Heb je daarvoor een gehaktmolentje?quote:Op zaterdag 2 augustus 2008 22:34 schreef z80 het volgende:
van de stukken vlees die over zijn (na het uitbenen bv)
gehakt van maken.
lekker als gehaktbal of door de pasta saus.
Oh jawel, jazeker welquote:Op zondag 3 augustus 2008 14:01 schreef K-mail het volgende:
Wil je het niet verkopen aan mensen op Fok als je teveel hebt?
Zal ik eens even aan je krulletjes1 komen ruiken? Dan kan ik het je meteen mededelen.quote:Op zondag 3 augustus 2008 09:36 schreef sigme het volgende:
Uh.. met zoveel lamsvlees als ik eet, merk ik dat niet. Zoals je ook niet merkt dat we in dit land allemaal naar zure melk ruiken.
Da's goed darrrrrrrrling. Vermits je schaaps/lamsvlees meeneemt wanneer je weer verder trektquote:Op zondag 3 augustus 2008 17:07 schreef Floripas het volgende:
[..]
Zal ik eens even aan je krulletjes1 komen ruiken? Dan kan ik het je meteen mededelen.![]()
-----------------------------------
1. Ongeacht waar die krulletjes aan jou vast zitten.
Geen punt. Ik kan ook je gage wel opbrengen.quote:Op zondag 3 augustus 2008 17:11 schreef sigme het volgende:
[..]
Da's goed darrrrrrrrling. Vermits je schaaps/lamsvlees meeneemt wanneer je weer verder trekt.
Kom nou maar eens, babbelkousquote:Op zondag 3 augustus 2008 17:12 schreef Floripas het volgende:
[..]
Geen punt. Ik kan ook je gage wel opbrengen.
Is dat autarkisch of wat?
Die knoflooktenen doe ik zelf altijd in plakjes gesneden wel in het vlees. Gewoon met een mesje gaatjes prikken en stukjes teen erin, hoe meer hoe beter. Stukjes wortel werkt ook trouwens. En dan geen rozemarijn, maar inwrijven met koreander bij het zouten. Maar wij zijn nogal van de knoflook. Dus dan ruik je naar schaapje, knoflook én zure melkquote:Op zaterdag 2 augustus 2008 21:52 schreef sigme het volgende:
Bout uit de oven
Voor zogeten 'grote bout': achterbout met bot, een a anderhalve pond, met vetlaag. Meerdere kleinere stukken kan ook. Niet al te klein.
Wrijf het vlees stevig in met een flinke hoeveelheid zout. Vooral waar een vetlaag zit een extra hoeveelheid zout erop. Bakblik of schaal licht invetten met wat olijfolie. Vlees erop, vetlaag naar beneden. Hele knoflooktenen (mag met velletje en al) op het vlees / de stukken vlees leggen.
In de over zetten, oven behoorlijk heet (200 graden) opstoken. Na een uur (ofzo) eens wat losporren (dan valt de knoflook in het vet) en de stukken draaien: vette kant omhoog. Daarna nog minstens een uur en maximaal nog 3 uur in de oven laten. Klaar.
Met deze bereiding wordt het vlees door en door gaar: het valt van het bot. Het vet smelt er grotendeels af en bedruipt daarmee het vlees. Het vlees wordt er vrij droog & stevig van, persoonlijk vind ik dat erg lekker. Het overgebleven vet is op de meeste plekken omgezet in een goed eetbaar knapperig korstje.
Eerder dit ook wel gedaan met in de bout gestoken tenen knoflook en/of rozemarijn, maar dat kan beter achterwege blijven.
Wel erg lekker is de variant waarbij het vlees wordt ingestoken met thijm. Neem hiervoor wat takjes (verse) thijm en een prikker (ik gebruik een barbeque-spies). Rats boven het vlees de thijm van z'n houtige takje, verdeel de thijnmpjes wat over het vlees en prik dan met de prikker de losse thijmpjes met kracht de bout in.
Oké. Mijn recept is eigenlijk heel simpel: gemarineerd lamsvlees boven reeds gaargekookte kruimige aardappeljes of rauwe kleine nieuwe aardappeltjes in de oven op een lage temperatuur (280), venkel erbij na een half uurtje, na weer een half uurtje een zooi gefruite uitjes erbij die goed glazig zijn en niet droog, en na nog een half uurtje eruit en smullen maar.quote:Op zondag 3 augustus 2008 17:20 schreef sigme het volgende:
[..]
Kom nou maar eens, babbelkous.
En de rest van de langzaampraat in een daartoe bestemd topic graag. Ik zal hier straks weer een lekker recept zetten.
Marinade naar keuze of heb je een aanrader?quote:Op zondag 3 augustus 2008 18:02 schreef Floripas het volgende:
[..]
Oké. Mijn recept is eigenlijk heel simpel: gemarineerd lamsvlees boven reeds gaargekookte kruimige aardappeljes of rauwe kleine nieuwe aardappeltjes in de oven op een lage temperatuur (280), venkel erbij na een half uurtje, na weer een half uurtje een zooi gefruite uitjes erbij die goed glazig zijn en niet droog, en na nog een half uurtje eruit en smullen maar.
nee. ik haal het gehakt bij een "internationale" slager (ik mag van hem geen turkse slager zeggen)quote:
Vroeger zou ik afgeschuimd boter met olijfolie en rozemarijn gebruiken, maar dat mag ik niet meer van de dokter (borstkanker, jeweets) dus ik neem nu sojasaus en sesamolie.quote:Op zondag 3 augustus 2008 18:05 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Marinade naar keuze of heb je een aanrader?
quote:Op zondag 3 augustus 2008 18:44 schreef Floripas het volgende:
[..]
Vroeger zou ik afgeschuimd boter met olijfolie en rozemarijn gebruiken, maar dat mag ik niet meer van de dokter (borstkanker, jeweets) dus ik neem nu sojasaus en sesamolie.
Neeneenee, heb ik niet gehad, hoor. Mijn huisarts heeft eens berekend dat de kans dat ik dat kreeg wel erg groot was wegens genetica en dergelijke. Toen was zijn advies om zuivel zo veel mogelijk te vervangen door soja.quote:
Ah, gelukkig maar, ik kom nl net van een tante vandaan die nog maar een paar dagen heeft door borstkankerquote:Op zondag 3 augustus 2008 19:35 schreef Floripas het volgende:
[..]
Neeneenee, heb ik niet gehad, hoor. Mijn huisarts heeft eens berekend dat de kans dat ik dat kreeg wel erg groot was wegens genetica en dergelijke. Toen was zijn advies om zuivel zo veel mogelijk te vervangen door soja.
't Is ook een schaap..quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 01:34 schreef NoCigar het volgende:
Overigens, is het Drents Heideschaap verwant aan het Kempisch heideschaap dat je weet?
ow dat is zó lekker!! ik gebruik het vaak in combinatie met kort gehakte lamsribbetjes (wéér met Saffraan, maar daar ben ik zo gek op) en karwijzaad, komijnzaad, wortel, broccoli en ui en dan in de tajine lekker laten pruttelenquote:Op zondag 3 augustus 2008 19:53 schreef Floripas het volgende:
Heb je venkel geprobeerd in zo'n schotel? Dat is precies complementair met lamsvlees, maar je moet er wel echt van houden.
En je kunt toch beter grote zoete uien gebruiken? Nog goedkoper ook.
Nee joh, daar zijn ze veel te klein voor. Verder zijn de schapen dood gewoonlijk onthoofd, en ben ik wel eens een partij koppen tegen het lijf gelopen, al dwalend door het slachthuis, en niet al te hard geschrokken, maar ik zou toch liever niet de schaapjes na hun ontmoeting met hun maker opnieuw in de ogen kijkenquote:Op vrijdag 8 augustus 2008 13:46 schreef NoCigar het volgende:
Idd, de naam lijkt vooral op elkaar zie ik nu.
Ze zijn wel mooi met die hoorns, zeg. Wat doe je daar nou mee als ze dood zijn? Bekers van maken?
Geitenogen worden ook gebruikt in arabische gerechtenquote:Op vrijdag 8 augustus 2008 19:36 schreef sigme het volgende:
[..]
Nee joh, daar zijn ze veel te klein voor. Verder zijn de schapen dood gewoonlijk onthoofd, en ben ik wel eens een partij koppen tegen het lijf gelopen, al dwalend door het slachthuis, en niet al te hard geschrokken, maar ik zou toch liever niet de schaapjes na hun ontmoeting met hun maker opnieuw in de ogen kijken.
Nou, graagquote:Op vrijdag 8 augustus 2008 18:05 schreef Puckzzz het volgende:
Lamsvlees
TajineKook er bijna dagelijks mee
Ik heb gisteren toevallig deze soep gemaakt. Meestal schrijf ik niet op wat ik allemaal doe en kook uit de losse pols. nadeel hiervan is dat het de volgende keer altijd anders smaakt. Nu heb ik me voorgenomen om de geslaagde recepten toch eens wat vaker op te schrijven.
Zwart sesamzaad? Dat komt me niet bekend voor. Is het echt sesamzaad?quote:Zwarte sesamzaadjes – 1 eetlepel
Je bent altijd welkom, en vrees niet, als dit overschot zich heeft opgelost is het nieuwe overschot alweer in de maak..quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 18:12 schreef Puckzzz het volgende:
Hey TS ik denk dat ik je even PM, ik heb wel interesse in een flinke hoeveelheid vlees maar moet even denken hoe ik dat diepvrieslogistiekgewijs op ga lossen
en gewoon logistiek, ik woon in Noord Brabant maar kom regelmatig in Oosterwolde (Friesland)
In Nederland mag je maar zo niet alles van je *eigen* dieren meenemen. En omdat het slachten buiten eigen terrein gaat en je je beesten pas na een paar dagen versterven ophaalt lijken me de oogjes ook niet meer gans voor consumptie geschikt. Bederfelijke waar dunkt me.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 19:37 schreef Xith het volgende:
[..]
Geitenogen worden ook gebruikt in arabische gerechten
ik heb het in Turkije gekocht. Het zijn gewoon zwarte sesamzaadjes jah...tenminste op de sticker staat "Black sesame" very charming trouwens als je die dingen tussen je tanden krijgtquote:Op vrijdag 8 augustus 2008 19:38 schreef sigme het volgende:
[..]
Nou, graag. Niet dat ik ze opvolg, maar ik lees zulke recepten graag!
[..]
Zwart sesamzaad? Dat komt me niet bekend voor. Is het echt sesamzaad?
laat die twee duimen maar achterwege.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 19:52 schreef dgbw het volgende:
Tja als ik die recepten van sigme zo lees... dat moet echt goddelijk smaken, maar ik vind het zielig om die kleine beestjes op te eten
En daarom doe ik dat ook niet
Angstwekkend eng, met die platte hondekoppen.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 19:50 schreef Isegrim het volgende:
Huu maar da's zo'n lelijke Texelaar toch?
Ik heb geen eigen foto'tjes bij de hand. Maar het had er een van mij kunnen zijn:quote:Die van sigme zijn nog veel leuker denk ik.
Dat zijn echt schapies.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 20:43 schreef sigme het volgende:
[..]
Angstwekkend eng, met die platte hondekoppen.
[..]
Ik heb geen eigen foto'tjes bij de hand. Maar het had er een van mij kunnen zijn:
[ afbeelding ]
Sorry heur.. maar dat is afaik een doodnormaal lammetje zoals je dat op iedere kinderboederij in Nederland vind, als je dat angstwekkend vind zou ik is met een psychiater gaan praten.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 20:43 schreef sigme het volgende:
[..]
Angstwekkend eng, met die platte hondekoppen.
[..]
Mag ik je vragen* waarom je de dood van een 'schattig' dier erger vindt dan de dood van een 'lelijk' dier zoals een volwassen varken of net geviste zalm?quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 21:13 schreef dgbw het volgende:
[..]
Sorry heur.. maar dat is afaik een doodnormaal lammetje zoals je dat op iedere kinderboederij in Nederland vind, als je dat angstwekkend vind zou ik is met een psychiater gaan praten.
..net als deze
[ afbeelding ]
Beste. Manier. Om. Lam. Te. Eten. PUNTquote:Op zaterdag 2 augustus 2008 21:53 schreef sigme het volgende:
Kotelet
Bakken. Niet zo spannend. Kunnen ook goed op de barbeque.
Iets wat net leeft, gelijk van het leven ontdoen en zo..................................quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 21:49 schreef Xith het volgende:
[..]
Mag ik je vragen* waarom je de dood van een 'schattig' dier erger vindt dan de dood van een 'lelijk' dier zoals een volwassen varken of net geviste zalm?
Mits de TS zulk OT gediscussieer toestaat.
er is ook 1 jarig lamsvlees. heeft geloof ik wel een andere naam, maar zijn toch nog steeds lammeren. Is dat minder erg?quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 22:45 schreef dgbw het volgende:
[..]
Iets wat net leeft, gelijk van het leven ontdoen en zo..................................niet netjes
maar het gaat hier om 'lekker eten'.. laten we dit topic (voor TS) vrij houden van ethische discussies? : )
Als je dan toch vlees wilt eten. Wat is er nu fijner als een beestje dat eerst nog heerlijk door de wei gehuppeld heeft?quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 19:52 schreef dgbw het volgende:
Tja als ik die recepten van sigme zo lees... dat moet echt goddelijk smaken, maar ik vind het zielig om die kleine beestjes op te eten
Tong en hersenrecepten heb ik (hier) niet, en die onderdelen krijg ik ook nooit aangeleverd.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 00:30 schreef NoCigar het volgende:
En kent er iemand ook goede recepten voor lamsniertjes -levertjes en -tong? Ik heb hier een Turk een straat verderop die ze in het weekend heeft. Ik heb geloof ik nog nooit nieren gegeten, maar lamsniertjes schijnen verrukkelijk te zijn.
Als moderator van dit forum wil ik me hier graag bij aansluiten. Heberg, ik verwacht geen reacties meer van je in dit topic tenzij je recepten plaatst.quote:Op zondag 10 augustus 2008 14:02 schreef Isegrim het volgende:
Dus houd op met dat gezeik, open een eigen topic
Echt wel erg lekkerquote:Op vrijdag 8 augustus 2008 19:49 schreef dgbw het volgende:
[ afbeelding ]
Zielig heUR! ;D .. ik zou er geen mes in kunnen zetten
Bloemetjes, bijtjes, ooievaars: op een of andere manier zijn er steeds weer nieuwe lammetjes..quote:Op woensdag 20 augustus 2008 13:25 schreef MinderMutsig het volgende:
Ik zie dit topic nu pas!![]()
![]()
Ik wil nog steeds wel vlees bij je halen sigme maar ik heb een aantal kleine logistieke en ruimteprobleempjes. Eerst mijn vriezer leeghalen en ontdooien en dan hopen dat ik nog tijd kan vinden om het op te halen. Als je dan nog vlees hebt waar je van af moet tenminste.![]()
en dan is je ondertitel "GROTE BOZE WOLF"quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 19:52 schreef dgbw het volgende:
eenschquote:Op zondag 10 augustus 2008 14:02 schreef Isegrim het volgende:
Ik denk dat de schaapjes van sigme een aanmerkelijk beter leven hebben dan 99% van het vlees dat je in de winkel kunt kopen. Dus houd op met dat gezeik, open een eigen topic voor die onzin.
Nee, dat is me te dol. Soms een hele week niet, en hooguit vier keer per week, denk ik.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 20:09 schreef Puckzzz het volgende:
Hey Sigme...eet je nou élke dag lamsvlees?
quote:Op woensdag 27 augustus 2008 20:13 schreef sigme het volgende:
[..]
En over een maand of wat moeten er haantjes geslacht worden..
niet? zo gedaan. zijn zo lekker die krengen...quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 19:49 schreef dgbw het volgende:
[ afbeelding ]
Zielig heUR! ;D .. ik zou er geen mes in kunnen zetten
quote:Op zondag 31 augustus 2008 16:22 schreef Double-Helix het volgende:,ik zal mijn moeder vragen naar wat marokkaanse recepten.
Staat nog nergens, en anders mag je het ook vragenquote:Op zondag 7 september 2008 08:50 schreef Rosella het volgende:
Lam-newbie vraag!![]()
Zijn er bepaalde delen geschikter voor bepaalde bereidingen (net als bij de koe dat het ene deel voor een biefstukje is, maar een ander deel lang gestoofd moet worden)?
Sorry als het al ergens staat in dit topic, heb er even vluchtig doorheen gelezen, maar zag het nergens.
Dank je! Zit in een lamscarre nog een stuk bot (ja, ik moet het soms een beetje van de visuele omschrijvingen hebben, want woon in het buitenland en termen voor vlees zijn niet altijd even makkelijk te vertalen)? Hm, misschien binnenkort maar eens koteletjes op de BBQ, heb me tot nu toe alleen wat bezighouden met gestoofde dingen (gelukkig, blijkt nu, met een geschikt deelquote:
Tijm en honing.quote:Op dinsdag 9 september 2008 05:54 schreef Rosella het volgende:
Zou je koteletjes op de BBQ over het algemeen marineren of is dat eigenlijk niet nodig of zelfs zonde?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |