Zo ver ik weet ik is rijden zonder rijbewijs een misdrijf.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 13:39 schreef Silvieja het volgende:
Stel dat ik wel een aangifte zou doen, komt mijn broertje dan in de problemen? Dus krijgt hij bijvoorbeeld een strafblad hierdoor?
Hij heeft verder geen overtredingen gemaakt. Reed niet te hard maar kwam de eerste keer toevallig in een controle terecht. De tweede keer kwam hij dezelfde politiemensen tegen bij het naar huis rijden.
De politie zei tegen mij dat ik de auto hoogstwaarschijnlijk wel terug ga krijgen. Maar dat konden ze niet met zekerheid zeggen. Wel is het zo dat de boete in de honderden euros gaat lopen.
Wat? het is zijn broer, niet zijn zoon.. Ouders zijn verantwoordelijk voor minderjarige kinderen, niet de oudere broers.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 13:16 schreef mvdejong het volgende:
Als hij nog minderjarig is, zou jij zelfs voor de rechter kunnen komen, omdat je dan formeel verantwoordelijk wordt gehouden voor wat hij gedaan heeft.
Hij reed toch zonder rijbewijs? Dat lijkt me genoeg.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 13:39 schreef Silvieja het volgende:
Hij heeft verder geen overtredingen gemaakt.
Dat is gewoon dom. Als je geen rijbewijs hebt mag je niet rijden, hij had de auto moeten laten staan. dacht ie dat het wel mocht omdat 'ie naar huis reed?quote:Reed niet te hard maar kwam de eerste keer toevallig in een controle terecht. De tweede keer kwam hij dezelfde politiemensen tegen bij het naar huis rijden.
x2. Hij wordt iig gepakt voor het rijden zonder rijbewijs. Als TS aangifte doet gaat dat om het meenemen van de auto zonder toestemming, dat komt er dan nog bovenop maar scheelt waarschijnlijk wel problemen voor TS.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 13:43 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Zo ver ik weet ik is rijden zonder rijbewijs een misdrijf.
Ongeacht of jij aangifte doet of niet.
Wat schattig dat je verzachtende omstandigheden voor je broertje aanvoert. Het is natuurlijk een enorme nietsnut als hij (a) zonder jou toestemming je auto pakt (b) zonder rijbewijs rijdt en (c) na de eerste controle gewoon door rijdt.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 13:39 schreef Silvieja het volgende:
Stel dat ik wel een aangifte zou doen, komt mijn broertje dan in de problemen? Dus krijgt hij bijvoorbeeld een strafblad hierdoor? Hij heeft verder geen overtredingen gemaakt. Reed niet te hard maar kwam de eerste keer toevallig in een controle terecht. De tweede keer kwam hij dezelfde politiemensen tegen bij het naar huis rijden.
De politie zei tegen mij dat ik de auto hoogstwaarschijnlijk wel terug ga krijgen. Maar dat konden ze niet met zekerheid zeggen. Wel is het zo dat de boete in de honderden euros gaat lopen.
echter als je geen aangifte doet zeg je dat hij met je medeweten de auto heeft meegenomen waardoor jou auto in een misdrijf is gebruikt en daardoor is ingenomen.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 13:46 schreef Gibson het volgende:
[..]
Wat? het is zijn broer, niet zijn zoon.. Ouders zijn verantwoordelijk voor minderjarige kinderen, niet de oudere broers.
[..]
Hij reed toch zonder rijbewijs? Dat lijkt me genoeg.
[..]
Dat is gewoon dom. Als je geen rijbewijs hebt mag je niet rijden, hij had de auto moeten laten staan. dacht ie dat het wel mocht omdat 'ie naar huis reed?
geloof me krijgt hij toch wel!quote:Op vrijdag 25 juli 2008 13:39 schreef Silvieja het volgende:
Stel dat ik wel een aangifte zou doen, komt mijn broertje dan in de problemen? Dus krijgt hij bijvoorbeeld een strafblad hierdoor?
Hij heeft verder geen overtredingen gemaakt. Reed niet te hard maar kwam de eerste keer toevallig in een controle terecht. De tweede keer kwam hij dezelfde politiemensen tegen bij het naar huis rijden.
Als in totaal niet hebben....quote:Op vrijdag 25 juli 2008 13:54 schreef Maanvis het volgende:
Had ie nou z'n rijbewijs niet bij of heeft ie uberhaupt geen rijbewijs behaald ooit? Ikzelf ben ook 2x aangehouden terwijl ik m'n rijbewijs niet bij had (wel 'n ID kaart) maar nog nooit een boete voor gehad of een waarschuwing.
quote:Op vrijdag 25 juli 2008 13:14 schreef IkWilbert het volgende:
Laat er toevallig een flimpje online staan dat je broertje wordt aangehouden.
Ik bedoelde te zeggen dat, als jij geen aangifte doet, en dus impliciet mede-schuldig bent, de kans groot is dat als onderdeel van de afhandeling van het misdrijf, de auto wel eens definitief verbeurd verklaard kan worden. zou je aangifte doen, dan is de eigenaar van de auto niet (mede-)schuldig aan het misdrijf, en is verbeurd-verklaring niet van toepassing.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 13:17 schreef Silvieja het volgende:
Hij is niet minderjarig. En ik wil graag weten hoelang het duurt voordat ik die auto terugkrijg. Niet of ik medeschuldig ben of niet.
quote:Op vrijdag 25 juli 2008 13:51 schreef BarraCupraCuda het volgende:
[..]
echter als je geen aangifte doet zeg je dat hij met je medeweten de auto heeft meegenomen waardoor jou auto in een misdrijf is gebruikt en daardoor is ingenomen.
quote:Op vrijdag 25 juli 2008 13:49 schreef Gibson het volgende:
[..]
x2. Hij wordt iig gepakt voor het rijden zonder rijbewijs. Als TS aangifte doet gaat dat om het meenemen van de auto zonder toestemming, dat komt er dan nog bovenop maar scheelt waarschijnlijk wel problemen voor TS.
Ovj snapt ook wel dat je geen aangifte tegen je broer wilt doen maar wel je auto terug wilt.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 14:30 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Ik bedoelde te zeggen dat, als jij geen aangifte doet, en dus impliciet mede-schuldig bent, de kans groot is dat als onderdeel van de afhandeling van het misdrijf, de auto wel eens definitief verbeurd verklaard kan worden. zou je aangifte doen, dan is de eigenaar van de auto niet (mede-)schuldig aan het misdrijf, en is verbeurd-verklaring niet van toepassing.
Sorry, het was niet bedoeld als verwijt jouw richting, maar als indicatie hoe er vanuit het OM tegenaan kan worden gekeken.
Maar blijkbaar ziet de politie toch wel mogelijkheden om je auto terug te krijgen.
Sterkte.
Op welke gronden zou TS in dit geval strafrechtelijk kunnen worden vervolgd? Zomaar een vraag.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 13:49 schreef Argento het volgende:
[..]
Wat schattig dat je verzachtende omstandigheden voor je broertje aanvoert. Het is natuurlijk een enorme nietsnut als hij (a) zonder jou toestemming je auto pakt (b) zonder rijbewijs rijdt en (c) na de eerste controle gewoon door rijdt.
Ik zou wel even een briefje sturen naar de politie waarin je aanspraak maakt op teruggave van de auto ten eerste omdat je nu eenmaal eigenaar bent ten tweede omdat een eventueel strafrechtelijk onderzoek niet tegen jou gericht is omdat je geen verdachte bent. Ik zou tevens aanspraak maken op vergoeding van kosten die je naar aanleiding hiervan hebt moeten maken. Weinig kans dat je die kosten terugkrijgt, maar het kan natuurlijk geen kwaad.
De broer van TS moest de auto verder duwenquote:Op vrijdag 25 juli 2008 15:58 schreef avonne het volgende:
Hoezo mocht hij na de eerste aanhouding doorrijden?
Dat zullen ze vast wel gedaan hebben met de mededeling "laat iemand anders maar de auto komen ophalen". Maar de koffie en de donuts lonken en als zodanig ga je geen kwartier wachten of de broer van TS inderdaad wordt opgehaald.quote:Waarom is de auto toen niet aan de kant gezet door de politie?
Als geoordeeld wordt dat TS de auto willens en wetens aan zijn broer ter beschikking heeft gesteld, i.p.v. dat zijn broer de auto zonder zijn toestemming heeft meegenomen, is hij medeplichtig aan de misdrijven die broerlief heeft gepleegd. Het zal van de inidividuele agent/officier van justitie afhangen of het niet-aangeven van de diefstal als medeplichtigheid zal worden geinterpreteerd. En als TS mede wordt aangeklaagd en schuldig wordt bevonden door de rechter, dan kan dus inderdaad de auto verbeurd verklaard worden.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 17:31 schreef vogeltjesdans het volgende:
Op welke gronden zou TS in dit geval strafrechtelijk kunnen worden vervolgd? Zomaar een vraag.
quote:
Nee, dat zal hem leren. Of moet hij de volgende keer iemand aanrijden (of erger)? Terwijl hij onverzekerd rondrijdt? Wat ga je dan zeggen tegen de familie van de gewonde of overleden persoon, "ik vind het zielig voor mijn broertje"?quote:Op vrijdag 25 juli 2008 20:31 schreef Silvieja het volgende:
Maar het zou behoorlijk hypocriet zijn aangifte te doen.
Hij krijgt boetes die in totaal over de duizend euros gaat kosten. Dat is genoeg straf aangezien hij dat geld bij elkaar moet gaan sprokkelen. Tevens zal hij de komende maanden voor me moeten buigen.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 20:43 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Nee, dat zal hem leren. Of moet hij de volgende keer iemand aanrijden (of erger)? Terwijl hij onverzekerd rondrijdt? Wat ga je dan zeggen tegen de familie van de gewonde of overleden persoon, "ik vind het zielig voor mijn broertje"?
Als hij niet gestraft wordt - en ik bedoel niet alleen met een "dat mag je nooit meer doen" uitspraak - heeft hij er niet van geleerd. Sterker nog, hij heeft ervan geleerd dat hij ermee weg komt.
Euh.. ik kan het proberen. Maar denk dat ik er dan minder goed uit kom dan hij. Meneertje is een stukje sterker dan ik.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 21:40 schreef Sloper het volgende:
Overigens zou ik niet schromen om dat broertje even flink af te ranselen (jij geen aangifte van diefstel hij niet van mishandeling).Wat een mongool!
je bent hoe dan ook nooit verplicht een verklaring af te leggen.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 13:55 schreef dvr het volgende:
Onzin dat je medeplichtig zou zijn als je geen aangifte doet. Het Nederlands recht gaat er van uit, dat je tegen directe verwanten geen belastende verklaringen hoeft af te leggen.
Ah, incest, altijd een prettig familiefeestquote:Op vrijdag 25 juli 2008 20:48 schreef Silvieja het volgende:
Tevens zal hij de komende maanden voor me moeten buigen.
Aangifte intrekken kan niet zomaar... Volgende vraag is wat je er meer bereikt.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 22:32 schreef Conekiller het volgende:
[..]
je bent hoe dan ook nooit verplicht een verklaring af te leggen.
In dit geval zou je aangifte kunnen doen, auto terug en aangifte intrekken
Kerelquote:Op zaterdag 26 juli 2008 10:37 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Ah, incest, altijd een prettig familiefeest
Inderdaad, zoals je zegt, een hoop bullshit hier.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 21:39 schreef Sloper het volgende:
Argh wat een bullshit hier weer!!!
Of TS nou aangifte doet of niet, broertje is meerderjarig, dus de lul en TS heeft daar niks mee te maken. Dat TS geen aangifte tegen zijn familie wil doen is zijn goed recht en maakt hem uiteraard niet medeplichtig! (duhhh)
Hallo! O-ver-tre-ding. Geen misdrijf. Er is niks om medeplichtig aan te zijn.quote:Op zaterdag 26 juli 2008 17:56 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Inderdaad, zoals je zegt, een hoop bullshit hier.
Als de politie/het OM oordeelt dat TS meegewerkt heeft aan het rijden door zijn broertje, dan heeft TS er wel degelijk mee te maken, en is hij wel degelijk medeplichtig. Dat is zowel het geval als hij de sleutels heeft afgegeven aan zijn broertje, of als hij zijn sleutels onder handbereik heeft laten liggen terwijl hij kon vermoeden dat zijn broertje daarmee aan de haal zou gaan.
Om het wat scherper te krijgen, stel je maar eens voor dat TS een vuurwapen zou hebben, en broertje daarmee is gaan schieten, en per ongeluk een paar kinderen in de speeltuin heeft gedood. Kijk dan eens waar je precies de grenzen van de verantwoordelijkheid zou willen leggen.
Niet te vergelijken.quote:Op zaterdag 26 juli 2008 17:56 schreef mvdejong het volgende:
Om het wat scherper te krijgen, stel je maar eens voor dat TS een vuurwapen zou hebben, en broertje daarmee is gaan schieten, en per ongeluk een paar kinderen in de speeltuin heeft gedood. Kijk dan eens waar je precies de grenzen van de verantwoordelijkheid zou willen leggen.
Paupers, je broertje moet gewoon dat strafblad krijgen. Eigen schuld ..........quote:Op vrijdag 25 juli 2008 13:39 schreef Silvieja het volgende:
Het voorover buigen voor je zal meer straf voor hem zijn, maar ieder zijn meug, zelf zou ik voor zijn vriendin gaan, laat die maar door de knieën zakken.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 20:48 schreef Silvieja het volgende:
[..]
Dat is genoeg straf aangezien hij dat geld bij elkaar moet gaan sprokkelen.
Tevens zal hij de komende maanden voor me moeten buigen.
Daar zou ik niet al te zeker van zijn. De eerste actie is waarschijnlijk een overtreding maar de tweede kan best eens een misdrijf zijn. Als iemand wel een rijbewijs heeft en dat wordt ingenomen dan is het ook een misdrijf als die persoon toch weer gaat rijden.quote:Op zaterdag 26 juli 2008 19:42 schreef sigme het volgende:
[..]
Hallo! O-ver-tre-ding. Geen misdrijf. Er is niks om medeplichtig aan te zijn.
Misschien is TS wel vrouwelijk, weet jij veel.quote:Op zaterdag 26 juli 2008 21:16 schreef klipper het volgende:
[..]
Het voorover buigen voor je zal meer straf voor hem zijn, maar ieder zijn meug, zelf zou ik voor zijn vriendin gaan, laat die maar door de knieën zakken.
Nou, om mvdejong als voorbeeld te nemen. Die weet totaal niet hoe het werkt, die verkondigd alleen maar onzin. Ongelooflijk...quote:Op vrijdag 25 juli 2008 18:28 schreef Silvieja het volgende:
Ik vraag me af hoe jullie al dit soort dingen weten. Komt dit uit ervaring, of heb je er voor geleerd? Of is het allemaal slechts giswerk? Als dit allemaal waar is, waarom heeft de politie mij hier dan niks van verteld? De politie heeft aan mij zelfs niet gevraagd of ik aangifte wil doen of niet.
Ze hebben het alleen over boetes gehad die mijn broertje zou ontvangen. Mijn broertje had geen verleden bij de politie en daarom was het bjina zeker dat ik mijn auto wel terug ga krijgen. Hoelang het zou gaan duren konden ze me niet vertellen.
Onzin. Dat een voertuig op jouw naam staat wil niet zeggen dat je daar altijd de verantwoordelijkheid over draagt. Al geef ik de sleutels aan iemand mee die er vervolgens allemaal rare fratsen mee uithaalt en de ene na de andere overtreding maakt danwel gigantische schade aanricht ben ik in geen enkel geval verantwoordelijk voor wat hij doet (indien de persoon rijbevoegd is).quote:Op zaterdag 26 juli 2008 20:24 schreef mvdejong het volgende:
En zelfs bij het laten slingeren van je sleutels, terwijl je een redelijk vermoeden kan hebben dat iemand er mee vandoor gaat om er iets stouts mee te doen, kun je wel degelijk justitieel op je verantwoordelijkheid aangesproken worden.
Nee. Los van de vraag of rijden zonder rijbewijs een misdrijf of een overtreding is (in het tweede geval is er sowieso geen sprake van strafrechtelijke medeplichtigheid) vereist medeplichtigheid een actief optreden dat ondubbelzinnig is gericht op het leveren van een bijdrage aan het voltooien van de delictsomschrijving. Het laten slingeren van de sleutels valt daar nou eenmaal niet onder.quote:Op zaterdag 26 juli 2008 20:24 schreef mvdejong het volgende:
De medeplichtigheid zal in het geval van een vuurwapen zwaarder worden aangerekend, maar ook in het geval van het opzettelijk, of door nalatigheid, een auto ter beschikking stellen aan iemand waarvan TS weet dat deze niet bevoegd is om te rijden, maar kan aannemen dat deze dat desondanks zal gaan doen, is er sprake van verantwoordelijkheid, en ook in juridisch opzicht medeplichtigheid.
Als je de moeite neemt om mijn posts te lezen, dan zie je dat ik er steeds bij stel dat het alleen een probleem is als TS had kunnen verwachten dat broertje er mee vandoor zou gaan om iets stouts te doen (bijv. omdat hij dat heeft aangekondigd, of al het al eerder heeft gedaan). En ja, in dat geval kan justitie wel degelijk TS erop aanspreken,quote:Op zondag 27 juli 2008 10:04 schreef 18konijn het volgende:
In de optiek van velen hier die met een rijke juridische fantasie behept zijn, zou je dus nooit je autosleutels zomaar in de la of op tafel mogen laten liggen, want als iemand die zich toe-eigent (een inbreker of zo), dan zou jij medeplichtig zijn voor de fratsen die die figuur uithaalt met die auto?
TS had die criminele intenties dan moeten kennen, voor medeplichtigheid is ten eerste opzet en ten tweede kennis van de intenties noodzakelijk.quote:Op zondag 27 juli 2008 12:12 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Als je de moeite neemt om mijn posts te lezen, dan zie je dat ik er steeds bij stel dat het alleen een probleem is als TS had kunnen verwachten dat broertje er mee vandoor zou gaan om iets stouts te doen (bijv. omdat hij dat heeft aangekondigd, of al het al eerder heeft gedaan). En ja, in dat geval kan justitie wel degelijk TS erop aanspreken,
Nog ff en dan mag TS geen auto meer bezitten omdat haar broertje er wel eens mee vandoor zou kunnen gaan. In je eigen huis mag je je spullen neerleggen waar je wilt en hoef je je sleutels dus niet achter slot en grendel te leggen.quote:Op zondag 27 juli 2008 12:12 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Als je de moeite neemt om mijn posts te lezen, dan zie je dat ik er steeds bij stel dat het alleen een probleem is als TS had kunnen verwachten dat broertje er mee vandoor zou gaan om iets stouts te doen (bijv. omdat hij dat heeft aangekondigd, of al het al eerder heeft gedaan). En ja, in dat geval kan justitie wel degelijk TS erop aanspreken,
Volgens mij ben je dan wel verplicht daar aangifte van te doen, anders wordt het geacht te zijn gebeurd met jouw medeweten en goedkeuring. Tenminste, dat is me ooit uitgelegd bij een verzekeringsaanvraag.quote:Op zondag 27 juli 2008 09:46 schreef Argento het volgende:
Als hij de auto weer zou hebben teruggebracht is hooguit sprake van joyriding.
Dat heeft te maken met artikel 3 lid 1 WAM, de zogenaamde uitsluiting bij diefstal. Indien een aanrijding wordt veroorzaakt met het verzekerde voertuig, hoeft de verzekeraar niet uit te keren indien de auto op het moment van de aanrijding was gestolen en ook bestuurd werd door de dief.quote:Op zondag 27 juli 2008 13:24 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Volgens mij ben je dan wel verplicht daar aangifte van te doen, anders wordt het geacht te zijn gebeurd met jouw medeweten en goedkeuring. Tenminste, dat is me ooit uitgelegd bij een verzekeringsaanvraag.
De echte situatie waarvanuit ik weet hoe het kan lopen :quote:Op zondag 27 juli 2008 13:14 schreef Accordtje het volgende:
Nog ff en dan mag TS geen auto meer bezitten omdat haar broertje er wel eens mee vandoor zou kunnen gaan. In je eigen huis mag je je spullen neerleggen waar je wilt en hoef je je sleutels dus niet achter slot en grendel te leggen.
In theorie kan het mijns inziens hooguit gaan om:quote:Op zondag 27 juli 2008 14:25 schreef mvdejong het volgende:
[..]
De echte situatie waarvanuit ik weet hoe het kan lopen
Maar bij de eerste aanhouding van B zat A dus met hetzelfde dilemma als TS, dus heeft A toegegeven dat (onder niet-dronken omstandigheden) B die auto mocht gebruiken.quote:Op zondag 27 juli 2008 14:49 schreef Accordtje het volgende:
[quote]
Sowieso is A in dit geval ongelooflijk dom, want die moet natuurlijk gewoon zeggen dat er geen toestemming was verleend aan B om met de auto te rijden. Dan had A nergens last van gehad....
Dan nog is het uitzonderlijk dat A veroordeeld wordt voor het feit dat de sleutels niet opgeruimd waren. Denk dat een beetje advocaat dit keihard onderuit gehaald had. Maar dat de verzekeringsmaatschappij van A niet uitbetaald vind ik niet zo heel vreemd. De bestuurder was tenslotte dronken ten tijde van het ongeval, dus hoeft de verzekeringsmaatschappij van A niet uit te betalen. A had de schade moeten verhalen op B zelf (verzekering van B). En dan maakt het niet uit of B in principe toestemming had om de auto te gebruiken of niet.quote:Op zondag 27 juli 2008 15:02 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Maar bij de eerste aanhouding van B zat A dus met hetzelfde dilemma als TS, dus heeft A toegegeven dat (onder niet-dronken omstandigheden) B die auto mocht gebruiken.
Het ging in de rechtzaal erom dat A, wetende dat B ook in dronken toestand achter het stuur zou kruipen, de controle over de auto-sleutels makkelijk had kunnen, en had moeten houden, en alleen de sleutels afgeven als A er redelijk zeker van was dat B afdoende nuchter was. A heeft de sleutels gewoon laten slingeren, en dat is A kwalijk genomen.
Waarom geen aangifte van diefstal. Hij heeft hem toch meegenomen? Ongetwijfeld zal hij wel weten of hij je auto mocht meenemen of niet. Als jij het al eens eerder goedgekeurd heb (wat verzekerings technisch overigens lekker dom is ) is het gewoon je eigen schuld.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 13:06 schreef Silvieja het volgende:
Hallo,
Vanmorgen is mijn auto in beslag genomen. Mijn broertje heeft vanmorgen vroeg mijn auto gepakt (zonder dat ik er vanaf wist). En nu heeft hij eerst een waarschuwing plus boete gehad (voor het rijden zonder rijbewijs). Daarna is hij verder gaan rijden en is hij weer gesnapt. Met als resultaat dat mijn auto in beslag is genomen.
Ik heb natuurlijk verteld dat het mijn auto is en dat ik niet wist dat hij erin reed. Aangifte van diefstal ga ik uiteraard niet doen omdat het mijn broertje is. Ze konden echt niet met zekerheid zeggen of en wanneer ik hem terug ga krijgen.
Op internet kan ik hier eigenlijk niks van terugvinden. Zijn er mensen hier die er meer vanaf weten of zoiets zelf hebben meegemaakt? Kreeg je je auto terug en hoelang duurde dat?
Ze zeiden wel dat ze er een versneldproces van zouden maken.. Maarja.. Politie.. SNel.. nee.
Je draagt als eigenaar wel degelijk de verantwoordelijkheid, als er met jou auto schade word gereden door iemand zonder rijbevoegdheid.quote:Op zondag 27 juli 2008 00:20 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Onzin. Dat een voertuig op jouw naam staat wil niet zeggen dat je daar altijd de verantwoordelijkheid over draagt. Al geef ik de sleutels aan iemand mee die er vervolgens allemaal rare fratsen mee uithaalt en de ene na de andere overtreding maakt danwel gigantische schade aanricht ben ik in geen enkel geval verantwoordelijk voor wat hij doet (indien de persoon rijbevoegd is).
Niet waar. Ook diefstal. Heb wel eens een casus gezien waarbij de dader ook werd veroordeeld voor de diefstal van de benzine. Een auto rijd immers niet uit zichzelf. Als jij er een flinke rit mee maakt en dan de auto terugbrengt heb je je wel een hoeveelheid benzine wederrechtelijk toegeeigendquote:Op zondag 27 juli 2008 09:46 schreef Argento het volgende:
Overigens is er geen sprake van diefstal als het broertje niet het oogmerk van wederrechtelijke toeeigening had. Als hij de auto weer zou hebben teruggebracht is hooguit sprake van joyriding.
Dat is de civielrechtelijke verantwoordelijkheid van de kentekenhouder. Die geldt ook als met zijn auto schade wordt gereden door iemand die wel rijbevoegd is.quote:Op zondag 27 juli 2008 18:51 schreef jovak het volgende:
[..]
Je draagt als eigenaar wel degelijk de verantwoordelijkheid, als er met jou auto schade word gereden door iemand zonder rijbevoegdheid.
Je had vast wel in de gaten dat ik het daar niet over had. Bovendien kun je er over twisten dat het wegnemen van de auto ook gepaard gaat met het oogmerk van de wederrechtelijke toeeigening van de benzine. Natuurlijk is benzineverbruik noodzakelijk bij het rijden van de auto, maar dat wil nog niet zeggen dat de dief er op uit was de benzine te stelen.quote:Op zondag 27 juli 2008 19:08 schreef bug_me_not2 het volgende:
[..]
Niet waar. Ook diefstal. Heb wel eens een casus gezien waarbij de dader ook werd veroordeeld voor de diefstal van de benzine. Een auto rijd immers niet uit zichzelf. Als jij er een flinke rit mee maakt en dan de auto terugbrengt heb je je wel een hoeveelheid benzine wederrechtelijk toegeeigend
Daarom zei ik ook (zoals er staat) iemand die rijbevoegd is...quote:Op zondag 27 juli 2008 18:51 schreef jovak het volgende:
[..]
Je draagt als eigenaar wel degelijk de verantwoordelijkheid, als er met jou auto schade word gereden door iemand zonder rijbevoegdheid.
Laat me raden: politiebureau Boezembocht oftewel de BoBo? Dan zou ik maar gewoon iedere dag in de telefoon klimmen tot ze je die auto terug geven. De BoBo staat bekend om z'n tergend langzaam draaiende ambtelijke molens... Als je vaak belt heb je daar nog wel eens kans dat die molens ineens een stukje sneller gaan draaien. Doe je dat niet, dan zou ik niet verbaasd zijn als je over 3 weken nog op je auto zit te wachten.quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 20:01 schreef Silvieja het volgende:
nope, auto nog niet terug. Ook nog niks gehoord. Duurt 10 werkdagen ofzo.
Hahahaha, nee hoor, Boezembocht is een straatnaam in Rotterdam, en veel van de in beslag genomen auto's in Rotterdam komen terecht bij het politiebureau dat aan die straat zit.quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 21:29 schreef Silvieja het volgende:
Boezemtocht.. is dat een plaatsje ofzo??
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |