niet waar, alleenn als je vrije dagen meeneemnt naar je volgende jaar (dat zijn er maar een beperkt aantal) moet je ze voor een bepaalde datum gebruiken anders vervallen ze. Is trouwens wel per werkgever verschillend.quote:Op donderdag 31 juli 2008 17:54 schreef maedel het volgende:
Volgens mij ben je verplicht om je vrije dagen op te nemen hoor....
Dat zal bij je baas ook wel een rol spelen (die krijgt daar gedoe mee...)
stuur mij dan 3 weken weg ipv een dag, dat zet nou niet bepaald zoden aan de dijkquote:Op donderdag 31 juli 2008 17:54 schreef maedel het volgende:
Ja, neem je vakantiedagen dan 3 weken aan één stuk opquote:Op donderdag 31 juli 2008 17:57 schreef Trannellius het volgende:
[..]
stuur mij dan 3 weken weg ipv een dag, dat zet nou niet bepaald zoden aan de dijk
hoe zit t met die thermometers anale arie?quote:Op donderdag 31 juli 2008 17:58 schreef admiraal_anaal het volgende:
In ieder geval leuk om te horen dat je het zo naar je zin hebt
Noem liever geen namen, maar het is een bedrijf wat werkt in de olie- en gas industrie (vrij klein, wereldwijd iets van 60 medewerkers).quote:Op donderdag 31 juli 2008 17:57 schreef Apfel. het volgende:
[..]
Tof, welk bedrijf / richting (software / websites) ?
Nee, ik werk part time naast mijn studiequote:Op donderdag 31 juli 2008 17:58 schreef servus_universitas het volgende:
Je hebt een fulltime baan en je woont nog op een kamertje?
De NAM in Assen? Hmmmz, die heeft vast wel meer dan zestig man rondlopen....quote:Op donderdag 31 juli 2008 18:01 schreef Trannellius het volgende:
[..]
Noem liever geen namen, maar het is een bedrijf wat werkt in de olie- en gas industrie (vrij klein, wereldwijd iets van 60 medewerkers).
Dank jequote:Op donderdag 31 juli 2008 17:58 schreef admiraal_anaal het volgende:
In ieder geval leuk om te horen dat je het zo naar je zin hebt
Nou wat klaag je dan? Bier drinken wordt zwaar onderschat. Als het aan mij lag deed ik de hele dag niks anders dan bier drinken. Maar ja, de vrouw he...quote:Op donderdag 31 juli 2008 18:03 schreef Trannellius het volgende:
[..]
En vanavond en morgenavond en zaterdag en zondag
Oke, ander verhaal inderdaadquote:Op donderdag 31 juli 2008 18:01 schreef Trannellius het volgende:
[..]
Nee, ik werk part time naast mijn studie
Dat is dus niet waar, al je dagen mag je meenemen en zijn 5 jaar geldig. Een werkgever die zegt dat je maar 5 dagen (bijv.) mag meenemen en de rest uitbetaald moet worden gaat tegen de wet in.quote:Op donderdag 31 juli 2008 17:57 schreef Apfel. het volgende:
[..]
niet waar, alleenn als je vrije dagen meeneemnt naar je volgende jaar (dat zijn er maar een beperkt aantal) moet je ze voor een bepaalde datum gebruiken anders vervallen ze. Is trouwens wel per werkgever verschillend.
Mjah, ik zal dan geen echte vent zijn, maar ik ben er niet zo'n fan vanquote:Op donderdag 31 juli 2008 18:05 schreef Djeez het volgende:
[..]
Nou wat klaag je dan? Bier drinken wordt zwaar onderschat. Als het aan mij lag deed ik de hele dag niks anders dan bier drinken. Maar ja, de vrouw he...
ja? Ook als het expliciet in je contract staat (in mijn geval) dat ik dus maar x aantal dagen mee mag nemen en die voor april moet verbruiken. Staat er letterlijk in.....quote:Op donderdag 31 juli 2008 18:07 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Dat is dus niet waar, al je dagen mag je meenemen en zijn 5 jaar geldig. Een werkgever die zegt dat je maar 5 dagen (bijv.) mag meenemen en de rest uitbetaald moet worden gaat tegen de wet in.
Stond mij inderdaad ook al zoiets bij ja..quote:Op donderdag 31 juli 2008 18:07 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Dat is dus niet waar, al je dagen mag je meenemen en zijn 5 jaar geldig. Een werkgever die zegt dat je maar 5 dagen (bijv.) mag meenemen en de rest uitbetaald moet worden gaat tegen de wet in.
Da's heel fijn maar die passage mogen ze vernietigen.quote:Op donderdag 31 juli 2008 18:13 schreef Apfel. het volgende:
[..]
ja? Ook als het expliciet in je contract staat (in mijn geval) dat ik dus maar x aantal dagen mee mag nemen en die voor april moet verbruiken. Staat er letterlijk in.....
bronquote:
Verjaring vakantiedagen
In artikel 7: 645 BW is vastgelegd dat vakantiedagen verjaren na verloop van vijf jaren na de laatste dag van het kalenderjaar waarin de aanspraak is ontstaan. Ook is in dit artikel vastgelegd dat de werkgever niet ten nadele van de werknemer van dit artikel kan afwijken. De bedoeling van deze lange verjaringstermijn is dat werknemers in de gelegenheid worden gesteld om voor langdurig verlof te sparen of betaald werk beter te kunnen combineren met zorgtaken. Werkgevers zijn op hun beurt bang dat werknemers een stuwmeer aan vakantiedagen opbouwen en om deze reden nemen zijn nog wel eens de bepaling in een personeelsreglement op dat een werknemer slecht een aantal niet opgenomen vakantiedagen mag meenemen naar het volgende jaar. Op deze wijze proberen zij werknemers te stimuleren om in een bepaald jaar hun vakantiedagen op te nemen. Toch is een dergelijk bepaling in strijd met het voornoemde wetsartikel. Er is in dit artikel immers uitdrukkelijk bepaald dat een werkgever niet ten nadele van de werknemer mag afwijken van de verjaringstermijn van vijf jaar. Dit houdt in dat de werkgever niet mag bepalen dat een aantal vakantiedagen vervallen als zij in een bepaald jaar niet zijn opgenomen door de werknemer. De werknemer kan dan ook een beroep doen op de vernietigbaarheid van de bepaling als hij met een dergelijke bepaling in een personeelsreglement wordt geconfronteerd.
http://www.arbeidsrechter.nl/w/bw.htm#642quote:Ik heb er geen problemen mee want ik ga daar toch weg, maar wil t wel eens wetenMisschien een stukje info van waar die wet staat?
Ik heb geheel geen ervaring met wetteksten hoor, maar moet ik dit stukje opvatten als "er mag nooit afgeweken worden, tenzij de afwijking is toegestaan"?quote:Op donderdag 31 juli 2008 18:24 schreef Dagonet het volgende:
Artikel 645 (BW)
Van de artikelen 634 tot en met 643 kan niet ten nadele van de werknemer worden afgeweken, tenzij zodanige afwijking bij die artikelen is toegelaten.
Artikel 634, hoeveel vakantiedagen je krijg regelt in het derde lid dat er bij een CAO van mag worden afgeweken.quote:Op donderdag 31 juli 2008 18:32 schreef Trannellius het volgende:
[..]
Ik heb geheel geen ervaring met wetteksten hoor, maar moet ik dit stukje opvatten als "er mag nooit afgeweken worden, tenzij de afwijking is toegestaan"?
Ah, artikel 645 is dus meer op te vatten als "behalve genoemde uitzonderingen, bestaan er geen andere"?quote:Op donderdag 31 juli 2008 18:38 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Artikel 634, hoeveel vakantiedagen je krijg regelt in het derde lid dat er bij een CAO van mag worden afgeweken.
Artikel 638 zegt dat je werkgever je verplicht in staat moet stellen je vakantie op te nemen of met gewichtige redenen moet komen. In het 8e lid mag je afwijken als je meer wil opnemen dan het wettelijk minimum.
Zo zijn er wel meer bepalingen, dat je bijv niet je vakantie mag verkopen tenzij het het minimum overstijgt, dat soort dingen.
Moet je wel alles opsparen idd. Overleggen met je baas is ook wel handig aangezien hij dat kan weigeren te verlenen. Maar dan kan je wel zonder je baan kwijt te raken een paar maanden door de VS of Australië heen trekken met behoud van volledig salaris.quote:Op donderdag 31 juli 2008 18:44 schreef nagel72 het volgende:
heb nu ook nog 260 uur staan en worden er alleen maar meer .. en ben echt niet van plan om die op te nemen dit jaar
Dus als ik het goed lees kan ik fijn 5 jaar doorsparen
das dan 5 x 200 uur = 1000
1000 / 40 = 25 weken vrij
Yup, en een maximum aantal dagen meenemen naar het volgende jaar is een afwijking die níet bestaat en dus niet rechtsgeldig is.quote:Op donderdag 31 juli 2008 18:45 schreef Trannellius het volgende:
[..]
Ah, artikel 645 is dus meer op te vatten als "behalve genoemde uitzonderingen, bestaan er geen andere"?
Dat kunnen ze weer blokkeren als je het in een keer wilt opnemen, tenzij dat je het vooraf aankondigt als een soort van sabbatical of vervroegd pensioenquote:Op donderdag 31 juli 2008 18:44 schreef nagel72 het volgende:
heb nu ook nog 260 uur staan en worden er alleen maar meer .. en ben echt niet van plan om die op te nemen dit jaar
Ik heb geen vriendin nee, maar niet doordat ik programmeur ben. Ik zie mij als een van de weinige programmeurs met redelijke sociale vaardighedenquote:Op donderdag 31 juli 2008 19:34 schreef Barcaconia het volgende:
Wat ik alleen niet snap:
Je werkt fulltime, je neemt geen vrij, je woont op jezelf, je bent programmeur dus hebt waarschijnlijk geen vrouw/vriendin.
WAAROM HEB JE DAN GEEN GELD? (en geef je de schuld ook nog aan de belastingdienst)
Dat tweede deel van je post is nog niet aangeroerd hoor.quote:Op donderdag 31 juli 2008 19:21 schreef morpheus_at_work het volgende:
overbodige vraag waarbij antwoord al in topic staat
Je mag je dagen zelfs 5 jaar lang meenemen.quote:Op donderdag 31 juli 2008 17:54 schreef maedel het volgende:
hhmm hoe zit et dan met ambtenaren ?quote:Op donderdag 31 juli 2008 18:07 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Dan ben je daarna wel toe aan vakantie jaquote:Op donderdag 31 juli 2008 18:44 schreef nagel72 het volgende:
Niet verplicht, aanbevolen.quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 08:23 schreef bonke het volgende:
tis toch ook verplicht om minimaal 1 keer per jaar 2 weken achtereen vrij te nemen ?
Ja, dat zal best. Bij mijn werkgever toch niet.quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 07:53 schreef dronkeykong het volgende:
[..]
Je mag je dagen zelfs 5 jaar lang meenemen.
Je hebt middelen om een half jaar vrij te nemen, maar of je het mag is heel wat anders. Je hebt nog steeds de toestemming van de werkgever nodig, dus dat moet je wel van te voren zwart op wit afsprekenquote:Op vrijdag 1 augustus 2008 08:38 schreef maedel het volgende:
[..]
Ja, dat zal best. Bij mijn werkgever toch niet.![]()
En terecht. Een werkgever kan nergens meer van op aan (wat iemand al zei, dan kun je ineens een half jaar vrij nemen), en als je nooit vrij neemt krijg je gewoon ooit problemen. Met je zelf en iedereen om je heen.
Maar het gaat hier blijkbaar om een bijbaantje, dus dat is een ander verhaal...
Bij jouw werkgever mag het ook, en je kan niet zomaar ineens een half jaar vrijnemen omdat een werkgever wel vakanties boven het wettelijk minimum aan dagen kan weigeren.quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 08:38 schreef maedel het volgende:
[..]
Ja, dat zal best. Bij mijn werkgever toch niet.![]()
En terecht. Een werkgever kan nergens meer van op aan (wat iemand al zei, dan kun je ineens een half jaar vrij nemen), en als je nooit vrij neemt krijg je gewoon ooit problemen. Met je zelf en iedereen om je heen.
Maar het gaat hier blijkbaar om een bijbaantje, dus dat is een ander verhaal...
Dat gehamster wil de werkgever inderdaad voorkomen. Desalniettemin is het gewoon wettelijk geregeld dat het in theorie zou mogen.quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 09:35 schreef maedel het volgende:
Mjah,
ik heb een aantal uren verlof, en daarvan mag ik een maximaal aantal meenemen naar het volgende jaar. Alles wat ik daarboven "over" heb vervalt.
Hetzelfde geldt voor "plusuren", en adv gaat al helemaal niet mee naar het volgende jaar.
Jouw resturenoverzicht is bij mijn werkgever echt onzin. Dus ik weet niet waar je het vandaan haalt dat dat bij mijn werkgever ook zou moeten mogen...
Dat hele geregel rondom het opnemen van uren (of het vervallen ervan als je het niet doet) is nou net om te voorkomen dat je dat gehamster niet gaat doen.
Wie weet, maar in de praktijk kan het dus niet...quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 09:42 schreef ursel het volgende:
[..]
Dat gehamster wil de werkgever inderdaad voorkomen. Desalniettemin is het gewoon wettelijk geregeld dat het in theorie zou mogen.
Mwoah, iig wel pas als er weer wat vrienden van me terug zijn en ook vrij hebben. De dingen die ik vandaag heb gedaan hoef ik niet elke week te doenquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |