Maar natuurlijk, zo was het ook. De staat gebruikt ook geweld en in die zin was het allemaal niet zo gek. We kijken er nu met een heel andere bril naar met het is een beetje onzinnig om het op deze tijd te leggen.quote:Op maandag 18 augustus 2008 11:25 schreef Klopkoek het volgende:
Wat ik vaak van de (voormalig) krakers hoor is het excuus 'ja maar de politie gebruikte ook geweld zonder dat wij begonnen te meppen'.
Ik vind dat een slecht excuus maar zulke dingen plaatsen het wel in een context.
GroenLinks vindt dus de reacties n.a.v. het bijna in brand steken van het huis van die ambtenaar hysterisch.quote:Op maandag 18 augustus 2008 11:31 schreef Klopkoek het volgende:
De hysterie die is ontstaan naar aanleiding van het oprakelen van het grotendeels bekende activistische verleden van Wijnand Duyvendak is een toonbeeld van het gebrek aan ruimte dat de maatschappij biedt voor deze acties.
quote:Maandag: het geweten van Duyvendak
Lieuwe Rozema, Groningen, 18-08-2008 00:15
Het linkse geweten is geloofwaardiger en daadkrachtiger dan het rechtse.
Naar aanleiding van de mijns inziens overtrokken reacties in de media, met De Telegraaf en GeenStijl voorop, op het actieverleden van Wijnand Duyvendak, heb ik besloten met onmiddellijke ingang lid te worden van GroenLinks.
Jammer dat een hardwerkend, maatschappelijk betrokken, geloofwaardig en milieubewust Kamerlid zich geroepen voelt te moeten opstappen. Van mij had het niet gehoeven.
Wat mij blijft verbazen, is dat een krant met een dubieus oorlogsverleden wel elke dag nog gewoon verschijnt. Dat iedere malloot met een mening deze straffeloos mag ventileren op websites als GeenStijl.
En dat allemaal zonder dat er consequenties aan worden verbonden. Uit de beslissing van de heer Duyvendak blijkt maar weer eens dat het linkse geweten geloofwaardiger en daadkrachtiger is dan het rechtse.
Nog steeds is het gewoonte om in onze rechtsstaat demonstranten gewoon op te pakken. Ik ben zelf ook een keer opgepakt, puur en alleen omdat ik met een spandoekje rondliep.quote:Op maandag 18 augustus 2008 11:35 schreef SCH het volgende:
[..]
Maar natuurlijk, zo was het ook. De staat gebruikt ook geweld en in die zin was het allemaal niet zo gek. We kijken er nu met een heel andere bril naar met het is een beetje onzinnig om het op deze tijd te leggen.
Ik las trouwens net, en daar ben ik echt verbijsterd over, dat de Telegraaf vorige week doodleuk het adres van Wijnand Duyvendak heeft gepubliceerd. Dat geloof je toch niet
Je zou bijna zeggen dat blindheid geheel eigen is aan linksmensenquote:Jammer dat een hardwerkend, maatschappelijk betrokken, geloofwaardig en milieubewust Kamerlid zich geroepen voelt te moeten opstappen. Van mij had het niet gehoeven.
En ja hoor, GeenStijl heeft haar bekende terreurmethodes weer ingezet.quote:
http://www.geenstijl.nl/m(...)it_dankzij_geen.htmlquote:GroenLinks groeit dankzij GeenStijl
En weer een blije GroenLinks stemmer erbij! U vroeg zich al af hoe het kwam waarom GroenLinks het ondanks de Affaire Duyvendak in de peilingen zo goed blijft doen. Dat komt door ons! Mensen melden zich massaal bij GroenLinks aan. Zo ook Lieuwe Rozema uit Groningen (NAW bij redactie bekend.) Meneer stoort zich er aan dat iedere malloot met een mening deze straffeloos mag ventileren op websites als GeenStijl, zonder dat daar consequenties aan worden verbonden. Lieuwe is trots op GroenLinks. Zo trots dat hij een ingezonden brief naar de Volkskrant stuurde. BRIEF VAN DE DAG. En u weet tog. Eén ingezonden brief vertegenwoordigt de mening van tien duizenden mensen. Alsjeblieft Femke! Van ons, voor jou. We bellen nog over het verleden van Kees V.
Was ik nog vergeten: GeenStijl praatte ook het bedreigen van Melkert goed. Maarja, dat is humor en 'wij zijn in tegenstelling tot de linkse Indymedia nog nooit veroordeeld'quote:Op maandag 18 augustus 2008 11:48 schreef SCH het volgende:
Waarom is er dan weer geen massale verontwaardiging, ook bij het zo hypocriete GeenStijl en de boze usertjes hier, over het publiceren van het adres van Duyvendak?
Kom maar weer op met de dubbele moraal en de excuses
Voor de goede orde: ik heb al meermaals aangegeven dat ik dat niet vind kunnen... maar: ik zou graag een link zien naar dat artikel. Alles van de telegraaf staat volgens mij op internet. Ik hoor het, maar gelezen heb ik het niet.quote:Op maandag 18 augustus 2008 11:48 schreef SCH het volgende:
Waarom is er dan weer geen massale verontwaardiging, ook bij het zo hypocriete GeenStijl en de boze usertjes hier, over het publiceren van het adres van Duyvendak?
Dan zoek je het toch even op?quote:Op maandag 18 augustus 2008 12:30 schreef DS4 het volgende:
[..]
Voor de goede orde: ik heb al meermaals aangegeven dat ik dat niet vind kunnen... maar: ik zou graag een link zien naar dat artikel. Alles van de telegraaf staat volgens mij op internet. Ik hoor het, maar gelezen heb ik het niet.
De rechtsjes voelen enorme wrok tegen de decennialange onderdrukking en terreur van links in dit land, wanneer begrijp je dat nou eens.quote:Op maandag 18 augustus 2008 11:49 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
En ja hoor, GeenStijl heeft haar bekende terreurmethodes weer ingezet.
[..]
http://www.geenstijl.nl/m(...)it_dankzij_geen.html
Wanneer ontstaat daar eens ophef over? Over het anoniem beledigen, terroriseren, oproepen tot bedreiging, adressen publiceren etc. van Telegraafdochter GeenStijl?
Er wordt gewoon continu met twee maten gemeten in dit land AAAAAARGGGGGGGHHHHH
quote:Op maandag 18 augustus 2008 12:57 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
De rechtsjes voelen enorme wrok tegen de decennialange onderdrukking en terreur van links in dit land, wanneer begrijp je dat nou eens.
quote:Rikus moet weg
Bert Wagendorp, 18-08-2008 10:22
reageer 5 reacties
Rikus Spithorst bleek trouwens zaterdagavond precies het soort man dat ik me altijd voorstel bij de anonieme internethelden. Een Lulletje Rozenwater.
De internetcolumnist Rikus Spithorst schreef eind vorige week onder het pseudoniem Driek Oplopers op de nieuwssite Fok! een column onder de kop ‘Femke Halsema moet dood’, waarin hij verklaarde dat hij het zeer zou toejuichen wanneer iemand het huis van de ‘mentaal getormenteerde politica’ en ‘afzichtelijke volksvertegenwoordigster’ ‘in de fik’ zou steken. ‘Dat wijf verdient niet beter’, aldus Driek Oplopers.
Driek Oplopers was boos omdat Femke Halsema haar partijgenoot Wijnand Duyvendak ‘integer’ had genoemd, ondanks diens heftige actieverleden.
Zaterdag was Spithorst te gast bij NOVA. Hij zei dat hij een column ‘vol grappen en grollen’ had geschreven die overduidelijk satirisch was bedoeld. Veel vertrouwen in zijn eigen satirische vermogens had Spithorst niet, want hij had nog wel even gecheckt of het adres van Halsema op internet niet al te gemakkelijk was te achterhalen. Dit voor het geval de satirische strekking van zijn column pyromane Fok!-lezers zou ontgaan.
Dat kon inderdaad gemakkelijk. Rikus Spithorst is zijn baan bij reizigersvereniging Rover kwijt en de Amsterdamse PvdA heeft hem buiten de deur gezet als columnist. Zagen de satire niet.
Samenzweringstheorieën
Driek Oplopers schreef op internet dingen die Rikus Spithorst nooit voor zijn rekening zou willen nemen.
Toen bekend werd dat Rikus Spithorst Driek Oplopers was, veranderde Rikus Spithorst op de weblog van Driek Oplopers de kop van de column in ‘Femke Halsema moet weg’. Femkes huis hoefde niet meer in de fik.
Bij NOVA noemde Spithorst dit ‘nuanceren’.
Als Rikus Spithorst zijn pseudoniem nou maar wat beter had bewaakt, dan had hij nog jaren kunnen doorgaan met mensen satirisch dood te wensen en satirisch op te roepen hun huizen plat te branden, en intussen namens Rover kunnen blijven klagen over volle treinen en tochtige perrons.
Internet stimuleert de gespletenheid die niemand van ons vreemd is. Het is de plek bij uitstek waar je straffeloos je duistere kanten de vrije teugel kunt geven en meningen kunt spuien waarvan je het wel uit je kop laat ze met naam en toenaam te ventileren.
Tevens kun je er veilig van leer trekken tegen iedereen die je niet bevalt en fantastische samenzweringstheorieën lanceren.
En de volgende ochtend ga je gewoon weer braaf naar kantoor – geen haan die ernaar kraait.
Ik vind anonimiteit laf, maar misschien is dat ouderwets en is de nieuwe democratie er een van schrille stemmen zonder bijbehorende namen en gezichten.
Uitroeptekens
Rikus Spithorst bleek trouwens zaterdagavond precies het soort man dat ik me altijd voorstel bij de anonieme internethelden. Een Lulletje Rozenwater, het soort sneue sukkel dat met verdraaide stem heel hard iets naars roept in het donker en er dan als een haas vandoor gaat.
Wijnand Duyvendak schreef in de jaren tachtig zijn blaadje Bluf! ook anoniem vol.
Kennelijk houden die anonieme jongens van uitroeptekens.
Nu moet Wijnand op zoek naar een nieuwe baan en Rikus ook.
Fok!
Beweer je nu dat Nazi-Duitsland in 1943 een democratische rechtsstaat was (zoals Nederland in 1985)quote:Op zondag 17 augustus 2008 22:51 schreef Drijfzand het volgende:
[..]
Oh, arme jij. Om je op te beuren een pic van zo'n verderfelijk links figuur die wel haar verdiende loon gekregen heeft.
[ afbeelding ]
Voel je je nu wat beter?
Ik kan het niet vinden, dus ik moet zo langzamerhand twijfelen aan het waarheidsgehalte.quote:
Je doet maar. Echt niet alles staat op internet hoor. Het papieren krantenbericht waarin vermeld staat dat het in de telgraaf stond, is ook niet terug te vinden. Vermoeiend om dit in twijfel te trekken.quote:Op maandag 18 augustus 2008 13:54 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik kan het niet vinden, dus ik moet zo langzamerhand twijfelen aan het waarheidsgehalte.
In het rechtse Amerika kan dit nu juist niet. Althans, dat recht heeft de politie daar niet.quote:Op maandag 18 augustus 2008 11:45 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Nog steeds is het gewoonte om in onze rechtsstaat demonstranten gewoon op te pakken. Ik ben zelf ook een keer opgepakt, puur en alleen omdat ik met een spandoekje rondliep.
Teringpolitie. Je zou bijna anarchist worden.
Misschien omdat er geen bewijs geleverd is? Scan dat papieren krantenbericht of zeik niet.quote:Op maandag 18 augustus 2008 13:58 schreef SCH het volgende:
[..]
Je doet maar. Echt niet alles staat op internet hoor. Het papieren krantenbericht waarin vermeld staat dat het in de telgraaf stond, is ook niet terug te vinden. Vermoeiend om dit in twijfel te trekken.
De anderen blijven er nogal stil over
Ik heb een abonnement op onder meer de Telegraaf. Ik ben het niet tegengekomen. En momenteel wordt het alleen maar geroepen. Toch vreemd.quote:Op maandag 18 augustus 2008 13:58 schreef SCH het volgende:
Je doet maar. Echt niet alles staat op internet hoor. Het papieren krantenbericht waarin vermeld staat dat het in de telgraaf stond, is ook niet terug te vinden. Vermoeiend om dit in twijfel te trekken.
Wat voor eed heeft ie dan afgezworen? De speciale terugwerkende kracht bloedbroeders in vertrouwen eed?quote:Op zondag 17 augustus 2008 16:27 schreef Colnago het volgende:
[..]
Hij maakt het pas bekend nadat er geen straf meer gegeven kan worden voor z´n daden en al die jaren heeft hij in de politiek gezeten zonder iets te zeggen.
Zo heeft hij een eed afgelegd en zijn kiezers niet de waarheid verteld dus waarom zou dat betrouwbaar zijn?
quote:‘Wijnand is raar aan het doen’
Door: Marcel van Engelen
Gepubliceerd: vandaag 01:00
Update: vandaag 11:15
Strijdmakkers van GroenLinks-Kamerlid Wijnand Duyvendak peinzen niet over excuses voor hun gewelddadige krakersverleden. ‘We zijn er juist trots op.’
In het openbaar sorry zeggen? ‘Een vorm van zelfkastijding die ik niet passend vind’, zegt Margreet Simons, nu duurzaamheidsanalist bij een bank. ‘Afstand nemen van mijn acties zal ik nooit doen’, zegt Kees Biekart, nu wetenschappelijk onderzoeker. ‘Discussie is prima, maar excuses niet’, zegt Eric Duivenvoorden die de geschiedenis van de Amsterdamse kraakbeweging vastlegde.
Het debat over de roerige jaren tachtig kwam afgelopen weekend snel op gang. Maar verantwoording afleggen over illegale acties, waar Duyvendak bij zijn opstappen toe opriep, daar zien zijn oude krakersvrienden niets in. ‘Wijnand is de zoon van een dominee, dat zie je nu boven komen’, zegt Duivenvoorden. ‘Verantwoording afleggen klinkt als het boetekleed aantrekken. Ongepast.’ Want illegale acties hebben hun nut juist bewezen, zegt ook Simons. Ze kwam in 1982 op de redactie van het actieblaadje Bluf! terecht, waar ze anderhalf jaar later Duyvendak voor het eerst ontmoette. Ze praat over hem zoals de meeste anderen uit die tijd: met diepe solidariteit en de nodige bewondering. Maar nu is Wijnand een beetje raar aan het doen. ‘Ik neem het hem heel erg kwalijk dat hij onze acties in een criminele hoek plaatst.’
‘Laten we wel wezen: RaRa had wel effect’
‘Want de dingen hebben hun prijs’, zegt Simons, die zelf direct of indirect betrokken was bij de bezetting van militaire bunkers, van een zendmast bij Lopik of een inbraak bij een mijnbouwmaatschappij die in Zuid-Afrika actief was. ‘Er waren ook acties waarover ik direct na afloop geen goed gevoel had. Zo hebben we bij een wijnwinkel een keer de flessen uit Zuid-Afrika kapotgemaakt. De paniek in de ogen van de eigenaar ging me niet in de koude kleren zitten.
Dat was voor mij eens, maar nooit weer.’ Of Duyvendak daar ook bij betrokken was, wil ze niet zeggen. ‘Maar er was weinig ruimte om met anderen over je twijfels te praten. Zeker bij Wijnand. Hij was heel overtuigd van zijn zaak.’
Daarom is het zo vreemd dat juist hij nu elke vorm van illegale, buitenparlementaire acties afwijst. Bij zijn persconferentie over zijn aftreden, afgelopen donderdag, noemde hij al die acties zelfs ‘uitermate verwerpelijk’. ‘Ze leiden tot een cultuur van eigenrichting, van wildwest in de samenleving’, aldus Duyvendak. Hij werd bijgestaan door partijleider Femke Halsema, die GroenLinks al langer een wat keuriger, liberaler en regeringsrijpe kant op leidt.
GroenLinks-prominenten als Europarlementariër Joost Lagendijk, de Amsterdamse wethouder Maarten van Poelgeest en senator Leo Platvoet kwamen de afgelopen dagen in het geweer: heel veel GroenLinksers hebben een actieverleden en hun illegale acties zijn niet per definitie fout. De actievoerders die in de jaren tachtig aan de zijde van Duyvendak meevochten tegen apartheid of kerncentrales gaan nog een stapje verder. ‘We zijn juist trots op die acties’, aldus journalist Jo van der Spek.
‘Het gros van de mensen die ik uit die tijd ken, staat nog steeds pal voor hun daden’, zegt ook Kees Biekart, één van de oprichters van Bluf! ‘Er werd door bijna iedereen wel een grens getrokken bij geweld tegen personen. Daar werd intern volop over gediscussieerd, ook in Bluf!. Daarom is een oproep tot het afleggen van rekenschap ook zo vreemd.’
Kerncentrales
Eric Duivenvoorden, de historicus van de kraakbeweging: ‘We moeten wel de context in de gaten houden. Er was in Nederland anderhalf jaar een brede maatschappelijke discussie geweest over kerncentrales met als uitkomst dat we die niet wilden. Toen bleken achter de rug van iedereen om, ook van de Tweede Kamer, ambtenaren toch plannen te maken voor die centrales. Is een inbraak om dat boven water te krijgen dan ongeoorloofd? Zo’n actie ondersteunt eerder de democratie dan dat die wordt ondermijnd.’
Margreet Simons gaat zelfs zo ver om de brandstichtingen bij de Makro van de anonieme Revolutionaire Anti-Racistische Actie (RaRa) goed te praten, waar ze overigens zelf niet bij betrokken was. Het bedrijf had vestigingen in Zuid-Afrika. ‘Het is heftig wat daar is gebeurd, maar laten we wel wezen: het heeft wel effect gehad. Bedrijven krabden zich achter de oren. Begin jaren negentig kwam Mandela vrij. Ik ga die acties niet afkeuren.’ Maar er hadden toch mensen kunnen omkomen? ‘De acties werden van tevoren aangekondigd, dus die kans was klein’, zegt Simons. ‘Ik ben wel altijd tegen geweld op personen geweest, zoals de bom bij het huis van Kosto.’
Brandende lappen
Simons vindt dat Duyvendak zich nu ten onrechte persoonlijk verantwoordelijk voelt voor de brandende lappen die in 1985 door de brievenbus van een topambtenaar van Economische Zaken zijn gegooid. In Bluf! was even daarvoor zijn adres gepubliceerd. ‘Ik begrijp het wel: Wijnand heeft als Kamerlid dagelijks met ambtenaren te maken. Maar hij heeft zelf geen brand gesticht. Wijnands beslissing om op te stappen, is overhaast.’ Biekart: ‘Wijnand is in een paar dagen tijd enorm onder druk gezet. Ik wil hem over een paar weken nog wel eens horen.’ Duivenvoorden: ‘Hij is het spoor bijster. De veroordeling van de acties is niet des Wijnands.’
1. Valse stelling. Hij roept NIET EENS op tot geweld.quote:Op zondag 17 augustus 2008 09:52 schreef Klopkoek het volgende:
Opmerkelijk commentaar van Vrij Nederland
[..]
Moeten dit soort columns kunnen? Eigenlijk roept VN hier gewoon op tot geweld en ongehoorzaamheid. Ik heb reeds al eerder mijn grieven geuit over de haatterreurcampagnes van GeenStijl, Vrij Nederland doet nu ongeveer hetzelfde maar in nettere bewoordingen.
Stelling: het oproepen tot geweld en ongehoorzaamheid dient bestraft te worden.
Doe even normaal joh. Ik schrijf hier wat in de VK van vandaag staat.quote:Op maandag 18 augustus 2008 14:16 schreef SuikerVuist het volgende:
Misschien omdat er geen bewijs geleverd is? Scan dat papieren krantenbericht of zeik niet.
Dat denk ik nou ook.quote:Op zondag 17 augustus 2008 20:17 schreef Schadenfreude het volgende:
Was Duyvendak een vent geweest, dan had hij zich na de publicatie (doel bereikt) vrijwilllig bij de politie gemeld (bestraffing). Dan was juridisch gezien de kous af geweest met een paar weken cel en was zijn actie min of meer gelegitimeerd. Dat heeft hij echter niet gedaan. Had hij wel aan deze voorwaarde voldaan dan was de inbraak volgens de auteurs van zowel dit artikel als het artikel uit de OP toelaatbaar geweest.
Ik ook wel. Ze hadden zich gewoon op moeten laten pakken.quote:
Dan laat je wel zien dat je het niet eens bent met de regering en je geeft de bevolking de kans om de zaak van verschillende kanten te bekijken.quote:Op maandag 18 augustus 2008 16:35 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik ook wel. Ze hadden zich gewoon op moeten laten pakken.
Ik ben het er niet mee eens dat je niet ongehoorzaam mag of kan zijn. Maar ik ben er wel voor dat je de consequenties dan maar neemt, dat ging in de kringen waar ik een beetje rondhing ook zo. Die luitjes zaten regelmatig vast en daar had ik veel respect voor.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |