Natuurlijk kan een kind van 14 dat wel, waarom zouden ze dat niet kunnen? Webwinkels zijn erop ingericht zo snel en spoedig mogelijk door de bestelprocedure te gaan.quote:Op maandag 25 augustus 2008 13:07 schreef abeltje1 het volgende:
Het artikel lid 3 zegt dat hoe dichter de persoon bij de 18 komt hoe ruimer de bekwaamheden worden. En die moeten overeen komen wat men mag verwachten voor de leeftijd waarin de persoon zich bevind. Een kind van 14 kan geen X-BOX bestellen. Dat is niet overeenkomstig zijn leeftijd, aangezien het een erg groot bedrag is.
Het gaat niet om een Xbox en het gaat om een bedrag van 5 tientjes. Dat vind ik niet een erg groot bedrag voor iemand van 14. En letterlijk staat er dit:quote:Op maandag 25 augustus 2008 13:07 schreef abeltje1 het volgende:
Het artikel lid 3 zegt dat hoe dichter de persoon bij de 18 komt hoe ruimer de bekwaamheden worden. En die moeten overeen komen wat men mag verwachten voor de leeftijd waarin de persoon zich bevind. Een kind van 14 kan geen X-BOX bestellen. Dat is niet overeenkomstig zijn leeftijd, aangezien het een erg groot bedrag is.
Die grenzen zullen dus ook verschuiven. Het wordt immers steeds meer als normaal gezien dat kinderen op jongere leeftijd al meer geld te besteden hebben (wat gezien inflatie bijvoorbeeld ook niet vreemd is). Ik werkte op mijn 14e ook, dus ik had ook wel eens 5 tientjes te besteden hoor. Tegenwoordig geven jongeren dat ook uit in de kroeg op jonge leeftijd.quote:De toestemming wordt aan de minderjarige verondersteld te zijn verleend, indien het een rechtshandeling betreft ten aanzien waarvan in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat minderjarigen van zijn leeftijd deze zelfstandig verrichten.
quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 16:45 schreef Leffe het volgende:
Ik begrijp niet helemaal waarom er hier zo (letterlijk) naar het Duitse recht wordt gekeken. Zover ik het kan zien is het Nederlands recht gewoon van toepassing.
Ben geen expert op het gebied, maar als ik het verdrag inzake verbintenissen uit overeenkomst er zo even snel bij pak zie ik toch een aantal aardige dingen.
Artikel 5 lid 2:
Ongeacht artikel 3 kan de rechtskeuze van partijen er niet toe leiden dat de consument de bescherming verliest welke hij geniet op grond van de dwingende bepalingen van het recht van het land waar hij zijn gewone verblijfplaats heeft, indien: De sluiting van de ovk in dat land is voorafgegaan door een bijzonder voorstel of publiciteit en indien de consument in dat land de voor de sluiting van die ovk noodzakelijke handelingen heeft verricht.
Zelfs een artikel over handelingsonbekwaam:
Art. 11:
Bij een ovk die is gesloten tussen personen die zich in eenzelfde land bevinden, kan een natuurlijke persoon die volgens het recht van dat land handelingsbekwaam is, zich slechts beroepen op het feit dat hij volgens een ander recht handelingsonbekwaam is, indien de wederpartij ten tijde van de sluiting van de ovk deze onbekwaamheid kende of door nalatigheid niet kende.
Lijkt mij dat de gedaagde gewoon vernietiging van de ovk kan vorderen op grond van 1:243. Of er sprake is van een bijzonder voorstel/publiciteit en wel of geen handelingsbekwaamheid naar Duits recht heeft geen verdere formele waarde.
Ze zijn tot die leeftijd verplicht je te voorzien in levensonderhoud en studiekosten.quote:Op zondag 24 augustus 2008 16:57 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Ja. Je ouders zijn tot je 21 financieel verantwoordelijk voor je.
quote:Juridisch - De aansprakelijkheid van ouders voor hun kinderen
21 november 2003
Wie is er aansprakelijk als uw 15-jarige dochter enorme schulden heeft gemaakt? Wie is er aansprakelijk als uw 19-jarige zoon in een dronken bui een kroeg heeft verbouwd? En hoe zit het met een geestelijk of lichamelijk gehandicapt kind? Dat ligt allemaal nog lang niet makkelijk, omdat de aansprakelijkheid sterk verschilt per leeftijd. Bovendien speelt ook uw eigen opvoedkundige betrokkenheid een rol.
Het onderstaande artikel vertelt u hoe het zit, en wat u kunt doen om de schade te beperken.
--------------------------------------------------------------------------------
Wie is er aansprakelijk voor de schade die uw kinderen veroorzaken?
Door Mr. M.M. Wiersema, advocaat
De aansprakelijkheid van ouders voor het gedrag van hun kinderen hangt onder andere af van de leeftijd van het kind. Hieronder leest u wat dat voor elke leeftijdscategorie betekent. Overal waar "ouders" staat, moet u eigenlijk lezen: degenen die het ouderlijk gezag uitoefenen. Behalve ouders kunnen dat ook voogden etc. zijn.
0 tot 14 jaar - Voor schade die veroorzaakt is door een kind dat nog geen 14 is, zijn de ouders altijd aansprakelijk.
14 en 15 jaar - Voor schade die veroorzaakt is door kinderen van 14 of 15 zijn in principe de ouders aansprakelijk, tenzij ze het foute gedrag van hun kinderen écht niet konden verhinderen.
In het laatste geval moeten de ouders aantonen dat hen geen verwijt treft. Dat kan moeilijk zijn, omdat ouders geacht worden hun maatregelen voor het voorkomen van ongelukken te verscherpen, naarmate het kind een groter gevaar oplevert.
16 en 17 jaar - Kinderen van 16 of 17 zijn in de eerste plaats zélf aansprakelijk en de ouders pas in de tweede plaats (als ze nalatig zijn geweest). Een geestelijke of lichamelijke tekortkoming is niet voldoende om onder de aansprakelijkheid uit te komen.
18 jaar en ouder - Een kind van 18 jaar of ouder is meerderjarig. Ouders zijn dan niet meer aansprakelijk voor de schade die deze kinderen veroorzaken of de schulden die ze maken.
Sommige mensen denken dat de aansprakelijkheid van ouders doorloopt tot de kinderen 21 zijn, maar dat is een misverstand. Die leeftijd van 21 jaar heeft betrekking op iets anders, namelijk de verplichting aan ouders om hun kinderen tot die leeftijd financieel te steunen. Het gaat dan om de kosten van levensonderhoud en studiekosten.
Bijzonderheden
Is de minderjarige zelf aansprakelijk, dan is in principe geen verhaal bij de ouders mogelijk. Hierop zijn echter uitzonderingen mogelijk tot dat het kind 18 jaar is geworden.
Als het kind niet thuis woont, kan de ouders minder snel een verwijt worden gemaakt, waarbij natuurlijk wel altijd voor een goede aansprakelijkheidsverzekering moet zijn gezorgd (zie onder).
Als het kind verslaafd is, is het zaak om zoveel mogelijk beschermende maatregelen te nemen, zoals onder bewind stelling of curatele.
Mr. M.M. Wiersema
p/a redactie@ouders.nl
Dat gaat natuurlijk alleen op als diegene dan ook de post van de webwinkel negeert.quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 21:35 schreef nachtdier2 het volgende:
Als je dus ooit nog eens iemand financieel wilt naaien: doe een fake-bestelling op het grote Duitse www.
Probleer www.trade4less.de , die doet het wel.quote:Op maandag 25 augustus 2008 12:17 schreef abeltje1 het volgende:
Verder is het opzichzelf vreemd dat er iemand schrijft dat hij of zij niet weet in welke taal de site is. Nou door gewoon even te kijken, kom je tot een verassende ontdekking. De site Trade4less bestaat al sinds 15 maart 2003 niet meer. Is nu downstate.com
Dus wie nou waar besteld heeft is mij een raadsel. Mits dat bedrijf nog snel wat geld wil binnen halen.
Op grond van artikel 2 Rv is de Nederlandse rechter bevoegd. Het punt is echter dat volgens Duits recht de Duitse rechter ook bevoegd kan zijn. Wanneer het bedrijf de keuze heeft, zal het denk ik eerder kiezen voor de rechter in eigen land.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 16:45 schreef Leffe het volgende:
Ik begrijp niet helemaal waarom er hier zo (letterlijk) naar het Duitse recht wordt gekeken. Zover ik het kan zien is het Nederlands recht gewoon van toepassing.
quote:Op zondag 31 augustus 2008 09:25 schreef Alicey het volgende:
[..]
Op grond van artikel 2 Rv is de Nederlandse rechter bevoegd. Het punt is echter dat volgens Duits recht de Duitse rechter ook bevoegd kan zijn. Wanneer het bedrijf de keuze heeft, zal het denk ik eerder kiezen voor de rechter in eigen land.
Bedoel je hiermee dat een Nederlandse rechter naar Duits recht kan rechtspreken?quote:Op zondag 31 augustus 2008 15:37 schreef Argento het volgende:
[..]
In het internationaal privaatrecht is in beginsel het recht van het land van de contractant die de meest karakteristieke prestatie verricht. Dat komt neer op de niet-betalende prestatie omdat het betalen van een geldsom nooit karakteristiek is. In dit geval zou, behoudens uitzonderingen, het Duits recht van toepassing zijn.
en natuurlijk het onderscheid tussen forumkeuze (welke rechter is bevoegd) en rechtskeuze (welk recht is van toepassing) in de gaten houden
Beetje webshop registreert iedere transactie + ipadres + Hostnamequote:Op zaterdag 6 september 2008 20:43 schreef nachtdier2 het volgende:
Moet het bedrijf wel achter de gegevens achter het IP kunnen komen...Lijkt me ook weer lastig.
Morgen eens bellen voor een stand van zaken.
Nog steeds geen nieuws zeker...quote:Op zaterdag 13 september 2008 23:11 schreef nachtdier2 het volgende:
Nee, ik word soms een beetje verlegen als moet bellen en heb dus nogal last van uitstelgedrag
Nee, denk het niet hoor...quote:Op donderdag 20 november 2008 03:30 schreef THEFXR het volgende:
nog updates van de TS
Reden genoeg om TS niet meer te adviseren.quote:Op vrijdag 21 november 2008 00:18 schreef FFnog het volgende:
[..]
Nee, denk het niet hoor...
TS opent alleen maar topics met zijn problemen, vraagt daarna advies en post vervolgens nooit meer in zijn eigen topic...
Verkeerd gedacht... Je opent een topic en dat zak weg in de lijst van actieve topics. Uren worden dagen en opeens staat ie niet meer in de topiclijst, totdat ie weer eens door iemand omhooggeschopt is en je je oude topic weer ziet. En ik kan me niet voorstellen dat jij, FFnog dus, elk door jouw geopend topic koste wat kost actief probeert te houden. Eens bloed het topic dood. Totdat ie weer gekickt wordt en weer actief in de lijst is.quote:Op vrijdag 21 november 2008 00:18 schreef FFnog het volgende:
[..]
Nee, denk het niet hoor...
TS opent alleen maar topics met zijn problemen, vraagt daarna advies en post vervolgens nooit meer in zijn eigen topic...
Vertel is, wat is er raar aan mij? Waarom denk je dat? Is het omdat ik niet elke dag mn geplaatste topics reageer? En ik topics laat doodbloeden? Moet ik een mod vragen om slotjes voor mn topics?quote:Op zaterdag 22 november 2008 00:07 schreef FFnog het volgende:
Nachtdier2 is een beetje raar volgens mij...
Je verhaal gaat niet op Nachtdier2, topics worden regelmatig geschopt, kijk maar naar de postdata, daarnaast heb je zelfs een pm gehad in onderstaande topic...quote:Op maandag 24 november 2008 01:18 schreef nachtdier2 het volgende:
[..]
Vertel is, wat is er raar aan mij? Waarom denk je dat? Is het omdat ik niet elke dag mn geplaatste topics reageer? En ik topics laat doodbloeden? Moet ik een mod vragen om slotjes voor mn topics?
Ik denk namelijk dat jij raar bent, door zo makkelijk te oordelen. Je zou me bijv. een PM'tje kunnen sturen als je een update wilt of gewoon een kickje met het verzoek om een update kunnen vragen. Is nu ook gebeurd en ziehier een update. De reden? Omdat het en gevraagd wordt en het topic daardoor weer naar boven komt drijven.
Goed systeem, dat topics laten doodbloeden en weer tot leven laten wekken met een reactie!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |