En er staat opeens moderator, maar dat zal dan ook wel niets zeggen...quote:
Wat moet ik mij daar bij voorstellen? Echt een groep autisten die onder begeleiding (van wie?) ergens een week naar toe gaan?quote:Op donderdag 24 juli 2008 16:39 schreef Oxymoron het volgende:
Gaan jullie (ook) naar een georganiseerde autisme-vakantie?![]()
Ik wel.Heb nu, de papieren gekregen waar de lijst op staat wat je, mee moet nemen. En dat is heel wat!
Gelukkig brengen mijn ouders me, met de auto zodat ik zelfs mijn mooie, nieuwe boek mee kan nemen (Grote Bosatlas, wilde ik graag kopen en vandaag gedaan!).
![]()
Heb je hem zelf gekocht Oxy? Hoe ging dat? Of waren er niet veel mensen in de boekwinkel?quote:Op donderdag 24 juli 2008 16:39 schreef Oxymoron het volgende:
Gaan jullie (ook) naar een georganiseerde autisme-vakantie?![]()
Ik wel.Heb nu, de papieren gekregen waar de lijst op staat wat je, mee moet nemen. En dat is heel wat!
Gelukkig brengen mijn ouders me, met de auto zodat ik zelfs mijn mooie, nieuwe boek mee kan nemen (Grote Bosatlas, wilde ik graag kopen en vandaag gedaan!).
![]()
Jij snapt hetquote:Op donderdag 24 juli 2008 17:45 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
En er staat opeens moderator, maar dat zal dan ook wel niets zeggen...
Ja, zelf gekocht, terwijl er iemand buiten, voor de zekerheid stond.quote:Op donderdag 24 juli 2008 17:50 schreef Troel het volgende:
Heb je hem zelf gekocht Oxy? Hoe ging dat? Of waren er niet veel mensen in de boekwinkel?
Waaruit bestaat die 1 op 1 begeleiding?quote:Op donderdag 24 juli 2008 18:18 schreef Oxymoron het volgende:
[..]
Ja, zelf gekocht, terwijl er iemand buiten, voor de zekerheid stond.
Ik wist dat ze, 'm hadden (zelf meer dan 1) en toen ben ik dus naar de winkel gegaan, en heb het boek gepakt, zelf afgerekend, er was nog iemand voor me, maar die betaalde snel , eigenlijk praktisch geen wachtrij.
Dus de mensentraining, werkt goed!![]()
![]()
Wat ik nog wel, heel moeilijk vind is dat verkopers soms, vragen stellen zoals: lekker weer hè? of moeilijkere vragen zoals: waarom ben je een tijdje niet geweest, ik heb je gemist? (ik maak elke week een vast rondje langs een paar winkels)
Over, de vakantie: ja dat is een groep autisten, die met 1 op1 begeleiding, op vakantie gaan. Ik ga kamperen .
Hartstikke goed!!! Het werkt dus echtquote:Op donderdag 24 juli 2008 18:18 schreef Oxymoron het volgende:
[..]
Ja, zelf gekocht, terwijl er iemand buiten, voor de zekerheid stond.
Ik wist dat ze, 'm hadden (zelf meer dan 1) en toen ben ik dus naar de winkel gegaan, en heb het boek gepakt, zelf afgerekend, er was nog iemand voor me, maar die betaalde snel , eigenlijk praktisch geen wachtrij.
Dus de mensentraining, werkt goed!![]()
![]()
Wat ik nog wel, heel moeilijk vind is dat verkopers soms, vragen stellen zoals: lekker weer hè? of moeilijkere vragen zoals: waarom ben je een tijdje niet geweest, ik heb je gemist? (ik maak elke week een vast rondje langs een paar winkels)
Over, de vakantie: ja dat is een groep autisten, die met 1 op1 begeleiding, op vakantie gaan. Ik ga kamperen .
Dit herken ik en dit is volgens mij ook typisch autisme... dat je dingen letterlijk neemt. Iemand zegt iets en je denkt zo van... dat klopt helemaal niet. Ik weet vrijwel zeker dat iemand dat zo tegen jou zei omdat ze gewoon een praatje met je wilde maken. Zo van... waarom ben je een tijdje niet geweest, ook al klopt dat helemaal niet, dan wilt die persoon blijkbaar gewoon een praatje maken. Dan kan je daarop ingaan.quote:Op donderdag 24 juli 2008 18:18 schreef Oxymoron het volgende:
Precies dat.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 11:35 schreef Tobz het volgende:
Ik herken het tot op zekere hoogte.
Ik kan wel met dat soort vragen omgaan, maar zeker van vreemden voel ik me er snel ongemakkelijk bij. Het komt vaak dan ook niet verder dan slechts een direct antwoord zonder wedervraag om het gesprek gaande te houden of een zwijgend schouderophalen.
Ik ben er nog niet uit of het 'niet-kunnen' is of 'niet-willen'. Vaak heb ik inderdaad geen zin, maar minstens net zo vaak wel en toch lukt het niet.quote:Het is niet zozeer dat ik het niet kan, maar meer dat er altijd een deel van mezelf gewoon niet wil en het is moeilijk om dat altijd te onderdrukken ten gunste van het deel dat juist wel sociale interactie zoekt.
quote:Op vrijdag 25 juli 2008 11:35 schreef Tobz het volgende:
Ik herken het tot op zekere hoogte.
Ik kan wel met dat soort vragen omgaan, maar zeker van vreemden voel ik me er snel ongemakkelijk bij. Het komt vaak dan ook niet verder dan slechts een direct antwoord zonder wedervraag om het gesprek gaande te houden of een zwijgend schouderophalen.
Het is niet zozeer dat ik het niet kan, maar meer dat er altijd een deel van mezelf gewoon niet wil en het is moeilijk om dat altijd te onderdrukken ten gunste van het deel dat juist wel sociale interactie zoekt.
Dat zou mijn verhaal kunnen zijn... enig verschil is dat ik op m'n 23e eindelijk een diagnose kreeg.quote:Op donderdag 24 juli 2008 18:06 schreef Metalfrost het volgende:
Ik heb morgen een afspraak bij een psycholoog waar ik getest word op Asperger. Ik ben nu 22, kom uit een symbiotisch gezin en heb al een hele waslijst achter de rug (negatieve dingen in het leven, zoals pesten, klieren, genegeerd worden, onrecht, etc)
Ik kan me nagenoeg erg goed (naar mate dat goed is) vinden in deze lijst http://www.autsider.net/spectrum/dsmiv.htm . Ik hoop na jaren van onzekerheid er nu eindelijk eens een diagnose komt van wat ik nu heb. Heb altijd al gedacht dat ik enigszins 'anders' zou zijn dan andere mensen. Helaas is dit eind 2005 pas werkelijk uit de doeken gedaan.
Geweldig,quote:Op vrijdag 25 juli 2008 15:28 schreef Maeghan het volgende:
[..]
![]()
Vind ik ook altijd irritant, meestal zeg ik niet veel meer dan "oh" of "nou he?" (mensen gelijk geven werkt nog het best, is mijn ervaring). Opmerkingen over het weer vind ik al helemaal verschrikkelijk, omdat ik dan meestal denk "ik zie ook wel dat het regent!" of zo. En ik erger me als mensen zeggen "wat een vies weer" terwijl ze bedoelen dat het regent. Ten eerste het idee van 'zeg wat je bedoelt' en ik begrijp ook niet goed wat er vies aan is. Ik voel me viezer als het dertig graden en windstil is, dan wanneer het regent. Ik associeer regen ook eerder met schoon dan met vies, omdat het vuil wegspoelt. Ik begrijp wel dat "vies" en "regen" allebei als negatief ervaren worden, maar dan nog. Er zijn wel meer dingen die we als negatief zien en die gebruiken we ook niet om regen mee aan te duiden.
Ik vind het juist vervelender als mensen casual een vraag stellen om maar beleefd te zijn en dat dan blijkt dat mijn uitvoerige antwoord hen eigenlijk niet interesseert.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 18:58 schreef Stupendous76 het volgende:
Maar bij dit soort vragen heb ik vaak het volgende probleem: men stelt voor zover ik kan inschatten een vraag uit beleefdheid waar ik dan even snel een antwoord op bedenk. En vervolgens interesseert het antwoord hen en willen ze een gesprek aangaan
Ja dat klopt maar als iemand je vraagt hoe het gaat dan zeg je toch automatisch dat het goed terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn. Want de meeste mensen interesseert het toch niet hoe jij je voelt.quote:Op zaterdag 26 juli 2008 16:38 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Ik vind het juist vervelender als mensen casual een vraag stellen om maar beleefd te zijn en dat dan blijkt dat mijn uitvoerige antwoord hen eigenlijk niet interesseert.
True. Ik moet mij post eigenlijk ook iets aanpassen nu ik jouw reactie lees:quote:Op zaterdag 26 juli 2008 16:38 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Ik vind het juist vervelender als mensen casual een vraag stellen om maar beleefd te zijn en dat dan blijkt dat mijn uitvoerige antwoord hen eigenlijk niet interesseert.
Zacht praten, zijn er hier mee die dat doen?quote:Op zaterdag 26 juli 2008 20:03 schreef sander-3 het volgende:
Ik heb altijd dat als iemand iets verteld, dan zeg ik meestal iets van "oh", of "oh ja?" of "ja?". Maar omdat ik vaak zo zacht en/of onduidelijk praat denken ze dan dat ik "he?" zeg en dan herhalen ze datgene wat ze aan het vertellen waren. Ook best wel irritant.
Ik zeg ook heel vaak 'goed hoor' en dan 'en met jou?'. Je weet pas dat je dit echt goed beheerst als je uit automatisme 'goed hoor' zegt en drie tellen later beseft dat het eigenlijk helemaal niet zo goed gaatquote:Op zaterdag 26 juli 2008 17:36 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Ja dat klopt maar als iemand je vraagt hoe het gaat dan zeg je toch automatisch dat het goed terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn. Want de meeste mensen interesseert het toch niet hoe jij je voelt.
He, die ga ik ook eens proberen. Gek eigenlijk dat ik daar nooit aan gedacht hebquote:Op zondag 27 juli 2008 10:08 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Ik zeg ook heel vaak 'goed hoor' en dan 'en met jou?'. Je weet pas dat je dit echt goed beheerst als je uit automatisme 'goed hoor' zegt en drie tellen later beseft dat het eigenlijk helemaal niet zo goed gaatMaar of je dat kwijt wil, ligt aan je gesprekspartner natuurlijk.
Ja, dat kan natuurlijk ookquote:
Nou, de slowchat is er wel uit zo te zien, vakantietijd denk ik.quote:Op zondag 27 juli 2008 13:43 schreef Ruzbeh het volgende:
Is dit trouwens ook een soort van slowchat.
De echte R&P slowchat gaat echt veels te snel.![]()
Ik ben ooit door een modje op de R&P slowchat gewezen en of het daar verder kon. Dat kan natuurlijk wel maar dan kom ik met hetgeen jij net aangeeft "het gaat te snel daar".quote:Op zondag 27 juli 2008 13:43 schreef Ruzbeh het volgende:
Dit is een van de topics waar ik best trots op ben omdat er erg veel praktische ontopic ervaringen worden gedeeld en ja elke reeks kent wel een bepaalde slowchat soms, maar dat valt bij deze reeks ontzettend meequote:Op zondag 27 juli 2008 13:43 schreef Ruzbeh het volgende:
Ik ben ook trots op dit topic. En stiekem een beetje trots op Fok! dat het eindelijk WEL mogelijk is om hier over dit soort dingen te praten zonder elke keer weer puberale reacties van kleuters in een topic te krijgenquote:Op maandag 28 juli 2008 11:00 schreef Re het volgende:
[..]
Dit is een van de topics waar ik best trots op ben omdat er erg veel praktische ontopic ervaringen worden gedeeld en ja elke reeks kent wel een bepaalde slowchat soms, maar dat valt bij deze reeks ontzettend mee
Bij dat soort vragen vraag ik me altijd af of ze zelf iets willen vertellen. Of er een dergelijke tegenvraag verwacht wordt.quote:Op zaterdag 26 juli 2008 17:36 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Ja dat klopt maar als iemand je vraagt hoe het gaat dan zeg je toch automatisch dat het goed terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn. Want de meeste mensen interesseert het toch niet hoe jij je voelt.
Hang er van af denk ik. Soms wel, soms niet. Stel je voor dat iemand je vraagt hoe gaat het en dat je dan een conversatie begint. Als het conversatie eind en het is nog niet voorbij gekomen kan je vragen hoe het met die persoon gaat.quote:Op maandag 28 juli 2008 22:13 schreef Deliah het volgende:
Is het zo dat mensen verwachten dat je vervolgens ook vraagt hoe het met hen gaat?
quote:Op zaterdag 26 juli 2008 20:03 schreef sander-3 het volgende:
Ik heb altijd dat als iemand iets verteld, dan zeg ik meestal iets van "oh", of "oh ja?" of "ja?". Maar omdat ik vaak zo zacht en/of onduidelijk praat denken ze dan dat ik "he?" zeg en dan herhalen ze datgene wat ze aan het vertellen waren. Ook best wel irritant.
Dat is een goede opmerking.quote:Op maandag 28 juli 2008 23:09 schreef Ruzbeh het volgende:
[..]
Hang er van af denk ik. Soms wel, soms niet. Stel je voor dat iemand je vraagt hoe gaat het en dat je dan een conversatie begint. Als het conversatie eind en het is nog niet voorbij gekomen kan je vragen hoe het met die persoon gaat.
Idd, het eerste wat ik leerde van de orthopedagoog wbt sova was dat "hallo, hoe gaat het?" (behalve bij goede vrienden) altijd met goed beantwoord acht te wordenquote:Op zaterdag 26 juli 2008 16:38 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Ik snap je punt.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 09:27 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Dat is een goede opmerking.
Helaas is dat dus wel een probleem, je merkt snel genoeg dat de ander een conversatie wil aangaan, maar het probleem ligt aan mijn kant: hoe? Simpel antwoorden is niet zo moeilijk, maar daarmee stopt een conversatie binnen no-time.
Wat je zegt bij zo'n vraag verschilt per persoon die het je vraagt. Mensen die dicht bij je staan zoals hele goede vrienden kan je een uitvoerig antwoord geven en ook vertellen hoe het écht met je gaat (althans, als jij dat wilt), maar als iemand die je niet goed kent vraagt hoe het met je is kan je beter een kort antwoord geven. Dat kan je het beste zelf inschatten per situatie. Hoe gaat het. Dan kan je zeggen "Ja goed hoor, ik heb het alleen wel te warm vandaag". Blijkt dat de persoon die dat vroeg meer interesse heeft, kan je daar wat meer over vertellen ofzo. Denk ik. Dus als die persoon nieuwsgierig reageerd op jouw antwoord kan je wat meer vertellen. Hangt ook allemaal af per situatie en dat moet je zelf inschatten.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 09:29 schreef Logician het volgende:
[..]
Idd, het eerste wat ik leerde van de orthopedagoog wbt sova was dat "hallo, hoe gaat het?" (behalve bij goede vrienden) altijd met goed beantwoord acht te wordenWaarom vragen mensen het, als ze het antwoord niet willen horen?!
quote:Dat kan je het beste zelf inschatten per situatie. Hoe gaat het. Dan kan je zeggen "Ja goed hoor, ik heb het alleen wel te warm vandaag". Blijkt dat de persoon die dat vroeg meer interesse heeft, kan je daar wat meer over vertellen ofzo. Denk ik. Dus als die persoon nieuwsgierig reageerd op jouw antwoord kan je wat meer vertellen. Hangt ook allemaal af per situatie en dat moet je zelf inschatten.
Je legt het goed uit en op deze manier kan het ook lukken.quote:
Je moet veel oefenen... ik ben er zelf absoluut geen expert op. Maar als je meer ervaring hebt gaat het steeds beter en beter, dus geef het veel tijd.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 14:38 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Je legt het goed uit en op deze manier kan het ook lukken.
Maarrrrrrrrr, het lukt veel autisten niet. Als ik mijzelf als voorbeeld neem: als iemand een conversatie wil aangaan, dan valt het stil, omdat ik wacht totdat die persoon ook wat gaat zeggen. Zelf het initiatief nemen kan ik wel, maar de ervaring is dat ik dan altijd het verkeerde zeg en er helemaal geen conversatie meer volgt. Of dat ik alleen maar dénk dat er een conversatie wordt verwacht, en dus wat zeg en de ander min of meer door mij in een conversatie wordt gedwongen (wat an sich wel grappig om te zien, omdat blijkt dat zij zich dan ook geen raad weten)
Het zit 'em niet zozeer in aanvoelen of er een conversatie moet komen, maar wat je moet zeggen om die conversatie gaande te houden. Het is bij mij vaak een ja/nee-gebeuren. Je tips om meer open vragen te stellen kende ik al, ik ga proberen ze meer toe te passen
quote:Op dinsdag 29 juli 2008 15:06 schreef BabblingBrook het volgende:
Een vriend van mij heeft PDD-NOS. Ik moet altijd zo lachen om hemHij zat me pas te vertellen dat hij een meisje op msn had en dat meisje ging met een goede vriend film kijken op haar kamer en in zijn hoofd ging hij haar hele avond al uitstippelen en dat het waarschijnlijk zou uitdraaien op seks tussen haar en die vriend.
Dus na haar antwoord: "Ik ga vanavond een film kijken met een vriend van me", zei hij: "maar ik vind je geen slet hoor".
Heb je nu sova? En wat leer je in je therapie?quote:Op dinsdag 29 juli 2008 09:29 schreef Logician het volgende:
[..]
Idd, het eerste wat ik leerde van de orthopedagoog wbt sova was dat "hallo, hoe gaat het?" (behalve bij goede vrienden) altijd met goed beantwoord acht te wordenWaarom vragen mensen het, als ze het antwoord niet willen horen?!
''Zijn gangetje'' is inderdaad ook zo'n beleefdheids-antwoord dat gelijk geaccepteerd wordt. ''Drukdruk'' mag ookquote:Op dinsdag 29 juli 2008 16:08 schreef Troel het volgende:
Ik zit na te denken over dat "Hoe gaat het?" en bedenk dat ik zelf meestal zeg "zijn gangetje". De mensen die het vragen vanwege de etiquette nemen daar genoegen mee, de mensen die het vroegen omdat ze het willen weten, vragen dan door.
SOciale VAardigheidstrainingquote:Op dinsdag 29 juli 2008 16:20 schreef Aoristus het volgende:
wat is sova?
Waarom en waar de communicatie bij mij misloopt en hoe mensen bepaalde dingen bedoelen.. ik kom er eigenlijk vooral achter dat ik dingen vaak te letterlijk neem, verder is mijn orthopedagoog net terug van vakantie morgen weer een afspraak om even bij te kletsen.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 15:48 schreef Xennia het volgende:
[..]
Heb je nu sova? En wat leer je in je therapie?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |