quote:Op donderdag 4 september 2008 21:45 schreef CollinDH het volgende:
Garantibank Gouden Termijn Deposito 1 jaar is verhoogt van 5,50 naar 5,65%
Ongeduldig dametje.quote:Op donderdag 4 september 2008 22:46 schreef Wexy het volgende:
Ik wacht nog op verdere berichten van mn aanvraag van RentePlús Rekening van Centraal Beheer. In de mail staat 2 werkdagen. Die waren om half 8 vandaag om. Als ik morgenavond nog niets ggehoord heb zal ik even mailen.
quote:
Zou wel leuk zijn hequote:Op donderdag 4 september 2008 23:46 schreef FloggingMolly het volgende:
CEB moet weer eens omhoog met die rente!
Meer info,quote:Op donderdag 4 september 2008 22:37 schreef ryan_atwood het volgende:
Amsterdam Trade Bank gaat binnenkort ook omhoog naar 5%
Recessie? Waar?quote:Op vrijdag 5 september 2008 10:18 schreef SeLang het volgende:
Lange rente zakt in ten gevolge van de recessie
[ afbeelding ]
Zoiets bedoel je?quote:
Neehoor, nog nietquote:Op vrijdag 5 september 2008 13:44 schreef dyna18 het volgende:
AT Bank is trouwens 5%
Jaquote:Op vrijdag 5 september 2008 13:58 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Zoiets bedoel je?
[ afbeelding ]
[..]
Neehoor, nog niet
Nee hoor, pas vanaf 10 september. Je moet dus nog een paar dagen wachten, voordat ik het ga aanpassen.quote:
De rentes uit het rijtje in de OP zijn de effectieve jaarrentes.quote:Op vrijdag 5 september 2008 14:15 schreef charon het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met de bijschrijving van de rente, sommige banken doen dit één maal per jaar, andere per kwartaal.
Zit dit in het lijstje verdisconteerd?
Niet snel denk ik, gezien de economische voortekenen.quote:Op vrijdag 5 september 2008 00:54 schreef darktower het volgende:
tijd om eens weddenschappen af te gaan sluiten wanneer we naar de 6% gaan?
Juist wel toch? Voor zover ik het begrijpt zakt de euro t.o.v. de dollar vanwege o.a. de stijgende rente hier! En de inflatie stijgt ook, dus de rente moet haast wel meestijgen... Als spaarders heb je daar trouwens bar weinig aan: 4% spaarrente bij 2% inflatie levert hetzelfde op als 6% spaarrente bij 4% inflatie, alleen heb ik toch liever het eerste!quote:Op vrijdag 5 september 2008 21:10 schreef DIGGER het volgende:
[..]
Niet snel denk ik, gezien de economische voortekenen.
Het is normaal gesproken andersom: hogere rente doet de currency stijgen.quote:Op vrijdag 5 september 2008 21:15 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Juist wel toch? Voor zover ik het begrijpt zakt de euro t.o.v. de dollar vanwege o.a. de stijgende rente hier!
Tenzij je een relatief hoge hypotheek hebt met een tegen een destijds lage rente die nog wel even vast staat en een salaris dat meegroeit met de inflatie.quote:Op vrijdag 5 september 2008 21:15 schreef RemcoDelft het volgende:
4% spaarrente bij 2% inflatie levert hetzelfde op als 6% spaarrente bij 4% inflatie, alleen heb ik toch liever het eerste!
Inderdaad.quote:Op vrijdag 5 september 2008 21:32 schreef DIGGER het volgende:
Tenzij je een relatief hoge hypotheek hebt met een tegen een destijds lage rente die nog wel even vast staat en een salaris dat meegroeit met de inflatie.
Uit eigen ervaring... NEE. Alles is helemaal gratis.quote:Op zondag 7 september 2008 17:53 schreef just.in.case het volgende:
Het is vast al eens naar voren gekomen, maar berekent de AT bank eigenlijk ook kosten voor het overschrijven van en naar de spaarrekening? Kan het eigenlijk nergens terug vinden. Iemand enig idee?
Relaxt, denk dat ik binnenkort maar eens een spaarrekening ga openen.quote:Op zondag 7 september 2008 18:46 schreef RJD het volgende:
[..]
Uit eigen ervaring... NEE. Alles is helemaal gratis.
Je gaat het mij niet moeilijker maken dan het al is hč?quote:Op zondag 7 september 2008 19:37 schreef RemcoDelft het volgende:
Is het een optie om in het volgende topic (ik kan hem nu niet meer editen helaas...) de ratings (zie http://www.z24.nl/z24geld/artikel_18208.z24 ) mee te nemen? Dat geeft wellicht wat extra waardering aan bepaalde banken, zoals:
-Ice Save (hoogste rating van de buitenlandse banken)
-AK Bank + Garantibank (hoogste rating van de buitenlandse banken die onder de Nederlandse Deposito Garantieregeling vallen)
quote:Hoe veilig is de bank?Solide (investment grade)
Rabobank: Aaa
ING Bank(Postbank): Aa1
ABN Amro: Aa2
Fortis: Aa2
SNS bank: A1
Icesave/Landsbanki (IJsland): A2
AK Bank (Turkije): A3
Garanti Bank (Turkije): A3
Argenta (België): BBB+*
Credit Europe Bank: Baa3
Speculatief
Amsterdam Trade Bank (Alfa Bank Rusland): Ba1
DHB Bank (Turkije): Ba1
Anadolu Bank (Turkije): B1
YapiKredi: (Turkijke): B1
TEB Bank (Turkije): B1
Bron: Alle rating's van Moody's, behalve Argenta. De bbb+ rating van S&P staat gelijk aan Baa1 bij Moody's.
Interessant artikel hierover: http://financieel.infonu.(...)w-kleinkinderen.htmlquote:Op maandag 8 september 2008 16:47 schreef mcwops het volgende:
wil de 2 kinderspaarrekeningen bij de postbank weg, waar kan ie het beste naar toe (rekening houdende met de minderjarige leeftijd)
ik heb deze niet gekregen, maar heb je dat nou echt nodig?quote:Op maandag 8 september 2008 19:41 schreef fathank het volgende:
Krijg je trouwens van CEB geen map ofzo waar je je spullen in kan bewaren? Heb vandaag m'n pin code binnen gekregen van mn Top Interest rekening en vorige week een brief met mn rekeningnummer maar voor de rest niks.
Nope, ik berg de papieren die ik krijg gewoon op in de map van de Rabobankquote:Op maandag 8 september 2008 19:41 schreef fathank het volgende:
Krijg je trouwens van CEB geen map ofzo waar je je spullen in kan bewaren? Heb vandaag m'n pin code binnen gekregen van mn Top Interest rekening en vorige week een brief met mn rekeningnummer maar voor de rest niks.
Oeh zeker dat laatste zinnetje scoort goed denk ik zo.quote:Op dinsdag 9 september 2008 13:33 schreef James52 het volgende:
Icesave heeft concurentie!
NIBC Direct Internetspaarrekening 5,25%
NIBC Direct ZekerMeer 3 en 6 maanden 5,5%
NIBC Direct ZekerMeer 9 maanden 5,7%
NIBC Direct ZekerMeer 1 jaar 5,7%
NIBC Direct ZekerMeer 2 t/m 4 jaar 5,9%
NIBC Direct ZekerMeer 5 t/m 10 jaar 6,0 %
Valt allemaal onder het nederlandse depositogarantiestelsel
http://www.nibcdirect.nl/home.aspx?utm_source=nibc.nl&utm_medium=home&utm_content=jumppage.nibc.nl&utm_campaign=2008.internal
ze vallen onder het nederlands deposito garantiestelsel .quote:Op dinsdag 9 september 2008 14:54 schreef PietjePrecies het volgende:
Is dit een betrouwbare bank dan??
quote:Vorig jaar kwam Kaupthing met een bod van 3 miljard euro nadat NIBC in zwaar weer was geraakt. De Haagse zakenbank moest ¤137 miljoen afschrijven en zag de nettowinst in de eerste helft van het jaar dalen van ¤189 naar ¤3 miljoen. NIBC is eigendom van een groep investeerders, waaronder het Amerikaanse private-equitybedrijf JC Flowers.
Kredietbureau Moody's geeft NIBC het cijfer Baa1. Landsbanki, eigenaar van Icesave, heeft met een A2-rating een hoger kredietcijfer bij Moody's dan NIBC. Rabobank voert de ranglijst van goed gedrag aan met een A3 rating.
De kredietcrisis heeft het voor banken minder gemakkelijk gemaakt om op de kapitaalmarkt te lenen. Geld ophalen bij spaarders is een alternatief.
Marktleider Rabobank haalde onlangs fel uit naar buitenlandse nieuwkomers op de spaarmarkt. Die zouden met hoge rentes misbruik maken van het depositogarantiestelsel, dat spaarders bescherming biedt als een bank failliet gaat. Hoewel NIBC van oorsprong nederlands is, opgericht door de overheid in 1945 ter ondersteuning van de wederopbouw, is het dus de vraag hoe Nederlands de bank momenteel nog is.
Mag dan wel zo zijn, als zij onder de garantieregeling zit (en net gechekt, dat zijn ze dus), dan vind ik het best.quote:Op dinsdag 9 september 2008 15:05 schreef moniek2006 het volgende:
NIBC heeft momenteel dan ook grote moeite om geld aan te trekken. "Kleine banken als NIBC betrekken hun funding grotendeels van andere, grote, banken, maar de credit crunch heeft het vertrouwen aangestast. Andere banken lenen NIBC geen geld meer.", aldus FEM Business. Met deze spaarrekening wil ze dus funding van particulieren onttrekken. NIBC kreeg op 13 maart een BBB+ rating.
En dan naar 10%?quote:Op dinsdag 9 september 2008 15:05 schreef moniek2006 het volgende:
Ik verwacht wel dat Icesave de rente snel verhoogd naar 5,5, hopelijk snel naar de 6% rente![]()
Leuk, alleen jammer dat ik nog geen rekeningnummer of gebruikersnaam heb.quote:Hierbij ontvangt u uw wachtwoord. Met onderstaand wachtwoord hebt u in combinatie met uw gebruikersnaam en rekeningnummer toegang tot uw NIBC Direct Internetspaarrekening.
Je kan gewoon een mailtje schrijven en zeggen wat je denkt. Dan krijg je gewoon die 5% (stond al duideljik geschreven in vorige topics en krantensites)quote:Op dinsdag 9 september 2008 15:23 schreef ABundy het volgende:
Ik krijg bij Credit Europe op dit moment nog steeds 4,5% omdat ik een "oude" klant ben. Moet ik gewoon weer weg en naar een 5% of meer bank of moet ik ze bellen en zeggen dat ze mijn interest willen aanpassen in hun systeem?
quote:Nu ook Nederlandse bank met hoogste spaarrente
De Nederlandse zakenbank NIBC mengt zich in de spaaroorlog met een eigen internetbank. NIBC Direct biedt 5,25 procent rente op een vrije spaarrekening, of maximaal 6% op een deposito met een vaste looptijd.
Voor de vrije spaarrekening is de rente 5,25 procent. Daarmee evenaart NIBC Direct zich naast het in mei gelanceerde Icesave, een dochter van de IJslandse bank Landsbanki die eenzelfde rente biedt. NIBC Direct biedt ook deposito's met een minimale inleg van duizend euro. Het vijfjarige deposito van NIBC Direct levert zes procent rente op. Zakenbank NIBC had afgelopen jaar flink te lijden onder de internationale kredietcrisis. Ook ketste een overname door de IJslandse Kaupthing bank op het allerlaatste moment af.
Vorig jaar kwam Kaupthing met een bod van 3 miljard euro nadat NIBC in zwaar weer was geraakt. De Haagse zakenbank moest ¤137 miljoen afschrijven en zag de nettowinst in de eerste helft van het jaar dalen van ¤189 naar ¤3 miljoen. NIBC is eigendom van een groep investeerders, waaronder het Amerikaanse private-equitybedrijf JC Flowers.
Kredietbureau Moody's geeft NIBC het cijfer Baa1. Landsbanki, eigenaar van Icesave, heeft met een A2-rating een hoger kredietcijfer bij Moody's dan NIBC. Rabobank voert de ranglijst van goed gedrag aan met een A3 rating. De kredietcrisis heeft het voor banken minder gemakkelijk gemaakt om op de kapitaalmarkt te lenen. Geld ophalen bij spaarders is een alternatief.
Marktleider Rabobank haalde onlangs fel uit naar buitenlandse nieuwkomers op de spaarmarkt. Die zouden met hoge rentes misbruik maken van het depositogarantiestelsel, dat spaarders bescherming biedt als een bank failliet gaat. Hoewel NIBC van oorsprong nederlands is, opgericht door de overheid in 1945 ter ondersteuning van de wederopbouw, is het dus de vraag hoe Nederlands de bank momenteel nog is.
Die BBB+ is vergelijkbaar met Argenta: lager dan AK en Garanti, maar hoger dan CreditEurope, ATB , DHB, Anadolu, YapiKredi en TEB! oftewel een van de hoogste van de buitenlandse banken.quote:Op dinsdag 9 september 2008 14:44 schreef athlonkmf het volgende:
Zij hebben wel een lagere kredietwaardering dan icesave. Maar NL generatiestelsel maakt het goed. Vanavond even aanvraag doen.
Ieder z'n eigen keuze, maar IJsland is een klein land met enorm veel buitenlandse rekeninghouders.quote:Op dinsdag 9 september 2008 15:53 schreef vdvorst het volgende:
Bovendien, wat is het risico dat zo'n bank onderuit gaat? Icesave is geen B bank
Dit is eigenlijk precies de kern waarmee de Rabobank laatst in het nieuws kwam. Blijkbaar kijken mensen helemaal niet meer naar de betrouwbaarheid van een bank, maar gaan er blind mee in zee wanneer er garantie wordt geboden.quote:Op dinsdag 9 september 2008 14:56 schreef 81Renrew het volgende:
> Is dit een betrouwbare bank dan??
ze vallen onder het nederlands deposito garantiestelsel .
Het feit dat de bank mag deelnemen aan het garantiestelsel, is voor mij reden om aan te nemen dat DNB er voldoende vertrouwen in heeft. Als particulier is het bar lastig om te bepalen hoe betrouwbaar een bank is, dat kan je alleen maar "van andere organisaties" aannemen.quote:Op dinsdag 9 september 2008 16:05 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Blijkbaar kijken mensen helemaal niet meer naar de betrouwbaarheid van een bank, maar gaan er blind mee in zee wanneer er garantie wordt geboden.
In het geval dat je meer dan 20k heb, doe je er natuurlijk sowieso verstandig aan om deze te onderverdelen in verschillende banken en zo risico verminderen.quote:Op dinsdag 9 september 2008 16:21 schreef dyna18 het volgende:
Nog even over de NIBC. Hoewel de bank zich voornamelijk op Nederland en Duitsland richt, houden ze zich ook veel bezig met de handel van hypotheken. Vooral ook op de Amerikaanse markt. Volgens hun eigen cijfers bestaat hun mortage bezit uit 82% prime-rated mortages. Er is dus een risico dat op die 18% nog flinke afschrijvingen nodig zijn vanwege (groot) waardeverlies. Tot nu toe hebben ze 1% op bad-mortages afgeschreven.
Wat betekend dat voor ons spaarders, niet zo heel veel, aangezien je spaargeld tot 20.000 volledig gegarandeerd is, en van 20k tot 40k voor 90%. Echter hou er rekening mee dat deze bank naar mijn visie een risico heeft om een klap te krijgen in de financiële crisis. Ik zou er dus niet meer dan 40k op inleggen.
Klinkt goed, ik ben benieuwd of Icesave hier nog op gaat reageren. De deposito's zijn ook goed te noemen.quote:Op dinsdag 9 september 2008 13:33 schreef James52 het volgende:
Icesave heeft concurentie!
NIBC Direct Internetspaarrekening 5,25%
NIBC Direct ZekerMeer 3 en 6 maanden 5,5%
NIBC Direct ZekerMeer 9 maanden 5,7%
NIBC Direct ZekerMeer 1 jaar 5,7%
NIBC Direct ZekerMeer 2 t/m 4 jaar 5,9%
NIBC Direct ZekerMeer 5 t/m 10 jaar 6,0 %
Valt allemaal onder het nederlandse depositogarantiestelsel
http://www.nibcdirect.nl/home.aspx?utm_source=nibc.nl&utm_medium=home&utm_content=jumppage.nibc.nl&utm_campaign=2008.internal
http://www.nibcdirect.nl/ vraagt bij het openen van een spaarrekening of het voor volwassenen of voor kinderen is. Ik neem dus aan dat het daar kan.quote:Op dinsdag 9 september 2008 19:58 schreef mcwops het volgende:
nog een keer proberen of iemand me op weg kan helpen.
waar kan ik tegen leuk rentetarief de spaarrekeningen van de minderjarige kinderen onderbrengen?
quote:Op dinsdag 9 september 2008 15:28 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Je kan gewoon een mailtje schrijven en zeggen wat je denkt. Dan krijg je gewoon die 5% (stond al duideljik geschreven in vorige topics en krantensites)
Hoppen is niet zo verstandig. Je loopt rente mist en het kost tijd om dat weer goed te maken. Effe dit lezen
http://www.geldenrecht.nl(...)n_wel_voordelig.html
dankje Remco.quote:Op dinsdag 9 september 2008 20:02 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
http://www.nibcdirect.nl/ vraagt bij het openen van een spaarrekening of het voor volwassenen of voor kinderen is. Ik neem dus aan dat het daar kan.
NIBC houdt zich vooral bezig met structured finance. Hebben ze ook erg goede mensen voor, dat welquote:Op dinsdag 9 september 2008 16:21 schreef dyna18 het volgende:
Nog even over de NIBC. Hoewel de bank zich voornamelijk op Nederland en Duitsland richt, houden ze zich ook veel bezig met de handel van hypotheken. Vooral ook op de Amerikaanse markt. Volgens hun eigen cijfers bestaat hun mortage bezit uit 82% prime-rated mortages. Er is dus een risico dat op die 18% nog flinke afschrijvingen nodig zijn vanwege (groot) waardeverlies. Tot nu toe hebben ze 1% op bad-mortages afgeschreven.
Wat betekend dat voor ons spaarders, niet zo heel veel, aangezien je spaargeld tot 20.000 volledig gegarandeerd is, en van 20k tot 40k voor 90%. Echter hou er rekening mee dat deze bank naar mijn visie een risico heeft om een klap te krijgen in de financiële crisis. Ik zou er dus niet meer dan 40k op inleggen.
De grote banken kunnen toch niet zomaar uit het depositogarantiestelsel stappen? Volgens de website van DNB:quote:Op dinsdag 9 september 2008 22:19 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
ik vraag me af hoelang het garantiestelsel nog intact blijft, met al die prijsvechters. Het zou me niet verbazen als Rabo er binnenkort uitstapt, samen met ING c.s., SNS, en Fortis cs.
Die grootbanken staan nu via de collectieve garantieregeling garant voor goedkoope funding van hun zwakke broertjes.... Heemskerk (bestuursvoorzitter Rabo) hinte laatst al op zoiets.
Ik geloof serieus dat het depositio grarantie regeling haar langste tijd gehad heeft. Ik zo bij NIBC dan ook echt alleen maar geld op een direct opeisbaar tegoed zetten.
En dit stelsel is weer gebonden aan Europese regels, dus het lijkt me niet dat een bank er zomaar uit kan stappen.quote:In Nederland gevestigde banken die een vergunning hebben van DNB vallen onder het depositogarantiestelsel.
ik denk dat je onderschat wie de DNB echt bestuurdquote:Op dinsdag 9 september 2008 22:25 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
De grote banken kunnen toch niet zomaar uit het depositogarantiestelsel stappen? Volgens de website van DNB:
[..]
En dit stelsel is weer gebonden aan Europese regels, dus het lijkt me niet dat een bank er zomaar uit kan stappen.
Lijkt me ook niet dat dat kan.quote:Op dinsdag 9 september 2008 22:25 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
De grote banken kunnen toch niet zomaar uit het depositogarantiestelsel stappen? Volgens de website van DNB:
het werkt niet, want het is ernstig verstorend. Banken met een goede rating financieren indirect middels de garantiestelling banken met een slechte rating. Daar beginnen ze goed last van te krijgen, dus daar gaan ze wat aan doen. Daar zijn ze wat aan het doen.quote:Op dinsdag 9 september 2008 22:36 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Lijkt me ook niet dat dat kan.
En daarbij: zolang er niet regelmatig banken omvallen en uitgekeerd moet worden, blijkt het huidige systeem gewoon goed te werken.
Op een ander forum stond het volgende antwoord van Centraal Beheer:quote:Op dinsdag 9 september 2008 23:56 schreef Wexy het volgende:
Heb er even een email aan gewaagd om te vragen waarom er bij de RentePlús rekening van Centraal Beheer 5.2% rente staat ipv 5.27%
Mcwops... ik spaar voor mijn kinderen bij Argenta (Jongeren spaarrekening voor 4,75%)quote:Op dinsdag 9 september 2008 20:07 schreef mcwops het volgende:
[..]
dankje Remco.had ik overheen gelezen, ga m direct invullen
Ik heb er nu eentje voor 3 maanden genomen.quote:Op vrijdag 5 september 2008 21:10 schreef DIGGER het volgende:
De Deposito's van de AT Bank zijn zeer interessent trouwens, goeie nieuwe zet.
Zie de OP. Daarin staat ook een lijstje met Jeugd-spaarrekeningen.quote:Op dinsdag 9 september 2008 19:58 schreef mcwops het volgende:
nog een keer proberen of iemand me op weg kan helpen.
waar kan ik tegen leuk rentetarief de spaarrekeningen van de minderjarige kinderen onderbrengen?
Ik heb DNB een mailtje gestuurd. Zodra ik een reactie heb, zal ik het hier plaatsen.quote:Op dinsdag 9 september 2008 22:19 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
ik vraag me af hoelang het garantiestelsel nog intact blijft, met al die prijsvechters. Het zou me niet verbazen als Rabo er binnenkort uitstapt, samen met ING c.s., SNS, en Fortis cs.
13% is wel flink ja, helaas zit je nog wel met het risico van de valuta. Er geldt dus weer, hoe meer risico hoe meer fluctuatie.quote:Op woensdag 10 september 2008 10:49 schreef TeenWolf het volgende:
Ik hoorde een paar dagen terug van een collega die trouwens ook gewoon een nederlander is dat hij zijn spaargeld op een turkse staatsbank in turkije heeft gestort met rond de 14% rente. Hij zei dat de euro vorig jaar rond de 1.8 turkse lira waard was en nu rond de 1.75. Hij had vorig jaar 10.000 euro spaargeld gestort, dus ongeveer 1300 euro rente ontvangen na rentebelastingaftrek en daardoor een gratis vakantie beleefd.
Ik ga om het jaar wel op vakantie naar turkije (marmaris), nu zit ik te denken om mijn 5000 euro spaargeld te beleggen daar in een turkse bank, nog meer mensen met dit idee.
Landen met de hoogste rente op spaarrekeningen
Turkije 13,42 %
IJsland 10,90 %
Zuid Afrika 9,27 %
Nieuw Zeeland 7,09 %
Hongarije 6,98 %
Had ik hem ook gevraagd; Hij zei dat de euro vorig jaar rond de 1.8 turkse lira waard was en nu rond de 1.75. De waarde van de euro tov de ytl was ook nog eens gedaald.quote:Op woensdag 10 september 2008 11:35 schreef MrFl0ppY het volgende:
[..]
13% is wel flink ja, helaas zit je nog wel met het risico van de valuta. Er geldt dus weer, hoe meer risico hoe meer fluctuatie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |