Blah, het is wel een filosofie; en eentje die flink wat aandacht krijgt in de bijbel. Zeker in het oude deel kwamen veel heldendichten over de daden van onze 'lieve' heer vaak neer op het neerslaan van de vijand op welke manier dan ook. Dus dat het een menselijk trekje is kan kloppen, iets met in het evenbeeld geschept te zijn oid.quote:Op dinsdag 9 september 2008 15:39 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik noem dat een menselijk trekje. Dat heeft weinig met filosofie te maken.
Niet zo flauw, het begon allemaal met: dat de bijbel een mooie onderliggende filosofie heeft ; en dat is cherry picking.quote:Wat is "het hele bijbelding"? De kaft ofzo? En een "mooie filosofie"?
En ik heb jou natuurlijk wel vaak fel van leer zien trekken tegen atheïsten die weer eens leugens over de bijbel verspreiden!quote:Op dinsdag 9 september 2008 15:51 schreef Invictus_ het volgende:
Nogmaals, het valt me wat tegen dat je niet reageert op het rooskleurig neerzetten van de bijbel.
Uiteraard lijkt het mij ook onzin, maar Peter Borger is er echt van overtuigd, hij beweerd ook hier al jarenlang alles over gelezen te hebben en nauw in de gaten hebben gehouden. Zijn conclusie, er is daadwerkelijk DNA in T-rex botten gevonden. Hij weet ook van talkorigins af overigens. Maar goed, hij is de oprichter van GUToB, samen met Dr Truman, 2 waardeloze wetenschappers als je het mij vraagtquote:Op dinsdag 9 september 2008 15:30 schreef wijsneus het volgende:
Om bigore aan te vullen: hieronder waarom het dino-bloed verhaal bullshit is.
Dino-blood and the Young Earth
Dino Blood Redux
Relies hebben mij niet nodig om hun gat verder uit te diepen. Daarbij mag je van mij wijzen naar leugens over de bijbel, vaak komen die dingen op hetgeen neer als wat ik heb gedaan. Even helpen herinneren dat er nog meer in de bijbel staat dan knuffels, bloempjes en zonnetjes.quote:Op dinsdag 9 september 2008 15:54 schreef koningdavid het volgende:
[..]
En ik heb jou natuurlijk wel vaak fel van leer zien trekken tegen atheïsten die weer eens leugens over de bijbel verspreiden!![]()
Spinter, balk, etc., etc.
Lees dit topic eens door: Hoe het Jezus (e.a. zonen van God) verhaal is ontstaan...quote:Op dinsdag 9 september 2008 16:14 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Relies hebben mij niet nodig om hun gat verder uit te diepen. Daarbij mag je van mij wijzen naar leugens over de bijbel, vaak komen die dingen op hetgeen neer als wat ik heb gedaan.
Erm, verwijzen naar een topic dat ik niet gelezen heb schiet niet zo op. Sorry dat ik er niet was om olie op het vuur te gooien?quote:Op dinsdag 9 september 2008 16:23 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Lees dit topic eens door: Hoe het Jezus (e.a. zonen van God) verhaal is ontstaan...
Leugen, na leugen, na leugen. Ik weerleg het keer op keer met goede bronnen en ik krijg alleen maar ad hominems en gezeik over mij heen. Het spijt me, maar dat is het (bedroevende) niveau van de meeste atheïsten hier op FOK!. Daar hoor ik je nooit over klagen maar als Haushofer naar jouw zin niet 'genuanceerd' genoeg is, vind je het wel nodig hem erop aan te spreken.
Nogmaals: splinter, balk, oog, je kent het wel...
Wat moet ik daarover zeggen dan? Mensen die in naam van God moorden zijn in mijn ogen verachtelijk bezig. De Israëlieten hebben dat ook gedaan. Dat keur ik ook absoluut niet goed, maar verklaarbaar is het wel. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor de onterechte negatieve beschrijving van de goden van andere volkeren in het oude testament. De Israëlieten pretenderen daarmee een verheven godsdienst te hebben gehad boven die van bijvoorbeeld de Kanaänieten. "Ja, want de Israëlieten offerden immers geen kinderen", of "de Kanaänieten hadden alleen houten beeldjes waarvan ze hoopten dat ze voorspoed geven". Waarop Israël weer ten strijde trok tegen de heidense volkeren en God zelfs es vroegen de zon even stil te zetten om de slachtingen te kunnen voortzetten.quote:Op dinsdag 9 september 2008 15:51 schreef Invictus_ het volgende:
Nogmaals, het valt me wat tegen dat je niet reageert op het rooskleurig neerzetten van de bijbel.
Jammer, want dat is een erg mooi maar ook goed topic.quote:Op dinsdag 9 september 2008 16:39 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Erm, verwijzen naar een topic dat ik niet gelezen heb schiet niet zo op.
Dat bedoelde ik..quote:Op dinsdag 9 september 2008 16:40 schreef Haushofer het volgende:
... het is immers vooral mensenwerk.
Je mist volledig mijn punt, maar goed.quote:Op dinsdag 9 september 2008 16:39 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Erm, verwijzen naar een topic dat ik niet gelezen heb schiet niet zo op. Sorry dat ik er niet was om olie op het vuur te gooien?
Er staat verdomd veel geweld in, heb ik dat ooit ontkend? De bijbel is geen snoezelig sprookjesboek, de bijbel verhaalt over de harde realiteit. En de realiteit van deze wereld is geweld, oorlog, bedrog, verkrachting en al die ongein.quote:Op dinsdag 9 september 2008 16:39 schreef Invictus_ het volgende:
Maar goed, misschien kan je ook inhoudelijk iets zeggen? Als je zonder geloof in god en zijn gelijk zijn aan goed/liefde/noem-maar-een-dwars-straat de bijbel leest, is het dan een leuk knuffel boek of staat er verdomd veel geweld in?
Wat voor soort zaken uit de bijbel zou ik moeten negeren of voor 'onwaar' achten dan, als 'evolutionist'?quote:Op dinsdag 9 september 2008 17:13 schreef slakkie het volgende:
Ik heb ook moeite met gelovige die zeggen de evolutietheorie te ondersteunen... Lees je de bijbel dan zo selectief? Hoe ga je om met zaken in de bijbel die de evolutietheorie tegenspreken, hoe ga je om met zaken die andere wetenschappelijke theorie'en tegenspreken? Ben je Oost-Indisch religieus doof op dat moment? Ik snap het echt niet.
De hemelvaart bijvoorbeeld. Maar jij kan het me beter vertellen dan ik het jou kan vertellen. Maar ik heb problemen met het feit dat men aan de ene kant de wetenschap vertrouwd en aan de andere kant gelooft in een boek waar men het geloof in een opperwezen predikt. Dat soort zaken bijten elkaar m.i.quote:Op dinsdag 9 september 2008 17:25 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Wat voor soort zaken uit de bijbel zou ik moeten negeren of voor 'onwaar' achten dan, als 'evolutionist'?
Wat heeft dat precies met evolutie te maken?quote:
Hoezo vind je dat? De wetenschap zegt niets over het bovennatuurlijke/metafysische bestaan. Het zijn twee verschillende zaken die elkaar m.i. niet kunnen 'bijten'.quote:Op dinsdag 9 september 2008 17:29 schreef slakkie het volgende:
Maar jij kan het me beter vertellen dan ik het jou kan vertellen. Maar ik heb problemen met het feit dat men aan de ene kant de wetenschap vertrouwd en aan de andere kant gelooft in een boek waar men het geloof in een opperwezen predikt. Dat soort zaken bijten elkaar m.i.
Dat spreekt meer Newton tegen dan Darwin, lijkt mequote:Op dinsdag 9 september 2008 17:29 schreef slakkie het volgende:
[..]
De hemelvaart bijvoorbeeld. Maar jij kan het me beter vertellen dan ik het jou kan vertellen. Maar ik heb problemen met het feit dat men aan de ene kant de wetenschap vertrouwd en aan de andere kant gelooft in een boek waar men het geloof in een opperwezen predikt. Dat soort zaken bijten elkaar m.i.
Voor mij bijten geloof en wetenschap elkaar wel degelijk. Het bijt elkaar omdat de een uitgaat van bewijs en de andere van geloof in.... iets, wat niet te bewijzen is.quote:Op dinsdag 9 september 2008 17:32 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Wat heeft dat precies met evolutie te maken?
Hoezo vind je dat? De wetenschap zegt niets over het bovennatuurlijke/metafysische bestaan. Het zijn twee verschillende zaken die elkaar m.i. niet kunnen 'bijten'.
Ze zouden elkaar kunnen bijten als je de twee onterecht gaat proberen te vermengen zoals bepaalde ID-ers en Dawkinsachtige types doen.
Zoals in mijn post hierboven, wetenschap en geloof bijten elkaar, m.i. hoe kan je aan de ene kant in de wetenschap "geloven" en aan de andere kant geloven in een opperwezen. De evolutietheorie is voor mij onderdeel van de wetenschap.quote:Op dinsdag 9 september 2008 17:39 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat spreekt meer Newton tegen dan Darwin, lijkt me
Is dit serieus?quote:Op dinsdag 9 september 2008 21:32 schreef JEFFreal het volgende:
Zo ik zal mijn visie geven over het geloof:
God creeerde eerst de dino's het was zo leeg om hem heen hij wilde leven creeeren eerst maakte hij de aarde, toen moest er nog wat levends op dat werden dus de grote dino's. Na een tijd gekeken te hebben vond hij het toch niks, het was wel mooi maar te simpel te grof het moest complexer. Dus toen maakte hij de zoogdieren, maar zoals een mens ook moet denken over iets als hij wat wil maken moet God dat ook. De apen die hij dus had gemaakt ging hij uitbreiden meer capiciteiten geven bewustzijn erbij etc. Hij heeft er misschien wel 10000 jaar over gedaan om de mens tot perfectie te creeeren. Toen was het klaar en liet hij de vorige versies uitsterven. Nee ik geloof dus niet dat wij geevolueerd zijn uit dino's, maar wel uit apen
Ik geloof dat wonderen op zijn tijd kunnen gebeuren. Er zijn zat wetenschappers die dat geloven. Het punt is dat je het lastig kan bewijzen of ontkrachten. Het is meer een filosofische uitspraak dan een wetenschappelijke imho.quote:Op dinsdag 9 september 2008 18:32 schreef slakkie het volgende:
Hoe ga je om met zaken in de bijbel die de evolutietheorie tegenspreken, hoe ga je om met zaken die andere wetenschappelijke theorie'en tegenspreken?
Pffffff..... zovelen.quote:Op dinsdag 9 september 2008 22:39 schreef slakkie het volgende:
Welke wetenschappers geloven in wonderen?
NationalGeographic.comquote:Horgan: As a scientist who looks for natural explanations of things and demands evidence, how can you also believe in miracles, like the resurrection?
Collins: I don't have a problem with the concept that miracles might occasionally occur at moments of great significance, where there is a message being transmitted to us by God Almighty. But as a scientist I set my standards for miracles very high.
Filosofisch kan niet zijn of wonderen kunnen gebeuren? Hoezo niet? Leg mij dat eens uit.quote:Op dinsdag 9 september 2008 22:39 schreef slakkie het volgende:
En je post is geen filosofische uitspraak, kolder eerder.
Filosofisch zou zijn: Wat is de ziel? Wat is moraal? Wat is tijd? Wat is ruimte? Wat is God?
Je kunt het niet ontkrachten of bewijzen. Een "wonder" is iets wat buiten de logica valt. Het lijkt me dan ook meer een vrij willekeurige uitspraak over de realiteit.quote:Op dinsdag 9 september 2008 22:16 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik geloof dat wonderen op zijn tijd kunnen gebeuren. Er zijn zat wetenschappers die dat geloven. Het punt is dat je het lastig kan bewijzen of ontkrachten. Het is meer een filosofische uitspraak dan een wetenschappelijke imho.
Het zou eerder zijn: Wat is een wonder, waarom zijn er wonderen, als wonderen bestaan waardoor worden ze getriggerd. Een wonder op zichzelf is niet filosofisch.quote:Op dinsdag 9 september 2008 22:45 schreef koningdavid het volgende:
Filosofisch kan niet zijn of wonderen kunnen gebeuren? Hoezo niet? Leg mij dat eens uit.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |