Okee, mag ik vragen of jij ook in het Adam en Eva verhaal gelooft, of waar je precies in gelooft. De bijbel, de thora, de koran of heb jij je eigen beeld van God gevormd?quote:Op maandag 8 september 2008 22:01 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Huh? God was er voor het universum dus ook voor de dino's.
[..]
God is niet uit evolutie ontstaan. God is überhaupt niet ontstaan, Hij was er altijd al. De God waar ik in geloof is volgens de bijbel eeuwig en onveranderlijk. Aardse, fysische processen als evolutie op hem toepassen zijn derhalve zinloos in mijn optiek.
Niet-moslim gebieden werden veroverd door moslims, niet moslims moesten belasting betalen aan de staat, het moslim worden bracht verschillende voordelen met zich mee, maar nogmaals de voorbeelden waar men geforceerd heeft mensen tot islam te bekeren is op een hand te tellen en misschien dat niet eens, sterker nog toen Spanje bezig was met het vervolgen van de Joden, hebben moslims meer dan 250.000 veilig asiel aangeboden in moslim gebieden en mochten ze hun geloof behouden, natuurlijk zijn er in de Islamitische rijken ook idioten geweest, maar lang niet representatief en is er in de grootste moslimland, indonesie, nooit Arabieren of moslimlegers geweest die daar de islam hebben ingevoerd, sterker nog Indonesie was 4 eeuwen lang onder Nederlands, - niet moslim - bewind.quote:Op maandag 8 september 2008 22:09 schreef heartz het volgende:
Nee hijzelf niet, maar de aanhangers wel. Ik heb het fout geformuleerd door te zeggen dat hij dat persoonlijk gedaan zou hebben. Mohammed zal best ook goede bedoelingen hebben gehad door 1 god te creëren, maar ik zeg alleen dat de islam, net als bij de meeste andere geloven, afgedwongen is. En dat het wel goed te onderbouwen is. Wil je zeggen dat van een noordelijke gedeelte van Afrika tot Pakistan plotseling besloten Islamitisch te worden. Het is net als de geschiedenis van hoe het christendom in Europa is gekomen en uiteindelijk over de hele wereld (toch met best veel geweld en machtsstrijd). Je denkt toch niet de indianen ook een Thora of Bijbel hadden, maar de afstammelingen van de indianen, de mexicanen enz. zijn meestal katholiek door de spaanse invloed. Zo is het ook met de Islam gegaan.
Ik geloof in de bijbel. De bijbel is in mijn ogen de meest gezaghebbende bron als het over God en het bovennatuurlijke gaat.quote:Op maandag 8 september 2008 22:13 schreef heartz het volgende:
[..]
Okee, mag ik vragen of jij ook in het Adam en Eva verhaal gelooft, of waar je precies in gelooft. De bijbel, de thora, de koran of heb jij je eigen beeld van God gevormd?
Dan mis jij een stukje geschiedenis, want er zijn namelijk wel moslims in Indonesië geweest.quote:Op maandag 8 september 2008 22:16 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Niet-moslim gebieden werden veroverd door moslims, niet moslims moesten belasting betalen aan de staat, het moslim worden bracht verschillende voordelen met zich mee, maar nogmaals de voorbeelden waar men geforceerd heeft mensen tot islam te bekeren is op een hand te tellen en misschien dat niet eens, sterker nog toen Spanje bezig was met het vervolgen van de Joden, hebben moslims meer dan 250.000 veilig asiel aangeboden in moslim gebieden en mochten ze hun geloof behouden, natuurlijk zijn er in de Islamitische rijken ook idioten geweest, maar lang niet representatief en is er in de grootste moslimland, indonesie, nooit Arabieren of moslimlegers geweest die daar de islam hebben ingevoerd, sterker nog Indonesie was 4 eeuwen lang onder Nederlands, - niet moslim - bewind.
Ik verwees je in JOUW forum naar een link (een andere forum), waar ik een stukje heb geplaatst over hoe de verhalen van de bijbel zijn. Daarbij stel ik een aantal vragen.......je zei wel rotzooi, maar als je even de moeite neemt om mijn stukje te lezen (ik heb de bijbel namelijk gelezen en als kind geloofde ik een beetje door christelijke omgeving,) en mijn vragen zou willen beantwoorden zou ik erg blij met je zijn. Want jij moet de bijbel dan ook kennen en mijn vragen kunnen beantwoorden en kan het nog een leuke discussie worden...quote:Op maandag 8 september 2008 22:17 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik geloof in de bijbel. De bijbel is in mijn ogen de meest gezaghebbende bron als het over God en het bovennatuurlijke gaat.
Ik geloof ook dat het verhaal van Adam en Eva de waarheid is, de theologische waarheid. Het verhaal is echter met zoveel symbolische franje geschreven dat ik het niet uitsluit dat het eigenlijk een gelijkenis is dat ons iets vertelt over een complexer verhaal, zoals vaker in de bijbel wordt gedaan.
Is het de waarheid? Ja, 100%. Is het letterlijk bedoeld? In mijn optiek niet.
Lezen heartz, lezen, legers die de islam hebben ingevoerd, vanzelfsprekend zijn er moslims geweest in het huidige grootste moslimland wat niet over nacht grootste is geweest. maar zoals ik al zei vooral leze en reagere op dat gene wat je wilt lezen.quote:Op maandag 8 september 2008 22:23 schreef heartz het volgende:
[..]
Dan mis jij een stukje geschiedenis, want er zijn namelijk wel moslims in Indonesië geweest.
Maar goed, hoe kan jij je theorie bevestigen?
Wat jij wil.quote:Op maandag 8 september 2008 22:39 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Lezen heartz, lezen, legers die de islam hebben ingevoerd, vanzelfsprekend zijn er moslims geweest in het huidige grootste moslimland wat niet over nacht grootste is geweest. maar zoals ik al zei vooral leze en reagere op dat gene wat je wilt lezen.
Verfrissend om dit dit van je te lezenquote:Op maandag 8 september 2008 22:17 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik geloof in de bijbel. De bijbel is in mijn ogen de meest gezaghebbende bron als het over God en het bovennatuurlijke gaat.
Ik geloof ook dat het verhaal van Adam en Eva de waarheid is, de theologische waarheid. Het verhaal is echter met zoveel symbolische franje geschreven dat ik het niet uitsluit dat het eigenlijk een gelijkenis is dat ons iets vertelt over een complexer verhaal, zoals vaker in de bijbel wordt gedaan.
Ik ben het inderdaad eens met jullie dat de bijbel een mooie onderliggende filosofie heeft of hoe je het ook wilt benoemen, maar of god daarachter zit.quote:Op maandag 8 september 2008 23:21 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Verfrissend om dit dit van je te lezenVooral tegenover een aantal posts hier met de gebruikelijke kinderlijke "evolutie en god kunnen niet naast mekaar bestaan"-redenatie.
Topic bedoel je denk ik, ik heb geen eigen forum voor zover ik weet.quote:
Ik noemde het vooral rotzooi omdat het totaal offtopic was.quote:Op maandag 8 september 2008 22:32 schreef heartz het volgende:
naar een link (een andere forum), waar ik een stukje heb geplaatst over hoe de verhalen van de bijbel zijn. Daarbij stel ik een aantal vragen.......je zei wel rotzooi, maar als je even de moeite neemt om mijn stukje te lezen (ik heb de bijbel namelijk gelezen en als kind geloofde ik een beetje door christelijke omgeving,) en mijn vragen zou willen beantwoorden zou ik erg blij met je zijn. Want jij moet de bijbel dan ook kennen en mijn vragen kunnen beantwoorden en kan het nog een leuke discussie worden...
Ik zal het proberen uit te leggen, in de Christelijke zin.quote:Op maandag 8 september 2008 23:43 schreef heartz het volgende:
[..]
Ik ben het inderdaad eens met jullie dat de bijbel een mooie onderliggende filosofie heeft of hoe je het ook wilt benoemen, maar of god daarachter zit.
En ik heb nog steeds geen argumentaties gehoord waarom het wel kan....
Overtuig me maar![]()
Erm? Mooie filosofie? Misschien hier en daar; waarvan een hoop alleen voor de volgelingen geldt. Hoezo mooie filosofie als het opperhoofd alle eerst geborene van de vijand omlegt als 'straf'? Met terrorisme afdwingen, dat is het. Van tolerantie geen sprake. (Mat 12:30).quote:Op maandag 8 september 2008 23:43 schreef heartz het volgende:
[..]
Ik ben het inderdaad eens met jullie dat de bijbel een mooie onderliggende filosofie heeft of hoe je het ook wilt benoemen, [*snip*]
Dat is ook eersteklas filosofie wat je daar neerzet. En natuurlijk een erg goeie site, skepticsannotatedbible. Ook helemaal niet zwart-wit of stigmatiserend ofzoquote:Op dinsdag 9 september 2008 07:07 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Erm? Mooie filosofie? Misschien hier en daar; waarvan een hoop alleen voor de volgelingen geldt. Hoezo mooie filosofie als het opperhoofd alle eerst geborene van de vijand omlegt als 'straf'? Met terrorisme afdwingen, dat is het. Van tolerantie geen sprake. (Mat 12:30).
OntopicSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar die gruwelijke passages leren ons gewoon een moraal.De filistijntjes werden figuurlijk van hun piemelotjes beroofd en Lot neukte figuurlijk zijn eigen dochters!quote:Die verhalen zijn met zoveel symbolische franje geschreven dat ik het niet uitsluit dat het eigenlijk een gelijkenissen zijn die ons iets vertellen over een complexer verhaal, zoals vaker in de bijbel wordt gedaan.
Sorry, flauw en negeerbaar.![]()
'Niet goedschiks, dan kwaadschiks' noem ik een filosofie jah. Overigens grappig dat je wel zo reageert op een veralgemenisering de 'slechte' kant op maar niet reageert op iemand die het hele bijbelding een mooie filosofie vind. Twee kanten van dezelfde medaille.quote:Op dinsdag 9 september 2008 11:18 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat is ook eersteklas filosofie wat je daar neerzet. En natuurlijk een erg goeie site, skepticsannotatedbible. Ook helemaal niet zwart-wit of stigmatiserend ofzoEen site die daadwerkelijk heeft uitgerekend hoeveel mensen in totaal in de bijbel door God worden vermoord
![]()
Ik zal niet ontkennen dat er gruwelijke passages in de bijbel voorkomen, maar hoe hier nou met die teksten en de classificering ervan om wordt gesprongen gaan m'n wenkbrauwen toch wel even van fronzenZie je de door jou gequote passages nou echt als "filosofieën" oid? En is het nou bevredigend om willekeurig passages op te zoeken met als zoekwoord "moord, dood, bloed" etc.
Bijbelbashers bashen, goed hoor.quote:Op dinsdag 9 september 2008 11:49 schreef Haushofer het volgende:
Als je even het verhaal van Lot even verder leest snap je misschien ook waar het vandaan komt en waar het toe dient
Maar dat schijnt nogal vermoeiend te zijn voor sommige bijbelbashers, 2 verzen achtermekaar lezen. Dan moet je het in de context enzo plaatsen en dan moet je begrijpend lezen![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik ben heul niks tegen de bijbel!quote:Op dinsdag 9 september 2008 12:21 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Bijbelbashers bashen, goed hoor.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
Ff gegoogled: http://www.freewebs.com/deatheist/quote:Op dinsdag 9 september 2008 13:14 schreef bigore het volgende:
[*snip*] Er is een Bart Klink (kent iemand hem?) die zijn zaken probeert te weerleggen.
Ik noem dat een menselijk trekje. Dat heeft weinig met filosofie te maken.quote:Op dinsdag 9 september 2008 12:05 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
'Niet goedschiks, dan kwaadschiks' noem ik een filosofie jah.
Wat is "het hele bijbelding"? De kaft ofzo? En een "mooie filosofie"?quote:Overigens grappig dat je wel zo reageert op een veralgemenisering de 'slechte' kant op maar niet reageert op iemand die het hele bijbelding een mooie filosofie vind. Twee kanten van dezelfde medaille.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |