Smerig tuig.quote:Van Abbemuseum pleit voor afschaffing Zwarte Piet
dinsdag 26 augustus 2008 14:11
In het Van Abbemuseum begint dit weekend een expositie tegen het fenomeen Zwarte Piet. Deze typisch Nederlandse traditie zit vol racisme en kolonialisme en moet verdwijnen, vinden onder meer twee buitenlandse kunstenaars en de actieclub Doorbraak.
Fenomeen Zwarte Piet is racisitisch, aldus 'critici'
Het museum in Eindhoven wil met deze tentoonstelling de discussie heropenen over een ‘culturele traditie die a-politiek en neutraal is gemaakt en is opgenomen in het collectieve bewustzijn van de huidige Nederlandse samenleving’.
Koloniaal
De twee kunstenaars, Petra Bauer uit Zweden en Annette Krauss (Duitsland), zien het Sinterklaasfeest als de ‘koloniale relatie tussen de oude, wijze en strenge witte baas en goedheiligman aan de ene kant en de jonge, dommige en nogal stoute zwarte knecht Piet aan de andere kant, die kinderlijk staat te dansen, gek loopt rond te springen en de Nederlandse taal onvoldoende beheerst.’
Ze vragen zich af of het mogelijk is om de discussie te heropenen over de Zwarte Piet-traditie. ‘Het is moeilijk om hierover te discussiëren in Nederland, omdat veel mensen de traditie in ere willen houden.’ Naar eigen zeggen kregen de twee veel kritiek omdat ze zelf niet Nederlands zijn en dus de traditie niet goed begrijpen.
Protestmars
Tijdens de opening van de expositie Be(com)ing Dutch wordt ook een protestmars gehouden, onder leiding van Doorbraak. Deze club organiseerde ook al lawaaiprotesten tijdens bijeenkomsten van Rita Verdonk’s Trots op Nederland.
De tentoonstelling in het Van Abbemuseum in Eindhoven is te zien tot en met 14 september.
http://www.elsevier.nl/we(...)fing-Zwarte-Piet.htm
quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 17:47 schreef Juup© het volgende:
Dit is de afgelopen paar jaar al zo vaak voorbij gekomen. Hoop lucht is het.
Ja, maar dat wil toch zeggen dat er mensen zijn die dat serieus nemen.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 17:47 schreef Juup© het volgende:
Dat klopt, en die mensen moeten niet serieus genomen worden.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 17:49 schreef zagevent het volgende:
[..]
Ja, maar dat wil toch zeggen dat er mensen zijn die dat serieus nemen.
quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 17:48 schreef Rosbief het volgende:
Sinterklaas mag ook wel weg.
De grap is eraf, 95% weet gewoon dat het Bram van der Vlugt is.
Ja dat kan heul niet!!!quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 17:50 schreef jordeeeh het volgende:
Ja en dan zeker iedere keer met haargroeimiddel zijn baar laten groeien?![]()
Lul toch niet zo dom![]()
Iddquote:Op dinsdag 26 augustus 2008 17:51 schreef Nobu het volgende:
Ze zeggen trouwens zelf al dat het apolitiek en neutraal gemaakt is. Als ik het dus goed begrijp moeten we er eerst een paar racistische motieven bij verzinnnen en het vervolgens afschaffen omdat het racistisch is.
Waar heb jij het in vredesnaam over??quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 17:48 schreef Rosbief het volgende:
Sinterklaas mag ook wel weg.
De grap is eraf, 95% weet gewoon dat het Bram van der Vlugt is.
Inderdaad. Kunnen we echt niets meer doen om negerzoenen terug te laten komen??quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 17:52 schreef piekartz87 het volgende:
ik dacht toen dat het ook een grap was dat de "negerzoen" geen negerzoen meer mocht heten
maar helaas het was geen grap,
een huisgenoot die toevallig een neger is vond het ook belachelijk dat de naam negerzoen aangepast werd.
achjah, om nu oud hollandse tradities te gaan verneuken om meer rekening te houden met de medemens gaat mij iets te ver.
quote:Sinterklaas
* J. Gajentaan (1952 - 1964)
* Adrie van Oorschot (1965 - 1985)
* Bram van der Vlugt (1986 - 2008)
* Fred Butter (2008-heden)
Nouquote:Op dinsdag 26 augustus 2008 17:55 schreef Rosbief het volgende:
Volgens Wiki is dit de opvolger van Bram vanaf dit jaar![]()
[..]
[ afbeelding ]
Waar heb jij het in vredesnaam over??quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 18:01 schreef Strani het volgende:
Och het zal even wennen worden maar in elk geval is deze Fred Butter jong genoeg om een lange tijd mee te gaan. Dus voor onze kinderen zal hij zijn wat Bram voor ons is.
Hij heeft natuurlijk wel hele grote voetsporen te betreden.
Ik dacht het ook, net als het fenomeen gekleurde pieten.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 17:52 schreef piekartz87 het volgende:
ik dacht toen dat het ook een grap was dat de "negerzoen" geen negerzoen meer mocht heten
maar helaas het was geen grap,
een huisgenoot die toevallig een neger is vond het ook belachelijk dat de naam negerzoen aangepast werd.
achjah, om nu oud hollandse tradities te gaan verneuken om meer rekening te houden met de medemens gaat mij iets te ver.
quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 17:47 schreef Juup© het volgende:
Pcies en welke neger heet er nou Piet?quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 18:08 schreef Scherpkoekje het volgende:
Zwarte pieten zijn niet eens negers, het zijn italiaanse schoorsteenvegers die ''zwart als roet'' zijn
Al die kutcommotie over niets
Hahah ook datquote:Op dinsdag 26 augustus 2008 18:16 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Pcies en welke neger heet er nou Piet?
quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 18:16 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Je hebt Ab Normaal gekeken, wat liefquote:Op dinsdag 26 augustus 2008 17:53 schreef TheYoung1 het volgende:
Werd mij dus gevraagt hè: Geloof je meer in Sinterklaas en zwarte piet, of in de kerstman?.
Ikkeuhh dus... "nou, ik geloof eerder in vliegende renpaarden, dan in werkende zwarten...".
Werd niet op prijs gesteld..
Nou nee. Ab heeft mij schijnbaar ooit bezig gehoort...quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 18:27 schreef BigKahuna het volgende:
[..]
Je hebt Ab Normaal gekeken, wat lief
En hoe kan dat dan????quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 18:29 schreef Ladidadida het volgende:
Zwarte Pieten zijn geen negersBah. Ze zijn gewoon zwart van de schoorsteen
Dat vind ik zo'n jammer verhaal van mensen die bij hoog en bij laag willen beweren dat het geen donkere mannen zijn. Ik vind het zo'n agogisch verantwoorde uitleg voor kinderen. Het zijn gewoon Moren om precies te zijn. Niets meer, niets minder.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 18:29 schreef Ladidadida het volgende:
Ach, de Sint zelf is een Turk, who caresquote:Op dinsdag 26 augustus 2008 18:36 schreef TheSilverSpoon het volgende:
[..]
Dat vind ik zo'n jammer verhaal van mensen die bij hoog en bij laag willen beweren dat het geen donkere mannen zijn. Ik vind het zo'n agogisch verantwoorde uitleg voor kinderen. Het zijn gewoon Moren om precies te zijn. Niets meer, niets minder.
Mensen die zich bezighouden met dit soort stroef gelul hebben echt teveel tijd. Niemand viel over de zwarte piet totdat er een groepje fanatiekelingen net zo lang zijn blijven drammen dat er ineens een issue ontstaan is. Erg jammer.
Ladida heeft gesproken, punt.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 18:40 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
Ach, de Sint zelf is een Turk, who caresVan mij mogen het negers zijn, couldn't care less
Dat inderdaad.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 18:29 schreef Ladidadida het volgende:
Joh, je meent het!? Ga je me straks nog vertellen dat hij de Bisschop van Mira was? Als het je echt niets uitmaakt, waarom kom je dan met dat lulverhaal over zwart van de roet?quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 18:40 schreef Ladidadida het volgende:
Ach, de Sint zelf is een Turk, who caresVan mij mogen het negers zijn, couldn't care less
Omdat de echte kindjes nog altijd geloven, dat ze uit Spanje komen. Je weet wel, met die stoomboot enzo....quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 19:01 schreef TheSilverSpoon het volgende:
[..]
Joh, je meent het!? Ga je me straks nog vertellen dat hij de Bisschop van Mira was? Als het je echt niets uitmaakt, waarom kom je dan met dat lulverhaal over zwart van de roet?
En waar dacht je dat Moren zich nogal gemanifesteerd hebben!? Zou dat misschien Spanje zijn, waar je zaken ziet als het Alhambra?quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 19:16 schreef TheYoung1 het volgende:
Omdat de echte kindjes nog altijd geloven, dat ze uit Spanje komen. Je weet wel, met die stoomboot enzo....
Gaat het?quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 19:01 schreef TheSilverSpoon het volgende:
[..]
Joh, je meent het!? Ga je me straks nog vertellen dat hij de Bisschop van Mira was? Als het je echt niets uitmaakt, waarom kom je dan met dat lulverhaal over zwart van de roet?
Je gaat een kind van zeg een jaar of 4 toch niet dit soort dingen vertellen? Wat voegt dat in vredesnaam toe aan het Sinterklaas gebeuren?quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 19:24 schreef TheSilverSpoon het volgende:
[..]
En waar dacht je dat Moren zich nogal gemanifesteerd hebben!? Zou dat misschien Spanje zijn, waar je zaken ziet als het Alhambra?
Het lijkt me geen kwaad als kinderen dit weten. Je hoeft ze niet debiel te houden. Enige algemene kennis kan geen kwaad.
Als een kind vraagt waarom zwarte piet zwart is, dan kan je daar toch een normaal antwoord op geven? Kinderen hoef je niet als randdebielen te behandelen. Ik zeg ook niet dat je de hele geschiedenis op tafel hoeft te kwakken, maar dat is ook niet nodig als je gewoon zegt dat het Moren zijn.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 19:26 schreef Fha het volgende:
Je gaat een kind van zeg een jaar of 4 toch niet dit soort dingen vertellen? Wat voegt dat in vredesnaam toe aan het Sinterklaas gebeuren?
Dat staat er inderdaad ook alleen maar om de beste man een beetje rust te gunnen tijdens de zomer.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 19:08 schreef Me_Wesley het volgende:
Al die mensen hier die denken dat Sinterklaas door iemand 'gespeeld' wordt
Je moet niet alles geloven dat op internet staat, en zeker niet op Wikipedia.
quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 19:24 schreef TheSilverSpoon het volgende:
[..]
En waar dacht je dat Moren zich nogal gemanifesteerd hebben!? Zou dat misschien Spanje zijn, waar je zaken ziet als het Alhambra?
Het lijkt me geen kwaad als kinderen dit weten. Je hoeft ze niet debiel te houden. Enige algemene kennis kan geen kwaad.
In de meest letterlijke zin ben ik inderdaad met een zilveren lepel grootgebracht.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 19:37 schreef TheYoung1 het volgende:
Mwaahahahaahaaaa, jij bent grappig!!!
De moren zegt 'ie....![]()
Kindjes die nog in Sinter en Piet geloven, weten meestal niet eens waar Spanje ligt!!
Lijkt er meer op, dat jij wat aan traditities onthouden bent toen je klein was. Silver spoon? Als je daarmee opgevoedt bent, zegt dat eigenlijk wel genoeg.
Ga eens Assepoester of De grote boze wolf lezen. Zal een openbaring voor je zijn.
Als je er zelf niet slechter van bent geworden, waarom probeer je hier dan een quasi-intelligent verhaal over moormonen af te steken?quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 19:43 schreef TheSilverSpoon het volgende:
[..]
In de meest letterlijke zin ben ik inderdaad met een zilveren lepel grootgebracht.
Het maakt ook niet uit dat kinderen niet weten waar Spanje ligt. Als je het niet vertelt zullen ze het ook nooit te weten komen. Het is informatie die ze later weer kunnen plaatsen als ze ouder worden. Waarom zou je een verhaal verzinnen over het zwart worden terwijl je ook de waarheid kan vertellen? Daar leren ze tenminste nog wat van.
Beetje jammer dat je het op de man moet spelen. Ik ben helemaal geen tradities tekort gekomen hoor. Sterker nog, ik denk dat ik er alleen maar meer van heb geleerd omdat ik de oorsprong van de verhalen ken. De boeken van de gebroeders Grimm (en andere sprookjesboeken) zijn gewoon gelezen hoor.
En Moren zijn net zo zwart als negers? Ik denk dat in beiden wel een kern van waarheid zit. Of wil je beweren dat uit jouw schoorsteen louter bloemtjes komen?quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 18:36 schreef TheSilverSpoon het volgende:
[..]
Dat vind ik zo'n jammer verhaal van mensen die bij hoog en bij laag willen beweren dat het geen donkere mannen zijn. Ik vind het zo'n agogisch verantwoorde uitleg voor kinderen. Het zijn gewoon Moren om precies te zijn. Niets meer, niets minder.
Mensen die zich bezighouden met dit soort stroef gelul hebben echt teveel tijd. Niemand viel over de zwarte piet totdat er een groepje fanatiekelingen net zo lang zijn blijven drammen dat er ineens een issue ontstaan is. Erg jammer.
Nee, dan is het voor de kinderen volkomen duidelijk.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 19:28 schreef TheSilverSpoon het volgende:
[..]
Als een kind vraagt waarom zwarte piet zwart is, dan kan je daar toch een normaal antwoord op geven? Kinderen hoef je niet als randdebielen te behandelen. Ik zeg ook niet dat je de hele geschiedenis op tafel hoeft te kwakken, maar dat is ook niet nodig als je gewoon zegt dat het Moren zijn.
Mormonen...quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 19:52 schreef TheYoung1 het volgende:
Als je er zelf niet slechter van bent geworden, waarom probeer je hier dan een quasi-intelligent verhaal over moormonen af te steken?
Ik heb er nooit last van gehad in ieder geval. Al weet ik het niet meer 100% zeker, volgens mij werd dit op school ook gewoon verteld.quote:Denk je werkelijlk dat je je eigen ouwtjes zou hebben gelooft, als je als enigste enigeop de kleuterschool zou moeten weten, dat de Sint eigenlijk uit Turkeij komt?
De paashaas komt er bij mij niet in. Eitjes verstoppen leuk, gezellig ontbijten, verhalen voorlezen, maar natuurlijk niet doen alsof het waar is. Ik ken ook niemand die in de paashaas gelooft of heeft geloofd.quote:Grapjas... Ben benieuwd wat je je later je eventueel eigen kids gaat vertellen... En vergeet niet, dan heb je de kerstman en de paashaas ook nog om uit te leggen..
Zucht...
Negers zijn mensen afkomstig van één van de zwarte rassen uit Afrika. De Moren horen daar ook bij. Waarom denk je dat een moorkop zijn naam heeft gekregen? En Moriaantje zo zwart als roet dan?quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 19:57 schreef RealZeus het volgende:
En Moren zijn net zo zwart als negers? Ik denk dat in beiden wel een kern van waarheid zit. Of wil je beweren dat uit jouw schoorsteen louter bloemtjes komen?
Oh. My. God.quote:In het Van Abbemuseum begint dit weekend een expositie tegen het fenomeen Zwarte Piet. Deze typisch Nederlandse traditie zit vol racisme en kolonialisme en moet verdwijnen, vinden onder meer twee buitenlandse kunstenaars en de actieclub Doorbraak.
Ik ken er wel een paar. Daar hoor ikzelf ook bij, en gelukkig toe!!quote:De paashaas komt er bij mij niet in. Eitjes verstoppen leuk, gezellig ontbijten, verhalen voorlezen, maar natuurlijk niet doen alsof het waar is. Ik ken ook niemand die in de paashaas gelooft of heeft geloofd.
Er zijn er zat die Pete hetenquote:Op dinsdag 26 augustus 2008 18:16 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Dat maakt niet uit. Hij houdt je het hele jaar in de gaten.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 20:22 schreef aychelle het volgende:
en het is nog geeneens sinterklaas ....
Pas op... Het is al bijna september...quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 20:22 schreef aychelle het volgende:
en het is nog geeneens sinterklaas ....
Dat is wel zo jaquote:Op dinsdag 26 augustus 2008 20:23 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Dat maakt niet uit. Hij houdt je het hele jaar in de gaten.
YYEEEEEEEEE!quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 20:25 schreef TheYoung1 het volgende:
[..]
Pas op... Het is al bijna september...
Voor je het weet, staat 'ie weer in de etalages
Na het lezen van je bericht maar even gegoogled, want had hier niets van meegekregen. Het betreft volgens mij alleen "De club van Sinterklaas", Bram doet dit jaar nog wel de intocht vermoed ik!quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 17:55 schreef Rosbief het volgende:
Volgens Wiki is dit de opvolger van Bram vanaf dit jaar![]()
[..]
[ afbeelding ]
quote:Bram van der Vlugt verlaat Club van Sinterklaas
Acteur Bram van der Vlugt zal niet langer zijn opwachting maken in De Club van Sinterklaas. Fred Butter neemt de rol van de goedheiligman over.
(Novum) - Acteur Bram van der Vlugt, die jaarlijks gestalte geeft aan de goedheiligman tijdens de intocht van Sinterklaas, zal niet langer zijn opwachting maken in De Club van Sinterklaas. Dat heeft een woordvoerder van kinderomroep Jetix, die het programma sinds enkele jaren uitzendt, donderdag bevestigd. Fred Butter neemt de rol over.
De 74-jarige Van der Vlugt besloot elk jaar opnieuw of hij nog een seizoen van De Club van Sinterklaas wilde opnemen. "Voor ons was het steeds onzeker", zegt de woordvoerder. "Wij willen in het programma graag een grotere rol voor Sinterklaas, maar dat is met zijn drukke werkschema niet mogelijk."
De zender wil ook rondom De Club van Sinterklaas meer activiteiten organiseren, waarbij sinterklaas zijn gezicht vaker moet laten zien. Net als Van der Vlugt maakt Butter zijn entree op Het Feest van Sinterklaas, een jaarlijks terugkerend evenement dat Jetix in samenwerking met Mojo organiseert.
Bij De Club van Sinterklaas lijkt de laatste tijd een leegloop gaande te zijn. Woensdag werd al duidelijk dat Coole Piet dit jaar niet terugkeert in het tv-programma. Acteur Jarold Verwoert, die de rol vertolkt van het hulpje van Sinterklaas, heeft na een zakelijk geschil met de omroep besloten met de show te stoppen. Details over de aard van het geschil zijn onbekend.
Bron.
Je hebt chronisch slaaptekort, vandaar dat ik het je vergeef...quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 20:29 schreef Ladidadida het volgende:
[..]
YYEEEEEEEEE!
en dan is het weer bijna Sinterklaas en dan Kerst en dan Oud en Nieuw en sneeuw en kou en alles![]()
![]()
Volgens mij zijn het juist Nederlandse blanke mensen die er zo'n punt van maken. Zij zijn het die de gekleurde mensen een trauma proberen aan te praten door maar lang genoeg te mekkeren. Ik vind het onbegrijpelijk dat de media er elk jaar weer zoveel aandacht aan besteedt aangezien het maar een hele kleine groep is die voor afschaffing van de zwarte piet is.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 20:39 schreef NoBody122 het volgende:
Oh ja en dat gezeik over zwarte Pieten is natuurlijk dikke onzin, van een stel mongolen die niet eens Nederlands zijn nog wel! Bemoei je met je eigen tradities, tuig
Ik las op de blog van Michiel Veenstra dat vorige week de eerste pepernoten gesignaleerd zijn.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 20:25 schreef TheYoung1 het volgende:
[..]
Pas op... Het is al bijna september...
Voor je het weet, staat 'ie weer in de etalages
quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 20:48 schreef TheSilverSpoon het volgende:
[..]
Volgens mij zijn het juist Nederlandse blanke mensen die er zo'n punt van maken. Zij zijn het die de gekleurde mensen een trauma proberen aan te praten door maar lang genoeg te mekkeren. Ik vind het onbegrijpelijk dat de media er elk jaar weer zoveel aandacht aan besteedt aangezien het maar een hele kleine groep is die voor afschaffing van de zwarte piet is.
Die twee lui doelde ik nu op. Er zijn idd (helaas) ook Nederlanders die het rascistisch vinden, maar die hebben dan iig nog het recht om zich ermee te bemoeien.quote:De twee kunstenaars, Petra Bauer uit Zweden en Annette Krauss (Duitsland), zien het Sinterklaasfeest als de ‘koloniale relatie tussen de oude, wijze en strenge witte baas en goedheiligman aan de ene kant en de jonge, dommige en nogal stoute zwarte knecht Piet aan de andere kant, die kinderlijk staat te dansen, gek loopt rond te springen en de Nederlandse taal onvoldoende beheerst.’
Het gaat over zwarte piet!!!!quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 20:48 schreef TheSilverSpoon het volgende:
[..]
Volgens mij zijn het juist Nederlandse blanke mensen die er zo'n punt van maken. Zij zijn het die de gekleurde mensen een trauma proberen aan te praten door maar lang genoeg te mekkeren. Ik vind het onbegrijpelijk dat de media er elk jaar weer zoveel aandacht aan besteedt aangezien het maar een hele kleine groep is die voor afschaffing van de zwarte piet is.
Dit kan niet serieus zijnquote:Op dinsdag 26 augustus 2008 22:23 schreef TheYoung1 het volgende:
[..]
Het gaat over zwarte piet!!!!
Lamlul. Wil je hier nou echt disriminerend topic van maken?
Meen je nou echt, dat die kids een onderscheidt maken over wie, of niet!!, of wel door de schoorsteen komt!?
Wij ouwtjes weten wel beter, niemand komt kdootjes en snoepies geven door de schoorsteen!!
Nederlanders de schuld proberen te geven... je bent echt niet lekker man..
quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 22:23 schreef TheYoung1 het volgende:
Het gaat over zwarte piet!!!!
Lamlul. Wil je hier nou echt disriminerend topic van maken?
Meen je nou echt, dat die kids een onderscheidt onderscheid maken over wie, of niet!!, of wel door de schoorsteen komt!?
Wij ouwtjes weten wel beter, niemand komt kdootjes cadeautjes en snoepies geven door de schoorsteen!!
Nederlanders de schuld proberen te geven... je bent echt niet lekker man..
quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 17:50 schreef jordeeeh het volgende:
Ja en dan zeker iedere keer met haargroeimiddel zijn baar laten groeien?![]()
Lul toch niet zo dom![]()
precies, en daarom alles zo laten wat het is. (ze moeten niet weer met die gekleurde pieten aankomenquote:Op dinsdag 26 augustus 2008 18:07 schreef Rikketik het volgende:
Ik heb in al mijn jeugdige onschuld nooit ook maar iets racistisch achter Zwarte Piet gezocht. Ik keek ook niet naar huidskleur. Oké, ze waren zwart maar daar zocht ik verder niets achter. Het was gewoon zo.
Die mensen willen het racisme bestrijden, maar Zwarte Piet en Sinterklaas stralen juist niets racistisch uit.
Goed idee, ik kan ook geen jodenkoeken en negerzoenen meer zien.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 20:30 schreef Elixabete het volgende:
Laten we "blanke vla" ook maar gaan verbieden
quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 20:44 schreef deepart het volgende:
OMG die negers moeten niet zo janken... Kerst is erger, dan worden die niggers als rendieren afgebeeld... met een rooie neus..
Dat zullen vast allemaal negers zijnquote:De twee kunstenaars, Petra Bauer uit Zweden en Annette Krauss (Duitsland) [...] en de actieclub Doorbraak.
Ja we zijn godverdomme toch niet in het Land van Ooit?quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 15:34 schreef KD-fotografie het volgende:
gekleurde pieten zien er wel erg gezellig uit vind ik.
[ afbeelding ]
quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 15:34 schreef KD-fotografie het volgende:
[ afbeelding ]
Die gele lijkt op een chinees. En die paarse op die man die teveel zilvershizzle had gebruikt en met zijn grote smurfen hoofd bij Oprah moest zitten.quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 15:34 schreef KD-fotografie het volgende:
[ afbeelding ]
Maar het is toch logisch dat ze in de bijlmer wel die gekleurde pieten hebben vind ikquote:Op vrijdag 29 augustus 2008 15:37 schreef Vodkadruppel het volgende:
[..]
Ja we zijn godverdomme toch niet in het Land van Ooit?
Waarom?quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 19:12 schreef aychelle het volgende:
[..]
Maar het is toch logisch dat ze in de bijlmer wel die gekleurde pieten hebben vind ik
Wat denk jezelf nou? denk na! in de bijlmer wonen zowat uitsluitend zwarte mensen en ik kan het bergijpen dat als kinderen zowat hun spiegelbeeld zien zich beledigt voelen toch?quote:
Man zodra je met pepernoten begint te smijten verdwijnt die haat als sneeuw voor de zon.quote:Op zondag 31 augustus 2008 12:05 schreef aychelle het volgende:
[..]
Wat denk jezelf nou? denk na! in de bijlmer wonen zowat uitsluitend zwarte mensen en ik kan het bergijpen dat als kinderen zowat hun spiegelbeeld zien zich beledigt voelen toch?
Die zijn gehersenspoeld door de Nederlanders ergo geen echt Surinamers.quote:Op zondag 31 augustus 2008 12:14 schreef Ruiseart het volgende:
Er zijn genoeg Surinamers die zwarte piet spelen en zich zwart schminken.
Dat is nog eens een die-hard sintquote:Op zondag 31 augustus 2008 20:18 schreef De_Fotograaf het volgende:
doe dan meteen zo [ afbeelding ]
DAT is wie sinterklaas eigenlijk isz'n 2 zwarte wolven waren geesten die ook een ander gedaante aan konden nemen .. een raaf of idd een mens .. aldaar zwarte piet
Wodan? Sint Nicolaas heeft wel echt bestaan, het was een heilige uit Turkije als ik t goed hebquote:Op zondag 31 augustus 2008 20:18 schreef De_Fotograaf het volgende:
doe dan meteen zo [ afbeelding ]
DAT is wie sinterklaas eigenlijk isz'n 2 zwarte wolven waren geesten die ook een ander gedaante aan konden nemen .. een raaf of idd een mens .. aldaar zwarte piet
Wat heeft hij echt bestaan?quote:Op zondag 31 augustus 2008 23:54 schreef rood_verzet het volgende:
[..]
Wodan? Sint Nicolaas heeft wel echt bestaan, het was een heilige uit Turkije als ik t goed heb
Wodan en Odin zijn de zelfdequote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |