Tja, als je het gekocht hebt en jij bent de rechtmatige eigenaar...quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 15:20 schreef Armageddon het volgende:
Wat kunnen mensen toch moeilijk doen. Moeilijk doen over een fokkin' meter.
En dat...quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 15:09 schreef s-sidderaal het volgende:
En achterbuur moet niet boos doen, hij weet deksels goed dat jij er net woont en er niets aan kan doen.
Ik weet niet waar jij woont, maar waar ik woon is een vierkante meter behoorlijk prijzig. Het is sowieso niet echt raar dat iemand zijn rechtmatige eigendom opeist.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 15:20 schreef Armageddon het volgende:
Beste Bat,quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 15:23 schreef Bat het volgende:
nouja, zijn stuk grond is 100 meter lang en als alle tuinen aan zijn landje een meter extra pakken, mist hij 100 vierkante meter...
verder ben ik niet boos op de achterbuurman oid, het is zijn goed recht (denk ik). behalve als er afspraken zijn tussen de vorige eigenaren. met taxatierapport en bouwtechnische keuring is trouwens geen kadasterkaart gecontroleerd, alleen de staat van het huis...
Omdat er kosten aan verbonden zijn.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 15:40 schreef bug_me_not2 het volgende:
Waarom is dit een verborgen gebrek? TS had toch duidelijk kunnen zien aan de hand van de kadastrale kaarten dat de schutting niet goed stond? Je hebt als koper ook nog zoiets als een onderzoeksplicht. Niet elk probleem waar je achter komt na het kopen van een huis kan je automatisch verhalen op de verkoper.
in het taxaxtierapport staat inderdaad wel aangegeven hoe groot het perceel is, dit komt uit het kadaster uittreksel. uit mijn hoofd 2 are, 27 centiare. maar tijdens de taxatie wordt volgens mij niet het perceel opgemeten en gekeken of het ook overeenkomt met het opgegevene. ik kan er iig niets over vinden in het rapport.quote:Beste Bat,
Volgens mij moet tijdens een taxatie altijd het kadaster geraadpleegd worden, hoe anders is de perceel grootte gecontroleerd, dit zou vermeld moeten zijn in het taxatierapport, je betaald immers ook de grond bij je huis, en de m² moeten wel overeenkomen met wat de verkopende partij stelt.
eerst nog even wachten op de notaris en dan de verkopende makelaar bellenquote:Wat ga je als eerste stap doen, Bat?
Die heeft hij volgens mij al. Wat hij moet aanvragen is een onafhankelijke opmeting, om te zien welke maten de juiste zijn.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 16:33 schreef dahei het volgende:
Vraag nou eerst eens de kadastrale kaart op bij het kadaster voor 1,95 euro. Dan weet je in ieder geval zeker of het echt zo is wat de buurman aangeeft.
die heb ik idd al, alleen kan je aan die kaart van 1.95 euro geen maten ontlenen. verder lijkt het van de kaart die ik heb (dus het uittreksel) dat de achterbuurman gelijk heeft.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 16:33 schreef dahei het volgende:
Vraag nou eerst eens de kadastrale kaart op bij het kadaster voor 1,95 euro. Dan weet je in ieder geval zeker of het echt zo is wat de buurman aangeeft.
Je hebt helemaal gelijk.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 16:40 schreef DolleMina het volgende:
[..]
Die heeft hij volgens mij al. Wat hij moet aanvragen is een onafhankelijke opmeting, om te zien welke maten de juiste zijn.
Ja, maar dat weet je dus pas zeker als het officieel nagemeten is. Ik denk dat dit sowieso nodig is als je eventueel een zaak wil maken tegen de makelaar/verkopers.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 16:53 schreef Bat het volgende:
[..]
die heb ik idd al, alleen kan je aan die kaart van 1.95 euro geen maten ontlenen. verder lijkt het van de kaart die ik heb (dus het uittreksel) dat de achterbuurman gelijk heeft.
wat ik al drie keer heb aangegeven geloof ik
Over het algemeen is het zo dat als jij als verkoper op de hoogte bent van een gebrek, je je niet kan beroepen op het tekortschieten van de koper in de onderzoeksplicht. Ik hoop dat jullie er zonder al teveel gedoe uit kunnen komen!quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 15:51 schreef Bat het volgende:
dat is ook een beetje het punt waar ik mee zit: waar houdt de onderzoeksplicht op en waar begint een verborgen gebrek?
Hier kost die 5 meterx 1 meter 3500 euroquote:Op dinsdag 5 augustus 2008 15:20 schreef Armageddon het volgende:
En dat is nog maar 5 meter! Sommige gronden zijn gewoon 60 meter diep, dan wordt een heel ander verhaal!quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 20:04 schreef morpheus_at_work het volgende:
[..]
Hier kost die 5 meterx 1 meter 3500 euro
precies ik betaalde voor mijn lapje 100m2 , 70000 euroquote:Op dinsdag 5 augustus 2008 21:02 schreef Sinat het volgende:
[..]
En dat is nog maar 5 meter! Sommige gronden zijn gewoon 60 meter diep, dan wordt een heel ander verhaal!
quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 18:51 schreef Bat het volgende:
volgens mij was het hiervoor ook particuliere grond. de achterbuurman heeft het 'een tijdje geleden' gekocht, minder dan een jaar gelkeden in ieder geval. precies weet ik het niet, wel dat dit al bekend was voor de overdracht.
Maar het gaat niet om de schutting.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 22:05 schreef ArnoKlaassen het volgende:
Tsja een verborgen gebrek is het zeker niet. De schutting zie je tenslotte niet over het hoofd. Tevens heb je de kadastrale afmetingen gehad en kon je het simpel nameten. Het kadaster is altijd leading lijkt me dus zullen de kosten voor jou zijn
Zeker weten van niet, als de bewoner op grond van een ander heeft gebouwd is hij verplicht dit te melden of op z'n minst in de koopakte te zetten. Het gaat nu zelfs zo ver dat wordt gekeken naar het belang van de nieuwe bewoner en de buurman. Als de buurman 100en m2 heeft, maar de ts heeft op die 5 meter al een terras zal de buurman de grond moeten verkopen aan de ts. Als het al jaren zo staat (ik weet de termijn niet precies) kan de buurman er niet een geld meer voor vragen.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 22:05 schreef ArnoKlaassen het volgende:
Tsja een verborgen gebrek is het zeker niet. De schutting zie je tenslotte niet over het hoofd. Tevens heb je de kadastrale afmetingen gehad en kon je het simpel nameten. Het kadaster is altijd leading lijkt me dus zullen de kosten voor jou zijn
Wat een onzin zeg. Maar als je zo zeker van je zaak bent dan heb je vast wel een referentie naar jurisprudentie over dit onderwerpquote:Op woensdag 6 augustus 2008 08:23 schreef dahei het volgende:
Als de buurman 100en m2 heeft, maar de ts heeft op die 5 meter al een terras zal de buurman de grond moeten verkopen aan de ts. Als het al jaren zo staat (ik weet de termijn niet precies) kan de buurman er niet een geld meer voor vragen.
Nee. In het meest optimistische geval zou de verjaringstermijn 10 jaar kunnen zijn (heb je de tekst in die link uberhaupt wel gelezen?). Hier is echter geen sprake van inbezit name ter goeder trouw omdat ze in het kadaster hadden kunnen zien dat de grond niet van hun was. In dat geval geldt dus een termijn van 20 jaar. Als zowel de buurman en de vorige eigenaar van de grond 20 jaar lang geen aanspraak op de grond hebben gemaakt dan zou er pas sprake van kunnen zijn dat de claim verjaard is...quote:Op woensdag 6 augustus 2008 09:59 schreef dahei het volgende:
De verjaringstermijn is 10 jaar.
Zie: http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=34177
Tikfoutje, moet inderdaad 20 jaar zijn.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 10:12 schreef bug_me_not2 het volgende:
[..]
Nee. In het meest optimistische geval zou de verjaringstermijn 10 jaar kunnen zijn (heb je de tekst in die link uberhaupt wel gelezen?). Hier is echter geen sprake van inbezit name ter goeder trouw omdat ze in het kadaster hadden kunnen zien dat de grond niet van hun was. In dat geval geldt dus een termijn van 20 jaar. Als zowel de buurman en de vorige eigenaar van de grond 20 jaar lang geen aanspraak op de grond hebben gemaakt dan zou er pas sprake van kunnen zijn dat de claim verjaard is...
Zeker geen onzin, er stond een vergelijkbaar probleem in de consumentengids of VVE magazine van één of twee maanden terug. Het idee was belang. Als de huidige situatie al een tijdje zo is, er een mooi terras met dure schutting op die grond staat en dit al een tijdje het geval is, dan heeft de buurman veel minder belang dan de huidige eigenaar. Het is niet zo dat de huidige eigenaar de grond moet weggeven, hij moet de buurman in de gelegenheid stellen om de grond te kopen. Echt niet zo vreemd hoor...quote:Op woensdag 6 augustus 2008 08:49 schreef bug_me_not2 het volgende:
[..]
Wat een onzin zeg. Maar als je zo zeker van je zaak bent dan heb je vast wel een referentie naar jurisprudentie over dit onderwerp
Je moet het koopcontract eens aan je buurman laten zien. Vraag eens of hij de oude bewoner er al eens op heeft aangesproken. Als dit het geval is, dan heeft de verkoper duidelijk iets verzwoegen...quote:Op donderdag 7 augustus 2008 11:42 schreef Bat het volgende:
In het koopcontract staat dat het de verkoper niet bekend is dat de erfscheiding anders ligt dan de kadastrale grenzen.
heb net contact gehad met de verkopende makelaar, die neemt contact op met de verkopers en met de betreffende makelaar zelf (al is die met vakantie)
Foei!quote:Op donderdag 7 augustus 2008 12:03 schreef dahei het volgende:
Als dit het geval is, dan heeft de verkoper duidelijk iets verzwogen verzwegen...
Als het zo makkelijk was... Je hebt eerst een hoop te bewijzen. Zoals bijvoorbeeld "Zijn de m2 meters wel verkocht?".quote:Op donderdag 7 augustus 2008 15:07 schreef CraZaay het volgende:
He je deze vierkante meters die niet van jou zijn wel gekocht van de voormalige eigenaar? Zou je iig centen terug moeten krijgen zou je denken.
Ik heb nog nooit iets met een tuin gekocht, maar ik neem aan dat dat ook op basis van meters is, of wordt er alleen verwezen naar het kadaster?quote:Op donderdag 7 augustus 2008 15:47 schreef dahei het volgende:
[..]
Als het zo makkelijk was... Je hebt eerst een hoop te bewijzen. Zoals bijvoorbeeld "Zijn de m2 meters wel verkocht?".
Lees de eerdere opmerkingen in dit topic maar.
Er staat wel meer in zo'n koopcontract. Vaak staat er zelfs in dat de verkopende partij niet verantwoordelijk is als jij er niet in blijk te kunnen wonen vanwege een gebrek. Tegelijk staat er ook in dat het object gebruikt moet kunnen worden om in te wonen etc... etc.. Het moet binnen het gangbare blijven. Als de verkopende partij dit hier ook niet wist, dan zou je er een akkoordje op kunnen gooien door 50/50 te doen, anders zul je moeten bewijzen dat het een verborgen gebrek is.quote:Op donderdag 7 augustus 2008 11:42 schreef Bat het volgende:
In het koopcontract staat dat het de verkoper niet bekend is dat de erfscheiding anders ligt dan de kadastrale grenzen.
heb net contact gehad met de verkopende makelaar, die neemt contact op met de verkopers en met de betreffende makelaar zelf (al is die met vakantie)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |