abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 15 juli 2008 @ 15:00:18 #101
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_60121556
quote:
Conservatieven vergeten nog wel eens dat dit niet alleen maar betrekking heeft op mensen maar dat dit ook zeker opgaat voor bedrijven.
Die vergeten dat niet, die willen een kongsi. Zoek bijv. maar naar de ijzer-graan coalitie in Duitsland ten tijde van Bismarck.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_60121757
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 14:57 schreef Colnago het volgende:

Ooit is er een publieke sector ontstaan in Nederland met een goed OV,
Je bedoelt te zeggen ooit heeft de overheid goed lopende private OV bedrijven genationaliseerd en de dienstverlening uitgehold?
quote:
een goed onderwijs
Gezien de vele hervormingen in het onderwijs was en is de overheid het blijkbaar nooit met je eens.
quote:
en een goede zorg
Meen je dit nu serieus? Juist door overheidsingrijpen is de zorg onbetaalbaar geworden terwijl de kwaliteit in uitgehold.
quote:
en zelfs een AOW of een pensioen of VUT of pensioen op 65 jarige leeftijd.
En dat heb je nu niet meer wou je zeggen? Mijn pensioen is prima geregeld maar of ik ooit nog in aanmerking kom voor de AOW waar ik wel flink aan meebetaalt heb hangt af van een monopolist genaamd de overheid.
quote:
Je had ook goede banken met vele loketten
Die heb je nu niet meer wou je zeggen?
quote:
en een goede posterij met vele verkooppunten.
Die heb je nu niet meer wou je zeggen? Het is er zelfs beter op geworden, vroeger bij het staatsbedrijf zat je vast aan zeer korte openingstijden, nu kan ik hetzelfde regelen bij de AH, Bruna enz die mij ook in de avond willen helpen.
quote:
Ondanks de mega winsten van deze jaren breekt men dat af, ra ra hoe kan dat?
Ik zie alleen de overheid diensten afbreken, over de markt ben ik tevreden wat niet wil zeggen dat er geen slechte bedrijven zijn maar die kan je links laten liggen en kiezen voor een concurent. Gaat bij de overheid wat lastiger.

[..]
quote:
Kijk maar naar de bedrijven en zie hoe de aandeelhouders alleen naar winst op de korte termijn kijken.
Ik heb toch sterk het idee dat ik iets beter naar bedrijven kijk dan jij, heb je namelijk nog niet kunnen betrappen op enige kennis van zaken namelijk.
pi_60121833
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 15:00 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Die vergeten dat niet, die willen een kongsi. Zoek bijv. maar naar de ijzer-graan coalitie in Duitsland ten tijde van Bismarck.
Je mag het moedwillig vergeten noemen vooral voor de buhne.
pi_60122363
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 15:09 schreef Chewie het volgende:

Je bedoelt te zeggen ooit heeft de overheid goed lopende private OV bedrijven genationaliseerd en de dienstverlening uitgehold?
Genationaliseerd wel maar uitgehold niet, toen had men namelijk vervoersplicht in sinds de privatisering niet meer.
quote:
Gezien de vele hervormingen in het onderwijs was en is de overheid het blijkbaar nooit met je eens.
Dat is zo´n 20 jaar aan de gang maar daarvoor was het dus een stuk beter.
quote:
Meen je dit nu serieus? Juist door overheidsingrijpen is de zorg onbetaalbaar geworden terwijl de kwaliteit in uitgehold.
Na de oorlog hoefden directeuren geen tonnen te verdienen en waren er niet zoveel mangers nodig, de zorg van nu is een kopie van de vrije markt waar geld het enige doel is.
quote:
En dat heb je nu niet meer wou je zeggen? Mijn pensioen is prima geregeld maar of ik ooit nog in aanmerking kom voor de AOW waar ik wel flink aan meebetaalt heb hangt af van een monopolist genaamd de overheid.
Maar kan jij op de 65 ste met pensioen en waarom is die AOW onzeker?
quote:
Die heb je nu niet meer wou je zeggen?
Ik zie steeds meer loketten en kantoren verdwijnen.
quote:
Die heb je nu niet meer wou je zeggen? Het is er zelfs beter op geworden, vroeger bij het staatsbedrijf zat je vast aan zeer korte openingstijden, nu kan ik hetzelfde regelen bij de AH, Bruna enz die mij ook in de avond willen helpen.
Lage lonen voor postbodes, sluiten van kantoren en onderbrengen bij winkels en het wordt niet goedkoper voor de klant, ra ra hoe kan dat?
quote:
Ik zie alleen de overheid diensten afbreken, over de markt ben ik tevreden wat niet wil zeggen dat er geen slechte bedrijven zijn maar die kan je links laten liggen en kiezen voor een concurent. Gaat bij de overheid wat lastiger.
De overheid is nu dus niet meer wat het ooit was, dat bedoel ik met mijn verhaal.
De overheid is zelf net zo geworden als de vrije markt.
quote:
Ik heb toch sterk het idee dat ik iets beter naar bedrijven kijk dan jij, heb je namelijk nog niet kunnen betrappen op enige kennis van zaken namelijk.
Jammer dat je dat nou weer moet zeggen en meteen het einde van de discussie natuurlijk.
Audaces fortuna juvat
pi_60122591
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 13:39 schreef RonaldRegen het volgende:
Nee, dat is het niet. Een niet functionerende overheid is hetzelfde als geen overheid.
Iedere taak die nu door de overheid met geweld wordt gemonopoliseerd kan door een vrije markt beter en goedkoper worden uitgevoerd. Zo ook bankieren.
quote:
Zonder overheid was precies hetzelfde gebeurd, maar dan wellicht nog erger. De inhaligheid van mensen verandert niet op het moment dat er geen overheid meer is.
Een overheid faciliteert die inhaligheid, een vrije markt neemt inhaligheid geenszins weg maar laat mensen deze zelf verdienen in plaats van de rekening bij anderen op hun bord te schuiven.
quote:
Ik vertrouw helemaal niemand absolute macht toe.
Dan ben je dus met me eens dat de overheid geen enkele rol hoort te spelen op de geldmarkt, of op welke andere markt dan ook.
quote:
Onder het libertarisme is het imho niet eens meer mogelijk om te bankieren. Gaan we allemaal weer met goudklompjes in de weer.
Stompzinnige karikatuur.
pi_60122823
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 15:46 schreef HenriOsewoudt het volgende:

Iedere taak die nu door de overheid met geweld wordt gemonopoliseerd kan door een vrije markt beter en goedkoper worden uitgevoerd. Zo ook bankieren.

Het aandeel Fortis is dinsdagmiddag onderuit gegaan. Beleggers verloren hun vertrouwen, nadat de Autoriteit Financiële Markten (AFM) bekendmaakte onderzoek te doen naar de bankverzekeraar, zo verklaarden financieel analisten.
Audaces fortuna juvat
pi_60122884
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 15:56 schreef Colnago het volgende:
Het aandeel Fortis is dinsdagmiddag onderuit gegaan. Beleggers verloren hun vertrouwen, nadat de Autoriteit Financiële Markten (AFM) bekendmaakte onderzoek te doen naar de bankverzekeraar, zo verklaarden financieel analisten.
En je punt is?
pi_60123193
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 15:37 schreef Colnago het volgende:

[..]

Genationaliseerd wel maar uitgehold niet, toen had men namelijk vervoersplicht in sinds de privatisering niet meer.
Zelfs taxi's hebben vervoersplicht, het ov ook. De uitholling van het ov is toe te schrijven aan de overheid, die bepaalt namelijk wat het mag kosten en welke lijnen er zijn. Verder is de overheid nog steeds de grootste speler in het OV, NS is niet geprivatiseerd maar verzelfstandigt en dit geldt ook voor Conexion

[..]
quote:
Dat is zo´n 20 jaar aan de gang maar daarvoor was het dus een stuk beter.
Sinds de mamoetwet die al wat ouder is dan 20 jaar gaat het al minder met het onderwijs.

[..]
quote:
Na de oorlog hoefden directeuren geen tonnen te verdienen en waren er niet zoveel mangers nodig, de zorg van nu is een kopie van de vrije markt waar geld het enige doel is.
De nederlandse zorg is ingericht naar communistisch model aangezien alles van bovenaf bepaalt wordt door de zorgauthoriteit.

[..]
quote:
Maar kan jij op de 65 ste met pensioen en waarom is die AOW onzeker?
Volgens mijn pensioen wel maar het is nog maar de vraag wat de overheid met de AOW gaat doen, het geld wat ik er nu al voor inleg wordt niet gebruikt om mij van AOW te voorzien later.

[..]
quote:
Ik zie steeds meer loketten en kantoren verdwijnen.
Door de techniek maar banken zijn tegenwoordig wel open op zaterdag en je kunt tegenwoordig ook 's avonds gebruik maken van hun diensten.

[..]
quote:
Lage lonen voor postbodes, sluiten van kantoren en onderbrengen bij winkels en het wordt niet goedkoper voor de klant, ra ra hoe kan dat?
Waardoor de dienstverlening voor de consument beter is geworden. En wat is er precies duurder geworden? Een brief sturen kost nog steeds amper wat.

[..]
quote:
[De overheid is nu dus niet meer wat het ooit was, dat bedoel ik met mijn verhaal.
De overheid is zelf net zo geworden als de vrije markt.
Nee dat is de overheid niet, het lijkt mischien zo voor een leek maar de overheid is eerder overheersender geworden. Zorg en onderwijs zijn prima voorbeelden dat de overheid niet net zo is geworden als de vrije markt.
pi_60123294
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 15:58 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

En je punt is?
Beter en goedkoper zei je toch?
Audaces fortuna juvat
pi_60125272
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 16:11 schreef Chewie het volgende:
Zelfs taxi's hebben vervoersplicht, het ov ook. De uitholling van het ov is toe te schrijven aan de overheid, die bepaalt namelijk wat het mag kosten en welke lijnen er zijn. Verder is de overheid nog steeds de grootste speler in het OV, NS is niet geprivatiseerd maar verzelfstandigt en dit geldt ook voor Conexion
Heb je het openbaar vervoer gezien in Amerika waar de markt volledig vrij is?
lollig
pi_60126216
quote:
Bernanke strooit, buitenland betaalt mee
Kredietcrisis, deel 3

14-07-2008 | Gepubliceerd 15:08

Met de vertrouwensproblemen rond hypotheekverpakkers Fannie Mae en Freddie Mac treft de kredietcrisis het hart van het Amerikaanse financiële systeem. Fed-president Ben Bernanke staat klaar met de helikopter om dollars uit te strooien. Het buitenland betaalt mee.

Wat medio 2007 begon als een probleem rond Amerikaanse rommelhypotheken, en in maart dit jaar escaleerde met de val van de Amerikaanse zakenbank Bear Stears, heeft inmiddels het hart van het Amerikaanse financiële systeem bereikt. Deel drie van de kredietcrisis ontvouwt zich.

Hoofdrollen in deze acte zijn weggelegd voor Fannie Mae en Freddie Mac. De hypotheekgiganten vormden begin deze eeuw het vliegwiel van de schuldexplosie die de Amerikaanse economie jaren op de been heeft gehouden.

Fannie & Freddie

Fannie Mae en Freddie Mac zijn geen directe hypotheekverstrekkers, maar kopen hypotheken op van banken. Deels houden ze de hypotheken zelf aan, maar ze maken er ook beleggingspakketjes van die ze doorverkopen aan beleggers.

De twee hypotheekverpakkers vervulden jarenlang een sleutelrol bij het opschonen van de balansen van banken, die zo de ruimte kregen om nieuwe hypotheken op te tuigen. Fannie & Freddie waren de afgelopen vijf jaar zodoende belangrijke aanjagers van de Amerikaanse kredietorgie.

Fannie & Freddie zijn om twee redenen bijzonder. Ze zijn schrikbarend groot en genieten steun van de overheid.

Samen zijn Fannie & Freddie goed voor zo'n 5.200 miljard dollar aan hypotheken. Anders gezegd: bijna één op de twee Amerikaanse hypotheken wordt gegarandeerd door één van beide instellingen.

Cruciaal is verder dat Fannie & Freddie bij hun expansie altijd de impliciete steun genoten van de Amerikaanse overheid. Die dichtte de hypotheekverpakkers een voortrekkersrol toe bij het bevorderen van het huizenbezit van doorsnee Amerikanen.

Omvallen mag niet

Toch geloven beleggers niet dat Fannie & Freddie ongenaakbaar zijn. De malaise op de Amerikaanse huizenmarkt is intussen zo groot, dat investeerders zich zorgen maken over toename aan wanbetalingen op de door Fannie & Freddie gedekte hypotheken.

Daarbij gaat het niet alleen om de beruchte 'sub-prime' hypotheken. Maar ook om leningen van Amerikanen die tot voor kort als kredietwaardig te boek stonden.

Zelf verzekeren beide bedrijven dat hun financiële buffers krachtig genoeg zijn. De afgelopen weken bleek echter dat ze moeite kregen om zelf nieuwe leningen af te sluiten.

Op dit punt is centrale-bankpresident Ben Bernanke zondag ingesprongen. Want Fannie & Freddie mogen simpelweg niet omvallen.

Brandweerman Ben springt bij

Bernanke's grootste zorg is dat het financiële systeem vast loopt, als leenhuiver ertoe leidt dat banken en beleggers niet meer aan elkaar lenen. Zodra in het verlengde hiervan ook de kredietverlening aan bedrijven en consumenten stokt, is een diepe recessie onvermijdelijk.

Door hun omvang kunnen Fannie & Freddie zo'n crisis uitlokken. Bernanke wil vermijden dat de hypotheekverpakkers geen kortlopende leningen kunnen aantrekken, want dat kan een gevaarlijke kettingreactie uitlokken.

Als Fannie & Freddie zelf onvoldoende geld kunnen ophalen om oude schulden af te betalen, worden ze mogelijk gedwongen een deel van hun hypotheekportefeuille te verkopen. Dat zou onmiddellijk leiden tot torenhoge hypotheekrentes op de consumentenmarkt, met desastreuze gevolgen voor de Amerikaanse economie.

Om dit scenario te vermijden bood Bernanke Fannie & Freddie zondag aan dat ze bij de Amerikaanse centrale bank mogen lenen.
Tegelijk beloofde minister van Financiën Henry Paulson dat de regering noodkredieten beschikbaar stelt en mogelijk aandelen van beide instellingen koopt.

Doos van Pandora

Bernanke hoopt dat deze toezeggingen voldoende zijn om de private geldstroom richting Fannie & Freddie op gang te houden. Extra smeerolie voor het financiële systeem.

De Amerikaanse overheid heeft de afgelopen jaren impliciet laten doorschemeren garant te staan voor Fannie & Freddie. Nu moeten Bernanke en Paulson laten zien hoe hard die garantie is. Want het gaat niet om klein grut.

De officiële schuld van de Amerikaanse overheid bedraagt zo'n negenduizend miljard dollar. In het zwartste scenario moet de staat de vijfduizend miljard dollar aan hypotheken die Fannie & Freddie beheren, zelf overnemen. De facto betekent dat een explosie van de staatsschuld of draconische belastingverhogingen.

Zo ver is het nog lang niet. Maar door Fannie & Freddie extra leenruimte te geven bij de centrale bank, opent Bernanke de doos van Pandora.

Liever geen melt down

Idealiter is de toezegging van Bernanke voldoende om private financiers extra geld in Fannie & Freddie te laten steken. In dat geval blijft de schade voor de Amerikaanse overheid beperkt.

Maar Bernanke bevestigt met de toezegging van zondag wel zijn reputatie van vliegende brandweerman, die in geval van nood bakken dollars over de Verenigde Staten uit stort. Dat heeft een keerzijde. Ben doet namelijk weinig tot niets om de vrees voor geldontwaarding in toom te houden. En dat terwijl de inflatie toch al in de lift zit door de stijgende olie- en voedselprijzen.

De angst voor oplopende inflatie in de Verenigde Staten doet momenteel bij drie groepen pijn: spaarders, particuliere beleggers en pensioenfondsen.

Inflatie tast de koopkracht van geld aan en treft Amerikanen die hun spaartegoeden minder waard zien worden.

Inflatie-angst is ook een belangrijke oorzaak van de mondiale beursdip van de afgelopen twee maanden. Die raakt onder meer Nederlandse pensioenfondsen die hun aandelenbezittingen in waarde zien kelderen, en zodoende moeite krijgen om te garanderen dat ze genoeg vermogen hebben om pensioenen met de inflatie te laten meestijgen.

Bovendien staat Bernanke oogluikend toe dat de dollar zwakker en zwakker wordt, en dat hakt er stevig in bij buitenlandse kopers van Amerikaanse staatsleningen. Kortom: Ben strooit, het buitenland betaalt mee.

Toch is het vanuit Amerikaanse perspectief goed te begrijpen dat Bernanke een financiële melt down hoe dan ook wil vermijden. En eerlijk gezegd: zolang de Verenigde Staten de spil zijn van de mondiale economie, is een Amerikaanse crash ook voor Europeanen en Aziaten een optie die beter in de bureaula kan rusten.

Jeroen de Boer - Z24
pi_60126740
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 15:46 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Een overheid hoort niet te bankieren, dat ben ik met je eens. Een overheid behoort wel de randvoorwaarden voor dat bankieren vast te stellen en op naleving te controleren, ter bescherming van het algemeen belang. Sterker nog: alleen een overheid kan en mag dat.
quote:
Een overheid faciliteert die inhaligheid
Dus omdat een overheid niks onderneemt tegen inhaligheid (wat het met het oog op het algemeen belang wel zou moeten doen), zou die overheid ineens inhaligheid faciliteren? Sorry dat ik het zeg, maar wat een gelul.
quote:
een vrije markt neemt inhaligheid geenszins weg maar laat mensen deze zelf verdienen in plaats van de rekening bij anderen op hun bord te schuiven.
De rekening voor inhaligheid belandt altijd bij anderen op hun bord. Met of zonder overheid.
quote:
Dan ben je dus met me eens dat de overheid geen enkele rol hoort te spelen op de geldmarkt, of op welke andere markt dan ook.
Nee. Hoe kom je erbij.
quote:
Stompzinnige karikatuur.
Nauwelijks. Onder een libertarische samenleving is naar mijn bescheiden mening geen economisch verkeer zoals we dat nu kennen mogelijk.
pi_60128383
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 18:53 schreef RonaldRegen het volgende:
Een overheid hoort niet te bankieren, dat ben ik met je eens. Een overheid behoort wel de randvoorwaarden voor dat bankieren vast te stellen en op naleving te controleren, ter bescherming van het algemeen belang. Sterker nog: alleen een overheid kan en mag dat.
Een overheid is nou juist de enige die dat niét kan. Je kunt niet voor 16 miljoen mensen, laat staan voor nog veel meer, bepalen wat de beste, veiligste, handigste, goedkoopste vorm van bankieren is. Alleen jij en ik kunnen dat voor onszelf bepalen, door keuzes te maken. Een overheid beperkt die keuzes keer op keer, net zolang tot er nog maar één, doorgaans zeer beroerde, keuze overblijft.
quote:
Dus omdat een overheid niks onderneemt tegen inhaligheid (wat het met het oog op het algemeen belang wel zou moeten doen), zou die overheid ineens inhaligheid faciliteren? Sorry dat ik het zeg, maar wat een gelul.
Door privileges uit te reiken en monopolies af te dwingen stel je inhalige mensen in staat middels gelegaliseerde dwang en geweld zich te verrijken. Dat bedoel ik met faciliteren. Laat die mensen gewoon werken voor hun geld, dwz goede en goedkope bankdiensten aanbieden of failliet gaan als ze daar niet in slagen.
quote:
De rekening voor inhaligheid belandt altijd bij anderen op hun bord. Met of zonder overheid.
Nee, dat doet het niet. In de huidige situatie dwing je mensen die er niets mee te maken hebben, die misschien niet eens een bankrekening hebben, toch te betalen voor het falen van anderen.
quote:
Nee. Hoe kom je erbij.
Dan moet je niet beweren dat je mensen geen absolute macht in handen geeft want dat doe je dan dus wel.
quote:
Nauwelijks. Onder een libertarische samenleving is naar mijn bescheiden mening geen economisch verkeer zoals we dat nu kennen mogelijk.
Ongefundeerde nonsens.
pi_60128560
Het lijkt wel alsof ik met een gelovige discussieer. Laat maar zitten, geloof maar lekker door. Zolang je mij er maar niet mee lastigvalt.
pi_60129497
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 20:09 schreef RonaldRegen het volgende:
Het lijkt wel alsof ik met een gelovige discussieer. Laat maar zitten, geloof maar lekker door. Zolang je mij er maar niet mee lastigvalt.
Degene die hier gelooft ben jij. Je gelooft werkelijk dat een overheid problemen kan oplossen zonder dat daar negatieve gevolgen tegenover staan. Degene die hier anderen lastig valt ben jij. Je meent het recht te hebben dwang en geweld te gebruiken jegens onschuldige mensen teneinde ze je geloof op te dringen.
pi_60133365
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 20:48 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Degene die hier gelooft ben jij. Je gelooft werkelijk dat een overheid problemen kan oplossen zonder dat daar negatieve gevolgen tegenover staan. Degene die hier anderen lastig valt ben jij. Je meent het recht te hebben dwang en geweld te gebruiken jegens onschuldige mensen teneinde ze je geloof op te dringen.
HAHAHA ja is goed hoor
pi_60135238
Hier ook een dubbel gevoel. enerzijds is mijn commentaar laat de banken het maar zelf uitzoeken, als ze omvallen is dat hun eigen schuld.

Anderzijds is er toch wel een probleem n.l. als dit doorzet gaan alle spaarders hun geld van de bank halen en thuis in de oude sok bewaren, aangezien banken niet zoveel geld in kas hebben zullen ze op een gegeven moment moeten stoppen met uitbetaling, op dat moment breekt de pleuris pas echt uit!

Mensen halen massal het geld van de bank en banken hebben geen kapitaal meer dat ze kunnen uitlenen en komen in de problemen en de economie komt krakend tot stilstand omdat bedrijven geen geld meer kunnen lenen om noodzakelijke investeringen te kunnen voldoen.
Beloftes en uitspraken van politici gedaan in het verleden & heden bieden geen garantie voor de toekomst.
pi_60135452
De oplossing is simpelweg om de rente te verhogen. Maak (houd) het aantrekkelijker om je geld bij een spaarbank te zetten. In de VS alleen al gaat het om 3.5 trillion dollar.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_60135671
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 00:41 schreef geevee het volgende:
Anderzijds is er toch wel een probleem n.l. als dit doorzet gaan alle spaarders hun geld van de bank halen en thuis in de oude sok bewaren, aangezien banken niet zoveel geld in kas hebben zullen ze op een gegeven moment moeten stoppen met uitbetaling, op dat moment breekt de pleuris pas echt uit!
Ik vind dat altijd een vrij theoretische gedachtegang. Je veronderstelt dan namelijk dat men zo compleet in paniek zou raken dat gerenommeerde banken, die soms al 200 jaar oud zijn, ook te lijden zouden hebben van klanten die in paniek hun geld opnemen. Maar waarom zouden die zeer betrouwbare banken (want 200 jaar oud en bijvoorbeeld ook een gezonde balans hebben, banken zoals de Triodos-bank, van Lanschot-bank, Binck-bank) niet juist extra klanten aan kunnen trekken in een dergelijke situatie? Volgens springt men veel te paniekerig (inclusief CB's en andere bestuurders) om met de vermeende bancaire crash als er banken failliet gaan.
quote:
Mensen halen massal het geld van de bank en banken hebben geen kapitaal meer dat ze kunnen uitlenen en komen in de problemen en de economie komt krakend tot stilstand omdat bedrijven geen geld meer kunnen lenen om noodzakelijke investeringen te kunnen voldoen.
Ik ben het er mee eens dat het erg slecht zou voor de economie als het geld onder het matras wordt gestopt. Er is immers veel vraag naar krediet vanuit ondernemingen die een investering willen doen, als die vraag niet bevredigd kan worden zal dat veel economische schade tot gevolg hebben.

Toch vraag ik mij ook in dit geval af of het wel in zo'n vaart zal lopen, ik zie zelfs mogelijkheden voor positieve effecten. Ook nu zijn investeringen als in scheeps-CV's, obligaties en andere schuldverhoudingen een gewild object voor mensen die geld over hebben, en ik zie niet in waarom aan die situatie een eind komt als banken failliet gaan. Banken zijn op de kapitaalmarkt meestal alleen maar een intermediair, zij brengen vraag en aanbod op een gemakkelijke manier bij elkaar.

Dat heeft ook een keerzijde, jan-en-alleman belegd tegenwoordig, en dus betreden ook ondeskundige mensen de kapitaalmarkt, de drempel om deze markt te betreden is immers laag. Zaken als de soap rondom de geleasde aandelenproducten en malafide investeerder zoals Golden Sun Resorts zijn daar een uitvloeisel van. Deskundige belegger zouden deze producten nooit aangeschaft hebben. Een hogere drempel voor de toetreding tot deze markt door het wegvallen van de intermediairsfunctie van de banken zou dus de kans op schade door dit soort misdrijven voorkomen. En dat is dan weer winst vind ik.
  woensdag 16 juli 2008 @ 01:17:24 #120
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_60135738
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 00:56 schreef Lyrebird het volgende:
De oplossing is simpelweg om de rente te verhogen. Maak (houd) het aantrekkelijker om je geld bij een spaarbank te zetten. In de VS alleen al gaat het om 3.5 trillion dollar.
Je bedoelt 1012, toch niet 1018?
Beiden zijn veel, maar toch.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_60135774
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 01:17 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Je bedoelt 1012, toch niet 1018?
Beiden zijn veel, maar toch.
De eerste idd; ik had het voor de veiligheid in het Engels gedaan.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_60135853
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 18:53 schreef RonaldRegen het volgende:

[..]

Waarom zou een overheid randvoorwaarden moeten stellen op de markt voor hypotheken? De overheid hoeft toch ook geen randvoorwaarden te stellen op de markt voor puntenslijpers? In essentie zijn beide gewoon commercieel verhandelbare produkten en de vrije markt is bij uitstek en ik zou zelfs zeggen bij uitsluiting geschikt vraag en aanbod tot elkaar te brengen.

In een volledig vrije markt zou dat betekenen een hypotheek voor iedere beurs en -dus- ook huizen voor iedere beurs. De huidige scheef groei in zowel de prijs van starterswoningen en de hypotheken is juist een gevolg van overheidsingrijpen op de woningmarkt.

En ik ben bepaald geen libertarier.
quote:
De overheid moet zich verre houden van de afspraken die aandeelhouders met de door hen ingehuurde bestuur maakt over de te verkrijgen beloningen. En als daar geschillen over ontstaan, dan staat het partijen vrij de kwestie uiteindelijk aan de rechter voor te leggen.

[quote]De rekening voor inhaligheid belandt altijd bij anderen op hun bord. Met of zonder overheid.[//quote]

Des te meer reden om de overheid hier verre van te houden.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_60137215
quote:
3.5 trillion dollar die voor het grootste deel al op de spaarbank staat of belegd is. Of is het in de VS al zo erg dat mensen massaal hun tegoeden opnemen en onder het matras verstoppen?
pi_60137222
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 01:28 schreef Argento het volgende:
Waarom zou een overheid randvoorwaarden moeten stellen op de markt voor hypotheken?
Deze crisis lijkt me een prima voorbeeld van het waarom.
quote:
In een volledig vrije markt zou dat betekenen een hypotheek voor iedere beurs en -dus- ook huizen voor iedere beurs.
Riiiight

Bewijs maar eens dat dat werkelijk zo is. Ik geloof daar in elk geval niet in.
pi_60137265
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 01:28 schreef Argento het volgende:

De overheid moet zich verre houden van de afspraken die aandeelhouders met de door hen ingehuurde bestuur maakt over de te verkrijgen beloningen. En als daar geschillen over ontstaan, dan staat het partijen vrij de kwestie uiteindelijk aan de rechter voor te leggen.
Even offtopic, maar het is wel duidelijk dat het misschien zo op papier werkt, maar de relateit is anders.

Er is ook niks mee met het beloning van topbestuurders vast te leggen binnen een bandbreedte en te relateren aan de prestaties

Stukken beter dan hoge beloningen zwaarder te belasten
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_60138267
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 08:21 schreef RonaldRegen het volgende:
Ik geloof daar in elk geval niet in.
pi_60139375
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 09:47 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Goed dat je dat opmerkte. Dat stond er namelijk expreszo.
pi_60139860
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 10:43 schreef RonaldRegen het volgende:
Goed dat je dat opmerkte. Dat stond er namelijk expreszo.
Voortaan niet meer zo hard lachen dus.
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 20:48 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Je meent het recht te hebben dwang en geweld te gebruiken jegens onschuldige mensen teneinde ze je geloof op te dringen.
pi_60140642
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 08:21 schreef RonaldRegen het volgende:
Deze crisis lijkt me een prima voorbeeld van het waarom.
Het probleem in deze crisis is het niet dragen van verantwoordelijkheid door de mensen die profiteren. Dat is voor een groot deel te wijten aan de betrokken bedrijven, maar ook zeker niet in de laatste plaats de (US) overheid.
Overigens is het grappig dat je wel wilt zien dat het in de financiele wereld nu fout gaat (vanwege de verdeling lasten/lusten) maar niet wilt zien dat zo'n scheve verdeling inherent is aan een overheid.
pi_60140686
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 11:07 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Voortaan niet meer zo hard lachen dus.
[..]

Het kwartje valt niet echt bij je, zo te zien. Maakt ook niet uit.
pi_60140735
quote:
De oplossing is simpelweg om de rente te verhogen. Maak (houd) het aantrekkelijker om je geld bij een spaarbank te zetten.
En dat is het enige juiste antwoord. Als Fortis wil voorkomen dat ze een dezer dagen lange rijen ziet staan voor haar deuren, dan moet de beloning voor de mensen die hun geld in zo'n risicoclub durven te steken (fors) omhoog.
pi_60140770
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 11:41 schreef RonaldRegen het volgende:

[..]

Het kwartje valt niet echt bij je, zo te zien. Maakt ook niet uit.
Wat loop je nu te jammer man. HO heeft gelijk als hij je een gelovige noemt. Dat hij zelf ook een halve religieus is, doet daar niet veel aan af.
pi_60140866
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 11:39 schreef en_door_slecht het volgende:

[..]

Het probleem in deze crisis is het niet dragen van verantwoordelijkheid door de mensen die profiteren. Dat is voor een groot deel te wijten aan de betrokken bedrijven, maar ook zeker niet in de laatste plaats de (US) overheid.
Want? Alsof de overheid er wat aan kan doen dat COE's, CFO's en al die andere graaiers op tijd ontslag nemen voor het schip zinkt. En zover een overheid daar wel wat aan kan doen, zal het verdwijnen van die overheid alleen maar zorgen voor een versterking van die graaicultuur.
quote:
Overigens is het grappig dat je wel wilt zien dat het in de financiele wereld nu fout gaat (vanwege de verdeling lasten/lusten) maar niet wilt zien dat zo'n scheve verdeling inherent is aan een overheid.
Nou, goeie grap, ik lach me suf.

Alleen ik ben hier niet degene die bepaalde dingen niet wil zien. Sommige lieden hier zijn zo verblind door het "zonder overheid gaat alles beter"-virus, dat ze die overheid werkelijk alles in de schoenen proberen te schuiven. In het geval van de kredietcrisis is dat totaal misplaatst en dat blijkt ook wel uit de aangevoerde argumenten. Ik ben ook bepaald geen fan van de overheid, maar je moet de realiteit niet uit het oog verliezen.
pi_60140898
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 11:45 schreef en_door_slecht het volgende:

[..]

Wat loop je nu te jammer man. HO heeft gelijk als hij je een gelovige noemt.
Een gelovige? Waarvan? Van het realisme? Van het "eerst zien dan geloven"-principe?
pi_60141181
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 11:48 schreef RonaldRegen het volgende:
Want? Alsof de overheid er wat aan kan doen dat COE's, CFO's en al die andere graaiers op tijd ontslag nemen voor het schip zinkt. En zover een overheid daar wel wat aan kan doen, zal het verdwijnen van die overheid alleen maar zorgen voor een versterking van die graaicultuur.
Zie jij nu zelf niet hoe verblind je bent? Repressie, repressie, repressie!!! Het graaien van CEO's heeft bar weinig te maken met de financiele crisis. Het gaat daar om de mensen die hypotheken verkochten waarvan zij wel de winsten op konden strijken, maar niet het risico hoefden te dragen. Het gaat om een overheid die enerzijds wel de mogelijkheid bood om geld te creeren zonder grenzen maar anderzijds te weinig restricties oplegde om misbruik tegen te gaan. (En diezelfde overheid wentelt de kosten hiervan af op haar eigen burgers.)
Een andere oplossing zou zijn geweest om geen overheid te hebben die regels zou stellen. In zo'n situatie is het zeer waarschijnlijk dat mensen veel beter kijken naar wat ze kopen of wat voor diensten ze afnemen tegen welke prijs.
quote:
Nou, goeie grap, ik lach me suf.
Wat nou 'grap'?
quote:
Alleen ik ben hier niet degene die bepaalde dingen niet wil zien. Sommige lieden hier zijn zo verblind door het "zonder overheid gaat alles beter"-virus, dat ze die overheid werkelijk alles in de schoenen proberen te schuiven. In het geval van de kredietcrisis is dat totaal misplaatst en dat blijkt ook wel uit de aangevoerde argumenten. Ik ben ook bepaald geen fan van de overheid, maar je moet de realiteit niet uit het oog verliezen.
In het geval van de kredietcrisis is dat helemaal niet misplaatst. Je wil gewoon niet het hele plaatje zien. Jouw realiteit is maar een fractie van de gehele realiteit. Je moet 'de anderen' dus niet verwijten dat ze de realiteit niet onder ogen willen zien, ze zien meer van de realiteit en kijken daarom anders tegen de overheid aan.
pi_60141214
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 11:49 schreef RonaldRegen het volgende:

[..]

Een gelovige? Waarvan? Van het realisme? Van het "eerst zien dan geloven"-principe?
Kom jongen, nu dicht je jezelf toch iets teveel kwaliteiten toe. Een halve waarheid is verre van een hele waarheid.
pi_60141524
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 12:02 schreef en_door_slecht het volgende:
Zie jij nu zelf niet hoe verblind je bent? Repressie, repressie, repressie!!! Het graaien van CEO's heeft bar weinig te maken met de financiele crisis.
Oh zeker wel.
quote:
Het gaat daar om de mensen die hypotheken verkochten waarvan zij wel de winsten op konden strijken, maar niet het risico hoefden te dragen.
Inderdaad. En wie houden daar uiteindelijk het meest aan over? Juist ja, het topmanagement van die hypotheekverstrekkers.

Denk de volgende keer ajb eerst eens een beetje na voordat je begint te schreeuwen.
quote:
Het gaat om een overheid die enerzijds wel de mogelijkheid bood om geld te creeren zonder grenzen
Prima toch? Geheel volgens libertarische principes.
quote:
maar anderzijds te weinig restricties oplegde om misbruik tegen te gaan.

Nogmaals (en het zou helpen als je m'n eerdere posts eens zou lezen): een niet functionerende overheid in de vorm van een overheid die alles toestaat en geen restricties oplegt, is effectief hetzelfde als helemaal geen overheid.

Jij en HenriOsewoudt zouden juist blij moeten zijn. Tot nu toe is het allemaal precies volgens jullie idealen verlopen. Maar gelukkig grijpt de overheid nu wel in, want dit kon zo niet langer.
quote:
(En diezelfde overheid wentelt de kosten hiervan af op haar eigen burgers.)
Dat staat hier buiten. De kosten worden namelijk altijd afgewenteld op de burgers, hoe je het ook in het vat giet.
quote:
Een andere oplossing zou zijn geweest om geen overheid te hebben die regels zou stellen. In zo'n situatie is het zeer waarschijnlijk dat mensen veel beter kijken naar wat ze kopen of wat voor diensten ze afnemen tegen welke prijs.
Bewijs maar dat dat zo is. Mensen zetten erg makkelijk een krabbel als ze denken dat het een goeie deal is.
quote:
Wat nou 'grap'?
Jij had het over "grappig". Wel even bij de les blijven hè?
quote:
In het geval van de kredietcrisis is dat helemaal niet misplaatst. Je wil gewoon niet het hele plaatje zien. Jouw realiteit is maar een fractie van de gehele realiteit. Je moet 'de anderen' dus niet verwijten dat ze de realiteit niet onder ogen willen zien, ze zien meer van de realiteit en kijken daarom anders tegen de overheid aan.
Leg me dan maar eens uit hoe het volgens jou precies zit. Hoe het hele onderliggende mechanisme van de kredietcrisis in elkaar zit, en welke rol de overheid daarbij heeft gespeeld. En vooral ook: hoe die crisis te voorkomen was door geen overheid te hebben. Ik lach me nu al suf.
pi_60142046
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 12:17 schreef RonaldRegen het volgende:
Jij en HenriOsewoudt zouden juist blij moeten zijn. Tot nu toe is het allemaal precies volgens jullie idealen verlopen.
Dat was nog één keer heel hard lachen. En nu ben ik op vakantie. Tot ziens allemaal!
pi_60142208
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 12:40 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Dat was nog één keer heel hard lachen. En nu ben ik op vakantie. Tot ziens allemaal!
mazzel
pi_60142226
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 12:17 schreef RonaldRegen het volgende:
Oh zeker wel.
[..]

Inderdaad. En wie houden daar uiteindelijk het meest aan over? Juist ja, het topmanagement van die hypotheekverstrekkers.

Denk de volgende keer ajb eerst eens een beetje na voordat je begint te schreeuwen.
Het topmanagement is slechts een schakel in geheel van mensen die niet verantwoordelijk waren voor hun daden. Dat ging van makelaar tot tussenpersoon tot beoordelaars. Het probleem bij CEO's is nu net dat ze helemaal niets hoeven doen om die miljoenen op te strijken. Als ze dat wel zouden moeten doen, dan zouden ze de wijze van geld verdienen in de lagere regionen wel tegen zijn gegaan. Het graaien aan de top staat daarmee nagenoeg los van de kredietkrisis.
quote:
Nou, nee dus. Ik ga er ook vanuit dat je dit schrijft uit frustratie ofzo, want ook jij snapt dat je opmerking kan noch wal raakt.
quote:
Nogmaals (en het zou helpen als je m'n eerdere posts eens zou lezen): een niet functionerende overheid in de vorm van een overheid die alles toestaat en geen restricties oplegt, is effectief hetzelfde als helemaal geen overheid.
En wat vertel je me nu wat ik niet al lang wist? Het probleem is dat de overheid wel degelijk iets doet, maar slechts half werk levert. Zoals altijd, want wie maakt ze wat?
quote:
Jij en HenriOsewoudt zouden juist blij moeten zijn. Tot nu toe is het allemaal precies volgens jullie idealen verlopen. Maar gelukkig grijpt de overheid nu wel in, want dit kon zo niet langer.
Jij snapt er dus werkelijk geen hol van. Wat er gaande is heeft A) niet met libertarisme te maken (ik ben overigens liberaal, geen libertair/-tarier) en B) de overheid grijpt helemaal niet in. Ze kopen alleen banken met geld dat ze niet hebben op kosten van mensen die er geen reet mee te maken hebben.
quote:
Dat staat hier buiten. De kosten worden namelijk altijd afgewenteld op de burgers, hoe je het ook in het vat giet.
In dit geval wel, omdat het schip in feite al gezonken is. Maar normalitair zouden de kosten afgewenteld (kunnen) worden op de mensen die de lusten hebben.
quote:
Bewijs maar dat dat zo is. Mensen zetten erg makkelijk een krabbel als ze denken dat het een goeie deal is.
Ik zeg niet dat mensen nooit fouten maken. Ik zeg wel dat mensen die kanslozen op de huizenmarkt een veel te mooie hypotheek verkopen dat met eigen geld wel uit hun hoofd zouden laten.
quote:
Jij had het over "grappig". Wel even bij de les blijven hè?
Grappig is iets anders dan een grap. En het was niet jij die moest lachen.
quote:
Leg me dan maar eens uit hoe het volgens jou precies zit. Hoe het hele onderliggende mechanisme van de kredietcrisis in elkaar zit, en welke rol de overheid daarbij heeft gespeeld. En vooral ook: hoe die crisis te voorkomen was door geen overheid te hebben. Ik lach me nu al suf.
Nou, jij lacht met al je kennis van zaken wat af!
Ik ben geen expert, maar kan je best een college geven over de kredietcrisis. Maar dan wel onder het genot van een pilsje, RSI heb ik al genoeg.
pi_60142251
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 12:40 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Even dat gevoel van vrijheid snuiven?

Goede vakantie iig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')