Hoe bepaal je dan met hoeveel symbolische franje iets geschreven is?quote:Op maandag 8 september 2008 22:17 schreef koningdavid het volgende:
Ik geloof ook dat het verhaal van Adam en Eva de waarheid is, de theologische waarheid. Het verhaal is echter met zoveel symbolische franje geschreven dat ik het niet uitsluit dat het eigenlijk een gelijkenis is dat ons iets vertelt over een complexer verhaal, zoals vaker in de bijbel wordt gedaan.
Is het de waarheid? Ja, 100%. Is het letterlijk bedoeld? In mijn optiek niet.
Hmm, dus de bijbel zegt dat wij allemaal van Adam en Eva komen...quote:Op dinsdag 9 september 2008 00:57 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik zal het proberen uit te leggen, in de Christelijke zin.
Een creationist is een Christen, maar een Christen hoeft geen creationist te zijn. Het is zoals lekker en bier. Bier is lekker, maar als iets lekker is hoeft het niet persé bier te zijn!![]()
De evolutietheorie is een wetenschappelijke theorie.
Het scheppingsverhaal is een theologische 'theorie.'
Dat er een groep mensen is die die twee zaken niet uitmekaar kan houden is geen excuus om alle christenen over 1 kam te scheren.
Haha, veel later, ik redde het niet met de tijdquote:Op dinsdag 9 september 2008 00:07 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Topic bedoel je denk ik, ik heb geen eigen forum voor zover ik weet.
[..]
Ik noemde het vooral rotzooi omdat het totaal offtopic was.
Als je de vragen hier nog wat gestructureerder post, die andere post waren wat losse flarden volgens mij, zou ik ze graag voor je beantwoorden.
Wordt wel pas morgenmiddag of -avond waarschijnlijk.
Hoe kan God verantwoordelijk zijn voor de evolutie??quote:Op donderdag 11 september 2008 22:08 schreef Strani het volgende:
Je kunt zeggen dat de mens God gecreëerd heeft. Je kunt ook zeggen dat de mens God ontdekt heeft. We zullen het voorlopig niet weten.
Ik geloof niet in de Bijbelse God, maar wel in een bron die alles bestuurd. Ik ben het niet eens met de stelling dat een god en de evolutie niet samen kunnen bestaan. De God uit Genesis niet, maar uiteindelijk is dat maar één van de vele versies die gelovigen aan kunnen hangen. Ik geloof dat die 'bron', gemakshalve maar even 'God' verantwoordelijk is voor de evolutie.
Ik heb die relatieve overtuiging niet omdat men mij heeft verteld dat het zo in elkaar steekt, maar omdat ik het met de huidige kennis die we hebben in combinatie met mijn levenshouding, de meest waarschijnlijke optie vind.
Verschil met veel Christenen is dat je mij nooit zult horen zeggen 'zo zit het'. Hooguit af en toe een 'zo zit het waarschijnlijk niet'.
Waarom niet? Het is mij volkomen helder. Dat eerste dus.quote:Op donderdag 11 september 2008 22:08 schreef Strani het volgende:
Je kunt zeggen dat de mens God gecreëerd heeft. Je kunt ook zeggen dat de mens God ontdekt heeft. We zullen het voorlopig niet weten.
Om maar even 1 antwoord te geven (zie OP) volgens enkele christenen die ik ken ging Kain naar het rijk der engelen om zich daar voor te planten..quote:Als je het stuk leest waarin Adam en Eva kinderen krijgen, Kaïn en Abel, is opvallend dat Kaïn gemeenschap heeft met zijn vrouw, hoewel zijn vrouw niet benoemd wordt.
Omdat volgens de bijbel Adam en Eva de eerste mensen zijn, moet Kaïn dus gemeenschap hebben gehad of met zijn moeder(!!!!) of met zijn zus (die overigens niet benoemd wordt in de bijbel).
Dat betekent dat de hele mensheid is ontstaan uit incest.
Wat voor verklaring hebben gelovigen hierop??
Het lijkt me logisch dat als God schepper van alles wat in de hemel en op aarde is, dat hij dan ook verantwoordelijk is voor de evolutie en de natuur. Ja, ook voor het kwaad.quote:Op donderdag 11 september 2008 22:16 schreef heartz het volgende:
Hoe kan God verantwoordelijk zijn voor de evolutie??
Of zie jij God als de natuur ofzo??![]()
Hoe komen zij erbij?? Heeft God dat hen verteld...... het staat namelijk niet in de bijbelquote:Op donderdag 11 september 2008 22:29 schreef Plasterk het volgende:
[..]
Om maar even 1 antwoord te geven (zie OP) volgens enkele christenen die ik ken ging Kain naar het rijk der engelen om zich daar voor te planten..
Nee maar dat hebben ze waarschijnlijk van hun "voorganger" gehoord. Niet alles wat gelovigen beweren staat in de bijbel en vaak wordt er heel diep geinterprereerd.quote:Op donderdag 11 september 2008 22:32 schreef heartz het volgende:
[..]
Hoe komen zij erbij?? Heeft God dat hen verteld...... het staat namelijk niet in de bijbel.
Intellegent Design.quote:Op donderdag 11 september 2008 22:15 schreef heartz het volgende:
Hoe kan God verantwoordelijk zijn voor de evolutie??
Jij bent een prachtig voorbeeld van een niet-gelovige die zich laat meevoeren met het bijbelse literalisme van orthodoxen en zelf niet de moeite neemt de Bijbel op een volwassen manier te interpreteren.quote:Op donderdag 11 september 2008 22:00 schreef heartz het volgende:
Als je het stuk leest waarin Adam en Eva kinderen krijgen, Kaïn en Abel, is opvallend dat Kaïn gemeenschap heeft met zijn vrouw, hoewel zijn vrouw niet benoemd wordt.
Omdat volgens de bijbel Adam en Eva de eerste mensen zijn, moet Kaïn dus gemeenschap hebben gehad of met zijn moeder(!!!!) of met zijn zus (die overigens niet benoemd wordt in de bijbel).
Dat betekent dat de hele mensheid is ontstaan uit incest.
Wat voor verklaring hebben gelovigen hierop??
Dit is het voorbeeld van een antwoord van gelovigen. Geef nou eens antwoord op de vraag en draai er niet om heen.quote:Op donderdag 11 september 2008 22:43 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Jij bent een prachtig voorbeeld van een niet-gelovige die zich laat meevoeren met het bijbelse literalisme van orthodoxen en zelf niet de moeite neemt de Bijbel op een volwassen manier te interpreteren.
Met wie Kaïn het deed, is totaal onbelangrijk. Het is mierenneukerij om Genesis daarop aan te vallen. Genesis is een prachtig en wonderlijk boek, een grote verzameling mythen, kosmologie, volksverhalen en literatuur. Oorlog, liefde, opoffering, zelfzuchtigheid! Genesis laat de mens zien zoals hij is. (Daarin wordt het vergezeld door contemporaine geschriften als de Ilias, maar dat terzijde.)
Nu, wie enige ervaring heeft met het lezen van romans weet dat het belachelijk is als je het boek slecht beoordeeld omdat de schrijver enkele kleine details tegenstrijdig zijn. Nee, een roman beoordeel je op het verhaal, de dialogen, de literaire thema's, de boodschap. Dat geldt ook voor het verhaal van Kaïn en Abel. Dat is een verhaal dat tijd en plaats overstijgt: het gaat namelijk over de twist en jaloezie van broers. Wie de vrouw was van Kaïn en hoe Abel zich precies voortplantte zijn onbelangrijke details, omdat ze er voor de boodschap van het verhaal niet toe doen.
De Bijbel kent vele tegenstrijdigheden. Het is dan ook hoogst onredelijk om bijvoorbeeld in de opstanding van Jezus te geloven terwijl alle vier schrijvers van de evangeliën er klaarblijkelijk niet bij geweest te zijn. Gelijk eender is het echter onredelijk om de Bijbel met een streng logische bril te lezen. De Bijbel is namelijk geen filosofische logica, maar mythe, allegorie, poëzie, en nog veel meer.
Evolutie zorgt ook voor diversiteit aan soorten. Uit soorten ontstaan nieuwe diersoorten. Dat is in tegenspraak met God.quote:Op donderdag 11 september 2008 22:32 schreef Scaurus het volgende:
Het lijkt me logisch dat als God schepper van alles wat in de hemel en op aarde is, dat hij dan ook verantwoordelijk is voor de evolutie en de natuur. Ja, ook voor het kwaad.
Niet geheel, ze ontkennen dat de randomness complexe organismes heeft kunnen cree'eren. Deze creaties zijn gemaakt door een maker, en niet door evolutie. Evolutie op zich wijst ID niet af, maar ze gaan ervanuit dat dieren zoals de mens niet door een evolutieprocess zijn onstaan. Maw, God heeft het idee bedacht, daarna kunnen er door evolutie kleinschalige veranderingen optreden.quote:Op donderdag 11 september 2008 22:38 schreef Plasterk het volgende:
[..]
nee want die ontkennen evolutie
quote:
Ik ben zelf als christen opgevoedt en was dat als kind ook..... ik heb genoeg mensen om heen gehad die er wel voor zorgden dat ik de bijbel op verschillende manieren interpreteerde, dus daar heb je het al helemaal fout. De vragen zijn niet voor jou.... maar voor iemand die in de bijbel geloofd, dus waarom je hier op in gaat.......??quote:Op donderdag 11 september 2008 22:43 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Jij bent een prachtig voorbeeld van een niet-gelovige die zich laat meevoeren met het bijbelse literalisme van orthodoxen en zelf niet de moeite neemt de Bijbel op een volwassen manier te interpreteren.
Met wie Kaïn het deed, is totaal onbelangrijk. Het is mierenneukerij om Genesis daarop aan te vallen. Genesis is een prachtig en wonderlijk boek, een grote verzameling mythen, kosmologie, volksverhalen en literatuur. Oorlog, liefde, opoffering, zelfzuchtigheid! Genesis laat de mens zien zoals hij is. (Daarin wordt het vergezeld door contemporaine geschriften als de Ilias, maar dat terzijde.)
Nu, wie enige ervaring heeft met het lezen van romans weet dat het belachelijk is als je het boek slecht beoordeeld omdat de schrijver enkele kleine details tegenstrijdig zijn. Nee, een roman beoordeel je op het verhaal, de dialogen, de literaire thema's, de boodschap. Dat geldt ook voor het verhaal van Kaïn en Abel. Dat is een verhaal dat tijd en plaats overstijgt: het gaat namelijk over de twist en jaloezie van broers. Wie de vrouw was van Kaïn en hoe Abel zich precies voortplantte zijn onbelangrijke details, omdat ze er voor de boodschap van het verhaal niet toe doen.
De Bijbel kent vele tegenstrijdigheden. Het is dan ook hoogst onredelijk om bijvoorbeeld in de opstanding van Jezus te geloven terwijl alle vier schrijvers van de evangeliën er klaarblijkelijk niet bij geweest te zijn. Gelijk eender is het echter onredelijk om de Bijbel met een streng logische bril te lezen. De Bijbel is namelijk geen filosofische logica, maar mythe, allegorie, poëzie, en nog veel meer.
Wat jij wilt, het wetenschappelijke bewijs zegt toch wat anders. Overigens zegt het (evolutietheorie) niet dat wij ge-evolueerd zijn uit dino's, maar dat we een gemeenschappelijke voorvader hebben.quote:
quote:Op donderdag 11 september 2008 23:12 schreef slakkie het volgende:
wetenschappelijk bewijs
Ik kan het niet laten om het geluid van intelligente christenen te laten horen op dit forum. Dit als tegenwicht op het overheersende antitheïsme.quote:Op donderdag 11 september 2008 23:10 schreef heartz het volgende:
De vragen zijn niet voor jou.... maar voor iemand die in de bijbel geloofd, dus waarom je hier op in gaat.......??
Of geloof jij zelf in de bijbel?? Zo niet waar geloof je dan wel in, als je goed in het topic leest, dan kom je erachter dat ik de onderliggende boodschap ook mooi vind (maar je beoordeelt mij meteen als belachelijk)......
Er zijn mensen die Also sprach Zarathustra tot Bijbel verheffen. Weerhoud dat ons ervan Nietzsche's boek vrijelijk te interpreteren?quote:Bovendien kan je Bijbel niet met een gewoon boek vergelijken, zoals een roman, omdat miljoenen gelovigen 'geloven' dat dat het woord van god is en de bijbel 'leven'. En een Roman zien (de meeste) mensen niet als een levensbeschouwing of religie
Ik niet dus, waarmee ik je stelling ontkracht. Ik geloof ook veel dingen waar Christenen niet in geloven. Zo geloof ik bijvoorbeeld dat tijd en ruimte illusies zijn, waarmee de lange duur van de evolutie in weze wordt gerelativeerd. Het enige verschil tussen jou en mij is dat ik denk dat er een drijvende kracht achter de evolutie (en ons volledige bestaan) zit, terwijl jij waarschijnlijk denkt dat het allemaal willekeur is.quote:Op donderdag 11 september 2008 22:38 schreef Plasterk het volgende:
[..]
nee want die ontkennen evolutie
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |