abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61366945
quote:
Databank criminele Antillianen toch toegestaan

De overheid mag toch een databank aanleggen met persoonsgegevens van Antilliaanse en Arubaanse probleemjongeren, oordeelt de Raad van State. De databank is ooit opgezet door toenmalig minister Rita Verdonk.

Antilliaanse probleemjongeren in databank

De Raad van State deed vandaag uitspraak in de langlopende zaak.

Discriminatie
De hoogste bestuursrechter verwerpt hiermee een uitspraak van de rechtbank in Den Haag, die het gegevensbestand in strijd vond met de Wet bescherming persoonsgegevens.

Het plan voor een zogeheten verwijsindex Antillianen is al jaren een doorn in het oog van het Overlegorgaan Caribische Nederlanders (OCaN) en de Nederlandse Antillen en Aruba, omdat registratie op basis van etniciteit volgens hen discriminerend is.

Verdonk
Het OCaN sprak destijds van een ‘rassendatabank' en de Nederlandse Antillen kondigden eerder dit jaar aan internationale stappen te nemen als Nederland de ‘omstreden’ verwijsindex gaat gebruiken.

De databank is opgezet door voormalig VVD-minister Rita Verdonk (Integratie). Zij wilde Antilliaanse risicojongeren tot de leeftijd van 25 jaar apart in kaart brengen, omdat de groep ‘zeer mobiel’ is en zich ‘niet altijd’ inschrijft in het bevolkingsregister.

Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) had toestemming verleend voor een proef van twee jaar met de databank. Het OCaN vocht dat met succes aan. Het kabinet ging vervolgens aan de slag met een wetsvoorstel voor een algemenere index van 'risicojongeren', waarbij geen onderscheid naar etnische afkomst wordt gemaakt.

Risicojongeren
De Raad van State oordeelt nu echter dat het CBP terecht ontheffing heeft verleend om de persoonsgegevens van Antillianen te verwerken. Het college heeft ‘aannemelijk gemaakt dat de problematiek van Antilliaanse risicojongeren ernstiger is dan die van andere risicogroepen'.

Ook meent de bestuursrechter dat de ontheffing niet in strijd is met het discriminatieverbod en diverse internationale verdragen. Tegen de uitspraak van de Raad van State, die het beroep van het OCaN alsnog ongegrond verklaart, is geen hoger beroep mogelijk.

De uitspraak is een meevaller voor de huidige Integratieminister Ella Vogelaar (PvdA), de opvolger van Verdonk.
Ik kan toevallig dit nieuwsbericht tegen, en vond dat het wat meer aandacht verdiende.

1. Het nieuwsbericht
Zelf ben ik niet voor een databank waarin inwoners uit specifieke groepen geregistreerd worden op afkomst aangezien deze schending van privacy geen praktisch nut dient. De overheid heeft vrij weinig aan deze informatie. Een persoonsgerichte aanpak vanuit de gemeente is vrij nietszeggend en klinkt als behoorlijke onzin in mijn oren. En hebben Antilliaanse criminelen daadwerkelijk een ander nabehandelingstraject nodig dan bijvoorbeeld Nederlandse of Surinaamse criminelen?

Maar opzich is dit nieuwsbericht toch wel een overwinning voor rechts en een her-bevestiging dat een selectieve aanpak bij probleemgroepen geen discriminatie is. Dit leidt tot tal van mogelijkheden. Bijvoorbeeld bij het migratiebeleid kan men wellicht ook wel een onderscheid maken tussen landen waarvan de migranten integratieproblemen hebben en landen waarvan migranten geen uitzonderlijke migratieproblemen hebben.

Zoals je begrijpt bestaat er echter wel het risico dat de gerichte aanpak ervoor zorgt dat de overheid ook ongeoorloofd onderscheid tussen mensen gaat maken. Daarom is het van belang om naast de landsgrenzen, ook de morele grenzen te bewaken.

2. Vraagstelling:
Hoe kijken jullie hier tegenaan? Volgens de bestuursrechter is een databank met alleen Antilliaanse criminelen geen discriminatie, maar waar leg je de grens?

3. Wat zou ik graag willen?
Zelf zou ik graag zien dat ze de grenzen van discriminatie op de volgende punten leggen:

a. Burgers horen de vrijheid te hebben om naar eigen inzicht onderscheid te maken
Haatbaard hoeft vrouwen geen hand te geven. En als een werkgever van zijn werknemer bedrijfskleding verwacht, dan hoeft hij ook geen jurkdragende mannen aan te nemen. Mensen hoeven elkaar niet te mogen. Als twee personen niet kunnen samenwerken, waarom zouden we dan die onvruchtbare samenwerking dan forceren?

Laat mensen lekker zelf bepalen waar ze waarde hechten, in wie ze willen investeren en hoe ze hun eigen leven willen inrichten.

Economisch is discriminatie sowieso ongunstig (de werkgever mist productie), dus ik verwacht dat het op de arbeidsmarkt tot geen problemen zal leiden.

b. Geen onderscheid tussen Nederlanders vanuit overheidswege (bij binnenlandsbeleid).
Deze is simpelweg om onze democratische rechtsstaat te bewaken. Om de rechtszekerheid te bewaken behoort justitie blind te zijn. De burger moet tegen de overheid beschermt worden. Minder kennis en onderscheid bij de overheid is gunstiger voor burgers.

Onderscheid maken op basis van nationaliteit heeft het voordeel dat politici en rechters geen discriminatie kunnen toepassen uit persoonlijk gewin, ze kunnen dus geen misbruik maken van willekeurige aspecten zoals geaardheid, afkomst en politieke voorkeur. Hierdoor worden Nederlanders wederom tegen selectiviteit en vervolging door de overheid beschermt.

Ik maak een onderscheid tussen binnenlands en buitenlandsbeleid omdat mensen in Nederland de overheid financieren, dus de overheid moet voor deze mensen zorgen. Ook moet er gezorgd worden voor de mensen die de overheid 'zouden' financieren als ze de mogelijkheid hadden, zoals gehandicapten. De overheid moet opkomen voor de belangen van al haar leden.

De Nederlandse overheid hoeft echter niet de belangen van buitenlanders te behartigen, omdat die geen onderdeel zijn van onze samenleving en geen belasting betalen. Dus zij mogen benadeeld worden ten opzichte van mensen met een Nederlands paspoort.

Als men migratiestromingen uit bepaalde landen wil stoppen, dan worden er geen Nederlanders discriminatief benadeeld, dus is er geen probleem. Ook kunnen criminele buitenlanders teruggestuurd worden.

Er kan natuurlijk ook in positieve zin onderscheid gemaakt worden. Als er bijvoorbeeld behoefte is aan Amerikaanse migranten of buitenlandse ondernemingen, laat ze dan in aanmerking komen voor gunstige regelingen. Denk aan andere belastingschalen om voor buitenlanders het investeringsklimaat in Nederland gunstiger te maken.

3. Wat doet onze overheid?
In Nederland leggen ze de grenzen van discriminatie totaal op de verkeerde plek. Er zit absoluut geen visie achter.

- Burgers worden vrijheden ontzegt (het is verboden onderscheid te maken tussen bepaalde probleemgroepen in Nederland), terwijl de overheid zichzelf vrijheden toekent die een bedreiging vormen voor de rechtsstaat (ze maken onderscheid tussen bepaalde probleemgroepen in Nederland). Super hypocriet. Dit hoort andersom te zijn. Burgers horen juist te mogen discrimineren, niet de overheid!

- De overheid maakt geen onderscheid tussen verschillende migratiestromingen uit het buitenland naar Nederland, maar wel onderscheid tussen inwoners van Nederland (met Antilliaanse afkomst). Ook weer zo hypocriet. Ze pakken inwoners aan, maar geven buitenlanders, die onder een andere overheid vallen, vrij spel. Dit hoort ook andersom te zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door Picchia op 04-09-2008 07:14:11 ]
pi_61366980
quote:
Op donderdag 4 september 2008 04:52 schreef Picchia het volgende:
Vraagstelling:
Hoe kijken jullie hier tegenaan? Volgens de bestuursrechter is een databank van alleen Antilliaanse criminelen geen discriminatie, maar waar leg je de grens?
Mijn mening, three strikes spuitje, probleem opgelost en puur een kwestie van het strafblad gebruiken. Maar ik zie de doodstraf de komende 50 jaar not niet ingevoerd worden.
pi_61367020
Free people own guns! Slaves do not!
pi_61367174
En al was het wel discriminatie, wat dan nog.
pi_61367330
quote:
Op donderdag 4 september 2008 05:09 schreef SeventhWave het volgende:

[..]

Mijn mening, three strikes spuitje, probleem opgelost en puur een kwestie van het strafblad gebruiken. Maar ik zie de doodstraf de komende 50 jaar not niet ingevoerd worden.
Ja man 3 keer een fiets pikken en opknopen Gelukkig vinden de normale mensen in onze samenleving dat de straf in verhouding tot het misdrijf moet staan.

OT:
Zie er opzich geen probleem mee, maar dat is misschien omdat ik zelf geen antiliaanse jongeren ben. Het is mij ook niet duidelijk of dit gaat om jongenren die met justitie in aanraking zijn gekomen, of om alle jongeren. In het eerste geval ben ik helemaal voor, in het tweede geval heb ik zo mijn twijfels.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_61368072
quote:
Op donderdag 4 september 2008 07:04 schreef TubewayDigital het volgende:
Inderdaad, een mooie eerste stap naar het afschaffen van artikel 1.
pi_61376632
quote:
Op donderdag 4 september 2008 07:37 schreef DroogDok het volgende:
Ja man 3 keer een fiets pikken en opknopen Gelukkig vinden de normale mensen in onze samenleving dat de straf in verhouding tot het misdrijf moet staan.
Normale mensen vinden zichzelf heilig omdat ze lief zijn voor dieven en ander tuig, het is een soort van wedstrijd, wie is de grootste heiligman.
pi_61380346
Schandalig, zeg ik als 28 jarige Arubaan.
pi_61380939
quote:
Op donderdag 4 september 2008 17:51 schreef slakkie het volgende:
Schandalig, zeg ik als 28 jarige Arubaan.
Ben jij crimineel?

Nee toch? Dan moet je juist blij zijn. Zo worden de criminele Antillianen tenminste uit de groep gefilterd en hoef jij je als normale Antilliaan niet te verantwoorden voor het kutgedrag van de kleine maar hardnekkige groep Antillianen.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_61382181
quote:
Op donderdag 4 september 2008 18:19 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ben jij crimineel?

Nee toch? Dan moet je juist blij zijn. Zo worden de criminele Antillianen tenminste uit de groep gefilterd en hoef jij je als normale Antilliaan niet te verantwoorden voor het kutgedrag van de kleine maar hardnekkige groep Antillianen.
Nee, maar ik vind het een schandalig principe dat er een aparte database wordt aangelegd om Nederlanders te monitoren. Ik wordt nu al niet aangesproken om gedrag van anderen, dus waarom zo'n database dat plots zou verhelpen is me totaal onduidelijk.
  donderdag 4 september 2008 @ 19:38:32 #11
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_61382849
quote:
Op donderdag 4 september 2008 08:55 schreef DrWolffenstein het volgende:

[..]

Inderdaad, een mooie eerste stap naar het afschaffen van artikel 1.
Idd, erg zorgelijk
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_61383534
quote:

[..]

Ben jij crimineel?

Criminelen eruit filteren kan ook zonder een spionage database met persoonlijke gegevens. Ze komen vanzelf wel in aanraking met de politie, waarna ze een gepaste straf boven het hoofd kan hangen. Daar is echt geen speciale Big Brother voor nodig.
pi_61383587
quote:
Op donderdag 4 september 2008 20:06 schreef Picchia het volgende:

[..]

Criminelen eruit filteren kan ook zonder een spionage database met persoonlijke gegevens. Ze komen vanzelf wel in aanraking met de politie, waarna ze een gepaste straf boven het hoofd kan hangen. Daar is echt geen speciale Big Brother voor nodig.
Het blijkt dus nodig omdat die gasten ook niet gek zijn en snel van identiteit verwisselen. Ik vind het moedig dat hier speciaal tegen opgetreden wordt.

Besef namelijk ook, dat naast het veroordelen van criminele Antillianen dit ook zorgt voor het vrijpleiten van niet-criminele Antillianen. Dat is mooi meegenomen en gaat de beeldvorming over Antillianen verbeteren.
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

pi_61383733
quote:
Op donderdag 4 september 2008 20:08 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Het blijkt dus nodig omdat die gasten ook niet gek zijn en snel van identiteit verwisselen. Ik vind het moedig dat hier speciaal tegen opgetreden wordt.

Besef namelijk ook, dat naast het veroordelen van criminele Antillianen dit ook zorgt voor het vrijpleiten van niet-criminele Antillianen. Dat is mooi meegenomen en gaat de beeldvorming over Antillianen verbeteren.
ONZIN!!!

Echt waar, je staat gewoon toe dat een Nederlander met naam en toenaam in een aparte database komt te zitten.

Antillianen hebben net als Nederlanders een Nederlands paspoort, welke in Nederland gemaakt wordt en vanuit Nederland naar de Antillen worden opgestuurd. Het enige verschil is dat ze op de Antillen opgroeien. Als ze in Nederland komen worden ze plots door de overheid anders behandeld vanwege hun geboorteland. Dat PURE discriminatie.
Er is geen enkele manier om dit goed te praten, geen enkele. Ik als strafbladloze Antiliaan/Arubaan, kan me enorm kwaadmaken over het feit dat dit mij zogenaamd zou moeten vrijpleiten... Ik heb niks vrij te pleiten, net zo min als jij je moet vrijpleiten als een Nederlander een misdaad begaat in het buitenland, of hier in Nederland. Iedereen is verantwoordelijk voor haar/zijn daden, niet de gehele bevolkingsgroep. Het feit dat je nu geregistreerd wordt op basis van afkomst is gewoon bespottelijk!!!
pi_61384023
quote:
Op donderdag 4 september 2008 20:08 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Het is niet mogelijk om iemand zijn identiteit enkel op basis van gegevens uit deze database te achterhalen.

En als iemand geen geldige identiteit heeft dan is hij illegaal. Dan komen ze per definitie niet in aanmerking voor die speciale trajecten waarvoor dit project bedoelt is.
pi_61384090
Ben vooral tegen om de reden dat "we" na WW2 allemaal 'dit nooit meer!' riepen.
pi_61384335
Zoals ik het begrijp kom je als normale jongere, of je nu van de Antillen komt of niet, sowieso niet in die database. Begrijp ik goed dat het probleem is dat niet alleen veroordeelden in dat bestand komen, maar ook mensen die de indruk wekken dat ze ooit een strafbaar feit zouden kunnen gaan plegen? Dat laatste zou inderdaad schofterig zijn. Het eerste gebeurt toch allang, of heb ik teveel CSI gekeken?
pi_61384618
Met de goedkeuring van een dergelijke databank, is de drempel om in de toekomst andere databanken over bepaalde groepen personen aan te leggen ook meteen weer veel lager.
Geen goede ontwikkeling.
pi_61386430
quote:
Het probleem is dat ik onze overheid niet vertrouw. In Nederland bedenken ze nogal graag politiestaat-achtige maatregelen. Ik vertrouw de Nederlandse politie niet met mijn gegevens, de decentrale overheid niet, en de wetgever (PvdA, CDA, CU) niet. Ik heb geen behoefte om hun vrijheid te vergroten ten koste van de mijne.
pi_61419812
quote:
Op donderdag 4 september 2008 20:45 schreef OldJeller het volgende:
Met de goedkeuring van een dergelijke databank, is de drempel om in de toekomst andere databanken over bepaalde groepen personen aan te leggen ook meteen weer veel lager.
Geen goede ontwikkeling.
Het registeren is een onderdeel van The New World Order.

Naar voorbeeld van het door IBM geleverde ponskaarten systeem aan het derde rijk.

De Illuminati beinvloeden onze wetgevers deze hebben niet de macht om deze beinvloeding te weigeren.

1984 is echt dichterbij dan menig persoon denkt.
pi_61421447
quote:
Op donderdag 4 september 2008 20:35 schreef ShadyLane het volgende:
Zoals ik het begrijp kom je als normale jongere, of je nu van de Antillen komt of niet, sowieso niet in die database. Begrijp ik goed dat het probleem is dat niet alleen veroordeelden in dat bestand komen, maar ook mensen die de indruk wekken dat ze ooit een strafbaar feit zouden kunnen gaan plegen? Dat laatste zou inderdaad schofterig zijn.
Denk het ook. Dan kunnen ze beter een GPS-chip installeren in elke Antilliaan, want stel je voor dat ze zich vrij bewegen.....verder is het wachten totdat deze gegevens op straat liggen.

De overheid mag wat mij betreft geen onderscheid maken tussen burgers op afkomst, geslacht, etc....dat is nu eenmaal het contract van de grondwet, en anders moet je dat eerst aanpassen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Autodidact op 06-09-2008 12:43:07 ]
pi_61421476
quote:
Op donderdag 4 september 2008 20:45 schreef OldJeller het volgende:
Geen goede ontwikkeling.
Iedereen zit al in verschillende databanken.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  zaterdag 6 september 2008 @ 09:49:29 #23
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_61421503
quote:
Op donderdag 4 september 2008 04:52 schreef Picchia het volgende:

b. Geen onderscheid tussen Nederlanders vanuit overheidswege (bij binnenlandsbeleid).
Dat is in dit geval lastig. De Antillianen maken deel uit van de Staat der Nederlanden maar niet van Nederland an sich. Dat heeft juridisch vergaande consequenties.

Verder kan je wel heel principieel zijn maar het feit is dat het percentage criminaliteitsproblemen bij mannelijke Antillianen bizar hoog is. Hoe wil je dat anders succesvol aanpakken? Het huidige beleid werkt al 30 jaar niet.
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_61421754
quote:
Op zaterdag 6 september 2008 09:49 schreef Napalm het volgende:

[..]

Dat is in dit geval lastig. De Antillianen maken deel uit van de Staat der Nederlanden maar niet van Nederland an sich. Dat heeft juridisch vergaande consequenties.
Volgens mij was dat niet het argument van de rechter.
quote:

Verder kan je wel heel principieel zijn maar het feit is dat het percentage criminaliteitsproblemen bij mannelijke Antillianen bizar hoog is. Hoe wil je dat anders succesvol aanpakken? Het huidige beleid werkt al 30 jaar niet.
Constateren dat dat zo is betekent niet dat een database die criminaliteit oplost. En zoals ik zei...de gegevens van onschuldige Antillianen liggen binnen de kortste keren op straat.
pi_61422011
quote:
Het zijn en blijven Nederlands Staatsburger. Zoals gezegd, ze hebben gewoon een NL paspoort. Juridisch gezien zijn ze dus gewoon hetzelfde als een Amsterdammer of een Fries.
  zaterdag 6 september 2008 @ 10:40:42 #26
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_61422177
quote:
Op donderdag 4 september 2008 20:27 schreef Xith het volgende:
Ben vooral tegen om de reden dat "we" na WW2 allemaal 'dit nooit meer!' riepen.
En dan nog overal een NSB-sausje overheen gieten en je kan alles afserveren.

Maar gewoon optreden tegen criminelen en ze in de bak stoppen kan onze overheid niet (meer)?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zaterdag 6 september 2008 @ 11:30:04 #27
226456 Stephe
Steve! Steve!
pi_61423031
Eigenlijk vind ik het wel geoorloofd, minister Cramer heeft zich sterk gemaakt voor een groepje kansloze Antillianen, mensen die hulp nodig hebben en een kans verdienen.
Om die hulp te kunnen geven, moet er wel vanalles duidelijk zijn om aan een hulpvraag te voldoen. Laten we wel wezen, de Antillianen die voor de databank in aanmerking komen, zijn van het type laagopgeleide recidivisten en bolletjesslikkers.
Om die mensen te helpen, moet je een profiel kunnen hebben, waar hulpverleners mee aan de slag kunnen.

En dan is er natuurlijk weer zo'n belangengroepje van exclusieve negorijbelangen: wij Antillen, die wel even zal bepalen dat je die mensen niet mag helpen vanwege een huidskleurprobleem. Eigenlijk zeggen die mensen gewoon dat kansarme Antillianen maar in de criminaliteit moeten blijven. Ze schijnen dit nu uit te vechten bij Brussel, heb ik me laten vertellen.

Je kan jezelf de vraag stellen, wil je een concentratie Antillianen zonder paspoort waar je niets mee kunt, of is het de bedoeling dat deze mensen een plek vinden in de Nederlandse maatschappij? Ik kies voor het laatste.
Dus: kuddo's voor Cramer in dit geval. Zoals ze zelf al zei, dit probleem gaat nog zeker 10 jaar duren voordat je er resultaten van terugziet. Ze steekt haar kop boven het maaiveld en ze verdient m.i. alle respect daarvoor.

[ Bericht 7% gewijzigd door Stephe op 06-09-2008 11:36:42 ]
'Till next time, take care of yourself... and each other
pi_61423151
NL moet gewoon eens echt gaan investeren in de Antillen, dan los je al een hoop problemen op.
  zaterdag 6 september 2008 @ 11:41:19 #29
226456 Stephe
Steve! Steve!
pi_61423243
quote:
Op zaterdag 6 september 2008 11:36 schreef slakkie het volgende:
NL moet gewoon eens echt gaan investeren in de Antillen, dan los je al een hoop problemen op.
Dat is al jaren een twistpunt, koloniseren mag niet meer, maar een deel van de Antillen schijnt nog wel onder de Nederlandse kroon te vallen, terwijl het om autonoom opererende eilanden gaat. Hoe zou je die mensen willen helpen?
Vind je dat Nederland het tot zijn verantwoordelijkheid moet vinden om de welvaart van de Antillen te waarborgen, dan is de keerzijde van de medaille natuurlijk dat Nederland zijn invloed eist.

Het zou wel leuk zijn als er een structurele oplossing zou komen waar elke partij zich in zou kunnen vinden.
Vooralsnog is er geen andere mogelijkheid voor kansarme jongeren om cocainebolletjes uit te poepen in ruil voor een enkeltje Nederland.
pi_61423546
quote:
Op zaterdag 6 september 2008 11:36 schreef slakkie het volgende:
Nederland heeft bakken met geld in die criminele boevenbende "geinvesteerd", nooit verbetering van gekomen.

Tijd dat we de keuze maken voor de Antillen; afstoten of afzinken.

pi_61423812
quote:
Op zaterdag 6 september 2008 09:46 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Iedereen zit al in verschillende databanken.
Klopt, maar dat zijn databanken op basis van b.v. burgerservicenummer (ook niet om blij van te worden), of databanken waarin alle criminelen staan (en niet één bepaalde groep in een speciale databank), en is dus voor iedereen gelijk.
Doordat er voor deze databank toestemming is gegeven, is de drempel lager geworden om databanken aan te leggen voor andere groepen b.v. mensen die weleens meelopen met demonstraties (die worden volgens mij al genoteerd), mensen die zich 'links' of 'rechts' uiten op internet, mensen die van de kleur blauw houden, mensen die een BMW rijden.
Zolang de overheid het relevant vindt, kan het.
pi_61423893
quote:
Op zaterdag 6 september 2008 12:12 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Klopt, maar dat zijn databanken op basis van b.v. burgerservicenummer (ook niet om blij van te worden), of databanken waarin alle criminelen staan (en niet één bepaalde groep in een speciale databank), en is dus voor iedereen gelijk.
Heb jij in die gehele databanken gekeken?
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  zaterdag 6 september 2008 @ 12:18:10 #33
226456 Stephe
Steve! Steve!
pi_61423907
quote:
Op zaterdag 6 september 2008 12:12 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Doordat er voor deze databank toestemming is gegeven, is de drempel lager geworden om databanken aan te leggen voor andere groepen b.v. mensen die weleens meelopen met demonstraties (die worden volgens mij al genoteerd), mensen die zich 'links' of 'rechts' uiten op internet, mensen die van de kleur blauw houden, mensen die een BMW rijden.
Zolang de overheid het relevant vindt, kan het.
Grappig dat je juist dat als sorteersleutel noemt, een burgerservicenummer is nu juist datgene wat de doelgroep niet heeft. Dat is de hele aanleiding om een databank voor hen aan te leggen, zodat je het stramien verbreekt waardoor die mensen wettelijk na maximaal 30 dagen vastzitten weer op straat belanden.

Als je tegen het aanleggen van risicoprofielen bent, dan zou ik me meer druk maken over de hype cq de beeldvorming die de jaren 80 demoniseert als oproerjaren waar anarchie en (krakers)geweld op straat meer regel dan uitzondering was.
pi_61423992
quote:
Op zaterdag 6 september 2008 11:58 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Nederland heeft bakken met geld in die criminele boevenbende "geinvesteerd", nooit verbetering van gekomen.

Tijd dat we de keuze maken voor de Antillen; afstoten of afzinken.
Dikke onzin, NL heeft de lappenmand over de Antillen heen gegooid, dat is geen constructieve hulp. Ik zeg ook niet dat de Antillen onschuldig zijn, maar NL laat sommige zaken gewoon dooretteren in de Antillen. Ooit het verschil gezien tussen het deel van St. Maarten welke van .fr is en het deel wat van .nl is? Zitten grote verschillen. Waarom kunnen de Fransen het wel en de Nederlanders het niet?

En de Antillen kan je niet zomaar afstoten, zijn verdragen over gesloten etc etc. Dat gaat wel een paar jaar duren voordat het zover is. Overigens zou ik indien het wordt afgestoten zo een Arubaans paspoort nemen, met een verblijfsvergunning in .nl
pi_61424385
quote:
Op zaterdag 6 september 2008 12:23 schreef slakkie het volgende:

[..]

Dikke onzin, NL heeft de lappenmand over de Antillen heen gegooid, dat is geen constructieve hulp. Ik zeg ook niet dat de Antillen onschuldig zijn, maar NL laat sommige zaken gewoon dooretteren in de Antillen. Ooit het verschil gezien tussen het deel van St. Maarten welke van .fr is en het deel wat van .nl is? Zitten grote verschillen. Waarom kunnen de Fransen het wel en de Nederlanders het niet?

Goedzo, geef Nederland maar de schuld!
pi_61424669
quote:

[..]

De Antillen of Nederland onafhankelijk maken zou een mooi begin zijn. Daardoor wordt de instroom nieuwe kansloze Antillianen afgesloten (en het is een kostenpost minder). Dit is de enige mogelijke structurele oplossing.

Als iemand zijn straf heeft uitgezeten dan hoort die persoon vrij van verdere vervolging te zijn. Dus ze hoeven niet constant in de verdenking te blijven, zoals nu. Er zijn natuurlijk ook beroepscriminelen, en in plaats van beroepscriminelen vrij te laten om ze constant te achtervolgen, kun je ze ook van straat houden.

Recidive bestrijden door (Antilliaanse) beroepscriminelen in ondersteuningsprojecten te stoppen is toch een hopeloze zaak.

[ Bericht 2% gewijzigd door Picchia op 06-09-2008 13:40:18 ]
pi_61424828
quote:
Op zaterdag 6 september 2008 12:17 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Heb jij in die gehele databanken gekeken?
Nee, maar ik heb het nu even alleen over de databanken die algemeen bekend zijn.
quote:
Op zaterdag 6 september 2008 12:18 schreef Stephe het volgende:

[..]

Grappig dat je juist dat als sorteersleutel noemt, een burgerservicenummer is nu juist datgene wat de doelgroep niet heeft. Dat is de hele aanleiding om een databank voor hen aan te leggen, zodat je het stramien verbreekt waardoor die mensen wettelijk na maximaal 30 dagen vastzitten weer op straat belanden.

Als je tegen het aanleggen van risicoprofielen bent, dan zou ik me meer druk maken over de hype cq de beeldvorming die de jaren 80 demoniseert als oproerjaren waar anarchie en (krakers)geweld op straat meer regel dan uitzondering was.
waarom hebben ze geen burgerservicenummer?
ipv geld steken in zo'n databank kunnen ze beter een ticket terug betalen als het om enkel criminelen gaat.

klopt. Door die jaren te demoniseren en ze als slecht af te schilderen, wil men voorkomen dat 'normale' mensen in de toekomst ook de straat op gaan om te demonstreren, omdat 'iedereen weet' dat alleen krakers en werkloos tuig demonstreert.
Daar slagen ze inderdaad aardig in.
  † In Memoriam † zaterdag 6 september 2008 @ 13:07:56 #38
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_61424906
quote:
Selectie door iets met het geweldsmonopolie is vrij naar. Selectie in de productieve echte wereld is prima, want dan kan je gewoon naar een concurrent stappen.
Carpe Libertatem
pi_61425259
Mag je uit dit nieuwsbericht afleiden dat er nog geen database was met criminelen?

Anders hadden ze al deze mensen toch al in een database, waarom ze in nog een database stoppen? Alleen maar extra werk voor ambtenaren zodat iemand in de politiek mooi weer kan spelen terwijl er in de praktijk geen verandering is.

Gaan we nu voor alle groepen mensen, wel geen snor, kaal, matje, politieke voorkeur etc waarbij een bepaalde groep mensen eruit springen een database aanleggen?

Wat een onzin zo database
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  zaterdag 6 september 2008 @ 14:21:40 #40
226456 Stephe
Steve! Steve!
pi_61426157
quote:
Op zaterdag 6 september 2008 13:03 schreef OldJeller het volgende:

waarom hebben ze geen burgerservicenummer?
ipv geld steken in zo'n databank kunnen ze beter een ticket terug betalen als het om enkel criminelen gaat.

klopt. Door die jaren te demoniseren en ze als slecht af te schilderen, wil men voorkomen dat 'normale' mensen in de toekomst ook de straat op gaan om te demonstreren, omdat 'iedereen weet' dat alleen krakers en werkloos tuig demonstreert.
Daar slagen ze inderdaad aardig in.
Omdat dit gaat over de mensen die in Nederland in het illegale circuit belanden. 'De messentrekkers uit Den Helder' enzo. Ze hebben geen identiteit bij aankomst, omdat ze ofwel hun identiteitspapieren weggooien ofwel iemand anders houdt deze in bewaring om er zeker van te zijn dat de bolletjes coke ook aankomen waar de verkoper wil dat ze aankomen.
Omdat je verplicht bent om je te kunnen identificeren voor de wet, kun je deze mensen alleen maar vasthouden voor een verhoortijd van maximaal 30 dagen. Daarna belanden ze op straat, terug in het criminele circuit.
Wat Cramer nu doet, is er voor te zorgen dat alle gegevens wel bij elkaar kunnen komen, zodat je deze groep mensen niet als crimineel benadert, maar dat ze er voor zorgt dat deze mensen een mogelijkheid tot opleiding e.d. kunnen genieten, zodat ze deel uit kunnen maken van de Nederlandse maatschappij. Het is een probleemoplossende maatregel. (Ze kunnen trouwens ook de bak in, als je weet om wie het gaat).

De Duyvendakjes verpesten deze wereld. Ze zetten een mechanisme in gang, waardoor prijsschieters in het politieke spectrum aan eenvoudige korte termijnswinst kunnen werken. Jonge generaties weten straks niet beter dan dat de jaren 80 een grote puinhoop is geweest, op basis van media-exploitatie.
  zondag 7 september 2008 @ 22:40:16 #41
130955 Floripas
Blast from the past
pi_61461693
quote:

[..]

Ben jij crimineel?

Dat hoeft-ie sowieso al niet, lijkt me.
pi_61463330
De overheid die eerst een zooi antilianen binnenhaalt uit schuldgevoel, die al jaren faalt in het optreden tegen misdaad in ghetto's enz. gaat nu een databankje aanleggen voor ons.
Vreemd, want volgens mij hebben winkeliers in het verleden talloze keren geprobeerd om zwarte lijsten te maken en foto's op te hangen van raddraaiers. Dat mocht vaak niet, nee daar hebben we de staat voor, die mag het wél.
Een betere oplossing? Geef mensen meer recht zichzelf te beschermen (wapenbezit, camera's ophangen, informatie uitwisselen over criminele ervaringen).
pi_61464107
quote:
Op donderdag 4 september 2008 20:14 schreef slakkie het volgende:

[..]

ONZIN!!!

Echt waar, je staat gewoon toe dat een Nederlander met naam en toenaam in een aparte database komt te zitten.

Antillianen hebben net als Nederlanders een Nederlands paspoort, welke in Nederland gemaakt wordt en vanuit Nederland naar de Antillen worden opgestuurd. Het enige verschil is dat ze op de Antillen opgroeien. Als ze in Nederland komen worden ze plots door de overheid anders behandeld vanwege hun geboorteland. Dat PURE discriminatie.
Er is geen enkele manier om dit goed te praten, geen enkele. Ik als strafbladloze Antiliaan/Arubaan, kan me enorm kwaadmaken over het feit dat dit mij zogenaamd zou moeten vrijpleiten... Ik heb niks vrij te pleiten, net zo min als jij je moet vrijpleiten als een Nederlander een misdaad begaat in het buitenland, of hier in Nederland. Iedereen is verantwoordelijk voor haar/zijn daden, niet de gehele bevolkingsgroep. Het feit dat je nu geregistreerd wordt op basis van afkomst is gewoon bespottelijk!!!
Ach man, dat paspoort is voor jullie niets dan iets dat toegang biedt tot Nederland, een uitkering en in een paar procent van de gevallen een opleiding. Doe nou maar niet alsof jullie je zo Nederlands voelen hoor, want het enige dat ik in tien jaar op de Antillen gehoord heb was kafferen op die macamba's en hun zogenaamde neo-kolonisatie. Nederland dit, Nederland dat, Nederland zus en Nederland zo! Kutnederland! Maar zelf ooit eens de handen uitsteken, verder dan een dag vooruit denken of een politicus verkiezen die voor de verandering geen koelkasten uitdeelt, ho maar.

Antillianen moeten zich maar eens gewoon fatsoenlijk gedragen en tot die tijd hoop ik dat ze zich vreselijk mogen ergeren aan dit staaltje 'discriminatie.' Als je je zo geschoffeerd voelt, ga maar snel terug naar de Antillen en kom nooit meer naar NL.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_61465688
quote:
Op zaterdag 6 september 2008 12:43 schreef Vodkadruppel het volgende:
Goedzo, geef Nederland maar de schuld!
Mooie one-liner, ik heb er ook eentje voor je:
Wow, geef de Antillen maar de schuld!

Point being, beide partij'en zijn schuldig aan de huidige situatie.
NL die een lange tijd niet of nauwlijks de uitgave van de Antillen in de gaten heeft gehouden. De Antillen die onverantwoord bezig zijn geweest mbt tot de financiele huishouding.
quote:
Op zondag 7 september 2008 23:57 schreef StefanP het volgende:

[..]

Ach man, dat paspoort is voor jullie niets dan iets dat toegang biedt tot Nederland, een uitkering en in een paar procent van de gevallen een opleiding. Doe nou maar niet alsof jullie je zo Nederlands voelen hoor, want het enige dat ik in tien jaar op de Antillen gehoord heb was kafferen op die macamba's en hun zogenaamde neo-kolonisatie. Nederland dit, Nederland dat, Nederland zus en Nederland zo! Kutnederland! Maar zelf ooit eens de handen uitsteken, verder dan een dag vooruit denken of een politicus verkiezen die voor de verandering geen koelkasten uitdeelt, ho maar.

Antillianen moeten zich maar eens gewoon fatsoenlijk gedragen en tot die tijd hoop ik dat ze zich vreselijk mogen ergeren aan dit staaltje 'discriminatie.' Als je je zo geschoffeerd voelt, ga maar snel terug naar de Antillen en kom nooit meer naar NL.
En jij weet duidelijk niet waar je het over hebt. Succes met je superioriteitsgevoel.
pi_61466726
Hij klinkt inderdaad superieur. Maar dat zijn wij ook. Tijd dat de Antillen es op eigen benen gaan staan.

pi_61466771
De problemen met onze mede koningrijkbewoners komen niet uit de lucht vallen.
Het zijn prachtige eilanden waar de NL high society graag heengaat.
Al in de jaren 70 en 80 vorige eeuw zijn er vele hierheen gekomen en die komen in slecht daglicht terwijl die net zo goed geintregreerd zijn dan de Surinamers uit die tijd.
*****Kraak........
  maandag 8 september 2008 @ 12:27:46 #47
226456 Stephe
Steve! Steve!
pi_61470925
Wellicht ten overvloede:
quote:
Felle Curaçaose kritiek op databank

WILLEMSTAD Politici op Curaçao zijn eensgezind en zeer fel in hun afkeuring van het besluit van de Raad van State dat Nederland toch een databank mag aanleggen met gegevens van probleemjongeren uit de Antillen en Aruba.

Charles Cooper, leider van de grootste Curaçaose oppositiepartij MAN, spreekt van een ‘d av i d s t e r r e g e l i n g ’, verwijzend naar de davidster die Joden in de Tweede Wereldoorlog op hun kleding moesten dragen.

Volgens veel politici worden Antilliaanse jongeren door de regeling gediscrimineerd. Algemeen wordt het besluit als racistisch omschreven.

De Curaçaose Eilandsraad heeft een brief geschreven aan de Antilliaanse regering en het Overlegorgaan Caribische Nederlanders (OcAN) waarin ze stellen dat zo’n databank ‘voeding kan geven aan repressieve doelstellingen die niet gelden voor niet-Antilliaanse risicojongeren’.

De OcAN krijgt verder alle steun in haar protest tegen de databank bij het Europees Hof voor de Rechten van de Mens. ANP
En de cirkel is weer rond, de Antilliaanse politiek heeft weer een handvat om een slachtofferrol aan te nemen via ongefundeerde uitspraken over racisme en een nog suggestievere verwijzing naar slavernij ("repressieve maatregelen"), een onderwerp wat nooit op raakt, laat staan dat er een denkbare oplossing voor gevonden kan worden.

Blijkbaar wil men liever het probleem van de eigen ontspoorde jeugd niet inzien en krijgt men waarschijnlijk gelijk bij het Europese hof voor de rechten van de mens.
We willen tenslotte het liefst enge steegjes, overvalletjes, inbraken, messentrekkerij etc, zodat deze groep mensen nooit met racisme te maken zal krijgen
pi_61471496
Discriminatie is onderscheid maken op basis van niet relevante kenmerken. Aangezien er op zijn minst een correlatie is aangetoond tussen een Antilliaanse afkomst en de kans dat iemand al dan niet criminele feiten zal begaan lijkt me dat je kunt beargumenteren dat daar hier geen sprake van is?
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_61472566
quote:
Op maandag 8 september 2008 08:01 schreef El_Matador het volgende:
Hij klinkt inderdaad superieur. Maar dat zijn wij ook. Tijd dat de Antillen es op eigen benen gaan staan.
Nog zo'n superieure tiener..
pi_63109290
quote:
Toch geen databank met Antilliaanse probleemjongeren

Minister Vogelaar gaat geen aparte databank voor probleemjongeren uit de Antillen of Aruba invoeren.

WILLEMSTAD (ANP) – Onder druk van de Antillen voert Integratieminister Vogelaar toch geen aparte databank voor Antilliaanse en Arubaanse probleemjongeren in. Dat heeft zij maandag tijdens een bezoek aan Curacao bekend gemaakt.

Bij nader inzien vindt Vogelaar dat voor alle probleemjongeren in Nederland een verwijzing naar hun afkomst moet worden opgenomen in de dossiers van hulpverleners voor zover dat relevant is. Van deze registratie komt echter geen verplichting.

Wel zullen hulpverleners worden gestimuleerd om in hun eigen dossiers een aantekening te maken van de herkomst van jongeren.
http://www.refdag.nl/arti(...)robleemjongeren.html
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 12 november 2008 @ 19:18:47 #51
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_63167147
quote:
Ik geloof dat het kabinet en vogelaar daarover nog van mening verschillen
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  donderdag 13 november 2008 @ 23:24:13 #52
226456 Stephe
Steve! Steve!
pi_63207408
quote:
Minister Ella Vogelaar treedt af

PROFIEL, Van onze verslaggever Sheila Sitalsing
gepubliceerd op 13 november 2008 20:15, bijgewerkt op 13 november 2008 23:17

AMSTERDAM - Ella Vogelaar treedt af als minister voor Wonen, Wijken en Integratie. De top van de PvdA heeft geen vertrouwen meer in de minister.

De maat voor de PvdA was vol, toen Vogelaar deze week schijnbaar eigenhandig op de Antillen bekendmaakte dat de verwijsindex voor Antillianen niet zou worden ingevoerd.

e.v.
quote:
Verklaring minister Ella Vogelaar bij haar aftreden

gepubliceerd op 13 november 2008 22:42, bijgewerkt op 22:42

De letterlijke tekst van de verklaring van minister Ella Vogelaar bij haar aftreden op donderdag 13 november.

'Ik leg een verklaring af. De partijleiding van de PvdA heeft mij vanavond meegedeeld dat ze geen vertouwen heeft in mij als minister van Wonen, Wijken en Integratie.

Om die reden treed ik dus af.

Als reden voor gebrek van vertrouwen voert de partijleiding aan dat op de beleidsterreinen waar ik verantwoordelijk voor ben, Wonen, Wijken en Integratie, de resultaten tot nog toe onvoldoende zijn. Ik herken me niet in die kritiek, al realiseer ik me terdege dat de beeldvorming de afgelopen periode slecht was.

Op het terrein van de wijkaanpak ben ik afgelopen anderhalf jaar, ondanks dat ik moest starten zonder de benodigde financiële middelen, in staat geweest die financiële middelen alsnog te regelen, en gemeenten, bewoners en corporaties een gemeenschappelijke agenda te laten opstellen voor het investeren in zowel mensen als stenen. Tijdens wijkbezoeken en onlangs nog een bijeenkomst met 800 bewoners blijkt dat er een groeiend vertrouwen is in mijn wijkenaanpak.

Op het terrein van integratie moet ik constateren dat er binnen de PvdA na de periode-Fortuyn geen heldere, door hele partij gesteunde koers is. In reactie op wat de jaren daarvoor de PvdA niet heeft gezien, namelijk de grote aantallen migranten met overlast, verloedering en criminaliteit door een deel van die migranten veroorzaakt, ligt het accent naar mijn menig te veel op de harde aanpak.

Ik ben er persoonlijk zeer van overtuigd dat die aanpak steeds tweeledig moet zijn: grenzen stellen en perspectief bieden. Die twee moeten hand in hand gaan. Ze horen bij de wortels en de kernwaarden van de sociaal-democratie: optreden waar nodig is, maar ook laten zien dat het mogelijk is in Nederland een toekomst op te bouwen.

De golf van enthousiasme die overal in de wereld, ook hier in Nederland, losbrak na de verkiezing van Barack Obama, heeft laten zien hoe belangrijk het is dat migranten ook daadwerkelijk het gevoel hebben dat ze volwaardig kunnen deelnemen aan de samenleving en zich erkend weten voor hun inspanningen voor de maatschappij.

Ik heb me afgelopen periode met volle overtuiging en met veel plezier ingezet en had deze klus graag afgemaakt. Dankuwel.'

(Den Haag, ministerie van VROM, 13 oktober)
Jammer, maar eigenlijk is niet Vogelaar de schuldige, ze heeft m.i haar best gedaan om wat voor de probleem Antillianen in Nederland te willen doen, maar ze heeft onder druk moeten zwichten voor de het aloude zwart-wit-slavernijverledenriedeltje. Om deze reden had ze niet hoeven te vertrekken, er zijn legio betere redenen te vinden om Vogelaar meer dromer dan beleidsvrouw te kunnen noemen.
pi_63231825
quote:
Vogelaar weg; databank Antillianen terug
Nu Ella Vogelaar (PvdA) naar huis is gestuurd, gaat het kabinet alsnog bekijken of het mogelijk is een databank met persoonsgegevens van criminele Antillianen en Arubanen in te voeren. Dat heeft vicepremier Wouter Bos (PvdA) aangekondigd na afloop van de ministerraad.

Het kabinet trekt daarmee het besluit van Vogelaar in. Zij was tegen de komst van de zogenaamde Verwijsindex Antillianen.

De inmiddels opgestapte minister maakte deze week in een brief aan de Tweede Kamer bekend dat er geen etnische databank komt.

Dit tot grote woede van een meerderheid in de Kamer en de 21 Antillianengemeenten in Nederland. Ook minister Guusje ter Horst (PvdA, Binnenlandse Zaken) reageerde zeer verbaasd op het plotselinge besluit van Vogelaar.

Het kabinet gaat opnieuw in overleg over de Verwijsindex Antillianen omdat 'een aantal collega's' niet volledig de kans hebben gehad zich erover uit te spreken, aldus Bos. Enkele ministers willen de consequenties van een etnische databank opnieuw bekijken.

Ook moet de de nieuwe minister van Wonen, Wijken en Integratie Eberhard van der Laan zijn mening geven en moet er volgens Bos nog een advies van de Raad van State in het overleg worden betrokken.

Bron: Elsevier
Bos gaat het plan opnieuw oppakken.

Waar ik de grens trek gaat het kabinet door. Ik vrees dat ze geen ideologische lijn volgen, noch een praktische lijn. Ze modderen maar wat aan.
pi_63232021
Het is toch wel ironisch dat als Vogelaar eens het juiste probeert te doen dat ze vervangen wordt, zodat het kabinet haar slechte beleid weer kan voortzetten.
  zaterdag 15 november 2008 @ 13:49:57 #55
207527 SchoppenKoning
The Ace of Spades is overrated
pi_63243104
Er bestaat gewoon een database waar gegevens voetbal hooligans worden opgeslagen. Volgens mij stond zo'n beetje iedereen met de handen in de lucht van blijdschap omdat het eindelijk eens tijd werd om die gasten te registreren.

Nou gebeurt er hetzelfde met de probleem Antillianen en worden de vergelijkingen met de tweede wereld oorlog en de joden deportatie weer uit de kast getrokken om aan te tonen hoe ontzettend racistisch we hier in Nederland bezig zijn.
Ik hoorde gisteren een of andere jongerenwerker uit Charlois op BNR die vond dat het een belachelijk plan was om de database ongedaan te maken. Eindelijk had die de kans om de probleem jongeren in kaart te brengen en gerichter aan te pakken. Die database begon namelijk nou pas zijn vruchten af te werpen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')