abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75338548
quote:
Op zondag 6 december 2009 15:10 schreef Tinuviel het volgende:
Wij wisselen eigenlijk een beetje af tussen rapley en geprakt tegenwoordig. Wij begonnen met gepureerd eten. Vooral fruit geven in stukken en dat hij zelf afbijt gaat goed. Zelf oppakken en in de mond stoppen gaat met kleine stukken fruit en brood heel goed. Met groente is het moeilijker. Soms bijt hij gewoon af van gaar gekookt groente en soms moeten wij het geprakt geven om er iets in te krijgen. Geldt als rapley ook als mama of papa het vasthouden en het kind stukken afbijt en doorslikt?
Als het werkt gewoon doen en negeren of het 'telt' of niet.
Leander eet bij ons nog steeds zelf en gooit af en toe met zijn eten. Dan zetten wij het vaak 1 of 2 keer terug (brood bijvoorbeeld) en als hij blijft gooien pakken we het af.
Geeft wel opa en oma problemen her en der. We hebben hier 3 stel grootouders.
Mijn moeder vindt dat hij meer krijgt bij geprakt eten (ervaring leert: nietus!) maar laat ons onze gang gaan en doet het op onze manier.
Schoonmoeder nr. 1 vindt dat hij er een zootje van maakt en pakt het eten meteen af als hij er mee gooit of voert zelf.
En schoonmoeder nr. 2 kan het niet laten om te voeren omdat ze dat zelf leuk vindt.
En volgens mij zijn ze er nog niet van overtuigd dat hij genoeg binnenkrijgt
pi_75388679
Vandaag voor Ko's halfjaardag hadden we peer op het menu.

Dit was wat er gebeurde:

even kijken, wat is dit voor nat en plakkerig iets?

Om vervolgens:

van ellende onder de tafel te zakken.

Morgen gaan we Evenstars tip opvolgen en nemen we een stronk broccoli. Dat is niet zo nat en heeft een gezellig kleurtje en vooral een handvat.
En we moeten echt een kinderstoel.
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_75388723
och die Ko
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_75389870
Ko! Wat is dat nou he?
Echt te cute Oeke! Ben benieuwd of de broccoli beter bevalt
...and together we'll stand on the threshold of a dream[
  Moderator maandag 7 december 2009 @ 21:47:22 #104
5428 crew  miss_sly
pi_75390208
Ko
Wat willen ze je nou toch geven, zeg Ga je vast nog wel leren waarderen, hoor!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 7 december 2009 @ 21:49:31 #105
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_75390322
Hi hi, Ko! Lief Oek!
Broccoli was (en is! ) hier ook DE grote favoriet!
Sperzies houden ook lekker vast trouwens!
Ben benieuwd naar poging 2.
  maandag 7 december 2009 @ 21:51:31 #106
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_75390428
Ko!!!
en je bent zelf nog wel zo'n toffe peer, meneer!
in de haak.
pi_75399283
Peer is wel glibberig he Ko .
Misschien bevalt broccoli je beter, is in elk geval makkelijker vast te houden. Wortel deed het hier ook goed trouwens.
Fake it till you make it...
  dinsdag 8 december 2009 @ 11:43:14 #108
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_75403324
Hahaha, Ko toch! En wat een mooie op elkaar volgende foto's Oeke! Hihi, de verontwaardiging stráált er gewoon vanaf: wat doe je me nu weer aan mama? Succes met de broccoli Ko, is iig niet zo nat en glibberig
pi_75411691
Haha dat koppie Broccoli staat met kerst voor Finn ook op het menu.
  dinsdag 8 december 2009 @ 15:49:00 #110
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_75411720
oeh dat toetje haha
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_75425021
En, hoe is het gegaan met Kobus en de broccoli?
pi_75426772
De broccoli leek nog viezer te zijn... Maar goed we proberen het morgen weer.

Ik weet niet zo goed wat de handigste manier is, we leggen nu een stuk voor hem neer en eten er zelf ook van. Hij legde wel de link maar als het bij zijn mond in buurt kwam trok hij echt het vieste gezicht dat ik in tijden heb gezien.
En op een gegeven moment trok hij dat gezicht al als hij het stronkje weer eens oppakte.
We geven het nu tijdens het avondeten. Is lunchtijd misschien beter?

De foto's waren eigenlijk weer hetzelfde.

Morgen naar het cb. Ik ben benieuwd wat ze daar van onze pogingen vinden.
  dinsdag 8 december 2009 @ 22:35:57 #113
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_75427988
ko
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
  Moderator dinsdag 8 december 2009 @ 22:36:50 #114
5428 crew  miss_sly
pi_75428032
oeke, het valt ook niet mee, dat andere rare spul eten ipv de lekkere melk van zijn mama!
Lijkt me wel echt heel leuk om mee te oefenen en te kijken hoe ze reageren enzo. Veel plezier en succes met de volgende poging
pi_75433626
Ze moeten ook aan smaken wennen he, blijven aanbieden.
pi_75453527
Hihi die Ko!
pi_75453780
Inderdaad rustig blijven aanbieden en als hij het echt héél vies blijft vinden gewoon over een week iets anders proberen
Leander lust bijvoorbeeld geen wortel. écht niet. Als er wortel in zijn eten zit gaat hij heel vies kijken en kokhalzen. Stomtoevallig was dat ook z'n eerste hapje
De bloemkool van een week later ging prima!
pi_75459515
Och Ko, raar spul he dat vaste voedsel

Lieve Oeke,dit zijn pas de eerste keren dat Ko vast voedsel in zinhanden heeft en proeft.Hij moetnog ontdekken hoe het voelt en dan ontdekken dat hij het kan eten én dat dat ook nog eens lekker is én dat je daareen vol buikje van krijgt. Dat is wel heel veel hè? Ruben heeft bijvoorbeeld pas sinds kort door dat eten lekker is en is nu pas ongeduldig als ik hem in de kinderstoel zet.
Gewoon doorgaan en aan blijven bieden,er komt echt een dag dat hij 'de smaakte pakken heeft'
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_75459995
Dankjullie wel voor de bemoedigende woorden. Want ook al heb ik alles op een rijtje hoe wij het willen doen toch is het best lastig als zo'n cb-dokter dan zegt dat we snel moeten bijvoeden omdat er niet genoeg voedingsstoffen in de melk zitten.
En dat een normaal menu van een 6-7 maanden oud maar drie borstvoedingen per dag bevat en dat de rest uit groenten en fruit moet bestaan.

Maar daarnaast zei ze ook dat we moesten oppassen voor overgewicht.
Echt, dan ben ik blij dat mijn lief zo'n nuchtere is, die zorgt dat ik niet met haar in discussie ga en gewoon ook helemaal achter ons eetschema staat.

Vanavond Ko weer broccoli aangeboden, maar ik heb mijn jongetje nog nooit zo vies zien kijken en het is niet de smaak, hij heeft nog gen snipper in zijn mond gehad, maar puur hoe het aanvoelt in zijn hand.
Zouden jullie elke dag iets aanbieden, of ook af en toe een pauze doen?

Ik zie ook een beetje op tegen kerst en O&N, dan zit ik eerst een week met schoonfam op een boot, en daarna met mijn fam in een vakantiehuisje, en als de oma's dit zien denken ze vast dat we gek geworden zijn.
  woensdag 9 december 2009 @ 21:07:43 #120
108648 cattie
lieve moeder
pi_75460113
Oeke, laat je familie en de cb-arts maar kletsen. 3 borstvoedingen bij een kind van 6 maanden is volgens mij extreem weinig. 6 is meer de norm. En groente en fruit is een kwestie van wennen. Het heet niet voor niets bij-voeding. Bij Ive duurde het tot hij 10 maanden was voordat hij echt substantieel wat binnen hield. Fee was wat sneller. Maar het is nog zo nieuw, gun Kobus lekker zijn tijd. En dan over een paar maanden eet hij van alles zelfstandig en dat is zo leuk!

Volgens mij weten jullie samen heel goed hoe je dingen aan wilt en moet pakken, vertrouw daar maar op.
  woensdag 9 december 2009 @ 21:09:56 #121
108648 cattie
lieve moeder
pi_75460192
Mijn schoonmoeder reageert trouwens altijd meewarig als ze Fee ziet eten. Dan zegt ze dingen als: Jullie zeiden dat ze zo goed eet, maar ze gooit alles op de grond! Zij snapt gewoon niet dat een baby knoeit en dat ze echt wel wat binnen krijgt en ik dat al goed vind.
Fee eet trouwens alleen maar als ze het zelf mag doen! Moeten ze op het kdv wel even aan wennen geloof ik.
  woensdag 9 december 2009 @ 21:11:49 #122
114177 Diaan73
Sinds 31-05-07: Peacewoman!!!
pi_75460268
Oeke, om heel eerlijk te zijn, ben ik gestopt met het aanbieden van fruit en groente in de hand omdat Lennon het gewoon helemaal niets vond. Ipv het te gaan eten, ging/gaat hij ermee spelen, nog steeds als ik hem iets van eten in de handen geef. Hij vindt het wel handig om het gewoon aan een vorkje of op een lepel in zn mond te krijgen. Misschien ben ik zelf ook wel wat te ongeduldig, maar ik moest wel wat omdat Lennon op een gegeven moment zn flessen ook niet meer wilde leegdrinken.

Misschien is het ene kind er geschikter voor dan het andere. Ik had het me anders bedacht en heb ik er toch ook te weinig geduld voor...maar hij eet nu alles, ook niet gepureerd eten, echter niet uit de hand maar van een lepel/vork en dat vind ik ook prima eigenlijk. heel anders dan met Twan die bijna niets wilde eten op die leeftijd
Make love, not war ☮
  woensdag 9 december 2009 @ 21:16:23 #123
108648 cattie
lieve moeder
pi_75460419
Het ene kind is er denk ik ook wel geschikter voor dan het andere, maar ik zou het toch even blijven proberen, want ze hebben tijd zat om er aan te wennen. Tenzij ze natuurlijk moeten eten omdat ze de fles niet meer drinken, dan wordt het een ander verhaal.
  woensdag 9 december 2009 @ 21:20:01 #124
114177 Diaan73
Sinds 31-05-07: Peacewoman!!!
pi_75460573
Precies. Lennon dronk/drinkt z'n flessen al een tijdje niet meer goed, hij was de melk echt zat, zelfs tussen de middag bij het brood drinkt hij vaak z'n fles niet. Hij wil ook de pap niet meer in de fles, die duwt hij gewoon weg. Wij blijven het wel aanbieden naast zijn reguliere eten. Wat hij dan eet, is prima... wat hij niet eet ook.
Make love, not war ☮
pi_75461184
Oeke neem inderdaad rustig de tijd om Ko aan het eten te laten wennen. Ik had ook gehoord, dat bepaalde stoffen in het lichaam van het kind opraken, zoals ijzer (die zoals ik het heb begrepen sinds de zwangerschap in het lichaam aanwezig is) en misschien nog andere vitaminen en mineralen, die het kind niet meer genoeg door de borstvoeding krijgt. Het is denk ich echter niet zo, dat het een ramp is, als hij dat niet op dag 1 na zijn 6e maand krijgt. Pakt hij het eten wel zelf op met zijn handen en stopt het in zijn mond? Dat alleen al is toch een heel goed begin. Wat zou er gebeuren als jij het zelf oppakt en richting zijn mond houdt? Likt hij er dan aan? Zou je op die manier bijvoorbeeld verschil kunnen zien tussen fruit en groenten of verschillende soorten?

Wij hebben altijd s'avonds groenten gegeven. Maar je zou het ook eerder op de dag kunnen proberen. Zoals hier ook gezegd is, vergt het meer moeite van het kind als het s'avonds groenten eet omdat het dan ook al moe is. Daarnaast went het misschien ook sneller als je bijvoorbeeld en s'middags en s'avonds dezelfde groenten aanbiedt.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_75461635
misschien kun je dat beter in het bv-topic vragen Ik ben er een beetje uit, maar dacht dat de hoeveelheden ijzer in moedermelk wel lager zijn dan in fv, maar doordat het menselijk ijzer is is het veel beter opneembaar en heb je dus ook kleinere hoeveelheden nodig om toch voldoende ijzer binnen te krijgen.
Van kellymom.com:
quote:
At what point does baby need nutrition from solids that cannot be provided by breastmilk alone?

Medical research tells us that exclusive breastfeeding allows babies to thrive for the first 6 months and often beyond. In the words of the World Health Organization,

“Breastfeeding is an unequalled way of providing ideal food for the healthy growth and development of infants… A recent review of evidence has shown that, on a population basis, exclusive breastfeeding for 6 months is the optimal way of feeding infants.”

Breastmilk should make up the majority of baby’s nutrition through the end of the first year. At some point toward the end of the first year, most babies will gradually begin to need more iron and zinc than that provided by breastmilk alone - at that point, additional nutrients can be obtained from small amounts of solids.

Some babies thrive on breastmilk alone until 12 months or later - as long as your baby is continuing to gain weight and grow as he should, your milk is meeting his needs well.
(Myrthe was bijv zo'n kind dat anderhalf jaar vrijwel alleen op borstvoeding geleefd heeft.. tussen 1,5 en 2 jr ging ze over naar volledige 'gewone' voeding, met ca2 jr ook gestopt met bv. Ik heb toen ook wel potjes geprobeerd maar ze at altijd maar heel weinig. Juliette was veel meer gek op vast voedsel, en at ook veel meer.)
pi_75462474
Dank voor de tips, het klopt hoor, Cattie, we weten heel goed wat we willen, maar ik was even van slag door dat gedoe. En Diaan, misschien is het inderdaad niks voor Ko, maar geduld heb ik wel genoeg.
We zullen het wel zien.

Tinuviel, hij pakt het wel, en trekt dan het vieste gezicht dat ik ooit gezien heb. En dan pakt hij het weer en trekt weer zo'n gezicht. En als wij het voordoen, dus zelf in onze mond steken, trekt hij ook een plaatsvervangend vies gezicht.
En op een gegeven moment stopte hij het bijna in zijn mond maar toch maar niet.
We gaan gewoon zo door en dan komt het vanzelf of niet. Ondertussen hebben we wel heel veel lol met zijn drietjes.

Poemojn dank je wel voor de tekst, het is een fijne ruggesteun te weten dat er meer kindjes zijn die lang op bv alleen leven.
  woensdag 9 december 2009 @ 22:07:20 #128
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_75462514
Whahaha, die foto's van Ko met de peer
Meesterlijk!!
.... met gevoel voor drama....
  woensdag 9 december 2009 @ 22:11:32 #129
108648 cattie
lieve moeder
pi_75462690
Hart onder de riem steek fotos:

Ko zit er straks vast ook zo bij!
pi_75462771
Fee! Mooie ogen heeft ze toch.
  Moderator woensdag 9 december 2009 @ 22:24:10 #131
5428 crew  miss_sly
pi_75463182
O, kijk Fee nou
  woensdag 9 december 2009 @ 22:26:39 #132
257049 Grasjes
met bloemetje
pi_75463305
Wij doen vanaf het begin half rapley, half zelf geven. En dit gaat prima (oke, nu eet ze alleen als ze zelf mag graaien ) En fruit lustte ze in het begin echt niet. Groente was gelijk lekker Lepel ging gelijk haar mond in. Er lag ook een hele wortel voor haar, maar dat vond ze vies toen.
En ook hier moest ik van het cb veel sneller, want we waren al zo laat begonnen

Deze foto is met precies 6 maanden. Na 1 week zijn we helemaal van de puree afgestapt en stukjes en stronkjes gaan geven.

pi_75464483
Hey, nu zie ik I. eens! Wat een leukerd, ze zit echt te denken, waar smaakt dit naar?
pi_75531043
Nou, we boeken vooruitgang. Gister wilde hij de broccoli wel vasthouden zonder vies gezicht en vandaag bracht hij het worteltje naar zijn mond toen hij zag dat ik er heel blij een hapje van nam.
Maar het vieze gezicht kwam meteen en daarna was de interesse weer weg. Maar we zetten door.
pi_75531311
Probeer je het 1 keer per dag, of kan je het ook meerdere keren per dag aanbieden? En kan je nu beter een paar keer achter elkaar dezelfde groente geven, of een beetje afwisselen?
pi_75531348
Tessie, om te kijken of er geen reactie op een groente/fruit komt kan je het beste 3 dagen hetzelfde geven.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_75531589
Ik doe inderdaad 1 keer per dag, tijdens het avondeten, zit hij bij ons aan tafel. En 1 groente 3 dagen. Ook omdat ik denk dat hij er zo aan kan wennen. De eerste dag vond hij het heel vies en de derde dag is het al gewoon. Nog steeds zijn mond niet ingegaan hoor. Maar dat komt wel geloof ik, ook omdat hij ons dan ziet eten.
  Moderator vrijdag 11 december 2009 @ 21:29:47 #138
5428 crew  miss_sly
pi_75532300
haha, Ko, ik kan het me helemaal voorstellen. Dat is allemaal leuk en aardig dat je papa en mama die rare dingen eten, maar erg aantrekkelijk zijn ze niet natuurlijk
pi_75557826
We zijn een weekje eerder begonnen Graeme vond het eerst maar vreemd, maar aangezien hij toch alles in zn mond stopt, ging de broccoli ook vrij snel zn mond in. Hij heeft er eerst wat aan gelikt, en daarna heeft ie nog een tijdje op het steeltje gezogen (hoezo handig handvat ) en daarna heeft ie ook nog een beetje op de andere kant gekauwd enzo. Ik vond het echt heel erg goed gaan Het duurde alleen niet zo lang voor hij echt zn interesse verloor, alles om hem heen vond ie veel interessanter dan de broccoli, dus toen zijn we er ook maar mee gestopt. Morgen weer

Wat geef je me nu?

pi_75559455
Wauw Graeme, wat ben jij koelbloedig! Heel stoer dat je dat gewoon opeet! Zoiets groens en nats en geks.

Echt geweldig Tessie, dat hij gewoon zo lekker er mee aan de haal ging.

Ko doet er nog niets mee, vandaag pakte hij de wortel wel aan, maar daar is ook alles mee gezegd. Maar het is een leuk ritueel aan het worden, zo met zijn drieen aan tafel, lekker eten en kletsen.

En nu moet ik wel de foto van dag 2 dat Ko broccoli kreeg posten. Het contrast met Grame is zo groot.

Helaas wel erg bewogen maar dat krijg je met eenkind dat echt bijna nooit stilzit en zeker niet als hij dus iets heel vies vindt en zich daar kwaad over maakt.
  zaterdag 12 december 2009 @ 20:55:03 #141
245866 Ca.ra
Nu met loslopend wild
pi_75559494
Oh wat is Graeme al groooot! Was het lekker, vent? Of nog een beetje wennen?

*edit* Ko wat trek je een vies gezicht!
Time is the quality of nature that keeps events from happening all at once. Lately, it doesn't seem to be working.
pi_75560237
Nou hij stopt echt al een tijdje alles in zn mond en dan kauwt hij erop, dus ik denk dat hij daarom die broccoli ook gewoon in zn mond deed Maar hij was wel echt een tijdje aan het sabbelen aan het stronkje dus blijkbaar vond ie het niet vies in elk geval. Ik vond het in elk geval wel heel leuk om te zien dat hij er zo lekker mee aan de slag ging. Ben benieuwd wat hij morgen doet. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garanties voor de toekomst he?

Hihi die Kobus toch! Hij vind het echt nog niets om in zn mond te stoppen he? Maar hij pakt het in elk geval al vast. Als hij er over een tijdje aan gewend is, gaat ie vast ook wel proeven. Ik vind hem zo cute Oeke!
pi_75560624
Grappig he? Dat verschil tussen onze jongens?
Ko stopt verder ook alles in zijn mond. Speelgoed, doekjes, sokken en onze vingers moeten er vaak aan geloven, maar bij die laatste trekt hij ook zo'n vies gezicht.
Maar het geeft me hoop dat Graeme gewoon zo stoer is. Dan komt het bij Kobus vast ook.

En ik vind Graeme ook een snoep! Met zijn grote ogen en rode haren. Wat heeft hij trouwens een lekker neusje.
pi_75561024
kijk Graeme nou wat leuk!

en Ko voorzichtig iets meer proberen, maar kleine stapjes. neem maar de tijd Kobus knul!
pi_75561554
Leuk die foto's! En leuk ook om te zien dat kindjes zo verschillend zijn! Oefening baart kunst, lekker door-oefenen Kobus en Graeme
pi_75574419
Ik hoop niet dat jullie nog meer fotospam erg vinden maar ik vind het zo leuk

Eerst even likken

Dan lekker happen

Hij werd echt helemaal enthousiast

En ook het stronkje was weer erg fijn om op te sabbelen

Het ging vandaag nog beter dan gisteren. We hebben het nu gelijk na zijn fles gegeven, dan is hij altijd lekker blij en het was nog vroeg dus nog genoeg energie.

Heeft Ko al wat gehad vandaag Oeke?
pi_75576194
Vol overgave die Graeme heerlijk!
pi_75622864
quote:
Op zondag 13 december 2009 13:05 schreef tessie het volgende:
Ik hoop niet dat jullie nog meer fotospam erg vinden maar ik vind het zo leuk
Het is je vergeven hoor. Ik vind het ook leuk! Graeme vindt het echt lekker he? Hij krijgt er helemaal rode wangetjes van.
quote:
Heeft Ko al wat gehad vandaag Oeke?
Gister hebben we overgeslagen vanwege Sinterklaasviering bij mijn zus.
Maar vandaag weer een stuk banaan gegeven. En hij stopt het niet zelf in zijn mond, maar als je het voor zijn mond houdt, doet hij de eerste keer zijn mond wel open, om hem meteen dicht te doen, als hij voelt dat het geen bijtring oid is.
Daarna doet hij zijn mond absoluut niet meer open. Maar morgen zal ik het ook eens in de middag proberen.

Ondanks dat ik het wel een beetje gek vind dat hij zo voorzichtig is, vind ik het nog steeds heel leuk om het zo aan te pakken.

Ga je nu iets anders voor hem maken, Tessie?
pi_75630375
Probeer je het nu met het avondeten? Ik kan me best voorstellen dat na een lange dag hij misschien moe zou zijn om iets nieuws te proberen ofzo. Doe je het ook na een (borst)voeding?

Vandaag had Graeme voor de derde dag broccoli en hij was er nu nog wat enthousiaster over. Hij heeft er heel hard (smakkend ) aan gesabbeld en gehapt. Er kwamen zelfs wat stukjes van het steeltje in zn mond (afgebroken of afgehapt, dat weet ik niet) en toen moest hij wel echt kokhalzen en kwam er ook wat spuug. Maar hij vond het niet eens erg en hapte vrolijk weer verder
Morgen gaan we mango proberen. Ben heel benieuwd, hoop dat het niet te glibberig is.
pi_75659932
Even kijken of een filmpje ook werkt..
pi_75661929
Ziet er heel overtuigend uit!
Wat een enthousiasme en wat een lekker ventje
pi_75662438
Wauw Tessie, wat is Graeme toch een schatje! En wat is hij al behendig. Leuk dat hij even gaat sippen als het niet lukt om de mango goed vast te pakken. Herkenbaar.

We hadden hier inderdaad steeds geprobeerd tijdens ons avondeten, zodat het echt een moment zou zijn.
Maar ik dacht al dat overdag misschien beter zou zijn, dus vanochtend weer banaan gegeven. Hij was vrolijk, had ervoor goed gedronken maar trok weer een vies gezicht.
Net deed hij mijn vinger in zijn mond om eens goed op te kauwen maar die was ook heul vies!

Misschien moet hij wat smul-les van Graeme krijgen.
pi_75662631
Wat leuk Tessie, hij weet er echt al raad mee he! Knap zeg, ondanks de glibberigheid! En dan dat beteuterde koppie als hij de mango niet te pakken krijgt
pi_75662975
Oeke, wat jammer dat ie het overdag ook nog steeds niet lekker vond. Hij is gewoon heel blij met jouw melk denk ik Hij went er vast vanzelf aan en dan gaat ie ook zo lekker smakelijk zitten eten

Graeme vond de mango echt super lekker. Was wel heel moeilijk vastpakken, dus heb het een beetje creatief in stukjes gesneden hihi Maar als het met de platte kant op het tafeltje lag, dan plakte het te erg vast zeg maar en dan kon ie het niet meer pakken. En dat vond ie niet leuk hihihi!
Hij was er echt heel lang mee bezig, ik dacht op een gegeven moment dat ie nooit uit zichzelf zou stoppen haha! Maar dat viel mee, op een gegeven moment ging ie om zich heen kijken en werd de rest van de wereld weer interessanter.
  Moderator dinsdag 15 december 2009 @ 20:43:33 #155
5428 crew  miss_sly
pi_75665013
Ik vind de verhalen zo leuk, en de foto's natuurlijk
Volgende maand beginnen wij ook, dus ik heb het boek er vast maar weer eens bijgepakt. Even inlezen

Wat ik me afvroeg: wat doen jullie met rijstewafels of korstjes brood of soepstengels ofzo? Nog niet? Wanneer wel? Nu een keer per dag een probeermomentje van groente OF fruit?

Ik heb nu het filmpje pas bekeken, wat een ontzettend leuk filmpje, tessie wat is Graeme toch een heerlijk kereltje, en wat vindt hij het leuk
pi_75665346
Wij doen alleen nog groenten en fruit. Ik snap niet zo goed dat ik soms hoor dat brood met 9 maanden mag en dan weer pas met 6 maanden... Dus ik weet het nog niet goed.

P. zegt ook dat Ko gewoon heel erg geniet van mijn melk. Maar het gekke is dat hij lepeltjes met vit D meteen leeghapt. Misschien eens zoals Grasjes afwisselen met een lepeltje. Zodat hij de smaak en textuur leert kennen. Nouja, we zien wel. Er zit geen druk achter.
  Moderator dinsdag 15 december 2009 @ 20:55:23 #157
5428 crew  miss_sly
pi_75665546
oeke, volgens het boek dat ik heb (Van borst to boterham, van Stefan Kleintjes) mogen rijstwafels en ook sommige broodkorstjes (gist of zuurdesem) vanaf 6 maanden, volkorgen- en zuurdesembrood en boekweitmeel en -wafel vanaf 7 maanden en volkorenprodukten en havermout enzo vanaf 10 maanden.

Natuurlijk geniet Ko van je melk Dat is lekker, gezond en natuurlijk nog gezellig er dan met jullie aan tafel eten
pi_75665817
Wij doen het nu ook gewoon 1 keer per dag Miss Sly (smiddags), en dan 3 dagen achter elkaar hetzelfde. Denk dat we over een tijdje, als hij wat meer gewend is, naar 2 keer per dag gaan.
Rijstwafels lijkt me zo droog. Ik hou het eerst wel bij fruit en groente, en dan kijken we daarna wel weer verder.
pi_75665863
Dat boek heb ik ook Miss, maar laatst in het grote babytopic zei iemand weer 9 maanden ivm gluten allergie.
Oh, dat zal dan wel met die verschillende soorten te maken hebben.

Weet je dat ik dat hele eten soms maar een ingewikkeld gedoe vind. En soms zelfs stom.
pi_75666212
Ik vind het ook ingewikkeld hoor Oeke. Ik vind het ook lastig om gewoon goede, duidelijke informatie te krijgen over wat nu wel kan en wat niet en hoe je het nu het beste aan kan pakken enzo.
En het is dat Graeme nu zo leuk bezig is met dat sabbelen, anders zou ik het ook wel stom vinden denk ik.
  Moderator dinsdag 15 december 2009 @ 22:39:41 #161
5428 crew  miss_sly
pi_75670063
oeke, ik denk dat ik dat ook ga vinden ik vond dat net al tijdens het lezen, dat wordt nog wat in de praktijk.
Maar ach, weet je, voor ze 18 zijn drinken ze vast geen flesjes melk of aan de borst meer en zullen ze best geleerd hebben vast voedsel te eten
pi_75670134
Leuke fotos en leuk filmpje Tessie. Graeme heeft de sabbel/ liksmaak in ieder geval al te pakken.

Bij jullie lukt het vast ook snel Oeke.

Ik heb nog even de volgende vraag aan de rapleyers. Ons zoontje eet soms voedsel niet, dat hij eerder wel heeft gegeten. Soms pikt hij zich een iets uit wat hij krijgt en dat eet hij dan en de rest niet. Bijvoorbeeld vandaag had vis, aardappel, wortels en snijboontjes. De vis ging er zonder problemen in. De rest ging hooguit even de mond in en werd gelijk weer uitgespuugd. Hoe voorkom ik dat hij alleen bepaalde dingen eet. Soms gaat het wel als wij dat wat hij niet in stukjes wil prakken. Maar soms helpt ook dat niet.
Carpe Diem- Pluk de Dag
  Moderator dinsdag 15 december 2009 @ 22:45:51 #163
5428 crew  miss_sly
pi_75670292
Volgens datzelfde boek waar ik het eerder over had, is dat heel normaal gedrag. Niet te veel aandacht aan besteden en hem zijn keuzes gunnen. Zeker als hij nog bv krijgt, krijgt hij toch nog veel gezonds binnen en honger zal hij ook neit hoeven lijden, toch?
  dinsdag 15 december 2009 @ 22:49:54 #164
245866 Ca.ra
Nu met loslopend wild
pi_75670466
Tessie wat een ontzettend leuk filmpje!
En wat mij betreft zijn het nooit te veel foto's of filmpjes hoor. En ik weet zeker dat een hoop mensen het daar mee eens zijn.

Wat een lekker ventje is het toch he.
Time is the quality of nature that keeps events from happening all at once. Lately, it doesn't seem to be working.
pi_75686488
Finn heeft deze week voor het eerst een liga gehad, deze zijn glutenvrij en volgens de verpakking vanaf 4 maanden.
Ik merk echt heel erg dat Finn toe is aan meer dan borstvoeding. Als je je boterham wil eten met hem op schoot moet je echt uitkijken dat hij het niet in zijn mond stopt.

pi_75686647
Oh wat zal ie vies zijn geweest of niet? Leander wel. Die moest ik echt in bad schoonboenen
Good mums have sticky floors, dirty ovens and happy kids!!
pi_75687549
FTA, is dit de eerste keer dat Finn iets anders krijgt?
Hij ligt er wel schattig bij
pi_75687755
Ik had hem beter geen wit shirt aan kunnen doen in ieder geval menicole

Miss, Finn heeft al eens eerder wat fruit gehad maar wel gepureerd.
pi_75694515
Wat een ontzettend leuke foto FTA! Het ziet eruit alsof hij er echt van geniet

Graeme heeft vandaag weer genoten van mango, hij vind het echt super lekker. En volgens mij heeft ie zelfs echt wat binnen gekregen ervan, want er was duidelijk wat minder mango over toen hij er klaar mee was.
Na zn flesje net heeft ie gerapleyd met zn leren slofje Zat ie heel fanatiek op te sabbelen en kauwen. Blijkbaar verwacht ie nu al na de fles nog wat te snacken
pi_75696353
Mijn dochter is momenteel aan het keten met een snijboon..
Foto en filmpje volgen later
♥ A ♥ & ♥ T ♥
  woensdag 16 december 2009 @ 23:03:20 #171
99606 kruimel_20
Doe wat je wilt!
pi_75709887
Hoi !

Bij mijn zoontje van bijna 6 maanden wil ik eigenlijk ook wel rapley gaan toepassen
(hoe spreek je het eigenlijk uit... raaaplie, reeeplie, reeplai? geen idee)

wat zijn de beste dingen om mee te beginnen. Hij heeft gisteren voor het eerst een stuk soepstengel gehad

()

en dat ging best goed en ik zat te denken aan banaan uit t vuistje.
Ik vind het wel eng als hij gaat kokhalzen enzo.
Hoe hebben jullie het aangepakt qua opbouw?
the journey is more important than the end or the start
and what it meant to me will eventually be
a memory of the time when i tried so hard
  woensdag 16 december 2009 @ 23:14:07 #172
257049 Grasjes
met bloemetje
pi_75710348
FTA, wat een lieve foto!!

Oeke, komt echt vanzelf wel Wij hebben het afgewisseld (rapley en lepel) zodat ze aan beiden kon wennen. Op dit moment eet ze liever zelf, maar morgen kan het weer anders zijn

Misssly, (tarwe)broodkorstjes zijn we snel mee begonnen (7 mnd), gewoon tussen al het andere door. En ze is nog steeds heel erg gek op brood en korstjes/stokbrood. Rijstewafels vind ze niet lekker (of zoals ze op het kdv zeggen, als we er smeerkaas op doen dan weet ze niet hoe snel ze het op moet eten... duh!)

Kruimel, stronkjes gekookte broccoli , bloemkool of wortel. Lekker zacht en gaat snel naar binnen!

Ik vind het wel grappig om te zien hoe ze een heel eigen smaak heeft. En ook dat verschilt. Vond ze witlof eerst heel lekker, nu neemt ze een hap en steekt haar tong uit totdat de hap eruit valt
pi_75724955
Mijn rare snijboon

beetje baggerkwaliteit maar het zijn telefoon foto's
♥ A ♥ & ♥ T ♥
pi_75725276
Geweldig dat koppie Vicky! Heeft ze het uiteindelijk opgegeten?
pi_75725404
quote:
Op donderdag 17 december 2009 12:45 schreef Flower-Ti-Amo het volgende:
Geweldig dat koppie Vicky! Heeft ze het uiteindelijk opgegeten?
ze had daarvoor al wat gegeten en ik had dit al gekookt om in te vriezen.
Ze heeft een paar hapjes op
Ben nog 2 filmpjes aan het uploaden.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
pi_75725742
Tess geniet er wel van, volgens mij, op die tweede foto na, dat is net onze Ko die iets in zijn mond stopt dat niet van plastic of stof is. Leuk, Vicky!

En Finn ook al met twee handen aanvallen.

Gisteren heeft Ko aan een stukje banaan gesabbeld, het was niet veel maar ik vond het al hoopgevend!
pi_75726063
Rare snijboon
Jumm

Tess is een vreetzak
♥ A ♥ & ♥ T ♥
pi_75726110
Oeke, wat goed van Ko! Dat is toch een hele vooruitgang, daar mag je best voor jompelen hoor! Gaat dus echt wel de goede kant op. Go Ko!!

En Tess Ze is zo leuk. En ook sfeervolle foto´s zo met die kerstboom erachter en die leuke stoelverkleiner
pi_75726527
wat goed van Ko trouwens!!

Hihi Tessie, die stoelverkleiner hebben we al vanaf Amber Ik vond m destijds ook zo leuk. Echt een troontje voor een prinses
♥ A ♥ & ♥ T ♥
  donderdag 17 december 2009 @ 13:20:23 #180
99606 kruimel_20
Doe wat je wilt!
pi_75726611
ik zie trouwens veel kinderen al in de kinderstoel zitten met eten... ik dacht altijd dat dat pas vanaf 10 maanden ofzo "mag" omdat ze dan pas zelf kunnen zitten (voor de rug enzo) maar het is volgens mij zo handig met eten... handen vrij en een plankje voor ze waar ze het op kunnen leggen....

Leuke foto's vicky! heerlijk die gekke bekken !

Sam gaat volgende week een keer aan de banaan denk ik , hij vind dat als fruithap ook het lekkerst
the journey is more important than the end or the start
and what it meant to me will eventually be
a memory of the time when i tried so hard
pi_75749303
Voor Kobus Straks wil hij niets anders meer dan banaan.

Grappig. Bij ons had ik juist altijd het idee bij bloemkool, broccoli en zo, dat die dat raar vond kwa structuur of zo. Dat stronkje was niet zo lekker en wat harder natuurlijk en die bovenkant vond die ook maar niets als hij het in zijn geheel kreeg. Soms vraag ik me toch echt ook af waar het aan ligt. Krijgt die best grote stukken fruit naar beneden (halve mandarijnpartjes enzo) kokhalst die als ik wat stukjes boontjes onder geprakte aardappel meng en dan spuugt die de stukjes weer uit.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_75818538
Ik heb geen idee vanaf wanneer een kind in een kinderstoel zou mogen. Ik heb gewoon gekeken of hij er lekker en goed in leek te zitten, en aangezien dat het geval is, mag het van mij

Oeke, hoe gaat het met Ko? Heeft hij al weer een keer iets geproefd?

Graeme is nu aan de courgette. En ook dat vind hij heerlijk. Ik ben echt helemaal verbaast dat hij alles (nou ja, broccoli, mango en courgette dan tot nu toe) zo lekker vind.
Hier nog een fototje met courgette
pi_75818781
quote:
Op donderdag 17 december 2009 13:07 schreef Vicky het volgende:

Tess is een vreetzak

en greame ook
pi_75818989
Het is een scheetje met goede smaak! Die rode wangetjes. En dat enthousiasme om alles te proeven en lekker te vinden.

Ko vind alles maar matig. Ik heb laatst weer peer aangeboden maar het was echt om te spugen vond hij.
Omdat hij zijn vit D zo lekker enthousiast van het lepeltje likt wilde ik eens kijken wat hij zou doen met fijngeprutte peer. Perensap dan?

Dus we zetten lekker door. Ik ga gewoon terug naar Broccoli en dan elke dag aanbieden en niet meer varieren even. Komt vast goed.

P. zei dat Ko gewoon nog een maand langer extra van de bv wil genieten omdat die pas na een maand echt lekker liep. En dat doet hij ook hij geniet enorm van mamamelk dus dat is in ieder geval fijn.
pi_75819269
Ahw ja dat is wel een heel lief idee toch Oeke. En het is harstikke fijn dat hij gewoon lekker geniet van jouw melk, en dat hij daar toch ook nog heel lang genoeg aan heeft, dus hij heeft toch ook gewoon lekker de tijd om al dat andere rare eten op zn gemak te ontdekken.
Idd nu gewoon even volhouden en dan komt het vanzelf
pi_75840267
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 22:45 schreef miss_sly het volgende:
Volgens datzelfde boek waar ik het eerder over had, is dat heel normaal gedrag. Niet te veel aandacht aan besteden en hem zijn keuzes gunnen. Zeker als hij nog bv krijgt, krijgt hij toch nog veel gezonds binnen en honger zal hij ook neit hoeven lijden, toch?
Wij proberen er ook niet te veel aandacht aan te besteden. Gisteren hadden wij echt een tof ideetje. De laatste dagen kreeg Jair een paar keer gekookte aardappelen geprakt met wat ei en bloem/ paneermeel erin en dat in de pan gebakken. Dat ging er echt heel goed in. Dus wij hadden het ideetje deze keer dan maar zijn groenten (spruitjes) er ook in te verwerken en te kijken wat er gebeurt. Hij stopte het zo in zijn mond en at het zo achter mekaar weg. 3,5 koekjes/burgers gingen erin. Het grappige was ook dat ik hem op een gegeven moment een gekookt spruitje gaf, dat hij in zijn mond stak en dat er meteen weer uitkwam. Ik denk dat wij dat nu vaker gaan doen. In aardappelpuree zou je gekookte en geprakte groente ook makkelijk doorheen kunnen doen en waarschijnlijk eet je kind het zo weg.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_75875288
We geven Graeme nu steeds 1 keer per dag groente of fruit. Is het eigenlijk al handig om dat vaker dan 1 keer per dag te doen? En geef je dan op de 2 momenten hetzelfde, of juist niet? En tot nu toe hebben we het steeds direct na een flesje gegeven, maar kan ik het beter juist tussen twee flessenin gaan geven of het zo laten? En als je aardappel wil geven, hoe doe je dat dan? Want ik kan me zo voorstellen dat hij het al fijn geknepen heeft voordat het bij zijn mond in de buurt gekomen is.

Vandaag heeft hij banaan gekregen. Was niet echt een heel groot succes. Het was glibberig om vast te houden en hij kneep het ook makkelijk fijn. Ook zo´n stuk in de schil werkte niet echt, want het was een beetje te groot voor in zn hand en hij had meer de schil in zn mond dan de banaan zelf.
Nog een banaanfoto´tje

Maar dus al snel verloor mijn kleine adhd baby zijn interesse en was de nieuwe stoelverkleiner lekkerder en interessanter
  maandag 21 december 2009 @ 15:33:53 #188
283712 Basboussa
Tuo neito noita on
pi_75882136
Ik kom even binnenvallen, wij rapley'en hier een beetje half/half. Kind (9 maand) blieft geen prakjes, nog steeds niet, en ik heb eigenlijk altijd stukjes groente/fruit ed aangeboden. Het begon heel langzaam (lees hier dat sommige dames zich nogal zorgen maken, maar het heeft bij Beisan een maand geduurt voordat ze ergens anders aan sabbelde dan partjes appel, en nu is het een echt monster), maar nu gaat het heel goed. Courgette (in tomatensaus), kip, peer, banaan, appel, rijst, pasta en brood zijn favoriet, maar eigenlijk gaat alles er wel in. Al moet ik zeggen dat ze een duideljke voorkeur heeft voor gekruid eten.

Maar ik ben een beetje in de war, jullie referen met rapley eigenlijk enkel naar Stefan Kleintjes interpretatie van Rapley (met zeer stricte dieetadviezen), terwijl Gill Rapley eigenlijk zegt dat kinderen alles kunnen eten (behalve als er allergien in de familie zijn, of echt overduidelijke dingen, zoals nootjes, zout ed). (www.rapleyweaning.com) Ik heb eigenlijk Gill gevolgd, omdat ik mr. Kleintjes interpretatie een beetje rigoreus vind, en erg gericht op bv, terwijl Gill wat milder is mbt flesvoeding (ik ben een voltijd kolver, dus kolf op aanvraag ....) Ook vind ik dat GIll goede punten aandraagt waarom kinderen eigenlijk wel alles (groenten, fruit ed) kunnen eten. Maar ben ik de enige?

Is het heel gek dat ik een beetje vreemd vind, dat een man in Nederland zegt dat vrouwen eigenlijk moeten borstvoeden.... Vind het een beetje hypocriet eigenlijk (eigen keuze enzo) maar dat is compleet off topic
Ne ne placha az,veche niamam glas
niamam nishto az na tozi sviat.
Amali dayman kan ya baladi Enni argaelek ya baladi
Wafdal dayman gambek alatoul
pi_75883494
Leander was net ook heel erg aan het rapleyn, die at een aardbei van Mikael op
Good mums have sticky floors, dirty ovens and happy kids!!
pi_75884520
nee hoor, je bent zeker niet de enige, Basboussa. Ik heb me ook niet echt aan het schema van Kleintjes gehouden. Wij zijn met zes maanden begonnen en we hebben al redelijk vlot van alles door elkaar gegeven.
Dingen als honing en noten en zout enzo natuurlijk niet, maar ik heb me niet zo strak aan leeftijdseisen gehouden verder.

Ik probeer ook altijd een beetje te waken voor het gebruik van het woord 'methode', of het werkwoord 'rapleyen'.
Zeker niet als er alleen de nadruk wordt gelegd op het geven van stukjes inplaats van prakjes want dat is in mijn ogen niet wat het meest belangrijk is.
Het meest belangrijk voor mij is het volgen van je kind, in die zin dat het zelf prima aan kan geven of, wat en hoeveel het wil en kan eten.
Of dat dan met volledig oog voor het kind met een lepeltje wordt gegeven (en dus desnoods maar een half theelepeltje) of dat het kind alles zelf van de stronk moet eten maakt dan denk ik niet zo heel veel uit.
Althans, het is niet zo belangrijk als sommige mensen het maken, denk ik

En verder ben ik gewoon een luie moeder die liever heeft dat haar kind zelf zes kruimels broccoli eet en dan de honger verder stilt met BV (terwijl ik apathisch op de bank lig te voeden ) dan dat ik moeite moet doen om potjes te warmen en te lepelen.

Maar ja, soms heb je dan ineens een kind zoals mijn oudste, die nu met 13 maanden toch wel erg behoefte heeft aan vast voedsel maar net nog niet handig genoeg is om dat allemaal zelf te eten. Nu zit ik dus alsnog geprakt avondeten te voeren
  maandag 21 december 2009 @ 17:24:02 #191
283712 Basboussa
Tuo neito noita on
pi_75886755
Ah, goed te horen, Owlet!

Had me wel wat geleken, die borstvoeding, maar dat is me nooit gelukt (en ik heb daar volgens mij een keer een vraag over gesteld in het bv-topic, een half jaar geleden, met een oude account (boerinnetje) waar ik opeens geen toegang meer tot had. Volgens mij had jij me toen goede adviezen gegeven, maar ik heb na een paar weken toch de strijd opgegeven, het ging allemaal met zoveel drama gepaard dat ik er helemaal gestressed van werd, en de dochter ook.. Desondanks nog bedankt, en mijn excuses dat ik het nooit in het topic gedaan heb.). Verder ben ik ook een best luie moeder, en een peertje schillen en in schijfjes snijden, kind in de stoel zetten met schijfjes voor haar neus, dat vind ik IDEAAL. Kind eet wel, en ik drink een kopje thee of werk zelf wat naar binnen, terwijl ik haar duizend keer vertel hoe goed ze zelf kan eten!
pi_75892064
Ik probeer het nu nog één keer anders geef ik het op. Leek me wel leuk om het resultaat van de aardappel koekjes met groenten te posten:

Dat kan ik lekker zelf eten.

Als je echt geniet dan smul je met gesloten ogen.

En dan ben je klaar en heb je zo'n grijns op je gezicht dan kan je avond niet meer stuk!
Carpe Diem- Pluk de Dag
  Moderator maandag 21 december 2009 @ 19:41:08 #193
5428 crew  miss_sly
pi_75892372
Volgens mij smult hij, Tinuviel

Zo leuk, al die foto's

Wij zijn wel van plan ons ongeveer aan het voedingsschema van Stefan Kleintjes te houden. Zowel omdat ik dan een beetje een richting heb, maar ook om handvaten te geven aan anderen. Ik wil liever niet geconfronteerd worden met mensen die ineens van allerlei dingen vinden dat ze die bes tmag eten (slagroom, te veel suikers, chocolade, zout, etc) dus als ik ze de lijst per leeftijd kan geven van wat ze mag, kunnen ze zich daar gewoon netjes aan houden. Gemakkelijk en duidelijk dus
pi_75892503
Ik vraag me ook weleens af hoe Kleintjes dat schema heeft gemaakt. Ik dacht dat het iets te maken had met hoe zwaar het fruit/ de groenten te verteren zijn en hoe allergeen het fruit/ de groenten zijn. Of heb ik dat mis? Maar sommige dingen staan helemaal niet op de lijst zoals bijvoorbeeld lychees. Bijvoorbeeld kikkererwten staan er ook niet op, wel maïs. Vallen kikkererwten in dezelfde categorie?
Carpe Diem- Pluk de Dag
  maandag 21 december 2009 @ 21:17:54 #195
283712 Basboussa
Tuo neito noita on
pi_75897600
Ja, Tinuviel, dat vroeg ik me ook af, en soms lijkt het wel een beetje willekeurig... Het zal allemaal wel onderbouwd zijn, maar het is zo per maand, dat ik er helemaal gek van werd. En hoe ga ik de familie uitleggen dat ze vandaag geen spruitjes mag, maar volgende week wel? En waarom dan?

Miss_sly, wij/ik hebben hier de regel dat groente en fruit gewoon mag, brood/rijst/pasta ook, vlees/vis ed rustig aan, maar alles waar suiker/zout aan toegevoegd is/uit pakjes komt/gefrituurd is niet. Zuivelproducten ook met mate. Dan krijgt ze dus geen slagroom, chips, chocolade en pepsi. Het is lastig voor de familie, en voor de man, maar het lijkt me beter te onthouden dan een lijst die elke maand compleet veranderd.

Ook koken wij met producten die vaak niet op de lijst voorkomen, zoals kikkererwten bijvoorbeeld (kind eet veel humus), en is dol op molokhiya.
pi_76073167
Tessie Graeme heeft er zo te zien ook echt plezier in he?!

Tinuviel hij zit echt te genieten, heerlijk!

Finn heeft gister brocoli gehad

Honger:

Hij heeft er nog niet echt iets van binnen gekregen, maar hij heeft wel lol gehad! Vanavond weer...
pi_76077285
Ik bedacht mij van de week met de pot mee-eten ook een mooi doel is. Onze jongste is niet zo'n rapleykind, tenminste, niet met avondeten. Hij krijgt dus meestal een beetje van wat wij eten met een lepel en een beetje om te voelen en zelf te eten. Meneer laat zich liever bedienen.
OEKE
MOEKE
zal ik
ZOEKE
pi_76078781
quote:
Op maandag 21 december 2009 19:43 schreef Tinuviel het volgende:
Ik vraag me ook weleens af hoe Kleintjes dat schema heeft gemaakt. Ik dacht dat het iets te maken had met hoe zwaar het fruit/ de groenten te verteren zijn en hoe allergeen het fruit/ de groenten zijn. Of heb ik dat mis? Maar sommige dingen staan helemaal niet op de lijst zoals bijvoorbeeld lychees. Bijvoorbeeld kikkererwten staan er ook niet op, wel maïs. Vallen kikkererwten in dezelfde categorie?
Je kan je baby/kind gewoon lychees / kikkererwten geven, vaar niet te blind op een schema. Je kan beter op je eigen gevoel afgaan naar mijn idee. Zo vond mijn zoon olijfen heerlijk toen hij jonger was en zowel thuis als op het kinderdagverblijf eet hij geregeld leverpastei en leverworst terwijl dat volgens de site van borstvoeding.com pas vanaf 3 jaar gegeten mag worden. En op sites als die van het consultatiebureau wordt leverpastei weer geadviseerd in het standaard voedingsschema dat ze aanbieden (in iedergeval hier in Friesland).

[ Bericht 14% gewijzigd door willempjewever op 26-12-2009 15:59:40 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')