abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 11 september 2008 @ 23:30:06 #126
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_61565429
quote:
Op donderdag 11 september 2008 23:17 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Ik kan het niet laten om het geluid van intelligente christenen te laten horen op dit forum. Dit als tegenwicht op het overheersende antitheïsme.

Waar ik zelf in geloof... zie signature
[..]

Er zijn mensen die Also sprach Zarathustra tot Bijbel verheffen. Weerhoud dat ons ervan Nietzsche's boek vrijelijk te interpreteren?

Romans zijn niet minderwaardig. Tolstoj schreef ook romans. Romanvorm is soms nou eenmaal de beste manier om emotie en ervaring over te brengen. De schrijvers van de Bijbel wisten dat goed.
Jaa, maar daar gaan mij vragen niet over. En daarom stel ik de vragen ook niet aan jou.... maar aan iemand die de bijbel als de meest gezaghebbende bron ziet. Vandaar de vragen.... voor degenen die wel in de bijbel geloven.....
Verder zeg ik ook niet dat Romans minderwaardig zijn. Ik vind de vergelijking alleen niet kloppen i.v.m. de grote aanhang van de bijbel.
Maar ga zo lkkr slapen, morgen weer lange dag, zal van de week weer op jullie quotes ingaan.
Volg je hart, gebruik je verstand.
pi_61565516
Wegens voortschrijdende ontkerkelijking en het antitheïstisch klimaat zal het lang wachten zijn, vrees ik. De enige die op dit forum zijn geloof serieus verdedigt is koningdavid.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
pi_61565522
quote:
Op donderdag 11 september 2008 23:17 schreef Arcee het volgende:

[..]
huh?
pi_61565530
quote:
Op donderdag 11 september 2008 22:46 schreef Plasterk het volgende:

[..]

Dit is het voorbeeld van een antwoord van gelovigen. Geef nou eens antwoord op de vraag en draai er niet om heen.
Nee, dit is een voorbeeld van een antwoord waarbij nagedacht is. Dat jij dat als "er omheen draaien" ziet is tekenend, en laat zien op wat voor manier jij met religie bezig bent.
pi_61566413
quote:
Op donderdag 11 september 2008 22:50 schreef slakkie het volgende:

[..]

Niet geheel, ze ontkennen dat de randomness complexe organismes heeft kunnen cree'eren. Deze creaties zijn gemaakt door een maker, en niet door evolutie. Evolutie op zich wijst ID niet af, maar ze gaan ervanuit dat dieren zoals de mens niet door een evolutieprocess zijn onstaan. Maw, God heeft het idee bedacht, daarna kunnen er door evolutie kleinschalige veranderingen optreden.
Onzin. Er is geen enkel bewijs in de evolutie dat er een designer is. net zo goed dat er geen enkel bewijs of aanwijzing is dat A,B,C of hoe je het ook wilt noemen invloed uitoefent op de evolutie.
Evolutie wijst ID af net zo min het mij af wijst. Bewijs dat ik achter het geheel zit is dat natuurlijk niet. Dat in de theorie niet expliciet staat dat er geen ID is wil niet zeggen dat er een aanwijzing is dat het er dus wel is.
Maw, door te zeggen dat evolutie ID niet afwijst, dus god heeft het idee bedacht met kleine evolutie veranderingen is een slechte manier om doormiddel van God als wetenschap te zien een andere wetenschappelijk theorie onderuit te halen terwijl het middel wat het doet niet wetenschappelijk te testen is.

Evolutie wijst ID niet meer of minder af dan allah, zeus, thor etc. zitten ze er allemaal achter?

Overigens vind ik het idee van ID en creationisme het geloof alleen maar schaden. De bijbel en het geloven in een god hebben die rare uitspattingen helemaal niet nodig. Maar misschien ben ik daar wat ouderwets in. Mensen moeten gewoon geloven als ze daar behoefte aan hebben en kracht uit putten of ik weet niet wat. Waarom de noodzaak om alles tot in detail te willen verklaren. Zit daar een gelovige op te wachten die met goede bedoelingen bid voor zwakkeren? die doet dat uit naastenliefde , zoiets is alleen maar te prijzen. Of datgene naar wie hij bid 'echt' bestaat doet niks af aan de goedheid en de kracht en troost die zo iemand uit zijn geloof kan halen.

[ Bericht 10% gewijzigd door One_of_the_few op 12-09-2008 00:22:11 ]
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_61567007
Soms zijn er van die atheistische missionarissen die perse iemand tot het ware ongeloof willen bekeren

Dit was wat me te binnen schoot toen ik het topic nog een keer doorlas, en ik merk dat ik niet zo van
missionarissen houd, van welke pluimage dan ook.
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
pi_61567227
quote:
Op donderdag 11 september 2008 22:00 schreef heartz het volgende:

[..]

Haha, veel later, ik redde het niet met de tijd , maar vandaag ben ik weer .
Maar ik heb het stuk voor je kopieërd. Ik hoop dat je mijn vragen wil en kan beantwoorden....
Komt ie:

Wat opvallend is aan de bijbel is dat het allemaal draait om naam......
De zoon van die en zoon van die......ook zijn de mannen belangrijker......
Dat wijst al op een visie uit een hele andere tijd... die steeds gemoderniseerd wordt door de mens.
Waar staat in de bijbel dat mannen belangrijker en waardevoller zijn dan vrouwen?
Dat mannen prominenter aanwezig zijn in de bijbel, tja... de bijbel beschrijft voor een deel nu eenmaal geschiedenis en daarin zijn mannen altijd prominenter geweest.

Maar de bijbel kent ook heldenverhalen over vrouwen, Ruth en Esther bijvoorbeeld. En hoe Jezus omging met vrouwen was ook revolutionair voor die tijd.
Vrouwen waren zelfs de eerste getuigen van de opgestane Jezus. En dit in een samenleving waarin de getuigenis van vrouwen niet bijster veel voorstelde en vrouwen eigenlijk nooit als getuigen optraden in een rechtbank.
quote:
Als je het stuk leest waarin Adam en Eva kinderen krijgen, Kaïn en Abel, is opvallend dat Kaïn gemeenschap heeft met zijn vrouw, hoewel zijn vrouw niet benoemd wordt.
Omdat volgens de bijbel Adam en Eva de eerste mensen zijn, moet Kaïn dus gemeenschap hebben gehad of met zijn moeder(!!!!) of met zijn zus (die overigens niet benoemd wordt in de bijbel).
Dat betekent dat de hele mensheid is ontstaan uit incest.
Wat voor verklaring hebben gelovigen hierop??
Uhmmm.... ligt eraan aan wie je het vraagt natuurlijk.

Algemeen gelovig antwoord:
Er staat nergens dat God na Adam en Eva is gestopt met 'mensen te schapen'. Misschien waren er nog wel andere families op de aardbol geplant.

Het meest gehoorde creationistische antwoord is:
De mens zat toen fysiek heel anders in elkaar, nog veel volmaakter. Mensen als Adam en Noach werden honderden jaren oud. Qua verliefdheid, incest en voortplanting zou het toen ook heel anders in elkaar hebben gezeten.

Niet-creationistisch gelovig antwoord:
Het verhaal over Adam en Eva is een soort gelijkenissachtig, symbolisch verhaal waarin een theologische waarheid wordt overgebracht niet een natuurkundige/biologische.
quote:
Nog een voorbeeld.
Mozes, de hele hoeksteen van de bijbel.
Volgens de bijbel waren Mozes en Ramses broers? Het is duidelijk dat in de geschiedenis de Egyptenaren een machtig volk was, en andere kleinere zwakkere volken hieronder leden. Waaronder de heeuwbreewen.
Je punt is mij hier niet volstrekt duidelijk. Mozes was trouwens ook niet een volle broer van Ramses. Mozes was te vondeling gelegd en geadopteerd door het Egyptische hof.
quote:
Het verhaal van Jezus is zo onwaarschijnlijk. Er waren toen kleine stammen die een soort sekte erop nahielden. Zie [url=http://www.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/Jezus/tijdgenoten.html
]http://www.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/Jezus/tijdgenoten.html[/quote][/url]

Ik snap weer je punt niet? Wat moet ik concluderen uit dat artikel? Waarom is het verhaal van Jezus onwaarschijnlijk? Wat hebben die kleine sektes daarmee te maken?

Onderbouw het duidelijker s.v.p.
quote:
Ik denk dat de Joden zich nog het meest kunnen relateren aan het verhaal van God, omdat hun voorouders er heilig van overtuigd waren dat deze bestond.
Ik snap er wederom niks van wat je met deze zin bedoelt, sorry.
quote:
Ik denk dat we moeten kijken naar degenen die de bijbel hebben samengesteld
En wie zijn dat dan?
quote:
Op donderdag 11 september 2008 22:00 schreef heartz het volgende:, als je in die geschiedenis duikt, wordt wel duidelijk dat het de MENS IS DIE GOD HEEFT GECREEËRD!!!!
Aha. Hoe is dat duidelijk? Waarom?
quote:
Volgens mij heeft Paulus veel invloed gehad op de bijbel en vandaar het "Rooms"(katholiek).
Paulus was al bijna drie eeuwen dood voordat de eerste bijbel 'gebundeld' werd hoor.
quote:
En uiteindelijk is het toch ook feit dat de kerkelijke 'macht' (het woord macht zegt het al) de meest rijken waren??
Wanneer, waar, hoe? En wat wil dat zeggen?
quote:
De kerk buit de gewone burger uit, ze laten de mensen geloven iets/niets en creeëren angsten over vragen over de leven/dood, alleen om er zelf rijker uit te worden.
Die tijden zijn er zeker geweest. En nu zijn er nog altijd kerken waar dat gebeurt, excessen zijn er overal en altijd.

Maar je zet een nogal eenzijdig beeld neer. De kerk is ontstaan vanuit een vervolgde gemeenschap die vrij arm waren. Pas toen de kerk gelegaliseerd werd en 'Rooms' werd is het een flinke tijd bergafwaarts gegaan.
Gelukkig was er toen de reformatie...
quote:
De FRANSE REVOLUTIE is hier toch ook aan gelinkt.
Op wat voor manier?
quote:
Het boek de Bijbel, is waar de meeste mensen uit concluderen dat er een GOD is. Het is opzicht best een mooi FILOSOFISCH boek, maar de verhalen worden niet onderbouwd en kunnen tot de dag van vandaag niet worden onderbouwd. Omdat het slechts VERHALEN zijn, met een kern van waarheid (een stukje geschiedenis) over hoe deze volken toen dachten en leefden.
Er zijn zat verhalen die kunnen onderbouwd woren hoor. Bepaalde verhalen ook niet omdat het dan simpelweg aankomt op 'geloven'
quote:
Op donderdag 11 september 2008 22:00 schreef heartz het volgende:.
Ik ken geen enkele gelovige die mij goed argumentaties heeft gegeven, waarom de verhalen bijvoorbeeld van Mozes en Jezus wel echt zouden kunnen zijn. Dat deze mensen bestaan hebben geloof ik wel, maar de wonderen die zij verricht hebben??
Wat betreft Jezus, bekijk eens dit topic van mij: [paastopic] Is Jezus echt opgestaan?
quote:
Ik verbaas me erover dat gelovigen altijd zo sterk overtuigd zijn van hun mening, maar op een gegeven moment niet verder willen discussiëren (of niet verder willen kijken, bang zijn ofzo dat God gaat straffen?)
Ik herken me daar niet zo in, ik wil juist altijd door discussieren.
Maar goed, misschien is het ook een idee de schuld ook wat bij jezelf te zoeken. Ik vind je posts namelijk extreem warrig en lastig te volgen. Misschien helpt het in discussies als je je mening wat duidelijk onderbouwd en je vragen duidelijker stelt.
quote:
Maar het is toch duidelijk dat er in alle oude culturen Goden en Godheden zijn geweest, ontelbaar veel. De Joodse God heeft gewonnen en heeft vele mensen overtuigd van 1 God. Maar als je kijkt (of durft te kijken)naar de geschiedenis van hoe deze GOD gecreeërd is, kan je toch de feiten niet missen??
Welke feiten heb je het dan over?
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_61568705
quote:
Op vrijdag 12 september 2008 00:14 schreef One_of_the_few het volgende:
Onzin. Er is geen enkel bewijs in de evolutie dat er een designer is. net zo goed dat er geen enkel bewijs of aanwijzing is dat A,B,C of hoe je het ook wilt noemen invloed uitoefent op de evolutie.
Evolutie wijst ID af net zo min het mij af wijst. Bewijs dat ik achter het geheel zit is dat natuurlijk niet. Dat in de theorie niet expliciet staat dat er geen ID is wil niet zeggen dat er een aanwijzing is dat het er dus wel is.
Maw, door te zeggen dat evolutie ID niet afwijst, dus god heeft het idee bedacht met kleine evolutie veranderingen is een slechte manier om doormiddel van God als wetenschap te zien een andere wetenschappelijk theorie onderuit te halen terwijl het middel wat het doet niet wetenschappelijk te testen is.

Evolutie wijst ID niet meer of minder af dan allah, zeus, thor etc. zitten ze er allemaal achter?
Je hoeft mij niet te vertellen dat ID grote larie is hoor . Ik geef alleen aan wat grofweg het idee achter ID is, dat ze zeggen, evolutie kan niet in staat zijn om complexe levensvormen te cree'eren, daarvoor heb je een intelligent designer nodig en daarna kan evolutie alleen kleine zaken aan een soort aanpassen. Als je me niet wilt geloven, zie bijvoorbeeld de post van JEFFreal antwoorden van gelovigen op vragen

Overigens mijn nominatie voor de boekentophonderd is afgekeurd: FOK! boekentop 100 2008
pi_61568749
quote:
Op vrijdag 12 september 2008 01:11 schreef koningdavid het volgende:
Aha. Hoe is dat duidelijk? Waarom?
Het feit dat allerlei volkeren in vroegere periodes Goden hadden voor God knows what (toepasselijk, I know). Mayas, Grieken, Romeinen, Kelten, etc etc. Het feit dat er zoveel verschillende Goden hebben bestaan geeft eigenlijk wel aan dat het vooral de volkeren zelf zijn die deze goden bedacht hebben dan wel hebben overgenomen van andere volken.
pi_61569001
quote:
Op donderdag 11 september 2008 23:20 schreef Strani het volgende:

[..]

Ik niet dus, waarmee ik je stelling ontkracht. Ik geloof ook veel dingen waar Christenen niet in geloven. Zo geloof ik bijvoorbeeld dat tijd en ruimte illusies zijn, waarmee de lange duur van de evolutie in weze wordt gerelativeerd. Het enige verschil tussen jou en mij is dat ik denk dat er een drijvende kracht achter de evolutie (en ons volledige bestaan) zit, terwijl jij waarschijnlijk denkt dat het allemaal willekeur is.

En iemand opperde dat 'mensen als ik' het van een 'voorganger' hebben. Dat is in mijn geval niet zo. Ik heb er zelf erg veel over nagedacht en voorlopig zijn dit m'n conclusies. Soms wel met behulp van bestaande theorieeën natuurlijk.
Zo, ik ben blij dat ik jouw gedachtegang niet hebt, je zit zo verkronkeld in elkaar om je God toe te passen in je wereldbeeld. Ik bedoel, tijd en ruimte illusies? Wat is dat in godsnaam voor onzin, puur en alleen om de evolutietheorie in jouw straatje te passen.

Leg mij aub eens even uit met bestaande theorieën wat je bedoeld met tijd en ruimte zijn illusies, want je kan gewoon niet menen dat dit is dat je hebt bedacht. Lijkt eerder op een, ik geloof in God maar heb the matrix ook meerdere malen gekeken, mijn fantasie brengt mij tot deze conclusie.
  vrijdag 12 september 2008 @ 09:34:55 #136
185261 Scaurus
Memento mori
pi_61569994
quote:
Op vrijdag 12 september 2008 08:02 schreef slakkie het volgende:
Het feit dat allerlei volkeren in vroegere periodes Goden hadden voor God knows what (toepasselijk, I know). Mayas, Grieken, Romeinen, Kelten, etc etc. Het feit dat er zoveel verschillende Goden hebben bestaan geeft eigenlijk wel aan dat het vooral de volkeren zelf zijn die deze goden bedacht hebben dan wel hebben overgenomen van andere volken.
Dat hoeft niet. Je kan de universele aanbidding van hogere machten ook zien als godsbewijs. De onderlinge variatie bij volkeren is dan louter het product van cultuur.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
  vrijdag 12 september 2008 @ 10:55:40 #137
81237 releaze
best of both worlds
pi_61571782
Ik vind zelf dat de bijbel en de verhalen niet 100% letterlijk genomen mogen worden omdat ons gebruik van taal enorm is veranderd de afgelopen paar duizend jaar. Er zijn geloof ik een aantal wetenschappelijke theorieen daarover. Ook wordt er bij sommigen gesteld dat de taal en algemeen bewustzijn van de mens globaal aan elkaar gekoppeld is, hoe meer de mens leert hoe meer de taal en zijn uitdrukkingen veranderen, bijschaven, vernieuwd. Je zal nooit kunnen vatten wat een atoom is als je het concept molecuul niet kent. Het concept molecuul zal je niet kunnen vatten als je het concept cel niet kent (bijvoorbeeld) etc etc etc.

Wat wel inherent is aan de mens, is dat de mens de krachten die om zijn bestaan heen probeert te begrijpen, verklaren, toe te passen en over te leveren. Dat doen we al honderdduizenden jaren lang. Een beetje eerstegeneratie homosapiens heeft biologisch gezien hetzelfde abstractievermogen zoals ik, alleen is zijn taal en vergroot observatievermogen een stuk minder sterk dan het onze, dus moet hij roeien met de riemen die hij heeft. En ik denk dat je op zo'n moment al heel snel in symboliek en synoniemen vervalt. Dat valt geloof ik ook een beetje af te leiden vanuit onze taal zelf. Kijk maar naar mooie poetische woorden als "ontwikkeling" "alstublieft" en gooi eens een willekeurige bladzijde van het nl woordenboek open. En ook als je kijkt naar ons schrift, ook dat is ooit eens gebaseerd op tekeningen-voor-voorwerpen/ideeen. Ons schrift en symboliek is een tautologie!

Dus, vandaar dat ik denk, de bijbel moet je symbolisch opvatten.
Volgens andere wetenschappers dragen wij allemaal de mogelijkheid om symboliek te snappen en begrijpen en reproduceren met ons mee, dat dat vermogen niet aangeleerd is, maar aangeboren, net zo wezenlijk als ons dna. Sure, het is niet echt parate kennis bij ons in het westen, (we zijn namelijk volledig preoccupied met wetenschap, objectieve observaties, subjectiviteit volledig uitsluiten!) maar het zit er wel. Als je dat vermogen opent en met die ogen de bijbel bekijkt (ipv objectief) dan lees je een heel ander boek. En ik ben van mening dat de bijbel zo gelezen moet worden, omdat dat volgens mij het dichtste ligt bij de manier waarop de mens vroeger (en nogsteeds gedeeltelijk) met z'n geest de wereld inkeek. Globaal. Even crue gezegd.

Bronnen,
dat van taal weet ik niet meer, zag/las/hoorde ik ergens een paar weken terug ofzo
over symboliek: CG Jung, al zn werk
over bewustzijn: Pieter Vroon Stemmen van Vroeger, maar die heeft het weer van anderen
pi_61572471
Geloof is gecreëerd door geestelijken aan het begin van onze jaartelling om het volk onder bedwang te houden. En Jezus is niks anders dan een moderne interpretatie van de zonnegod die in allerlei geloven voor kwam.

Dat mensen de bijbel zo direct zijn gaan interpreteren komt doordat de mens er nu al 1900 jaar mee geïndoctrineerd wordt. En daarnaast is het geloof ook al bullsshit als je bedenkt dat Moslims denken dat Christenen naar de hel gaan, en dat Christenen weer denken dat alle moslims naar de hel gaan. En zo denken boeddhisten weer slecht over de moslims etc etc.

Ik vindt het eigenlijk wel zo dat je een gigantisch bord voor je kop hebt als je nu nog streng gelovig bent zoals al die refo's en moslims in dit land. Er is bij deze mensen ook geen mogelijkheid om zaken anders te zien, zelfs inderdaad fossielen van de dinosauriërs zouden hier zijn neergelegd om de mens te testen.
  vrijdag 12 september 2008 @ 11:23:50 #139
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_61572491
quote:
Het meest gehoorde creationistische antwoord is:
De mens zat toen fysiek heel anders in elkaar, nog veel volmaakter. Mensen als Adam en Noach werden honderden jaren oud. Qua verliefdheid, incest en voortplanting zou het toen ook heel anders in elkaar hebben gezeten.
Geweldig; Hoe kun je dat nou geloven als je tevens gelooft dat het leven intelligent ontworpen is?

De degeneratie en aftakeling van de menselijke genen is dus intelligent ontworpen?

Tevens vind ik, persoonlijk, de morele boodschap weer schrikbarend! Dit is gewoon bijna een vrijbrief voor een nieuwe Warren Jeffs om het weer lekker binnen de familie te houden.
quote:
Releaze schreef:
Ik vind zelf dat de bijbel en de verhalen niet 100% letterlijk genomen mogen worden omdat ons gebruik van taal enorm is veranderd de afgelopen paar duizend jaar.
Maar wie bepaald wat er letterlijk genomen kan/mag/moet worden en wat niet... Ik heb nog nooit een leeswijzer bij mijn bijbel gekregen met daarin een nummering en appendix met uitleg over wat/waar/wie en waarom?

Wie beslist dat?
Op welke grond word dat beslist?
Waarom het ene wel letterlijk en het andere niet?
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  vrijdag 12 september 2008 @ 11:44:25 #140
81237 releaze
best of both worlds
pi_61572957
quote:
Op vrijdag 12 september 2008 11:23 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Maar wie bepaald wat er letterlijk genomen kan/mag/moet worden en wat niet... Ik heb nog nooit een leeswijzer bij mijn bijbel gekregen met daarin een nummering en appendix met uitleg over wat/waar/wie en waarom?

Wie beslist dat?
Van mij mag je de bijbel lezen zoals je wil lezen. Maar wil je objectieve/wetenschappelijke validiteit uit de bijbel halen dan moet je objectief/wetenschappelijk naar de bijbel kijken, en niet uitgaan van het zoveelsteeuwse christelijke angst doctrine van 'het moet letterlijk, anders verbrandtdtd je in de hellll!'
Want dat doen mensen als ze de bijbel willen afschepen, ze nemen het letterlijk. Ze kijken niet naar de context waarin het geschreven wordt, behalve dan, ja mensen waren debiel en ze moesten iemand de schuld geven van alles, maar de voorwaarden waarin de bijbel geschreven werd, de keuze voor die woorden, niets van dat wordt onderzocht. We gaan allemaal uit van het idee dat het zo is want het staat er toch. Iemand heeft dat ooit gezegd en dr is een tweede geweest die vervolgens zn hersen op slot zette, het gulzig over nam en het verkondigde aan iedereen. Dusdanig dat het grootste gedeelte van de nederlanders, inclusief het gros van de atheisten ermee besmet is.
En dat nog wel in een tijd waar mensen lopen te pochen over het belang van wetenschap

Dus, onderzoek onder welke voorwaarden de bijbel is ontstaan.
Er zijn dus mensen die zich bezig houden met de ontwikkeling van taal, de ontwikkeling van schrift, de ontwikkeling van bewustzijn, de ontwikkeling van symboliek, de ontwikkeling van de objectiviteit, de ontwikkeling van wetenschap, de ontwikkeling van de geschiedenis, de ontwikkeling van de moraal gecombineerd met de ontwikkeling van alles hierboven, Probeer het brilletje te vinden die het dichts in de buurt komt van het brilletje uit de tijd dat de verhalen uit de bijbel geschreven zijn et voila. Je leest een heel andere boodschap. En zet dat dan vervolgens in het licht van de kennis die we nu hebben. Wat komt overeen, wat komt niet overeen. De bijbel is een boek met veel franje, waarin filosofische 'oerprincipes' in beschreven staan. Theorien over zijn, kennis, ethiek, het goede leven. En je zal er achter komen: het komt debiel veel overeen met huidige wetenschappelijke/filosofische inzichten. Niet met naam en toenaam, maar wel met het verschijnsel. naam en toenaam bestonden toen nog niet. red, rouge of rood, zelfde ding. globaal.

en om maar weer te benadrukken dat ik niet zon christenfundamentalist ben:
ik ben géén christen.
pi_61573567
quote:
Op vrijdag 12 september 2008 11:22 schreef havefun84 het volgende:
Geloof is gecreëerd door geestelijken aan het begin van onze jaartelling om het volk onder bedwang te houden.
Serieus? En ik maar denken dat er al mensen voor onze jaartelling waren die geloofden in één of meerdere goden?

Damn... we moeten echt nodig de geschiedenis gaan herschrijven nu jij ons deze kennis gedeeld hebt.
quote:
Op vrijdag 12 september 2008 11:22 schreef havefun84 het volgende:
En Jezus is niks anders dan een moderne interpretatie van de zonnegod die in allerlei geloven voor kwam.
Zeitgeist = fail.

Lees mijn onktrachting van Zeitgeist.
Lees mijn mailsessie met Zeitgeist.

En kom dan eens terug.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
pi_61573589
quote:

[..]

Geweldig; Hoe kun je dat nou geloven als je tevens gelooft dat het leven intelligent ontworpen is?

De degeneratie en aftakeling van de menselijke genen is dus intelligent ontworpen?
Dat zou dan te maken hebben met de zondeval.

Mind you, ik ben zelf geen creationist.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 12 september 2008 @ 12:18:12 #143
862 Arcee
Look closer
pi_61573708
quote:

Wie beslist dat?
My thoughts exactly:
quote:
Op donderdag 11 september 2008 21:40 schreef Arcee het volgende:
Hoe bepaal je dan met hoeveel symbolische franje iets geschreven is?

En waarom heeft God niet een ondubbelzinnig boek gedicteerd, zonder franje?
Dit was nog een vraagje voor jou, koningdavid.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_61573848
quote:
Op vrijdag 12 september 2008 12:13 schreef koningdavid het volgende:

[quote]

Serieus? En ik maar denken dat er al mensen voor onze jaartelling waren die geloofden in één of meerdere goden?

Damn... we moeten echt nodig de geschiedenis gaan herschrijven nu jij ons deze kennis gedeeld hebt.
Tuurlijk werd er altijd al geloofd door mensen, maar vanaf het christendom is dit totaal doorgeslagen omdat je het in twijfel trekken van het christendom moest bekopen met de dood. En hoe sta jij eigenlijk tegenover het feit dat een moslim een christen het liefst naar de hel ziet gaan, omdat een christen niet in Mohammed gelooft? En dat een christen denkt dat de moslim naar de hel gaat omdat hij zij niet in jezus gelooft. Er zijn miljarden mensen die dus denken dat jij als christen naar de hel gaat, terwijl jij als christen ervan overtuigd bent dat dat niet gebeurd. En zo zijn er ook weer boeddhisten die jou veroordelen dat jij een koe opeet.
Dit alleen al is een bewijs dat je godsdienst niet letterlijk moet gaan interpreteren , maar dat het gewon verhalen zijn om de wereld om ons heen te begrijpen. In die tijd ging dta met godsdienst, tegenwoordig gaat dat met wetenschap. Mensen zijn onzeker over het heden, en zoeken zekerheid in het verleden en de toekomst.
quote:
Zeitgeist = fail.

Lees mijn onktrachting van Zeitgeist.
Lees mijn mailsessie met Zeitgeist.

En kom dan eens terug.
Ik las een aantal punten die je in het begin opnoemt dat de verschillende goden niet exact overeen kwamen.
Maar dit vindt ik al absoluut niet overtuigend omdat dingen in andere tijden natuurlijk net weer wat anders geïnterpreteerd werden. Het globale verhaal is bij al deze goden ongeveer hetzelfde, en ze vinden allemaal hun oorsprong in de zon. En daarnaast zijn er nooit concrete bewijzen gevonden dat Jezus echt bestaan heeft.
pi_61573930
Overheen gelezen Arcee, sorry.
quote:

[..]

Hoe bepaal je dan met hoeveel symbolische franje iets geschreven is?
Tja, daar zijn geen exactle criteria voor. Het is min of meer hetzelfde als bij een ander boek, je kan m.i. opmaken uit het schrijfsel wat de intentie van de auteur was. Veel bijbelse boeken zijn zakelijk en sober geschreven, waaruit je kan concluderen dat het om letterlijke 'verslaggeving' en niet om symbolische verhalen.

Sommige verhalen zijn echter duidelijk symbolisch geschreven, waaruit je m.i. kan concluderen dat het een symbolische boodschap herbergt.
quote:
En waarom heeft God niet een ondubbelzinnig boek gedicteerd, zonder franje?
God heeft de bijbel niet gedicteerd, dan zou het 100% perfect zijn.
Wij geloven in een God die er het merkwaardige idee op nahoudt om mensen veel verantwoordelijkheid en eigen wil te geven. Hij draagt zijn schepping als het ware 'over' aan de mensen, hij draagt zijn Zoon over aan de mensen, en hij draagt 'Zijn Woord' over aan de mensen. Met het gevolg dat perfectie niet bestaat.
God wilde geen robotten creëeren, maar wezens met een eigen wil en verantwoordelijkheid.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 12 september 2008 @ 12:45:15 #146
862 Arcee
Look closer
pi_61574303
Is Genesis symbolisch of letterlijk?

Als de mens geen robot zou worden, dan kon de bijbel toch nog wel ondubbelzinnig duidelijk worden? Anders gaan mensen elkaar er maar de schedel over in lopen slaan over hoe het nu precies zit.

En Zijn Zoon is Hij eigenlijk gewoon zelf, hè?
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_61577973
quote:
Op vrijdag 12 september 2008 09:34 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Dat hoeft niet. Je kan de universele aanbidding van hogere machten ook zien als godsbewijs. De onderlinge variatie bij volkeren is dan louter het product van cultuur.
ZIjn er dan goden gestorven? Aangezien we het over natuurgoden hebben en het Christendom/Jodendom en de Islam allemaal maar 1 God kent (dezelfde ook nog eens).

Al die tijd dat we geloven hebben is er nog geen enkele god die gezegd heeft, joehoe, hier ben ik. Ik acht het daarom veel waarschijnlijker dat goden niet bestaan, maar puur een creatie van de mens zijn.

Dit punt van je argument is trouwens heel mooi, als we mijn standpunt innemen:
De onderlinge variatie van religie is louter het product van cultuur.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 12 september 2008 @ 15:45:21 #148
862 Arcee
Look closer
pi_61578515
quote:
Op vrijdag 12 september 2008 09:34 schreef Scaurus het volgende:
Je kan de universele aanbidding van hogere machten ook zien als godsbewijs.
Ook als die onderling met elkaar in tegenspraak zijn?
pi_61579168
Zoals Sam Harris mooi aangaf in dit debat (1 van de delen op YT):

Hij vroeg zijn religieuze discussiepartner iets als 'we kennen Bush allemaal als een zeer gelovig man, maar als er nu een presidentskandidaat zou opstaan die zou zeggen in Zeus te geloven, dan zou die het verdomd lastig krijgen niet waar?' Daar was de andere partij het zeer mee eens en er werd ook om gelachen, zo van 'ja duh he'. Maar zegt Sam Harris, 'het is niet zo dat iemand ooit bewezen heeft dat Zeus niet bestond'. Daar kwam geen heel duidelijk antwoord op. .
  vrijdag 12 september 2008 @ 17:09:43 #150
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_61580567
quote:
Op vrijdag 12 september 2008 08:33 schreef bigore het volgende:

[..]

Zo, ik ben blij dat ik jouw gedachtegang niet hebt, je zit zo verkronkeld in elkaar om je God toe te passen in je wereldbeeld. Ik bedoel, tijd en ruimte illusies? Wat is dat in godsnaam voor onzin, puur en alleen om de evolutietheorie in jouw straatje te passen.

Leg mij aub eens even uit met bestaande theorieën wat je bedoeld met tijd en ruimte zijn illusies, want je kan gewoon niet menen dat dit is dat je hebt bedacht. Lijkt eerder op een, ik geloof in God maar heb the matrix ook meerdere malen gekeken, mijn fantasie brengt mij tot deze conclusie.
Ik dacht dat er in dit forum op een respectvolle manier gediscussieerd kon worden? Vind jij dit respectvol? Ik ben totaal niet bang voor discussie (anders was ik niet naar dit topic gekomen) maar ik heb geen behoefte aan discussies met respectloze types als jij. Alsof jij de wijsheid in pacht hebt.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')