abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 24 juli 2008 @ 17:45:33 #101
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_60324739
quote:
Op donderdag 24 juli 2008 16:43 schreef Juup© het volgende:

[..]

Nee mijn username is blauw van kleur
En er staat opeens moderator, maar dat zal dan ook wel niets zeggen...
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
  donderdag 24 juli 2008 @ 17:46:17 #102
188877 Stupendous76
pi_60324749
quote:
Op donderdag 24 juli 2008 16:39 schreef Oxymoron het volgende:
Gaan jullie (ook) naar een georganiseerde autisme-vakantie?
Ik wel. Heb nu, de papieren gekregen waar de lijst op staat wat je, mee moet nemen. En dat is heel wat! Gelukkig brengen mijn ouders me, met de auto zodat ik zelfs mijn mooie, nieuwe boek mee kan nemen (Grote Bosatlas, wilde ik graag kopen en vandaag gedaan!).
Wat moet ik mij daar bij voorstellen? Echt een groep autisten die onder begeleiding (van wie?) ergens een week naar toe gaan?
Repent, Pray, Forgive
  donderdag 24 juli 2008 @ 17:50:24 #103
35189 Troel
scherp en bot
pi_60324812
quote:
Op donderdag 24 juli 2008 16:39 schreef Oxymoron het volgende:
Gaan jullie (ook) naar een georganiseerde autisme-vakantie?
Ik wel. Heb nu, de papieren gekregen waar de lijst op staat wat je, mee moet nemen. En dat is heel wat! Gelukkig brengen mijn ouders me, met de auto zodat ik zelfs mijn mooie, nieuwe boek mee kan nemen (Grote Bosatlas, wilde ik graag kopen en vandaag gedaan!).
Heb je hem zelf gekocht Oxy? Hoe ging dat? Of waren er niet veel mensen in de boekwinkel?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_60324934
quote:
Op donderdag 24 juli 2008 17:45 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

En er staat opeens moderator, maar dat zal dan ook wel niets zeggen...
Jij snapt het
pi_60325059
Ik heb morgen een afspraak bij een psycholoog waar ik getest word op Asperger. Ik ben nu 22, kom uit een symbiotisch gezin en heb al een hele waslijst achter de rug (negatieve dingen in het leven, zoals pesten, klieren, genegeerd worden, onrecht, etc)

Ik kan me nagenoeg erg goed (naar mate dat goed is) vinden in deze lijst http://www.autsider.net/spectrum/dsmiv.htm . Ik hoop na jaren van onzekerheid er nu eindelijk eens een diagnose komt van wat ik nu heb. Heb altijd al gedacht dat ik enigszins 'anders' zou zijn dan andere mensen. Helaas is dit eind 2005 pas werkelijk uit de doeken gedaan.
Google is your friend, abuse your friends
  donderdag 24 juli 2008 @ 18:18:34 #106
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_60325242
quote:
Op donderdag 24 juli 2008 17:50 schreef Troel het volgende:
Heb je hem zelf gekocht Oxy? Hoe ging dat? Of waren er niet veel mensen in de boekwinkel?
Ja, zelf gekocht, terwijl er iemand buiten, voor de zekerheid stond.
Ik wist dat ze, 'm hadden (zelf meer dan 1) en toen ben ik dus naar de winkel gegaan, en heb het boek gepakt, zelf afgerekend, er was nog iemand voor me, maar die betaalde snel , eigenlijk praktisch geen wachtrij.
Dus de mensentraining, werkt goed!

Wat ik nog wel, heel moeilijk vind is dat verkopers soms, vragen stellen zoals: lekker weer hè? of moeilijkere vragen zoals: waarom ben je een tijdje niet geweest, ik heb je gemist? (ik maak elke week een vast rondje langs een paar winkels)

Over, de vakantie: ja dat is een groep autisten, die met 1 op1 begeleiding, op vakantie gaan. Ik ga kamperen .
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_60325630
quote:
Op donderdag 24 juli 2008 18:18 schreef Oxymoron het volgende:

[..]

Ik wist dat ze, 'm hadden (zelf meer dan 1) en toen ben ik dus naar de winkel gegaan, en heb het boek gepakt, zelf afgerekend, er was nog iemand voor me, maar die betaalde snel , eigenlijk praktisch geen wachtrij.

Wat ik nog wel, heel moeilijk vind is dat verkopers soms, vragen stellen zoals: lekker weer hè? of moeilijkere vragen zoals: waarom ben je een tijdje niet geweest, ik heb je gemist? (ik maak elke week een vast rondje langs een paar winkels)

Over, de vakantie: ja dat is een groep autisten, die met 1 op1 begeleiding, op vakantie gaan. Ik ga kamperen .
Waaruit bestaat die 1 op 1 begeleiding?
  donderdag 24 juli 2008 @ 18:51:21 #108
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_60325755
Die begeleiding helpt je bij, dingen die je zelf niet kunt, en je gaat ook dingen samen doen met die begeleiding. En die neemt bijv. ook het dagschema door, en houdt je in de gaten of alles oké is.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
  donderdag 24 juli 2008 @ 20:40:18 #109
35189 Troel
scherp en bot
pi_60327524
quote:

[..]

Hartstikke goed!!! Het werkt dus echt Wat een heerlijk gevoel zal dat ook voor jezelf zijn

Je zei in het jonge kinderen met autisme forum dat je je hier niet echt thuisvoelde, maar ik hoop echt dat je hier wel blijft posten
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 24 juli 2008 @ 21:29:35 #110
65330 Ruzbeh
Five inches but its thick
pi_60328548
quote:
Dit herken ik en dit is volgens mij ook typisch autisme... dat je dingen letterlijk neemt. Iemand zegt iets en je denkt zo van... dat klopt helemaal niet. Ik weet vrijwel zeker dat iemand dat zo tegen jou zei omdat ze gewoon een praatje met je wilde maken. Zo van... waarom ben je een tijdje niet geweest, ook al klopt dat helemaal niet, dan wilt die persoon blijkbaar gewoon een praatje maken. Dan kan je daarop ingaan. DENK IK

Vroeger had ik daar ook moeite mee maar ik heb geleerd vanuit m'n eigen situaties en ook sociale vaardigheden training wanneer je sommige dingen niet letterlijk moet nemen.
De beste user. (Waar jij geen waardering voor hebt.)
  vrijdag 25 juli 2008 @ 11:35:46 #111
142182 Tobz
Gewoon terugbijten!
pi_60338036
Ik herken het tot op zekere hoogte.

Ik kan wel met dat soort vragen omgaan, maar zeker van vreemden voel ik me er snel ongemakkelijk bij. Het komt vaak dan ook niet verder dan slechts een direct antwoord zonder wedervraag om het gesprek gaande te houden of een zwijgend schouderophalen.

Het is niet zozeer dat ik het niet kan, maar meer dat er altijd een deel van mezelf gewoon niet wil en het is moeilijk om dat altijd te onderdrukken ten gunste van het deel dat juist wel sociale interactie zoekt.
Cogitans sollicitus est
  vrijdag 25 juli 2008 @ 12:15:31 #112
188877 Stupendous76
pi_60339011
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 11:35 schreef Tobz het volgende:

Ik kan wel met dat soort vragen omgaan, maar zeker van vreemden voel ik me er snel ongemakkelijk bij. Het komt vaak dan ook niet verder dan slechts een direct antwoord zonder wedervraag om het gesprek gaande te houden of een zwijgend schouderophalen.
Precies dat.
quote:
Het is niet zozeer dat ik het niet kan, maar meer dat er altijd een deel van mezelf gewoon niet wil en het is moeilijk om dat altijd te onderdrukken ten gunste van het deel dat juist wel sociale interactie zoekt.
Ik ben er nog niet uit of het 'niet-kunnen' is of 'niet-willen'. Vaak heb ik inderdaad geen zin, maar minstens net zo vaak wel en toch lukt het niet.
Repent, Pray, Forgive
pi_60343568
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 11:35 schreef Tobz het volgende:

Vind ik ook altijd irritant, meestal zeg ik niet veel meer dan "oh" of "nou he?" (mensen gelijk geven werkt nog het best, is mijn ervaring). Opmerkingen over het weer vind ik al helemaal verschrikkelijk, omdat ik dan meestal denk "ik zie ook wel dat het regent!" of zo. En ik erger me als mensen zeggen "wat een vies weer" terwijl ze bedoelen dat het regent. Ten eerste het idee van 'zeg wat je bedoelt' en ik begrijp ook niet goed wat er vies aan is. Ik voel me viezer als het dertig graden en windstil is, dan wanneer het regent. Ik associeer regen ook eerder met schoon dan met vies, omdat het vuil wegspoelt. Ik begrijp wel dat "vies" en "regen" allebei als negatief ervaren worden, maar dan nog. Er zijn wel meer dingen die we als negatief zien en die gebruiken we ook niet om regen mee aan te duiden.
Sanity is (not) statistical
pi_60343647
quote:
Op donderdag 24 juli 2008 18:06 schreef Metalfrost het volgende:
Ik heb morgen een afspraak bij een psycholoog waar ik getest word op Asperger. Ik ben nu 22, kom uit een symbiotisch gezin en heb al een hele waslijst achter de rug (negatieve dingen in het leven, zoals pesten, klieren, genegeerd worden, onrecht, etc)

Ik kan me nagenoeg erg goed (naar mate dat goed is) vinden in deze lijst http://www.autsider.net/spectrum/dsmiv.htm . Ik hoop na jaren van onzekerheid er nu eindelijk eens een diagnose komt van wat ik nu heb. Heb altijd al gedacht dat ik enigszins 'anders' zou zijn dan andere mensen. Helaas is dit eind 2005 pas werkelijk uit de doeken gedaan.
Dat zou mijn verhaal kunnen zijn... enig verschil is dat ik op m'n 23e eindelijk een diagnose kreeg.
Wil je heel veel succes wensen en ik ben benieuwd hoe je het onderzoek ervaart.
  vrijdag 25 juli 2008 @ 18:58:31 #115
188877 Stupendous76
pi_60347096
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 15:28 schreef Maeghan het volgende:

[..]

Vind ik ook altijd irritant, meestal zeg ik niet veel meer dan "oh" of "nou he?" (mensen gelijk geven werkt nog het best, is mijn ervaring). Opmerkingen over het weer vind ik al helemaal verschrikkelijk, omdat ik dan meestal denk "ik zie ook wel dat het regent!" of zo. En ik erger me als mensen zeggen "wat een vies weer" terwijl ze bedoelen dat het regent. Ten eerste het idee van 'zeg wat je bedoelt' en ik begrijp ook niet goed wat er vies aan is. Ik voel me viezer als het dertig graden en windstil is, dan wanneer het regent. Ik associeer regen ook eerder met schoon dan met vies, omdat het vuil wegspoelt. Ik begrijp wel dat "vies" en "regen" allebei als negatief ervaren worden, maar dan nog. Er zijn wel meer dingen die we als negatief zien en die gebruiken we ook niet om regen mee aan te duiden.
Geweldig,
bij mijn diagnose-gesprekken iets gelijksoortigs aangehaald, voor mij is namelijk elk weer mooi (regen, zon, wind, sneeuw, tropisch warm, etc) Natuurlijk heb ik liever zon, maar regen vind ik ook mooi. Dit dus geheel in tegenstelling tot de rest van Nederland (en Maeghan )

Maar bij dit soort vragen heb ik vaak het volgende probleem: men stelt voor zover ik kan inschatten een vraag uit beleefdheid waar ik dan even snel een antwoord op bedenk. En vervolgens interesseert het antwoord hen en willen ze een gesprek aangaan
Repent, Pray, Forgive
pi_60362487
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 18:58 schreef Stupendous76 het volgende:
Maar bij dit soort vragen heb ik vaak het volgende probleem: men stelt voor zover ik kan inschatten een vraag uit beleefdheid waar ik dan even snel een antwoord op bedenk. En vervolgens interesseert het antwoord hen en willen ze een gesprek aangaan
Ik vind het juist vervelender als mensen casual een vraag stellen om maar beleefd te zijn en dat dan blijkt dat mijn uitvoerige antwoord hen eigenlijk niet interesseert.
pi_60363705
quote:
Op zaterdag 26 juli 2008 16:38 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Ik vind het juist vervelender als mensen casual een vraag stellen om maar beleefd te zijn en dat dan blijkt dat mijn uitvoerige antwoord hen eigenlijk niet interesseert.
Ja dat klopt maar als iemand je vraagt hoe het gaat dan zeg je toch automatisch dat het goed terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn. Want de meeste mensen interesseert het toch niet hoe jij je voelt.
14 SHADES OF GREY
Nothing is black or white. Nothing is wrong or right. But everything is 14 shades of grey.
pi_60366075
Ik heb altijd dat als iemand iets verteld, dan zeg ik meestal iets van "oh", of "oh ja?" of "ja?". Maar omdat ik vaak zo zacht en/of onduidelijk praat denken ze dan dat ik "he?" zeg en dan herhalen ze datgene wat ze aan het vertellen waren. Ook best wel irritant.
Er gaat niets boven Groningen
  zaterdag 26 juli 2008 @ 23:48:18 #119
188877 Stupendous76
pi_60370937
quote:

[..]

True. Ik moet mij post eigenlijk ook iets aanpassen nu ik jouw reactie lees:
Bij casual vragen geef ik steevast het verkeerde antwoord en/of de verkeerde indruk. In de meeste gevallen leid dat tot een doorgaand vraaggesprek (waar ik an sich geen bezwaar tegen heb, maar dat eigenlijk altijd eindigt in -->) een stilte, puur omdat ik antwoord geeft (en men verwacht dat je een tegenvraag gaat stellen. Maar hé, jij begon?)
Repent, Pray, Forgive
  zaterdag 26 juli 2008 @ 23:50:32 #120
188877 Stupendous76
pi_60370963
quote:
Op zaterdag 26 juli 2008 20:03 schreef sander-3 het volgende:
Ik heb altijd dat als iemand iets verteld, dan zeg ik meestal iets van "oh", of "oh ja?" of "ja?". Maar omdat ik vaak zo zacht en/of onduidelijk praat denken ze dan dat ik "he?" zeg en dan herhalen ze datgene wat ze aan het vertellen waren. Ook best wel irritant.
Zacht praten, zijn er hier mee die dat doen?
Ik in ieder geval wel, waar het precies aan ligt weet ik nog niet (ik vermoed voor een deel omdat ik geluid meestal heel goed hoor, i.t.t. spraak/gesprekken, wat echt een ramp is als er meer dan 2 gesprekspartners zijn)

-edit- typo

[ Bericht 1% gewijzigd door Stupendous76 op 27-07-2008 00:03:06 ]
Repent, Pray, Forgive
  zaterdag 26 juli 2008 @ 23:56:09 #121
65330 Ruzbeh
pi_60371037
Soms praat ik ook (te) vaak zacht.
pi_60374240
quote:
Op zaterdag 26 juli 2008 17:36 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Ja dat klopt maar als iemand je vraagt hoe het gaat dan zeg je toch automatisch dat het goed terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn. Want de meeste mensen interesseert het toch niet hoe jij je voelt.
Ik zeg ook heel vaak 'goed hoor' en dan 'en met jou?'. Je weet pas dat je dit echt goed beheerst als je uit automatisme 'goed hoor' zegt en drie tellen later beseft dat het eigenlijk helemaal niet zo goed gaat Maar of je dat kwijt wil, ligt aan je gesprekspartner natuurlijk.
  zondag 27 juli 2008 @ 10:14:45 #123
35189 Troel
scherp en bot
pi_60374287
Ik praat juist hard
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 27 juli 2008 @ 12:43:00 #124
188877 Stupendous76
pi_60375828
quote:
Op zondag 27 juli 2008 10:08 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Ik zeg ook heel vaak 'goed hoor' en dan 'en met jou?'. Je weet pas dat je dit echt goed beheerst als je uit automatisme 'goed hoor' zegt en drie tellen later beseft dat het eigenlijk helemaal niet zo goed gaat Maar of je dat kwijt wil, ligt aan je gesprekspartner natuurlijk.
He, die ga ik ook eens proberen. Gek eigenlijk dat ik daar nooit aan gedacht heb
quote:
Op zondag 27 juli 2008 10:14 schreef Troel het volgende:
Ik praat juist hard
Ja, dat kan natuurlijk ook
Repent, Pray, Forgive
  zondag 27 juli 2008 @ 13:43:30 #125
65330 Ruzbeh
pi_60376885
Is dit trouwens ook een soort van slowchat.

De echte R&P slowchat gaat echt veels te snel.
  maandag 28 juli 2008 @ 10:48:50 #126
188877 Stupendous76
pi_60391633
quote:
Op zondag 27 juli 2008 13:43 schreef Ruzbeh het volgende:

Nou, de slowchat is er wel uit zo te zien, vakantietijd denk ik.
Repent, Pray, Forgive
pi_60391764
quote:

Ik ben ooit door een modje op de R&P slowchat gewezen en of het daar verder kon. Dat kan natuurlijk wel maar dan kom ik met hetgeen jij net aangeeft "het gaat te snel daar".
  maandag 28 juli 2008 @ 11:00:28 #128
262 Re
Kiss & Swallow
pi_60391820
quote:

Dit is een van de topics waar ik best trots op ben omdat er erg veel praktische ontopic ervaringen worden gedeeld en ja elke reeks kent wel een bepaalde slowchat soms, maar dat valt bij deze reeks ontzettend mee
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  maandag 28 juli 2008 @ 12:10:12 #129
35189 Troel
scherp en bot
pi_60393155
quote:
Op maandag 28 juli 2008 11:00 schreef Re het volgende:

[..]

Dit is een van de topics waar ik best trots op ben omdat er erg veel praktische ontopic ervaringen worden gedeeld en ja elke reeks kent wel een bepaalde slowchat soms, maar dat valt bij deze reeks ontzettend mee
Ik ben ook trots op dit topic. En stiekem een beetje trots op Fok! dat het eindelijk WEL mogelijk is om hier over dit soort dingen te praten zonder elke keer weer puberale reacties van kleuters in een topic te krijgen
Af en toe vliegt er weer eens eentje doorheen en daar reageren de modjes (ja, die mag jij dus ook in je zak stoppen) prima op
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_60406162
quote:
Op zaterdag 26 juli 2008 17:36 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Bij dat soort vragen vraag ik me altijd af of ze zelf iets willen vertellen. Of er een dergelijke tegenvraag verwacht wordt.

Is het zo dat mensen verwachten dat je vervolgens ook vraagt hoe het met hen gaat?
  maandag 28 juli 2008 @ 23:09:19 #131
65330 Ruzbeh
pi_60407471
quote:
Op maandag 28 juli 2008 22:13 schreef Deliah het volgende:
Is het zo dat mensen verwachten dat je vervolgens ook vraagt hoe het met hen gaat?
Hang er van af denk ik. Soms wel, soms niet. Stel je voor dat iemand je vraagt hoe gaat het en dat je dan een conversatie begint. Als het conversatie eind en het is nog niet voorbij gekomen kan je vragen hoe het met die persoon gaat.
pi_60412908
tvp
pi_60412947
quote:
Op zaterdag 26 juli 2008 20:03 schreef sander-3 het volgende:
herkenbaar
  dinsdag 29 juli 2008 @ 09:27:38 #134
188877 Stupendous76
pi_60412964
quote:
Op maandag 28 juli 2008 23:09 schreef Ruzbeh het volgende:

[..]

Hang er van af denk ik. Soms wel, soms niet. Stel je voor dat iemand je vraagt hoe gaat het en dat je dan een conversatie begint. Als het conversatie eind en het is nog niet voorbij gekomen kan je vragen hoe het met die persoon gaat.
Dat is een goede opmerking.
Helaas is dat dus wel een probleem, je merkt snel genoeg dat de ander een conversatie wil aangaan, maar het probleem ligt aan mijn kant: hoe? Simpel antwoorden is niet zo moeilijk, maar daarmee stopt een conversatie binnen no-time.
Repent, Pray, Forgive
pi_60413005
quote:

[..]

Idd, het eerste wat ik leerde van de orthopedagoog wbt sova was dat "hallo, hoe gaat het?" (behalve bij goede vrienden) altijd met goed beantwoord acht te worden Waarom vragen mensen het, als ze het antwoord niet willen horen?!
  dinsdag 29 juli 2008 @ 11:17:06 #136
65330 Ruzbeh
pi_60415165
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 09:27 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Dat is een goede opmerking.
Helaas is dat dus wel een probleem, je merkt snel genoeg dat de ander een conversatie wil aangaan, maar het probleem ligt aan mijn kant: hoe? Simpel antwoorden is niet zo moeilijk, maar daarmee stopt een conversatie binnen no-time.
Ik snap je punt.

Als je veel mogelijkheden zijn binnen je omgeving om te oefenen kan je dat proberen. Gewoon een praatje maken dat nergens over gaat en kijken of je het gaande kan houden. Je moet dan wel uitkijken dat je niet te lang door lult en dat je persoon waarmee je praat niet irriteerd of zelfs beledigt.

Simpele antwoorden zijn inderdaad niet moeilijk, maar je kan heel makkelijk lange, open antwoorden geven i.p.v. korte, gesloten antwoorden. Een goede voorbeeld zijn natuurlijk de ja en nee vragen, maar je kan heel makkelijk een vraag beantwoorden met 'ja' door eigelijk een heel lulverhaal eraan te plakken, om van die 'ja' een lange antwoord, puur voor het feit dat het een lange antwoord is zodat jij meer dingen zegt maar ook om de andere persoon waarmee je praat meer mogelijkheden geeft om daarop in te gaan.

Even een voorbeeld bedenken hoor.

Nou ja, een simpel voorbeeld. Als je met iemand aan het praten bent en die persoon vraagt of die ene gozer die jij toevallig kent aardig is, dus hij/zij vraagt "Is die gozer aardig?" kan jij beantwoorden "Ja", of "Ja, heel aardig en cool". Maar je kan ook gelijk een heel lulverhaal vertellen hoe je dingen met die gozer hebt meegemaakt waaruit je kan concluderen dat de 'gozer' in kwestie inderdaad heel aardig is. Zo geef je dus ook een ja antwoord zonder te weinig te zeggen.

Maar nogmaals, kijk uit dat je niet te veel zegt en de persoon irriteert. Dat is voor mij ook wel moeilijk en moeilijk om te zien. Ik bedoel, maak er een lange antwoord van maar ga niet een lulverhaal vertellen van 10 minuten.
  dinsdag 29 juli 2008 @ 11:27:58 #137
65330 Ruzbeh
pi_60415426
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 09:29 schreef Logician het volgende:

[..]

Idd, het eerste wat ik leerde van de orthopedagoog wbt sova was dat "hallo, hoe gaat het?" (behalve bij goede vrienden) altijd met goed beantwoord acht te worden Waarom vragen mensen het, als ze het antwoord niet willen horen?!
Wat je zegt bij zo'n vraag verschilt per persoon die het je vraagt. Mensen die dicht bij je staan zoals hele goede vrienden kan je een uitvoerig antwoord geven en ook vertellen hoe het écht met je gaat (althans, als jij dat wilt), maar als iemand die je niet goed kent vraagt hoe het met je is kan je beter een kort antwoord geven. Dat kan je het beste zelf inschatten per situatie. Hoe gaat het. Dan kan je zeggen "Ja goed hoor, ik heb het alleen wel te warm vandaag". Blijkt dat de persoon die dat vroeg meer interesse heeft, kan je daar wat meer over vertellen ofzo. Denk ik. Dus als die persoon nieuwsgierig reageerd op jouw antwoord kan je wat meer vertellen. Hangt ook allemaal af per situatie en dat moet je zelf inschatten.

Vroeger vond ik het ook allemaal nergens op slaan hoe mensen in het algemeen praten. Zoals ik hier de reacties lees vinden veel mensen hier het gewoon raar hoe mensen praten enzo. Daar ben ik het mee eens. Ik zou zeggen, probeer het als een soort spel te zien. Ga de uitdaging aan om te kijken hoe je moet reageren, wat je precies kan en moet zeggen in welke situaties, etc. Eerst vond ik het ook nergens op slaan als mensen dingen zeggen die ze eigelijk niet menen (waarom zeg je het dan!?) maar je zou het dus als een soort van spelletje kunnen zien waar jij, nu dat je weet dat je autistisch bent en misschien ook sociale vaardigheden hebt gehad, aan mee kan doen.
pi_60418070
quote:
Dat kan je het beste zelf inschatten per situatie. Hoe gaat het. Dan kan je zeggen "Ja goed hoor, ik heb het alleen wel te warm vandaag". Blijkt dat de persoon die dat vroeg meer interesse heeft, kan je daar wat meer over vertellen ofzo. Denk ik. Dus als die persoon nieuwsgierig reageerd op jouw antwoord kan je wat meer vertellen. Hangt ook allemaal af per situatie en dat moet je zelf inschatten.
grap-jas
  dinsdag 29 juli 2008 @ 14:20:27 #139
65330 Ruzbeh
pi_60419393
  dinsdag 29 juli 2008 @ 14:38:31 #140
188877 Stupendous76
pi_60419770
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 14:20 schreef Ruzbeh het volgende:

Je legt het goed uit en op deze manier kan het ook lukken.
Maarrrrrrrrr, het lukt veel autisten niet. Als ik mijzelf als voorbeeld neem: als iemand een conversatie wil aangaan, dan valt het stil, omdat ik wacht totdat die persoon ook wat gaat zeggen. Zelf het initiatief nemen kan ik wel, maar de ervaring is dat ik dan altijd het verkeerde zeg en er helemaal geen conversatie meer volgt. Of dat ik alleen maar dénk dat er een conversatie wordt verwacht, en dus wat zeg en de ander min of meer door mij in een conversatie wordt gedwongen (wat an sich wel grappig om te zien, omdat blijkt dat zij zich dan ook geen raad weten )
Het zit 'em niet zozeer in aanvoelen of er een conversatie moet komen, maar wat je moet zeggen om die conversatie gaande te houden. Het is bij mij vaak een ja/nee-gebeuren. Je tips om meer open vragen te stellen kende ik al, ik ga proberen ze meer toe te passen
Repent, Pray, Forgive
pi_60420244
Een vriend van mij heeft PDD-NOS. Ik moet altijd zo lachen om hem Hij zat me pas te vertellen dat hij een meisje op msn had en dat meisje ging met een goede vriend film kijken op haar kamer en in zijn hoofd ging hij haar hele avond al uitstippelen en dat het waarschijnlijk zou uitdraaien op seks tussen haar en die vriend.

Dus na haar antwoord: "Ik ga vanavond een film kijken met een vriend van me", zei hij: "maar ik vind je geen slet hoor".
  dinsdag 29 juli 2008 @ 15:28:25 #142
65330 Ruzbeh
pi_60420707
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 14:38 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Je legt het goed uit en op deze manier kan het ook lukken.
Maarrrrrrrrr, het lukt veel autisten niet. Als ik mijzelf als voorbeeld neem: als iemand een conversatie wil aangaan, dan valt het stil, omdat ik wacht totdat die persoon ook wat gaat zeggen. Zelf het initiatief nemen kan ik wel, maar de ervaring is dat ik dan altijd het verkeerde zeg en er helemaal geen conversatie meer volgt. Of dat ik alleen maar dénk dat er een conversatie wordt verwacht, en dus wat zeg en de ander min of meer door mij in een conversatie wordt gedwongen (wat an sich wel grappig om te zien, omdat blijkt dat zij zich dan ook geen raad weten )
Het zit 'em niet zozeer in aanvoelen of er een conversatie moet komen, maar wat je moet zeggen om die conversatie gaande te houden. Het is bij mij vaak een ja/nee-gebeuren. Je tips om meer open vragen te stellen kende ik al, ik ga proberen ze meer toe te passen
Je moet veel oefenen... ik ben er zelf absoluut geen expert op. Maar als je meer ervaring hebt gaat het steeds beter en beter, dus geef het veel tijd.
  dinsdag 29 juli 2008 @ 15:29:20 #143
65330 Ruzbeh
pi_60420727
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 15:06 schreef BabblingBrook het volgende:
Een vriend van mij heeft PDD-NOS. Ik moet altijd zo lachen om hem Hij zat me pas te vertellen dat hij een meisje op msn had en dat meisje ging met een goede vriend film kijken op haar kamer en in zijn hoofd ging hij haar hele avond al uitstippelen en dat het waarschijnlijk zou uitdraaien op seks tussen haar en die vriend.

Dus na haar antwoord: "Ik ga vanavond een film kijken met een vriend van me", zei hij: "maar ik vind je geen slet hoor".
  dinsdag 29 juli 2008 @ 15:48:53 #144
82136 Xennia
gekroond
pi_60421155
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 09:29 schreef Logician het volgende:

[..]

Heb je nu sova? En wat leer je in je therapie?
  dinsdag 29 juli 2008 @ 16:08:10 #145
35189 Troel
scherp en bot
pi_60421637
Ik zit na te denken over dat "Hoe gaat het?" en bedenk dat ik zelf meestal zeg "zijn gangetje". De mensen die het vragen vanwege de etiquette nemen daar genoegen mee, de mensen die het vroegen omdat ze het willen weten, vragen dan door.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 29 juli 2008 @ 16:17:38 #146
82136 Xennia
gekroond
pi_60421875
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 16:08 schreef Troel het volgende:
Ik zit na te denken over dat "Hoe gaat het?" en bedenk dat ik zelf meestal zeg "zijn gangetje". De mensen die het vragen vanwege de etiquette nemen daar genoegen mee, de mensen die het vroegen omdat ze het willen weten, vragen dan door.
''Zijn gangetje'' is inderdaad ook zo'n beleefdheids-antwoord dat gelijk geaccepteerd wordt. ''Drukdruk'' mag ook

Hoewel ik geen autist ben, houd ik ook niet van dergelijke formaliteiten.
  dinsdag 29 juli 2008 @ 16:20:25 #147
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_60421961
wat is sova?
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
  dinsdag 29 juli 2008 @ 16:23:29 #148
82136 Xennia
gekroond
pi_60422030
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 16:20 schreef Aoristus het volgende:
wat is sova?
SOciale VAardigheidstraining
  dinsdag 29 juli 2008 @ 16:24:49 #149
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_60422060
o dat, dat is hilarisch. Dat wordt als een soort 'de vloer op' gepresenteerd
pi_60423068
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 15:48 schreef Xennia het volgende:

[..]

Heb je nu sova? En wat leer je in je therapie?
Waarom en waar de communicatie bij mij misloopt en hoe mensen bepaalde dingen bedoelen.. ik kom er eigenlijk vooral achter dat ik dingen vaak te letterlijk neem, verder is mijn orthopedagoog net terug van vakantie morgen weer een afspraak om even bij te kletsen.
pi_60423087
Zijn gangetje, mooie die ga ik voortaan gebruiken
  dinsdag 29 juli 2008 @ 17:28:12 #152
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_60423437
dat is toch niet zo moeilijk om te onthouden, Greet?
pi_60423901
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 17:08 schreef Logician het volgende:
Zijn gangetje, mooie die ga ik voortaan gebruiken
Of 'het gaat wel', dat is een beetje er tussenin.. Maar ik zeg ook meestal 'goed'.. want anders moet je weer helemaal uit gaan leggen wat er wel of niet goed is.. gedoe allemaal
pi_60424802
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 17:28 schreef Aoristus het volgende:
dat is toch niet zo moeilijk om te onthouden, Greet?
  dinsdag 29 juli 2008 @ 18:45:39 #155
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_60425003
Lyric van de dag:
Isn't it weird
Isn't it strange
Even though we're just two strangers on this runaway train
We're both trying to find a place in the sun
We've lived in the shadows, but doesn't everyone
Isn't it strange how we all feel a little bit weird sometimes
Yeah, ooh
Isn't it hard, standing in the rain
Yeah you're on the verge of going crazy and your heart's in pain
No one can hear, but you're screaming so loud
You feel like you're all alone in a faceless crowd
Isn't it strange how we all get a little bit weird sometimes
Whoa, sitting on the side, waiting for a sign, hoping that my luck will change
Reaching for a hand that'll understand, someone who feels the same
When you live in a cookie cutter world, being different is a sin
So you don't stand out, but you don't fit in
Weird
Whoa, sitting on the side, waiting for a sign, hoping that my luck will change
Whoa, reaching for a hand that'll understand, someone who feels the same
When you live in a cookie cutter world, if you're different you can't win
So you don't stand out and you don't fit in

Ooh, isn't it strange
How we all feel a little bit weird
Strange, how we all get a little bit
Strange, how we all feel a little bit weird, sometimes
Oooh, just a little bit weird sometimes

- Hanson, Weird
  dinsdag 29 juli 2008 @ 19:20:23 #156
82136 Xennia
gekroond
pi_60425753
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 17:53 schreef sander-3 het volgende:

[..]

Of 'het gaat wel', dat is een beetje er tussenin.. Maar ik zeg ook meestal 'goed'.. want anders moet je weer helemaal uit gaan leggen wat er wel of niet goed is.. gedoe allemaal
''het gaat wel'' roept vragen op, zou ik niet doen tenzij je bereid bent het toe te lichten
pi_60426011
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 19:20 schreef Xennia het volgende:

[..]

''het gaat wel'' roept vragen op, zou ik niet doen tenzij je bereid bent het toe te lichten
Ja, nou je het zegt, ze vragen dan wel vaak van "oh, wat is er dan?". Maarja, om nou goed te zeggen terwijl het niet echt speciaal goed gaat vind ik ook zo wat. Als het "neutraal" gaat zegmaar.
't Is nogal moeilijk uit te leggen eigenlijk

Ik zou ook een opsomming kunnen geven die aangeeft hoeveel procent het goed, dan wel niet goed gaat. Dan laten ze het de volgende keer wel uit hun hoofd om zo te zeuren. (Want dat vind ik het eigenlijk)

Maargoed, meestal zeg ik dus dat het goed gaat, dan krijg je meestal geen vragen meer.

[ Bericht 0% gewijzigd door sander-3 op 29-07-2008 19:48:27 ]
  dinsdag 29 juli 2008 @ 20:14:13 #158
82136 Xennia
gekroond
pi_60427055
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 19:33 schreef sander-3 het volgende:

[..]

Ja, nou je het zegt, ze vragen dan wel vaak van "oh, wat is er dan?". Maarja, om nou goed te zeggen terwijl het niet echt speciaal goed gaat vind ik ook zo wat. Als het "neutraal" gaat zegmaar.
't Is nogal moeilijk uit te leggen eigenlijk
''Zijn gangetje'' klinkt neutraal en roept geen vragen op.
pi_60427546
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 19:20 schreef Xennia het volgende:

[..]

''het gaat wel'' zeg ik altijd als ik me kut voel, maar het toch niet echt wil laten merken.
Maar het roept inderdaad vragen op.

Ikzelf heb de stoornis Autismespectrum.
Ik kan er goed mee omgaan, maar soms heb ik grote stemmingswisselingen.
Ene moment voel ik me happy, en dat slaat binnen een halfuur over naar behoorlijk kut.

Vroeger had ik veel moeite met taal, (bijv. ''Ik bent morgen jarig)nu doe ik dat nog weleens.
Mijn vriendin wijst me er dan op..achteraf kan ik er wel om lachen.
Life is Music
  dinsdag 29 juli 2008 @ 20:39:44 #160
82136 Xennia
gekroond
pi_60427652
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 20:35 schreef Fredo55 het volgende:
''het gaat wel'' zeg ik altijd als ik me kut voel, maar het toch niet echt wil laten merken.
Maar het roept inderdaad vragen op.
als iemand zegt ''het gaat wel'' weet ik dat het eigenlijk niet zo goed gaat en moet ik beslissen of ik er dieper op door wil gaan, of dat het me helemaal niets kan schelen.
pi_60427763
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 20:39 schreef Xennia het volgende:

[..]

als iemand zegt ''het gaat wel'' weet ik dat het eigenlijk niet zo goed gaat en moet ik beslissen of ik er dieper op door wil gaan, of dat het me helemaal niets kan schelen.
Dat is wel zo inderdaad.. Stom eigenlijk dat mensen dan vragen hoe het gaat, terwijl het ze eigenlijk niks interesseert.
  dinsdag 29 juli 2008 @ 22:59:55 #162
82136 Xennia
gekroond
pi_60431380
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 20:44 schreef sander-3 het volgende:

[..]

Dat is wel zo inderdaad.. Stom eigenlijk dat mensen dan vragen hoe het gaat, terwijl het ze eigenlijk niks interesseert.
Ik vraag het eigenlijk alleen uit beleefdheid wanneer iemand anders mij daarvoor heeft gevraagd hoe het met mij gaat. Al vergeet ik dat ook nog wel eens.

Voor de rest vraag ik het alleen aan mensen die dichtbij me staan en dan wil ik ook daadwerkelijk horen wat ze bezig houdt
  vrijdag 1 augustus 2008 @ 12:31:41 #163
142182 Tobz
Gewoon terugbijten!
pi_60486653
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 16:08 schreef Troel het volgende:
Als je wilt dat mensen doorvragen moet je gewoon zeggen dat het slecht gaat: gegarandeerd dat iedereen dan ineens nieuwsgierig wordt. Problemen vindt iedereen interessant om te horen.

Net zo irritant vind ik de eeuwige 'goeiemorgen' collega's. Ik heb weleens op een postkamer gewerkt waar ik elke ochtend alle post moest rondbrengen in het bedrijf, toen werd ik er regelmatig zo schijtziek van dat ik regelmatig met "vind je?" of "pas als het weekend is" antwoordde.

Zou het een uiting van 'dingen te letterlijk nemen' zijn dat, in plaats van er te serieus op in te gaan, je weet dat het puur en alleen als sociale ettiquette fungeert en je je teveel ergert aan de hypocrisie ervan?
Cogitans sollicitus est
  vrijdag 1 augustus 2008 @ 12:52:16 #164
65330 Ruzbeh
pi_60487133
quote:
Op vrijdag 1 augustus 2008 12:31 schreef Tobz het volgende:
Net zo irritant vind ik de eeuwige 'goeiemorgen' collega's. Ik heb weleens op een postkamer gewerkt waar ik elke ochtend alle post moest rondbrengen in het bedrijf, toen werd ik er regelmatig zo schijtziek van dat ik regelmatig met "vind je?" of "pas als het weekend is" antwoordde.
Wtf.

Dus toen ze zeiden "Goeiemorgen" reageerde jij met "Vind je?".
pi_60490928
quote:

[..]

Als je wilt dat mensen doorvragen moet je gewoon zeggen dat het slecht gaat: gegarandeerd dat iedereen dan ineens nieuwsgierig wordt. Problemen vindt iedereen interessant om te horen.

Zou het een uiting van 'dingen te letterlijk nemen' zijn dat, in plaats van er te serieus op in te gaan, je weet dat het puur en alleen als sociale ettiquette fungeert en je je teveel ergert aan de hypocrisie ervan?
Goeie smorgens edgar..
  vrijdag 1 augustus 2008 @ 17:47:44 #166
188877 Stupendous76
pi_60493613
quote:

[..]

Tsja, zo kun je ook aangeven hoe je er over denkt
Aan de andere kant, grote kans dat ik na 1 week opeens iets anders zou vragen, gewoon voor de lol
Repent, Pray, Forgive
pi_60501523
quote:

[..]

Haha, ik denk dat het bij mij gewoon komt door m'n ochtendhumeur, maar ik heb ook een hekel aan dat overdreven goedemorgengeroep. Ik zeg vaak iets als "goede morgens bestaan niet" of "als het een goede morgen was, lag ik nog wel in bed". Of ik maak er iets als "liever een goedevandaag" van, 't is tenslotte nog geen morgen.
pi_60501936
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2008 00:07 schreef Maeghan het volgende:

[..]

Haha, ik denk dat het bij mij gewoon komt door m'n ochtendhumeur, maar ik heb ook een hekel aan dat overdreven goedemorgengeroep. Ik zeg vaak iets als "goede morgens bestaan niet" of "als het een goede morgen was, lag ik nog wel in bed". Of ik maak er iets als "liever een goedevandaag" van, 't is tenslotte nog geen morgen.
Dat heb ik nou met dat overdreven gedoe met oud en nieuw. 31 december is de enige (of een van de weinige) dag(en) van het jaar dat ik om acht uur in mijn bed lig. Achterlijk gedoe.. de dagen daarna wens ik iedereen ook een "gelukkige nieuwe 2 januari", "gelukkige 3 januari" enz.

[ Bericht 6% gewijzigd door sander-3 op 02-08-2008 00:48:45 ]
  zaterdag 2 augustus 2008 @ 01:17:30 #169
65330 Ruzbeh
pi_60502852
Jullie begrijpen denk ik wel dat zoiets gewoon een soort van formaliteit is? Ik bedoel, jeetje... tuurlijk slaat het nergens op van ons perspectief maar het boeit ook niet. Het is gewoon een manier om gedag te zeggen, of een manier om ook maar iets te zeggen.
pi_60502899
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2008 01:17 schreef Ruzbeh het volgende:
Jullie begrijpen denk ik wel dat zoiets gewoon een soort van formaliteit is? Ik bedoel, jeetje... tuurlijk slaat het nergens op van ons perspectief maar het boeit ook niet. Het is gewoon een manier om gedag te zeggen, of een manier om ook maar iets te zeggen.
Juist dat "iets" zeggen is iets onnatuurlijks vind ik.
  zaterdag 2 augustus 2008 @ 01:36:10 #171
65330 Ruzbeh
pi_60503135
Nou... ik vind het juist prettig als er wat wordt gezegd. Als het stil is, is het vreemd en ongemakkelijik. Zit je elkaar aan te staren enzo zonder wat te zeggen.
pi_60503863
Oud en nieuw op zich vind ik wel leuk, maar dat aftellen naar het nieuwe jaar vind ik ook een anticlimax. Iedere keer dat gevoel van "nu komt het" en dan gebeurt er niks. Wel fijn om weer 'opnieuw' te kunnen beginnen, zeker als je een vervelend jaar achter de rug hebt, dan is het prettig om dat af te kunnen sluiten vind ik.

Ik houd het qua begroetingen altijd maar gewoon op 'hoi' of 'hallo', tenzij ik echt beleefd moet zijn. Verder vind ik gelul in de ruimte vaak irritant, het praten om het praten. Ik heb niets tegen communicatie, maar dan wel om iets belangrijks of op z'n minst mildly intersting over te brengen, geen dingen die ik zelf ook wel zie of kan bedenken of die echt totaal niets toevoegen aan de wereld.

Trouwens, schiet me te binnen, hoe goed zijn jullie in het herkennen van mensen en in het zien van 'veranderingen' aan mensen, zoals een nieuw kapsel of zo? Ik herken mensen nog niet met een naamkaartje op en als hun haar anders zit, zie ik dat niet of pas weken tot maanden later. "Zie je niks aan me?" vind ik echt zo'n rotvraag. Een collega vroeg me "vind je me niet kort". Daarmee doelde hij op z'n haar, maar ik had nog niet zo veel bijzonders gezien, dus ik heb er maar een grap van gemaakt door naar z'n benen te kijken en zeggen dat die inderdaad veel korter waren dan de dag ervoor.
  zaterdag 2 augustus 2008 @ 03:05:35 #173
65330 Ruzbeh
pi_60504016
Ik zie vrij snel als mensen iets veranderd hebben aan hun uiterlijk. Ook merk ik snel veranderingen in gedrag enzo.
  zaterdag 2 augustus 2008 @ 13:40:38 #174
188877 Stupendous76
pi_60508064
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2008 02:43 schreef Maeghan het volgende:
Oud en nieuw op zich vind ik wel leuk, maar dat aftellen naar het nieuwe jaar vind ik ook een anticlimax. Iedere keer dat gevoel van "nu komt het" en dan gebeurt er niks. Wel fijn om weer 'opnieuw' te kunnen beginnen, zeker als je een vervelend jaar achter de rug hebt, dan is het prettig om dat af te kunnen sluiten vind ik.

Ik houd het qua begroetingen altijd maar gewoon op 'hoi' of 'hallo', tenzij ik echt beleefd moet zijn. Verder vind ik gelul in de ruimte vaak irritant, het praten om het praten. Ik heb niets tegen communicatie, maar dan wel om iets belangrijks of op z'n minst mildly intersting over te brengen, geen dingen die ik zelf ook wel zie of kan bedenken of die echt totaal niets toevoegen aan de wereld.

Trouwens, schiet me te binnen, hoe goed zijn jullie in het herkennen van mensen en in het zien van 'veranderingen' aan mensen, zoals een nieuw kapsel of zo? Ik herken mensen nog niet met een naamkaartje op en als hun haar anders zit, zie ik dat niet of pas weken tot maanden later. "Zie je niks aan me?" vind ik echt zo'n rotvraag. Een collega vroeg me "vind je me niet kort". Daarmee doelde hij op z'n haar, maar ik had nog niet zo veel bijzonders gezien, dus ik heb er maar een grap van gemaakt door naar z'n benen te kijken en zeggen dat die inderdaad veel korter waren dan de dag ervoor.
Ik zie het vaak wel, maar ik vergeet het op te merken. Om vervolgens de vraag te horen: zie je niets? En vervolgens moet ik dan weer iets bedenken als antwoord -> gegarandeerde blunder van mij
Repent, Pray, Forgive
pi_60513013
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2008 02:43 schreef Maeghan het volgende:
"Zie je niks aan me?" vind ik echt zo'n rotvraag.
Als het een vrouw is kun je zeggen "eeehm, ben je zwanger?" Vinden ze wel leuk denk ik..
  zaterdag 2 augustus 2008 @ 18:52:44 #176
65330 Ruzbeh
pi_60513250
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2008 18:40 schreef sander-3 het volgende:

[..]

Als het een vrouw is kun je zeggen "eeehm, ben je zwanger?" Vinden ze wel leuk denk ik..
pi_60518001
Haha, daar tuin ik niet in, zo dom ben ik nog net niet =P
pi_60519025
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2008 13:40 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Ik zie het vaak wel, maar ik vergeet het op te merken. Om vervolgens de vraag te horen: zie je niets? En vervolgens moet ik dan weer iets bedenken als antwoord -> gegarandeerde blunder van mij
Dat dus
Soms reageer ik vanuit mijn autisme en zeg dan doodleuk wat ik er van vind zonder dus rekening te houden met de sociale regels (wat zijn dat ) en dan krijg ik b.v. als antwoord "en bedankt, iets vriendelijker had ook wel gekund lompe boer"
  zondag 3 augustus 2008 @ 17:54:08 #179
65330 Ruzbeh
pi_60530690
Nu lees ik veel reacties over de sociale dingen en waar we allemaal wel niet over heen struikelen... maar hoe zit dat nou bij jullie met dingen die jullie doen m.b.t. vrijetijdsbesteding. Hebben jullie ook een obsessie? Bij mij valt het gelukkig mee, alhoewel ik toch wel een soort van obsessie heb met videogames... dit betekent (gelukkig) niet dat ik constant aan het spelen ben.
  zondag 3 augustus 2008 @ 21:13:01 #180
188877 Stupendous76
pi_60534773
quote:
Op zondag 3 augustus 2008 17:54 schreef Ruzbeh het volgende:
Nu lees ik veel reacties over de sociale dingen en waar we allemaal wel niet over heen struikelen... maar hoe zit dat nou bij jullie met dingen die jullie doen m.b.t. vrijetijdsbesteding. Hebben jullie ook een obsessie? Bij mij valt het gelukkig mee, alhoewel ik toch wel een soort van obsessie heb met videogames... dit betekent (gelukkig) niet dat ik constant aan het spelen ben.
Ja, voornamelijk veel met de computer, al is dat al een tijdje redelijk omlaag gegaan. Daar heb ik wel moeite voor moeten doen trouwens; het neemt nog steeds (te) veel tijd in beslag.
Andere zaken zijn lezen, films kijken, sport.
En alles alleen...
Repent, Pray, Forgive
  dinsdag 5 augustus 2008 @ 04:40:59 #181
142182 Tobz
Gewoon terugbijten!
pi_60567659
Van een eerdere post van mezelf:
quote:
Bij mij zijn het echter de obsessies die aan de ene kant een spoor van vernieling in m'n leven achterlaten. En aan de andere kant die nodig zijn om nog enigzins te kunnen functioneren en ernstige depressiviteit op afstand te houden. Ik kan dingen niet met 'mate' doen, niet m'n aandacht over meerdere dingen tegelijk verdelen. Ik kan me alleen voor dingen motiveren die me interesseren en als ik eenmaal iets 'doorheb' of 'kan' interesseert het me vaak niet meer.

Kan de rest hier juist weer beter mee omgaan dan mij dat lukt of vinden ze hun sociale problemen gewoon vervelender?
De grote obsessies zijn bijna altijd bij mij sporten geweest (stuntskaten en vechtsport). De gaten die dan overblijven worden vaak gevuld met of lezen van boeken, surfen op internet, kijken van flims/tvseries, of computerspelletjes (al raak ik snel verveeld na 1-2 dagen van de meeste spelletjes maar MMOs zijn echt bloedlink).

Eigenlijk is het wel raar, als ik het zo teruglees schreeuwt het gewoon 'nerd' (afgezien het sporten dan), maar als ik dan probeer te bedenken wat de meeste mensen dan wel doen kom ik alleen maar op stappen en shoppen. Niet echt twee bezigheden die ik zelf echt mis.
Cogitans sollicitus est
  dinsdag 5 augustus 2008 @ 10:08:13 #182
188877 Stupendous76
pi_60569538
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2008 04:40 schreef Tobz het volgende:
Van een eerdere post van mezelf:
[..]

De grote obsessies zijn bijna altijd bij mij sporten geweest (stuntskaten en vechtsport). De gaten die dan overblijven worden vaak gevuld met of lezen van boeken, surfen op internet, kijken van flims/tvseries, of computerspelletjes (al raak ik snel verveeld na 1-2 dagen van de meeste spelletjes maar MMOs zijn echt bloedlink).

Eigenlijk is het wel raar, als ik het zo teruglees schreeuwt het gewoon 'nerd' (afgezien het sporten dan), maar als ik dan probeer te bedenken wat de meeste mensen dan wel doen kom ik alleen maar op stappen en shoppen. Niet echt twee bezigheden die ik zelf echt mis.
-edit-
Van enkelen krijg ik die sticker ook wel eens opgeplakt. Op de vraag wat zij dan 'normaal' vinden hebben ze dan weer geen antwoord...

[ Bericht 8% gewijzigd door Stupendous76 op 06-08-2008 01:20:41 ]
Repent, Pray, Forgive
  woensdag 6 augustus 2008 @ 20:35:15 #183
188877 Stupendous76
pi_60608632
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2008 10:08 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

-edit-
Van enkelen krijg ik die sticker ook wel eens opgeplakt. Op de vraag wat zij dan 'normaal' vinden hebben ze dan weer geen antwoord...

Nou, het loopt weer storm
Repent, Pray, Forgive
pi_60619797
quote:
Op zaterdag 26 juli 2008 23:50 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Zacht praten, zijn er hier mee die dat doen?
Ik in ieder geval wel, waar het precies aan ligt weet ik nog niet (ik vermoed voor een deel omdat ik geluid meestal heel goed hoor, i.t.t. spraak/gesprekken, wat echt een ramp is als er meer dan 2 gesprekspartners zijn)

-edit- typo
Nu je het zegt, verstaan veel mensen me in eerste instantie niet. Al ben ik er altijd van uit gegaan dat de mensen om me heen gewoon niet goed luisteren en zelf veel te hard praten.

[ Bericht 3% gewijzigd door Innocence op 07-08-2008 19:16:09 ]
Sweet and innocent...
pi_60634642
Vakantie is trouwens top gegaan. Natuurlijk vooral genoten, maar ook de tiijd genomen om te praten en elkaar dingen uit te leggen.
Heb het onderwerp autisme nog helemaal niet ter sprake gebracht, omdat dat er verder niet zo toe doet in het verhaal. Wel een beetje gepraat over het door laten verwijzen naar een psycholoog, om wat meer rust in m'n hoofd te krijgen. Waarop hij opeens begon over de mogelijkheid dat ik hoogbegaafd zou kunnen zijn en misschien daarom zoveel en 'anders' denk. Ik denk zelf dat dat niet zo is, maar hij begrijpt me toch beter als ik soms weet
Sweet and innocent...
pi_60640492
Goedenavond,

Ik ben een 15 jarige jongen. Ik ben ongeveer twee jaar geleden gediagnosteerd met NLD (non-verbal Learning disabilities). Ik heb onlangs deze draad gevonden en ik vind het heel intressant. Ik ben (nog) niet officieel bestempeld met autisme, voordat ik dit topic had gevonden had ik erge twijfels over of ik dat dan wel echt was. NLD staat niet in het rijtje: autisme, asperger en pdd-nos en ik zal ook zeker niks meer posten als iemand zegt dat ik hier niet welkom bent. NLD en asperger hebben grote overeenkomsten volgens deskundigen en daarom heb ik toch maar het risico genomen . Het probleem bij NLD is het verschil tussen je perfomale en je verbale iq, onder het verbale iq verstaat men bijvoorbeeld hoe ik praat, welk woordgebruik enzovoort. Het performaal iq is meer beta, wiskunde, het plannen van dingen, routes onthouden (ik weet niet zeker of het laatste zo is, mijn psycholoog was hier niet duidelijk over). NLD heb je wanneer de kloof tussen die twee meer is dan 15 punten, bij mij is mijn verbale iq 144 en mijn performale iq 97. Ik kom heel gek over op mensen schijnt het, ik brabbel altijd maar een beetje over dingen die ik intressant vind, de weinige keren dat ik eindelijk een 'gesprek' met iemand hebt. Zijn er toevallig meer mensen die dit hebben of tips voor mij hebben? Ik herken overigens bijna alles wat hier geschreven wordt door autisten. Ik zou het ook gewoon op prijs stellen om te praten.

Moribus
[i]definitely a issue[/i]
pi_60645163
Hmm, kan iemand dan eigenlijk vertellen wat dan eigenlijk de effecten zijn, als je zón hoog verschil hebt tussen het verb en perf IQ?
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 10:29:06 #188
224071 Moribus
jtewettomgt
pi_60647845
- Je motoriek is vooral aan je linkerkant ongelooflijk slecht. Ik zit vaak achter de computer en ik denk dat het daardoor enigzins verbeterd is.

- Problemen met alles wat nieuw is, vooral in een vreemde omgeving.

- Brabbelen

- Ik schijn geen sarcasme te herkennen.

- Ik word heel erg bang als er bijvoorbeeld een combinatie van dat soort dingen is en dan krijg ik heel veel stress en dan word ik nog banger,
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 11:21:38 #189
188877 Stupendous76
pi_60649087
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 10:29 schreef Moribus het volgende:
- Je motoriek is vooral aan je linkerkant ongelooflijk slecht. Ik zit vaak achter de computer en ik denk dat het daardoor enigzins verbeterd is.

- Problemen met alles wat nieuw is, vooral in een vreemde omgeving.

- Brabbelen

- Ik schijn geen sarcasme te herkennen.

- Ik word heel erg bang als er bijvoorbeeld een combinatie van dat soort dingen is en dan krijg ik heel veel stress en dan word ik nog banger,
Meestal is dit verschil bij autisten duidelijk aanwezig, maar wat is duidelijk? Is er een gemiddeld maximaal verschil tussen verbaal en performaal IQ?

-edit-
Net even gezocht:
- via deze site waar een korte uitleg staat
- naar deze site die het verschil aangeeft

Dat verschil gaat blijkbaar pas echt tellen als het groter is dan 12 punten. Punten waaraan je dit verschil tussen performaal en verbaal kan herkennen zijn:
  • moeite met routine, alles steeds elke dag opnieuw vertellen (wassen, aankleden, bed opmaken etc)
  • chaos in kast, kamer, is zelf niet in staat het op te ruimen
  • vergeetachtig, verstrooid (haal je jas van je kamer, kind gaat naar boven en komt nooit meer terug, zit strip te lezen)
  • vaak boos of verdrietig (hij kan alles goed begrijpen maar zijn handelen leidt tot een slecht produkt, kind valt zichzelf dus steeds tegen)
  • langzaam met rekenen
  • problemen met de groep
  • drempelvrees, alles wat nieuw is zorgt voor problemen, nieuw = bedreigend
  • blokkade; er ontstaat een situatie, kind kan er niet mee omgaan, blokkeert en gaat bv op toilet zitten; apathisch
  • omgooien bekers
  • tics
  • de aanzet in een schrift is halverwege de regel of bladzijde
  • laag zelfbeeld
  • vaak angstig: nachtmerries, tics
  • extreem visueel
  • Het gedrag van een dergelijk kind kan leiden tot de diagnose ADHD, Asperger, dyslexie, terwijl er 'alleen maar' sprake is van een V-p kloof

[ Bericht 24% gewijzigd door Stupendous76 op 08-08-2008 11:47:19 ]
  • Repent, Pray, Forgive
    pi_60649383
    Bijna alles uit dat lijstje heb ik wel eigenlijk behalve laag zelfbeeld en omgooien bekers.. alhoewel dat ook nog wel eens gebeurd.. maar niet dagelijks ofzo

Edit: hmm, sommige dingen ook niet dus, zoals routine.. enz..
      vrijdag 8 augustus 2008 @ 11:48:37 #191
    188877 Stupendous76
    pi_60649871
    quote:
    Op vrijdag 8 augustus 2008 11:33 schreef sander-3 het volgende:
    Bijna alles uit dat lijstje heb ik wel eigenlijk behalve laag zelfbeeld en omgooien bekers.. alhoewel dat ook nog wel eens gebeurd.. maar niet dagelijks ofzo

Edit: hmm, sommige dingen ook niet dus, zoals routine.. enz..
    Het gaat ook meer om een beeld dat past bij het rijtje, dan dat iemand er exact aan moet voldoen. Het is wel heel interessante materie waar ik mij eens goed in ga verdiepen.
    Repent, Pray, Forgive
      vrijdag 8 augustus 2008 @ 12:05:32 #192
    224071 Moribus
    jtewettomgt
    pi_60650373
    Ik zou wel mee willen werken met je onderzoek mocht je dat ooit nodig hebben.
      vrijdag 8 augustus 2008 @ 14:50:11 #193
    188877 Stupendous76
    pi_60655402
    quote:
    Op vrijdag 8 augustus 2008 12:05 schreef Moribus het volgende:
    Ik zou wel mee willen werken met je onderzoek mocht je dat ooit nodig hebben.
    Ik wil je een PM sturen maar dat kan niet?
    Repent, Pray, Forgive
      vrijdag 8 augustus 2008 @ 16:43:55 #194
    73004 Oxymoron
    zoekt rust en ruimte
    pi_60660277
    Ik heb een, zeer grote Verbaal-performaal kloof. Mijn psychiater noemt het, een NLD-profiel, maar vindt het nu, niet nodig om NLD als extra diagnose te stellen.
    Als kind, was ik, hyperlectisch. Bij mijn laatste test kwam er uit:
    verbaal 138-140
    performaal 79-82

Daar moet ik dus elke dag, mee leven. Een hoofd dat wil, maar een lijf dat tegenwerkt.
    pi_60660841
    quote:
    Op vrijdag 8 augustus 2008 16:43 schreef Oxymoron het volgende:
    Ik heb een, zeer grote Verbaal-performaal kloof. Mijn psychiater noemt het, een NLD-profiel, maar vindt het nu, niet nodig om NLD als extra diagnose te stellen.
    Als kind, was ik, hyperlectisch. Bij mijn laatste test kwam er uit:
    verbaal 138-140
    performaal 79-82

Daar moet ik dus elke dag, mee leven. Een hoofd dat wil, maar een lijf dat tegenwerkt.
    Bij mij is het verbaal 112, performaal 104, maar toch heb ik enorm vaak het gevoel dat mijn spraak achterloopt t.o.v. mijn gedachten.
    pi_60661009
    Geen idee wat mijn IQ is. Maar ik heb wel het gevoel dat mijn gedachten en spraak niet synchroom lopen. Het is bijna alsof er een interface probleem tussen mijn hersens en mijn mond zit.
    14 SHADES OF GREY
    Nothing is black or white. Nothing is wrong or right. But everything is 14 shades of grey.
    pi_60662013
    Ik heb wel vaak dat ik iets wil zeggen.. maar dat het dan niet echt lukt.. als er bijvoorbeeld iemand een tas kwijt is, dan zie ik waar die tas staat, en dan denk ik van 'daar staat dat ding toch'.. maar dan krijg ik het er niet echt uit om het te zeggen op de één of andere manier.. echt vaag Herkent iemand dat?
    pi_60664009
    Mijn verbale IQ is 7 hoger dan mijn perf, maar daarbij heb ik ook een disharmonisch profiel.
      vrijdag 8 augustus 2008 @ 19:15:49 #199
    65330 Ruzbeh
    pi_60664225
    quote:
    Op vrijdag 8 augustus 2008 17:41 schreef sander-3 het volgende:
    Ik heb wel vaak dat ik iets wil zeggen.. maar dat het dan niet echt lukt.. als er bijvoorbeeld iemand een tas kwijt is, dan zie ik waar die tas staat, en dan denk ik van 'daar staat dat ding toch'.. maar dan krijg ik het er niet echt uit om het te zeggen op de één of andere manier.. echt vaag Herkent iemand dat?
    Hmmm ik denk dat ik het herken.

Als ik met iemand aan het praten ben en als ik dan op een gegeven moment niet versta wat die persoon zegt denk ik niet bij mezelf om te vragen of die het kan herhalen... Of is dat niet hetzelfde?
      vrijdag 8 augustus 2008 @ 20:41:45 #200
    188877 Stupendous76
    pi_60666567
    quote:
    Op vrijdag 8 augustus 2008 17:41 schreef sander-3 het volgende:
    Volgens mijn IQ-test is er slechts sprake van een klein verschil (3 punten), toch ervaar ik wel problemen. Het voorbeeld van de tas is voor mij eigenlijk dagelijkse kost.
    quote:
    Op vrijdag 8 augustus 2008 19:15 schreef Ruzbeh het volgende:

[..]

Hmmm ik denk dat ik het herken.

Als ik met iemand aan het praten ben en als ik dan op een gegeven moment niet versta wat die persoon zegt denk ik niet bij mezelf om te vragen of die het kan herhalen... Of is dat niet hetzelfde?
    Zoiets wel ja, als ik het niet versta of hoor, maak ik voor mijzelf de zin af. Levert best wel eens rare gezichten op
    Repent, Pray, Forgive
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')