Nee, dat is de rationele essentie die JIJ (geheel terecht) uit de film destilleert. Maar dat is NIET wat The Secret zegt, die zegt dat die auto aan komt rijden als je er maar genoeg aan denkt. Natuurlijk gebeurt er meer in je leven als je daar zelf actief iets voor onderneemt. Maar daar hoeft geen film over gemaakt te worden die beweert dat het dan vanzelf gaat, en over die absurde gaat de hele disucssie hier.quote:Op maandag 14 juli 2008 13:52 schreef Metro2005 het volgende:
Dat is een beetje de essentie van de film natuurlijk. Wees positief, stel jezelf duidelijke en realistische (!) doelen en doe er vervolgens ook wat mee! (dat zeggen ze letterlijk in de film). Het komt je niet aanwaaien, je moet zelf de eerste stappen gaan zetten. Als ik mijn baan niet leuk vind kan ik 100 keer zeggen dat ik mijn baan niet leuk vind maar daarmee krijg ik geen nieuwe baan. Ik kan wel voor een nieuwe baan gaan kijken (ik doe dus wat!) en vervolgens proberen die baan te krijgen (doel stellen voor jezelf).
En waarom krijgen die kinderen die spullen? Omdat ze het zo vurig wensen? Of omdat de ouders dat gewoon kopen? Wil je werkelijk beweren dat ouders die zielsveel van hun kinderen houden minder zouden kopen als hun kind minder hard in gedachte wenst dat ze iets krijgen? Wat te denken van kinderen in arme gezinnen? Die wensen nog veel vuriger dat ze iets krijgen maar de kans daarop is daar juist veel kleiner toch?quote:Op vrijdag 18 juli 2008 15:48 schreef Bastard het volgende:
Volgens mij wens je altijd spullen zoals een fiets ed als kind, en niet een sinterklaas..
Ik gaf het voorbeeld ook al in het andere topic, ik dacht een keer heel negatief over een energierekening, maar het bleek OOK een teruggave te zijn. Hoe verklaar je dat dan? Werkt de LoA alleen als het overeenkomt met je argument? Waarom gelden tegenvoorbeelden niet als argument?quote:Op vrijdag 18 juli 2008 16:14 schreef Bastard het volgende:
-Geld, ja mag je vragen.. ik visiualiseerde dat geld naar mij toekwam, had zelf op dat moment een erg krappe maand en las dat je niet langer jezelf moet focussen op je geld zorgen, maar juist op het geld wat je gaat ontvangen. Ik bedacht mij dat ik een brief ontving waar geld in zat.. een kleine tijd later kreeg ik een brief waarin stond medegedeeld dat ik 300 euro kreeg.
Toeval? Wellicht... was het anders ook gebeurd? Wie weet.. wat denk ik? LoA.. omdat ik er overtuigd van was dat het zou gaan gebeuren! Ik wist het.. 100% overtuiging dus.
Niet nog zo'n wet, nog zo'n bijgeloof. Je geeft goed aan dat The Secret niets nieuws is omdat er al 1000en jaren lang dergelijk bijgeloof is. Ondanks dat het allang makkelijk te weerleggen is blijft het populair, omdat het gewoon prettig is om in te geloven.quote:-Slechte dingen.. zou het niet doen..alles wat je een ander wenst krijg je weer terug (nog zo'n wet, karma)
Nee, dat is niet de essentie. Dat zijn de psychologische gevolgen van positief denken. Da's iets fundamenteel anders dan die law of attraction.quote:Op maandag 14 juli 2008 13:52 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Dat is een beetje de essentie van de film natuurlijk. Wees positief, stel jezelf duidelijke en realistische (!) doelen en doe er vervolgens ook wat mee! (dat zeggen ze letterlijk in de film). Het komt je niet aanwaaien, je moet zelf de eerste stappen gaan zetten. Als ik mijn baan niet leuk vind kan ik 100 keer zeggen dat ik mijn baan niet leuk vind maar daarmee krijg ik geen nieuwe baan. Ik kan wel voor een nieuwe baan gaan kijken (ik doe dus wat!) en vervolgens proberen die baan te krijgen (doel stellen voor jezelf).
*facepalm*quote:Op zaterdag 2 augustus 2008 02:47 schreef mike_another het volgende:
Het klinkt als flauwe voorbeelden, maar volgt onvermijdelijk uit de flauwe theorie zelf.
quote:Op maandag 21 juli 2008 11:13 schreef Disorder het volgende:
Dus al die negers in Afrika sterven van de honger omdat ze dat graan niet hard genoeg visualiseren? Okay. Ik kan weer rustig slapen.
Dit laat inderdaad zien waarom deze 'wet' onzin is. Als iemand een ferrari kan wensen, dan kan hij toch ook 500 gram rijst wensen?quote:Op maandag 21 juli 2008 11:13 schreef Disorder het volgende:
Dus al die negers in Afrika sterven van de honger omdat ze dat graan niet hard genoeg visualiseren? Okay. Ik kan weer rustig slapen.
Het wordt lastig zo'n zorgvuldig en respectvol geformuleerd antwoord te weerleggen. Maar ik probeer het toch tegen beter weten in:quote:
Bron.quote:Slechtste Boek: The Secret van Rhonda Byrne.
‘Het is een aardige boodschap: ook jou kan zomaar iets goeds overkomen. En: richt je op positieve zaken, niet op je angsten en zorgen. The Secret wordt vooral misdadig door de suggestie dat je dromen ‘vanzelf’ leiden tot verwezenlijking – je loopt het risico dat je, als de droom niet uitkomt, een schuldgevoel krijgt omdat je het niet goed hebt gedaan. Nog erger is het als je verantwoordelijk wordt gesteld voor ellende – omdat ik zo bang was voor kanker heb ik het nu gekregen! De ontkenning van de rol van het toeval is niet realistisch. Het psychologisch onderzoek is volstrekt eenduidig: mensen dichten bij voorkeur invloed toe aan zichzelf en zelden aan de toevallige omstandigheden. Daar speelt The Secret op in. Geheel ten onrechte, want toevallige gebeurtenissen spelen een veel grotere rol bij wat er gebeurt dan onze quasidiepzinnige hersenspinsels. Wie dat erkent, een soort boeddhistische levenshouding, kan veel blijer leven dan wie in The Secret gelooft.’
Ik niet.quote:Op donderdag 10 juli 2008 13:07 schreef Bastard het volgende:
[..]
Ik vind dat toch een beetje een te grove vergelijking om te gebruiken eerlijk gezegd.
Ja echt, zelf de verbanden 'willen' zien.quote:Op vrijdag 19 september 2008 13:08 schreef Prst_ het volgende:
Ik geloof meteen dat als je het 'self-made' rijke mensen vraagt, dat de meesten heel graag rijk wilden worden en ook voor zichzelf visualiseerden dat ze rijk zouden worden. Maar het is een typisch gevalletje cum hoc ergo propter hoc om vervolgens te claimen dat het een het gevolg is van het ander.
In de praktij werkt The Secret altijd, behalve wanneer het niet werkt.
Je beschrijft exact hoe het komt dat het lijkt te werken, door zelfsuggestie. Maar dat betekent dus onvermijdelijk dat The Secret geen enkele waarheid bevat. Het gaat er uitsluitend over dat je de wereld direct beinvloedt met je gedachtes en NIET door de logische houding waardoor je dingen anders DOET in je leven. Wat The Secret verkondigd is misleidend en schadelijk omdat het niets met de werkelijkheid te maken heeft en valse beloftes schept. Om nog maar te zwijgen over het absurde schuldgevoel waar ze zieke, onsuccesvolle mensen mee opzadelen: "eigen schuld! Nu is je geliefde dood, had je maar positiever moeten denken!"quote:Op donderdag 18 september 2008 13:00 schreef Matteüs het volgende:
The Secret heeft wel waarheden. Nogmaals, dit is gebaseerd op zelfsuggestie. Aangezien je jezelf kunt "sturen" zaken waar te maken kun je dus The Secret als succes zien.
Lees dit topic gerust op je gemak door, misschien dat het toch je ogen kan openenquote:Op zondag 21 september 2008 15:26 schreef lennykrav het volgende:
The Secret en het materiaal is erg leerzaam voor mij geweest. Ik heb de film gezien, het boek gelezen en een uitgebreid audiobook van 8 uur erop nagehoord, legaal via torrent gedownkocht.
Het wetenschappelijke gedeelte is natuurlijk gebaseerd op assumptions. Er zit zeker een interessant gedeelte in, maar het feit dat Esther Hicks beweert de gedachten via channeling binnen te hebben gekregen en de sterke overeenkomsten met het Boeddisme doen me erg twijfelen.
Het gedeelte van 'dankbaarheid' en 'omgaan met je emoties' volgens The Law of Attraction is zeker interessant en besef hiervan, maakt je een veel krachtiger en vooral onafhankelijker persoon.
Realisatie dat je alleen je leven kunt verbeteren door jezelf te verbeteren is 1 van de fundamentele uitgangspunten van The Law of Attraction. Accepteren hoe andere mensen zijn en je leven verbeteren door hier zelf anders mee om te gaan en/of niet langer mee afhankelijk van zijn.
90% van de mensen die in The Law of Attraction gelooft gaat er, mijn insziens, ook totaal verkeerd mee om en interpreteert het materiaal veel te veel in de populistische film The Secret dan op het daadwerkelijk materiaal van The Law of Attraction. Zie ook ervaringen op http://www.thesecretworks.eu/forum/.
Mensen beginnen hier winsten in gokmachines te zien als resultaat van The Law of Attraction.
Of... lees gerust eens dat The Secret forum door, misschien dat het jouw ogen zal openen.quote:Op zondag 21 september 2008 16:19 schreef heartz het volgende:
Lees dit topic gerust op je gemak door, misschien dat het toch je ogen kan openen
Precies, doe gewoon eens alsof causaliteit niet bestaat !quote:Op donderdag 25 september 2008 07:33 schreef Darkwolf het volgende:
[..]
Of... lees gerust eens dat The Secret forum door, misschien dat het jouw ogen zal openen.
De knuppel in het hoenderhok gooien: bekijk het ook eens van de andere kant!
Hoe zouden ze er dan wel mee om moeten gaan denk jij?quote:Op zondag 21 september 2008 15:26 schreef lennykrav het volgende:
90% van de mensen die in The Law of Attraction gelooft gaat er, mijn insziens, ook totaal verkeerd mee om en interpreteert het materiaal veel te veel in de populistische film The Secret dan op het daadwerkelijk materiaal van The Law of Attraction. Zie ook ervaringen op http://www.thesecretworks.eu/forum/.
Mensen beginnen hier winsten in gokmachines te zien als resultaat van The Law of Attraction.
In dat ene woordje zit nou juist het probleem: Het gaat niet vanzelf. Je moet handelen om het te krijgen. Als ik het hele jaar met m'n luie reet op de bank hang en voel dat ik een ferrari voor de deur heb staan, staat die er echt niet opeens.quote:Het personage wil een bepaalde auto. Die sluit de ogen en voelt wat hij zou voelen als hij die auto al zou hebben. (in plaats van te wensen dat hij hem zou krijgen). Door alleen maar te wensen ben je in lijn met het hebben van het specifieke object in de toekomst waardoor deze gebeurtenis altijd in de toekomst zal blijven. Door te voelen dat je hem al hebt zul je hem aantrekken en zal het vanzelf op je pad komen.
quote:This is similar to a common criticism that the law of attraction only works because most of the anecdotes cited in books and movies are about people who live in a culture that has paths to allow people to overcome adversity, while this is not true for much of the world.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |