plaatsen is gegroeid.
pi_61643427
quote:
Maar dat het ijs op de Noordpool smelt is gewoon een feit.
Goeie zaak want dan daalt de zeespiegel dus.
pi_61643454
Daalt de zeespiegel als de Noordpool smelt? Ik dacht dat ie gelijk bleef?
pi_61643497
quote:
Op maandag 15 september 2008 13:28 schreef Pappie_Culo het volgende:
Daalt de zeespiegel als de Noordpool smelt? Ik dacht dat ie gelijk bleef?
Niet volgens mijn natuurkundeboek.
pi_61643507
quote:
Op maandag 15 september 2008 13:27 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Zolang je negeert dat de ijskap smelt door het opwarmen, en dat dat opwarmen ook gletsjers en ander ijs laat smelten, en zolang je negeert dat het opwarmen het water doet uitzetten, ja, zolang je dat negeert zal de zeespiegel dalen.

(En als je dat niet negeert, zal het geen schok zijn om te zien dat de zeespiegel steeds sneller stijgt.)
pi_61643519
quote:
Op maandag 15 september 2008 13:30 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Niet volgens mijn natuurkundeboek.
Volgens de mijne is het volume van ijs en water gelijk.

Maar de laatste keer dat ik dat boek zag was omstreeks 1994, en toen was het al niet best gesteld met mijn natuurkundige excercities.
  maandag 15 september 2008 @ 13:31:43 #46
8369 speknek
Another day another slay
pi_61643534
quote:
Op maandag 15 september 2008 13:25 schreef Elfletterig het volgende:
Gek genoeg zie je ook dat de ijskap op bepaalde plaatsen is gegroeid.
Dat is niet gek, de noordpool is voortdurend bezig met smelten en aangroeien. Met twee fotootjes kun je dan ook geen trend tonen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_61643538
quote:
Op maandag 15 september 2008 13:15 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Ohnoes, de linksen hebben de satellietjes gehacked.
Ook daar is vanalles op te zeggen. Je ziet dat het oppervlakte verschuift. Je kunt je afvragen of het verlies aan oppervlakt niet wordt gecompenseerd door het dikker worden van het ijs. En op de zuidpool neemt het ijs in ieder geval toe.

Tuurlijk smelt er ijs, maar er groeit ook een heleboel aan en dat vergeten mensen nog wel eens.
pi_61643553
quote:
Op maandag 15 september 2008 13:31 schreef speknek het volgende:

[..]

Dat is niet gek, de noordpool is voortdurend bezig met smelten en aangroeien. Met twee fotootjes kun je dan ook geen trend tonen.
Dat ben ik met je eens, daar gebruik je liever grafieken voor:
pi_61643603
quote:
Op maandag 15 september 2008 13:31 schreef Pappie_Culo het volgende:
Volgens de mijne is het volume van ijs en water gelijk.

Maar de laatste keer dat ik dat boek zag was omstreeks 1994, en toen was het al niet best gesteld met mijn natuurkundige excercities.
Dan had je of een heel slecht natuurkundeboek of je kunt heel slecht lezen. Blijft het volume van je whisky-on-the-rocks soms ook gelijk als de ijsklontjes gesmolten zijn?
pi_61643624
quote:
Op maandag 15 september 2008 13:34 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Dan had je of een heel slecht natuurkundeboek of je kunt heel slecht lezen. Blijft het volume van je whisky-on-the-rocks soms ook gelijk als de ijsklontjes gesmolten zijn?
Alleen barbaren doen dan ook ijs in hun whisky.
pi_61643647
quote:
Op maandag 15 september 2008 13:35 schreef Monidique het volgende:
Agreed, slecht voorbeeld.
pi_61643653
quote:

[..]

Ik weet vrij zeker dat een een gesmolten ijsklontje de waterspiegel evenveel opstuwt als datzelfde klontje in bevroren toestand.

Kan iemand hier ff uitsluitsel over geven?
pi_61643658
quote:

[..]

uh,..... ja?
  maandag 15 september 2008 @ 13:38:07 #54
8369 speknek
Another day another slay
pi_61643678
Overigens vind ik het niet gek dat de PVV vraagtekens zet bij het propageren van wetenschappelijke theorien die eigenlijk nog maar net mainstream zijn in een wankel wetenschapsgebied, op de basisschool. Ook omdat je de applicatie ervan enigszins links kunt noemen (of neocon, of zelfs het door Wilders zo geliefde judeo-christelijk gedachtegoed): het zelfhatende 'kijk hoe slecht volwassenen zijn als je ze vrijlaat'. Maar natuurlijk vooral omdat aardrijkskunde iets is wat je op de middelbare school hoort te krijgen.

Maar dat gezegd blijft het een nogal triestige reeks kamervragen. Temeer omdat kinderen het vaak hartstikke leuk vinden om met diertjes bezig te zijn en het gevoel te hebben de wereld beter te kunnen maken. En dat zo'n gedachte ook niet per se slecht is.
pi_61643696
quote:
Op maandag 15 september 2008 13:36 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Ik weet vrij zeker dat een een gesmolten ijsklontje de waterspiegel evenveel opstuwt als datzelfde klontje in bevroren toestand.

Iets met dichtheid. IJs drijft ook. Anders zou het gewoon kunnen 'zweven'. Of zit ik nu weer verkeerd? Hm...
pi_61643704
quote:
Dat weet je dan vrij zeker verkeerd.
pi_61643713
En wat dan nog als de Noordpool zou smelten? Als mijn ijsblokjes smelten stroomt mijn glas toch ook niet over?
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
  maandag 15 september 2008 @ 13:40:21 #58
8369 speknek
Another day another slay
pi_61643738
quote:
Op maandag 15 september 2008 13:32 schreef Monidique het volgende:

[..]

Dat ben ik met je eens, daar gebruik je liever grafieken voor:
[ afbeelding ]

Is deze niet wat beter?
  maandag 15 september 2008 @ 13:40:22 #59
44600 Dandelion
ZEKUR OUWE!!!!!!
pi_61643739
quote:

[..]

nog nooit een fles bier te lang in de vriezer gelegd?
Get on your boots!
16-11-09 Muse - Lanxess Arena Keulen
Last.fm | Twitter
pi_61643759
quote:
Op maandag 15 september 2008 13:40 schreef speknek het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Is deze niet wat beter?
Niet als je het over de noordpool hebt.
pi_61643761
quote:
Op maandag 15 september 2008 13:38 schreef speknek het volgende:
Overigens vind ik het niet gek dat de PVV vraagtekens zet bij het propageren van wetenschappelijke theorien die eigenlijk nog maar net mainstream zijn in een wankel wetenschapsgebied, op de basisschool. Ook omdat je de applicatie ervan enigszins links kunt noemen (of neocon, of zelfs het door Wilders zo geliefde judeo-christelijk gedachtegoed): het zelfhatende 'kijk hoe slecht volwassenen zijn als je ze vrijlaat'. Maar natuurlijk vooral omdat aardrijkskunde iets is wat je op de middelbare school hoort te krijgen.
Maar dat gezegd blijft het een nogal triestige reeks kamervragen. Temeer omdat kinderen het vaak hartstikke leuk vinden om met diertjes bezig te zijn en het gevoel te hebben de wereld beter te kunnen maken. En dat zo'n gedachte ook niet per se slecht is.
Hoe kom je daar nou bij?
pi_61643803
quote:
Op maandag 15 september 2008 13:40 schreef Dandelion het volgende:

[..]

Ja lieverd, maar dat heeft hier werkelijk niets mee te maken.

Dit gaat om het al dan niet stijgen van de waterspiegel doordat een drijvend stuk ijs smelt.
pi_61643833
quote:
Op maandag 15 september 2008 13:40 schreef Dandelion het volgende:

[..]

Maar als het dan weer smelt past het weer in hetzelfde flesje (nouja niet hetzelfde want dat is gebarsten maar goed)

Maar als een ijsblok in bevroren toestand een liter water verplaatst, is het volume van dat ijs in ontdooide toestand toch ook een liter?
Wet van archimedes enzo?

De massa van de verplaatste vloeistof is gelijk aan de massa van het lichaam?
  maandag 15 september 2008 @ 13:46:24 #64
8369 speknek
Another day another slay
pi_61643899
quote:
Whisky heeft een andere dichtheid dan ijs. Als het ijs drijft en uit hetzelfde bestaat als het water waarin het drijft, dan verandert de waterspiegel niet als het ijs smelt.
pi_61643951
Volgens mij ook hoor. Afgezien van het uitzetten van water door hogere temperatuur zorgt het smelten van een stuk ijs in water NIET voor een stijging van de waterspiegel.
  maandag 15 september 2008 @ 13:48:43 #66
8369 speknek
Another day another slay
pi_61643952
quote:
Op maandag 15 september 2008 13:41 schreef DroogDok het volgende:
Hoe kom je daar nou bij?
Omdat klimaatverandering veel te ingewikkeld is. Ik dacht dat ik alleen topografie kreeg, maar ik kan er naast zitten.
pi_61643961
quote:
Op maandag 15 september 2008 13:46 schreef speknek het volgende:

[..]

Whisky heeft een andere dichtheid dan ijs. Als het ijs drijft en uit hetzelfde bestaat als het water waarin het drijft, dan verandert de waterspiegel niet als het ijs smelt.
Lekker puh
pi_61643980
quote:
Op maandag 15 september 2008 13:35 schreef Monidique het volgende:

[..]

Daar sluit ik me bij aan.
pi_61643985
quote:
Op maandag 15 september 2008 13:48 schreef speknek het volgende:

[..]

Omdat klimaatverandering veel te ingewikkeld is. Ik dacht dat ik alleen topografie kreeg, maar ik kan er naast zitten.
Ik kreeg aardrijkskunde. Dacht ik. Grondsoorten, enzo. Niet zo uitgebreid, natuurlijk.
pi_61644020
quote:
Op maandag 15 september 2008 13:27 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Niet als er ook landijs smelt.
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
pi_61644062
quote:
Op maandag 15 september 2008 13:50 schreef Monidique het volgende:

[..]

Ik kreeg aardrijkskunde. Dacht ik. Grondsoorten, enzo. Niet zo uitgebreid, natuurlijk.
Ja ik ook.
En bovendien is klimaatverandering iets dat kinderen in het daglijksleven voorbij horen komen, zou dus gek zijn als een school daat niet op inspeelt.
Laat die kinderen maar eens rekenen hoeveel de zeespiegel nu wel of niet stijgt, PVV ook weer blij.
  maandag 15 september 2008 @ 13:53:16 #72
42530 Jerruh
I'm rocking one leg!
pi_61644064
quote:
Op maandag 15 september 2008 13:48 schreef Pappie_Culo het volgende:
Volgens mij ook hoor. Afgezien van het uitzetten van water door hogere temperatuur zorgt het smelten van een stuk ijs in water NIET voor een stijging van de waterspiegel.
hier staat het o.a. tussen
quote:
Absolute en relatieve stijging
De zeespiegelstijging kan je op twee manieren definiëren: je hebt absolute en relatieve zeespiegelstijging. Absolute zeespiegelstijging is de stijging van de hoogte van het water. Er kan absolute zeespiegelstijging optreden als de totale hoeveelheid water in de oceanen toeneemt en als de dichtheid van het oceaanwater toeneemt (en het volume dus stijgt).
De relatieve zeespiegelstijging is de som van de absolute zeespiegelstijging en de lokale bodembeweging. Als de bodem daalt, is de relatieve zeespiegelstijging dus groter dan de absolute stijging.

Het smelten van landijs en zee-ijs
Het smelten van ijs wordt als een van de oorzaken van de absolute zeespiegelstijging gezien. Dit is niet helemaal onwaar, maar het ligt aan het soort ijs of de zeespiegel zal stijgen als het smelt.

Zee-ijs
Zee-ijs, ook wel pakijs of drijfijs genoemd, is bevroren oceaanwater. In de winter is er gewoonlijk meer zee-ijs dan in de zomer, het ijs smelt (en bevriest) dus regelmatig. Rond de Zuidpool komt het meeste pakijs voor, hier is het ijs in de winter ongeveer één meter dik en in de zomer smelt het grotendeels weer. De Noordpool bestaat geheel uit pakijs. In de zomer is het totale oppervlak aan zee-ijs op de Noordpool aanzienlijk kleiner doordat het ´s zomers warmer is. Maar de hoeveelheid poolijs zal ook in de winter in de loop der jaren sterk afnemen door het (versterkte) broeikaseffect. De zeespiegel zal hierdoor niet stijgen, maar doordat het ijsoppervlak kleiner wordt, zal er minder zonlicht teruggekaatst worden en meer zonlicht in de zee geabsorbeerd worden. Dit creëert een domino-effect waardoor het broeikaseffect en het smelten nog meer bevorderd wordt en dus indirect ook de zeespiegelstijging.

Het smelten van het zee-ijs, op bijvoorbeeld de Noordpool, heeft geen enkele invloed op de zeespiegel. Volgens de wet van Archimedes verplaatst zee-ijs net zoveel water als zijn eigen gewicht. Als dit drijvende ijs smelt, wordt het verplaatste water vervangen door smeltwater. Anders gezegd, gesmolten neemt de ijsrots onder de zeespiegel nog evenveel ruimte in als wanneer het nog een ijsberg was. De zeespiegel stijgt hierdoor dus niet.

Landijs
In tegenstelling tot zee-ijs stijgt de zeespiegel wél als landijs smelt. Landijs is ijs dat op het land ligt, dus als het smelt, wordt er water aan de zee toegevoegd en stijgt de zeespiegel.

Landijs bestaat in de vorm van ijskappen, vooral op Antarctica en Groenland, en in de vorm van gletsjers zoals in Alaska, Canada, het Himalaya gebergte en IJsland. Landijs bestaat uit bevroren zoet water, in tegenstelling tot pakijs. Al het landijs samen bevat ongeveer 29 miljoen kubieke kilometer (dit is 29.000.000.000.000.000.000 liter, oftewel 29 triljoen liter). Het is onmogelijk dat al het landijs binnen de 21e eeuw zal smelten, maar ook als kleine gedeelten van de ijskappen smelten kan dit nog desastreuze gevolgen hebben.

Over het oostelijke deel van Antarctica hoeven we ons nog geen zorgen te maken. Pas als de luchttemperatuur met ongeveer 20 graden stijgt, zal het ijs daar gaan smelten. West-Antarctica kan echter mondiaal voor een zeespiegelstijging tot wel zes meter zorgen, dit deel is veel gevoeliger voor temperatuurveranderingen. Er zijn meer oorzaken waardoor het westelijke deel sneller smelt: Uitlopers van de ijskap kunnen bijvoorbeeld losraken doordat de zeespiegel stijgt, en kleine ijsrotsen smelten sneller dan één grote ijskap. Ook zorgt de zeetemperatuurstijging voor een sneller smeltproces. Toch is de kans dat het hele westelijke deel binnen 100 jaar smelt klein. Hoeveel er wel deze eeuw zal smelten licht aan andere natuurlijke processen als temperatuurstijging en aan de maatregelen die we ertegen nemen. Wat zeker is, is dat als we niets doen, een groot deel van het landijs in het jaar 3000 verdwenen is.

Groenland is ook zeer kwetsbaar voor klimaatveranderingen. Er is een grote kans dat het smelten van de ijskap over 1000 jaar voor een zeespiegelstijging van 1 tot 6 meter heeft gezorgd.

Effecten van de laatste ijstijd
In de laatste ijstijd, het Weichselien, kon je van Nederland naar Engeland lopen over de bodem van de zee. Maar ongeveer 10.000 jaar geleden begonnen de ijskappen te smelten, en de zeespiegel in de Noordzee steeg 120 tot 140 meter. Deze stijging is nog steeds bezig, in mindere mate. In de vorige eeuw is de zeespiegel hierdoor zo’n 15 centimeter gestegen. Deze natuurlijke zeespiegelstijging zal door het broeikaseffect sneller gaan, de zeespiegel zal weer meer centimeter per eeuw stijgen. Volgens voorspellingen zal het water over 50 jaar al rond de 20 á 30 centimeter hoger staan dan nu.

Uitzetten van het zeewater
Het volume (dus niet de hoeveelheid) van het zeewater kan veranderen doordat het water uitzet. Als de luchttemperatuur stijgt, stijgt op den duur de temperatuur van het zeewater ook. Eerst zal het oppervlak warmer worden, later zal de temperatuur van de diepere delen van de oceaan ook stijgen. Als temperatuur van water stijgt, zet het uit. Hoeveel het uitzet bij een bepaalde temperatuurstijging ligt aan de zeetemperatuur en het zoutgehalte: warm en zout water zet meer uit dan koud en zoet water bij dezelfde temperatuurstijging.

Als je de zeespiegelstijging door opwarming van het zeewater wilt bepalen moet je dus kijken naar de stijging van de luchttemperatuur, hoe warme het water is (hoe snel de warmte wordt opgenomen) en tot welke diepte de opwarming merkbaar is.
In de tabel zie je voor vier verschillende watertemperaturen de zeespiegelstijging voor een kolom van 100 meter diep, wanneer hij 1°C wordt opgewarmd. De tabel geldt voor zoutwater.

Watertemperatuur Zeespiegelstijging
0°C 0,6 cm
10°C 1,7 cm
20°C 2,6 cm
30°C 3,4 cm
Het paar centimeter verschil zal niet veel uitmaken, maar de oceaan is op sommige plaatsen kilometers diep in plaats van de 100 meter die in de figuur is gebruikt. Als een kolom van een paar kilometer diep opwarmt met 1°C, zal de zeespiegel hoger dan een meter kunnen stijgen.
Ook is in de zomer de zeespiegel hoger is dan in de winter, dan is het natuurlijk warmer. Toch veroorzaakt dit geen overstromingen, want aan de andere kant van de wereld is het immers winter en daar krimpt het volume van het water dus.

Bodemdaling
Bodemdaling is een oorzaak van relatieve zeespiegelstijging, en vergroot dus de kans op overstroming. De bodemdaling zorgt ervoor dat Nederland steeds dieper onder het zeeniveau komt te liggen. De oorzaken hiervoor zijn onder andere aardgaswinning, zoutwinning of door inklinking van veen of klei. Ook klinkt de bodem nog in door na-ijleffecten van de laatste ijstijd.

In de laatste ijstijd was heel Scandinavië met ijs bedekt. De kilometersdikke ijslaag drukte de bodem naar beneden. Door deze druk werd het zuidelijke deel van Europa door het hefboommechanisme omhoog getild. Toen het ijs gesmolten was, viel de druk op de bodem in Scandinavië weg. De aardkorst begon weer terug te veren, maar dit gaat zeer langzaam. Het Noorden veert nog altijd omhoog en Nederland en de zuidelijkere landen zakken nog steeds stukje bij beetje naar beneden.

Aardgaswinning
Bodemdaling door aardgaswinning vindt vooral in de provincie Groningen plaats. De bodem met de wegen en huizen dalen, maar het oppervlaktewater in sloten en kanalen blijft op dezelfde hoogte door maatregelen en ligt dus ten opzichte van de bodem hoger. Om overstroming te voorkomen moeten dijken en bruggen verhoogd worden, of het waterpeil moet naar beneden gebracht worden. De grootste bodemdaling als gevolg van aardgaswinning is 30 centimeter, in Slochteren. Door de aardgaswinning liggen delen in Groningen nu onder NAP.

Inklinking
Dijken en kades hebben ook met bodemdaling te maken, veen klinkt namelijk in. Veenkades kunnen tot wel 2 centimeter per jaar dalen. 2 centimeter per jaar is veel, dit zou 2 meter per eeuw zijn. Daarom worden deze kades om de zoveel jaar verhoogd. Helaas zit hier ook een domino-effect aan verbonden, door ophoging wordt de gronddruk groter en dat heeft weer bodemdaling tot gevolg.

Woonwijken die op veen- of kleigrond gebouwd worden klinken ook vaak in. Vaak wordt de waterspiegel verlaagd voor de woningen, door dat lagere grondwater klinkt de bodem in. Maar daarnaast komt er bij veengronden ook meer zuurstof in de bodem, waardoor het humus wordt verteerd en de bodem daalt. Onder andere liggen delen van Noord en Zuid-Holland op veengrond, waaronder bijvoorbeeld Haarlem. Om het dalen van de grond zo veel mogelijk tegen te houden, wordt de waterstand zo hoog mogelijk gehouden, hierdoor is de bodem alleen nog voor veeteelt te gebruiken.
bron: http://wetenschap.infonu.(...)spiegelstijging.html
put
your
clothes
on!
pi_61644225
quote:
Op maandag 15 september 2008 13:46 schreef speknek het volgende:
Aha, ik moet toch wat meer water gaan drinken blijkbaar
pi_61644323
quote:
Op maandag 15 september 2008 13:48 schreef speknek het volgende:

[..]

Tsja, 'echte' genetica is ook veel te ingewikkeld voor de middelbare school, daarom wordt de Mendeliaanse basis behandeld. 'Echte fysica' is ook veel te ingewikkeld, dus krijgt men de basale Newtoniaanse mechanica. Je kunt best versimpelde versies onderwijzen zonder in alle details en nuances te duiken. Sterker nog, dat lijkt me gewoon noodzakelijk.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  maandag 15 september 2008 @ 14:08:07 #75
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_61644403
PVV brengt het climate scepticism weer 10 jaar terug in de tijd door niet te wijzen op de natuurlijke oorzaken van klimaatverandering, maar door te zeggen dat er helemaal geen verandering gaande is. En dan zure regen als voorbeeld geven (wat uiteraard wel bestaat en waar goede maatregelen zijn voor getroffen zodat het nu veel minder is en dus niet meer belangrijk en nieuwswaardig).

Ik denk overigens dat de PVV wel vrij snel naar Ontkenningsfase 2 gaat en verder, dat is de natuurlijke evolutie van klimaatsceptici..
Géén kloon van tvlxd!
  maandag 15 september 2008 @ 14:08:25 #76
8369 speknek
Another day another slay
pi_61644413
quote:
Op maandag 15 september 2008 14:04 schreef Monolith het volgende:
Tsja, 'echte' genetica is ook veel te ingewikkeld voor de middelbare school, daarom wordt de Mendeliaanse basis behandeld. 'Echte fysica' is ook veel te ingewikkeld, dus krijgt men de basale Newtoniaanse mechanica. Je kunt best versimpelde versies onderwijzen zonder in alle details en nuances te duiken. Sterker nog, dat lijkt me gewoon noodzakelijk.
Ja, dat is waar. Maar continentendrift wordt volgens mij iha ook niet behandeld, terwijl dat makkelijker en ontzettend veel beter bewezen is dan klimaatverandering. Alleen kun je het minder goed politiek gebruiken. Overigens valt er dan wel weer wat voor te zeggen dat je het behandeld omdat er gewoon zoveel nieuws over is.
pi_61644455
quote:
Veel basisschoolleerlingen gaan vanaf maandag een week lang lopend of met de fiets naar school op verzoek van Het Klimaatverbond. Dat meldde Het Klimaatverbond donderdag.

De organisatie heeft de actie ’Groene Voetstappen’ opgezet om bij te dragen aan een beter klimaat. Het aantal deelnemers, volgens de organisatie 70.000 in 64 gemeenten, is verdubbeld ten op zichte van vorig jaar.

De actie is onderdeel van de internationale actieweek ’Week van de Vooruitgang’ waarin duurzame mobiliteit en aandacht voor klimaatverandering centraal staan.

Een zegsvrouw van Het Klimaatverbond zei dat de actie leerlingen houvast geeft, omdat „zij niet alleen te maken krijgen met een zorg, maar ook met een handeling. Dat betekent dat de leerlingen weten dat zij iedere dag iets aan klimaatverbetering kunnen doen.”
http://www.trouw.nl/groen/nieuws/article1850287.ece

Nu vind ik dit wat lachwekkend, .
pi_61644629
quote:
Op maandag 15 september 2008 14:08 schreef Montov het volgende:
En dan zure regen als voorbeeld geven (wat uiteraard wel bestaat en waar goede maatregelen zijn voor getroffen zodat het nu veel minder is en dus niet meer belangrijk en nieuwswaardig).
Helemaal mee eens, het verdwijnen van de communistische regime's in oost-Europa was inderdaad een goede maatregel.
pi_61644854
quote:
Op maandag 15 september 2008 14:08 schreef speknek het volgende:

[..]

Ja, dat is waar. Maar continentendrift wordt volgens mij iha ook niet behandeld, terwijl dat makkelijker en ontzettend veel beter bewezen is dan klimaatverandering. Alleen kun je het minder goed politiek gebruiken. Overigens valt er dan wel weer wat voor te zeggen dat je het behandeld omdat er gewoon zoveel nieuws over is.
Nou, dat Afrika bij ons probeert binnen te dringen vind ik anders wel explosief materiaal.
pi_61644876
quote:
Op maandag 15 september 2008 14:23 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Nou, dat Afrika bij ons probeert binnen te dringen vind ik anders wel explosief materiaal.
Ja, via de achterdeur nog wel
pi_61645030
quote:
Op maandag 15 september 2008 14:10 schreef Monidique het volgende:

[..]

http://www.trouw.nl/groen/nieuws/article1850287.ece

Nu vind ik dit wat lachwekkend, .
Mwoah, in het kader van het groeiende overgewicht onder kinderen is dat misschien nog niet eens zo'n hele vreemde actie.
pi_61645078
quote:
Op maandag 15 september 2008 13:51 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Niet als er ook landijs smelt.
Op de Noordpool?
pi_61645325
quote:
Op maandag 15 september 2008 14:29 schreef Monolith het volgende:

[..]

Mwoah, in het kader van het groeiende overgewicht onder kinderen is dat misschien nog niet eens zo'n hele vreemde actie.
O, het is ook niet zo verkeerd. Fietsen is goed, laat ze dat maar doen. Je kunt basisschoolleerlingen leren, als dat al niet gedaan wordt, dat energiezuinigheid goed is, hoe je daar mee omgaat, en waarom het goed is, door op de een of andere manier klimaatverandering te behandelen. Ik moest op de computer immers ook sloten schoon houden...
pi_61645369
quote:
Op maandag 15 september 2008 14:24 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Ja, via de achterdeur nog wel
Ja bah. Ik zal eens aan Rouvoet vragen hoe hij daartegenover staat.
pi_61645413
quote:
Op maandag 15 september 2008 14:38 schreef Monidique het volgende:

[..]

O, het is ook niet zo verkeerd. Fietsen is goed, laat ze dat maar doen. Je kunt basisschoolleerlingen leren, als dat al niet gedaan wordt, dat energiezuinigheid goed is, hoe je daar mee omgaat, en waarom het goed is, door op de een of andere manier klimaatverandering te behandelen. Ik moest op de computer immers ook sloten schoon houden...
Zorg om water?
pi_61645423
Zou kunnen, het is al een tijdje geleden...
pi_61645767
Klopte die 'Wilders = Bush'-vergelijking dus toch!

Oh toch niet, Bush weet inmiddels wél dat klimaatverandering echt is.

Zoals in het geniale programma Mock the Week werd opgemerkt over broeikasontkenner Sarah Palin: "it's a sad state of affairs when you make George W. Bush look like an informed progressive".
pi_61648108
Ach, hier op fok heb je nog wel meer van die kneuzen die klimaatverandering ontkennen, al is het wel minder geworden
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_61650855
wat moet ik me in hemelsnaam voorstellen bij een gesmolten ijsklontje?
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_61650944
quote:
Op maandag 15 september 2008 17:39 schreef Argento het volgende:
Water
pi_61652493
quote:
Op maandag 15 september 2008 17:39 schreef Argento het volgende:
scherp +1
pi_61654975
quote:
Op maandag 15 september 2008 13:16 schreef __Saviour__ het volgende:
[ afbeelding ]
!

En ach de PVV ik denk dat enkel Fleur Agema die partij nog serieus neemt.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_61657130
Als het ijs werkelijk afneemt, dan moet dat via duidelijke sattelietbeelden te zien zijn, ipv via gephotoshopte beelden van de noordpool.
pi_61657206
Het werkelijke probleem is niet de eventuele opwarming van de aardbol, maar de bewering dat CO2 ervoor verantwoordelijk is. En de daarop volgende directe CO2-taxaties op de individuen, met als excuus dat het de opwarming van de aarde tegen zou gaan.

De enige oplossing is een volledige technologische revolutie om de aardbol globaal olieverbandings-onafhankelijk te laten leven, niet de mensen meer belasten en uitmelken.
pi_61657942
quote:
Op maandag 15 september 2008 21:07 schreef Salvad0R het volgende:
Als het ijs werkelijk afneemt, dan moet dat via duidelijke sattelietbeelden te zien zijn, ipv via gephotoshopte beelden van de noordpool.
Je bedoelt heel toevallig dit soort dingen?
quote:
Rapid reduction of Arctic perennial sea ice
S. V. Nghiem, I. G. Rigor, D. K. Perovich, P. Clemente-Colón, J. W. Weatherly, and G. Neumann

Jet Propulsion Laboratory, California Institute of Technology, Pasadena, California,
USA
University of Washington, Seattle, Washington, USA
Cold Regions Research and Engineering Laboratory, Hanover, New Hampshire, USA
National Ice Center, Suitland, Maryland, US

The extent of Arctic perennial sea ice, the year-round ice cover, was significantly reduced between March 2005 and March 2007 by 1.08×106 km2, a 23% loss from 4.69×106 km2 to 3.61×106 km2, as observed by the QuikSCAT/SeaWinds satellite scatterometer (QSCAT). Moreover, the buoy-based Drift-Age Model (DM) provided long-term trends in Arctic sea-ice age since the 1950s. Perennial-ice extent loss in March within the DM domain was noticeable after the 1960s, and the loss became more rapid in the 2000s when QSCAT observations were available to verify the model results. QSCAT data also revealed mechanisms contributing to the perennial-ice extent loss: ice compression toward the western Arctic, ice loading into the Transpolar Drift (TD) together with an acceleration of the TD carrying excessive ice out of Fram Strait, and ice export to Baffin Bay. Dynamic and thermodynamic effects appear to be combining to expedite the loss of perennial sea ice.

bron (met prachtige satellietbeelden en grafiekjes!)
pi_61658301
quote:
Op maandag 15 september 2008 21:29 schreef Monolith het volgende:

[..]

Je bedoelt heel toevallig dit soort dingen?
[..]

bron (met prachtige satellietbeelden en grafiekjes!)
Zozo, dat is niet mis!
Gelukkig zijn dat soort cyclussen van opwarming en afkoeling ism de zon normaal.
Wat ik me afvraag is of de waterstand in de zeehavens daadwerkelijk verhoogt wanneer dat ijs smelt?

[ Bericht 0% gewijzigd door Salvad0R op 15-09-2008 21:46:55 ]
pi_61659807
vanavond de kachel maar weer aangezet, de winter is alweer begonnen.. klotekou.. (mind you.. half september, wordt weer wachten tot eind april op een beetje lekker weer..)
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_61660095
quote:
Op maandag 15 september 2008 21:40 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

Zozo, dat is niet mis!
Gelukkig zijn dat soort cyclussen van opwarming en afkoeling ism de zon normaal.
Welke zonnecyclus van 50 jaar bedoel je precies? Concretiseer het eens wat in plaats van simpelweg een onondersteunde bewering te doen.
quote:
Wat ik me afvraag is of de waterstand in de zeehavens daadwerkelijk verhoogt wanneer dat ijs smelt?
quote:
A 20th century acceleration in global sea-level rise
John A. Church and Neil J. White

Multi-century sea-level records and climate models indicate an acceleration of sea-level rise, but no 20th century acceleration has previously been detected. A reconstruction of global sea level using tide-gauge data from 1950 to 2000 indicates a larger rate of rise after 1993 and other periods of rapid sea-level rise but no significant acceleration over this period. Here, we extend the reconstruction of global mean sea level back to 1870 and find a sea-level rise from January 1870 to December 2004 of 195 mm, a 20th century rate of sea-level rise of 1.7 ħ 0.3 mm yr and a significant acceleration of sea-level rise of 0.013 ħ 0.006 mm yr. This acceleration is an important confirmation of climate change simulations which show an acceleration not previously observed. If this acceleration remained constant then the 1990 to 2100 rise would range from 280 to 340 mm, consistent with projections in the IPCC TAR.
bron
pi_61666065
quote:
Op maandag 15 september 2008 22:12 schreef kawotski het volgende:
vanavond de kachel maar weer aangezet, de winter is alweer begonnen.. klotekou.. (mind you.. half september, wordt weer wachten tot eind april op een beetje lekker weer..)
ZOMGGLOBALCOOLINGTHEICEAGEISCOMING!11!!!
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_61666066
quote:
Op maandag 15 september 2008 21:07 schreef Salvad0R het volgende:
Als het ijs werkelijk niet afneemt, dan moet dat via duidelijke satellietbeelden te zien zijn, ipv via gephotoshopte beelden van de noordpool.

Ik ben benieuwd wanneer de PVV ze naar buiten brengt, jij niet?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')