Moeten dit soort columns kunnen? Eigenlijk roept VN hier gewoon op tot geweld en ongehoorzaamheid. Ik heb reeds al eerder mijn grieven geuit over de haatterreurcampagnes van GeenStijl, Vrij Nederland doet nu ongeveer hetzelfde maar in nettere bewoordingen.quote:Duyvendak had gelijk
16-08-2008
Door Emile Fallaux
In 1982 was ik als eindredacteur van het VPRO-televisieprogramma BGTV verantwoordelijk voor de uitzending waarin Wijnand Duyvendak geheime documenten toonde die hij en zijn kameraden van de anti-militaristische actiegroep Onkruit hadden ontvreemd uit het PMC (Provinciaal Militair Commando) in Amsterdam.
Die aardige slimme jongen bewees, vond ik, de democratie een dienst met die openbaarmaking. De militaire top kwam uit die stukken naar voren als een paranoïde staatsapparaat. Net als zijn Amerikaanse grote broer zag het overal het Rode Gevaar, en het maakte geen onderscheid tussen communisten, anarchisten en sociaal-democraten. Mochten de Russen komen, dan moesten zo’n beetje alle spraakmakende linkse Nederlanders worden vastgezet, dat waren potentiële collaborateurs van de vijand.
De halve redactie van Vrij Nederland stond op de lijst. Krankzinnig, voor wie de oorsprong en aard van dit blad kent. De militaire top was staatsgevaarlijk, vond Duyvendak. En ik gaf hem gelijk. In die tijd, op het hoogtepunt van de Koude Oorlog en midden in de hollanditis tegen de kruisraketten, was het onmogelijk om dergelijke geheimen met legale middelen boven water te krijgen. De inbraak van Onkruit was een gerechtvaardigde methode, in het algemeen belang. Wat is Wijnand Duyvendak dezer dagen verschrikkelijk paniekerig. Wat is er gebeurd met die standvastige jongen van toen, dat hij nu afstand neemt van zijn daden? Het zal de politieke biotoop wel zijn, daarin gaat een mens vanzelf schipperen en schuiven. Jammer.
Geweld: ja.quote:Op zondag 17 augustus 2008 09:52 schreef Klopkoek het volgende:
Stelling: het oproepen tot geweld en ongehoorzaamheid dient bestraft te worden.
Goed dat Ghandi niet in Nederland is dan, anders werd die volgens deze stelling ook nog vastgezet, met zijn geweldloze ongehoorzaamheid.quote:Op zondag 17 augustus 2008 09:52 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het is natuurlijk gewoon een hele slechte column, aangezien deze op een gebeurtenis in gaat uit het verleden van duijvendak die totaal niet aan de orde was in de commotie van de afgelopen week. Het is bedoeld om hem kennelijk een hart onder de riem te steken en daarbij was het kennelijk nodig om te spreken over een andere actie van duijvendak.quote:
Niet helemaal mee eens. Het bedreigen van ambtenaren is van een andere orde en onvergelijkbaar, dat klopt. Maar in feite stond zijn positie al onder druk toen bekend werd dat hij had ingebroken bij EZ. Dat gegeven is in zekere zin wél vergelijkbaar met hetgeen wat in de column van VN staat en ook recentelijk in Nova kort werd besproken. Namelijk: inbreken om de leugenachtigheid en hypocrisie van het overheidsapparaat aan te tonen.quote:Het is natuurlijk gewoon een hele slechte column, aangezien deze op een gebeurtenis in gaat uit het verleden van duijvendak die totaal niet aan de orde was in de commotie van de afgelopen week. Het is bedoeld om hem kennelijk een hart onder de riem te steken en daarbij was het kennelijk nodig om te spreken over een andere actie van duijvendak.
Waardeloos.
Het staat in ieder geval vast dat duijvendak mede verantwoordelijk is voor het plaatsen van oproepen tot geweld tegen bepaalde ambtenaren, die ook hebben geleid tot bedreigingen.quote:Op zondag 17 augustus 2008 10:35 schreef Klopkoek het volgende:
Als de beschuldigingen van De Telegraaf waar zijn dat Duyvendak geweld gebruikte dan vind ik dat uiteraard te ver gaan.
Er was geen oproep tot ongehoorzaamheid en nog veel minder een oproep of een rechtvaardiging van geweldquote:Op zondag 17 augustus 2008 09:52 schreef Klopkoek het volgende:
Opmerkelijk commentaar van Vrij Nederland
[..]
Moeten dit soort columns kunnen? Eigenlijk roept VN hier gewoon op tot geweld en ongehoorzaamheid. Ik heb reeds al eerder mijn grieven geuit over de haatterreurcampagnes van GeenStijl, Vrij Nederland doet nu ongeveer hetzelfde maar in nettere bewoordingen.
Zijn positie stond niet zo zeer onder druk vanwege de inbraak bij EZ (beter: zijn betrokkenheid daarbij), maar vanwege het feit dat hij EN daarmee leek te kokketeren EN daarover gelogen had.quote:Op zondag 17 augustus 2008 10:40 schreef Klopkoek het volgende:
Niet helemaal mee eens. Het bedreigen van ambtenaren is van een andere orde en onvergelijkbaar, dat klopt. Maar in feite stond zijn positie al onder druk toen bekend werd dat hij had ingebroken bij EZ. Dat gegeven is in zekere zin wél vergelijkbaar met hetgeen wat in de column van VN staat en ook recentelijk in Nova kort werd besproken. Namelijk: inbreken om de leugenachtigheid en hypocrisie van het overheidsapparaat aan te tonen.
Als het waar is: ja.quote:Staat daarmee niet ook al vast dat hij (veel) te ver is gegaan?
Hij heeft dat toegegeven, dus dat staat wel vast.quote:
Daar ben ik het wel mee eens. Ik heb overigens niets vernomen over Telegraaf en GeenStijl die het adres van duijvendak hebben gepubliceerd. Heb je een link daarvan? Want dat zou ik inderdaad belachelijk vinden.quote:Maar goed: mijn punt is eigenlijk dat de media nog terughoudender moeten zijn in dit soort zaken dan de burgers zelf. Ik kan dus enige sympathie voor Duyvendak opbrengen maar vind tegelijkertijd dat de media verantwoord hier mee om moeten gaan. Niet verantwoord is in mijn ogen het verder aanmoedigen van dit soort ondernemingen of juist -compleet tegendraads- keihard terugmeppen zoals De Telegraaf en, ja alweer, GeenStijl hebben gedaan door het adres van Duyvendak zélf prominent te publiceren.
http://www.ad.nl/binnenla(...)leden_Duyvendak.htmlquote:Wel hekelde hij het feit dat de site Geen Stijl en de Telegraaf onlangs zijn adres hebben gepubliceerd. ,,Zij maken zich nu schuldig aan iets waarvan ze mij beschuldigen, terwijl ik het niet heb gedaan en het bovendien twintig jaar geleden al heb veroordeeld,'' aldus Duyvendak.
Het enige verschil is dat in Bluf ook meteen werd opgeroepen tot geweld.quote:Op zondag 17 augustus 2008 10:57 schreef Klopkoek het volgende:
Maar zoals wel vaker in dit land worden er met twee maten gemeten.
Ik heb geen idee, wist niet eens dat er bedreigers van Melkert bekend waren. Overigens is vorige week een bedreiger van Wilders naar ik meen vrijgesproken, dus bedreigen is kennelijk stukken minder illegaal dan gedacht.... (ken de uitspraak niet, dus ik loop voor de fanfare uit, maar het viel mij op).quote:Zijn eigenlijk al de bedreigers van Melkert achter slot en grendel gezet?
Ik heb vanuit het buitenland het nieuws maar half kunnen volgen maar als ik De Telegraaf zo af en toe las dan zag ik dat ze vooral tamtam maakten over het feit dat hij een inbreker is en volgens hen achter slot en grendel hoort.quote:Op zondag 17 augustus 2008 10:48 schreef DS4 het volgende:
[..]
Zijn positie stond niet zo zeer onder druk vanwege de inbraak bij EZ (beter: zijn betrokkenheid daarbij), maar vanwege het feit dat hij EN daarmee leek te kokketeren EN daarover gelogen had.
Je praat dat soort gedrag van de overheid en Shell (heeft Duyvendak ook ooit eens bij ingebroken, met succes) nog goed ook?quote:Die inbraak waar de column over gaat was lang en breed bekend, daar heeft duijvendak ook (gedwongen) verantwoording over afgelegd en nooit over kunnen liegen. Het was ook niet het probleem.
Komt nog bij dat stukken waaruit blijkt dat het leger ingezet kan worden tegen eigen inwoners gevoeliger liggen dan stukken waaruit blijkt met welke strategie de regering kerncentrales er door wilde drukken (dat men dat wilde, was duidelijk, ook voordat die papieren boven tafel kwamen en een kabinet die plannen heeft die tegen de wens van volk en volksvertegenwoordiging in gaan is gebruikelijk, sterker nog, dat heeft ieder kabinet denk momenteel aan de HRA).
Heb het nog nagezocht maar kan er niets over vinden. Het bedreigen van ambtenaren ontkent hij ten stelligste.quote:Op zondag 17 augustus 2008 10:53 schreef DS4 het volgende:
[..]
Hij heeft dat toegegeven, dus dat staat wel vast.
Nee, dat lees ik toch echt niet. VN plaats de wat vreemde rel in historisch perspectiefquote:Op zondag 17 augustus 2008 09:52 schreef Klopkoek het volgende:
Opmerkelijk commentaar van Vrij Nederland
[..]
Moeten dit soort columns kunnen? Eigenlijk roept VN hier gewoon op tot geweld en ongehoorzaamheid.
Dat laatste klopt. Maar ik formuleerde aldus: Het staat in ieder geval vast dat duijvendak mede verantwoordelijk is voor het plaatsen van oproepen tot geweld tegen bepaalde ambtenaren Hij zat in de redactie, dus dat maakt je m.i. mede verantwoordelijk en duijvendak accepteert dat ook. Zoals hij in een interview bij BNR aangaf kon hij zich nu niet meer voorstellen dat hij dat indertijd heeft gedaan:quote:Op zondag 17 augustus 2008 11:10 schreef Klopkoek het volgende:
Heb het nog nagezocht maar kan er niets over vinden. Het bedreigen van ambtenaren ontkent hij ten stelligste.
De Telegraaf houdt het bij dit soort zaken graag "simpel". Dat verkoopt beter.quote:Op zondag 17 augustus 2008 11:09 schreef Klopkoek het volgende:
Ik heb vanuit het buitenland het nieuws maar half kunnen volgen maar als ik De Telegraaf zo af en toe las dan zag ik dat ze vooral tamtam maakten over het feit dat hij een inbreker is en volgens hen achter slot en grendel hoort.
Er is een moment voor het debat. Voorafgaand daaraan moeten bestuurders de vrijheid hebben om plannen te maken zonder deze maar altijd te bespreken. Deels om eerst zelf een mening te kunnen vormen. Deels om je goed voor te bereiden. Deels om het politieke spel te kunnen spelen.quote:Je praat dat soort gedrag van de overheid en Shell (heeft Duyvendak ook ooit eens bij ingebroken, met succes) nog goed ook?
Nee .. dat oproepen tot geweld staat niet vast...uit onderstaande quote kan ik afleiden dat het een oproepen tot stalken is....maar een oproepen tot geweld is het niet..Vermoedelijk was het ook niet de intentie van de schrijver en de redacteurs die instemden met deze tekst uit 1985.. :quote:Op zondag 17 augustus 2008 11:17 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat laatste klopt. Maar ik formuleerde aldus: Het staat in ieder geval vast dat duijvendak mede verantwoordelijk is voor het plaatsen van oproepen tot geweld tegen bepaalde ambtenaren
http://www.nrc.nl/binnenl(...)n_speelde_op_de_man_quote:Het krakersblad Bluf! publiceerde op 11 juli 1985 gestolen documenten van het ministerie van Economische Zaken. De stukken gingen over plannen voor kerncentrales. Ook werd een lijstje geplaatst met namen en adresgegevens van onder anderen zes ambtenaren, met de oproep: „Verstoor de rust van deze onruststokers.” Wijnand Duyvendak was destijds redacteur bij Bluf!. Hij stelt nu in een reactie: „Ik heb spijt van deze publicaties, en vooral van het bekendmaken van adressenlijsten van ambtenaren. Ik heb hiervoor de heer Verberg in een brief mijn excuses aangeboden.” Dat er bij Verberg brand is gesticht vindt hij „schokkend”. Hij wist niet dat dit is gebeurd. „Ik heb na 1988 afstand genomen van dit soort actiemethodes. [...] Ik heb in 1996 in Het Parool – op het moment dat dit feit nog niet verjaard was – zelf opgebiecht dat ik verantwoordelijk was voor deze publicatie. Mijn verantwoordelijkheid voor publicatie van de adreslijsten is vanaf dat moment publieke informatie.”
Een krant mag daar zijn mening over geven natuurlijk maar wat moet je van Duyvendak denken die onderdeel geworden is van het systeem waar hij zo tegen was?quote:Op zondag 17 augustus 2008 10:35 schreef Klopkoek het volgende:
Ikzelf vind Duyvendak op sommige punten een held. Aantonen dat de overheid de kluit belazerd en stiekem toch bezig is met het ontwerpen en bouwen van kerncentrales.... dat verdient een lintje. Aantonen dat documenten van het leger reppen over dat je militairen tegen de eigen bevolking mag inzetten... verdient ook een lintje.
Als de beschuldigingen van De Telegraaf waar zijn dat Duyvendak geweld gebruikte dan vind ik dat uiteraard te ver gaan.
Maar goed, dat doet er nu even niet echt toe. Het lijkt me dat het niet moet kunnen dat media dergelijke actie, die naar het anarchisme neigen, gaat verheerlijken. Ik zie dat los van elkaar: misschien is Duyvendak een held maar het is niet aan de media om het nog even aan te gaan wakkeren.
Ik heb die aflevering van Bluf onder ogen gehad. Er staat dat de adressen worden gegeven onder het motto: "inbreken kan iedereen". Inbraak is een geweldsdelict...quote:Op zondag 17 augustus 2008 11:58 schreef Bluesdude het volgende:
Nee .. dat oproepen tot geweld staat niet vast...uit onderstaande quote kan ik afleiden dat het een oproepen tot stalken is....maar een oproepen tot geweld is het niet..Vermoedelijk was het ook niet de intentie van de schrijver en de redacteurs die instemden met deze tekst uit 1985.. :
" Verstoor de rust van deze onruststokers.”
Die heeft ook terecht een trap onder zijn reet gehad. Hier op fok, bij de PvdA Amsterdan en bij Rover.quote:wat die roverhoofdman van de week op fok schreef was wel oproepen tot geweld...als pr-man/woordvoerder van ROVER heeft hij zichzelf ongeschikt gemaakt
Nog zo iemand die duijvendak verwijt dat hij later zich aan de wet is gaan houden...quote:Op zondag 17 augustus 2008 12:03 schreef Colnago het volgende:
maar wat moet je van Duyvendak denken die onderdeel geworden is van het systeem waar hij zo tegen was?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |