ja johquote:Op vrijdag 12 juni 2009 09:04 schreef owlet het volgende:
Wow, dit topic heeft bijna een jaar stil gelegen![]()
Wij rapleyen ook al weer een tijdje. Mevrouw krijgt wat als het zo uit komt, soms een stukje fruit, soms een broodkorst.
Van vaste eetmomenten is nog geen sprake, het is vooral een hoop proeven en proberen. Met al dat zachte zomerfruit is dat ook niet moeilijk, dat was bij de oudste in Januari een stuk lastiger!
het kleine kleurdoosje ook al weer bijna een half jaar
Ik geloof dat Kleintjes in zijn boek serieus de aanschaf van een tentzeil aanraadt.quote:
Mama! Dat is boom! Ik ga toch geen boom eten!quote:
Ja hier ook, nog 3 weken en dan gaan we het ook proberen... toch best wel spannend...quote:Op woensdag 24 juni 2009 17:31 schreef Jore het volgende:
Lieve broccolifoto's![]()
Nog een maandje en dan mogen wij ook! Leukleukleuk.
Appelmoes!quote:Op vrijdag 10 juli 2009 19:17 schreef freecell het volgende:
Hier vanavond truwens weer. Kip, aardappel uit de oven en broccoli.
Kip is als eerste weg, dan aardappel weg en dan wordt de broccoli op de grond gegooid en geschreeuwd om meer kip en aardappel
Hoe maak je groente aantrekkelijk voor zo'n uk?
Ik weet niet welke potjes jij je kind geeft, maar in die van mij zit geen appelmoes hoor?quote:Op vrijdag 10 juli 2009 19:54 schreef p_iglet het volgende:
als je appelmoes door de aardappels prakt kun je net zo goed potjes geven, daarvan is ook bijna altijd het eerste ingredient appelmoes![]()
Er zijn wel potjes met appelmoesquote:Op vrijdag 10 juli 2009 20:14 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Ik weet niet welke potjes jij je kind geeft, maar in die van mij zit geen appelmoes hoor?
En ik prak ook niet, ik gooi het eroverheen zodat hij dus nog wel het verschil proeft.
* Brighteyes verdwijnt maar weer uit dit topic met mijn niet-verantwoorde tips...
Op zich is het ook niet de bedoeling dat je het elke avond doet natuurlijk.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 20:17 schreef freecell het volgende:
[..]
Er zijn wel potjes met appelmoesMaar in de betere meestal niet inderdaad
Ik vond je wel nuttig eigenlijk en het was mijn vraag, dus blijf eens
de laatste keer dat ik potjes bekeek (lees 1,5 jaar geleden toen we op het werk nog kinderen hadden die af en toe potjes aten) zat zo ongeveer in ieder potje appelmoes of appelsapconcentraat. Wellicht is dat ondertussen veranderd.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 20:14 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Ik weet niet welke potjes jij je kind geeft, maar in die van mij zit geen appelmoes hoor?
En ik prak ook niet, ik gooi het eroverheen zodat hij dus nog wel het verschil proeft.
* Brighteyes verdwijnt maar weer uit dit topic met mijn niet-verantwoorde tips...
Warm, maar na een kwartiertje is het koud en dan eet hij het nog nietquote:Op vrijdag 10 juli 2009 21:12 schreef Diaan73 het volgende:
geef je die wortels dan warm of koud?? Zelfde vraag geldt voor broccoli...
Als je zélf met mes en vork eet komt er vanzelf een moment dat je kind je na wil doenquote:Op vrijdag 10 juli 2009 21:55 schreef Ca.ra het volgende:
Ik ben er vast veel te vroeg mee (maar hele dagen thuiszitten en niks te doen hebben zorgt er wel voor dat je in alle topics meelurkt) maar wat ik me vandaag ineens afvroeg.... hoe gaat de overgang van rapley naar 'netjes met mes en vork' eten?
Ja ik weet wel dat kleine kinderen geen mes krijgen enzo, het is maar een uitdrukking he....
Ik bedoel, is het niet verwarrend voor een kind dat het gisteren nog met een stronk broccoli in zijn hand zat, maar dat hij het vandaag netjes aan een vorkje van zijn bordje moet prikken?
Ze gaan vanzelf het bestek van papa en mama hoogst interessant vinden en dan is het tijd om het kinderbestek uit de la te halen.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 21:55 schreef Ca.ra het volgende:
Ik ben er vast veel te vroeg mee (maar hele dagen thuiszitten en niks te doen hebben zorgt er wel voor dat je in alle topics meelurkt) maar wat ik me vandaag ineens afvroeg.... hoe gaat de overgang van rapley naar 'netjes met mes en vork' eten?
Ja ik weet wel dat kleine kinderen geen mes krijgen enzo, het is maar een uitdrukking he....
Ik bedoel, is het niet verwarrend voor een kind dat het gisteren nog met een stronk broccoli in zijn hand zat, maar dat hij het vandaag netjes aan een vorkje van zijn bordje moet prikken?
nou inderdaad.. maar helaas wassen die niet alle vlekken eruit..quote:Op vrijdag 4 december 2009 21:55 schreef Nijna het volgende:
hihihi, het is toch maar goed dat er wasmachines bestaan he....
http://www.bol.com/nl/p/b(...)002500297/index.htmlquote:Op vrijdag 4 december 2009 23:21 schreef tessie het volgende:
Wij willen ook gaan rapleyen binnenkort, maar ik vind het nog best lastig om goede info te vinden over rapley in combinatie met flesvoeding.
Ik kan me zo voorstellen dat, zeker in het begin, hij nog niet echt veel binnen zal krijgen van het eten, is dat niet erg? En hoe lang duurt het ongeveer voordat hij wel voldoende binnen krijgt en wanneer weet je dan of je een fles minder zou kunnen gaan geven?
En hoeveel geef je in het begin? Gewoon 1 stronkje broccoli ofzo? En doe je dat dan tussen 2 flessen in? En moet je daar nog iets van water of thee bij geven?
Het ligt er een beetje aan. In principe maakt het niet uit of je BV of KV geeft, maar bij KV wordt er wel vaker van uit gegaan dat je al vrij vlot flessen af gaat bouwen.quote:Op vrijdag 4 december 2009 23:21 schreef tessie het volgende:
Wij willen ook gaan rapleyen binnenkort, maar ik vind het nog best lastig om goede info te vinden over rapley in combinatie met flesvoeding.
Ik kan me zo voorstellen dat, zeker in het begin, hij nog niet echt veel binnen zal krijgen van het eten, is dat niet erg? En hoe lang duurt het ongeveer voordat hij wel voldoende binnen krijgt en wanneer weet je dan of je een fles minder zou kunnen gaan geven?
En hoeveel geef je in het begin? Gewoon 1 stronkje broccoli ofzo? En doe je dat dan tussen 2 flessen in? En moet je daar nog iets van water of thee bij geven?
Zolang er geluid uit komt en hij niet rood aanloopt gaat het nog goed. Het klinkt meestal erger dan dat het is.quote:Op zaterdag 5 december 2009 17:03 schreef tessie het volgende:
Thanx Kim
We gaan het gewoon proberen over twee weekjes. Denk wat broccoli of courgette ofzo om mee te beginnen. Ben echt heel benieuwd!
En het kan dus gebeuren dat hij dan gaat kokhalzen ofzo? En als er iets in zn keel hangt zeg maar, dan komt dat er vanzelf weer uit? En dat gebeurt vrij rap neem ik aan? (om paniek situaties te voorkomen...)
Als het werkt gewoon doen en negeren of het 'telt' of niet.quote:Op zondag 6 december 2009 15:10 schreef Tinuviel het volgende:
Wij wisselen eigenlijk een beetje af tussen rapley en geprakt tegenwoordig. Wij begonnen met gepureerd eten. Vooral fruit geven in stukken en dat hij zelf afbijt gaat goed. Zelf oppakken en in de mond stoppen gaat met kleine stukken fruit en brood heel goed. Met groente is het moeilijker. Soms bijt hij gewoon af van gaar gekookt groente en soms moeten wij het geprakt geven om er iets in te krijgen. Geldt als rapley ook als mama of papa het vasthouden en het kind stukken afbijt en doorslikt?
(Myrthe was bijv zo'n kind dat anderhalf jaar vrijwel alleen op borstvoeding geleefd heeft.. tussen 1,5 en 2 jr ging ze over naar volledige 'gewone' voeding, met ca2 jr ook gestopt met bv. Ik heb toen ook wel potjes geprobeerd maar ze at altijd maar heel weinig. Juliette was veel meer gek op vast voedsel, en at ook veel meer.)quote:At what point does baby need nutrition from solids that cannot be provided by breastmilk alone?
Medical research tells us that exclusive breastfeeding allows babies to thrive for the first 6 months and often beyond. In the words of the World Health Organization,
“Breastfeeding is an unequalled way of providing ideal food for the healthy growth and development of infants… A recent review of evidence has shown that, on a population basis, exclusive breastfeeding for 6 months is the optimal way of feeding infants.”
Breastmilk should make up the majority of baby’s nutrition through the end of the first year. At some point toward the end of the first year, most babies will gradually begin to need more iron and zinc than that provided by breastmilk alone - at that point, additional nutrients can be obtained from small amounts of solids.
Some babies thrive on breastmilk alone until 12 months or later - as long as your baby is continuing to gain weight and grow as he should, your milk is meeting his needs well.
Het is je vergeven hoor. Ik vind het ook leuk!quote:Op zondag 13 december 2009 13:05 schreef tessie het volgende:
Ik hoop niet dat jullie nog meer fotospam erg vindenmaar ik vind het zo leuk
![]()
Gister hebben we overgeslagen vanwege Sinterklaasviering bij mijn zus.quote:Heeft Ko al wat gehad vandaag Oeke?
ze had daarvoor al wat gegeten en ik had dit al gekookt om in te vriezen.quote:Op donderdag 17 december 2009 12:45 schreef Flower-Ti-Amo het volgende:
Geweldig dat koppie Vicky! Heeft ze het uiteindelijk opgegeten?
quote:
Wij proberen er ook niet te veel aandacht aan te besteden. Gisteren hadden wij echt een tof ideetje. De laatste dagen kreeg Jair een paar keer gekookte aardappelen geprakt met wat ei en bloem/ paneermeel erin en dat in de pan gebakken. Dat ging er echt heel goed in. Dus wij hadden het ideetje deze keer dan maar zijn groenten (spruitjes) er ook in te verwerken en te kijken wat er gebeurt. Hij stopte het zo in zijn mond en at het zo achter mekaar weg. 3,5 koekjes/burgers gingen erin. Het grappige was ook dat ik hem op een gegeven moment een gekookt spruitje gaf, dat hij in zijn mond stak en dat er meteen weer uitkwam. Ik denk dat wij dat nu vaker gaan doen. In aardappelpuree zou je gekookte en geprakte groente ook makkelijk doorheen kunnen doen en waarschijnlijk eet je kind het zo weg.quote:Op dinsdag 15 december 2009 22:45 schreef miss_sly het volgende:
Volgens datzelfde boek waar ik het eerder over had, is dat heel normaal gedrag. Niet te veel aandacht aan besteden en hem zijn keuzes gunnen. Zeker als hij nog bv krijgt, krijgt hij toch nog veel gezonds binnen en honger zal hij ook neit hoeven lijden, toch?
Je kan je baby/kind gewoon lychees / kikkererwten geven, vaar niet te blind op een schema. Je kan beter op je eigen gevoel afgaan naar mijn idee. Zo vond mijn zoon olijfen heerlijk toen hij jonger was en zowel thuis als op het kinderdagverblijf eet hij geregeld leverpastei en leverworst terwijl dat volgens de site van borstvoeding.com pas vanaf 3 jaar gegeten mag worden. En op sites als die van het consultatiebureau wordt leverpastei weer geadviseerd in het standaard voedingsschema dat ze aanbieden (in iedergeval hier in Friesland).quote:Op maandag 21 december 2009 19:43 schreef Tinuviel het volgende:
Ik vraag me ook weleens af hoe Kleintjes dat schema heeft gemaakt. Ik dacht dat het iets te maken had met hoe zwaar het fruit/ de groenten te verteren zijn en hoe allergeen het fruit/ de groenten zijn. Of heb ik dat mis? Maar sommige dingen staan helemaal niet op de lijst zoals bijvoorbeeld lychees. Bijvoorbeeld kikkererwten staan er ook niet op, wel maļs. Vallen kikkererwten in dezelfde categorie?
Merci! We geven idd BV, dus we houden geduld.quote:Op vrijdag 1 januari 2010 15:36 schreef tessie het volgende:
JD, we zijn zelf ook nog maar net begonnen, dus echte tips en adviezen heb ik niet voor je, sorry. Ik heb wel bij het CB gevraagd of het geen kwaad kan als je kindje er eerst nog eigenlijk niks van binnen krijgt, en dat was helemaal geen probleem, er was geen haast bij om echt wat binnen te krijgen.
Als je borstvoeding geeft is het nog makkelijker, want daar heeft je kindje heel lang sowieso voldoende aan.
Ik vind dat gedeelte van de site wat overdreven om eerlijk te zijn (voorbeeldbrieven voor het kinderdagverblijf). Ook de suggesties voor alternatieven vind ik op een paar uitzonderingen na echt niks. Chocoladepasta, kaas, worst, jam, pindakaas, hagelslag, vlokken en meer van dat soort spul eten de kids hier en niet franse geitenkaas, notenpasta en tartex (dat ik niet ken en dat laat ik ook maar zo).quote:Op zaterdag 26 december 2009 21:52 schreef cattie het volgende:
Hier staat uitgelegd waarom leverworst niet goed is.
Ik vond het juist wel duidelijk toegelicht en logisch geredeneerd allemaal. En het lijstje met alternatieven vind ik ook prettig. Genoeg om mee te variėren en zelf nog wat van te maken.quote:Op vrijdag 1 januari 2010 23:17 schreef willempjewever het volgende:
[..]
Ik vind dat gedeelte van de site wat overdreven om eerlijk te zijn (voorbeeldbrieven voor het kinderdagverblijf). Ook de suggesties voor alternatieven vind ik op een paar uitzonderingen na echt niks. Chocoladepasta, kaas, worst, jam, pindakaas, hagelslag, vlokken en meer van dat soort spul eten de kids hier en niet franse geitenkaas, notenpasta en tartex (dat ik niet ken en dat laat ik ook maar zo).
hummus heeft mijn zoon wel gegeten, totdat hij 1,5 jaar werd en opeens besloot dat alleen pindakaas en hagelslag nog goed genoeg waren. Inmiddels eet hij weer een stuk gevarieerder, maar hummus wil meneer niet meer.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 00:19 schreef Macka66 het volgende:
mijn gezin is gelukkig erg dol op geitenkaas, notenpasta, hummus, kwark en tartex![]()
Mijn zoon eet 2 keer per week een crackertje met leverworst, dus dan zit het gelukkig wel goed. Ons kinderdagverblijf geeft de kinderen trouwens erg gevarieerd eten, ook fruit en goed bruinbrood. Wellicht een uitzondering dan als ik het zo lees.quote:Op vrijdag 1 januari 2010 23:37 schreef p_iglet het volgende:
Het advies is daarom: geef kinderen van 1-3 jaar niet meer dan 2-3 boterhammen met (smeer)leverworst per week.
Thnx voor het meedenken. We zullen er eens over nadenken.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 19:02 schreef Tinuviel het volgende:
JD als je kind nog geen stukken fruit eet, betekent dat zeker niet, dat je dan potjes moet geven. Als je graag wil, dat die meer binnenkrijgt zou je naast de stukken fruit/groenten wat gepureerd kunnen proberen, waarvan je dan af en toe een lepel geeft.
Aubergine is een nachtschade, net als paprika, tomaat en aardappel. Daar kun je idd allergisch voor zijn.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 21:27 schreef tessie het volgende:
Graeme is geloof ik allergisch voor aubergineHij kreeg allemaal rode vlekken om zijn mond en op zn handjes toen hij het aan het eten was. Verder lijkt hij gelukkig nergens last van te hebben, maar ik vond het toch een klein beetje eng. Ik wist natuurlijk wel dat hij verhoogde kans op allergieen had, omdat mijn Lief en ik allebei ook bepaalde voedselallergieen hebben, maar had het toch niet verwacht. Zeker niet bij aubergine. De dingen waar wij zelf allergisch voor zijn, geven we hem voorlopig nog niet. Ik had niet bedacht dat hij natuurlijk ook voor andere dingen allergisch kon zijn ofzo
![]()
![]()
Morgen gaan we aardappel proberen.
Och Missquote:Op maandag 18 januari 2010 22:01 schreef miss_sly het volgende:
Even kijken of dit een beetje werkt.
[ link | afbeelding ]
Zo eet je dus peeren zulke geluidjes maak je als je iets aan het eten bent
Deed ze vanavond bij de brocolli ook, zo schattig
Tess krijgt idd de fles.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 17:02 schreef mefke79 het volgende:
Eh, dames, heb al een beetje ingelezen, maar rapley wordt vooral aangeraden na bv. Driekus krijgt fv maar ik wil toch graag straks via Rapley gaan werken. Iemand ervaring? Vicky, kreeg Tess niet ook de fles?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |