abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60360212
Fake it till you make it...
  zaterdag 26 juli 2008 @ 17:05:54 #2
35189 Troel
scherp en bot
pi_60363076
Ruben doet het steeds beter

Alleen neem nou bijvoorbeeld snijboontjes, die heb ik nooit heel in huis, maar altijd al gesneden, maar die kleine stukjes pakt ie nog niet echt
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_60374120
Snijboontjes zijn ook wel klein Troel, sperziebonen dan of denk je dat dat ook nog te klein is?
Hij leert die kleine stukjes vast ook heel snel pakken!

Klein boefje hier ligt lekker te slapen weer. Straks aan het fruit, ze vind nagenoeg alles heerlijk, kleine smikkelkont.
  zondag 27 juli 2008 @ 09:57:58 #4
35189 Troel
scherp en bot
pi_60374155
sperziebonen gaan wel, maar als we snijbonen eten, heb ik geen sperziebonen in huis
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_60374169
Haha nee das waar, wat ben jij al wakker op de zondagmorgen .
Ik geloof dat die kleine hier zit mee te lezen, ik heb het over fruit en ik hoor alweer gebabbel van boven komen . Dus ik ga maar eens even kijken.
pi_60834608
Euhm..ik gaf madam net een punt meloen om ff te proeven. Ze pakte hem, beet er een stuk af en slikte het door na er ff op gezemeld te hebben. Natuurtalent of onverantwoord? Straks blijft ze er in
Saartje
pi_60835215
De enige keren dat Anna zich echt verslikt heeft, was steeds met water.

Meloen is zacht, dat is zo weg toch? Met dingen als druiven en stukjes appel zou ik me meer zorgen maken.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_69963251
Wow, dit topic heeft bijna een jaar stil gelegen

Wij rapleyen ook al weer een tijdje. Mevrouw krijgt wat als het zo uit komt, soms een stukje fruit, soms een broodkorst.
Van vaste eetmomenten is nog geen sprake, het is vooral een hoop proeven en proberen. Met al dat zachte zomerfruit is dat ook niet moeilijk, dat was bij de oudste in Januari een stuk lastiger!

het kleine kleurdoosje ook al weer bijna een half jaar
  † In Memoriam † vrijdag 12 juni 2009 @ 10:01:16 #9
141844 Macka66
Ingewikkeld doekiemonster
pi_69964570
Maja rapleyt ook alweer een tijdje de hele boel bji elkaar. Ik denk dat alle kindertjes rapley talentjes zijn, als je er maar mee begint zodra je ander voedsel dan bv/kv gaat introduceren.
(Vast voedsel is volgens mij wat anders dan gepureerd voedsel )
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
pi_69965485
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 09:04 schreef owlet het volgende:
Wow, dit topic heeft bijna een jaar stil gelegen

Wij rapleyen ook al weer een tijdje. Mevrouw krijgt wat als het zo uit komt, soms een stukje fruit, soms een broodkorst.
Van vaste eetmomenten is nog geen sprake, het is vooral een hoop proeven en proberen. Met al dat zachte zomerfruit is dat ook niet moeilijk, dat was bij de oudste in Januari een stuk lastiger!

het kleine kleurdoosje ook al weer bijna een half jaar
ja joh nouja 3 juli

en dan gaat ze ook aan de rapley.

Mijn CB is hier helemaal niet bekend mee dus ben wel benieuwd naar tips
wat kan je haar allemaal geven (weet ik inmiddels van renzell)
hoe hou je je huis het schoonst
etc.
pi_69965530
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 10:34 schreef Kleurdoos het volgende:
hoe hou je je huis het schoonst
Ik geloof dat Kleintjes in zijn boek serieus de aanschaf van een tentzeil aanraadt.

En ik ben het met hem eens. .
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_69965675
check
pi_69966301
Onze teckel draait overuren

Ik vind het het makkelijkst om wat te geven op de momenten dat ik zelf eet. Gaandeweg komt er dan vanzelf meer structuur in doordat je kind steeds meer gaat eten op die momenten.
Als je BV geeft is het verstandig om een beetje in de gaten te houden of het niet te snel een hele borstvoeding gaat vervangen. Meestal is dat niet zo, er gaat niet zo heel veel vast voedsel naar binnen in het begin. Maar als je nou echt een snelle eter hebt dan is het misschien beter om de bijvoeding vlak na een borstvoeding te doen, zodat het niet een te grote en snelle aanslag op je productie is.

Bij ons was dat nooit echt van toepassing, het ging zo langzaam qua opbouw en ik voedt zo veel op verzoek dat het allemaal wel los liep.
  vrijdag 12 juni 2009 @ 12:32:43 #14
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_69969035
Tip als je witte muren hebt: zet je kind ver genoeg weg Ze kunnen erg ver gooien

Ik vind appel trouwens eng... Nienke vind het heerlijk, maar ik vind het doodeng
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  vrijdag 12 juni 2009 @ 12:48:42 #15
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_69969444
Ik pas rapley gedeeltelijk toe. Ik heb vanaf het begin stukjes gegeven, maar als dat een te grote smeerboel werd, prakte ik het. Tegenwoordig wordt er niet meer geprakt (ze is nu 1), maar snij ik het eten in kleine stukjes als ze er een smeerboel van maakt. Vervolgens geef ik het met de vork (die ze zelf in haar mond doet).

Appel geef ik bijna nooit en als ik het geef, geef ik van die kruimige appels. Of gepureerde appel (toch wel ). Harde appels vind ik ook eng .
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_69969701
ik begin gewoon met brocolli, wortel en fruit
maar zijn er dus bijv. fruitsoorten die ze niet mag? perzik ananas mango? aagezien dat makkelijk te eten stukken fruit zijn.. en banaan bijv.. krijgt ze dan geen last van verstopping. En is het misschien makkelijk om eerst met hartig te beginnen en dan met zoet.. ooooh zoveel vragen
pi_69969971
*hier* staat een handig introductieschema, Kleurdoos. Er staat precies in wat je vanaf welke leeftijd het beste kan geven
pi_69970044
http://www.borstvoeding.c(...)nederlands.html#meer

Tadįįįm
Er staat daar nog veel meer.
pi_69970107
Dubbel dus dan moet het helemaal wel goedkomen.
pi_69970117
mijn dank is groot
pi_70295966
Ik gooi nog maar even mijn tip-voor-snelle-dagen er in

Iedere supermarkt heeft wel van die zakken bevroren groente. Al dan niet gemixt (maar wel de versie zonder creme of kruiden).
Dat is al geblancheerd dus als wij iets eten wat nog niet geschikt is voor de jongste dan pak ik een handje van die bevroren groente, gooi er een scheut kokend water uit de waterkoker over en na een paar minuten kan je het afgieten en is het beetgaar en rapleyklaar
pi_70297306
hey, handig idee!
pi_70304192
Kleurdoos, perzik en mango kunnen volgens mij gewoon, lekker rijpe meloen is ook goed weg te krijgen. Wat dat betreft is dit wel het ideale seizoen hoor!

Appels gingen hier pas goed toen ze echt tandjes kreeg en die ging gebruiken.
Druiven gehalveerd ging ook prima en ze vond ze heerlijk, tegenwoordig blieft mevrouw ze niet meer net als perzik...

Owlet, dat van die groente is handig, die hou ik in mn achterhoofd voor de volgende, over een maand of 7
pi_70306411
waar zijn jullie mee begonnen eigenlijk? Ik heb elin vandaag voor het eerst 2 broccoliroosjes gegeven(morgen is ze 6 mnd na uitgerekende datum dus t leek me wel okay) en ze vond het heerlijk, had het goed vast enzo, ware het niet dat er na het eten een vloedgolf naar buiten kwam.. 3 keer kokhalzen en daarna overgeven..had ze nog niet eerder gedaan. Is dit bij jullie ook wel eens voorgekomen?
  dinsdag 23 juni 2009 @ 22:52:24 #25
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_70307156
Broccoli... mijn kinderen moeten het allemaal niet hebben Echt huilen als we het wilden geven, terwijl ander eten er zo inging. Mijn man lust het ook absoluut niet.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_70307628

en door commentaar elders, de wipper stond rechtop toen ze daadwerkelijk at

[ Bericht 17% gewijzigd door Kleurdoos op 23-06-2009 23:17:56 ]
pi_70308933
Awww wat een heerlijke foto's ! Kijk haar eens de wereld ontdekken
pi_70309051
ze was ook zo vrolijk toen ze het eenmaal doorhad haaaaab
pi_70311822
Elin, goed zo!
Wij begonnen met wortel. Eerste paar keren echt veel kokhalzen. Heb ook best wel eens getwijfeld of we er wel mee door moesten gaan. Omdat ik er zelf zo van schrok als er wat leek te blijven steken...
Oh ja, niet doen: bij een van de eerste keren je schoonmoeder mee laten kijken via de webcam,.. Daar kreeg ik het nog 10keer zo benauwd van...
  woensdag 24 juni 2009 @ 05:18:31 #30
35189 Troel
scherp en bot
pi_70311897
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 23:03 schreef Kleurdoos het volgende:

Mama! Dat is boom! Ik ga toch geen boom eten!

Zo kijk ik ook ongeveer als ik broccoli op mijn bord aantref Geef mij maar bloemkool
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 24 juni 2009 @ 17:17:27 #31
114177 Diaan73
Sinds 31-05-07: Peacewoman!!!
pi_70330550
Lennon mag/moet ook aan de bijvoeding, mede ook omdat hij zn flessen niet helemaal goed (leeg) drinkt, een beetje erbij is geen overbodige luxe voor hem. Ik ga me ook maar eens in dat Rapley verdiepen... ben zeker van plan dit te gaan toepassen afgewisseld met potje. Ben benieuwd hoe het zal gaan. De wijkverpleegkundige kende de methode Rapley niet maar toen ik uitlegde wat het was, wist ze zeker wel wat ik bedoelde en stond ze daar helemaal achter en moesten we vooral gaan doen.
Make love, not war ☮
pi_70331031
Lieve broccolifoto's
Nog een maandje en dan mogen wij ook! Leukleukleuk.
pi_70839605
Ik de een beetje half/half
Fruit de ik eigenlijk nooit meer gepureerd (in het begin ook half/half) en eten soms gepureerd als we ergens anders eten of het even snel moet.
Of als er al een paar dagen alleen maar aardappel en kip oid naar binnen is gegaan Meneertje vindt kip, vis en aardappel namelijk echt veel lekkerder dan groente. Het zit er gewoon ingebakken hč?
  vrijdag 10 juli 2009 @ 18:44:46 #34
236410 MaleDuck
Wees altijd lief voor een eend
pi_70857099
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 17:31 schreef Jore het volgende:
Lieve broccolifoto's
Nog een maandje en dan mogen wij ook! Leukleukleuk.
Ja hier ook, nog 3 weken en dan gaan we het ook proberen... toch best wel spannend...
<a href="http://allergenenhardloper.wordpress.com/" rel="nofollow" target="_blank">Hardlopen zonder gluten, melk, ei, pinda...</a>
pi_70858013
Hier vanavond truwens weer. Kip, aardappel uit de oven en broccoli.
Kip is als eerste weg, dan aardappel weg en dan wordt de broccoli op de grond gegooid en geschreeuwd om meer kip en aardappel

Hoe maak je groente aantrekkelijk voor zo'n uk?
  vrijdag 10 juli 2009 @ 19:41:02 #36
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_70858757
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 19:17 schreef freecell het volgende:
Hier vanavond truwens weer. Kip, aardappel uit de oven en broccoli.
Kip is als eerste weg, dan aardappel weg en dan wordt de broccoli op de grond gegooid en geschreeuwd om meer kip en aardappel

Hoe maak je groente aantrekkelijk voor zo'n uk?
Appelmoes!
Althans... dat werkt hier voor de aardappels.
Tussen de appelmoes door proeven ze toch echt wel wat er onder zit.
pi_70858927
Misschien eerst de groente aanbieden en dan pas aardappels en vlees? Appelmoes lijkt ook een goede tip, maar daar zitten wel toegevoegde suikers in. Zelfgemaakte appelmoes zonder suiker erover?
pi_70859077
Appelmoes eet hij wel hoor, das het probleem niet, maar om nou elke dag appelmoes te geven?
Dat is ook eerder fruit dan groente. (lang niet in alle appelmoes zit toegevoegde suiker trouwens!)

Zodra het groen is proeft hij wel een beetje, maar spuugt het ook weer uit. Wortel vertikt hij volledig, haha

Eerst groente aanbieden is wel een goed idee inderdaad
pi_70859232
als je appelmoes door de aardappels prakt kun je net zo goed potjes geven, daarvan is ook bijna altijd het eerste ingredient appelmoes

hier werkt 1 pans maaltijden/ovenschotels heel goed.... Als alles toch al door elkaar zit, dan eet hij vaak gewoon alles. Terwijl als we losse groenten/vlees/vis/overige eten dan blijven de groenten vaak liggen.

of als je aardappels uit de oven eet die in staafjes snijden, net als pastinaak, wortel, knolselderij, bietjes of andere groenten waarmee dat gaat.

mooie verhaaltjes houden werkt vast bij je uk nog niet. Hier op mijn werk er vanavond weer een heel portie broccoli en bloemkool bij een peuter van 3 naar binnen gekregen door het witte en groene bomen te noemen. "ow en nu weer zo'n lekkere witte bloemkool boom" Maar het werkt wel
Bij pepijn begint dat ondertussen ook een beetje te werken.

Meehelpen met eten klaar maken werkt bij ons soms ook. Al is het maar gesneden plakjes komkommer of cherrytomaatjes in een bakje gooien. Als je ze zo van de komkommer ziet komen dan zijn ze natuurlijk veel lekkerder als wanneer ze tijdens het eten in een bakje op tafel staan of op je bord liggen.
pi_70859377
Dank je wel
Zijn sowieso de tips waar ik later nog wat aan ga hebben, maar nu is het gozertje nog maar bijna 11 maanden

Stamppot andijvie met de handen eten gaat er trouwens wel in als koek
pi_70859443
Met 11 maanden kan hij vast prima helpen met dingen in een bakje gooien

En verder vaak stamppot eten dus . Dat moet dan met ovenschotel vast ook werken.
pi_70859666
Ovenschotel is de nieuwe test

en dingen in een bakje gooien... Bakje op de grond gooien wel! En dingen uit een bakje opeten (doel bereikt, haha)
  vrijdag 10 juli 2009 @ 20:14:49 #43
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_70859877
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 19:54 schreef p_iglet het volgende:
als je appelmoes door de aardappels prakt kun je net zo goed potjes geven, daarvan is ook bijna altijd het eerste ingredient appelmoes
Ik weet niet welke potjes jij je kind geeft, maar in die van mij zit geen appelmoes hoor?
En ik prak ook niet, ik gooi het eroverheen zodat hij dus nog wel het verschil proeft.

* Brighteyes verdwijnt maar weer uit dit topic met mijn niet-verantwoorde tips...
pi_70859951
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 20:14 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Ik weet niet welke potjes jij je kind geeft, maar in die van mij zit geen appelmoes hoor?
En ik prak ook niet, ik gooi het eroverheen zodat hij dus nog wel het verschil proeft.

* Brighteyes verdwijnt maar weer uit dit topic met mijn niet-verantwoorde tips...
Er zijn wel potjes met appelmoes Maar in de betere meestal niet inderdaad

Ik vond je wel nuttig eigenlijk en het was mijn vraag, dus blijf eens
  vrijdag 10 juli 2009 @ 20:17:46 #45
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_70859969
Hier zijn we ook begonnen met het aanbieden van verschillende soorten fruit en groenten. De banaan werd niet gewaardeerd, ze wilde hem iig niet vastpakken. Als ik het zelf vasthield en het voor haar mond hield wilde ze wel happen, maar dat was alles. Hetzelfde met een aardappel. Wat beter in de smaak viel was een stukje paprika. Alhoewel: ze was net begonnen met knabbelen, toen haar vader onverwachts eerder thuis kwam van zijn werk. De aandacht voor het reepje paprika was meteen verdwenen...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  vrijdag 10 juli 2009 @ 20:20:26 #46
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_70860059
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 20:17 schreef freecell het volgende:

[..]

Er zijn wel potjes met appelmoes Maar in de betere meestal niet inderdaad

Ik vond je wel nuttig eigenlijk en het was mijn vraag, dus blijf eens
Op zich is het ook niet de bedoeling dat je het elke avond doet natuurlijk.

Ik zou, als ik jou was, idd gewoon proberen om aan te blijven bieden, het komt vanzelf een keer.
En bij ons verschilt het van keer tot keer ook nog eens. De ene keer smult hij van het opperdepop recept met witlof en appel en de vlolgende keer hoeft hij het absoluut niet.

Eerst groente dan de rest vind ik wel een slimme idd.
pi_70861402
elin heeft vandaag op wortel zitten kauwen..
thumbs up

en de helft van het huis zit nu in de was ;')
  vrijdag 10 juli 2009 @ 21:12:08 #48
114177 Diaan73
Sinds 31-05-07: Peacewoman!!!
pi_70861485
geef je die wortels dan warm of koud?? Zelfde vraag geldt voor broccoli...
Make love, not war ☮
pi_70861877
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 20:14 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

de laatste keer dat ik potjes bekeek (lees 1,5 jaar geleden toen we op het werk nog kinderen hadden die af en toe potjes aten) zat zo ongeveer in ieder potje appelmoes of appelsapconcentraat. Wellicht is dat ondertussen veranderd.

Was ook niet als aanval bedoeld, maar ik heb nog een beetje een trauma van een basisschoolvriendinnetje waar over ALLES!!!! appelmoes ging. Lees: moeder schepte op en al in de keuken ging er zelfs over de macaroni en nasi appelmoes. Ik ben echt geen moeilijke eter maar macaroni en nasi met appelmoes

Dus je vooral niet teveel aantrekken van mijn appelmoes trauma
Voor af en toe lijkt me (zelfgemaakte) appelmoes bij aardappels/groente/vlees een prima optie.
  vrijdag 10 juli 2009 @ 21:41:17 #50
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_70862284
Ja ok, dan snap ik wat je bedoelt idd.
Hier is het ook alleen 'nodig' voor de aardappels omdat hij ze anders niet eet. Niet dat dat nou per se moet voor mij, maar soms wel.

Maar idd alles met appelmoes bedekken ben ik ook echt heel erg tegen.
Ik ben meer voor doen, maar heel snel afbouwen...
Ik at geen yoghurt bijvoorbeeld en dus kreeg ik van mijn moeder vla met yoghurt en zo heel geleidelijk veranderde ze de verhoudingen tot ik ook gewoon yoghurt at.
  vrijdag 10 juli 2009 @ 21:55:13 #51
245866 Ca.ra
Nu met loslopend wild
pi_70862706
Ik ben er vast veel te vroeg mee (maar hele dagen thuiszitten en niks te doen hebben zorgt er wel voor dat je in alle topics meelurkt) maar wat ik me vandaag ineens afvroeg.... hoe gaat de overgang van rapley naar 'netjes met mes en vork' eten?

Ja ik weet wel dat kleine kinderen geen mes krijgen enzo, het is maar een uitdrukking he....

Ik bedoel, is het niet verwarrend voor een kind dat het gisteren nog met een stronk broccoli in zijn hand zat, maar dat hij het vandaag netjes aan een vorkje van zijn bordje moet prikken?
Time is the quality of nature that keeps events from happening all at once. Lately, it doesn't seem to be working.
pi_70862735
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 21:12 schreef Diaan73 het volgende:
geef je die wortels dan warm of koud?? Zelfde vraag geldt voor broccoli...
Warm, maar na een kwartiertje is het koud en dan eet hij het nog niet
pi_70862751
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 21:55 schreef Ca.ra het volgende:
Ik ben er vast veel te vroeg mee (maar hele dagen thuiszitten en niks te doen hebben zorgt er wel voor dat je in alle topics meelurkt) maar wat ik me vandaag ineens afvroeg.... hoe gaat de overgang van rapley naar 'netjes met mes en vork' eten?

Ja ik weet wel dat kleine kinderen geen mes krijgen enzo, het is maar een uitdrukking he....

Ik bedoel, is het niet verwarrend voor een kind dat het gisteren nog met een stronk broccoli in zijn hand zat, maar dat hij het vandaag netjes aan een vorkje van zijn bordje moet prikken?
Als je zélf met mes en vork eet komt er vanzelf een moment dat je kind je na wil doen
pi_70862785
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 21:55 schreef Ca.ra het volgende:

Ze gaan vanzelf het bestek van papa en mama hoogst interessant vinden en dan is het tijd om het kinderbestek uit de la te halen.

Wij hebben vrij snel al een vorkje en lepeltje gegeven en als Pepijn het proberen met een vork/lepel dan zat was dan ging hij vanzelf weer verder met zijn vingers.
  vrijdag 10 juli 2009 @ 22:07:43 #55
245866 Ca.ra
Nu met loslopend wild
pi_70863049
Klinkt logisch eigenlijk ja....
Ik vind het rapley-gebeuren wel als een logische/prettige manier klinken om vast voedsel te introduceren. Moet me natuurlijk nog wel eens inlezen, maar dat kan later nog wel
Zelf ben ik altijd een hele slechte eter geweest dus een manier vinden om eten leuk en ontspannen te houden is welkom.
Mijn kind met zijn half lege bord in de schuur parkeren tot het op is (zoals bij mij gedaan werd) lijkt me minder opvoedkundig verantwoord. Verder heb ik echt heel lieve ouders hoor, maar ik was ook een heel dwars puberpeutertje wat eten betreft.
Time is the quality of nature that keeps events from happening all at once. Lately, it doesn't seem to be working.
pi_70863144
maar de meeste dwarse peuterpubertjes gaan er echt niet beter van eten als papa en mama er een gevecht van maken.
Wel gaan ze beter eten van afwisselend eten op tafel, helpen bij het koken, warme/gezonde etenswaren op andere momenten aanbieden dan 's avonds als ze doodmoe zijn en van een gezellige tafelsituatie.

En de meeste peuterpubertjes kunnen prima leven op heel wat minder eten dan dat papa en mama graag zouden zien dat er in gaat
  vrijdag 10 juli 2009 @ 22:25:42 #57
245866 Ca.ra
Nu met loslopend wild
pi_70863620
Helemaal mee eens piglet!

Ik weet in ieder geval nog wel dat ik er altijd (letterlijk....) als een berg tegenop zag als er zo'n vol bord voor mijn neus stond. Dus dat heb ik me alvast voorgenomen: beginnen met kleine porties en hij mag altijd meer als het smaakt.
En het was ook niet zo dat ik helemaal niks lekker vond, maar mijn moeder probeerde standaard dingen die ik niet lekker vond door het eten te sneaken, paprika door de spaghettisaus enzo. Dat maakte het er voor mij ook niet leuker op natuurlijk. Het tweede voornemen is dus dat kinderen er ook recht op hebben om bepaalde dingen ECHT niet te lusten. Als ze maar een hapje proberen.
  maandag 10 augustus 2009 @ 08:39:45 #58
236410 MaleDuck
pi_71752011
We zijn hier ook begonnen met Rapley, mevrouw vind het reuze interessant en is elke keer bijzonder verrast als ze iets proeft (lees: vies gezicht trekken), maar blijft wel lekker proberen. Appels vind ze heerlijk, nectarina's gaan ook lekker (zie foto) en groenten zijn ook een hit, oftewel eten is leuk!

<a href="http://allergenenhardloper.wordpress.com/" rel="nofollow" target="_blank">Hardlopen zonder gluten, melk, ei, pinda...</a>
pi_72646403
tvp in dit topic aangezien we deze methode ook gaan gebruiken bij onze spruit van ruim 3 maanden.
Mijn broer heeft hier positieve ervaringen mee met zijn zoon, dus zijn we snel overtuigd
Nu even de rest van het topic lezen.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_72804623
Superleuke foto MaleDuck!
pi_72804765
Wat een leuke foto MaleDuck!

Ik was gister met een vriendin mee naar babyverzorgingscursus. Op een gegeven moment ging het over het introduceren van vast voedsel na de BV. Ik vroeg toen of ze hier in Duitsland bekend zijn met Rapley en toen zat ik echt met 12 open gevallen monden tegenover me, wat voor idioots ik nou weer uit zat te kramen. Dus ik denk niet dat ik op steun hoef te rekenen hier... Wat me er trouwens niet van afhoudt om het op deze manier te gaan doen
Lotte!
Noah!
  woensdag 16 september 2009 @ 15:40:38 #62
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_72805052
Annicka is nog steeds niet zo van ander eten dan bv. Ik gaf haar daarnet een cherrytomaatje, zij denkt dat het een bal is ofzo en hapt erin, trekt een vies gezicht, gooit het tomaatje weg en weigert het vervolgens nog op te pakken...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  donderdag 17 september 2009 @ 13:21:21 #63
236410 MaleDuck
pi_72837216
Hier is het meer ontleden, maar er wordt ook wel meer gegeten. Ze begint echt al brood te 'eten' en van appel worden al stukjes afgebeten, maar nog niet echt opgegeten. Ze verslikt zich af en toe wel als ze een te groot stuk wil doorslikken. Maar verder gaat het allemaal prima en ze heeft nog niets gehad dat ze niet lustte!
pi_72837371
Lang leve de wurgreflex Het komt er wel weer uit gekokhalst als het niet wil is hier de ervaring

Meneertje eet nu met een lepel in zijn ene hand.... (en hij eet dus met de andere )
pi_72842344
Hier aten we pas aardappelpuree. Lepel in de ene hand inderdaad en met haar vingers at ze de puree op.
Prima hoor lekker kliederen hoort bij Rapley als ze maar eten.
pi_72885273
Even een schaamteloze tvp. Joep mag pas over 1,5 maand beginnen. Maar dit topic ga ik eens even goed doorlezen als ik de tijd heb!
Niet mieten! Door gieten!
pi_75207596
Lang geleden!
Over een weekje gaan we ook beginnen. Met een peertje denk ik.

Maar goed, ik geef hem even een schop omdat ik het even wil doorlezen en waarschijnlijk wel wat vragen zal hebben.
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_75207806
Oh ja kan niet wachten tot het zover is Heerlijk als ze met zo'n glibberig stuk fruit zitten te pielen. Of je aankijken met zo'n blik van "Wat moet ik hier nou weer mee???" Rapley was bij Linde een groot succes (en het is nu een hele goede eter) dus we gaan het zeker weer proberen
pi_75216451
Simone (half jaar) heeft deze week voor het eerst een banaan vast gehad. Echt likken of zo doet ze niet echt.
Ze neemt sowieso niet snel iets in haar mond, in tegenstelling tot leeftijdsgenoten.
We blijven proberen
pi_75237651
oeke, Ko is al bijna zover. Wat leuk!
Ik ga mijn boek van Stefan Kleintjes maar eens tevoorschijn halen binnenkort en me inlezen. Zo leuk, in het nieuwe jaar mag Senna ook hiermee beginnen. Op het moment verdwijnt alles wat ze pakt in haar mond; ben benieuwd of dat straks met eten ook nog gebeurt
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_75238292
Leander krijgt nu nog prak maar met kerst krijgt ie zijn eerste stuk bloemkool. Gaat oma speciaal voor hem koken
Good mums have sticky floors, dirty ovens and happy kids!!
  vrijdag 4 december 2009 @ 10:31:24 #72
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_75274628
thx Oeke voor het omhoogschoppen, en ja jij mag al bijna beginnen

Bij Thijs heb ik niet gerapleyd, alleen de banaan kreeg hij zo uit het vuistje.
Bij Roy zit ik het te overwegen, maar vind het ook een beetje eng of valt de praktijk reuze mee?
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
  vrijdag 4 december 2009 @ 10:39:09 #73
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_75274842
bar valt reuze mee hoor kindjes hebben hun reflexen wel hoor. Zou er wel gewoon bij blijven zitten hoor.
Ik heb zelf geen rapley echt kunnen doen.
Noujah of je moet met anderhalfjaar beginnen ook rapley noemen

Oeke je kunt beter met groente beginnen als met fruit, geloof omdat fruti zoet is en meestal altijd wel goed valt , en grotne een iets specifiekere smaka heeft
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_75275522
-voor het evenwicht-
Ruben is geen rapley-kind, Hij houdt niet van stukjes in zijn mond(behalve als het cracker, brood, rijstewafel of koek is) en laat zich liever voeren dan dat hij zelf eet. En verder stopt hij alles wat hij in zijn handen heeft inzijn mond,maar eten
We gaan maar gewoon door met aanbieden, hij krijgt wat wij eten (zonder zout ) een beetje om zelf te doen en eenpaar hapjes van een lepel, hij moet het toch een keer proeven.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_75290263
Ik ga me ook inlezen hier. Tess krijgt nu zoveel mogelijk versgemaakt groente en fruit en ik wil met haar ook gaan proberen te Rapleyen.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_75291300
Ik zat in het schema te kijken en zag dat komkommer ook
mocht. We gingen net eten, Tess had al gegeten maar zat
nog even aan tafel bij ons. Ik had nog komkommer liggen. De eerste aanrakingen trok ze een heel vies gezicht maar daarna zat ze lekker te sabbelen

♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_75297384
Lekker he Tess .

Ik heb aan de kerstman een mooie lange mouwenslab voor Iris gevraagd... nog 2 maandjes dan mogen we ook weer. Ik ben heel benieuwd wat ze ervan zal vinden en of ze er geduld voor heeft... .
pi_75297740
Ik wil ook van die langemouwenslabben hebben. Ik doe nu steeds maar een "oude" trui aan onder de slab
♥ A ♥ & ♥ T ♥
pi_75299581
hihihi, het is toch maar goed dat er wasmachines bestaan he... .
pi_75299638
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 21:55 schreef Nijna het volgende:
hihihi, het is toch maar goed dat er wasmachines bestaan he... .
nou inderdaad.. maar helaas wassen die niet alle vlekken eruit..
Fruithappen en wortel zijn het ergste
♥ A ♥ & ♥ T ♥
pi_75300442
Wat zit Tess trouwens lekker te smullen van die komkommer.

Morgen krijgt Ko van Sinterklaas ook een langemouwenslab.
Met het zeer geinspireerde gedicht:

Maandag krijg jij je eerste hapje,
Dus pa en ma zijn vast blij met dit....

Evenstar, waarom raad je aan om met groente te beginnen?
Ik dacht juist omdat peer lekker zoet en zacht is dat het een perfecte beginner was.
  vrijdag 4 december 2009 @ 22:26:21 #82
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_75300694
Omdat Bv zoet is, fruit is zoet. dat gaat eigenlijk altijd wel goed.
groente heeft een veel specifiekere smaak. dus vandaar om die reden beter met groente te starten
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_75300735
Volgens mij is het advies om eerst met groente te beginnen gebaseerd op het idee dat een kind anders te veel het bij zoet houdt en minder makkelijk voor groente kiest.

Mijn bescheiden mening is dat je het toch niet zoeter kan krijgen als moedermelk en dat een andere smaak hoe dan ook vreemd is voor een kind dus dat het echt niet uit maakt of je nou met peer, courgette of broccoli begint
pi_75301010
Ik dacht dus komende week beginnen met peer en daarna aan de broccoli. Ik begreep dat het een goed idee is een week ofzo hetzelfde te geven zodat ze aan de smaak kunnen wennen.

Hm, ik pak mijn boek er morgen nog even bij denk ik.
pi_75302477
Wij willen ook gaan rapleyen binnenkort, maar ik vind het nog best lastig om goede info te vinden over rapley in combinatie met flesvoeding.
Ik kan me zo voorstellen dat, zeker in het begin, hij nog niet echt veel binnen zal krijgen van het eten, is dat niet erg? En hoe lang duurt het ongeveer voordat hij wel voldoende binnen krijgt en wanneer weet je dan of je een fles minder zou kunnen gaan geven?
En hoeveel geef je in het begin? Gewoon 1 stronkje broccoli ofzo? En doe je dat dan tussen 2 flessen in? En moet je daar nog iets van water of thee bij geven?
...and together we'll stand on the threshold of a dream[
pi_75308173
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 23:21 schreef tessie het volgende:
Wij willen ook gaan rapleyen binnenkort, maar ik vind het nog best lastig om goede info te vinden over rapley in combinatie met flesvoeding.
Ik kan me zo voorstellen dat, zeker in het begin, hij nog niet echt veel binnen zal krijgen van het eten, is dat niet erg? En hoe lang duurt het ongeveer voordat hij wel voldoende binnen krijgt en wanneer weet je dan of je een fles minder zou kunnen gaan geven?
En hoeveel geef je in het begin? Gewoon 1 stronkje broccoli ofzo? En doe je dat dan tussen 2 flessen in? En moet je daar nog iets van water of thee bij geven?
http://www.bol.com/nl/p/b(...)002500297/index.html
Ik heb niet op alle vragen antwoorden aangezien we net zelf beginnen, maar bovenstaand boek is ideaal voor deze methode.
pi_75308659
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 23:21 schreef tessie het volgende:
Het ligt er een beetje aan. In principe maakt het niet uit of je BV of KV geeft, maar bij KV wordt er wel vaker van uit gegaan dat je al vrij vlot flessen af gaat bouwen.

Mijn persoonlijke mening is dat melk de hoofdvoeding is in het eerste jaar en de meeste baby's lijken het daar mee eens: ze eten maar heel weinig vast voedsel en ze gaan niet ineens meer vast voedsel eten als ze minder melk krijgen.

Als je de methode rapley volgt dan ga je er van uit dat een kindje zelf eet zo veel als het aan kan. Melkvoedingen laten vervallen of gaan vervangen door vast voedsel is dan dus niet zo'n goed idee. Een kind geeft heel mooi zelf aan hoe veel het nodig heeft en het zal vanzelf gaandeweg minder melk gaan drinken.

Wat je dus prima zou kunnen doen is het normale flessenschema aan houden en dan op je eigen eetmomenten (ontbijt-lunch-diner) wat vast voedsel aanbieden. Tot ongeveer de eerste verjaardag mag je kindje nog gerust drie kruimels eten, het is echt alleen wennen en leren kennen.

Over het algemeen eten kinderen met een volle (melk)buik beter, ze zijn dan meer geinteresseerd in nieuwe dingen en minder gefrustreerd als het niet lukt om zo veel te eten dat de honger gestild is.
Eerst een fles en daarna vast voedsel is daarom geen probleem.

Hoe het CB er over denkt is misschien anders, die zijn nogal snel van het zo veel mogelijk vast voedsel en zo min mogelijk melk, maar melk is en blijft een veel betere energiebron dan vast voedsel. Kinderen onder het jaar halen nog veel minder voedingsstoffen uit vast dan uit melk, ookal is dat vaste voedsel gepureerd. Voor de groei is melk dus eigenlijk altijd beter dan vast voedsel.
pi_75311516
JD, dat boek had ik inderdaad al gezien, maar het leek mij dat dat juist heel erg op bv gericht is en veel van die tips zijn ook al op internet te vinden.

Owlet, bedankt voor je uitleg, hier kan ik zeker wat mee! Heb je toevallig ook bronnen over wat je zegt dat melk een betere energiebron is en dat het tot 1 jaar niet zoveel uitmaakt als je kindje erg weinig vast voedsel eet? (ik kom graag goed voorbereid bij het CB )
Vind het wel een prettig idee dat het dus niet erg is als hij de eerste maanden nog niet veel binnen komt. En ik vertrouw er zelf ook wel op dat hij zelf zal aangeven als er een fles vanaf zou kunnen, zo is dat ook gegaan toen hij van 5 naar 4 flessen ging. En de tip van eten met een volle (melk)buik lijkt me ook een hele goede. De eerste keer dat we een rijstebloempapje probeerden had hij juist echt honger en dat vond hij dus ook vreselijk omdat het allemaal niet snel genoeg ging. Was een beetje een mislukt experiment
  zaterdag 5 december 2009 @ 12:57:37 #89
14746 k_i_m
Oldbies Automatisering BV.
pi_75311715
tessie, wij deden gewoon de normale hoeveelheid flessen, en alles wat daar aan fruit of groente bijkwam was extra. Uiteindelijk als je ook echt brood erbij gaat geven, merk je vanzelf dat er meer in de aangeboden flessen achterblijft, waardoor je op een gegeven moment kan besluiten minder voeding per fles aan te maken. Of als het je niks kan schelen dat er wat overblijft gewoon hetzelfde .

Wij hebben pas flessen echt laten vervallen toen er minimaal één hele fles ander vocht naar binnen ging. Dat duurde nog vrij lang, want mevrouwtje moest niks anders dan melk .
In my life
Why do I smile
At people who I'd much rather kick in the eye ?
pi_75317673
Thanx Kim
We gaan het gewoon proberen over twee weekjes. Denk wat broccoli of courgette ofzo om mee te beginnen. Ben echt heel benieuwd!
En het kan dus gebeuren dat hij dan gaat kokhalzen ofzo? En als er iets in zn keel hangt zeg maar, dan komt dat er vanzelf weer uit? En dat gebeurt vrij rap neem ik aan? (om paniek situaties te voorkomen...)
pi_75318469
Kokhalzen, dat gebeurt zeker wel... Wij begonnen met wortels, zodra het ook maar een stukje haar mond in ging begon ze te kokhalzen, maar dat werd steeds minder. En als er iets in de weg zat kwam dat er ook altijd wel weer uit. Ik heb een paar keer gehad dat ik verschrikt opsprong omdat het me wat te lang duurde, maar voor ik haar uit de kinderstoel had, had ze het eigenlijk al zelf opgelost.

Tip: De eerste keren lekker met je eigen gezinnetje doen. Niet met nieuwsgierige opa's/oma's enzovoort erbij, want het is al spannend genoeg... Lief kwam hier op het idee om de tweede dag gezellig de webcam aan te zetten. Geen succes. Oma slaakte alsmaar verschrikte kreten en ik kreeg het steeds warmer. Dus dat doen we deze keer absoluut niet weer.

Veelgehoorde kreten: Dat is veel te groot hoor, daar stikt ze in. Gaat dat wel goed?
Vroeger kregen jullie kleine stukjes hoor... .

Zorg dat ze goed rechtop zitten in de kinderstoel en je komt echt een heel eind!
En bovenal: veel plezier!
pi_75318716
quote:
Op zaterdag 5 december 2009 17:03 schreef tessie het volgende:
Thanx Kim
We gaan het gewoon proberen over twee weekjes. Denk wat broccoli of courgette ofzo om mee te beginnen. Ben echt heel benieuwd!
En het kan dus gebeuren dat hij dan gaat kokhalzen ofzo? En als er iets in zn keel hangt zeg maar, dan komt dat er vanzelf weer uit? En dat gebeurt vrij rap neem ik aan? (om paniek situaties te voorkomen...)
Zolang er geluid uit komt en hij niet rood aanloopt gaat het nog goed. Het klinkt meestal erger dan dat het is.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
  zaterdag 5 december 2009 @ 21:43:51 #93
14746 k_i_m
pi_75324512
Dat van die te grote stukken hoor ik nog steeds Nijna .
In my life
Why do I smile
pi_75326253
Ja dat wordt nog wat.. mijn moeder logeert hier voorlopig en die vind het nu al zielig voor Graeme. Heb al gezegd dat ze dan maar ff boven moet gaan rommelen ofzo. Mn schoonmoeder vind het trouwens ook al niks, die is er van overtuigd dat hij het gewoon zal weg gooien en niet in zn mond zal stopen. Ik moet op zn minst het eten prakken, maar liever nog pureren volgens hun. Gelukkig snappen ze wel dat het niet aan hun is om dat te beslissen.
pi_75332797
Tessie, het boek heb ik ook, en het gaat inderdaad vaak over bv maar ook zegt hij altijd wat je kunt doen als je geen bv geeft. En ik heb het gevoel dat hij daar verder niet zo'n verschil tussen maakt. Dat je het hetzelfde aan kan pakken.
Ik ben benieuwd naar Graeme met een lekker worteltje!

Gister even verteld aan moeder en zus hoe ik het wilde gaan aanpakken met eten, en na de eerste verbazing vonden ze het wel logisch klinken. Maar de tip van niet in hun bijzijn beginnen zal ik ter harte nemen.
Zal morgen een fotootje plaatsen van ons eerste experiment!
pi_75334628
Ok goed om te weten oeke, dan denk ik dat ik toch dat boek ga aanschaffen. En ik ben natuurlijk ook benieuwd naar foto's van Ko
pi_75336397
Tessie, ik heb het nog eens doorgekeken, met fv ogen en als je daar gevoelig voor bent kan het je weleens tegen gaan staan omdat hij vaak zegt dat bv het beste is dat je je kind kan geven...
De schema's en adviezen gaan verder gewoon gelijk op. En hij haalt fv er altijd wel bij. Maar omdat ik weet dat je soms baalt van de bv maffia, wilde ik je toch even waarschuwen.
Misschien eerst even bij de bieb halen?
  zondag 6 december 2009 @ 14:32:33 #98
14746 k_i_m
pi_75337200
Ik als ramptoerist heb gelijk even op de Bol pagina gekeken tussen de reviews . De bovenste is al gelijk raak .

2 van de 5 Eenzijdig
Datum: 27 september 2009 | Door: Michele| Amsterdam
De schrijver lijkt licht geobsedeerd door het fenomeen borstvoeding, suggereert zelfs "1 of meerdere nachtvoedingen" voor een 10-maanden oude baby. Het boek is rommelig opgebouwd en de persoonlijke mening van de schrijver over borstvoeding staat op iedere pagina. Storend is zijn opvatting over het geven van vitamine D, dit zou 'de natuur' zelf geregeld hebben in de borstvoeding, waarbij hij voorbijgaat aan het feit dat 'de natuur' niet voorzien heeft dat wij kleding zouden gaan dragen en zodoende veel minder vitamine D aanmaken. In het boek staat ook de misvatting dat vitamine D in melkprodukten (boter, melk) zit. De tabellen voor voedselintroductie (wat de baby wanneer mag eten) zijn wel heel helder.
In my life
Why do I smile
pi_75338162
Wij wisselen eigenlijk een beetje af tussen rapley en geprakt tegenwoordig. Wij begonnen met gepureerd eten. Vooral fruit geven in stukken en dat hij zelf afbijt gaat goed. Zelf oppakken en in de mond stoppen gaat met kleine stukken fruit en brood heel goed. Met groente is het moeilijker. Soms bijt hij gewoon af van gaar gekookt groente en soms moeten wij het geprakt geven om er iets in te krijgen. Geldt als rapley ook als mama of papa het vasthouden en het kind stukken afbijt en doorslikt?
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_75338548
quote:
Op zondag 6 december 2009 15:10 schreef Tinuviel het volgende:
Wij wisselen eigenlijk een beetje af tussen rapley en geprakt tegenwoordig. Wij begonnen met gepureerd eten. Vooral fruit geven in stukken en dat hij zelf afbijt gaat goed. Zelf oppakken en in de mond stoppen gaat met kleine stukken fruit en brood heel goed. Met groente is het moeilijker. Soms bijt hij gewoon af van gaar gekookt groente en soms moeten wij het geprakt geven om er iets in te krijgen. Geldt als rapley ook als mama of papa het vasthouden en het kind stukken afbijt en doorslikt?
Als het werkt gewoon doen en negeren of het 'telt' of niet.
Leander eet bij ons nog steeds zelf en gooit af en toe met zijn eten. Dan zetten wij het vaak 1 of 2 keer terug (brood bijvoorbeeld) en als hij blijft gooien pakken we het af.
Geeft wel opa en oma problemen her en der. We hebben hier 3 stel grootouders.
Mijn moeder vindt dat hij meer krijgt bij geprakt eten (ervaring leert: nietus!) maar laat ons onze gang gaan en doet het op onze manier.
Schoonmoeder nr. 1 vindt dat hij er een zootje van maakt en pakt het eten meteen af als hij er mee gooit of voert zelf.
En schoonmoeder nr. 2 kan het niet laten om te voeren omdat ze dat zelf leuk vindt.
En volgens mij zijn ze er nog niet van overtuigd dat hij genoeg binnenkrijgt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')