Jaa, maar daar gaan mij vragen niet over. En daarom stel ik de vragen ook niet aan jou.... maar aan iemand die de bijbel als de meest gezaghebbende bron ziet. Vandaar de vragen.... voor degenen die wel in de bijbel geloven.....quote:Op donderdag 11 september 2008 23:17 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Ik kan het niet laten om het geluid van intelligente christenen te laten horen op dit forum. Dit als tegenwicht op het overheersende antitheïsme.
Waar ik zelf in geloof... zie signature
[..]
Er zijn mensen die Also sprach Zarathustra tot Bijbel verheffen. Weerhoud dat ons ervan Nietzsche's boek vrijelijk te interpreteren?
Romans zijn niet minderwaardig. Tolstoj schreef ook romans. Romanvorm is soms nou eenmaal de beste manier om emotie en ervaring over te brengen. De schrijvers van de Bijbel wisten dat goed.
Nee, dit is een voorbeeld van een antwoord waarbij nagedacht is. Dat jij dat als "er omheen draaien" ziet is tekenend, en laat zien op wat voor manier jij met religie bezig bent.quote:Op donderdag 11 september 2008 22:46 schreef Plasterk het volgende:
[..]
Dit is het voorbeeld van een antwoord van gelovigen. Geef nou eens antwoord op de vraag en draai er niet om heen.
Onzin. Er is geen enkel bewijs in de evolutie dat er een designer is. net zo goed dat er geen enkel bewijs of aanwijzing is dat A,B,C of hoe je het ook wilt noemen invloed uitoefent op de evolutie.quote:Op donderdag 11 september 2008 22:50 schreef slakkie het volgende:
[..]
Niet geheel, ze ontkennen dat de randomness complexe organismes heeft kunnen cree'eren. Deze creaties zijn gemaakt door een maker, en niet door evolutie. Evolutie op zich wijst ID niet af, maar ze gaan ervanuit dat dieren zoals de mens niet door een evolutieprocess zijn onstaan. Maw, God heeft het idee bedacht, daarna kunnen er door evolutie kleinschalige veranderingen optreden.
Waar staat in de bijbel dat mannen belangrijker en waardevoller zijn dan vrouwen?quote:Op donderdag 11 september 2008 22:00 schreef heartz het volgende:
[..]
Haha, veel later, ik redde het niet met de tijd, maar vandaag ben ik weer
.
Maar ik heb het stuk voor je kopieërd. Ik hoop dat je mijn vragen wil en kan beantwoorden....![]()
Komt ie:
Wat opvallend is aan de bijbel is dat het allemaal draait om naam......
De zoon van die en zoon van die......ook zijn de mannen belangrijker......
Dat wijst al op een visie uit een hele andere tijd... die steeds gemoderniseerd wordt door de mens.
Uhmmm.... ligt eraan aan wie je het vraagt natuurlijk.quote:Op donderdag 11 september 2008 22:00 schreef heartz het volgende:
Als je het stuk leest waarin Adam en Eva kinderen krijgen, Kaïn en Abel, is opvallend dat Kaïn gemeenschap heeft met zijn vrouw, hoewel zijn vrouw niet benoemd wordt.
Omdat volgens de bijbel Adam en Eva de eerste mensen zijn, moet Kaïn dus gemeenschap hebben gehad of met zijn moeder(!!!!) of met zijn zus (die overigens niet benoemd wordt in de bijbel).
Dat betekent dat de hele mensheid is ontstaan uit incest.
Wat voor verklaring hebben gelovigen hierop??
Je punt is mij hier niet volstrekt duidelijk. Mozes was trouwens ook niet een volle broer van Ramses. Mozes was te vondeling gelegd en geadopteerd door het Egyptische hof.quote:Op donderdag 11 september 2008 22:00 schreef heartz het volgende:
Nog een voorbeeld.
Mozes, de hele hoeksteen van de bijbel.
Volgens de bijbel waren Mozes en Ramses broers? Het is duidelijk dat in de geschiedenis de Egyptenaren een machtig volk was, en andere kleinere zwakkere volken hieronder leden. Waaronder de heeuwbreewen.
]http://www.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/Jezus/tijdgenoten.html[/quote][/url]quote:Op donderdag 11 september 2008 22:00 schreef heartz het volgende:
Het verhaal van Jezus is zo onwaarschijnlijk. Er waren toen kleine stammen die een soort sekte erop nahielden. Zie [url=http://www.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/Jezus/tijdgenoten.html
Ik snap er wederom niks van wat je met deze zin bedoelt, sorry.quote:Op donderdag 11 september 2008 22:00 schreef heartz het volgende:
Ik denk dat de Joden zich nog het meest kunnen relateren aan het verhaal van God, omdat hun voorouders er heilig van overtuigd waren dat deze bestond.
En wie zijn dat dan?quote:Op donderdag 11 september 2008 22:00 schreef heartz het volgende:
Ik denk dat we moeten kijken naar degenen die de bijbel hebben samengesteld
Aha. Hoe is dat duidelijk? Waarom?quote:Op donderdag 11 september 2008 22:00 schreef heartz het volgende:, als je in die geschiedenis duikt, wordt wel duidelijk dat het de MENS IS DIE GOD HEEFT GECREEËRD!!!!
Paulus was al bijna drie eeuwen dood voordat de eerste bijbel 'gebundeld' werd hoor.quote:Op donderdag 11 september 2008 22:00 schreef heartz het volgende:
Volgens mij heeft Paulus veel invloed gehad op de bijbel en vandaar het "Rooms"(katholiek).
Wanneer, waar, hoe? En wat wil dat zeggen?quote:Op donderdag 11 september 2008 22:00 schreef heartz het volgende:
En uiteindelijk is het toch ook feit dat de kerkelijke 'macht' (het woord macht zegt het al) de meest rijken waren??
Die tijden zijn er zeker geweest. En nu zijn er nog altijd kerken waar dat gebeurt, excessen zijn er overal en altijd.quote:Op donderdag 11 september 2008 22:00 schreef heartz het volgende:
De kerk buit de gewone burger uit, ze laten de mensen geloven iets/niets en creeëren angsten over vragen over de leven/dood, alleen om er zelf rijker uit te worden.
Op wat voor manier?quote:Op donderdag 11 september 2008 22:00 schreef heartz het volgende:
De FRANSE REVOLUTIE is hier toch ook aan gelinkt.
Er zijn zat verhalen die kunnen onderbouwd woren hoor. Bepaalde verhalen ook niet omdat het dan simpelweg aankomt op 'geloven'quote:Op donderdag 11 september 2008 22:00 schreef heartz het volgende:
Het boek de Bijbel, is waar de meeste mensen uit concluderen dat er een GOD is. Het is opzicht best een mooi FILOSOFISCH boek, maar de verhalen worden niet onderbouwd en kunnen tot de dag van vandaag niet worden onderbouwd. Omdat het slechts VERHALEN zijn, met een kern van waarheid (een stukje geschiedenis) over hoe deze volken toen dachten en leefden.
Wat betreft Jezus, bekijk eens dit topic van mij: [paastopic] Is Jezus echt opgestaan?quote:Op donderdag 11 september 2008 22:00 schreef heartz het volgende:.
Ik ken geen enkele gelovige die mij goed argumentaties heeft gegeven, waarom de verhalen bijvoorbeeld van Mozes en Jezus wel echt zouden kunnen zijn. Dat deze mensen bestaan hebben geloof ik wel, maar de wonderen die zij verricht hebben??
Ik herken me daar niet zo in, ik wil juist altijd door discussieren.quote:Op donderdag 11 september 2008 22:00 schreef heartz het volgende:.
Ik verbaas me erover dat gelovigen altijd zo sterk overtuigd zijn van hun mening, maar op een gegeven moment niet verder willen discussiëren (of niet verder willen kijken, bang zijn ofzo dat God gaat straffen?)
Welke feiten heb je het dan over?quote:Op donderdag 11 september 2008 22:00 schreef heartz het volgende:.
Maar het is toch duidelijk dat er in alle oude culturen Goden en Godheden zijn geweest, ontelbaar veel. De Joodse God heeft gewonnen en heeft vele mensen overtuigd van 1 God. Maar als je kijkt (of durft te kijken)naar de geschiedenis van hoe deze GOD gecreeërd is, kan je toch de feiten niet missen??
Je hoeft mij niet te vertellen dat ID grote larie is hoorquote:Op vrijdag 12 september 2008 00:14 schreef One_of_the_few het volgende:
Onzin. Er is geen enkel bewijs in de evolutie dat er een designer is. net zo goed dat er geen enkel bewijs of aanwijzing is dat A,B,C of hoe je het ook wilt noemen invloed uitoefent op de evolutie.
Evolutie wijst ID af net zo min het mij af wijst. Bewijs dat ik achter het geheel zit is dat natuurlijk niet. Dat in de theorie niet expliciet staat dat er geen ID is wil niet zeggen dat er een aanwijzing is dat het er dus wel is.
Maw, door te zeggen dat evolutie ID niet afwijst, dus god heeft het idee bedacht met kleine evolutie veranderingen is een slechte manier om doormiddel van God als wetenschap te zien een andere wetenschappelijk theorie onderuit te halen terwijl het middel wat het doet niet wetenschappelijk te testen is.
Evolutie wijst ID niet meer of minder af dan allah, zeus, thor etc. zitten ze er allemaal achter?
Het feit dat allerlei volkeren in vroegere periodes Goden hadden voor God knows what (toepasselijk, I know). Mayas, Grieken, Romeinen, Kelten, etc etc. Het feit dat er zoveel verschillende Goden hebben bestaan geeft eigenlijk wel aan dat het vooral de volkeren zelf zijn die deze goden bedacht hebben dan wel hebben overgenomen van andere volken.quote:Op vrijdag 12 september 2008 01:11 schreef koningdavid het volgende:
Aha. Hoe is dat duidelijk? Waarom?
Zo, ik ben blij dat ik jouw gedachtegang niet hebt, je zit zo verkronkeld in elkaar om je God toe te passen in je wereldbeeld. Ik bedoel, tijd en ruimte illusies? Wat is dat in godsnaam voor onzin, puur en alleen om de evolutietheorie in jouw straatje te passen.quote:Op donderdag 11 september 2008 23:20 schreef Strani het volgende:
[..]
Ik niet dus, waarmee ik je stelling ontkracht. Ik geloof ook veel dingen waar Christenen niet in geloven. Zo geloof ik bijvoorbeeld dat tijd en ruimte illusies zijn, waarmee de lange duur van de evolutie in weze wordt gerelativeerd. Het enige verschil tussen jou en mij is dat ik denk dat er een drijvende kracht achter de evolutie (en ons volledige bestaan) zit, terwijl jij waarschijnlijk denkt dat het allemaal willekeur is.
En iemand opperde dat 'mensen als ik' het van een 'voorganger' hebben. Dat is in mijn geval niet zo. Ik heb er zelf erg veel over nagedacht en voorlopig zijn dit m'n conclusies. Soms wel met behulp van bestaande theorieeën natuurlijk.
Dat hoeft niet. Je kan de universele aanbidding van hogere machten ook zien als godsbewijs. De onderlinge variatie bij volkeren is dan louter het product van cultuur.quote:Op vrijdag 12 september 2008 08:02 schreef slakkie het volgende:
Het feit dat allerlei volkeren in vroegere periodes Goden hadden voor God knows what (toepasselijk, I know). Mayas, Grieken, Romeinen, Kelten, etc etc. Het feit dat er zoveel verschillende Goden hebben bestaan geeft eigenlijk wel aan dat het vooral de volkeren zelf zijn die deze goden bedacht hebben dan wel hebben overgenomen van andere volken.
Geweldig; Hoe kun je dat nou geloven als je tevens gelooft dat het leven intelligent ontworpen is?quote:Het meest gehoorde creationistische antwoord is:
De mens zat toen fysiek heel anders in elkaar, nog veel volmaakter. Mensen als Adam en Noach werden honderden jaren oud. Qua verliefdheid, incest en voortplanting zou het toen ook heel anders in elkaar hebben gezeten.
Maar wie bepaald wat er letterlijk genomen kan/mag/moet worden en wat niet... Ik heb nog nooit een leeswijzer bij mijn bijbel gekregen met daarin een nummering en appendix met uitleg over wat/waar/wie en waarom?quote:Releaze schreef:
Ik vind zelf dat de bijbel en de verhalen niet 100% letterlijk genomen mogen worden omdat ons gebruik van taal enorm is veranderd de afgelopen paar duizend jaar.
Van mij mag je de bijbel lezen zoals je wil lezen. Maar wil je objectieve/wetenschappelijke validiteit uit de bijbel halen dan moet je objectief/wetenschappelijk naar de bijbel kijken, en niet uitgaan van het zoveelsteeuwse christelijke angst doctrine van 'het moet letterlijk, anders verbrandtdtd je in de hellll!'quote:Op vrijdag 12 september 2008 11:23 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Maar wie bepaald wat er letterlijk genomen kan/mag/moet worden en wat niet... Ik heb nog nooit een leeswijzer bij mijn bijbel gekregen met daarin een nummering en appendix met uitleg over wat/waar/wie en waarom?
Wie beslist dat?
Op welke grond word dat beslist?
Waarom het ene wel letterlijk en het andere niet?
Serieus? En ik maar denken dat er al mensen voor onze jaartelling waren die geloofden in één of meerdere goden?quote:Op vrijdag 12 september 2008 11:22 schreef havefun84 het volgende:
Geloof is gecreëerd door geestelijken aan het begin van onze jaartelling om het volk onder bedwang te houden.
Zeitgeist = fail.quote:Op vrijdag 12 september 2008 11:22 schreef havefun84 het volgende:
En Jezus is niks anders dan een moderne interpretatie van de zonnegod die in allerlei geloven voor kwam.
Dat zou dan te maken hebben met de zondeval.quote:Op vrijdag 12 september 2008 11:23 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Geweldig; Hoe kun je dat nou geloven als je tevens gelooft dat het leven intelligent ontworpen is?
De degeneratie en aftakeling van de menselijke genen is dus intelligent ontworpen?
My thoughts exactly:quote:Op vrijdag 12 september 2008 11:23 schreef SicSicSics het volgende:
Maar wie bepaald wat er letterlijk genomen kan/mag/moet worden en wat niet... Ik heb nog nooit een leeswijzer bij mijn bijbel gekregen met daarin een nummering en appendix met uitleg over wat/waar/wie en waarom?
Wie beslist dat?
Op welke grond word dat beslist?
Waarom het ene wel letterlijk en het andere niet?
Dit was nog een vraagje voor jou, koningdavid.quote:Op donderdag 11 september 2008 21:40 schreef Arcee het volgende:
Hoe bepaal je dan met hoeveel symbolische franje iets geschreven is?
En waarom heeft God niet een ondubbelzinnig boek gedicteerd, zonder franje?
Tuurlijk werd er altijd al geloofd door mensen, maar vanaf het christendom is dit totaal doorgeslagen omdat je het in twijfel trekken van het christendom moest bekopen met de dood. En hoe sta jij eigenlijk tegenover het feit dat een moslim een christen het liefst naar de hel ziet gaan, omdat een christen niet in Mohammed gelooft? En dat een christen denkt dat de moslim naar de hel gaat omdat hij zij niet in jezus gelooft. Er zijn miljarden mensen die dus denken dat jij als christen naar de hel gaat, terwijl jij als christen ervan overtuigd bent dat dat niet gebeurd. En zo zijn er ook weer boeddhisten die jou veroordelen dat jij een koe opeet.quote:Op vrijdag 12 september 2008 12:13 schreef koningdavid het volgende:
[quote]
Serieus? En ik maar denken dat er al mensen voor onze jaartelling waren die geloofden in één of meerdere goden?
Damn... we moeten echt nodig de geschiedenis gaan herschrijven nu jij ons deze kennis gedeeld hebt.
Ik las een aantal punten die je in het begin opnoemt dat de verschillende goden niet exact overeen kwamen.quote:Zeitgeist = fail.
Lees mijn onktrachting van Zeitgeist.
Lees mijn mailsessie met Zeitgeist.
En kom dan eens terug.
Tja, daar zijn geen exactle criteria voor. Het is min of meer hetzelfde als bij een ander boek, je kan m.i. opmaken uit het schrijfsel wat de intentie van de auteur was. Veel bijbelse boeken zijn zakelijk en sober geschreven, waaruit je kan concluderen dat het om letterlijke 'verslaggeving' en niet om symbolische verhalen.quote:Op donderdag 11 september 2008 21:40 schreef Arcee het volgende:
[..]
Hoe bepaal je dan met hoeveel symbolische franje iets geschreven is?
God heeft de bijbel niet gedicteerd, dan zou het 100% perfect zijn.quote:Op donderdag 11 september 2008 21:40 schreef Arcee het volgende:
En waarom heeft God niet een ondubbelzinnig boek gedicteerd, zonder franje?
ZIjn er dan goden gestorven? Aangezien we het over natuurgoden hebben en het Christendom/Jodendom en de Islam allemaal maar 1 God kent (dezelfde ook nog eens).quote:Op vrijdag 12 september 2008 09:34 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Dat hoeft niet. Je kan de universele aanbidding van hogere machten ook zien als godsbewijs. De onderlinge variatie bij volkeren is dan louter het product van cultuur.
Ook als die onderling met elkaar in tegenspraak zijn?quote:Op vrijdag 12 september 2008 09:34 schreef Scaurus het volgende:
Je kan de universele aanbidding van hogere machten ook zien als godsbewijs.
Ik dacht dat er in dit forum op een respectvolle manier gediscussieerd kon worden? Vind jij dit respectvol? Ik ben totaal niet bang voor discussie (anders was ik niet naar dit topic gekomen) maar ik heb geen behoefte aan discussies met respectloze types als jij. Alsof jij de wijsheid in pacht hebt.quote:Op vrijdag 12 september 2008 08:33 schreef bigore het volgende:
[..]
Zo, ik ben blij dat ik jouw gedachtegang niet hebt, je zit zo verkronkeld in elkaar om je God toe te passen in je wereldbeeld. Ik bedoel, tijd en ruimte illusies? Wat is dat in godsnaam voor onzin, puur en alleen om de evolutietheorie in jouw straatje te passen.
Leg mij aub eens even uit met bestaande theorieën wat je bedoeld met tijd en ruimte zijn illusies, want je kan gewoon niet menen dat dit is dat je hebt bedacht. Lijkt eerder op een, ik geloof in God maar heb the matrix ook meerdere malen gekeken, mijn fantasie brengt mij tot deze conclusie.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |