abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60576557
Zie topictitel voor een samenvatting

Langere verhaal:

Vorige maand een huis gekocht, gister kwam de achterbuurman langs dat onze schutting te ver naar achter staat. Lijkt ook zo te zijn, onze tuin steekt verder uit dan die van de buren. De beste man heeft dus gelijk en onze tuin moet inkrimpen lijkt me.
Maaar wie draait er nu op voor het werk en -niet onbelangrijk- de kosten van het verplaatsen van de schutting, terras en vijver? Is dit een verborgen gebrek? Of is dit mijn eigen risico bij eht kopen van een huis?
En nu dezelfde vraag met daarbij de vermelding dat de achterbuurman dit reeds heeft gemeld aan de verkopers en de verkopende makelaar voor de overdracht en dat dit niet aan ons is gemeld?

Ik heb gebeld met de notaris, maar die zat in vergadering. Ik was wel benieuwd naar jullie inzichten
sigh
  dinsdag 5 augustus 2008 @ 14:55:31 #2
154193 TheYoung1
Lief zijn loont nog steeds!!
pi_60576611
Lijkt me een gevalletje voor de rijdende rechter!

Of kijk even bij de gemeente in het kadaster. Staan de preciese afmetingen en grenzen aangegeven
ik zeg maar zoo, dierentuin is me te lang.
Patat, dat is het!!
pi_60576666
Hoe lang staat die schutting er al?
En waarom is die dan niiet eerder verplaatst?

Beetje vreemd dat je achterbuurman nu pas komt klagen en dit dus niet bij de vorige bewoners heeft gedaan.

Anders laat je het kadaster langskomen om het op te meten.

Tsja, de kosten, geen benul eigenlijk.
pi_60576669
-Waarom was dat niet met de vorige bewoner geregeld door de achterbuurman?
-Wat staat er in de kadastertekeningen?
-Hoeveel meter scheelt het?
pi_60576744
de achterbuurman heeft het landje een tijdje geleden (dus voor de verkoop van ons huis) aangekocht en wil het nu gaan gebruiken. ik weet neits van andere afspraken met de vorige eigenaar, maar dat zou dan toch ook verteld moeten zijn tijdens de overdracht?

volgens de kadastertekeningen heeft de achterbuurman gelijk, tenminste, als ik het refereer aan de tuin van de buren: het moet een rechte lijn zijn en onze tuin steekt nu dus uit.

het scheelt ongeveer een meter
sigh
pi_60576833
Ik neem aan dat je een aankoopkeuring hebt laten doen of een bouwtechnischerapportage, daarin zouden ook de kadastrale tekeningen opgevraagd moeten zijn en gecontroleerd.
Lijkt me ook dat toen de achterbuurman de grond aankocht, hem deze onregelmatigheid al moet zijn opgevallen.
Succes verder.
pi_60576943
Verhaal halen bij de oude bewoners.
En achterbuur moet niet boos doen, hij weet deksels goed dat jij er net woont en er niets aan kan doen.
  dinsdag 5 augustus 2008 @ 15:20:11 #8
2964 Armageddon
Oldbies Automatisering BV.
pi_60577208
Wat kunnen mensen toch moeilijk doen. Moeilijk doen over een fokkin' meter.
pi_60577275
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2008 15:20 schreef Armageddon het volgende:
Tja, als je het gekocht hebt en jij bent de rechtmatige eigenaar...

TS: Ik ben benieuwd of je eruit komt wie dat mag gaan dokken.
Lijkt mij een verborgen gebrek.
Zou het dus aankaarten bij de vorige bewoners.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_60577295
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2008 15:09 schreef s-sidderaal het volgende:

En achterbuur moet niet boos doen, hij weet deksels goed dat jij er net woont en er niets aan kan doen.
En dat...
Wat een lummel dat hij nu moeilijk doet tegen jou, leuke buurman...NOT!
pi_60577296
nouja, zijn stuk grond is 100 meter lang en als alle tuinen aan zijn landje een meter extra pakken, mist hij 100 vierkante meter...

verder ben ik niet boos op de achterbuurman oid, het is zijn goed recht (denk ik). behalve als er afspraken zijn tussen de vorige eigenaren. met taxatierapport en bouwtechnische keuring is trouwens geen kadasterkaart gecontroleerd, alleen de staat van het huis...
sigh
pi_60577325
Ik zou aan de buurman vragen of de vorige bewoners hiervan op de hoogte waren.
Heb je dus gelijk een getuige voor het "verborgen" gebrek.
pi_60577499
ze waren er van op de hoogte, dat is het vreemde aan het verhaal.
sigh
pi_60577502
Vraag bij het kadaster de tekeningen op van jouw woning en grond. Dit kun je online doen via http://www.kadaster.nl/pa(...)adastrale-kaart.html hierdoor weet je tenminste zeker of het wel of niet klopt.
Overigens had de oude eigenaar dit moeten beschrijven in het koopcontract nu heeft hij iets verkocht wat niet van hem is. Als het inderdaad om een meter +/- gaat kun je eisen van jouw buurman dat hij de grond aan jou verkoopt tegen een redelijke prijs. Deze kosten kun je vorderen bij de oude eigenaar omdat hij iets heeft verkocht wat niet van hem was.
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
pi_60577562
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2008 15:20 schreef Armageddon het volgende:
Ik weet niet waar jij woont, maar waar ik woon is een vierkante meter behoorlijk prijzig. Het is sowieso niet echt raar dat iemand zijn rechtmatige eigendom opeist.

Het is wel raar dat de verkopende partij dit niet even heeft vermeld. Ik denk dan ook dat zij voor de kosten op zullen moeten draaien.
  dinsdag 5 augustus 2008 @ 15:39:02 #16
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_60577616
dit is zo'n typische klus voor the A-team
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
  dinsdag 5 augustus 2008 @ 15:40:50 #17
175669 bug_me_not2
Pedicabo ego vos et irrumabo
pi_60577662
Waarom is dit een verborgen gebrek? TS had toch duidelijk kunnen zien aan de hand van de kadastrale kaarten dat de schutting niet goed stond? Je hebt als koper ook nog zoiets als een onderzoeksplicht. Niet elk probleem waar je achter komt na het kopen van een huis kan je automatisch verhalen op de verkoper.
Door het plaatsen van dit bericht gaat Fok! ermee akkoord dat de algemene voorwaarden van 21-02-2013 niet van toepassing zijn.
pi_60577938
dat is ook een beetje het punt waar ik mee zit: waar houdt de onderzoeksplicht op en waar begint een verborgen gebrek?

in onze tuin staat een vijver met een fontein, die is gebouwd in een stenen muurtje. deze staat 30 cm van de achterkant van de schutting af, dus in principe op de grond van de achterbuurman. verder ligt er een terras en een bloembak op zijn deel van onze tuin. dan ga ik toch niet denken dat de kadastrale grenzen een meter door mijn tuin lopen? ik heb die tuin gekocht met vijver (ook al wil ik hem niet) en nu moet ik hem slopen omdat de grens niet klopt?

de kadastrale kaart heb ik trouwens en daarop lijkt het inderdaad dat de achterbuurman gelijk heeft. alleen amg je geen amten ontlenen aan die kaart, dus kan het niet uitmeten.

maar goed, het hele punt is niet zozeer dat ik een stuk van mijn tuin moet missen, dat is jammer, maar het zij zo. ik wil alleen wel graag de kosten verhalen op de verkoper, omdat zij niets gemeld hebben hierover en het mij dus een verborgen gebrek kan lijken.
sigh
pi_60577957
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2008 15:23 schreef Bat het volgende:
nouja, zijn stuk grond is 100 meter lang en als alle tuinen aan zijn landje een meter extra pakken, mist hij 100 vierkante meter...

verder ben ik niet boos op de achterbuurman oid, het is zijn goed recht (denk ik). behalve als er afspraken zijn tussen de vorige eigenaren. met taxatierapport en bouwtechnische keuring is trouwens geen kadasterkaart gecontroleerd, alleen de staat van het huis...
Beste Bat,

Volgens mij moet tijdens een taxatie altijd het kadaster geraadpleegd worden, hoe anders is de perceel grootte gecontroleerd, dit zou vermeld moeten zijn in het taxatierapport, je betaald immers ook de grond bij je huis, en de m² moeten wel overeenkomen met wat de verkopende partij stelt.
pi_60577964
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2008 15:40 schreef bug_me_not2 het volgende:
Waarom is dit een verborgen gebrek? TS had toch duidelijk kunnen zien aan de hand van de kadastrale kaarten dat de schutting niet goed stond? Je hebt als koper ook nog zoiets als een onderzoeksplicht. Niet elk probleem waar je achter komt na het kopen van een huis kan je automatisch verhalen op de verkoper.
Omdat er kosten aan verbonden zijn.
Kosten die niet gemeld zijn.
Een probleem wat dus bekend (bij meerdere partijen) is en niet gemeld is kan je volgens mij wel verhalen.
Maar het fijne weet ik er ook niet van...

Wat ga je als eerste stap doen, Bat?
pi_60578088
quote:
Beste Bat,

Volgens mij moet tijdens een taxatie altijd het kadaster geraadpleegd worden, hoe anders is de perceel grootte gecontroleerd, dit zou vermeld moeten zijn in het taxatierapport, je betaald immers ook de grond bij je huis, en de m² moeten wel overeenkomen met wat de verkopende partij stelt.
in het taxaxtierapport staat inderdaad wel aangegeven hoe groot het perceel is, dit komt uit het kadaster uittreksel. uit mijn hoofd 2 are, 27 centiare. maar tijdens de taxatie wordt volgens mij niet het perceel opgemeten en gekeken of het ook overeenkomt met het opgegevene. ik kan er iig niets over vinden in het rapport.
quote:
Wat ga je als eerste stap doen, Bat?
eerst nog even wachten op de notaris en dan de verkopende makelaar bellen
sigh
pi_60578094
Ik zou aankloppen bij de makelaar waar de woning te koop stond.
Deze zou dit zeker opgemerkt moeten hebben (makelaar controleert altijd kadastrale kaart) en zou jullie hier ook van op de hoogte moeten hebben gebracht.

Succes
pi_60578446
net de notaris aan de lijn gehad en volgens hem moest de verkopende partij dit hebben gemeld, tenzij door verjaring het stuk grond toegeeigend is. dat is niet het geval, dus dan zijn er twee opties:

- er samen uit komen met de makelaar/verkoper
- een rechter inschakelen

ik ga eerst optie 1 maar proberen morgen als de makelaar weer terug is

iig iedereen alvast bedankt voor de hulp en de idee-en, ik houd jullie op de hoogte
sigh
pi_60578807
Vraag nou eerst eens de kadastrale kaart op bij het kadaster voor 1,95 euro. Dan weet je in ieder geval zeker of het echt zo is wat de buurman aangeeft.
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
  dinsdag 5 augustus 2008 @ 16:40:30 #25
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_60578981
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2008 16:33 schreef dahei het volgende:
Vraag nou eerst eens de kadastrale kaart op bij het kadaster voor 1,95 euro. Dan weet je in ieder geval zeker of het echt zo is wat de buurman aangeeft.
Die heeft hij volgens mij al. Wat hij moet aanvragen is een onafhankelijke opmeting, om te zien welke maten de juiste zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')