abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60902877
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 17:11 schreef Reya het volgende:

Wacht...is die oproep nou gepubliceerd in Bluf! of in het blad van Onkruit?
Bluf.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  zondag 17 augustus 2008 @ 17:15:36 #53
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_60902914
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 16:18 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ziet er niet uit als een doodsbedreiging zoals de Telegraaf suggereerde
Wél!
Verstoor de rust = verbrand hun huizen!
Sorry, inkopper .
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_60903014
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 16:24 schreef DS4 het volgende:

[..]

Klopt, maar van het een kom je op het ander.
Maar dat is een andere, veel algemenere discussie, lijkt me.
TS zegt dat VN bij monde van Fallaux oproept tot geweld en ongehoorzaamheid. Misschien zie ik iets over het hoofd, maar ik vraag me af waar TS dat op stoelt adhv de text van Fallaux.
I´m back.
pi_60903019
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 16:18 schreef Klopkoek het volgende:

Ziet er niet uit als een doodsbedreiging zoals de Telegraaf suggereerde
Waar lees jij die suggestie precies?

Duyvendak zette aan tot bedreiging

Den Haag - GroenLinks-Kamerlid Wijnand Duyvendak was in 1985 ook indirect betrokken bij bedreigingen en intimidaties aan het adres van topambtenaren van het ministerie van Economische Zaken.

Onder zijn leiding publiceerde het actieblad Bluf op 11 juli 1985 een lijst met de namen, adressen en telefoonnummers van zes topambtenaren met de oproep: "Verstoor de rust van deze onruststokers." De lijst was buitgemaakt bij de inmiddels beruchte inbraak op het ministerie, waarvan Duyvendak vorige week opbiechtte dat hij erbij betrokken was.

Ruiten ingegooid

De oproep in Bluf, onderdeel van een keiharde strijd tegen kernenergie, resulteerde in telefonische bedreigingen en intimidaties van de ambtenaren van de directie elektriciteit en kernenergie. Bij één van hen werden de ruiten met stenen ingegooid, zo blijkt uit de publicatie Dertig Jaar Energiebeleid van instituut Clingendael uit 2005.

"Dat leidde tot bedreigingen bij mij aan huis en bij mijn collega's. Ook zijn er bij mij ruiten ingegooid. Ik ben ook een keer, om het gevaar te keren, op een zaterdagavond met een hockeystick naar buiten gegaan", aldus een van de ambtenaren in de Clingendael-uitgave. Ook zouden de huizen van de ambtenaren zijn voorzien van beveiligingsvoorzieningen, werd er in de straten gesurveilleerd en werd de scholen van hun kinderen gevraagd waakzaam te zijn. Duyvendak zegt helemaal niets te maken hebben gehad met de feitelijke bedreigingen en kan zich die ook niet herinneren, maar geeft toe betrokken te zijn geweest bij het prijsgeven van de namenlijst in Bluf.
  zondag 17 augustus 2008 @ 17:37:06 #56
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_60903290
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 17:22 schreef DS4 het volgende:

[..]

Waar lees jij die suggestie precies?

Duyvendak zette aan tot bedreiging

Den Haag - GroenLinks-Kamerlid Wijnand Duyvendak was in 1985 ook indirect betrokken bij bedreigingen en intimidaties aan het adres van topambtenaren van het ministerie van Economische Zaken.

Onder zijn leiding publiceerde het actieblad Bluf op 11 juli 1985 een lijst met de namen, adressen en telefoonnummers van zes topambtenaren met de oproep: "Verstoor de rust van deze onruststokers." De lijst was buitgemaakt bij de inmiddels beruchte inbraak op het ministerie, waarvan Duyvendak vorige week opbiechtte dat hij erbij betrokken was.

Ruiten ingegooid

De oproep in Bluf, onderdeel van een keiharde strijd tegen kernenergie, resulteerde in telefonische bedreigingen en intimidaties van de ambtenaren van de directie elektriciteit en kernenergie. Bij één van hen werden de ruiten met stenen ingegooid, zo blijkt uit de publicatie Dertig Jaar Energiebeleid van instituut Clingendael uit 2005.

"Dat leidde tot bedreigingen bij mij aan huis en bij mijn collega's. Ook zijn er bij mij ruiten ingegooid. Ik ben ook een keer, om het gevaar te keren, op een zaterdagavond met een hockeystick naar buiten gegaan", aldus een van de ambtenaren in de Clingendael-uitgave. Ook zouden de huizen van de ambtenaren zijn voorzien van beveiligingsvoorzieningen, werd er in de straten gesurveilleerd en werd de scholen van hun kinderen gevraagd waakzaam te zijn. Duyvendak zegt helemaal niets te maken hebben gehad met de feitelijke bedreigingen en kan zich die ook niet herinneren, maar geeft toe betrokken te zijn geweest bij het prijsgeven van de namenlijst in Bluf.
Oké, geen doodsbedreigingen maar er wordt wel gesuggereerd dat er een directe oproep staat tot bedreiging.

Ik vind dát trouwens niet goedpraten (itt de inbraken) maar er wordt gewoon weer met twee maten gemeten. Telegraafdochter GeenStijl voert wekelijks dergelijke terreurcampagnes uit, door adressen en hyvesgegevens te publiceren/linken.
Maarja, het gaat om links he? Dan is alles geoorloofd om ze kapot te maken.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 17 augustus 2008 @ 17:38:02 #57
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_60903304
Artikeltje van een paar jaar terug:
quote:
Meer instellingen onder Wet openbaarheid bestuur
Gepubliceerd: 9 mei 2006 00:00 | Gewijzigd: 9 mei 2006 14:55
Door onze redacteuren Joost Oranje en Jos Verlaan
Den Haag, 9 mei. In de toekomst moeten meer overheidsorganen dan nu onder een wet vallen die deze organisaties verplicht om informatie te verstrekken. Wel blijven weigeringsgronden van kracht.Dat blijkt uit het voorontwerp Algemene wet overheidsinformatie dat in opdracht van minister Pechtold (Bestuurlijke Vernieuwing, D66) is opgesteld. Deze wet moet de huidige Wet openbaarheid bestuur (WOB) vervangen die sinds 1980 de informatieverstrekking van de overheid regelt.

In de nieuwe wet worden ook instanties die nu niet of deels onder de WOB vallen, verplicht om informatie te verstrekken, zoals toezichthouders als De Nederlandsche Bank of de Autoriteit Financiële Markten. Ook convenanten die bestuursorganen met het bedrijfsleven of organisaties sluiten, worden in principe openbaar. Dit geldt voor uitspraken van tuchtcolleges en subsidiebeschikkingen. Adviezen van de Raad van State over wetsvoorstellen worden openbaar voordat de ministerraad daar definitief over heeft besloten. Nu worden die adviezen pas openbaar als het kabinet besluit het wetsvoorstel naar het parlement te sturen.

Pechtold kondigde eind vorig jaar een herziening van de WOB aan. Aanleiding was onder meer een evaluatie door de Tilburgse universiteit, waaruit bleek dat de wet niet goed functioneert. Zo worden er in de praktijk relatief weinig verzoeken om openbaarheid gehonoreerd en reageert de overheid vaak traag op verzoeken.

De nieuwe voorstellen, die later deze maand met belanghebbenden zullen worden besproken, zijn volgens WOB-deskundige R. Vleugels nauwelijks een verbetering: „Het lijkt heel wat. Maar procedures voeren wordt ingewikkelder gemaakt, terwijl de weigeringsgronden zijn toegenomen. Deze voorstellen maken het complexer, zowel voor de ambtenaren als de verzoekers”, aldus Vleugels.
Inbraken bij bedrijven of overheidsinstellingen zijn soms zo slecht nog niet.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_60903407
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 17:37 schreef Klopkoek het volgende:

Oké, geen doodsbedreigingen maar er wordt wel gesuggereerd dat er een directe oproep staat tot bedreiging.
Inbraak lijkt mij voor velen bedreigend. Er staat zelfs uitdrukkelijk dat hij er indirect bij betrokken zou zijn. Ik vond het stuk inhoudelijk dus niet onjuist (een mening die Femke, zo gaf ze aan, deelt).
quote:
Ik vind dát trouwens niet goedpraten (itt de inbraken) maar er wordt gewoon weer met twee maten gemeten. Telegraafdochter GeenStijl voert wekelijks dergelijke terreurcampagnes uit, door adressen en hyvesgegevens te publiceren/linken.
Hyvesgegevens zie ik het probleem niet van, dat doe je zelf en ik kan ook zoeken in hyves (daarvoor heb je een computer + internetverbinding nodig). Het publiceren van adressen houdt ik dan weer niet van, maar ook daar is nog wel een verschil in de context.
quote:
Dat vind ik dan weer een calimero opmerking. De persoon die een grappig bedoelde, maar van wansmaak getuigende, oproep deed om Femke Halsema's huis in de fik te steken, of iets van die strekking heeft ook de gevolgen daarvan mogen aanvaarden.
pi_60903472
Dat vind ik dan weer een calimero opmerking. De persoon die een grappig bedoelde, maar van wansmaak getuigende, oproep deed om Femke Halsema's huis in de fik te steken, of iets van die strekking heeft ook de gevolgen daarvan mogen aanvaarden.

En dat was een PVDA`mannetje ;-)
pi_60903530
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 17:48 schreef detlevico het volgende:

En dat was een PVDA`mannetje ;-)
Het komt in de beste families voor...
  zondag 17 augustus 2008 @ 17:55:27 #61
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_60903592
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 17:10 schreef Schadenfreude het volgende:
In het artikel in de OP wordt met geen woord gerept over geweld, laat staan dat het woord goedgekeurd. Er is wel sympathie voor de inbraak, omdat daarmee het (vermeende) paranoÏde gedrag van de staat aan de kaak wordt gesteld. De volgende qoute vond ik opvallen in dat verband:
[..]

Overigens schreef Elsbeth Etty in nrc.next een opiniestuk waarin zij de inbraak (en in algemenere zin ongehoorzaamheid tegenover de overheid) tot op zekere hoogte goedkeurde. Kan het helaas niet meer vinden, maar was de moeite waard. Het kwam er op neer dat een dergelijke actie aan 7 voorwaarden moet voldoen (o.a. geweldloosheid, boetedoening (straf uitzitten))
quote:
Van het ene uiterste naar het andere
In mijn herinnering was het wel een aardige stunt, de onthullingen in 1985 van een groepering genaamd ‘De wraak van jonkheer mr. De Brauw’ over het bestaan van plannen op het ministerie van Economische Zaken voor de bouw van nieuwe kerncentrales.

Een jaar eerder was De Brauw, oud-minister van DS’70, overleden. Moeizaam had de man – het tegendeel van een linkse rakker – de laatste jaren van zijn leven gewijd aan de slepende Brede Maatschappelijke Discussie over kernenergie. De uitkomst van deze BMD was tweeledig: Nederland moest even niets meer hebben van kernenergie, maar ook niet van een oeverloze inspraakronde die alleen maar bedoeld was om te sussen en tijd te rekken.

Een groepje onverlaten had de bewijzen voor de onzinnigheid van die hele BMD gepikt en vervolgens breed uitgemeten – de via inbraak en heling verkregen informatie werd met belangstelling en met weinig ethische mitsen en maren door de gevestigde media overgenomen.

De actie was uiteraard strafbaar. In de jaren zeventig is menige poging ondernomen om de rechterlijke macht ertoe te bewegen geweldloze maar illegale politieke acties niet wederrechtelijk te verklaren. Maar in het bekendste voorbeeld – het massale proces tegen de bezetters van het Maagdenhuis in 1969 – had het Amsterdamse Gerechtshof hier al korte metten mee gemaakt. In een democratische samenleving, sprak het Hof vermanend, is het onduldbaar dat burgers een doel nastreven met schending van door de strafwet beschermde rechtsbelangen.

Uiteraard – maar dat weerhield demonstranten er zelden van een demonstratieverbod te overtreden, de vakbonden zorgden met stakingen voor de intrekking van wettelijke beperkingen van het stakingsrecht, Vietnam-activisten smokkelden deserteurs de grens over, feministen bezetten om het recht op abortus te verdedigen de abortuskliniek in Bloemenhove, et cetera. Deze typen illegale acties mag je, ook in retrospectief, niet over één kam scheren met het geweld waartoe sommige krakers en milieuactivisten eind jaren tachtig vervielen. Toch gebeurt dat, ook door spijtoptanten in GroenLinks.

Alles wat zich buiten de wettelijke kaders beweegt heet tegenwoordig terrorisme. Dat is een mooi succes van het terrorisme. De zelfkastijding van GroenLinks over het ‘actieverleden’ van het Tweede Kamerlid Wijnand Duyvendak wegens zijn betrokkenheid bij de inbraak in 1985 is zo bezien meer dan een zomerrelletje, het lijkt een symptoom van de veranderingen in het politieke klimaat.

Fractievoorzitter Femke Halsema van GroenLinks verzekert: „Ik vind dat acties altijd binnen de grenzen van de wet dienen te blijven.” Altijd? En Martin Luther King dan, en Gandhi dan? GroenLinks gooit met deze formulering het leerstuk van de burgerlijke ongehoorzaamheid het raam uit. Nu is dat, toegegeven, een ingewikkeld begrip. De term is gemunt door Henry David Thoreau in zijn beroemde essay Civil Disobedience uit 1849: de burger mag nooit zijn geweten ondergeschikt maken aan de wet of uitleveren aan de wetgever. „Why has every man a conscience, then?”
Maar waar liggen de grenzen?

Het kan toch niet waar zijn dat Femke Halsema het recht van een individu of groep ontkent om verzet tegen de overheid te bieden als de staat zelf bron van onrecht is. Het kan niet waar zijn dat zij de staat en het recht aan elkaar gelijk stelt. Tenzij zij ervan uit zou gaan dat de staat per definitie gerechtvaardigd is.

In een democratische rechtsstaat is het onderscheid van belang tussen protestvormen die uitgaan van de erkenning van de legitimiteit van het heersende gezag en vormen die de legitimiteit van het gezag ontkennen. In 1972 plaatste jurist en socioloog Kees Schuyt in zijn proefschrift (Recht, orde en burgerlijke ongehoorzaamheid) burgerlijke ongehoorzaamheid halverwege een schaal die gaat van legale protestvormen zoals petities tot en met revolutie. Hij noemt een aantal kenmerken die in zekere zin ook als criteria voor de toelaatbaarheid van illegale acties kunnen dienen. De acties moeten bijvoorbeeld gewetensvol zijn, geweldloos, er moet een samenhang bestaan tussen de actievorm en de doelstelling, de actievoerders moeten weloverwogen en openlijk te werk gaan, bereid zijn zich aan arrestatie en bestraffing bloot te stellen, legale middelen moeten zijn uitgeput, de rechten van anderen moeten in acht worden genomen.

Het is duidelijk dat de actie van ‘De wraak van jonkheer mr. De Brauw’ in 1985 aan een aantal van deze criteria niet voldeed. De kompanen van Duyvendak gingen mogelijk gewetensvol, zeker geweldloos, ongetwijfeld weloverwogen te werk, hun doel (opening van zaken) stond in verband met de illegale handeling (inbraak), zij brachten voor zover bekend anderen geen schade toe. Maar zij gingen niet openlijk te werk, meldden zich niet als daders en ontliepen bestraffing.

Dat geeft meer reden tot zelfreflectie voor Wijnand Duyvendak dan de nu door hem geformuleerde zelfkritiek dat de actie „contraproductief” was, die slechts een instrumentele en opportunistische denkwijze verraadt. Er is dus wel iets te zeggen voor de verklaring van Halsema (boetvaardig overgenomen door Duyvendak) dat de inbraak uit 1985 „moreel en politiek onacceptabel” was. De wrekers van De Brauw hadden gewoon wat flinker moeten zijn.

Als nu echter het zondebesef van GroenLinks leidt tot een smeekbede om een Brevet van Braafheid, is dat het andere uiterste. En dat is al evenmin politiek en moreel acceptabel. Want wie anders dan GroenLinks kan de taak op zich nemen nieuwe generaties bij te brengen dat er óók een noodzaak kan bestaan tot zinvol en ernstig verzet tegen onrecht, als doel en middelen proportioneel zijn, zelfs als de wetgever dat illegaal verklaart? Of omgekeerd: wie zal onbesuisde actievoerders, die hun geweten volgen, met moreel gezag kunnen aanwijzen waar de grenzen liggen?

Duyvendak zat in 1985 fout, maar nu zit hij samen met Halsema fouter: nu noemen zij de gehoorzaamheid aan de wet onvoorwaardelijk. Daarmee ontkent GroenLinks de rechtvaardiging die John Rawls gaf van burgerlijke ongehoorzaamheid in een democratische samenleving: een uiting van ongehoorzaamheid aan de wet binnen de grenzen van trouw aan de rechtsstaat.

Een dergelijk gewetensvol activisme hoort voor GroenLinks het erfgoed te zijn, een zuiver wetspositivisme zou het laatste onderscheid met de PvdA of D66 tenietdoen.
Vooral de ondersteepte zin raakt aan mijn denkkader, hoe ik er tegenaan kijk. Deze afrekening past in het politiek autoritaire klimaat van vandaag de dag.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_60903645
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 09:52 schreef Klopkoek het volgende:
Opmerkelijk commentaar van Vrij Nederland
[..]

Moeten dit soort columns kunnen? Eigenlijk roept VN hier gewoon op tot geweld en ongehoorzaamheid. Ik heb reeds al eerder mijn grieven geuit over de haatterreurcampagnes van GeenStijl, Vrij Nederland doet nu ongeveer hetzelfde maar in nettere bewoordingen.

Stelling: het oproepen tot geweld en ongehoorzaamheid dient bestraft te worden.
Wie leest dan ook de Vrij Nederland?

Elsevier is voor de gesofisticeerden .
I feel kinda Locrian today
pi_60903713
Er zou eigenlijk een onderzoek moeten komen of er meer ala duyvendak in de politiek zitten.
Maar ik had gelezen dat Balkenende daar niet aan wou,vreemd eigenlijk.............
Of zou dan groenlinks,sp en de pvda uitgedund worden?????????
pi_60903775
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 18:02 schreef detlevico het volgende:
Er zou eigenlijk een onderzoek moeten komen of er meer ala duyvendak in de politiek zitten.
Maar ik had gelezen dat Balkenende daar niet aan wou,vreemd eigenlijk.............
Of zou dan groenlinks,sp en de pvda uitgedund worden?????????
Iets zoals indertijd het House Committee on Un-American Activities, bedoel je? .
I´m back.
pi_60903983
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 17:55 schreef Klopkoek het volgende:

Vooral de ondersteepte zin raakt aan mijn denkkader, hoe ik er tegenaan kijk. Deze afrekening past in het politiek autoritaire klimaat van vandaag de dag.
Even naar de kern van wat er wordt betoogd:

Daarmee ontkent GroenLinks de rechtvaardiging die John Rawls gaf van burgerlijke ongehoorzaamheid in een democratische samenleving: een uiting van ongehoorzaamheid aan de wet binnen de grenzen van trouw aan de rechtsstaat.

Een dergelijk gewetensvol activisme hoort voor GroenLinks het erfgoed te zijn

Wat deze goede man derhalve betoogt is dat in de ijver om schade voor de partij te voorkomen Femke en Wijnand een dergelijke formulering gekozen hebben dat het lijkt alsof ook burgerlijke ongehoorzaamheid niet moet mogen.

Nou, ik kan mij niet voorstellen dat Femke en Wijnand dat menen en ook ik zou dat niet durven stellen. Er zijn weldegelijk redenen om burgerlijke ongehoorzaamheid te vertonen, maar:

dat slaat niet op die inbraak (b.v. geen verantwoording afleggen).

dat slaat zeker niet op het publiceren van de namen en adressen.

Het grote probleem is dat Duijvendak veel verder is gegaan dan brugerlijke ongehoorzaamheid en daar ook nog over heeft gelogen, geen verantwoording heeft willen afleggen, enz.

P.s. het deel wat je onderstreepte kan ik plaatsen, maar ben het er niet mee eens. Wel geldt m.i. teveel: regels zijn regels. Dat kun je overdrijven, wat zeg ik: het is gevaarlijk om daar in door te slaan.
pi_60904049
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 17:55 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

[..]

Indien zo, dan begrijp ik je OP dus niet. Ik zie dat Fallaux duidelijk de zaak binnen de tijd plaatst en binnen die tijd (die voor alle partijen nogal paranoïde was) waren de inbraken voor velen een gerechtvaardigde vorm van burgerlijke ongehoorzaamheid. Voorts beweert Fallaux dat het zonde is dat Duyvendak zijn handelingen van toen nu blijkbaar niet meer verdedigt en dat de reden hiervoor wrs inkapseling in het systeem vormt.
Ik zie niet dat Fallaux oproept tot geweld of ongehoorzaamheid, laat staan dat VN dit doet.
I´m back.
pi_60904199
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 18:05 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Iets zoals indertijd het House Committee on Un-American Activities, bedoel je? .
http://nl.wikipedia.org/w(...)-American_Activities
House Committee on Un-American Activities - Wikipediacommissie beladen met het opsporen en stoppen van "on-Amerikaanse activiteiten" zoals communisme en communistische sympatieën.

Zou zeker een goede zaak zijn als de politiek eens werd doorgelicht
Lieden zoals duyvendak horen daar niet thuis.
  zondag 17 augustus 2008 @ 18:47:53 #68
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_60904561
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 18:27 schreef detlevico het volgende:

[..]

House Committee on Un-American Activities - Wikipediacommissie beladen met het opsporen en stoppen van "on-Amerikaanse activiteiten" zoals communisme en communistische sympatieën.

. . .
pi_60905286
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 18:27 schreef detlevico het volgende:

[..]

Je bent voorstander van een politieke zuivering ..
Politici die niet politiekcorrect waren ooit in het verleden krijgen een beroepsverbod..
  zondag 17 augustus 2008 @ 19:25:02 #70
208984 Ziggenmufter
In permanente staat
pi_60905307
"Duyvendak heeft op buitengewoon integere wijze ambtenaren bedreigd en afgeperst."

Die Femke toch.
  zondag 17 augustus 2008 @ 19:30:05 #71
185261 Scaurus
Memento mori
pi_60905414
Klopkoek is weer bezig
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
pi_60905978
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 19:23 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je bent voorstander van een politieke zuivering ..
Politici die niet politiekcorrect waren ooit in het verleden krijgen een beroepsverbod..
Terroristen horen niet thuis in de politiek.
pi_60905989
http://www.wuz.nl/tag/rara
'Wijnand Duyvendak en het RaRa-raadsel ' uit Rotterdam - WUZ.nl

Groen Links-parlementariër Wijnand Duyvendak zat diep in de extreem-linkse actiewereld van de jaren tachtig. Als belangrijke speler in de gewelddadige kraakscene was hij betrokken bij illegale acties van groepen als Onkruit. En veel wijst erop dat hij ook met RaRa te maken had.

Bluf! publiceerde gedetailleerde handleidingen voor het maken van brandbommen, naast tips voor linkse terroristen, zoals: hoe krijg ik mijn manifest sporenvrij bij de media aangeleverd? Er werd 15.000 gulden uitgeloofd voor het vermoorden van de paus. Ook stonden er in Bluf! soms sympathiserende stukken over de RAF, de ETA en de IRA.

Hoe Onkruit zich precies verhield tot RaRa is onduidelijk. Maar er bestond zeker een verband. Bluf!-redacteur Jo van der Spek zegt nu: "RaRa stond op de schouders van Onkruit." Ex-kraker Eric Duivenvoorden beschrijft in zijn boek over de kraakbeweging, Een voet tussen de deur, hoe de groep Onkruit-Amsterdam eind 1984 uiteenviel: "Een deel keert terug naar de grotere en openbare acties, terwijl een ander deel zijn heil zoekt in ondergrondse, door een kleine groep voorbereide aanslagen." In zijn proefschrift over RaRa, Overtuiging en geweld, ziet Frank Buijs, specialist op het gebied van politiek geweld, de brandstichting in de villa van oliehandelaar John Deuss in Berg en Dal, op 5 januari 1985, als het overgangsmoment tussen de inbraken van Onkruit en de terroristische aanslagen van RaRa.

[ Bericht 82% gewijzigd door detlevico op 17-08-2008 20:03:04 ]
pi_60906096
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 19:54 schreef detlevico het volgende:

[..]

Terroristen horen niet thuis in de politiek.

oei.... Bush moet uit de politiek gehaald worden, vind je?
Duyvendak is geen terrorist... vanwaar die leugens?
Zijjn de feiten niet belastend genoeg dan ?
  zondag 17 augustus 2008 @ 20:01:47 #75
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_60906106
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 19:55 schreef detlevico het volgende:
http://www.wuz.nl/tag/rara
'Wijnand Duyvendak en het RaRa-raadsel ' uit Rotterdam - WUZ.nl
Zo, zelf geschreven? .
  zondag 17 augustus 2008 @ 20:02:39 #76
185261 Scaurus
Memento mori
pi_60906131
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 20:01 schreef Bluesdude het volgende:
oei.... Bush moet uit de politiek gehaald worden, vind je?
Bush is geen terrorist.
  zondag 17 augustus 2008 @ 20:03:11 #77
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_60906143
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 20:02 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Bush is geen terrorist.
Dat ligt er maar net aan wie dat bepaalt hè? .
  zondag 17 augustus 2008 @ 20:03:58 #78
197060 SuikerVuist
Arm & Hammer Grammar
pi_60906163
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 17:37 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Appels en peren. Illegaal versus legaal. Bovendien: als je een adres kunt doorlinken is er dus ergens anders al een probleem.

Vind wel dat Duyvendak had kunnen blijven (Spithorst trouwens ook).
  zondag 17 augustus 2008 @ 20:04:52 #79
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_60906183
Heb je geen argumenten Scaurus?
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 17 augustus 2008 @ 20:05:42 #80
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_60906200
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 20:03 schreef SuikerVuist het volgende:

[..]

Appels en peren. Illegaal versus legaal. Bovendien: als je een adres kunt doorlinken is er dus ergens anders al een probleem.

Vind wel dat Duyvendak had kunnen blijven (Spithorst trouwens ook).
Doorlinken is niet volledig onschuldig ofzo .
  zondag 17 augustus 2008 @ 20:05:52 #81
185261 Scaurus
Memento mori
pi_60906202
Waarvoor?
  zondag 17 augustus 2008 @ 20:10:26 #82
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_60906303
Scaurus, het enige wat je kunt zeggen is 'Klopkoek is weer bezig'. Kom dan eens met argumenten waarom ik ongelijk heb. Ik ben nog tamelijk genuanceerd. Enerzijds vind ik bepaalde daden van Duyvendak prijzenswaardig, anderzijds gaan andere daden weer te ver. Ook ben ik van mening (en dat was eigenlijk de aanleiding voor dit topic) dat de media verantwoord hiermee om moeten gaan en veel meer terughoudender moeten zijn dan gewone burgers. Die moeten nog eens extra voorzichtig zijn.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 17 augustus 2008 @ 20:13:41 #83
185261 Scaurus
Memento mori
pi_60906382
Relax, Klopkoek. Ik heb geen zin om mij te mengen in discussies over Duyvendak. Je weet denk ik wel wat ik over hem en zijn kliek denk. Ik was alleen aangenaam verrast dat je na weken afwezigheid weer POL onveilig maakt .
pi_60906495
quote:
Even naar de kern van wat er wordt betoogd:

Daarmee ontkent GroenLinks de rechtvaardiging die John Rawls gaf van burgerlijke ongehoorzaamheid in een democratische samenleving: een uiting van ongehoorzaamheid aan de wet binnen de grenzen van trouw aan de rechtsstaat.

Een dergelijk gewetensvol activisme hoort voor GroenLinks het erfgoed te zijn

Wat deze goede man derhalve betoogt is dat in de ijver om schade voor de partij te voorkomen Femke en Wijnand een dergelijke formulering gekozen hebben dat het lijkt alsof ook burgerlijke ongehoorzaamheid niet moet mogen.

Nou, ik kan mij niet voorstellen dat Femke en Wijnand dat menen en ook ik zou dat niet durven stellen. Er zijn weldegelijk redenen om burgerlijke ongehoorzaamheid te vertonen, maar:

dat slaat niet op die inbraak (b.v. geen verantwoording afleggen).

dat slaat zeker niet op het publiceren van de namen en adressen.

Het grote probleem is dat Duijvendak veel verder is gegaan dan brugerlijke ongehoorzaamheid en daar ook nog over heeft gelogen, geen verantwoording heeft willen afleggen, enz.

P.s. het deel wat je onderstreepte kan ik plaatsen, maar ben het er niet mee eens. Wel geldt m.i. teveel: regels zijn regels. Dat kun je overdrijven, wat zeg ik: het is gevaarlijk om daar in door te slaan.
De inbraak was bijna goed:
quote:
Het is duidelijk dat de actie van ‘De wraak van jonkheer mr. De Brauw’ in 1985 aan een aantal van deze criteria niet voldeed. De kompanen van Duyvendak gingen mogelijk gewetensvol, zeker geweldloos, ongetwijfeld weloverwogen te werk, hun doel (opening van zaken) stond in verband met de illegale handeling (inbraak), zij brachten voor zover bekend anderen geen schade toe. Maar zij gingen niet openlijk te werk, meldden zich niet als daders en ontliepen bestraffing.
Was Duyvendak een vent geweest, dan had hij zich na de publicatie (doel bereikt) vrijwilllig bij de politie gemeld (bestraffing). Dan was juridisch gezien de kous af geweest met een paar weken cel en was zijn actie min of meer gelegitimeerd. Dat heeft hij echter niet gedaan. Had hij wel aan deze voorwaarde voldaan dan was de inbraak volgens de auteurs van zowel dit artikel als het artikel uit de OP toelaatbaar geweest.
"I can accept failure. I can not accept not trying."
  zondag 17 augustus 2008 @ 20:21:18 #85
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_60906580
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 20:17 schreef Schadenfreude het volgende:

[..]

De inbraak was bijna goed:
[..]

Was Duyvendak een vent geweest, dan had hij zich na de publicatie (doel bereikt) vrijwilllig bij de politie gemeld (bestraffing). Dan was juridisch gezien de kous af geweest met een paar weken cel en was zijn actie min of meer gelegitimeerd. Dat heeft hij echter niet gedaan. Had hij wel aan deze voorwaarde voldaan dan was de inbraak volgens de auteurs van zowel dit artikel als het artikel uit de OP toelaatbaar geweest.
Ik vind dat laatste een raar criterium. Daarmee in de hand zou je ook kunnen betogen dat Solzjnetsin terecht opgesloten is en gewoon de gevolgen moet accepteren en dat ook Martin Luther King zich gewillig had moeten laten opsluiten.

Met dat laatste criterium ben ik het dus niet perse eens. Als de staat iets werkelijks unfair doet, en dan heb ik het niet over een eurotje meer of minder, dan is het geoorloofd om strafvervolging te ontwijken. Bijvoorbeeld om de Jim Crowe wetten (die zwarten politiek bedrijven onmogelijk maakten) te ontduiken.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_60906583
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 20:17 schreef Schadenfreude het volgende:

Als hij dat had gedaan, dan was hij ook niet in opspraak gekomen... Dus dan is het cirkeltje rond.

In het begin van de discussie over Duijvendak stond al vast dat het niet ging om het feit dat hij een inbraak had gepleegd. Dat wist iedereen die het wilde weten al lang en breed.
pi_60906687
http://www.telegraaf.nl/b(...)__.html?pageNumber=8
"Duyvendak in harde kern RaRa" - Binnenland - Telegraaf.nl [24 uur actueel, ook mobiel] [binnenland]

„Het was een zeer hechte groep, waarbij onderling ook heel veel seks werd bedreven”, vertelt een oud-rechercheur. „Enkele vrouwelijke leden stonden te boek als groupies. Dit werd tijdens onze observaties allemaal waargenomen. Ook kwam ons ter ore dat de mannelijke kopstukken een kind van de beweging wilden produceren.”

Het plan had volgens rechercheurs iets weg van het Lebensborn-project waarmee de nazi’s Arische kinderen wilden creëren. „In Amsterdam hoopten de mannen achter RaRa dit te bereiken door een cocktail samen te stellen van hun sperma. Dit moest vervolgens worden ingebracht in een van de groupies. Op een gegeven moment vingen wij via de tap op dat een van de dames een geslachtsziekte had opgelopen.”
pi_60906728
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 20:26 schreef detlevico het volgende:

„Het was een zeer hechte groep, waarbij onderling ook heel veel seks werd bedreven”, vertelt een oud-rechercheur. „Enkele vrouwelijke leden stonden te boek als groupies. Dit werd tijdens onze observaties allemaal waargenomen. Ook kwam ons ter ore dat de mannelijke kopstukken een kind van de beweging wilden produceren.”
Dat vind ik helemaal niet interessant. Al lieten die dames zich iedere dag door 100 man nemen... zo lang dat vrijwillig was moeten ze dat helemaal zelf weten.
pi_60906814
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 20:28 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat vind ik helemaal niet interessant. Al lieten die dames zich iedere dag door 100 man nemen... zo lang dat vrijwillig was moeten ze dat helemaal zelf weten.

Hier ging het om............
de mannelijke kopstukken een kind van de beweging wilden produceren.”

Walgelijk.
  zondag 17 augustus 2008 @ 20:33:58 #90
185261 Scaurus
Memento mori
pi_60906849
Telegraaf
pi_60906890
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 20:26 schreef detlevico het volgende:
http://www.telegraaf.nl/b(...)__.html?pageNumber=8
"Duyvendak in harde kern RaRa" - Binnenland - Telegraaf.nl [24 uur actueel, ook mobiel] [binnenland]

Het plan had volgens rechercheurs iets weg van het Lebensborn-project waarmee de nazi’s Arische kinderen wilden creëren. „In Amsterdam hoopten de mannen achter RaRa dit te bereiken door een cocktail samen te stellen van hun sperma. Dit moest vervolgens worden ingebracht in een van de groupies. Op een gegeven moment vingen wij via de tap op dat een van de dames een geslachtsziekte had opgelopen.”

Klik maar op de link......................
  zondag 17 augustus 2008 @ 20:36:15 #92
185261 Scaurus
Memento mori
pi_60906930
Dat Duyvendak en de zijnen een kind wilden verwekken zal mij een worst wezen. Wat het erge is, is dat Duyvendak jarenlang glashard heeft gelogen over zijn verleden. Daarmee diskwalificeert hij zich als een betrouwbaar politicus. Daarbij schurken de activiteiten die hij in de jaren '80 ondernam tegen terrorisme aan.
pi_60906953
quote:
Klopkoek

Met dat laatste criterium ben ik het dus niet perse eens. Als de staat iets werkelijks unfair doet, en dan heb ik het niet over een eurotje meer of minder, dan is het geoorloofd om strafvervolging te ontwijken. Bijvoorbeeld om de Jim Crowe wetten (die zwarten politiek bedrijven onmogelijk maakten) te ontduiken.
Dit geldt wanneer je actie wilt voeren met respect voor de democratische rechtstaat. Verwerp je deze rechtstaat, bijvoorbeeld omdat zij racistisch is, dan ben je natuurlijk niet verplicht je hieraan te houden.
"I can accept failure. I can not accept not trying."
pi_60906961
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 20:33 schreef Scaurus het volgende:
Telegraaf
Juist die
De enige krant voor wakker Nederland
De rest is..........
  zondag 17 augustus 2008 @ 20:37:33 #95
185261 Scaurus
Memento mori
pi_60906976
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 20:35 schreef detlevico het volgende:
Klik maar op de link......................
We weten onderhand wel dat je van Duyvendak walgt. Wij weten het. Dan hoef je het niet nog een keer te onderstrepen.
pi_60907013
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 20:32 schreef detlevico het volgende:

Hier ging het om............
de mannelijke kopstukken een kind van de beweging wilden produceren.”

Walgelijk.
Ten eerste dacht ik toen ik het las dat ik de Story te pakken had en ten tweede: het is gewoon toegestaan om je voort te planten met wie je dat ook graag zou willen doen, mits die ander daar ook toe bereid is.

Je reinste onzin. Ik weet niet wie bij de telegraaf dit verzonnen heeft, maar ik zou zeggen: laat het een van de 425 zijn.
pi_60907044
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 20:36 schreef Scaurus het volgende:
Dat Duyvendak en de zijnen een kind wilden verwekken zal mij een worst wezen. Wat het erge is, is dat Duyvendak jarenlang glashard heeft gelogen over zijn verleden. Daarmee diskwalificeert hij zich als een betrouwbaar politicus. Daarbij schurken de activiteiten die hij in de jaren '80 ondernam tegen terrorisme aan.
Je hebt niet eens de moeite? genomen om het stuk te lezen.
pi_60907109
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 20:39 schreef detlevico het volgende:

Je hebt niet eens de moeite? genomen om het stuk te lezen.
Ik wel. Het was bagger. Stel dat het allemaal klopt, dan toont het aan dat er idioten bij RaRa zaten. Nou, dat wist ik al hoor. Die brandstichtingen e.d. pleeg je ook niet als je volledig spoort.
  zondag 17 augustus 2008 @ 20:45:50 #99
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_60907189
De Telegraaf brengt het weer met erg weinig nuance allemaal. En met dubbele standaarden maar dat had ik al gezegd.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_60907306
Onzin, een krant mag best partij kiezen. Als het maar openlijk gebeurt.
  zondag 17 augustus 2008 @ 20:58:01 #101
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_60907436
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 20:51 schreef DrWolffenstein het volgende:
Ah daar hebben de goorste smeerlap van heel POL weer. Met dubbel standaarden meten is goed
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_60907508
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 20:51 schreef DrWolffenstein het volgende:
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')