Dat is denk ik per persoon verschillend. Echter heeft zo'n ervaring zoveel impact dat het bijna niet te 'delen' valt met iemand.quote:Op woensdag 23 juli 2008 21:42 schreef Sweetbeach het volgende:
Hier een aantal globale 'afvraag-punten' :
- Had ik haar vaker moeten vragen over de situatie die ze heeft meegemaakt? (uit zichzelf zou ze er nooit over beginnen)? Ik vond het moeilijk om het onderwerp aan te spreken aangezien het bij haar gedachten naar boven haalt. Aan de andere kant wilde ik er ook wel veel over weten.
Dat zal ook per persoon verschillen. Iets zoeken wat absoluut niet lijkt op de vervelende gebeurtenis. Wat totaal het lieve en tedere van seks benadrukt. Wat meer op vrijen dan op neuken lijkt...quote:Op woensdag 23 juli 2008 21:42 schreef Sweetbeach het volgende:
- Hoe had ik met seks moeten beginnen? Waarschijnlijk heeeel voorzichtig?Ik was bang voor dat zodra we er mee begon het zó tegen zou vallen (nare gedachten/flashbacks) dat ze het daarna helemaal niet meer wilde. Zelf gaf ze aan op zich wel te willen, maar niet weten hoe ze zou reageren en er dus bang voor was. Voor mij zou het ook de eerste keer zijn dus voor mij was het ook 'wennen'. Misschien had het nog meer tijd nodig?
Woede, wanhoop. Geen schaamte...ja wellicht schaamte over wat er is gebeurd, maar geen schaamte over je lichaam ofzo. Angst dat je weer de controle verliest. Want het heeft uiteraard met controle te maken.quote:Op woensdag 23 juli 2008 21:42 schreef Sweetbeach het volgende:
- Wat voelen deze meiden over het algemeen? Schaamte/angst/onzekerheid?
Mjah, je hebt natuurlijk vele gradaties en het is de vraag of ze überhaupt al zover is, maar zo had ik het bij een ex ook, ze was een absoluut beest in bed, totdat ze zich gevangen voelde, dan was het meteen weer een flashback voor d'r ogen en zware paniek.quote:Op woensdag 23 juli 2008 22:27 schreef Waterweg het volgende:
misschien vreemd om dit te zeggen, maar je kan er voor zorgen dat als het intiem wordt, ze altijd de kans heeft om weg te komen.
Dat was ik! Ik zei datquote:Op woensdag 23 juli 2008 22:51 schreef rene90 het volgende:
Even van te voren, dit is hoe ik erover denk, dus kom niet met reacties van "nee dat is niet zo", just my opinion.
Verschillend ook weer, iemand hierboven zij dat er geen schaamte om de hoek kwam kijken, of danwel geen schaamte met betrekking tot het lichaam. Daar ben ik het ook niet mee eens, meisjes kunnen een bepaald negatief zelfbeeld vormen, waarbij ook schaamte komt kijken. Dat hen lichaam misbruikt is, en minder waard.
Echter ook niet te voorzichtig worden. Daarmee benadruk je juist dat er iets gebeurd is. Vaak willen vrouwen alleen maar dat ze z.s.m. weer 'normaal' verderkunnen.quote:Op woensdag 23 juli 2008 22:53 schreef Vandaag... het volgende:
wat helpt is haar leren te vertrouwen dat jij altijd alert bent op haar (onbewuste) signalen en grenzen en dan altijd stopt.
Dus let continue op haar ademhaling, spierspanning, blik in de ogen en stop zodra je merkt dat ze gespannen wordt. Niet gelijk je handen van haar af trekken maar gewoon terug gaan naar veiliger gebied. Als je dat consequent doet leert ze je vertrouwen en kan je hopelijk langzaam verder gaan.
en dan krijg je imo dus die paniekreacties terwijl je bezig bent zoals Nietzman schreef. Maar goed, het is een keuze van de vrouw als ze net wil doen of er niets gebeurd is. Ieder heeft zijn eigen manier van omgaan met dingen.quote:Op woensdag 23 juli 2008 23:05 schreef rosaatje het volgende:
[..]
Echter ook niet te voorzichtig worden. Daarmee benadruk je juist dat er iets gebeurd is. Vaak willen vrouwen alleen maar dat ze z.s.m. weer 'normaal' verderkunnen.
Niet doen alsof er niets gebeurd is, dat is wel weer het andere uiterste.quote:Op woensdag 23 juli 2008 23:19 schreef Vandaag... het volgende:
[..]
en dan krijg je imo dus die paniekreacties terwijl je bezig bent zoals Nietzman schreef. Maar goed, het is een keuze van de vrouw als ze net wil doen of er niets gebeurd is. Ieder heeft zijn eigen manier van omgaan met dingen.
Maar dat was het probleem bij mijn ex; die wilde/kon absoluut geen initiatief nemen. Dus had het toch van mij moeten komen. De eerste keer dat ik iets 'probeerde' lag ze er ook naakt, naar bovenkijkend en stil bij. Ik ben geen necrofiel o.i.d dus heb de sex toen maar afgeblazen.quote:Op woensdag 23 juli 2008 23:22 schreef mrfool het volgende:
Maar als dit alles om de sex gaat, dan moet je afspreken dat zei de baas is in het 'spel' dus ze mag de richtlijnen bepalen...en zullen de grenzen zelf weerleggen stap voor stap.
Succes...quote:Op woensdag 23 juli 2008 21:42 schreef Sweetbeach het volgende:
....Dit topic gaat om een relatie met mijn ex-vriendin. Deze relatie is vorig jaar uitgegaan en heeft 9 maanden stand gehouden (uit elkaar gegroeid: zij ging studeren in Groningen en het reizen maakte dat erg lastig (ivm mijn werk in het weekend) etc. etc.
Verhaal: mijn ex is vroeger toen ze 14 was seksueel misbruikt. Ze heeft er nog nooit met iemand over gepraat, en na 4 maanden kwam ik daar 'langzaam' achter door zélf vragen te stellen. Geen directe vragen, maar meer open vragen waarom ze moeite had met seks etc. Tot op de dag van vandaag weet ik geen details. Alleen globaal dat ze één keer verkracht is. Hoe/wie etc. hebben we nooit over gepraat, dat was misschien ook te pijnlijk.
Mensen die dat is overkomen verdringen inderdaad een heleboel. Of juist het tegenovergestelde dat ze juist geen remmingen meer hebben. Laat weten dat je er open voor staat en dat degene je kunt vertrouwen.
Het zal voor haar waarschijnlijk de eerste keer zijn dat ze haar verhaal doet. Sommige dingen weet je ook gewoon echt niet meer omdat die zo diep zijn weggestopt dat ze niet meer op een normale manier naar boven kunt halen.
Hier een aantal globale 'afvraag-punten' :
- Had ik haar vaker moeten vragen over de situatie die ze heeft meegemaakt? (uit zichzelf zou ze er nooit over beginnen)? Ik vond het moeilijk om het onderwerp aan te spreken aangezien het bij haar gedachten naar boven haalt. Aan de andere kant wilde ik er ook wel veel over weten.
Alleen als de situatie er naar is. Bij voorkeur niet als degene emotioneel is, gewoon op een rustig moment het gewoon vragen. Ik weet natuurlijk niet hoe vaak je er naar gevraagd hebt.
- Hoe had ik met seks moeten beginnen? Waarschijnlijk heeeel voorzichtig?Ik was bang voor dat zodra we er mee begon het zó tegen zou vallen (nare gedachten/flashbacks) dat ze het daarna helemaal niet meer wilde. Zelf gaf ze aan op zich wel te willen, maar niet weten hoe ze zou reageren en er dus bang voor was. Voor mij zou het ook de eerste keer zijn dus voor mij was het ook 'wennen'. Misschien had het nog meer tijd nodig?
Het is haar overkomen en dus haar verhaal. Maar laat het verleden geen toekomst worden. Laat haar zelf die keuzes maken. Ze kan nee zeggen. Ik denk persoonlijk niet dat je je in moet houden als ze niet wil merk je dat vanzelf wel. En over de angst, ja het is eng in het begin maar daar zal toch een keer overheen gestapt moeten worden.
Er zullen natuurlijk emoties loskomen. Ervoor of erna en daar moet je dan over praten. Praten tijdens het gebeuren zou ik niet doen. Want dan ga je weer veel te veel nadenken met als gevolg dat de angst alleen maar meer kan toenemen.
Het lichaam is meer een instrument dan als je verkracht wordt. Het gaat niet om de persoon zelf maar degene die dan denkt de macht over je te hebben. Ik denk zelf dat de schaamte het grootste is. Dat je een ander zo de controle over je lichaam hebben gehad en dat je er niks tegen kon doen. Wat je ook toen deed het was nooit genoeg. Onzekerheid zal denk ik ook een rol blijven spelen want de angst dat het nog een keer zal gebeuren zal je altijd bij blijven denk ik.
- Iemand ervaring met een vriendin die seksueel misbruikt is en daar uit zichzelf niet over praat/open over is? (sommige vertellen er nu meer over dan andere meiden). Hoe er mee om te gaan als je vriendin ineens begint te huilen (wat toenertijd soms gebeurde) als je over een seksueel-onderwerp praat?
Er voor haar zijn dat is het allerbelangrijkste. Niet zo zeer qua praten dat je de hele boel vol praat. Juist stoppen en haar troosten. In je armen nemen of zo en zorg dat ze zich veilig voelt.
Als ze niet wil of kan, vaak is dat laatste het geval, geef het dan toch de tijd hoe moeilijk dat ook voor een buitenstaander is. Je kan niet forceren haar verhaal te vertellen. Zij moet het gevoel hebben dat het goed is.
Nog even dit:
N.a.v. een TV-programma vraag ik me af hoe had ik moeten omgaan met zo'n 'geval'
Ik vind dit geen geval. Nu plaats je dit alsnog in de slachtofferrol terwijl ze er naar mijn idee juist uit moet en gewoon moet gaan leven. Dat dit niet van de een op de andere dag gaat. Maar er gewoon zo gewoon mogenlijk mee omgaan. Het is iets ergs wat gebeurd is en het zal haar waarschijnlijk haar hele leven bijblijven maar ik denk dat je juist kunt winnen door gewoon door te leven en het stapje voor stapje op weet te bouwen
Ik denk niet dat jij je het hoofd moet breken over wat je beter had kunnen doen. Volgens mij heb je het al prima gedaan door in ieder geval te stoppen toen ze er voor lijk bij lag. Er zullen genoeg jongens zijn die er wel gewoon bovenop zouden duiken terwijl ze er dan, gezien de lichaamstaal, toch niet helemaal aan toe was volgens mij. Jij was daar alert op, prima.quote:Op donderdag 24 juli 2008 00:12 schreef Sweetbeach het volgende:
[..]
Maar dat was het probleem bij mijn ex; die wilde/kon absoluut geen initiatief nemen. Dus had het toch van mij moeten komen. De eerste keer dat ik iets 'probeerde' lag ze er ook naakt, naar bovenkijkend en stil bij. Ik ben geen necrofiel o.i.d dus heb de sex toen maar afgeblazen.
Nu het uit is vraag ik me af hoe ik het beter had kunnen aan pakkenHet knelt me dat ze voor zichzelf wel wilde, maar niet wist hoe. En ik wist ook niet hoe ik het moest aanpakken (vandaar dit topic, omdat ik me dit nu afvraag). Aangezien ik zelf ook nog nooit sex heb gehad was het voor mij ook niet makkelijk (het initiatief nemen etc.).
Jep, maar toch denk ik gewoon in het algemeen: 'wat had ik beter kunnen doen'? en vooral HOE?quote:Op donderdag 24 juli 2008 11:35 schreef Vandaag... het volgende:
[..]
Ik denk niet dat jij je het hoofd moet breken over wat je beter had kunnen doen. Volgens mij heb je het al prima gedaan door in ieder geval te stoppen toen ze er voor lijk bij lag. Er zullen genoeg jongens zijn die er wel gewoon bovenop zouden duiken terwijl ze er dan, gezien de lichaamstaal, toch niet helemaal aan toe was volgens mij. Jij was daar alert op, prima.
Verder moet ze er toch zelf uitkomen met een volgend vriendje.
quote:Op woensdag 23 juli 2008 21:42 schreef Sweetbeach het volgende:
Professionele hulp wilde ze toen ook absoluut niet.
Je was haar vriendje, niet haar hulpverlener. Neem jezelf niet te kwalijk dat jij haar niet hebt kunnen redden. Dat moet ze zelf doen. (met proff. hulp)quote:Op donderdag 24 juli 2008 12:43 schreef Sweetbeach het volgende:
Jep, maar toch denk ik gewoon in het algemeen: 'wat had ik beter kunnen doen'? en vooral HOE?
hier sluit ik mij helemaal bij aan..quote:Op donderdag 24 juli 2008 14:08 schreef Karammel het volgende.
Klopt, het op het gemak voelen is belangrijk ! Dat stadium zijn we al voorbij gelukkig. Het is alleen 'seks' wat nog niet gebeurd is en ik niet goed weet hoe aan te pakken. Als ik wacht en haar het initiatief laat gebeurt er de komende 2 jaar niets.quote:Op donderdag 24 juli 2008 14:08 schreef Karammel het volgende:
Voorspel is ook belangrijk. Bouw alles rustig op en ga zo steeds een stapje verder. Als het allemaal goed voelt en je in kleine stapjes verder gaat komt het wel. Vooral de eerste paar stappen zijn belangrijk. Knuffelen en zoenen moet goed voelen. Dat ze zich naakt op haar gemak moet gaan voelen kan je ook oefenen. Door samen douchen, naakt rondlopen en masseren kan ze zich ook gemakkelijker gaan voelen. Als je te snel naar handwerk gaat zal het haar steeds meer tegen gaan vallen.
quote:
Idd, maar is het wel goed om 'te wachten' en bijv. na een jaar nog geen seks te hebben in een relatie. Bij mij gaat dat ook knagen, ookal is het voor mij óók de eerste keer.... Ik zit gewoon in het dilemma wachten of toch een keer proberen. Maar met 'een keer proberen' is het risico dat ze zulke pijnlijke flasbacks krijgt dat ze het helemaal niet meer wilt. Daar is een kans op natuurlijk.quote:Op maandag 28 juli 2008 11:55 schreef Lyza666 het volgende:
Je hebt aangegeven dat je er bent voor d'r, de rest is up to her. Als ze er nog met niemand over kan of durft te praten is het wellicht goed om professionele hulp te zoeken.
Dat vertrouwen zit wel goed, denk ik! Maar toch zit/zat ik nog met een aantal dilemma's over hoe ik om moet gaan met deze situatie (zie mijn eerdere post hierboven!).. Het is gewoon 'lastig'... voor je het weet maak je de verkeerde keuzequote:Op maandag 4 augustus 2008 20:32 schreef Chev het volgende:
- Had ik haar vaker moeten vragen over de situatie die ze heeft meegemaakt? (uit zichzelf zou ze er nooit over beginnen)? Ik vond het moeilijk om het onderwerp aan te spreken aangezien het bij haar gedachten naar boven haalt. Aan de andere kant wilde ik er ook wel veel over weten.Ja je had er over moeten vragen, maar wel discreet zodra je merkt dat ze het moeilijk had. Hoe meer ze er over denkt hoe makkelijker ze er met je over kan praten, als ze je vertrouwd tenimste.
Dat kan nooit kwaad natuurlijk. Dan is het misschien handig om te kijken wat je wilt. Je hebt bijvoorbeeld boeken die ingaan op theorieen en blabalbla, of ook boeken met interviews met meisjes die verkracht zijn, hun ervaringen en alles. Misschien is dat in deze wel nuttiger, maar zo denk ik erover uiteraard.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 19:56 schreef Sweetbeach het volgende:
Ik ga binnenkort trouwens wat boeken aanschaffen om wat over dit soort situaties te lezen! Het kan mijzelf erg helpen.....(het gaat me nu pas interesseren, raar eigenlijk)
Idd, na mijn vakantie ga ik dat nog eens doen denk ik!quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 20:08 schreef rene90 het volgende:
[..]
Dat kan nooit kwaad natuurlijk. Dan is het misschien handig om te kijken wat je wilt. Je hebt bijvoorbeeld boeken die ingaan op theorieen en blabalbla, of ook boeken met interviews met meisjes die verkracht zijn, hun ervaringen en alles. Misschien is dat in deze wel nuttiger, maar zo denk ik erover uiteraard.
Nofi, maar is het niet beter om haar los te laten en gewoon vooruit te kijken naar een nieuwe 'normalere' relatie met een meisje (nofi) zonder issues?quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 19:56 schreef Sweetbeach het volgende:
Ik ga binnenkort trouwens wat boeken aanschaffen om wat over dit soort situaties te lezen! Het kan mijzelf erg helpen.....(het gaat me nu pas interesseren, raar eigenlijk)
Meisje was mijn eerste vriendin idd! Vandaar dat ik graag (nog steeds) ervaringen/tips wil horen omdat ik toenertijd onzeker was (met name met sex) hoe ik met haar om moest gaan!quote:Op woensdag 6 augustus 2008 10:00 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Was dit meisje je eerste echte vriendin btw?
Gevaarlijke vraag inderdaad maar ik kan je vraag begrijpen en ben benieuwd hoe Sweetbeach erover denkt. Er zijn inderdaad veel meisjes die op deze manier aandacht zoeken of een vluchtroute.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 21:44 schreef Greys het volgende:
Oke. Let op. Gevaarlijke vraag, maar ik stel hem toch:
Het kan niet zo zijn dat het meisje gewoon uberhaupt nog geen all the way sex durfde te hebben en dat ze het daarom verzonnen heeft? Er zijn helaas zat meisjes die dit soort dingen als een soort excuus roepen, of als een roep om (meer) aandacht.
Ik vraag het, o.a. omdat je geen enkel detail van haar kreeg en dat ze geen professionele hulp wilde.
Er is niet een bepaalde leeftijd gekoppeld aan die mogelijke fantasie fase, maar het is wel al wat meer op leeftijd inderdaad.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 22:06 schreef Bolter het volgende:
Een meisje van 20...hmm nee, denk dat die de 'fantasie-fase' al wel voorbij zijn. Mijn toenmalige vriendin uitte het voornamelijk met agressie maar merkte wel dat ze zich zorgen maakte (hoop dat ik hem niet tegenkom enzovoort).
Nee... toen we een relatie hadden zag ik dat ze er veel moeite mee had. Dat merk je en kan je moeilijk beschreven. Ik merkte ook dat ze onrustig sliep als we het er voor het slapen gaan over hadden... Zoiets voel je. Het is geen meisje die zo iets verzint (al kan je dat van niemand weten). Professionele hulp wilde ze niet omdat ze het zelf wilde wegstoppen en zelf wegstopt. Daarbij heeft zij 'vroeger' wél sex gehad met haar eerste vriend. Daar heeft ze alleen niets aan verteld (relatie duurde ook 'maar' 4 maanden geloof ik) en kon er ook niet van genieten (door wat er gebeurd was).... Ik wil er verder ook niet over in discussie gaan dat ze het verzonnen heeft. Dat is voor mij uitgesloten.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 21:44 schreef Greys het volgende:
Oke. Let op. Gevaarlijke vraag, maar ik stel hem toch:
Het kan niet zo zijn dat het meisje gewoon uberhaupt nog geen all the way sex durfde te hebben en dat ze het daarom verzonnen heeft? Er zijn helaas zat meisjes die dit soort dingen als een soort excuus roepen, of als een roep om (meer) aandacht.
Ik vraag het, o.a. omdat je geen enkel detail van haar kreeg en dat ze geen professionele hulp wilde.
Oei. Oppassen daarmee.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 21:35 schreef Sweetbeach het volgende:
[..]
Meisje was mijn eerste vriendin idd! Vandaar dat ik graag (nog steeds) ervaringen/tips wil horen omdat ik toenertijd onzeker was (met name met sex) hoe ik met haar om moest gaan!
Thx voor je reactie, dit is een beetje wat ik zoek/zocht en ik weet dat ik die punten ook wel gedaan heb, erg fijn!quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 11:19 schreef meisje4 het volgende:
Een verkrachting is voor een meisje het ergste wat er kan gebeuren, ik zelf kan hier over mee praten.
Ik ben verkracht door mijn ex vriend, omdat hij graag sex met mij wilde maar ik niet met hem en heb geschreeuwd en hem geslagen maar hij werd alleen maar gressiever.
Met mijn huidige relatie heeft het anderhalf jaar geduur dvoordat ik het eigenlijk durfde, praten deden we wel en dat was wel fijn, maar heb nog steeds momenten dat ik aan de verkrachting terug denk en dan ben ik heel gesloten en emotioneel. Ook komt dit omdat deze jongen mij nog steeds bedreigd via mail en telefoon, ik heb wel aangifte gedaan maar dit heeft niks geholpen omdat hij vrijuit ging. De politie nam mij niet erg serieus en dacht dat het vrijwiliig was.
aandachtspunten:
* neem de tijd om de sex weer op te pakken
* laat haar het voortouw nemen met sex
* stimuleer de dingen die zij lekker vind, dit kan een tijd duren
* gebruik geen dwang om iets gedaan te krijgen
* blijf praten, dit versterkt het gevoel van vertrouwen
Inderdaad, jij hebt gedaan wat goed en nodig was, en toch is het niet goedgekomen.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 08:25 schreef Sweetbeach het volgende:
en ik weet dat ik die punten ook wel gedaan heb, erg fijn!![]()
.... dus nog steeds impliciet de vraag wat je zelf anders had moeten doenquote:Op dinsdag 12 augustus 2008 08:18 schreef Sweetbeach het volgende:
Ik blijf me ook niet afvragen wat ik meer had moeten doen, het is meeer interesse hoe andere (partners) met zo'n situatie omgingen.
die vraag is het ook wel, zie OP, maar niet met een bewuste instelling dat ik iets beter had kunnen/moeten doen, dat heb ik goed voor mezelf afgesloten!quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 18:46 schreef sungaMsunitraM het volgende:
[..]
.... dus nog steeds impliciet de vraag wat je zelf anders had moeten doen
Om op jouw reactie terug te komen:quote:Op woensdag 23 juli 2008 22:03 schreef SiGNe het volgende:
Daar zou ik ook wel een antwoord op willen hebben op al die vragen..
Mijn ex (onze relatie heeft 5 jaar geduurd) is meerdere malen verkracht op een Internaat, hoe vaak en door hoeveel jongens weet ik niet, heeft ze nooit over willen praten, ik weet alleen dat het is gebeurd en dat ze toen 9 was.
Ook wij hadden problemen met de sex, kwam ook vaak niet veel verder dan handwerk, neuken wel geprobeerd maar dat lukte niet omdat ze op dat moment verkrampte (vaginisme), samen douchen had ze al problemen mee.
Erover praten wilde zij ook niet en dat kan ik me eigenlijk ook wel voorstellen, als ik iets ergs meemaak wil ik daar ook niet aan herinnerd worden, liever proberen te vergeten.
Dus over sex beginnen, ik hoefde het niet in m'n hoofd te halen in elk geval, laat staan over die situatie toen.
En hoe je met sex moest beginnen, goede vraag, ik ben daar zelf ook niet helemaal achtergekomen.
Ik deed (naar mijn idee) vrij voorzichtig in elk geval, wilde haar vooral niet pushen.
Maar achteraf denk ik dat ik het toch anders aan had moeten pakken, er eerst voor zorgen dat zij zich fijn voelde en stapje voor stapje iets verder gaan.
En vooral kleine stapjes nemen, desnoods een codewoord invoeren voor als zij het niet fijn vindt of als ze niet verder wil gaan.
maar ja, da's achteraf gelul helaas, ik had natuurlijk ook liever gehad dat het allemaal anders was gelopen want (ja, heel egoistisch) ik baalde natuurlijk ook dat ik geen sex met 'r kon hebben.
Sterker nog, ik werd er zelf ook hartstikke onzeker van.
Thx Crystal! Erg interessant om te lezen! Dit zijn reacties waarom ik dit topic heb geopend. Ik herken het ook in mijn ex-vriendin nu achteraf; dat bange/onzekerige gedrag. Wat waarschijnlijk voortvloeide uit het (eenmalige) seksuele misbuik.quote:Op vrijdag 5 september 2008 02:27 schreef Crystal_Mind het volgende:
Ik ben zelf jarenlang misbruikt en heb op het moment een relatie van 8 maand; mijn eerste (en hopelijk enige, want ik ben heel erg gek op die jongen).
Soms is het echt ongelooflijk moeilijk. Het duurde bijvoorbeeld heel lang voordat ik erop durfde te vertrouwen dat mijn vriendje me mooi en lief en leuk vind en niet alleen maar wil voor de sex.
Nog steeds heb ik als hij boos wordt de neiging om te gehoorzamen (vanuit een: dan gaat hij me geen pijn doen-onzinnige gedachte) en dat is iets waar ik echt nog (het liefst samen met hem) aan wil en moet werken.
Wat ook erg lastig is, is dat bepaalde manieren van uiten die hij heel logisch en voor de handliggend vindt, dat voor mij niet zijn. Hij vindt het heel logisch om me tien keer te bellen, ik ben bang dat hij genoeg van me krijgt als ik hem 1x bel (vanuit dat zelfbeeld dat ik misschien wel niet de moeite waard ben)
Een andere situatie is bijvoorbeeld eentje die gaat over het tonen van affectie. Op zijn allereerste schooldag van zijn nieuwe studie bracht ik hem een bloemetje mee om te laten merken dat ik de hele dag aan hem gedacht, maar ik vind het lastiger om tussendoor te smsen dat ik aan hem denk.
Of als hij wil dat ik er ben, check ik eerst of hij dat wel écht wil, want ik wil het niet fout doen. (met als gevolg dat hij het gevoel heeft erom te moeten smeken en zich gekwetst voelt)
Dat zijn allemaal onzekerheden die ik echt nog af moet gaan leren, maar dat komt echt wel met een beetje steun, wilskracht en veel tijd.
Mijn vriendje is wel heel lief en geinteresseerd en wil altijd naar me luisteren als het om vroeger gaat en hij geeft me het gevoel dat we (op intieme momenten) altijd zullen stoppen als ik me er niet 100% fijn bij voel. En dat is eigenlijk genoeg.
Groetjes Crystal
Voor dit soort dingen mag je best een eigen topic aanmaken hoor.quote:Op donderdag 27 mei 2010 17:30 schreef zorgzaamvriendin het volgende:
hai,,
ik ben een meisje van 14 jaar, mijn vriendin had al een tijdje problemen.
en dat wist ik ook vandaag werd ik uit de klas geroepen.
mijn vriendin zit in een andere klas.
ze huilde.
de leraren lieten ons alleen.
en toen zei ze: dat ze van haar 8te tot haar 12 was verkracht door haar bloedeigen broer.
ik en haar zus zijn de enigen die het weten en ik weet niet wat ik moet doen.
zou iemand mij ook tips kunnen geven hoe ik haar kan steunen?
ze zit al bij jeugdzorg.
ik hoop dat iemand me kan helpen
alvast bedankt
xx zorgzaam meisje
je bent een complete mongool, gefeliciteerdquote:Op maandag 21 februari 2011 09:15 schreef mcdoubleyou het volgende:
hoi ik ben sinds vandaag 5 maand samen met mijn vriendin
en toen we net samen waren heeft ze mij verteld dat ze vroeger misbruikt geweest is
dat ze deze kerel moest zuigen en dat hij haar betaste
nu waren we aan het praten over seks omdat ik na 5 maand ook wel zin beginte krijgen zeg maar
en ze er nooit over wil praten
ik dacht ok dit ligt diep voor haar
maar nu kwam het uit dat hij ook 'in' haar gezeten heeft zeg maar
mijn eerste reactie was kwaadheid omdat ze mij nooit de volledige waarheid heeft verteld en ze zei dat ze nog maagd was
ok ik weet dat er een verschil is tussen vrijen en seks maar was mijn reactie de juiste? ik heb met haar nog gepraat maar niet hetzelfde
en ik kan dat beeld niet uit men hoofd krijge hoe hij 'het' doet met haar
is het normaal dat ik teleurgesteld ben dat ik toch niet die eerste zal zijn?
en wat kan ik doen dat ze vcrijen niet als iets slecht ziet maar als iets leuk?
waaromquote:Op maandag 21 februari 2011 09:28 schreef Re het volgende:
[..]
je bent een complete mongool, gefeliciteerd
is een oud topic he...quote:Op maandag 21 februari 2011 09:40 schreef stoeltafel het volgende:
Moet je hier wel aan beginnen/willen? Als ik alles lees zijn de meisjes in kwestie verre van stabiel en in een vroeg stadium van de verwerking. Er mag/wil nog niet over worden gepraat en professionele hulp is uit den boze. Als je je jong bent wil je een relatie die leuk is en niet te serieus is maar als je kiest voor iemand met zo'n probleem wordt het gelijk heel serieus en groot.
Zou zelf in zo'n situatie geen relatie aangaan en eerst wachten totdat de persoon in kwestie helemaal genezen is en meer als goede vriend helpen. Of ben ik veel te eerlijk en egoïstisch.
ik was niet kwaad omdat ze geen maagd meer isquote:Op maandag 21 februari 2011 09:40 schreef Re het volgende:
ten eerste open je eigen topic maar, dit is gewoon een topic kick van een jaar oud zowat. Ten tweede zit je nou daadwerkelijk te miepen dat ze geen maagd meer is? En je wordt er nog boos om ook? heb je d'r nog uitgescholden voor vuile hoer... of niet?
quote:mijn eerste reactie was kwaadheid omdat ze mij nooit de volledige waarheid heeft verteld en ze zei dat ze nog maagd was
ik weet het ik had niet boos mogen wordenquote:Op maandag 21 februari 2011 09:44 schreef Re het volgende:
ok dan
vind deze reactie van je dan "wat apart"
[..]
dat weet ik wel maar het is de ervaring ik heb schrik dat die eerste keer vrijen als iets negatief zal aanvoelen en dat wil ik nietquote:Op maandag 21 februari 2011 09:54 schreef Re het volgende:
ze is verkracht, dat heeft volgens mij weinig met "de eerste keer" te maken, denk dat als ze de keuze had gehad ze het ook wel anders had gewild, toch?
Voor een jongen is het overigens ook niet altijd al te fijn om verkracht te worden door een vrouw als kind zijnde. Het gebeurt vaker dan iedereen denkt, maar toch heeft men het bij verkrachting standaard over vrouwen als slachtoffer en mannen als dader. Daarom werden mijn ouders bij aangifte ook niet geheel serieus genomen. Bah.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 11:19 schreef meisje4 het volgende:
Een verkrachting is voor een meisje het ergste wat er kan gebeuren, ik zelf kan hier over mee praten.
Ik ben verkracht door mijn ex vriend, omdat hij graag sex met mij wilde maar ik niet met hem en heb geschreeuwd en hem geslagen maar hij werd alleen maar gressiever.
Met mijn huidige relatie heeft het anderhalf jaar geduur dvoordat ik het eigenlijk durfde, praten deden we wel en dat was wel fijn, maar heb nog steeds momenten dat ik aan de verkrachting terug denk en dan ben ik heel gesloten en emotioneel. Ook komt dit omdat deze jongen mij nog steeds bedreigd via mail en telefoon, ik heb wel aangifte gedaan maar dit heeft niks geholpen omdat hij vrijuit ging. De politie nam mij niet erg serieus en dacht dat het vrijwiliig was.
aandachtspunten:
* neem de tijd om de sex weer op te pakken
* laat haar het voortouw nemen met sex
* stimuleer de dingen die zij lekker vind, dit kan een tijd duren
* gebruik geen dwang om iets gedaan te krijgen
* blijf praten, dit versterkt het gevoel van vertrouwen
ik ben verkracht geweest door een man..quote:Op maandag 21 februari 2011 10:05 schreef netflanders het volgende:
[..]
Voor een jongen is het overigens ook niet altijd al te fijn om verkracht te worden door een vrouw als kind zijnde. Het gebeurt vaker dan iedereen denkt, maar toch heeft men het bij verkrachting standaard over vrouwen als slachtoffer en mannen als dader. Daarom werden mijn ouders bij aangifte ook niet geheel serieus genomen. Bah.
nah, denk niet dat je het verkloot hebt, zeg gewoon dat je erg geschrokken was en je je geen houding kon geven en precies de verkeerde reactie hebt gegeven terwijl je juist met jouw verleden had moeten begrijpen hoe moeilijk het kan zijn. En hou het daar fftjes bij, wees lief voor d'r en laat zien dat je te vertrouwen bentquote:
ik heb haar dit in een sms gezegdquote:Op maandag 21 februari 2011 10:08 schreef Re het volgende:
nah, denk niet dat je het verkloot hebt, zeg gewoon dat je erg geschrokken was en je je geen houding kon geven en precies de verkeerde reactie hebt gegeven terwijl je juist met jouw verleden had moeten begrijpen hoe moeilijk het kan zijn. En hou het daar fftjes bij, wees lief voor d'r en laat zien dat je te vertrouwen bent
ik laat haar ook baas zijnquote:Op maandag 21 februari 2011 10:15 schreef jstrike het volgende:
Ik denk dat je met een grote boog om dit soort slachtoffers heen moet lopen. Het gaat vaker fout dan goed.
Dat gezegd hebbende mocht je je in de situatie bevinden waarbij je al in een relatie bevind met zo'n type slachtoffer dan is het belangrijk om vooral al het initiatief bij hun te laten. Laat ze maar de baas zijn. Dat is nu net datgene wat ze niet hadden in die situatie en om in zo'n vergelijkbare manier terecht te komen kan herinneringen terugbrengen.
Als dat goed gaat kun je verder gaan, maar er moet wel een solide basis zitten van vertrouwen... en dit gaat veel moeilijker dan bij normale mensen, die je vertrouwen geven vanaf het begin. Bij slachtoffers moet je het echt gaan winnen, wat het vaak ook heel lastig maakt voor de ander.
dan beslis jequote:Op maandag 21 februari 2011 10:17 schreef mcdoubleyou het volgende:
[..]
ik laat haar ook baas zijn
maar dan zegt ze altijd tegen mij dat ze het beu is altijd te beslissen en dat ik is moet beslissen
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |