Zo ver ik weet ik is rijden zonder rijbewijs een misdrijf.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 13:39 schreef Silvieja het volgende:
Stel dat ik wel een aangifte zou doen, komt mijn broertje dan in de problemen? Dus krijgt hij bijvoorbeeld een strafblad hierdoor?
Hij heeft verder geen overtredingen gemaakt. Reed niet te hard maar kwam de eerste keer toevallig in een controle terecht. De tweede keer kwam hij dezelfde politiemensen tegen bij het naar huis rijden.
De politie zei tegen mij dat ik de auto hoogstwaarschijnlijk wel terug ga krijgen. Maar dat konden ze niet met zekerheid zeggen. Wel is het zo dat de boete in de honderden euros gaat lopen.
Wat? het is zijn broer, niet zijn zoon.. Ouders zijn verantwoordelijk voor minderjarige kinderen, niet de oudere broers.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 13:16 schreef mvdejong het volgende:
Als hij nog minderjarig is, zou jij zelfs voor de rechter kunnen komen, omdat je dan formeel verantwoordelijk wordt gehouden voor wat hij gedaan heeft.
Hij reed toch zonder rijbewijs? Dat lijkt me genoeg.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 13:39 schreef Silvieja het volgende:
Hij heeft verder geen overtredingen gemaakt.
Dat is gewoon dom. Als je geen rijbewijs hebt mag je niet rijden, hij had de auto moeten laten staan. dacht ie dat het wel mocht omdat 'ie naar huis reed?quote:Reed niet te hard maar kwam de eerste keer toevallig in een controle terecht. De tweede keer kwam hij dezelfde politiemensen tegen bij het naar huis rijden.
x2. Hij wordt iig gepakt voor het rijden zonder rijbewijs. Als TS aangifte doet gaat dat om het meenemen van de auto zonder toestemming, dat komt er dan nog bovenop maar scheelt waarschijnlijk wel problemen voor TS.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 13:43 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Zo ver ik weet ik is rijden zonder rijbewijs een misdrijf.
Ongeacht of jij aangifte doet of niet.
Wat schattig dat je verzachtende omstandigheden voor je broertje aanvoert. Het is natuurlijk een enorme nietsnut als hij (a) zonder jou toestemming je auto pakt (b) zonder rijbewijs rijdt en (c) na de eerste controle gewoon door rijdt.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 13:39 schreef Silvieja het volgende:
Stel dat ik wel een aangifte zou doen, komt mijn broertje dan in de problemen? Dus krijgt hij bijvoorbeeld een strafblad hierdoor? Hij heeft verder geen overtredingen gemaakt. Reed niet te hard maar kwam de eerste keer toevallig in een controle terecht. De tweede keer kwam hij dezelfde politiemensen tegen bij het naar huis rijden.
De politie zei tegen mij dat ik de auto hoogstwaarschijnlijk wel terug ga krijgen. Maar dat konden ze niet met zekerheid zeggen. Wel is het zo dat de boete in de honderden euros gaat lopen.
echter als je geen aangifte doet zeg je dat hij met je medeweten de auto heeft meegenomen waardoor jou auto in een misdrijf is gebruikt en daardoor is ingenomen.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 13:46 schreef Gibson het volgende:
[..]
Wat? het is zijn broer, niet zijn zoon.. Ouders zijn verantwoordelijk voor minderjarige kinderen, niet de oudere broers.
[..]
Hij reed toch zonder rijbewijs? Dat lijkt me genoeg.
[..]
Dat is gewoon dom. Als je geen rijbewijs hebt mag je niet rijden, hij had de auto moeten laten staan. dacht ie dat het wel mocht omdat 'ie naar huis reed?
geloof me krijgt hij toch wel!quote:Op vrijdag 25 juli 2008 13:39 schreef Silvieja het volgende:
Stel dat ik wel een aangifte zou doen, komt mijn broertje dan in de problemen? Dus krijgt hij bijvoorbeeld een strafblad hierdoor?
Hij heeft verder geen overtredingen gemaakt. Reed niet te hard maar kwam de eerste keer toevallig in een controle terecht. De tweede keer kwam hij dezelfde politiemensen tegen bij het naar huis rijden.
Als in totaal niet hebben....quote:Op vrijdag 25 juli 2008 13:54 schreef Maanvis het volgende:
Had ie nou z'n rijbewijs niet bij of heeft ie uberhaupt geen rijbewijs behaald ooit? Ikzelf ben ook 2x aangehouden terwijl ik m'n rijbewijs niet bij had (wel 'n ID kaart) maar nog nooit een boete voor gehad of een waarschuwing.
quote:Op vrijdag 25 juli 2008 13:14 schreef IkWilbert het volgende:
Laat er toevallig een flimpje online staan dat je broertje wordt aangehouden.
Ik bedoelde te zeggen dat, als jij geen aangifte doet, en dus impliciet mede-schuldig bent, de kans groot is dat als onderdeel van de afhandeling van het misdrijf, de auto wel eens definitief verbeurd verklaard kan worden. zou je aangifte doen, dan is de eigenaar van de auto niet (mede-)schuldig aan het misdrijf, en is verbeurd-verklaring niet van toepassing.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 13:17 schreef Silvieja het volgende:
Hij is niet minderjarig. En ik wil graag weten hoelang het duurt voordat ik die auto terugkrijg. Niet of ik medeschuldig ben of niet.
quote:Op vrijdag 25 juli 2008 13:51 schreef BarraCupraCuda het volgende:
[..]
echter als je geen aangifte doet zeg je dat hij met je medeweten de auto heeft meegenomen waardoor jou auto in een misdrijf is gebruikt en daardoor is ingenomen.
quote:Op vrijdag 25 juli 2008 13:49 schreef Gibson het volgende:
[..]
x2. Hij wordt iig gepakt voor het rijden zonder rijbewijs. Als TS aangifte doet gaat dat om het meenemen van de auto zonder toestemming, dat komt er dan nog bovenop maar scheelt waarschijnlijk wel problemen voor TS.
Ovj snapt ook wel dat je geen aangifte tegen je broer wilt doen maar wel je auto terug wilt.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 14:30 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Ik bedoelde te zeggen dat, als jij geen aangifte doet, en dus impliciet mede-schuldig bent, de kans groot is dat als onderdeel van de afhandeling van het misdrijf, de auto wel eens definitief verbeurd verklaard kan worden. zou je aangifte doen, dan is de eigenaar van de auto niet (mede-)schuldig aan het misdrijf, en is verbeurd-verklaring niet van toepassing.
Sorry, het was niet bedoeld als verwijt jouw richting, maar als indicatie hoe er vanuit het OM tegenaan kan worden gekeken.
Maar blijkbaar ziet de politie toch wel mogelijkheden om je auto terug te krijgen.
Sterkte.
Op welke gronden zou TS in dit geval strafrechtelijk kunnen worden vervolgd? Zomaar een vraag.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 13:49 schreef Argento het volgende:
[..]
Wat schattig dat je verzachtende omstandigheden voor je broertje aanvoert. Het is natuurlijk een enorme nietsnut als hij (a) zonder jou toestemming je auto pakt (b) zonder rijbewijs rijdt en (c) na de eerste controle gewoon door rijdt.
Ik zou wel even een briefje sturen naar de politie waarin je aanspraak maakt op teruggave van de auto ten eerste omdat je nu eenmaal eigenaar bent ten tweede omdat een eventueel strafrechtelijk onderzoek niet tegen jou gericht is omdat je geen verdachte bent. Ik zou tevens aanspraak maken op vergoeding van kosten die je naar aanleiding hiervan hebt moeten maken. Weinig kans dat je die kosten terugkrijgt, maar het kan natuurlijk geen kwaad.
De broer van TS moest de auto verder duwenquote:Op vrijdag 25 juli 2008 15:58 schreef avonne het volgende:
Hoezo mocht hij na de eerste aanhouding doorrijden?
Dat zullen ze vast wel gedaan hebben met de mededeling "laat iemand anders maar de auto komen ophalen". Maar de koffie en de donuts lonken en als zodanig ga je geen kwartier wachten of de broer van TS inderdaad wordt opgehaald.quote:Waarom is de auto toen niet aan de kant gezet door de politie?
Als geoordeeld wordt dat TS de auto willens en wetens aan zijn broer ter beschikking heeft gesteld, i.p.v. dat zijn broer de auto zonder zijn toestemming heeft meegenomen, is hij medeplichtig aan de misdrijven die broerlief heeft gepleegd. Het zal van de inidividuele agent/officier van justitie afhangen of het niet-aangeven van de diefstal als medeplichtigheid zal worden geinterpreteerd. En als TS mede wordt aangeklaagd en schuldig wordt bevonden door de rechter, dan kan dus inderdaad de auto verbeurd verklaard worden.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 17:31 schreef vogeltjesdans het volgende:
Op welke gronden zou TS in dit geval strafrechtelijk kunnen worden vervolgd? Zomaar een vraag.
quote:
Nee, dat zal hem leren. Of moet hij de volgende keer iemand aanrijden (of erger)? Terwijl hij onverzekerd rondrijdt? Wat ga je dan zeggen tegen de familie van de gewonde of overleden persoon, "ik vind het zielig voor mijn broertje"?quote:Op vrijdag 25 juli 2008 20:31 schreef Silvieja het volgende:
Maar het zou behoorlijk hypocriet zijn aangifte te doen.
Hij krijgt boetes die in totaal over de duizend euros gaat kosten. Dat is genoeg straf aangezien hij dat geld bij elkaar moet gaan sprokkelen. Tevens zal hij de komende maanden voor me moeten buigen.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 20:43 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Nee, dat zal hem leren. Of moet hij de volgende keer iemand aanrijden (of erger)? Terwijl hij onverzekerd rondrijdt? Wat ga je dan zeggen tegen de familie van de gewonde of overleden persoon, "ik vind het zielig voor mijn broertje"?
Als hij niet gestraft wordt - en ik bedoel niet alleen met een "dat mag je nooit meer doen" uitspraak - heeft hij er niet van geleerd. Sterker nog, hij heeft ervan geleerd dat hij ermee weg komt.
Euh.. ik kan het proberen. Maar denk dat ik er dan minder goed uit kom dan hij. Meneertje is een stukje sterker dan ik.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 21:40 schreef Sloper het volgende:
Overigens zou ik niet schromen om dat broertje even flink af te ranselen (jij geen aangifte van diefstel hij niet van mishandeling).Wat een mongool!
je bent hoe dan ook nooit verplicht een verklaring af te leggen.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 13:55 schreef dvr het volgende:
Onzin dat je medeplichtig zou zijn als je geen aangifte doet. Het Nederlands recht gaat er van uit, dat je tegen directe verwanten geen belastende verklaringen hoeft af te leggen.
Ah, incest, altijd een prettig familiefeestquote:Op vrijdag 25 juli 2008 20:48 schreef Silvieja het volgende:
Tevens zal hij de komende maanden voor me moeten buigen.
Aangifte intrekken kan niet zomaar... Volgende vraag is wat je er meer bereikt.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 22:32 schreef Conekiller het volgende:
[..]
je bent hoe dan ook nooit verplicht een verklaring af te leggen.
In dit geval zou je aangifte kunnen doen, auto terug en aangifte intrekken
Kerelquote:Op zaterdag 26 juli 2008 10:37 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Ah, incest, altijd een prettig familiefeest
Inderdaad, zoals je zegt, een hoop bullshit hier.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 21:39 schreef Sloper het volgende:
Argh wat een bullshit hier weer!!!
Of TS nou aangifte doet of niet, broertje is meerderjarig, dus de lul en TS heeft daar niks mee te maken. Dat TS geen aangifte tegen zijn familie wil doen is zijn goed recht en maakt hem uiteraard niet medeplichtig! (duhhh)
Hallo! O-ver-tre-ding. Geen misdrijf. Er is niks om medeplichtig aan te zijn.quote:Op zaterdag 26 juli 2008 17:56 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Inderdaad, zoals je zegt, een hoop bullshit hier.
Als de politie/het OM oordeelt dat TS meegewerkt heeft aan het rijden door zijn broertje, dan heeft TS er wel degelijk mee te maken, en is hij wel degelijk medeplichtig. Dat is zowel het geval als hij de sleutels heeft afgegeven aan zijn broertje, of als hij zijn sleutels onder handbereik heeft laten liggen terwijl hij kon vermoeden dat zijn broertje daarmee aan de haal zou gaan.
Om het wat scherper te krijgen, stel je maar eens voor dat TS een vuurwapen zou hebben, en broertje daarmee is gaan schieten, en per ongeluk een paar kinderen in de speeltuin heeft gedood. Kijk dan eens waar je precies de grenzen van de verantwoordelijkheid zou willen leggen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |