abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60340099
Hallo,

Vanmorgen is mijn auto in beslag genomen. Mijn broertje heeft vanmorgen vroeg mijn auto gepakt (zonder dat ik er vanaf wist). En nu heeft hij eerst een waarschuwing plus boete gehad (voor het rijden zonder rijbewijs). Daarna is hij verder gaan rijden en is hij weer gesnapt. Met als resultaat dat mijn auto in beslag is genomen.

Ik heb natuurlijk verteld dat het mijn auto is en dat ik niet wist dat hij erin reed. Aangifte van diefstal ga ik uiteraard niet doen omdat het mijn broertje is. Ze konden echt niet met zekerheid zeggen of en wanneer ik hem terug ga krijgen.

Op internet kan ik hier eigenlijk niks van terugvinden. Zijn er mensen hier die er meer vanaf weten of zoiets zelf hebben meegemaakt? Kreeg je je auto terug en hoelang duurde dat?

Ze zeiden wel dat ze er een versneldproces van zouden maken.. Maarja.. Politie.. SNel.. nee.
  vrijdag 25 juli 2008 @ 13:14:08 #2
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_60340320
Laat er toevallig een flimpje online staan dat je broertje wordt aangehouden.
* I intend to live forever, so far so good! *
  vrijdag 25 juli 2008 @ 13:16:05 #3
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_60340363
Als je geen aangifte doet, gaat de politie er van uit dat je broertje de auto met jouw toe-/instemming heeft meegenomen, en dan ben jij dus mede-schuldig aan het door hem begane misdrijf.
Als hij nog minderjarig is, zou jij zelfs voor de rechter kunnen komen, omdat je dan formeel verantwoordelijk wordt gehouden voor wat hij gedaan heeft.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_60340405
Hij is niet minderjarig. En ik wil graag weten hoelang het duurt voordat ik die auto terugkrijg. Niet of ik medeschuldig ben of niet.
pi_60340481
Aangifte doen ja
Sjakie Wolfs 1931-2008
Bobby Haarms 1934-2009
Michael Jackson 1958-2009
pi_60340523
Aangifte doen nee.
  vrijdag 25 juli 2008 @ 13:29:47 #7
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_60340677
TS zit in lastig parket, doe je geen aangifte dan kun je als medeplichtig aangemerkt worden. In hoeverre dit gevolgen heeft weet ik niet. Verzekeren van je auto kon wel eens veel duurder worden, boete of andere straf?

Broertje gaat op voor oa. joyriden, diefstal, rijden zonder rijbewijs, te snel? rijden (ze hebben hem vast niet voor niets aangehouden), onverzekerd rondrijden en vast nog wel meer als jij aangifte doet. Doe je geen aangifte dan vallen alleen diefstal//joyriden af voor je broertje, maar ook de overige gevolgen.

Als je geen aangifte doet dan zal de auto inbeslaggenomen blijven hangende het onderzoek en//of een uitspraak van de OvJ. Doe je wel aangifte dan zal dit ook zo zijn, maar krijg je hem waarschijnlijk een stuk eerder terug. Acht de kans dat de rechter hem verbeurt verklaard niet zo groot als je geen aangifte doet, maar je zal net een lul van een rechter krijgen
Dum de dum
pi_60340899
Stel dat ik wel een aangifte zou doen, komt mijn broertje dan in de problemen? Dus krijgt hij bijvoorbeeld een strafblad hierdoor?
Hij heeft verder geen overtredingen gemaakt. Reed niet te hard maar kwam de eerste keer toevallig in een controle terecht. De tweede keer kwam hij dezelfde politiemensen tegen bij het naar huis rijden.
De politie zei tegen mij dat ik de auto hoogstwaarschijnlijk wel terug ga krijgen. Maar dat konden ze niet met zekerheid zeggen. Wel is het zo dat de boete in de honderden euros gaat lopen.
pi_60340935
Als die schade heeft gereden bij anderen, ben jij aansprakelijk als eigenaar van de auto. Als je geen aangifte doet kan je persoonlijk voor de schade opdraaien. Omdat iemand zonder rijbewijs in jou auto rond reed en schade heeft gemaakt.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 25 juli 2008 @ 13:43:06 #10
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_60340979
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 13:39 schreef Silvieja het volgende:
Stel dat ik wel een aangifte zou doen, komt mijn broertje dan in de problemen? Dus krijgt hij bijvoorbeeld een strafblad hierdoor?
Hij heeft verder geen overtredingen gemaakt. Reed niet te hard maar kwam de eerste keer toevallig in een controle terecht. De tweede keer kwam hij dezelfde politiemensen tegen bij het naar huis rijden.
De politie zei tegen mij dat ik de auto hoogstwaarschijnlijk wel terug ga krijgen. Maar dat konden ze niet met zekerheid zeggen. Wel is het zo dat de boete in de honderden euros gaat lopen.
Zo ver ik weet ik is rijden zonder rijbewijs een misdrijf.
Ongeacht of jij aangifte doet of niet.
Dus met een beetje pech krijgt hij toch wel een strafblad.
Dan mag die nog blij zijn dat die niemand voor z'n flikker gereden heeft of iets geraakt heeft.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  vrijdag 25 juli 2008 @ 13:46:09 #11
216273 Gibson
Play it loud
pi_60341072
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 13:16 schreef mvdejong het volgende:
Als hij nog minderjarig is, zou jij zelfs voor de rechter kunnen komen, omdat je dan formeel verantwoordelijk wordt gehouden voor wat hij gedaan heeft.
Wat? het is zijn broer, niet zijn zoon.. Ouders zijn verantwoordelijk voor minderjarige kinderen, niet de oudere broers.
quote:
Hij heeft verder geen overtredingen gemaakt.
Hij reed toch zonder rijbewijs? Dat lijkt me genoeg.
quote:
Reed niet te hard maar kwam de eerste keer toevallig in een controle terecht. De tweede keer kwam hij dezelfde politiemensen tegen bij het naar huis rijden.
Dat is gewoon dom. Als je geen rijbewijs hebt mag je niet rijden, hij had de auto moeten laten staan. dacht ie dat het wel mocht omdat 'ie naar huis reed?
  vrijdag 25 juli 2008 @ 13:49:21 #12
216273 Gibson
Play it loud
pi_60341166
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 13:43 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Zo ver ik weet ik is rijden zonder rijbewijs een misdrijf.
Ongeacht of jij aangifte doet of niet.
x2. Hij wordt iig gepakt voor het rijden zonder rijbewijs. Als TS aangifte doet gaat dat om het meenemen van de auto zonder toestemming, dat komt er dan nog bovenop maar scheelt waarschijnlijk wel problemen voor TS.
pi_60341169
quote:
Stel dat ik wel een aangifte zou doen, komt mijn broertje dan in de problemen? Dus krijgt hij bijvoorbeeld een strafblad hierdoor? Hij heeft verder geen overtredingen gemaakt. Reed niet te hard maar kwam de eerste keer toevallig in een controle terecht. De tweede keer kwam hij dezelfde politiemensen tegen bij het naar huis rijden.
Wat schattig dat je verzachtende omstandigheden voor je broertje aanvoert. Het is natuurlijk een enorme nietsnut als hij (a) zonder jou toestemming je auto pakt (b) zonder rijbewijs rijdt en (c) na de eerste controle gewoon door rijdt.

Ik zou wel even een briefje sturen naar de politie waarin je aanspraak maakt op teruggave van de auto ten eerste omdat je nu eenmaal eigenaar bent ten tweede omdat een eventueel strafrechtelijk onderzoek niet tegen jou gericht is omdat je geen verdachte bent. Ik zou tevens aanspraak maken op vergoeding van kosten die je naar aanleiding hiervan hebt moeten maken. Weinig kans dat je die kosten terugkrijgt, maar het kan natuurlijk geen kwaad.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
  vrijdag 25 juli 2008 @ 13:51:15 #14
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_60341209
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 13:46 schreef Gibson het volgende:

[..]

Wat? het is zijn broer, niet zijn zoon.. Ouders zijn verantwoordelijk voor minderjarige kinderen, niet de oudere broers.
[..]

Hij reed toch zonder rijbewijs? Dat lijkt me genoeg.
[..]

Dat is gewoon dom. Als je geen rijbewijs hebt mag je niet rijden, hij had de auto moeten laten staan. dacht ie dat het wel mocht omdat 'ie naar huis reed?
echter als je geen aangifte doet zeg je dat hij met je medeweten de auto heeft meegenomen waardoor jou auto in een misdrijf is gebruikt en daardoor is ingenomen.
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  vrijdag 25 juli 2008 @ 13:51:41 #15
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_60341219
quote:
geloof me krijgt hij toch wel!
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  vrijdag 25 juli 2008 @ 13:54:00 #16
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_60341287
Had ie nou z'n rijbewijs niet bij of heeft ie uberhaupt geen rijbewijs behaald ooit? Ikzelf ben ook 2x aangehouden terwijl ik m'n rijbewijs niet bij had (wel 'n ID kaart) maar nog nooit een boete voor gehad of een waarschuwing.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_60341304
Onzin dat je medeplichtig zou zijn als je geen aangifte doet. Het Nederlands recht gaat er van uit, dat je tegen directe verwanten geen belastende verklaringen hoeft af te leggen.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 25 juli 2008 @ 13:55:11 #18
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_60341309
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 13:54 schreef Maanvis het volgende:
Had ie nou z'n rijbewijs niet bij of heeft ie uberhaupt geen rijbewijs behaald ooit? Ikzelf ben ook 2x aangehouden terwijl ik m'n rijbewijs niet bij had (wel 'n ID kaart) maar nog nooit een boete voor gehad of een waarschuwing.
Als in totaal niet hebben....
Als in misdrijf plegen wegens rondrijden zonder bekwaamheidsdiploma daar voor.....
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_60341628
Silvieja, hier staan de regels waaraan politie en OM zich bij inbeslagname houden: http://archief.om.nl/beleid/beleidsregel.php?rid=358
pi_60341686
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 13:14 schreef IkWilbert het volgende:
Laat er toevallig een flimpje online staan dat je broertje wordt aangehouden.
MOKUM XXX RATED
pi_60341944
Thnx Dvr, Voor zover ik het begrijp krijg ik de auto gewoon terug. Gelukkig.
  vrijdag 25 juli 2008 @ 14:30:04 #22
8252 mvdejong
pi_60342244
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 13:17 schreef Silvieja het volgende:
Hij is niet minderjarig. En ik wil graag weten hoelang het duurt voordat ik die auto terugkrijg. Niet of ik medeschuldig ben of niet.
Ik bedoelde te zeggen dat, als jij geen aangifte doet, en dus impliciet mede-schuldig bent, de kans groot is dat als onderdeel van de afhandeling van het misdrijf, de auto wel eens definitief verbeurd verklaard kan worden. zou je aangifte doen, dan is de eigenaar van de auto niet (mede-)schuldig aan het misdrijf, en is verbeurd-verklaring niet van toepassing.
Sorry, het was niet bedoeld als verwijt jouw richting, maar als indicatie hoe er vanuit het OM tegenaan kan worden gekeken.
Maar blijkbaar ziet de politie toch wel mogelijkheden om je auto terug te krijgen.
Sterkte.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
  vrijdag 25 juli 2008 @ 15:42:04 #23
216273 Gibson
Play it loud
pi_60343863
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 13:51 schreef BarraCupraCuda het volgende:

[..]

echter als je geen aangifte doet zeg je dat hij met je medeweten de auto heeft meegenomen waardoor jou auto in een misdrijf is gebruikt en daardoor is ingenomen.
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 13:49 schreef Gibson het volgende:

[..]

x2. Hij wordt iig gepakt voor het rijden zonder rijbewijs. Als TS aangifte doet gaat dat om het meenemen van de auto zonder toestemming, dat komt er dan nog bovenop maar scheelt waarschijnlijk wel problemen voor TS.
  vrijdag 25 juli 2008 @ 15:54:58 #24
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_60344146
Gewoon aangifte doen tegen die pauperbroer van je, laat hem maar voelen wat voor ellende hij veroorzaakt heeft.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_60344220
Hoezo mocht hij na de eerste aanhouding doorrijden?

Waarom is de auto toen niet aan de kant gezet door de politie?
pi_60344331
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 14:30 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Ik bedoelde te zeggen dat, als jij geen aangifte doet, en dus impliciet mede-schuldig bent, de kans groot is dat als onderdeel van de afhandeling van het misdrijf, de auto wel eens definitief verbeurd verklaard kan worden. zou je aangifte doen, dan is de eigenaar van de auto niet (mede-)schuldig aan het misdrijf, en is verbeurd-verklaring niet van toepassing.
Sorry, het was niet bedoeld als verwijt jouw richting, maar als indicatie hoe er vanuit het OM tegenaan kan worden gekeken.
Maar blijkbaar ziet de politie toch wel mogelijkheden om je auto terug te krijgen.
Sterkte.
Ovj snapt ook wel dat je geen aangifte tegen je broer wilt doen maar wel je auto terug wilt.
Stuur een verklaring, mede ondertekend door je broer dat je niet wist dat hij je auto heeft meegenomen en dat je daarvoor ook nooit toestemming hebt gegeven, maar omdat het je broer is je geen aangifte wilt doen en vraag met spoed je auto terug.
Some weasel took the cork out of my lunch...
  vrijdag 25 juli 2008 @ 17:31:11 #27
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_60345923
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 13:49 schreef Argento het volgende:

[..]

Wat schattig dat je verzachtende omstandigheden voor je broertje aanvoert. Het is natuurlijk een enorme nietsnut als hij (a) zonder jou toestemming je auto pakt (b) zonder rijbewijs rijdt en (c) na de eerste controle gewoon door rijdt.

Ik zou wel even een briefje sturen naar de politie waarin je aanspraak maakt op teruggave van de auto ten eerste omdat je nu eenmaal eigenaar bent ten tweede omdat een eventueel strafrechtelijk onderzoek niet tegen jou gericht is omdat je geen verdachte bent. Ik zou tevens aanspraak maken op vergoeding van kosten die je naar aanleiding hiervan hebt moeten maken. Weinig kans dat je die kosten terugkrijgt, maar het kan natuurlijk geen kwaad.
Op welke gronden zou TS in dit geval strafrechtelijk kunnen worden vervolgd? Zomaar een vraag.
En is een brief in dat geval voldoende, of is het beter om zelf een verklaring af te komen leggen zodat agenten relevante vragen kunnen stellen en die in het dossier opnemen? Ik bedoel, TS kan wel een mooie brief schrijven, maar ik kan me zo voorstellen dat hij sterker staat als hij zich bereidwillig toont om uit eigen beweging in persona te verschijnen en de feiten juist door een vragenstellende agent laat optekenen.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  vrijdag 25 juli 2008 @ 17:34:34 #28
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_60345962
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 15:58 schreef avonne het volgende:
Hoezo mocht hij na de eerste aanhouding doorrijden?
De broer van TS moest de auto verder duwen
quote:
Waarom is de auto toen niet aan de kant gezet door de politie?
Dat zullen ze vast wel gedaan hebben met de mededeling "laat iemand anders maar de auto komen ophalen". Maar de koffie en de donuts lonken en als zodanig ga je geen kwartier wachten of de broer van TS inderdaad wordt opgehaald.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  vrijdag 25 juli 2008 @ 17:47:02 #29
8252 mvdejong
pi_60346116
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 17:31 schreef vogeltjesdans het volgende:
Op welke gronden zou TS in dit geval strafrechtelijk kunnen worden vervolgd? Zomaar een vraag.
Als geoordeeld wordt dat TS de auto willens en wetens aan zijn broer ter beschikking heeft gesteld, i.p.v. dat zijn broer de auto zonder zijn toestemming heeft meegenomen, is hij medeplichtig aan de misdrijven die broerlief heeft gepleegd. Het zal van de inidividuele agent/officier van justitie afhangen of het niet-aangeven van de diefstal als medeplichtigheid zal worden geinterpreteerd. En als TS mede wordt aangeklaagd en schuldig wordt bevonden door de rechter, dan kan dus inderdaad de auto verbeurd verklaard worden.
pi_60346142
kampers
pi_60346682
Ik vraag me af hoe jullie al dit soort dingen weten. Komt dit uit ervaring, of heb je er voor geleerd? Of is het allemaal slechts giswerk? Als dit allemaal waar is, waarom heeft de politie mij hier dan niks van verteld? De politie heeft aan mij zelfs niet gevraagd of ik aangifte wil doen of niet.
Ze hebben het alleen over boetes gehad die mijn broertje zou ontvangen. Mijn broertje had geen verleden bij de politie en daarom was het bjina zeker dat ik mijn auto wel terug ga krijgen. Hoelang het zou gaan duren konden ze me niet vertellen.
pi_60347090
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 18:28 schreef Silvieja het volgende:

Of is het allemaal slechts giswerk?
, welkom op fok .

De geposte link http://archief.om.nl/beleid/beleidsregel.php?rid=358 lijkt me nog het nuttigst.
En verder doordrammen bij de politie lijkt me. Ze kunnen toch niet zomaar voor onbepaalde tijd zaken in beslag nemen zonder goede reden? Doorvragen tot de mavo-pet z'n baas erbij haalt?
pi_60347319
Uit de info waarvan ik een link postte blijkt dat de politie een voertuig alleen houdt, als te verwachten is dat er een rechtszaak komt waarin verbeurdverklaring van het voertuig geeist wordt. In dat geval zouden ze jou en je broer gevraagd hebben om in een afstandsverklaring afstand te doen van de auto. Bovendien is het onzin om van jou te verlangen dat je afstand doet van je auto, je kon er immers niets aan doen dat je broer ermee vandoor ging. Er staat dan ook:

Zonder afstandverklaring van de rechthebbende is teruggave aan rechthebbende uitgangspunt, tenzij die wist of kon weten van het illegale gebruik.

Dat laatste is wel van belang: Nu je broer twee keer gepakt is, kun je in de toekomst niet meer aanvoeren dat je van niets wist. Zorg dus dat hij niet meer bij je sleutels kan!
  vrijdag 25 juli 2008 @ 19:16:48 #34
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_60347451
Auto krijg je weer terug, maar het kan een paar daagjes duren voordat alles door de bureaucratische molen is gegaan, met het weekend etc, zal het ergens volgende week zijn denk ik. Het is een kennis van me ook een keer overkomen met een (onbetrouwbare) vriend, hij kon de auto twee dagen later weer ophalen bij een of ander regionaal depot waar ze alle in beslag genomen auto's naar toe slepen.

In de geposte link staat ook bij rijden zonder rijbewijs:

"Bij eerste overtreding teneinde voortzetting van het delict te verhinderen, voertuig in beslag nemen, doch aan een door de eigenaar/houder gemachtigde bestuurder teruggeven."

Wel moet je bewijs van eigendom op jouw naam kunnen overleggen, kentekenbewijs, en bewijs van verzekering volgens mij. Maar dat gaat goed komen hoor, het is immers jouw auto.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  vrijdag 25 juli 2008 @ 19:26:37 #35
120139 freiss
Hertog Jan :9~
pi_60347630
Rijden terwijl je geen rijbewijs hebt is géén misdrijf, slechts een overtreding. Rijden met een ingenomen rijbewijs is wel een misdrijf.
HJ 14-punt-gift.
Lijst met rukmateriaal!
  vrijdag 25 juli 2008 @ 20:19:13 #36
28280 Fugie
Porsche _O_
pi_60348622
Ongeacht of het de teruggave zou bevorderen zou ik lekker aangifte doen, broertje of niet. Beetje zonder rijbewijs in mijn auto rondrijden.
pi_60348845
Tja.. Ik ben nog liever de auto kwijt dan iemands toekomst te verpesten.
Ik heb weinig recht van spreken aangezien ik vroeger ook eens de auto van mijn moeder heb gepakt. Stiekem. Ik ben niet gepakt. Maar het zou behoorlijk hypocriet zijn aangifte te doen.
  vrijdag 25 juli 2008 @ 20:43:56 #38
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_60349128
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 20:31 schreef Silvieja het volgende:
Maar het zou behoorlijk hypocriet zijn aangifte te doen.
Nee, dat zal hem leren. Of moet hij de volgende keer iemand aanrijden (of erger)? Terwijl hij onverzekerd rondrijdt? Wat ga je dan zeggen tegen de familie van de gewonde of overleden persoon, "ik vind het zielig voor mijn broertje"?

Als hij niet gestraft wordt - en ik bedoel niet alleen met een "dat mag je nooit meer doen" uitspraak - heeft hij er niet van geleerd. Sterker nog, hij heeft ervan geleerd dat hij ermee weg komt.
pi_60349238
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 20:43 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Nee, dat zal hem leren. Of moet hij de volgende keer iemand aanrijden (of erger)? Terwijl hij onverzekerd rondrijdt? Wat ga je dan zeggen tegen de familie van de gewonde of overleden persoon, "ik vind het zielig voor mijn broertje"?

Als hij niet gestraft wordt - en ik bedoel niet alleen met een "dat mag je nooit meer doen" uitspraak - heeft hij er niet van geleerd. Sterker nog, hij heeft ervan geleerd dat hij ermee weg komt.
Hij krijgt boetes die in totaal over de duizend euros gaat kosten. Dat is genoeg straf aangezien hij dat geld bij elkaar moet gaan sprokkelen. Tevens zal hij de komende maanden voor me moeten buigen.
  † In Memoriam † vrijdag 25 juli 2008 @ 20:51:57 #40
25682 2cv
Niet subtiel
pi_60349310
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_60350290
Argh wat een bullshit hier weer!!!

Of TS nou aangifte doet of niet, broertje is meerderjarig, dus de lul en TS heeft daar niks mee te maken. Dat TS geen aangifte tegen zijn familie wil doen is zijn goed recht en maakt hem uiteraard niet medeplichtig! (duhhh)

De inbeslag name zou als het goed is zo snel mogelijk opgeheven moeten worden aangezien deze is bedoelt om broertje van TS uit de auto te houden. Ik neem dus aan dat als je maandag met de officier van justitie belt hij deze snel vrijgeeft etc...
pi_60350324
Overigens zou ik niet schromen om dat broertje even flink af te ranselen (jij geen aangifte van diefstel hij niet van mishandeling ).Wat een mongool!

Of je psychologische skill even gebruiken
pi_60350565
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 21:40 schreef Sloper het volgende:
Overigens zou ik niet schromen om dat broertje even flink af te ranselen (jij geen aangifte van diefstel hij niet van mishandeling ).Wat een mongool!

Euh.. ik kan het proberen. Maar denk dat ik er dan minder goed uit kom dan hij. Meneertje is een stukje sterker dan ik.

Maar goed. Voor zover ik dus begrijp heb ik mijn auto snel terug. Thanks voor de reacties.
  vrijdag 25 juli 2008 @ 22:32:30 #44
168846 Conekiller
Synchroonzwemhooligan
pi_60351368
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 13:55 schreef dvr het volgende:
Onzin dat je medeplichtig zou zijn als je geen aangifte doet. Het Nederlands recht gaat er van uit, dat je tegen directe verwanten geen belastende verklaringen hoeft af te leggen.
je bent hoe dan ook nooit verplicht een verklaring af te leggen.

In dit geval zou je aangifte kunnen doen, auto terug en aangifte intrekken
"Downhill Skateboarding: You will get hurt, You might get maimed, You could die, and Girls won't think you're cool."
  zaterdag 26 juli 2008 @ 10:37:06 #45
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_60357232
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 20:48 schreef Silvieja het volgende:
Tevens zal hij de komende maanden voor me moeten buigen.
Ah, incest, altijd een prettig familiefeest
pi_60360097
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 22:32 schreef Conekiller het volgende:

[..]

je bent hoe dan ook nooit verplicht een verklaring af te leggen.

In dit geval zou je aangifte kunnen doen, auto terug en aangifte intrekken
Aangifte intrekken kan niet zomaar... Volgende vraag is wat je er meer bereikt.
TS doet aangifte, kkrijgt auto terug.
TS trekt aangifte in om broertje van rechtsvervolging te vrijwaren.
TS krijgt mogelijk procesverbaal voor het doen van valse aangifte.
TS en broertje TS samen op een Cel

geCELlig
pi_60360317
quote:
Op zaterdag 26 juli 2008 10:37 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Ah, incest, altijd een prettig familiefeest
Kerel
  zaterdag 26 juli 2008 @ 17:56:15 #48
8252 mvdejong
pi_60364094
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 21:39 schreef Sloper het volgende:
Argh wat een bullshit hier weer!!!

Of TS nou aangifte doet of niet, broertje is meerderjarig, dus de lul en TS heeft daar niks mee te maken. Dat TS geen aangifte tegen zijn familie wil doen is zijn goed recht en maakt hem uiteraard niet medeplichtig! (duhhh)

Inderdaad, zoals je zegt, een hoop bullshit hier.
Als de politie/het OM oordeelt dat TS meegewerkt heeft aan het rijden door zijn broertje, dan heeft TS er wel degelijk mee te maken, en is hij wel degelijk medeplichtig. Dat is zowel het geval als hij de sleutels heeft afgegeven aan zijn broertje, of als hij zijn sleutels onder handbereik heeft laten liggen terwijl hij kon vermoeden dat zijn broertje daarmee aan de haal zou gaan.

Om het wat scherper te krijgen, stel je maar eens voor dat TS een vuurwapen zou hebben, en broertje daarmee is gaan schieten, en per ongeluk een paar kinderen in de speeltuin heeft gedood. Kijk dan eens waar je precies de grenzen van de verantwoordelijkheid zou willen leggen.
pi_60365374
TVP
pi_60365728
quote:
Op zaterdag 26 juli 2008 17:56 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Inderdaad, zoals je zegt, een hoop bullshit hier.
Als de politie/het OM oordeelt dat TS meegewerkt heeft aan het rijden door zijn broertje, dan heeft TS er wel degelijk mee te maken, en is hij wel degelijk medeplichtig. Dat is zowel het geval als hij de sleutels heeft afgegeven aan zijn broertje, of als hij zijn sleutels onder handbereik heeft laten liggen terwijl hij kon vermoeden dat zijn broertje daarmee aan de haal zou gaan.

Om het wat scherper te krijgen, stel je maar eens voor dat TS een vuurwapen zou hebben, en broertje daarmee is gaan schieten, en per ongeluk een paar kinderen in de speeltuin heeft gedood. Kijk dan eens waar je precies de grenzen van de verantwoordelijkheid zou willen leggen.
Hallo! O-ver-tre-ding. Geen misdrijf. Er is niks om medeplichtig aan te zijn.

mug -> olifant en conclusies als lullen op drumstellen
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_60366279
quote:
Op zaterdag 26 juli 2008 17:56 schreef mvdejong het volgende:
Niet te vergelijken.
Voor een vuurwapen gelden strenge regels, zo moet je het thuis veilig in een safe opbergen.
Je autosleutels mag je best thuis laten rondslingeren.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  zaterdag 26 juli 2008 @ 20:24:20 #52
8252 mvdejong
pi_60366493
De medeplichtigheid zal in het geval van een vuurwapen zwaarder worden aangerekend, maar ook in het geval van het opzettelijk, of door nalatigheid, een auto ter beschikking stellen aan iemand waarvan TS weet dat deze niet bevoegd is om te rijden, maar kan aannemen dat deze dat desondanks zal gaan doen, is er sprake van verantwoordelijkheid, en ook in juridisch opzicht medeplichtigheid.

Kijk, ik zeg niet dat in dit geval TS iets is te verwijten, maar iemand in het justitiele apparaat zou net wel eens kunnen denken ook broertje onder druk te zetten door TS mede aan te klagen. Geloof me, rechtspraak en rechtvaardigheid zijn, ook in NL, niet 1-op-1 gekoppeld.

In een situatie als deze zou ook het OM zich hard kunnen gaan maken voor het inbeslagnemen van de auto, onder de aanname van medeplichtigheid, in de hoop TS ertoe te brengen alsnog aangifte te doen om zijn auto terug te krijgen, zodat ze een zwaardere zaak tegen broertje zouden kunnen opzetten, namelijk niet alleen rijden zonder rijbewijs, maar ook diefstal.

En zelfs bij het laten slingeren van je sleutels, terwijl je een redelijk vermoeden kan hebben dat iemand er mee vandoor gaat om er iets stouts mee te doen, kun je wel degelijk justitieel op je verantwoordelijkheid aangesproken worden.
pi_60366628
quote:
Paupers, je broertje moet gewoon dat strafblad krijgen. Eigen schuld ..........
pi_60367755
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 20:48 schreef Silvieja het volgende:

[..]

Dat is genoeg straf aangezien hij dat geld bij elkaar moet gaan sprokkelen.
Tevens zal hij de komende maanden voor me moeten buigen.
Het voorover buigen voor je zal meer straf voor hem zijn, maar ieder zijn meug, zelf zou ik voor zijn vriendin gaan, laat die maar door de knieën zakken.
pi_60369317
euh.., vuurwapens?? Volgens mij gaat het allemaal wel goedkomen en hebben veel fokkers hier een te grote fantasie.

@ klipper, wat moet ik met zijn vriendin?
pi_60370067
quote:
Op zaterdag 26 juli 2008 19:42 schreef sigme het volgende:

[..]

Hallo! O-ver-tre-ding. Geen misdrijf. Er is niks om medeplichtig aan te zijn.
Daar zou ik niet al te zeker van zijn. De eerste actie is waarschijnlijk een overtreding maar de tweede kan best eens een misdrijf zijn. Als iemand wel een rijbewijs heeft en dat wordt ingenomen dan is het ook een misdrijf als die persoon toch weer gaat rijden.
pi_60370139
quote:
Op zaterdag 26 juli 2008 21:16 schreef klipper het volgende:

[..]

Het voorover buigen voor je zal meer straf voor hem zijn, maar ieder zijn meug, zelf zou ik voor zijn vriendin gaan, laat die maar door de knieën zakken.
Misschien is TS wel vrouwelijk, weet jij veel.
pi_60371222
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 18:28 schreef Silvieja het volgende:
Ik vraag me af hoe jullie al dit soort dingen weten. Komt dit uit ervaring, of heb je er voor geleerd? Of is het allemaal slechts giswerk? Als dit allemaal waar is, waarom heeft de politie mij hier dan niks van verteld? De politie heeft aan mij zelfs niet gevraagd of ik aangifte wil doen of niet.
Ze hebben het alleen over boetes gehad die mijn broertje zou ontvangen. Mijn broertje had geen verleden bij de politie en daarom was het bjina zeker dat ik mijn auto wel terug ga krijgen. Hoelang het zou gaan duren konden ze me niet vertellen.
Nou, om mvdejong als voorbeeld te nemen. Die weet totaal niet hoe het werkt, die verkondigd alleen maar onzin. Ongelooflijk...

Het is heel simpel. Jouw broertje heeft met jouw auto gereden (met of zonder toestemming maakt geen zak uit) en heeft daarmee overtredingen begaan met als gevolg dat jouw auto in beslag is genomen. Je bent als eigenaar van een voertuig niet aansprakelijk/verantwoordelijk voor de gedragingen van iemand anders met jouw auto en hebt er dan ook niks mee te maken. (hoef je ook geen aangifte voor te doen)

Aangezien jouw broertje voor zover ik weet niet anders heeft gehad dan een aantal bekeuringen hoeft er geen onderzoek aan de auto te worden verricht en kan jij dus gewoon naar het betreffende bureau gaan waar jouw auto staat en deze opeisen. Immers is er geen enkele reden om het voertuig achter het hek te laten staan. En gezien de achtergrond van het verhaal zullen ze de auto ook niet achter houden.
pi_60371399
quote:
Op zaterdag 26 juli 2008 20:24 schreef mvdejong het volgende:

En zelfs bij het laten slingeren van je sleutels, terwijl je een redelijk vermoeden kan hebben dat iemand er mee vandoor gaat om er iets stouts mee te doen, kun je wel degelijk justitieel op je verantwoordelijkheid aangesproken worden.
Onzin. Dat een voertuig op jouw naam staat wil niet zeggen dat je daar altijd de verantwoordelijkheid over draagt. Al geef ik de sleutels aan iemand mee die er vervolgens allemaal rare fratsen mee uithaalt en de ene na de andere overtreding maakt danwel gigantische schade aanricht ben ik in geen enkel geval verantwoordelijk voor wat hij doet (indien de persoon rijbevoegd is).

Laat ik mijn sleutels slingeren en een minderjarige gaat er met m'n auto vandoor zonder mijn medeweten dan ben ik nog steeds in geen geval (tenzij het mijn kind is) aansprakelijk voor wat er met de auto gedaan wordt.
pi_60374071
quote:
Op zaterdag 26 juli 2008 20:24 schreef mvdejong het volgende:
De medeplichtigheid zal in het geval van een vuurwapen zwaarder worden aangerekend, maar ook in het geval van het opzettelijk, of door nalatigheid, een auto ter beschikking stellen aan iemand waarvan TS weet dat deze niet bevoegd is om te rijden, maar kan aannemen dat deze dat desondanks zal gaan doen, is er sprake van verantwoordelijkheid, en ook in juridisch opzicht medeplichtigheid.
Nee. Los van de vraag of rijden zonder rijbewijs een misdrijf of een overtreding is (in het tweede geval is er sowieso geen sprake van strafrechtelijke medeplichtigheid) vereist medeplichtigheid een actief optreden dat ondubbelzinnig is gericht op het leveren van een bijdrage aan het voltooien van de delictsomschrijving. Het laten slingeren van de sleutels valt daar nou eenmaal niet onder.

Overigens is er geen sprake van diefstal als het broertje niet het oogmerk van wederrechtelijke toeeigening had. Als hij de auto weer zou hebben teruggebracht is hooguit sprake van joyriding.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
  zondag 27 juli 2008 @ 10:04:35 #61
79273 18konijn
Rey de Copán
pi_60374207
Tjonge... Wat een ongelooflijke onzin is er hierboven verspreid. Gelukkig hebben Accordtje en Argento dit ontspoorde topic weer op de rails weten te zetten.
In de optiek van velen hier die met een rijke juridische fantasie behept zijn, zou je dus nooit je autosleutels zomaar in de la of op tafel mogen laten liggen, want als iemand die zich toe-eigent (een inbreker of zo), dan zou jij medeplichtig zijn voor de fratsen die die figuur uithaalt met die auto?
Zo pervers is het NL recht gelukkig nog lang niet.
It's not a lie, if you believe
  zondag 27 juli 2008 @ 12:12:41 #62
8252 mvdejong
pi_60375418
quote:
Op zondag 27 juli 2008 10:04 schreef 18konijn het volgende:
In de optiek van velen hier die met een rijke juridische fantasie behept zijn, zou je dus nooit je autosleutels zomaar in de la of op tafel mogen laten liggen, want als iemand die zich toe-eigent (een inbreker of zo), dan zou jij medeplichtig zijn voor de fratsen die die figuur uithaalt met die auto?
Als je de moeite neemt om mijn posts te lezen, dan zie je dat ik er steeds bij stel dat het alleen een probleem is als TS had kunnen verwachten dat broertje er mee vandoor zou gaan om iets stouts te doen (bijv. omdat hij dat heeft aangekondigd, of al het al eerder heeft gedaan). En ja, in dat geval kan justitie wel degelijk TS erop aanspreken,
  zondag 27 juli 2008 @ 12:45:14 #63
79273 18konijn
Rey de Copán
pi_60375859
quote:
Op zondag 27 juli 2008 12:12 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Als je de moeite neemt om mijn posts te lezen, dan zie je dat ik er steeds bij stel dat het alleen een probleem is als TS had kunnen verwachten dat broertje er mee vandoor zou gaan om iets stouts te doen (bijv. omdat hij dat heeft aangekondigd, of al het al eerder heeft gedaan). En ja, in dat geval kan justitie wel degelijk TS erop aanspreken,
TS had die criminele intenties dan moeten kennen, voor medeplichtigheid is ten eerste opzet en ten tweede kennis van de intenties noodzakelijk.

[ Bericht 10% gewijzigd door 18konijn op 27-07-2008 12:50:47 ]
It's not a lie, if you believe
pi_60376361
quote:
Op zondag 27 juli 2008 12:12 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Nog ff en dan mag TS geen auto meer bezitten omdat haar broertje er wel eens mee vandoor zou kunnen gaan. In je eigen huis mag je je spullen neerleggen waar je wilt en hoef je je sleutels dus niet achter slot en grendel te leggen.

Als haar broertje er constant met haar auto vandoor zou gaan dan moet dat broertje door justitie aangepakt worden (wat ook gebeurd) en niet de eigenaar van de auto. Die heeft daar namelijks niks mee te maken.

Justitie zou in theorie TS erop kunnen aanspreken, alleen niet anders dan: mevrouw, zou het niet verstandig zijn ervoor te zorgen dat uw broertje niet bij de sleutels kan. Niet dat justitie dat zal doen, maar het kan. Echter kan er nooit een juridisch gevolg aan zitten. Simpelweg omdat je in je huis je sleutels mag neerleggen waar je wilt.
  zondag 27 juli 2008 @ 13:20:54 #65
132993 TJDoornbos
#TeamToekNip
pi_60376453
TS heeft een probleem
  zondag 27 juli 2008 @ 13:24:29 #66
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_60376500
quote:
Op zondag 27 juli 2008 09:46 schreef Argento het volgende:

Als hij de auto weer zou hebben teruggebracht is hooguit sprake van joyriding.
Volgens mij ben je dan wel verplicht daar aangifte van te doen, anders wordt het geacht te zijn gebeurd met jouw medeweten en goedkeuring. Tenminste, dat is me ooit uitgelegd bij een verzekeringsaanvraag.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_60377471
quote:
Op zondag 27 juli 2008 13:24 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Volgens mij ben je dan wel verplicht daar aangifte van te doen, anders wordt het geacht te zijn gebeurd met jouw medeweten en goedkeuring. Tenminste, dat is me ooit uitgelegd bij een verzekeringsaanvraag.
Dat heeft te maken met artikel 3 lid 1 WAM, de zogenaamde uitsluiting bij diefstal. Indien een aanrijding wordt veroorzaakt met het verzekerde voertuig, hoeft de verzekeraar niet uit te keren indien de auto op het moment van de aanrijding was gestolen en ook bestuurd werd door de dief.

In eerste instantie gingen verzekeraars er (op grond van een uitspraak van het Hof) vanuit dat deze uitsluiting ook opging indien 'slechts' sprake was van joyriding (dus zonder oogmerk van wederrechtelijke toeeigening) waarmee aan diefstal in de zin van artikel 3 WAM een ruimere betekenis werd gegeven dan in artikel 310 Strafrecht. De Hoge Raad heeft dit inmiddels teruggedraaid en de uitspraak van het Hof vernietigd. Als slechts sprake is van joyriding gaat de uitsluiting voor de verzekeraar dus níet op.

In beide gevallen is het echter aan te raden om aangifte te doen.
  zondag 27 juli 2008 @ 14:25:22 #68
8252 mvdejong
pi_60377632
quote:
Op zondag 27 juli 2008 13:14 schreef Accordtje het volgende:
Nog ff en dan mag TS geen auto meer bezitten omdat haar broertje er wel eens mee vandoor zou kunnen gaan. In je eigen huis mag je je spullen neerleggen waar je wilt en hoef je je sleutels dus niet achter slot en grendel te leggen.
De echte situatie waarvanuit ik weet hoe het kan lopen :
A en B wonen in hetzelfde huis. A heeft een rijbewijs en een hele leuke auto, nieuw genoeg om all-risks verzekerd te zijn. B heeft een rijbewijs, geen auto, maar mag wel de auto van A gebruiken. B heeft ook de neiging enthousiast met drank om te gaan, en dan alsnog de auto van A te gebruiken, en B is al eerder aangehouden voor rijden onder invloed in de auto van A.
Op een gegeven moment wordt B weer aangehouden onder invloed, dit keer in de restanten van de auto van A, onder de restanten van een boom. De moderne technologie heeft gezorgd dat de hoofdpijn van B meer door de kater dan door het ongeluk wordt veroorzaakt.
A en B komen beide voor de rechter, en ook A wordt veroordeeld, omdat A medeverantwoordelijk wordt geacht dat B die auto heeft kunnen rijden, terwijl A beter had kunnen weten. A krijgt een boete, niet eens zo verschrikkelijk hoog, maar dat komt omdat de rechter het vervolg ook meerekende, de verzekerings-maatschappij heeft op basis van het gebeurde wel de schade aan de boom, maar niet de total-loss auto vergoed.
Was het ongeluk ernstiger geweest en was er iemand doodgegaan, dan was dood door schuld een mogelijkheid geweest, voor A !
pi_60377973
quote:
Op zondag 27 juli 2008 14:25 schreef mvdejong het volgende:

[..]

De echte situatie waarvanuit ik weet hoe het kan lopen
In theorie kan het mijns inziens hooguit gaan om:

Je auto uitlenen terwijl je wéét dat iemand dronken is (en dus niet dat je weet dat iemand in het verleden wel ns dronken is geweest) of je auto uitlenen aan iemand waarvan je weet dat hij geen rijbewijs heeft.

Voor het overige kent noch het civielrecht, noch het strafrecht een regel op grond waarvan de eigenaar van de auto medeverantwoordelijk is voor hetgeen een ander met die auto doet.
pi_60378019
Dat is in principe een ander geval. Want A geeft hier toestemming om B de auto te laten gebruiken, terwijl B bekend staat (ook bij A) als iemand die drinkt. Als B gewoon de sleutels zou hebben gepakt zonder dat A het zou weten zou A nooit veroordeeld worden.

Sowieso is A in dit geval ongelooflijk dom, want die moet natuurlijk gewoon zeggen dat er geen toestemming was verleend aan B om met de auto te rijden. Dan had A nergens last van gehad....
  zondag 27 juli 2008 @ 15:02:14 #71
8252 mvdejong
pi_60378216
quote:
Op zondag 27 juli 2008 14:49 schreef Accordtje het volgende:
[quote]
Sowieso is A in dit geval ongelooflijk dom, want die moet natuurlijk gewoon zeggen dat er geen toestemming was verleend aan B om met de auto te rijden. Dan had A nergens last van gehad....
Maar bij de eerste aanhouding van B zat A dus met hetzelfde dilemma als TS, dus heeft A toegegeven dat (onder niet-dronken omstandigheden) B die auto mocht gebruiken.

Het ging in de rechtzaal erom dat A, wetende dat B ook in dronken toestand achter het stuur zou kruipen, de controle over de auto-sleutels makkelijk had kunnen, en had moeten houden, en alleen de sleutels afgeven als A er redelijk zeker van was dat B afdoende nuchter was. A heeft de sleutels gewoon laten slingeren, en dat is A kwalijk genomen.
pi_60378966
quote:
Op zondag 27 juli 2008 15:02 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Maar bij de eerste aanhouding van B zat A dus met hetzelfde dilemma als TS, dus heeft A toegegeven dat (onder niet-dronken omstandigheden) B die auto mocht gebruiken.

Het ging in de rechtzaal erom dat A, wetende dat B ook in dronken toestand achter het stuur zou kruipen, de controle over de auto-sleutels makkelijk had kunnen, en had moeten houden, en alleen de sleutels afgeven als A er redelijk zeker van was dat B afdoende nuchter was. A heeft de sleutels gewoon laten slingeren, en dat is A kwalijk genomen.
Dan nog is het uitzonderlijk dat A veroordeeld wordt voor het feit dat de sleutels niet opgeruimd waren. Denk dat een beetje advocaat dit keihard onderuit gehaald had. Maar dat de verzekeringsmaatschappij van A niet uitbetaald vind ik niet zo heel vreemd. De bestuurder was tenslotte dronken ten tijde van het ongeval, dus hoeft de verzekeringsmaatschappij van A niet uit te betalen. A had de schade moeten verhalen op B zelf (verzekering van B). En dan maakt het niet uit of B in principe toestemming had om de auto te gebruiken of niet.
pi_60381194
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 13:06 schreef Silvieja het volgende:
Hallo,

Vanmorgen is mijn auto in beslag genomen. Mijn broertje heeft vanmorgen vroeg mijn auto gepakt (zonder dat ik er vanaf wist). En nu heeft hij eerst een waarschuwing plus boete gehad (voor het rijden zonder rijbewijs). Daarna is hij verder gaan rijden en is hij weer gesnapt. Met als resultaat dat mijn auto in beslag is genomen.

Ik heb natuurlijk verteld dat het mijn auto is en dat ik niet wist dat hij erin reed. Aangifte van diefstal ga ik uiteraard niet doen omdat het mijn broertje is. Ze konden echt niet met zekerheid zeggen of en wanneer ik hem terug ga krijgen.

Op internet kan ik hier eigenlijk niks van terugvinden. Zijn er mensen hier die er meer vanaf weten of zoiets zelf hebben meegemaakt? Kreeg je je auto terug en hoelang duurde dat?

Ze zeiden wel dat ze er een versneldproces van zouden maken.. Maarja.. Politie.. SNel.. nee.
Waarom geen aangifte van diefstal. Hij heeft hem toch meegenomen? Ongetwijfeld zal hij wel weten of hij je auto mocht meenemen of niet. Als jij het al eens eerder goedgekeurd heb (wat verzekerings technisch overigens lekker dom is ) is het gewoon je eigen schuld.
pi_60381756
quote:
Op zondag 27 juli 2008 00:20 schreef Accordtje het volgende:

[..]

Onzin. Dat een voertuig op jouw naam staat wil niet zeggen dat je daar altijd de verantwoordelijkheid over draagt. Al geef ik de sleutels aan iemand mee die er vervolgens allemaal rare fratsen mee uithaalt en de ene na de andere overtreding maakt danwel gigantische schade aanricht ben ik in geen enkel geval verantwoordelijk voor wat hij doet (indien de persoon rijbevoegd is).

Je draagt als eigenaar wel degelijk de verantwoordelijkheid, als er met jou auto schade word gereden door iemand zonder rijbevoegdheid.

3 jaar geleden heb ik een aanrijding gehad met een (huur)auto waar de huurder op de bijrijderstoel zat. Deze had de sleutels gegeven aan zijn maat. Deze was niet bevoegd om in de huurauto te rijden. De auto was hier door niet verzekerd. ( Het betrof een huur auto van een groot internationaal verhuur bedrijf)

De schade aan mijn auto is verhaald op de franse tak van deze verhuur organisatie.
De verhuurder is als rechtspersoon aansprakelijk gesteld en de verzekering heeft niet uitgekeerd. De betaling van mijn schade is via de rechtsbijstand verhaald op het verhuur bedrijf.

In de nederlandse wet is de eigenaar van de auto aansprakelijk als iemand het voertuig bestuurt zonder dat deze de bevoegdheid of toestemming heeft om het voertuig te besturen.
  zondag 27 juli 2008 @ 19:08:47 #75
175669 bug_me_not2
Pedicabo ego vos et irrumabo
pi_60382002
quote:
Op zondag 27 juli 2008 09:46 schreef Argento het volgende:
Overigens is er geen sprake van diefstal als het broertje niet het oogmerk van wederrechtelijke toeeigening had. Als hij de auto weer zou hebben teruggebracht is hooguit sprake van joyriding.
Niet waar. Ook diefstal. Heb wel eens een casus gezien waarbij de dader ook werd veroordeeld voor de diefstal van de benzine. Een auto rijd immers niet uit zichzelf. Als jij er een flinke rit mee maakt en dan de auto terugbrengt heb je je wel een hoeveelheid benzine wederrechtelijk toegeeigend
Door het plaatsen van dit bericht gaat Fok! ermee akkoord dat de algemene voorwaarden van 21-02-2013 niet van toepassing zijn.
pi_60383492
quote:
Op zondag 27 juli 2008 18:51 schreef jovak het volgende:

[..]

Je draagt als eigenaar wel degelijk de verantwoordelijkheid, als er met jou auto schade word gereden door iemand zonder rijbevoegdheid.
Dat is de civielrechtelijke verantwoordelijkheid van de kentekenhouder. Die geldt ook als met zijn auto schade wordt gereden door iemand die wel rijbevoegd is.
pi_60383584
quote:
Op zondag 27 juli 2008 19:08 schreef bug_me_not2 het volgende:

[..]

Niet waar. Ook diefstal. Heb wel eens een casus gezien waarbij de dader ook werd veroordeeld voor de diefstal van de benzine. Een auto rijd immers niet uit zichzelf. Als jij er een flinke rit mee maakt en dan de auto terugbrengt heb je je wel een hoeveelheid benzine wederrechtelijk toegeeigend
Je had vast wel in de gaten dat ik het daar niet over had. Bovendien kun je er over twisten dat het wegnemen van de auto ook gepaard gaat met het oogmerk van de wederrechtelijke toeeigening van de benzine. Natuurlijk is benzineverbruik noodzakelijk bij het rijden van de auto, maar dat wil nog niet zeggen dat de dief er op uit was de benzine te stelen.

Bovendien lijkt me dit een gevalletje eendaadse samenloop. Joyriding gaat immers per definitie gepaard met 'diefstal' van benzine.
pi_60386505
quote:
Op zondag 27 juli 2008 18:51 schreef jovak het volgende:

[..]

Daarom zei ik ook (zoals er staat) iemand die rijbevoegd is...
  vrijdag 1 augustus 2008 @ 01:24:14 #79
219075 Fortitudo
de echte vedett
pi_60480332
slim broertje heb je
Een oude, seniele vos is nog steeds sluw en schuw. Nooit afschrijven zeg ik je.
pi_60481139
Ben benieuwd hoe dit afloopt
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_60494002
Nou, ik mag toch aannemen dat ze der auto inmiddels al wel terug heeft....
pi_60496114
nope, auto nog niet terug. Ook nog niks gehoord. Duurt 10 werkdagen ofzo.
pi_60496831
Opeisen die bak. Ze mogen die auto niet vast houden hoor...tenminste, ik neem niet aan dat ze onderzoek aan die auto moeten verrichten? Of heeft je broertje ook schade veroorzaakt?
  vrijdag 1 augustus 2008 @ 21:07:11 #84
33969 babsjuh
Net zo eigenwijs als groot!
pi_60497418
quote:
Op vrijdag 1 augustus 2008 20:01 schreef Silvieja het volgende:
nope, auto nog niet terug. Ook nog niks gehoord. Duurt 10 werkdagen ofzo.
Laat me raden: politiebureau Boezembocht oftewel de BoBo? Dan zou ik maar gewoon iedere dag in de telefoon klimmen tot ze je die auto terug geven. De BoBo staat bekend om z'n tergend langzaam draaiende ambtelijke molens... Als je vaak belt heb je daar nog wel eens kans dat die molens ineens een stukje sneller gaan draaien. Doe je dat niet, dan zou ik niet verbaasd zijn als je over 3 weken nog op je auto zit te wachten.
I'll stand my ground!
babsjuh.web-log.nl
pi_60497897
Boezemtocht.. is dat een plaatsje ofzo??
Het is het politiebureau in Zwijndrecht.. Daar moest mijn broertje naar toe..
Hij heeft geen ongeluk gehad, dus er is ook geen schade aan de auto.
Ik denk dat ik morgen maar eens ga bellen. Gewoon om even te checken idd. Ze zeiden dat ze het in een versneld proces zouden doen, maar zo snel gaat het niet.
  vrijdag 1 augustus 2008 @ 22:22:22 #86
33969 babsjuh
Net zo eigenwijs als groot!
pi_60499072
quote:
Op vrijdag 1 augustus 2008 21:29 schreef Silvieja het volgende:
Boezemtocht.. is dat een plaatsje ofzo??
Hahahaha, nee hoor, Boezembocht is een straatnaam in Rotterdam, en veel van de in beslag genomen auto's in Rotterdam komen terecht bij het politiebureau dat aan die straat zit.
I'll stand my ground!
babsjuh.web-log.nl
pi_60500840
Aha oke, Ik denk eerder dat hij in dordrecht staat. Mag ik hopen dan. Maar ik ga morgens eens bellen. Kijken wat ik kan doen om dat ding terug te krijgen. En mocht ik hem niet terugkrijgen hem zo snel mogelijk uit de verzekering gooien.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')