abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60516662
Door omstandigheden (kudde, bloemetjes, bijtjes) heb ik nogal veel lamsvlees te verstouwen. En af en toe een schaap.
Vaak lamsvlees eten is geen straf, komt bij dat ik toevallig het schaperas heb lopen dat door kenners wordt aangemerkt als het allerlekkerst (Drents Heideschaap). Ze worden voor me geslacht (dus dat doe ik niet zelf, overbodig informatie maar het wordt zovaak gevraagd). Als ik het vlees ophaal hangt een lam schoon aan de haak, en wordt vervolgens op mijn aanwijzing in grotere of kleinere delen verdeeld door middel van (voornamelijk) een lintzaag. De stukken die ik ter bereiding heb zijn dan ook meestal wat anders van vorm dan je bij de meeste slagers kan kopen, al heeft een lokale Turk-of-andere-moslim ook wel eens grotere stukken liggen.

Nou ben ik niet zo receptvolgend, dus ik doe maar wat, maar misschien is het toch wel een aardig idee af en toe wat vast te leggen over toebereiding en resultaat. Of om misschien nog eens een nieuw idee op te doen .

Ik zal maar beginnen met wat min-of-meer vaste recepten.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_60516674
Bout uit de oven

Voor zogeten 'grote bout': achterbout met bot, een a anderhalve pond, met vetlaag. Meerdere kleinere stukken kan ook. Niet al te klein.

Wrijf het vlees stevig in met een flinke hoeveelheid zout. Vooral waar een vetlaag zit een extra hoeveelheid zout erop. Bakblik of schaal licht invetten met wat olijfolie. Vlees erop, vetlaag naar beneden. Hele knoflooktenen (mag met velletje en al) op het vlees / de stukken vlees leggen.
In de over zetten, oven behoorlijk heet (200 graden) opstoken. Na een uur (ofzo) eens wat losporren (dan valt de knoflook in het vet) en de stukken draaien: vette kant omhoog. Daarna nog minstens een uur en maximaal nog 3 uur in de oven laten. Klaar.

Met deze bereiding wordt het vlees door en door gaar: het valt van het bot. Het vet smelt er grotendeels af en bedruipt daarmee het vlees. Het vlees wordt er vrij droog & stevig van, persoonlijk vind ik dat erg lekker. Het overgebleven vet is op de meeste plekken omgezet in een goed eetbaar knapperig korstje.

Eerder dit ook wel gedaan met in de bout gestoken tenen knoflook en/of rozemarijn, maar dat kan beter achterwege blijven.
Wel erg lekker is de variant waarbij het vlees wordt ingestoken met thijm. Neem hiervoor wat takjes (verse) thijm en een prikker (ik gebruik een barbeque-spies). Rats boven het vlees de thijm van z'n houtige takje, verdeel de thijnmpjes wat over het vlees en prik dan met de prikker de losse thijmpjes met kracht de bout in.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_60516680
Bout uit de tajine-met-houtskoolstoof

Ik heb een tajine (aardewerken stoofpot uit Marokko), met een bijbehorende stoof. De stoof wordt gevuld met bandende houtskool en daar staat die tajine dan op.
-edit- plaatje werkt niet. helaas.. /edit

Dat werkt wat anders dan gas: het is om te beginnen een karwei om aan te krijgen, dan wordt het langzaam godsgloeiende heet en dan gloeit het door totdat of de houtskool op is, of ik er weer nieuwe houtskool bij doe.

Hier is het eenvoudige recept niet veel anders dan het vorige: zout, knoflook en 3 a 4 uur verhitten. Het resultaat is wel nogal anders: het vlees behoudt meer vocht en krijgt een goudgele bakkleur.

Bij deze bereiding kan heel goed onder het vlees wat takjes rozemarijn en thijm gelegd worden. Vooral als ik het vlees niet op tijd uit de vriezer gehaald heb (en dus eigenlijk stiefbevroren bout heb), leg ik een soort 'rooster' van rozemarijntakken onder het vlees, en een half kopje water. Dan kan het vlees iets beter ontdooien-zonder-verbranden. In dit geval duurt de bereiding wel iets langer: uur of 5/6. Na een uur of twee de takken struik uit de pot vissen. Eventueel wat nieuwe verse thijm toevoegen (geen extra rozemarijn!)

Deze pot is eenvoudig uit te breiden tot een stoofpot.
met appel & ui
Persoonlijk hou ik erg van het toevoegen (anderhalf uur voor etenstijd) van
2 appels & 2 uien + wat gemalen zwarte peper.

met wortel, bleekselderij en aardappel
Anderhalf uur voor etenstijd in de pot gooien: 3 in vingerdikke repen gesneden vastkokende aardappels, twee handen vol stukken wortel (3 cm lang ofzo), en 1 handvol evenlange stukken bleekselderij. Aardige aanvulling op de kruiderij is dan wat saffraan en/of komijn (heel). Vis het vlees even uit de pot, groente erin, vlees erbovenop. Kan worden aangevuld met olijven.

met tomaat en aubergine
Een pond (rijpe) tomaten, in stukken. 1 grote of (beter) 2 kleine aubergines in stukken. Twee uur voor etenstijd in de pot gooien, beetje husselen. Hier kunnen olijven bij door, en/of kappertjes.
pi_60516689
Kotelet
Bakken. Niet zo spannend. Kunnen ook goed op de barbeque.

Beter: cotelet uitbenen, stukjes vlees kleinsnijden, vermengen met knoflook ui.d.kn. (uit de knijper, voor wie niet vroeger de VN las), gemalen komijn (of komijn uit de vijzel), dit een uurtje wegzetten, daarna wat zout erover en op hoog vuur bakken in een koekepan.

Zo. dit zijn wat standaardrecepten. Ik zal pogen dit topic te voorzien van wat verslagen van minder standaard uitvoeringen van lamsvlees. Morgen staat er weer wat op het programma, ik weet nog niet wat het wordt.
  zaterdag 2 augustus 2008 @ 22:02:34 #5
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_60516860
een topic naar m'n hart
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_60516974
Heerlijk allemaal.
Lamsvlees is zo lekker.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_60516975
Ik vind het wel lekker om een stuk bout te larderen met knoflook enz.
Voor degenen die het willen proberen: Prik met een scherp mes wat gaatjes in een stuk bout en stop in elk gat een plakje knoflook, een naald rozemarijn en een blaadje peterselie.
Braad verder zoals sigme zegt.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  zaterdag 2 augustus 2008 @ 22:34:59 #8
63722 z80
I fink you freaky
pi_60517498
van de stukken vlees die over zijn (na het uitbenen bv)
gehakt van maken.
lekker als gehaktbal of door de pasta saus.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_60517599
Lamsvlees .
  zaterdag 2 augustus 2008 @ 23:34:54 #10
130955 Floripas
Blast from the past
pi_60518545
Gebruik je de mergpijpjes voor soep?

Schaap smaakt altijd zo schapig. En de dag erna ruik ik altijd zo schapig. Daar hebik geen bezwaar tegen, hoor, maar merk jij dat ook?
pi_60522159
Uh.. met zoveel lamsvlees als ik eet, merk ik dat niet. Zoals je ook niet merkt dat we in dit land allemaal naar zure melk ruiken.

Van mergpijpjes maak ik geen soep. Ik ben niet zo handig in vleessoepen .
pi_60522182
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2008 22:34 schreef z80 het volgende:
van de stukken vlees die over zijn (na het uitbenen bv)
gehakt van maken.
lekker als gehaktbal of door de pasta saus.
Heb je daarvoor een gehaktmolentje?

Ik krijg van slager altijd wat gehakt van het afsnijsel, maar ik ben nog op zoek naar manieren om ook zelf vooral de ribbetjes om te zetten in iets bruikbaarders. Bijvoorbeeld gehakt (en dan worstjes).

Maar misschien neem ik wel een andere slager. Gister sprak ik wat andere schapenhouders, en uit hun verhalen maakte ik op dat ik maar eens moet gaan rondkijken wat er zoal nog meer rondloopt aan slagerspul.

Bij mijn slager heb ik vorig jaar wel extra gehakt laten maken, dat gemengd met zelfgemaakt kruidenmengsel en de slager daarvan worstjes laten maken. Twee soorten: eentje met hollandse kruiderij en een met italiaanse. Tikje zout, maar .
pi_60525947
Wil je het niet verkopen aan mensen op Fok als je teveel hebt?
pi_60526183
Laatst een schouder bij de turk gehaald en langzaam laten garen met een muntsaus erbij
Min of meer volgens dit recept.
Was bere lekker!!
http://www.recipezaar.com/277732
pi_60529441
quote:
Op zondag 3 augustus 2008 14:01 schreef K-mail het volgende:
Wil je het niet verkopen aan mensen op Fok als je teveel hebt?
Oh jawel, jazeker wel . Eenieder mag me PM'en. Reken op tussen de 3 en 7 euro per kg. En ik zit nogal in het Noorden des lands. Regio Assen/Groningen.

Ik heb nu nog erg veel, en in de herfst komen er weer lammetjes bij..
  zondag 3 augustus 2008 @ 17:07:13 #16
130955 Floripas
Blast from the past
pi_60529641
quote:
Op zondag 3 augustus 2008 09:36 schreef sigme het volgende:
Uh.. met zoveel lamsvlees als ik eet, merk ik dat niet. Zoals je ook niet merkt dat we in dit land allemaal naar zure melk ruiken.

Zal ik eens even aan je krulletjes1 komen ruiken? Dan kan ik het je meteen mededelen.

-----------------------------------
1. Ongeacht waar die krulletjes aan jou vast zitten.
pi_60529733
quote:
Op zondag 3 augustus 2008 17:07 schreef Floripas het volgende:

[..]

Zal ik eens even aan je krulletjes1 komen ruiken? Dan kan ik het je meteen mededelen.

-----------------------------------
1. Ongeacht waar die krulletjes aan jou vast zitten.
Da's goed darrrrrrrrling. Vermits je schaaps/lamsvlees meeneemt wanneer je weer verder trekt .
  zondag 3 augustus 2008 @ 17:12:37 #18
130955 Floripas
Blast from the past
pi_60529766
quote:
Op zondag 3 augustus 2008 17:11 schreef sigme het volgende:

[..]

Da's goed darrrrrrrrling. Vermits je schaaps/lamsvlees meeneemt wanneer je weer verder trekt .
Geen punt. Ik kan ook je gage wel opbrengen.
Is dat autarkisch of wat?
pi_60529957
quote:
Op zondag 3 augustus 2008 17:12 schreef Floripas het volgende:

[..]

Geen punt. Ik kan ook je gage wel opbrengen.
Is dat autarkisch of wat?
Kom nou maar eens, babbelkous .

En de rest van de langzaampraat in een daartoe bestemd topic graag . Ik zal hier straks weer een lekker recept zetten.
pi_60530276
Lammetjes. Ik heb ook nog wel wat recepten liggen, zal ze later ff opzoeken.
pi_60530538
Mijn (Armeense) vriend maakt er soep van. Heule grote stukken met bot in de pan met bouillon (rund of kip) en dan met tomaat, ui, paprika, flink garen voor twee uur minstens en dan op het eind een flinke scheut...wodka.

Niet echt culinair (arbeiderskost) maar best te verstouwen.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_60530680
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2008 21:52 schreef sigme het volgende:
Bout uit de oven

Voor zogeten 'grote bout': achterbout met bot, een a anderhalve pond, met vetlaag. Meerdere kleinere stukken kan ook. Niet al te klein.

Wrijf het vlees stevig in met een flinke hoeveelheid zout. Vooral waar een vetlaag zit een extra hoeveelheid zout erop. Bakblik of schaal licht invetten met wat olijfolie. Vlees erop, vetlaag naar beneden. Hele knoflooktenen (mag met velletje en al) op het vlees / de stukken vlees leggen.
In de over zetten, oven behoorlijk heet (200 graden) opstoken. Na een uur (ofzo) eens wat losporren (dan valt de knoflook in het vet) en de stukken draaien: vette kant omhoog. Daarna nog minstens een uur en maximaal nog 3 uur in de oven laten. Klaar.

Met deze bereiding wordt het vlees door en door gaar: het valt van het bot. Het vet smelt er grotendeels af en bedruipt daarmee het vlees. Het vlees wordt er vrij droog & stevig van, persoonlijk vind ik dat erg lekker. Het overgebleven vet is op de meeste plekken omgezet in een goed eetbaar knapperig korstje.

Eerder dit ook wel gedaan met in de bout gestoken tenen knoflook en/of rozemarijn, maar dat kan beter achterwege blijven.
Wel erg lekker is de variant waarbij het vlees wordt ingestoken met thijm. Neem hiervoor wat takjes (verse) thijm en een prikker (ik gebruik een barbeque-spies). Rats boven het vlees de thijm van z'n houtige takje, verdeel de thijnmpjes wat over het vlees en prik dan met de prikker de losse thijmpjes met kracht de bout in.
Die knoflooktenen doe ik zelf altijd in plakjes gesneden wel in het vlees. Gewoon met een mesje gaatjes prikken en stukjes teen erin, hoe meer hoe beter. Stukjes wortel werkt ook trouwens. En dan geen rozemarijn, maar inwrijven met koreander bij het zouten. Maar wij zijn nogal van de knoflook. Dus dan ruik je naar schaapje, knoflook én zure melk
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  zondag 3 augustus 2008 @ 18:02:13 #23
130955 Floripas
Blast from the past
pi_60530806
quote:
Op zondag 3 augustus 2008 17:20 schreef sigme het volgende:

[..]

Kom nou maar eens, babbelkous .

En de rest van de langzaampraat in een daartoe bestemd topic graag . Ik zal hier straks weer een lekker recept zetten.
Oké. Mijn recept is eigenlijk heel simpel: gemarineerd lamsvlees boven reeds gaargekookte kruimige aardappeljes of rauwe kleine nieuwe aardappeltjes in de oven op een lage temperatuur (280), venkel erbij na een half uurtje, na weer een half uurtje een zooi gefruite uitjes erbij die goed glazig zijn en niet droog, en na nog een half uurtje eruit en smullen maar.
pi_60530842
Tvp, lamsvlees is mijn favouriet en hier staan fijne recepten tussen
But if you could just see the beauty These things I could never describe
These pleasures a wayward distraction This is my one lucky prize
pi_60530851
quote:
Op zondag 3 augustus 2008 18:02 schreef Floripas het volgende:

[..]

Oké. Mijn recept is eigenlijk heel simpel: gemarineerd lamsvlees boven reeds gaargekookte kruimige aardappeljes of rauwe kleine nieuwe aardappeltjes in de oven op een lage temperatuur (280), venkel erbij na een half uurtje, na weer een half uurtje een zooi gefruite uitjes erbij die goed glazig zijn en niet droog, en na nog een half uurtje eruit en smullen maar.
Marinade naar keuze of heb je een aanrader?
  zondag 3 augustus 2008 @ 18:37:29 #26
63722 z80
I fink you freaky
pi_60531368
quote:
Op zondag 3 augustus 2008 09:40 schreef sigme het volgende:

[..]

Heb je daarvoor een gehaktmolentje?
nee. ik haal het gehakt bij een "internationale" slager (ik mag van hem geen turkse slager zeggen)

en als je wat teveel vlees heb, dan wil ik je wel helpen de voorraad wat te verkleinen
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_60531469
Ik ben dol op Marokkaanse gerechten met lamsvlees. Vooral die waarin lamsvlees gecombineerd wordt met fruit (gedroogde abrikozen bijvoorbeeld).
  zondag 3 augustus 2008 @ 18:44:30 #28
130955 Floripas
Blast from the past
pi_60531489
quote:
Op zondag 3 augustus 2008 18:05 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Marinade naar keuze of heb je een aanrader?
Vroeger zou ik afgeschuimd boter met olijfolie en rozemarijn gebruiken, maar dat mag ik niet meer van de dokter (borstkanker, jeweets) dus ik neem nu sojasaus en sesamolie.
pi_60532307
quote:
Op zondag 3 augustus 2008 18:44 schreef Floripas het volgende:

[..]

Vroeger zou ik afgeschuimd boter met olijfolie en rozemarijn gebruiken, maar dat mag ik niet meer van de dokter (borstkanker, jeweets) dus ik neem nu sojasaus en sesamolie.
pi_60532342
Recept voor tropische temperaturen.

Want ik had onlangs op zo'n 300-dag al gehakt uit de vriezer gelegd, dus ik moest wel.

Gehakt rullen, beetje knoflook erdoor (oh ik hou erg van knoflook, mwanabatu ), handvol rauwe boontjes in centimeterstukjes gesneden erbij, handvol verse doperwten, paar stukjes wortel, wat courgette (jaja, moestuin ). Als dat beetgaar is een handvol kleingesneden snijbietblad erbij, en dan een uitgelekt blik kikkererwten en eveneens uitgelekt blik mais.

Niet te veel opwarmen met die koude blikbonen erdoor: op een tropisch warme dag is lauwwarm voldoende.

En dan komt de truuk: een flinke lik (zeg: eenderde potje) van Tons Zoete mosterd met honing erdoor. Owowowow.
  zondag 3 augustus 2008 @ 19:35:05 #31
130955 Floripas
Blast from the past
pi_60532398
quote:
Op zondag 3 augustus 2008 19:30 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Neeneenee, heb ik niet gehad, hoor. Mijn huisarts heeft eens berekend dat de kans dat ik dat kreeg wel erg groot was wegens genetica en dergelijke. Toen was zijn advies om zuivel zo veel mogelijk te vervangen door soja.
pi_60532723
Goed op je memmen passen hoor, Floripas . Al liet ik er de roomboter niet voor staan, maar dat ligt aan mij. Zonder roomboter geen leven.

Het recept van vandaag, recept voor de regenachtige zondag.

Tegen twee uur in een ovenschotel met deksel een klein scheutje olijfolie, wat kleine rommelige stukjes bout / onderpoot (zeg: een half pond). Ertussen drie kleine kleingesneden sjalotjes en vier dikke kleingesneden knoflooktenen, zout, peper, 10 cm tak rozemarijn en een bosje thijm.
Bovenop afdekken met in dikke plakken gesneden courgette (had ik al moestuin gezegd?). Nog wat peper, olijfolie erover sprenkelen. In de oven, oven op een kleine 1200.

Tegen zevenen de pot eens openen, vlees eruit vissen, takjes uit de pot halen. Krap-an beetgare pasta (penne, in dit geval) erin gooien. Botjes uit het vlees halen, vlees kleinsnijden, terug in pot, even doorwarmen.

Als dat mislukte stuk parmezaan niet beschimmeld was geweest had er wat geraspt over gekund, maar zo wil ook prima.
  zondag 3 augustus 2008 @ 19:53:37 #33
130955 Floripas
Blast from the past
pi_60532762
Heb je venkel geprobeerd in zo'n schotel? Dat is precies complementair met lamsvlees, maar je moet er wel echt van houden.
En je kunt toch beter grote zoete uien gebruiken? Nog goedkoper ook.
pi_60532838
Grote zoete uien heb ik niet in de moestuin, en ik vind alle uien vreselijk lekker (mits goed gaar).
Venkel vind ik ook erg lekker, heb ik in de tuin, maar is een herfst/wintergroente. Dus dat komt nog.
pi_60532861
quote:
Op zondag 3 augustus 2008 19:35 schreef Floripas het volgende:

[..]

Neeneenee, heb ik niet gehad, hoor. Mijn huisarts heeft eens berekend dat de kans dat ik dat kreeg wel erg groot was wegens genetica en dergelijke. Toen was zijn advies om zuivel zo veel mogelijk te vervangen door soja.
Ah, gelukkig maar, ik kom nl net van een tante vandaan die nog maar een paar dagen heeft door borstkanker
Maar zuivel is daar dus een factor in? Dat wist ik niet. Magoed, ik doe alleen aan kaas en uhhh...roomboter
pi_60634398
Van het gehakt met wat goede shoarmakruiden worstjes maken, aan spiesjes doen en die grillen, jum...

Anders het liefst een Irish Stew! Lekker stoven dus, met aardappelen (of puree erbij), winterpeen, spek, sjalotjes, bier, en peterselie.

Koteletjes ook op de gril, lekker bij gestoofde linzen.

Helaas wat te ver weg, anders had ik graag een paar kilo komen halen.
M'n schoonouders hebben ook elk jaar een heel lam in de vriezen, zo goed.
Sweet and innocent...
pi_60643430
Overigens, is het Drents Heideschaap verwant aan het Kempisch heideschaap dat je weet?
anonieme razernist
pi_60645317
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 01:34 schreef NoCigar het volgende:
Overigens, is het Drents Heideschaap verwant aan het Kempisch heideschaap dat je weet?
't Is ook een schaap..

Ik heb even bij de raseigenschappen van dat Kempisch heideschaap gekeken. Zo te zien staan ze vrij ver van elkaar. Het Drents heideschaap is het minst veredelde ras, en is (dus) klein en heeft harige wol. Dat Kempische zal meer veredeld zijn: een behoorlijk stuk groter en fijne wol.

Uiterlijk is de Drent trouwens sowieso afwijkend van alle overige (heide)schapen doordat de Drent als enige gehoornde ooien heeft. Reuze handig, kan ik u verzekeren, alle schapen uit te rusten met handvatten .
pi_60653131
Idd, de naam lijkt vooral op elkaar zie ik nu.

Ze zijn wel mooi met die hoorns, zeg. Wat doe je daar nou mee als ze dood zijn? Bekers van maken?
anonieme razernist
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 18:05:26 #40
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_60662650
Lamsvlees
Tajine Kook er bijna dagelijks mee

Ik heb gisteren toevallig deze soep gemaakt. Meestal schrijf ik niet op wat ik allemaal doe en kook uit de losse pols. nadeel hiervan is dat het de volgende keer altijd anders smaakt. Nu heb ik me voorgenomen om de geslaagde recepten toch eens wat vaker op te schrijven.

KORIANDER EN SAFFRAAN SOEP

Uien – 4 stuks
Winterwortel – 1 hele
Sperziebonen – 600 gram
Knoflook – naar smaak
Saffraan – 1 eetlepel
Koriander – 1 eetlepel
Zwarte sesamzaadjes – 1 eetlepel
½ Bouillonblokje (of verse blaadjes Maggi)
400 / 500 gram lamsgehakt (of rundergehakt)
Zeezout
Peper
50 gr. Margarine

Snijdt alle groenten grof. Plet de knoflook en snijdt deze naar smaak grof of fijn (mijn voorkeur gaat uit naar grof)

Smelt de boter in een grote soeppan tot licht goudenbruin. Fruit de uien hierin samen met de knoflook. Strooi er een royale hoeveelheid zout bij. Als de uien glazig zijn, de sperziebonen erbij doen. Ondertussen de Korianderzaden, Saffraan en Zwarte Sesamzaden vijzelen in een vijzel (indien je dit gemalen hebt, gewoon mengen met elkaar). Gooi het kruidenmengsel in de pan. Roer het allemaal goed door elkaar en laat de uien nog even mooi bruin worden.
Doe ongeveer twee liter water en het halve bouillonblokje in de pan en laat alles aan de kook komen. De wortelen kunnen er ook in. Draai balletjes van het gehakt en gooi deze er ook in.Laat dit geheel het liefst zo lang mogelijk lekker pruttelen. Eventueel kun je de soep nog wat binden met een papje van bloem en water. Naar smaak peper en evt. nog wat zout toevoegen.

Eet Smakelijk!
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_60662786
Leuk zo'n topic met:
1) Lamsvlees;
2) Vrouwen die van vlees houden;
3) Arabische en Marokkaanse gerechten.
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 18:12:39 #42
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_60662853
quote:
Op zondag 3 augustus 2008 19:53 schreef Floripas het volgende:
Heb je venkel geprobeerd in zo'n schotel? Dat is precies complementair met lamsvlees, maar je moet er wel echt van houden.
En je kunt toch beter grote zoete uien gebruiken? Nog goedkoper ook.
ow dat is zó lekker!! ik gebruik het vaak in combinatie met kort gehakte lamsribbetjes (wéér met Saffraan, maar daar ben ik zo gek op) en karwijzaad, komijnzaad, wortel, broccoli en ui en dan in de tajine lekker laten pruttelen

topic naar mijn hart dit!

Hey TS ik denk dat ik je even PM, ik heb wel interesse in een flinke hoeveelheid vlees maar moet even denken hoe ik dat diepvrieslogistiekgewijs op ga lossen

en gewoon logistiek, ik woon in Noord Brabant maar kom regelmatig in Oosterwolde (Friesland)
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_60664748
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 13:46 schreef NoCigar het volgende:
Idd, de naam lijkt vooral op elkaar zie ik nu.

Ze zijn wel mooi met die hoorns, zeg. Wat doe je daar nou mee als ze dood zijn? Bekers van maken?
Nee joh, daar zijn ze veel te klein voor. Verder zijn de schapen dood gewoonlijk onthoofd, en ben ik wel eens een partij koppen tegen het lijf gelopen, al dwalend door het slachthuis, en niet al te hard geschrokken, maar ik zou toch liever niet de schaapjes na hun ontmoeting met hun maker opnieuw in de ogen kijken .
pi_60664776
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 19:36 schreef sigme het volgende:

[..]

Nee joh, daar zijn ze veel te klein voor. Verder zijn de schapen dood gewoonlijk onthoofd, en ben ik wel eens een partij koppen tegen het lijf gelopen, al dwalend door het slachthuis, en niet al te hard geschrokken, maar ik zou toch liever niet de schaapjes na hun ontmoeting met hun maker opnieuw in de ogen kijken .
Geitenogen worden ook gebruikt in arabische gerechten
pi_60664804
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 18:05 schreef Puckzzz het volgende:
Lamsvlees
Tajine Kook er bijna dagelijks mee

Ik heb gisteren toevallig deze soep gemaakt. Meestal schrijf ik niet op wat ik allemaal doe en kook uit de losse pols. nadeel hiervan is dat het de volgende keer altijd anders smaakt. Nu heb ik me voorgenomen om de geslaagde recepten toch eens wat vaker op te schrijven.
Nou, graag . Niet dat ik ze opvolg, maar ik lees zulke recepten graag!
quote:
Zwarte sesamzaadjes – 1 eetlepel
Zwart sesamzaad? Dat komt me niet bekend voor. Is het echt sesamzaad?
pi_60664871
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 18:12 schreef Puckzzz het volgende:

Hey TS ik denk dat ik je even PM, ik heb wel interesse in een flinke hoeveelheid vlees maar moet even denken hoe ik dat diepvrieslogistiekgewijs op ga lossen

en gewoon logistiek, ik woon in Noord Brabant maar kom regelmatig in Oosterwolde (Friesland)
Je bent altijd welkom, en vrees niet, als dit overschot zich heeft opgelost is het nieuwe overschot alweer in de maak..

Vanaf begin 2010 ofzo hoop ik de hoeveelheid lammetjes in de wei en die in de pan iets beter op elkaar te laten aansluiten. Tot dan zit ik met lamsvleesbergen .
pi_60664937
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 19:37 schreef Xith het volgende:

[..]

Geitenogen worden ook gebruikt in arabische gerechten
In Nederland mag je maar zo niet alles van je *eigen* dieren meenemen. En omdat het slachten buiten eigen terrein gaat en je je beesten pas na een paar dagen versterven ophaalt lijken me de oogjes ook niet meer gans voor consumptie geschikt. Bederfelijke waar dunkt me.
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 19:49:48 #48
217449 dgbw
DE GROTE BOZE WOLF
pi_60665125

Zielig heUR! ;D .. ik zou er geen mes in kunnen zetten
pi_60665148
Huu maar da's zo'n lelijke Texelaar toch? Die van sigme zijn nog veel leuker denk ik.
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 19:52:09 #50
217449 dgbw
DE GROTE BOZE WOLF
pi_60665190
Tja als ik die recepten van sigme zo lees... dat moet echt goddelijk smaken, maar ik vind het zielig om die kleine beestjes op te eten

En daarom doe ik dat ook niet
pi_60665218
Die kleine beestjes smaken anders wel verdomde goed.
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 20:30:51 #52
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_60666273
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 19:38 schreef sigme het volgende:

[..]

Nou, graag . Niet dat ik ze opvolg, maar ik lees zulke recepten graag!
[..]

Zwart sesamzaad? Dat komt me niet bekend voor. Is het echt sesamzaad?
ik heb het in Turkije gekocht. Het zijn gewoon zwarte sesamzaadjes jah...tenminste op de sticker staat "Black sesame" very charming trouwens als je die dingen tussen je tanden krijgt
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 20:32:44 #53
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_60666322
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 19:52 schreef dgbw het volgende:
Tja als ik die recepten van sigme zo lees... dat moet echt goddelijk smaken, maar ik vind het zielig om die kleine beestjes op te eten

laat die twee duimen maar achterwege.

ik vind dat zo'n onzin...

"Och kijk dat schattige lammetje!! Awwwwwwwwwww"

maar vervolgens wel andere vleessoorten eten

tenzij je vegetarier bent, dan heb ik nix gezegd
pi_60666620
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 19:50 schreef Isegrim het volgende:
Huu maar da's zo'n lelijke Texelaar toch?
Angstwekkend eng, met die platte hondekoppen.
quote:
Die van sigme zijn nog veel leuker denk ik.
Ik heb geen eigen foto'tjes bij de hand. Maar het had er een van mij kunnen zijn:
pi_60666662
Zwart sesamzaad kun je hier ook gewoon kopen.
pi_60666689
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 20:43 schreef sigme het volgende:

[..]

[..]

Ik heb geen eigen foto'tjes bij de hand. Maar het had er een van mij kunnen zijn:
[ afbeelding ]
Dat zijn echt schapies. Texelaars zijn lelijkerds. Maar ook best lief, hoor. Ik paste vroeger voor een bevriende boer wel eens op zijn Texelaars.
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 21:13:06 #57
217449 dgbw
DE GROTE BOZE WOLF
pi_60667545
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 20:43 schreef sigme het volgende:

[..]

[..]
Sorry heur.. maar dat is afaik een doodnormaal lammetje zoals je dat op iedere kinderboederij in Nederland vind, als je dat angstwekkend vind zou ik is met een psychiater gaan praten.

..net als deze

[ Bericht 6% gewijzigd door dgbw op 08-08-2008 21:18:39 ]
pi_60668743
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 21:13 schreef dgbw het volgende:

[..]

Sorry heur.. maar dat is afaik een doodnormaal lammetje zoals je dat op iedere kinderboederij in Nederland vind, als je dat angstwekkend vind zou ik is met een psychiater gaan praten.

..net als deze

[ afbeelding ]
Mag ik je vragen* waarom je de dood van een 'schattig' dier erger vindt dan de dood van een 'lelijk' dier zoals een volwassen varken of net geviste zalm?

Mits de TS zulk OT gediscussieer toestaat.
pi_60670376
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2008 21:53 schreef sigme het volgende:
Kotelet
Bakken. Niet zo spannend. Kunnen ook goed op de barbeque.
Beste. Manier. Om. Lam. Te. Eten. PUNT
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 22:45:01 #60
217449 dgbw
DE GROTE BOZE WOLF
pi_60670837
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 21:49 schreef Xith het volgende:

[..]

Mag ik je vragen* waarom je de dood van een 'schattig' dier erger vindt dan de dood van een 'lelijk' dier zoals een volwassen varken of net geviste zalm?

Mits de TS zulk OT gediscussieer toestaat.
Iets wat net leeft, gelijk van het leven ontdoen en zo.................................. niet netjes

maar het gaat hier om 'lekker eten'.. laten we dit topic (voor TS) vrij houden van ethische discussies? : )
pi_60670903
Die lammetjes vind ik net zo schattig als kalfjes. Ik lust liever lam omdat die nog een scharrelleven hebben gehad......
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 22:52:14 #62
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_60671097
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 22:45 schreef dgbw het volgende:

[..]

Iets wat net leeft, gelijk van het leven ontdoen en zo.................................. niet netjes

maar het gaat hier om 'lekker eten'.. laten we dit topic (voor TS) vrij houden van ethische discussies? : )
er is ook 1 jarig lamsvlees. heeft geloof ik wel een andere naam, maar zijn toch nog steeds lammeren. Is dat minder erg?
pi_60674004
En kent er iemand ook goede recepten voor lamsniertjes -levertjes en -tong? Ik heb hier een Turk een straat verderop die ze in het weekend heeft. Ik heb geloof ik nog nooit nieren gegeten, maar lamsniertjes schijnen verrukkelijk te zijn.
anonieme razernist
pi_60678595
quote:

Als je dan toch vlees wilt eten. Wat is er nu fijner als een beestje dat eerst nog heerlijk door de wei gehuppeld heeft?

Snap dat nooit zo...
Sweet and innocent...
pi_60678670
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 00:30 schreef NoCigar het volgende:
En kent er iemand ook goede recepten voor lamsniertjes -levertjes en -tong? Ik heb hier een Turk een straat verderop die ze in het weekend heeft. Ik heb geloof ik nog nooit nieren gegeten, maar lamsniertjes schijnen verrukkelijk te zijn.
Tong en hersenrecepten heb ik (hier) niet, en die onderdelen krijg ik ook nooit aangeleverd.
Nieren, lever en hart sta ik allemaal af; aan moeder, schoonmoeder en katten.

Moeder voert nieren aan de katten, schoonmoeder maakt er ragout van. Helaas heb ik daarvan geen recept. Wel een ander -niet door mij ooit beproefd- recept.

500 gr lamsnieren
zout, peper,
olijfolie of boter
citroen, gekruide boter

De nieren in water uittrekken, blancheeren, zoo opensnijden, dat de beide helften als een opengeslagen medaillon aan elkaar blijven zitten; ze verder schoonmaken (zie varkensnieren), met peper en zout bestrooien en ze in goede olijfolie aan beide zijden bakken. De nieren worden op een warmen schotel, gegarneerd met schijfjes citroen en gekruide boter, opgediend.

Wat betreft die varkensnieren, daarbij is het schoonmaken beschreven, verluchtigd met twee plaatjes. Het komt neer op plat neerleggen van de nier, hand erop leggen, horizontaal doormiddensnijden. Hand eraf en bij beide helften dan urinevaten en vet wegsnijden. Het eerdergenoemde 'uittrekken in water' is trouwens niet een rek-en-strekoefening, maar de niertjes enige tijd in schoon water laten liggen zodat de (urine)zouten eruit trekken.

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 09-08-2008 10:21:08 ]
  zaterdag 9 augustus 2008 @ 17:52:43 #66
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_60686770
Ik ben op dit moment wat lamsribbetjes (klein gehakt) aan het koken in de Tajine. Ik heb van een aantal fases een foto gemaakt en dadelijk zal ik het recept ff opschrijven. Wordt vervolgd
  zondag 10 augustus 2008 @ 11:49:46 #67
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_60701643
ik zou nog het recept plaatsen en wat foto's

LAMSKRABBETJES MET GROENTE

500 gr. Lamsribbetjes in kleine stukken gehakt
500 gr. Wortel in grove stukken
1 knol Venkel
bosje Lente ui
3 uien
Twee takken verse Oregano
Een paar Salie bladeren
Een bosje Knoflookbieslook
Verse Gember
Saffraan
Koriander
Zwarte Sesamzaden
(dit had ik nog over van de soep, andere kruiden kan ook maar Saffraan hoort er toch wel bij.)
Zeezout
Peper
Margarine
Olijfolie
Knoflook

Snijdt de groenten in grove stukken.

Verhit in de tajine een ruime hoeveelheid olijfolie en de margarine, de kruiden, de gember (fijn geschaafd) en de knoflook. Doe de ribbetjes/krabbetjes in de tajine en bak deze rondom goudbruin. Wanneer deze aan alle kanten een beetje aangebraden zijn leg je ze met de zwoerdkant naar beneden. Verdeel hier overheen de groenten met de wortelen als eerste (deze hebben het langst nodig om te garen) daarna de rest van de groenten. Doe het deksel op de tajine en laat alles op een zacht vuurtje (evt. met vlamverdeler eronder) langzaam garen. Klein uurtje ongeveer. Je hebt er geen omkijken naar dus kun je in de tussentijd lekker je eigen ding gaan doen. Bak wanneer alles bijna gaar is even een paar broodjes af. Serveer het gerecht in de tajine, laat iedereen er maar lekker uit eten en serveer de broodjes met kruidenboter. Eventueel kun je een beetje water in de bodem van de tajine gooien op het einde, dan kan je lekker met je broodje in de saus dippen.

Smakelijk!

de foto's :

zondag 10 augustus 2008 @ 12:44:38 #68
38686 Mickey98
Sick my Duck !
  zondag 10 augustus 2008 @ 13:59:58 #69
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_60704320
-edit-

En als het je werkelijk zo frustreert dat er mensen zijn die graag lamsvlees eten, maak t jezelf en anderen dan gemakkelijk en klik niet op een topic als deze.

[ Bericht 80% gewijzigd door Isabeau op 10-08-2008 14:24:37 (offtopic verwijderd, helder advies laten staan) ]
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_60704419
Ik denk dat de schaapjes van sigme een aanmerkelijk beter leven hebben dan 99% van het vlees dat je in de winkel kunt kopen. Dus houd op met dat gezeik, open een eigen topic voor die onzin.
pi_60705022
quote:
Op zondag 10 augustus 2008 14:02 schreef Isegrim het volgende:
Dus houd op met dat gezeik, open een eigen topic
Als moderator van dit forum wil ik me hier graag bij aansluiten. Heberg, ik verwacht geen reacties meer van je in dit topic tenzij je recepten plaatst.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  zondag 10 augustus 2008 @ 15:48:27 #72
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_60707684
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 19:49 schreef dgbw het volgende:
[ afbeelding ]

Echt wel erg lekker

Dit ziet er toch veel beter uit

Maar zelf vind ik lamsvlees erg lekker zeker goed klaar gemaakt. Goed adres om lamsvlees te gaan halen is de turkse slagerij
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_60979436
Ik zie dit topic nu pas!

Ik wil nog steeds wel vlees bij je halen sigme maar ik heb een aantal kleine logistieke en ruimteprobleempjes. Eerst mijn vriezer leeghalen en ontdooien en dan hopen dat ik nog tijd kan vinden om het op te halen. Als je dan nog vlees hebt waar je van af moet tenminste.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_60981686
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 13:25 schreef MinderMutsig het volgende:
Ik zie dit topic nu pas!

Ik wil nog steeds wel vlees bij je halen sigme maar ik heb een aantal kleine logistieke en ruimteprobleempjes. Eerst mijn vriezer leeghalen en ontdooien en dan hopen dat ik nog tijd kan vinden om het op te halen. Als je dan nog vlees hebt waar je van af moet tenminste.
Bloemetjes, bijtjes, ooievaars: op een of andere manier zijn er steeds weer nieuwe lammetjes..
pi_60981769
quote:

en dan is je ondertitel "GROTE BOZE WOLF"

vind het trouwens redelijk hypocriet om geen lamsvlees te eten, als je wel gewoon 'normale' beesten eet.

lamsgehakt
Ja doei.
pi_60981807
quote:
Op zondag 10 augustus 2008 14:02 schreef Isegrim het volgende:
Ik denk dat de schaapjes van sigme een aanmerkelijk beter leven hebben dan 99% van het vlees dat je in de winkel kunt kopen. Dus houd op met dat gezeik, open een eigen topic voor die onzin.
eensch

als we verhuisd zijn ga ik eens culinair doen met lamsvlees vandaar mijn posts hier
Ja doei.
pi_60982373
http://www.xs4all.nl/~mmo(...)cepten/lamsvlees.htm

Daar staan veel lekkere recepten op.
pi_61059864
Het recept van gister is zeer wel voor herhaling vatbaar.

Ongeveer 2 ons gehakt, rullen met een beetje knoflook en een dubbele hoeveelheid zout & kruiderij (ik nam een zakje voorgemixte lamskruiden van de turk: kerrie, koriander, komijn, paprika,peper).
Vastkokende aardappels, voor 2 personen; schillen, aan plakken, 5 minuten koken in water met zout.
Gesnipperde witte kool, 3 ons ofzo.

Ovenschaal inboteren
Aardappelplakjes erin; twee eetlepels honingmosterd (Tons) erdoor roeren.
Kool erop, beetje aanpletten
Geruld gekruid gehakt als toplaag.

In de oven; ik deed een uur op lage temperatuur, alles goed warm maar de kool nog wel wat knapperig.
pi_61061935
IK post vandaag nog wel een Rogan Josh met lamsvlees recept
pi_61062171
Dit stond gisteren in de krant en wil ik vandaag gaan maken, alleen lamsbiefstuk? Nou ja, iok vind wel iets watr snel gaar is, hoop ik.

Timman Bagella (Iraakse tuinbonen met lamsvlees)

Hoofdgerecht door Loethe Olthuis22 augustus 2008

Voor 4 personen 200 g basmatirijst
300 g gedopte tuinbonen
2 supermarktbosjes dille, fijngehakt
zout, versgemalen peper
2 eetl. olijfolie
500 g lamsbiefstuk, in dobbelstenen
1 ui, fijngehakt
gemalen kruidnagel, kardemom, kaneel, nootmuskaat, ketoembar, djintan en paprikapoeder: van alles ½ theel.
30 g boter, in kleine klontjes

Tuinbonen? Te veel werk, dat doppen, al verkoopt bovengenoemde juwelier ze tegenwoordig zelfs kant-en-klaar gedopt. Maar ja, het probleem blijft: tuinbonen smaken nu eenmaal een tikje bitter. En smaak, dat mogen onze groenten niet meer hebben, tenzij het zoet is.
maar u mag ze gedopt kopen of zelfs diepvries. Dille vervult de taak van bonenkruid en maakt de tuinbonen lichter verteerbaar. Het vlees-specerijenmengsel, baharat, kun je hier niet kopen: even goochelen met potjes.

Breng ruim water zonder zout (daarvan worden tuinbonen taai) aan de kook en kook de rijst volgens de gebruiksaanwijzing. Doe er zo'n 5 minuten voor het einde van de kooktijd de tuinbonen bij (diepvriesbonen iets eerder). Giet het rijstmengsel af, schep er snel de dille en zout en peper naar smaak doorheen en laat afgedekt staan tot de rijst droog is en de bonen zacht zijn. Verhit de olijfolie in een braadpan. Bak het vlees in 4-5 min. al omscheppend met de ui, specerijen, zout en peper bruin en nét gaar, maar nog wel sappig. Roer de aanbaksels los met een scheutje heet water. Meng de boter door het rijst-bonenmengsel en serveer met het lamsvlees, Griekse yoghurt en ingemaakte komkommerschijven.
anonieme razernist
pi_61173951
Lamsbiefstuk is diepgevroren te koop bij (o.a.) de Aldi. Niet dat ik het ooit koop, met al m'n eigen lam.. En mijn lammeren worden dan weer zo grof door de slager in stukken gesneden dat biefstuk ergens in stukken bout verstopt moet zitten, denk ik zo.
pi_61174164
Maar goed, het recept van vandaag.

Een fors stuk schouder (eigenlijk de hele schouder: schouderblad t/m het gewricht eronder).
Ik heb het vlees enigzins losgesneden van het schouderbot, zodat er een soort envelop ontstond. Dit gevuld met een fijngesneden mengsel van:
2 kleine zurige appels, 2 kleine uitjes, handvol gedroogde tomaten-uit-olie, vier tenen knoflook, stuk of 30 zwarte peperkorrels, stukje rozemarijn (4cm) en een klein bosje thijm, afgestreken theelepeltje zout.

Schouderstuk in open ovenschotel gelegd. Wat er aan mengsel niet in het vlees paste erop uitgesmeerd. In hete oven (180) half uur ene zijde, draaien, losse vulling weer bovenop scheppen, oven temperen naar 120 graden. Nog een uur later naar 90. Indien nodig wat vocht aanvullen (water). Na een uur of drie-en-een-half opgegeten. Met gestoofde wortels & couscous (eengemaakt met wortelwater & water/vet van vleesschotel).
  woensdag 27 augustus 2008 @ 20:09:33 #83
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_61174332
Hey Sigme...eet je nou élke dag lamsvlees?
pi_61174444
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 20:09 schreef Puckzzz het volgende:
Hey Sigme...eet je nou élke dag lamsvlees?
Nee, dat is me te dol. Soms een hele week niet, en hooguit vier keer per week, denk ik.

Ik koop geen vlees, behalve spek (en vleeswaren voor op brood). Wel koop ik vis. Soms krijg ik wat rundvlees in ruil voor lamsvlees. En over een maand of wat moeten er haantjes geslacht worden..
pi_61186173
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 20:13 schreef sigme het volgende:

[..]

En over een maand of wat moeten er haantjes geslacht worden..

Deden we bij m'n opa thuis ook altijd. Dan plukken en alles eruit halen en een hele grote pan soep er van trekken. Rest van het vlees de volgende dag bakken.
Sweet and innocent...
pi_61262391
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 19:49 schreef dgbw het volgende:
[ afbeelding ]

niet? zo gedaan. zijn zo lekker die krengen...

ik ben niet zo van het heel moeilijk doen met vlees. het moet smaken naar vlees en niet naar een kruidenmengsel. Het enige wat ik doe is er rozemarijn over gooien en af en toe basilicum. dan uit de grill, van de grillpan of bbq.

[ Bericht 20% gewijzigd door Red_85 op 31-08-2008 12:29:20 ]
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_61267720
,ik zal mijn moeder vragen naar wat marokkaanse recepten.
Op zaterdag 23 juni 2007 18:54 schreef MASD het volgende:
Double-Helix is mijn held vandaag! _O_
  maandag 1 september 2008 @ 18:33:37 #88
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_61298230
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 16:22 schreef Double-Helix het volgende:
,ik zal mijn moeder vragen naar wat marokkaanse recepten.
back at ya! als je dat doet!
  zaterdag 6 september 2008 @ 23:30:32 #89
129025 Delicieux
Délicieux A Paris
pi_61438807
Toch nog maar even het receptje van onze maaltijd van vanavond posten. Het was namelijk wel voor herhaling vatbaar!

Neem een lamszadel (rugdeel), snij het vet er niet af!
Haal het bot eruit
Vul het zadel met een mengsel van: spinazie (bijv. diepvriesspul), geperste knoflook, peper, zout en wat olijfolie.
Bind het gevulde zadel op als een rollade.
Braad 'm in een pan even aan in olijfolie, zodat ie dichtgeschroeid is.

Neem een ovenschaal
Leg er takjes verse rozemarijn in
15 hele, niet gepelde knoflooktenen,
4 of 5 kleine uien
Leg het vlees op de rozemarijntakjes

Doe een deciliter witte wijn in de ovenschaal
Overgiet de lamszadel met een beetje olijfolie, strooi er een beetje peper en zout op.

Laat 'm dan bij 200 graden pak'm beet 20-25 minuten in de oven staan.

Vanavond gegeten met gekookte courgettes, stokbrood, groene sla, en een glaasje (nou, zeg maar fles) witte wijn (Menetou-Salon, 2006).
Je venais, je voyais, je devenais fonctionnaire......
pi_61442707
Lam-newbie vraag!
Zijn er bepaalde delen geschikter voor bepaalde bereidingen (net als bij de koe dat het ene deel voor een biefstukje is, maar een ander deel lang gestoofd moet worden)?

Sorry als het al ergens staat in dit topic, heb er even vluchtig doorheen gelezen, maar zag het nergens.
pi_61442766
quote:
Op zondag 7 september 2008 08:50 schreef Rosella het volgende:
Lam-newbie vraag!
Zijn er bepaalde delen geschikter voor bepaalde bereidingen (net als bij de koe dat het ene deel voor een biefstukje is, maar een ander deel lang gestoofd moet worden)?

Sorry als het al ergens staat in dit topic, heb er even vluchtig doorheen gelezen, maar zag het nergens.
Staat nog nergens, en anders mag je het ook vragen .

Coteletjes staan bekend om hun korte bereidingstijd - beide zijden even kort grillen is genoeg. Lekker mals & rose. Lamscarre is hetzelfde deel van het lam maar dan anders gesneden en is dus ook snel klaar.

Bout kan je lang garen, maar kan ook rose gelaten worden, afhankelijk van je smaak. (Ik doe graag lang in de oven, door en door gaar & zacht.)

Schenkeltjes & nekvlees is volgens mij altijd stoofvlees.
pi_61444281
Ik heb ook nog wel een paar lamsrecepten die ik wil proberen. Maar waar kopen jullie over het algemaan lamsvlees? In mijn dorpje ligt dat niet bij in de supermarkt of bij de slager. Moet je dan altijd naar islamitische slagers of hoeft dat niet speciaal?
pi_61444498
goede vraag...

er zit hier wel een slager geloof ik (net verhuisd) dus als we geld hebben ga ik 't zeker eens halen (lijkt me net wat duurder dan 'regulier' vlees?)

lekker lams gehakt
Ja doei.
pi_61444876
De islamitische slager is uiteraard een goed(koop) adres voor lamsvlees, maar ook gewone slagers hebben wel lamsvlees, alleen vaak wel wat duurder dan de islamitische slager idd.
pi_61444952
islamitische slager, da's een goeie

zal 's gaan kijken of dat hier ergens in de buurt zit
Ja doei.
pi_61445486
Eens op zoek naar een islamitische slager in Amersfoort. Of mensen moeten er eentje kennen?
pi_61448083
Kijk vooral even bij de proviciale landschapbeheerders. Vaak verkopen die hun lamsvlees meestal eenmaal per jaar, voor rond de 5 euro/kg. Beter vlees kan je niet hebben, het is alleen wel handig om dan ergens een beetje diepvriesruimte te hebben. Maar voor 25 euro heb je meer koteletjes dan je opkan .
pi_61490343
quote:
Op zondag 7 september 2008 09:03 schreef sigme het volgende:
-snip-
Dank je! Zit in een lamscarre nog een stuk bot (ja, ik moet het soms een beetje van de visuele omschrijvingen hebben, want woon in het buitenland en termen voor vlees zijn niet altijd even makkelijk te vertalen)? Hm, misschien binnenkort maar eens koteletjes op de BBQ, heb me tot nu toe alleen wat bezighouden met gestoofde dingen (gelukkig, blijkt nu, met een geschikt deel ). Zou je koteletjes op de BBQ over het algemeen marineren of is dat eigenlijk niet nodig of zelfs zonde?
pi_61490531

Lamscarre is de Franse naam, lamsrack de Engelse . Er zit bot in, een heel rijtje ribbetjes. Die zijn reuze handig: Je kan het ding netjes in plakken snijden en elk stukje heeft een goed handvat.
pi_61490560
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 05:54 schreef Rosella het volgende:
Zou je koteletjes op de BBQ over het algemeen marineren of is dat eigenlijk niet nodig of zelfs zonde?
Tijm en honing.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')