Ride the High Country (1962, VS, Sam Peckinpah)![]()
Steve Judd is een oude outlaw, die tegenwoordig aan de goede kant van de wet werkt. Als hij wordt ingehuurd om een lading goud te vervoeren van een mijnkamp naar een bank huurt hij een oude ex-partner-in-crime, Gil Westrum, in. Gil werkt tegenwoordig als oplichter op een kermis en heeft zijn wegen nog niet verandert. Gil neemt zijn jonge compangon Heck mee. Samen met hem is hij van plan Steve over te halen om het goud te stelen en anders het goud van Steve te stelen. Ondertussen is er ook subplot met een meisje Elza met een overbeschermende vader, die wil trouwen met een jongen, Billy, in het mijnkamp. Maar Billy en zijn broers blijken toch niet zo lief als Elza dacht. De jonge Heck wordt ondertussen ook verliefd op haar.
Het zijn zonder twijfel de scené's tussen de twee oude vrienden, die deze film de moeite waard maken. De conversaties tussen de Steve, die heeft ingezien dat rechtvaardigheid en zelfrespect belangrijker zijn dan geld, en Gil, die Steve probeert te overtuigen dat ze recht hebben op dat goud, zorgen voor een goede langzaam oplopende spanning tussen de twee. Oude rotten Randolph Scott en Joel McCrea zijn geknipt voor deze rollen.
Er wordt echter imo veel te veel tijd verspeeld aan het veel minder interessante subplot over Heck, Elza en de mijnwerkers. Een subplot, die toch voornamelijk dient als katalysator voor de shoot-out op het einde. Dat zorgde ervoor dat veel van het tempo verloren ging imo.
Al zitten er in dit regiedebuut van Peckinpah al wat thema's van zijn latere films. Heeft het imho tegenwoordig minder effect dan Peckinpah's latere revolutionairdere westerns. Vooral de erg clichématige muziek stoorde me soms.
cijfer: 7
The Strangers (2008, VS, Bryan Bertino)Voor de film begint krijgen we een berichtje dat het gebaseerd is op waargebeurde verhalen en dat elk jaar x-aantal van dit soort gewelddadige incidenten plaats vinden in de VS. Daarna begint de film met zo'n verontrustend onduidelijk hysterisch 911 telefoongesprek van iemand, die een aantal lijken meldt. Daarna krijgen we te zien wat er gebeurd is. Liv Tyler en Scott Speedman zijn een koppeltje, dat in een verlaten huis verblijven. Om een of andere reden zijn er een paar vreemdelingen met maskers die proberen in te breken in het huis.
Het was een compleet onspannende, ongeïnspireerde, voorspelbare film. Bertino wou waarschijnlijk laten zien dat je tegenwoordig ook nog een goede horror kan maken zonder gore, maar slaagt daar compleet niet in. Bertino krijgt nog wel een beetje credits voor het niet conventionele einde.
cijfer: 4.5